Alle oude eigenaren zijn dierenbeulen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:00

Delaja schreef:
Wat een goede om over na te denken eigenlijk zeg! Ik denk inderdaad dat veel mensen die een paard kopen er op een andere manier voor zorgen dan de oude eigenaar en dat die oude eigenaar dus in hun ogen fout bezig was...

Ik heb zelf een heel dubbel geval: Een afgekeurd dravertje met een gouden karakter. Ze is gewoon als draver getraint, op een, in mijn ogen, veel te harde manier. Neemt niet weg dat ze het daar verder erg goed had: veel weidegang met een vriendinnetje, mooie ruime stallen en later een super vrouw die haar op een hele eerlijke wijze zadelmak heeft gemaakt.
En toch kreeg ik op stal een schuw iel paardje dat over zich heen liet lopen, bang was voor onverwachte bewegingen in de buurt van haar hoofd en met angst voor de mestvork en alles. Nu, ruim 3 jaar later krijgt mevrouw echt praatjes, durft steeds meer en is zeker niet schuw meer. Schrikt soms nog wel van beweging omhoog vlak voor of naast haar hoofd maar verder niet. Of ze dan vroeger mishandeld is? ja in mijn ogen dus wel. In de ogen van de persoon die haar getraind heeft waarschijnlijk niet...

idd das natuurlijk ook een manier! al heb je natuurlijk paarden die echt wel verwaarloost/mishandelt zijn geworden wat voor 90% van de bevolking wel duidelijk is

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:00

misschien raar hoor maar ik heb haar bij een particulier gekocht en die hadden haar een jaar geleden gekocht voor haar man. Maar die is te groot en te zwaar voor haar. En er werd niks of nauwelijks meegedaan toen hebben ze besloten haar te verkopen.

Toen ze bij ons kwam nadat ze gekeurd is en bij mijn nicht kwam zijn we verder gaan beleren maar ook eerst moest er vertrouwen komen. Dat heeft een kleine week geduurd voordat we de mok konden behandelen. omdat de mok al maanden is verwaarloosd heeft ze dikke benen ervan. Daar is een middel voor gekregen om het slanker te krijgen. Ten tweede kan ik nu niet zeggen hoe dat middel heeft want dat maakte een man zelf die de keuring heeft gedaan. Maar als het goed werk zal ik vragen hoe het heet en dan hier bekend maken.

Ik heb haar niet twee maanden op proef, heb haar helemaal niet op proef. ik zou een ander paardje op proef krijgen maar die is afgekeurd helaas. Ik rij ongeveer 2 a 3 maanden een tinker bij. Samen met mijn dochter. Het paardje wat nu van mij is. Moest ongeveer 2 maanden nog bij mijn nicht staan om goed te beleren misschien langer. Tot nu toe pak ze dingen goed op. Ze loop niet meer zo vaak door je heen. We mogen aan haar benen zitten en ze vind borstelen en kroelen erg fijn. Her rijden is nog niet vaak gebeurd maar gaat ook wel goed. Wil gewoon genieten van haar en de tijd zal het leren hoe snel alles gaat. We gaan het van zelf zien. ze is nu drie en een half jaar dus tijd zat. Ze is een pienter paardje en ik verwacht van haar dat ze een leuk paard word voor mijn gezin.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:00

maranba schreef:
misschien raar hoor maar ik heb haar bij een particulier gekocht en die hadden haar een jaar geleden gekocht voor haar man. Maar die is te groot en te zwaar voor haar. En er werd niks of nauwelijks meegedaan toen hebben ze besloten haar te verkopen.

Toen ze bij ons kwam nadat ze gekeurd is en bij mijn nicht kwam zijn we verder gaan beleren maar ook eerst moest er vertrouwen komen. Dat heeft een kleine week geduurd voordat we de mok konden behandelen. omdat de mok al maanden is verwaarloosd heeft ze dikke benen ervan. Daar is een middel voor gekregen om het slanker te krijgen. Ten tweede kan ik nu niet zeggen hoe dat middel heeft want dat maakte een man zelf die de keuring heeft gedaan. Maar als het goed werk zal ik vragen hoe het heet en dan hier bekend maken.

