De baas of ons beste vriend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:42

jolin schreef:
Ik maak de wereld duidelijk voor mijn paard en als dank daarvoor mag ik samenwerken met een ontspannen, trots en zelfverzekerd dier, vol vertrouwen!

Dat is waar ik naar streef :j

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:12

Maar als alles toch zo zielig is waarom haal je dan ook een paard, tenminste opsluiten in een stal een vast gedeelte wei is ook niet bepaald natuurlijk?
Natuurlijk gedrag is dat een paard een leider nodig heeft of het zelf word, een paard wat dominant is gaat net zo om als hij met andere paarden zal doen.
Dus een rake trap of bijt kan je dan wel verwachten en dit tolereer jij dan omdat je het zielig vind om hem te corrigeren zoals een leider in het wild dat ook zou doen?

Meis als alles zo zielig is vlieg hem over naar een reservaat en laat hem daar maar leven.
Btw zet die leeftijd even goed ;)

Deauke_girl

Re: De baas of ons beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 12:41

mijn paarde hebben nooit vast op stal gestaan zijn wij altijd tegen geweest :)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:26

Deauke_girl schreef:
mijn paarde hebben nooit vast op stal gestaan zijn wij altijd tegen geweest :)

Maar wel op de wei dan neem ik aan.

Dit is toch ook opsluiten op een stukje grond? Ze kunnen immers nergens heen buiten dat stukje weiland, en dit is ook 'tegennatuurlijk'

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:31

Nooit vast op stal gestaan... Dus bij jou staan ze gewoon op een of andere onomheinde bergweide, en als ze honger hebben kuieren ze op hun gemak over straat naar de stal?

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:37

:')

ik ben wel erg nieuwsgierig naar het verhaal waar Lavien het over had!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:39

Deauke_girl schreef:
Nou je geeft hem geen klap met een zweep als hij sloom gaat lopen dat bedoel ik ;)
of dat hij je weg duwd hem een klap geeft.

Als hij sloom loopt moet je in mijn ogen ofwel je paard minder laten werken want dan is hij overnomen, of er mankeert iets aan zijn of haar gezondheid! Geen enkel paard word sloom geboren,
het is n.l een vluchtdier.
Dus dan moet je de oorzaak proberen te vinden waarom je paard dit doet en niet meteen een zweep hanteren. Als een van mijn paarden mij op zij duwt, dan krijgen we een heel andere situatie en zal het paard even worden gewezen op zijn en vooral MIJN ruimte!!
Dat kan er best even heftig aan toe gaan, want ik met mijn 54 kilo kan het zonder een beetje geweld nooit opnemen tegen zelfs de kleinste hier op stal...Shetlander Hercules, die toch al snel een 150 kilo weegt!
Dan zal de stem.... waar gelukkig de meeste behoorlijk respect voor hebben hier ( ik kan best flink schreeuwen!!) tevoorschijn komen en als dat niet helpt, een flinke mep erbij met ofwel touw of schop of weet ik veel wat er dan net in de buurt is!
Ik weet hoe het voelt als er dik 500 kilo op je valt, dus dat wil ik sowieso niet nog een keer beleven!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 30-09-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:41

Kl*te computer! weer dubbelpost!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:10

Deauke_girl schreef:
Maar wij zijn geen paarden.
Ik heb heel veel paarden gehad ( verzorgt) en zins half jaar me eigen paard.
En altijd op een diervriendelijke manier zonder straf en slaan gedaan.
En mijn paarden deden alles voor me.
Rende naar me toe op het land
liepen los met me mee.
En deden nooit een stap fout.

Ik heb mijn paard straf gegeven, ik heb mijn paard ook geslagen.
Hij doet ook alles voor me.
Hij rent naar me toe in het land en loopt los met me mee en als ik heb duidelijk aan geef doet hij het niet fout.

Deauke_girl schreef:
ik vind als je met zweep en sporen rijd je je paard niet onder controlen hebt.
Ik rij nooit met zweep en sporen en mijn paarden doen alles voor me.
Ik heb zelf een mishandeld paard verzorgt.
En die werd ook agresief maar ik bleef het nergeren en positief gedrag belonen.
En hij is de grootste mensen vriend geworden

Niet onder controle?
Sporen en zwepen zijn niet om je paard onder controle te houden, ze zijn om de hulp te verfijnen zodat je zo aardig mogelijk kan blijven rijden zonder grove schoppen etc.
Ik heb ook een mishandeld paard gereden die je eerst niet eens kon aaien met brok in je hand.
Wij hebben hem óók met sporen en zweep gereden en zo nu en dan een flinke klap moeten geven, we hebben hem tot de M1 dressuur en hij was het liefste paard van stal.

