papagroom schreef:En wat ik me dan weer afvraag.....wie van jullie is er wel eens op een top stal geweest,of kent een topruiter IRL??
ikke ook

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElineB schreef:mika11 schreef:Een springruiter op het hoogste niveau heeft niks aan een paard dat alleen uit angst voor pijn of straf een parcours springt. Zo'n paard zou sowieso niet de top halen.
Een springruiter op zo'n hoog niveau kan dat alleen met een paard die meewerkt, meedenkt, graag springt en ervoor gaat.
Een paard die alleen uit angst voor de zweep of sporen dingen voor de ruiter doet, is geen vrolijk en gelukkig paard onder het zadel, en zal niet meer doen dan hem wordt gevraagd.
Daarom kan het niet zo zijn dat in de top - springsport op zo'n manier gereden wordt.
Zo'n combinatie zou namelijk niet ver komen.
Zoals ik al eerder zij, natuurlijk hebben de paarden echt lol in het springen, natuurlijk, want daar zijn ze immers voor gefokt! Maar ze zijn NIET gefokt om een vreselijk harde hand aan hun mond te krijgen oid. Dat kan namelijk niet in het bloed zitten.
Electra63 schreef:papagroom schreef:
Wat versta je onder te welzijn van een paard?
TS had gisteren nog een advertentie op Bokt staan, waar zij vraagt of iemand hooi voor haar paarden over een hek wil gooien. Eén ding is zeker: de topspringpaarden hebben aan hooi geen gebrek, denk ik zo.
PS Ik heb vroeger springles van Piet Mooij gehad, telt dat mee? Of is dat te lang geleden?
mika11 schreef:Omdat de paarden zo gefokt zijn, en getraind, zijn ze ontzettend heet in het parcours.
En je moet precies de afstanden goed passend krijgen en het paard op de achterbenen houden.
Anders weet je zeker dat er ongelukken van komen.
Dus je kunt het gewoon niet vergelijken met een BB parcoursje of een bosrit.
Het is topsport met toppaarden die het leuk vinden. Anders worden het ook geen toppaarden.
Je kunt gewoon niet een parcours van 1.60 en moeilijke afstanden rijden, met een los teugeltje.
Dan weet je zeker dat het paard geblesseerd zal raken.
Miska schreef:Het maakt niet uit of je de zogenaamde topruiters wel of niet persoonlijk kent, het geruk en gepluk kan best wel wat minder en helemaal wanneer je met je bek op tv komt.
Je hebt namelijk een voorbeeld functie wanneer je zo hoog rijdt en ik vind dat de verantwoordelijkheid nog altijd bij jezelf ligt door geen kudde schaap te worden, maar zolang die bekende mensen niet veranderen zal er weinig vooruitgang geboekt worden wat betreft het welzijn van de paarden, want de onderzoeken die er gedaan zijn geven wel degelijk aan dat je een dier pijn doet wanneer er een bit door de mond gesleurd wordt.
En gelukkig komen steeds meer mensen tot inzicht, maar daarboven aan de top mag er ook wel eens verandering komen.
Welzijn is een heel breed begrip, maar er moet vanuit het paard gedacht worden en worden voldaan aan zijn natuurlijke behoeften.
ElineB schreef:mika11 schreef:Omdat de paarden zo gefokt zijn, en getraind, zijn ze ontzettend heet in het parcours.
En je moet precies de afstanden goed passend krijgen en het paard op de achterbenen houden.
Anders weet je zeker dat er ongelukken van komen.
Dus je kunt het gewoon niet vergelijken met een BB parcoursje of een bosrit.
Het is topsport met toppaarden die het leuk vinden. Anders worden het ook geen toppaarden.
Je kunt gewoon niet een parcours van 1.60 en moeilijke afstanden rijden, met een los teugeltje.
Dan weet je zeker dat het paard geblesseerd zal raken.
Ik vergelijk een bosritje ook niet met een springwedstrijd hoor
maar jij ben dus vooor dat geruk/getrek etc. ?
mika11 schreef:Liever wat geruk/getrek dan met paard en al te verongelukken, ja.
ElineB schreef:Maar corrigeren is blijkbaar een heel breed begrip. Corrigeren kan: "Eh, pas dr op!" of een flinke ruk aan de teugels zijn... Dat verschilt dus per ruiter.
papagroom schreef:Als je niet goed uitkomt gaat t mis......en goed uitkomen kan het paard nou een keer niet altijd alleen.
ElineB schreef:En bij vrijspringen dan? Dan valt een paard toch ook niet iedere keer door de sprong? (Begrijp me niet verkeerd, dit is niet aanvallend bedoelt, gewoon nieuwsgierigheid)
Als ik niet meer reageer lig in in mijn nest.