Ik heb haar niet twee maanden op proef, heb haar helemaal niet op proef. ik zou een ander paardje op proef krijgen maar die is afgekeurd helaas. Ik rij ongeveer 2 a 3 maanden een tinker bij. Samen met mijn dochter. Het paardje wat nu van mij is. Moest ongeveer 2 maanden nog bij mijn nicht staan om goed te beleren misschien langer. Tot nu toe pak ze dingen goed op. Ze loop niet meer zo vaak door je heen. We mogen aan haar benen zitten en ze vind borstelen en kroelen erg fijn. Her rijden is nog niet vaak gebeurd maar gaat ook wel goed. Wil gewoon genieten van haar en de tijd zal het leren hoe snel alles gaat. We gaan het van zelf zien. ze is nu drie en een half jaar dus tijd zat. Ze is een pienter paardje en ik verwacht van haar dat ze een leuk paard word voor mijn gezin.

Raar dat een paard wat zo extreem mok heeft zoals jij zegt door een veearts goedgekeurd wordt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:16

Er is verschil tussen hoe mensen met paarden omgaan. Bij de een moeten ze er altijd tiptop uitzien, de ander zorgt er ook prima voor maar ligt niet wakker van een brokkelhoef of een knoop in de manen. Ik vind dat nog geen verwaarlozing. Soms zie je bokkers die paarden "redden" waar ik ook mijn vraagtekens bij heb. Veulens die alleen op de wei hebben gelopen kunnen schraal zijn, oude paarden ook. Dan kan je voeren wat je wil maar dan heb je ze eerder hoefbevangen dan dikker. Zolang ze hun natje en droogje krijgen, er aandacht is voor medische zaken, zou ik niet van verwaarlozing durven spreken.
Paardenmeisjes en paardenmannen zijn een heel ander verhaal. Die vragen niet of ze even omgaan, ze moeten opletten en ruimte maken. Wat is slechter? Een paard dat over je heen loopt of een paard dat achterin de stal gaat staan als er iemand in loopt. Ik denk dat er een middenweg moet zijn.
En je leest ook dat paarden ergens bang voor zijn en dus mishandeld zijn. Dat vind ik erg kort door de bocht. Kennisje heeft een paard dat amper een halster om heeft gehad maar wel kopschuw was. Bleek dus een wervel vast te zitten. Dat kan natuurlijk ook. Dus niet te snel oordelen, en jezelf niet op een voetstuk plaatsen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Heb inderdaad foto's van erg schrale dieren gezien, een jonge hengst die nooit uit zijn stal mocht, wonden die niet behandeld werden.

maranba

Re: Alle oude eigenaren zijn dierenbeulen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:49

ik vind nog steeds wat schraal is niet zo erg maar ik vind het schandalig als er geen medische zorg word verleend. Dat is uit den boze. Door de sokken kan een dierenarts (heeft toen gelijk een middel meegenomen omdat ik het gevraagd had tegen de mok) niet alles voelen we hebben haar benen geschoren. En het word nu beter. Ik denk zelf zo dat als jullie dit normaal vinden dat ik hier niet eens meer wil schrijven. ik vind het namelijk echt schandalig alleen omdat ze even geen tijd hebben ervoor omdat er iets anders op hun pad kom. Haar mager heid kom trouwens ook zeer waarschijnlijk omdat ze geen wormenkuur had gehad. Dit paardje als voorbeeld word nu wel dikker, uiteraard heel langzaam te vee lin een keer is niet goed. Waarom luk het bij ons wel en niet bij de oude eigenaren. Tuurlijk is dit een mild geval maar het doet me erg pijn, omdat het echt niet nodig was geweest. Ze is braaf en echt een goedzakje en lief. Dus erg makkelijk met haar om te gaan als je er wat tijd en energie in steekt om haar vertrouwen te winnen. Ze kan wel een mild geval zijn maar ik zie liever goed verzorgde paardjes die gewoon lekker in hun vel zitten met medische behandeling als het nodig is en niet te mager of te zwaar. En manen in de knoop en een moddervacht omdat ze heerlijk paard kunnen zijn in een wei is niet belangrijk. Ik werk als inspecteur die de dieren willen helpen en de eigenaren willen inzien dat een beest verzorging nodig heeft en hun baasjes te leren wat hun dieren nodig hebben. Soms gaat het ook goed maar hier in nedeland moeten helaas ook nog steeds dieren in beslag worden genomen. En dierenmishandeling en verwaarlozing etc. komt hier echt veel vaker voor dan de meeste mensen hier denken.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:35

Paarden die nogal bang zijn hoeven niet mishandeld te zijn.
Ik heb ook een merrie een vreselijke zenuwpees, verder wel rustig, maar als er maar een kruiwagen of iets anders op een andere plek in de stal staat, begint ze al te snuiven.
Na een poos weer op een wei waar ze een paar maand niet is geweest, ook supereng.
Dus als ik haar zou verkopen, dan zou de nieuwe eigenaar haar dus, gezien alle reacties, zwaar mishandeld vinden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:48

Tuurlijk niet. Er word nergens gezegd dat er géén onderscheid gemaakt word tussen karakter en verleden???