Deauke_girl schreef:
Jullie snappen niet wat ik bedoel

Ik snap prima wat jij bedoelt: je hebt een idee in je hoofd dat je paard zoals je hondje is. Alleen maar lief doen en lekker spelen.
Maar paarden wegen 600 kilo en zijn levensgevaarlijke beesten.

Deauke_girl schreef:
Het gaat er gewoon opneer dat je een paard met respect moet behandelen en niet moet pijn doen of moet straffen als ze wat fout's niet of iets niet begrijpen. wat gewoon te vaak word gedaan.
Een mens is geen dier.
niet dat ik vind dat je kinderen of mensen moet slaan.
Je kan beter gewoon negatief gedrag negeren en positief gedrag belonen.
Mijn vader heeft een honden gedrag centrum ( op manege waarland en traint ook enkele paarden daar)
En doet alles op een diervriendelijke manier.
Zonder straffen!!
Negatief gedrag nergeren en positief gedrag belonen.
En hij krijgt de meeste groot problemen honden die door de dierenarts is gezegt om in geslapen te worden en bij me vader komt.
En na de training de leukste hond is geworden.
kijkje op zijn website mag altijd http://www.hgcnoordhollandnoord.nl

Zoals ik al zei, een paard is géén hond en je kan hem daar ook niet mee vergelijken.
Een hond is geen kuddedier die een leider nodig heeft.

Deauke_girl schreef:
Jahwel maar ik laat gewoon weten wat ik er van vind.
Ik acc jullie meningen.
alleen ik denk er anders over.
En natuurlijk verhef ik soms ook wel een mens stem tegen me paard.
Of doe ik me been iets strenger van let even op.
Maar ik zal mijn paard nooit slaan.
Alleen ik heb een shetlander en die was vroeger echt een barakje.
En als hij me een trap gaf dan trapte ik hem ook terug als hij me beet dan beet ik hem in zijn oor terug.
Maar dat dee hij ook bij mij dan doe ik het ook terug.
Ik ga me paard niet schoppen slaan bijten als hij dat bij mij ook niet doet.

Okee dus jij denkt echt dat je een paard zijn kracht na kan doen?
Een gemiddeld mens weegt ongeveer 75 kilo, een gemiddeld paard 500...
En jezelf eerst laten trappen of bijten voordat je wat terugdoet? Ga je dat later ook je kinderen laten doen?
Eerst een winkel laten beroven en daarna zeggen 'Foei dat mag je nooit meer doen'?

Deauke_girl schreef:
zE DOEN HET NIET OMDAT ZE BANG VOOR JE ZIJN!
NOU DAT IS LEUK EEN PAARD DAT BANG VOOR JE IS.
EEN PAARD HOORT HET NIET TE DOEN OMDAT IE RECPECT VOOR JE HEEFT NIET OMDAT HET BANG VOOR JE IS.

Ze zijn niet bang voor je, ze zijn onderdanig.
Ze weten 'oh, dat moet ik niet flikken, en als ik het goed doe krijg ik een beloning', en dát is respect.

Ik ben een vriend van mijn paard én de baas. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:15

Goed geschreven xLoki!

Hoewel honden wel groepsdieren en wel een leider moeten hebben, zitten er wel grote verschillen in. Een paard is een prooidier, een hond een roofdier.

Ik blijf erbij dat je een paard op zijn tijd best een schop/mep mag verkopen, als het maar niet onterecht is...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:50

Ik zie hier de vergelijking getrokken worden tussen honden en paarden: dat daar verschillen in zitten?

Neen!

Ook een hond heeft een consequente, rechtvaardige leider nodig. Anders gaat de hond zelf beslissen wat er gebeurt.
Ik zie veel te veel mensen die hun hond aan de lijn laten hangen, dit is niet prettig voor jezelf maar ook niet voor de hond (en zijn nekspieren en andere structuren). Bovendien is dit al een goed voorbeeld van dat je hond dus blijkbaar mag kiezen waar je heen gaat. Wie laat wie nou uit? Ik zie soms mensen zowat in de sloot eindigen!

Of de combinatie hond en kind. Die kan met een onopgevoede hond ook zeer gevaarlijk zijn!

Voor het domesticeren van deze dieren was overigens het feit "groepsdier" belangrijker dan "prooi- of roofdier". Die factor maakt veel minder uit dan je denkt, namelijk.

