Delaja schreef:Wat een goede om over na te denken eigenlijk zeg! Ik denk inderdaad dat veel mensen die een paard kopen er op een andere manier voor zorgen dan de oude eigenaar en dat die oude eigenaar dus in hun ogen fout bezig was...
Ik heb zelf een heel dubbel geval: Een afgekeurd dravertje met een gouden karakter. Ze is gewoon als draver getraint, op een, in mijn ogen, veel te harde manier. Neemt niet weg dat ze het daar verder erg goed had: veel weidegang met een vriendinnetje, mooie ruime stallen en later een super vrouw die haar op een hele eerlijke wijze zadelmak heeft gemaakt.
En toch kreeg ik op stal een schuw iel paardje dat over zich heen liet lopen, bang was voor onverwachte bewegingen in de buurt van haar hoofd en met angst voor de mestvork en alles. Nu, ruim 3 jaar later krijgt mevrouw echt praatjes, durft steeds meer en is zeker niet schuw meer. Schrikt soms nog wel van beweging omhoog vlak voor of naast haar hoofd maar verder niet. Of ze dan vroeger mishandeld is? ja in mijn ogen dus wel. In de ogen van de persoon die haar getraind heeft waarschijnlijk niet...
idd das natuurlijk ook een manier! al heb je natuurlijk paarden die echt wel verwaarloost/mishandelt zijn geworden wat voor 90% van de bevolking wel duidelijk is

(ofzo, whatever