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:40

dakotah ik zie echt wel het verschil hoor tussen een zenuwe pees of mishandeling. Een zenuwe pees zal nooit echt veranderen een dier die het vertrouwen in een mens terug krijg is een ander verhaal. Mijn vorige pony was een tinker. mooi beest en ontzettend lief dier. Maar is gewoon autistisch niet om raar te doen maar toen hij bij mij kwam was hij aan het schoppen mocht niet aan staart zitten en zijn manen en staart waren hevig vervilt. heb al die zere knopen en vilten eruit geknipt met moeite en toen langszaam aan het wennen. hij had rotstraal en mok zag er niet uit maar zo lief. in het begin heeft hij gebokt en gesteigerd omdat hij de nieuwe omgeving zo eng vond maar nu is hij super koel paardje. ieder paardje is anders en hoef niet gelijk mishandeld te zijn.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:00

Er stond ook ergens, een pony/paard was erg kopschuw dus die moet wel geslagen zijn, en ook dat was mijn merrie, terwijl ze nooit een tik heeft gehad.
Als een vreemde bij mijn merrie komt dan werkt ze ook niet mee, daarom zei ik niet elk angstig of kopschuw paard is mishandeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:05

Dakotah: Een paard hoeft niet geslagen te zijn om kopschuw te zijn. Die aanname wordt veel te vaak gedaan.
Er zijn genoeg paarden die gewoon niet van gerommel aan t hoofd houden en gelijk als kopschuw bestempeld worden.
Ik heb ook een paard gekend wat met zijn hoofd in een hek vast gezeten had, nooit geslagen, maar zo kopschuw als de pest

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:33

Nee dat weet ik, Dat zeg ik ook de hele tijd.
Maar in 1 van de reacties zag ik staan, paard was kopschuw, dus moet wel geslagen zijn.
En dat is dus bullshit.
En leg dus uit dat mijn merrie ook zo'n schijterd is en ook niks van vreemden moet hebben.
En krijg ik allemaal reacties dat ze niet mishandeld hoeft te zijn.
NEE DAT WEET IK< DAT ZEG IK DUS JUIST.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:47

ipv te gaan schreeuwen misschien volgende keer je bericht duidelijker maken? :)
Na 3x lezen begrijp ik wat je bedoelt :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:49

Leek mij wel duidelijk genoeg hoor.
;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:54

jou wel, maar de praktijk leert anders, anders had je jezelf niet 3x hoeven te herhalen :)

Nu ik het 3x gelezen heb staat het er ook duidelijk, maar in 1e instantie niet. Misschien omdat je begint met eigenlijk te bevestigen wat er stond :? (ofzo, whatever ;) )

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:03

je heb verschillende gradaties in de zwaarte van mishandeling of verwaarlozing. Mijn collega heeft de afgelopen weken zich suf gelopen aan gevallen die zwaar waren. Die zo ernstig werd dat hij onder zijn werk er naar toe moest. in beslagname komt helaas te vaak voor. Terwijl je met die gevallen zo lang al bezig bent. Vandaag een inspectie doen en ik hoop dat het meevalt.

Met mijn paardje gaat het beter zijn benen worden al minder dik en ik ben erg blij dat er verbetering zichtbaar is. Ook is ze weer wat aangekomen. Ze is er nog niet maar ze word prachtig. En het beste was ik riep haar. Tjitske kom en ze kwam waarschijnlijk reageerde ze op kom maar ze liep achter me aan geweldig was dat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:06

stef schreef:
jou wel, maar de praktijk leert anders, anders had je jezelf niet 3x hoeven te herhalen :)

Nu ik het 3x gelezen heb staat het er ook duidelijk, maar in 1e instantie niet. Misschien omdat je begint met eigenlijk te bevestigen wat er stond :? (ofzo, whatever ;) )

Ik snapte anders ook prima wat ze bedoelde en vond het ook al vreemd dat iedereen telkens zo tegen haar in ging terwijl ze exact hetzelfde schreef als jij en anderen. ;)

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:35

ja stond niet raar geschreven en zelfs erg duidelijk.