Overigens is een paard niet per se een "vluchtdier" zoals men vaak zegt. Dat zijn herten en soortgelijke dieren. Paarden zullen wel rennen als ze een roofdier zien, maar van iets onbekends rennen ze niet per se weg. Ze komen altijd even onderzoeken.
En dat moet je hebben, wil je zo'n dier goed kunnen houden.

Daarom zijn herten bv. niet gedomesticeerd. ;)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:09

Tuurlijk hebben honden ook een leider nodig. Maar dat is een andere discussie, we hebben het nu over paarden ;)

Van beide wil je trouwens niet dat ze de baas over jou zijn..! ;)

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:36

paarden zijn prooidieren en honden roofdieren, dat is toch wel een groot verschil in mijn ogen!
Al vind ik inderdaad wel dat er qua omgang veel dingen overeenkomen, zo heb ik veel dingen van cesar milan (met name over de houding ed die je zelf aan neemt) gebruikt om mn paard langs 'enge' dingen te leiden :)

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:47

Paarden moeten wel respect voor je hebben. Als ze over je heen banjeren, moet je ze toch wel even duidelijk maken dat dat dus niet kan! Op het juiste moment, heel snel, even toespreken zou ik dan wel doen.

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:49

Blue_Eyes schreef:
Nooit vast op stal gestaan... Dus bij jou staan ze gewoon op een of andere onomheinde bergweide, en als ze honger hebben kuieren ze op hun gemak over straat naar de stal?

nee stal staat altijd open en daar doen we eten in 2 keer daags en 3 keer daags hooi. zoveel dat het onbeperkt hooi is.
alleen met zwaare onweer gaan ze vast op stal omdat er laats weer een paard getroffen is door onweer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:51

Mja, maar dan beknot jij toch nog steeds je paard zijn vrijheid?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:51

Kirrepir: je kunt het zelfs op mensen toepassen soms... ;)

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:52

niet zo als zo v eel mensen doen 23 uur op stal en 1 uurtje er uit.
en ja ik heb nu voor eerst een eigen paard samen met me moeder heb ik ook niet voor gekn ;)
verder heb ik alleen maar paarden verzorgt.
die stonden ook nooit op stal altijd op land zomers en zwinters in de bak en ze konden altijd zelf bepalen of ze de stal in ginge n

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:54

kirrepir schreef:
paarden zijn prooidieren en honden roofdieren, dat is toch wel een groot verschil in mijn ogen!
Al vind ik inderdaad wel dat er qua omgang veel dingen overeenkomen, zo heb ik veel dingen van cesar milan (met name over de houding ed die je zelf aan neemt) gebruikt om mn paard langs 'enge' dingen te leiden :)

die honden ferluisteraar doet heel veel dingen fout.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:58

Ja, zo is het lekker communiceren. Jij vindt het fout, hij denkt daar anders over. Je kunt ook zeggen dat je VINDT dat hij het fout doet.

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:02

ik beb mijn hele leven opgevoed met honden mijn vader is honden gedrag tirapeut.
en die doet het zonder te straffen of maar te mopperen op een hond.
zelf het wordje foei mag je niet gebruiken.
en de meest agresieve honden worden de liefste honden.
honden die andere honden dood beet kan na training van me pa gewoon met andere honden weer spelen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:05

TS, hij doet het niet per se fout.
Wel geef ik de voorkeur aan zijn langdurige aanpak t.o.v. zijn "ik fix het in één dag!" aanpak.

Gewoon vanwege hoe honden werken. Straffen werkt wel, maar je moet het consequent blijven doen en de eigenaren moeten dat dus ook steeds volhouden. Je bent niet altijd aanwezig, en bij een hond weet je ook nooit of hij het juiste verband tussen straf en datgene wat niet mag gaat leggen.

Het systeem van positieve beloning etc. dat hij toepast wanneer hij zo'n hond echt meeneemt naar zijn kennel en goed de tijd neemt is juist heel effectief.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:06

Deauke_girl schreef:
kirrepir schreef:

Deauke, weet jij het beter dan?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:07

Deauke_girl schreef:
kirrepir schreef:

Hoezo dan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:09

@eskegirl, haar aanpak is de enige GOEDE aanpak volgens haar. Ik vind dat cesar het erg goed doet.

Deauke, dan mag je mij vertellen wat hij fout doet. Wil ik wel erg graag weten dan. Door sommige dingen toe te passen bij mijn hond, luistert ze nou buiten verschrikkelijk goed, ze hoeft nooit meer aan de lijn ;)