rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:53

papagroom schreef:
En wat ik me dan weer afvraag.....wie van jullie is er wel eens op een top stal geweest,of kent een topruiter IRL??

ikke ook ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:54

ElineB schreef:
mika11 schreef:
Een springruiter op het hoogste niveau heeft niks aan een paard dat alleen uit angst voor pijn of straf een parcours springt. Zo'n paard zou sowieso niet de top halen.
Een springruiter op zo'n hoog niveau kan dat alleen met een paard die meewerkt, meedenkt, graag springt en ervoor gaat.

Een paard die alleen uit angst voor de zweep of sporen dingen voor de ruiter doet, is geen vrolijk en gelukkig paard onder het zadel, en zal niet meer doen dan hem wordt gevraagd.
Daarom kan het niet zo zijn dat in de top - springsport op zo'n manier gereden wordt.
Zo'n combinatie zou namelijk niet ver komen.

Zoals ik al eerder zij, natuurlijk hebben de paarden echt lol in het springen, natuurlijk, want daar zijn ze immers voor gefokt! Maar ze zijn NIET gefokt om een vreselijk harde hand aan hun mond te krijgen oid. Dat kan namelijk niet in het bloed zitten.

Omdat de paarden zo gefokt zijn, en getraind, zijn ze ontzettend heet in het parcours.
En je moet precies de afstanden goed passend krijgen en het paard op de achterbenen houden.
Anders weet je zeker dat er ongelukken van komen.
Dus je kunt het gewoon niet vergelijken met een BB parcoursje of een bosrit.
Het is topsport met toppaarden die het leuk vinden. Anders worden het ook geen toppaarden.
Je kunt gewoon niet een parcours van 1.60 en moeilijke afstanden rijden, met een los teugeltje.
Dan weet je zeker dat het paard geblesseerd zal raken.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 15-09-11 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:54

Maar die toppaarden WILLEN springen, zo hoog en zo ver mogelijk. Dat bieden ze zelf aan, ook bij vrijspringen kiezen de echte toppaarden nooit de makkelijke weg. Dat maakt ze toppaard en niet jouw hobbyspringpaard. Maar in hun ultieme enthousiasme willen ze ook wel eens vergeten dat er een ruiter op hun rug zit die graag wil blijven zitten en ook graag langer van dat paard wil genieten. En dan moet je zo'n paard er toch eventjes fijntjes aan helpen herinneren dat jij als ruiter er ook nog bent. Zo zacht als kan, maar zo hard als nodig. Voor de veiligheid van iedereen. Paard, ruiter en omstanders. Ik ben ervan overtuigd dat het gemiddelde topspringpaard een afwisselender en leuker leven heeft dan heel veel andere paarden.

Maargoed, het stikt hier in het topic van de heilige boontjes die liever met paard en al verongelukken dan dat ze een keer een goede ophouding maken als paardlief eventjes goed de grenzen aan het opzoeken is op het verkeerde moment. Of dat toch ook weer niet? Verklaart wel de grote hoeveelheid mensen die problemen hebben met hun paarden.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:55

Het maakt niet uit of je de zogenaamde topruiters wel of niet persoonlijk kent, het geruk en gepluk kan best wel wat minder en helemaal wanneer je met je bek op tv komt.
Je hebt namelijk een voorbeeld functie wanneer je zo hoog rijdt en ik vind dat de verantwoordelijkheid nog altijd bij jezelf ligt door geen kudde schaap te worden, maar zolang die bekende mensen niet veranderen zal er weinig vooruitgang geboekt worden wat betreft het welzijn van de paarden, want de onderzoeken die er gedaan zijn geven wel degelijk aan dat je een dier pijn doet wanneer er een bit door de mond gesleurd wordt.
En gelukkig komen steeds meer mensen tot inzicht, maar daarboven aan de top mag er ook wel eens verandering komen. :j

Welzijn is een heel breed begrip, maar er moet vanuit het paard gedacht worden en worden voldaan aan zijn natuurlijke behoeften.

mika11

ponylies schreef:
papagroom schreef:
En wat ik me dan weer afvraag.....wie van jullie is er wel eens op een top stal geweest,of kent een topruiter IRL??

ikke ook ;)

En ik ook, ik heb bij J. Laseur op 1 stal gestaan, toen hij nog stallen in Bunschoten had.

papagroom

Electra63 schreef:
papagroom schreef:

Wat versta je onder te welzijn van een paard?
TS had gisteren nog een advertentie op Bokt staan, waar zij vraagt of iemand hooi voor haar paarden over een hek wil gooien. Eén ding is zeker: de topspringpaarden hebben aan hooi geen gebrek, denk ik zo.

PS Ik heb vroeger springles van Piet Mooij gehad, telt dat mee? Of is dat te lang geleden? :D

Tuurlijk telt dat mee.........leuk hoor...springen in zwart wit.... :Y)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:57

mika11 schreef:
Omdat de paarden zo gefokt zijn, en getraind, zijn ze ontzettend heet in het parcours.
En je moet precies de afstanden goed passend krijgen en het paard op de achterbenen houden.
Het is topsport met toppaarden die het leuk vinden. Anders worden het ook geen toppaarden.
Je kunt gewoon niet een parcours van 1.60 en moeilijke afstanden rijden, met een los teugeltje.

Ik vergelijk een bosritje ook niet met een springwedstrijd hoor ;)

maar jij ben dus vooor dat geruk/getrek etc. ?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:58

Miska schreef:
Het maakt niet uit of je de zogenaamde topruiters wel of niet persoonlijk kent, het geruk en gepluk kan best wel wat minder en helemaal wanneer je met je bek op tv komt.
Je hebt namelijk een voorbeeld functie wanneer je zo hoog rijdt en ik vind dat de verantwoordelijkheid nog altijd bij jezelf ligt door geen kudde schaap te worden, maar zolang die bekende mensen niet veranderen zal er weinig vooruitgang geboekt worden wat betreft het welzijn van de paarden, want de onderzoeken die er gedaan zijn geven wel degelijk aan dat je een dier pijn doet wanneer er een bit door de mond gesleurd wordt.
En gelukkig komen steeds meer mensen tot inzicht, maar daarboven aan de top mag er ook wel eens verandering komen. :j

Welzijn is een heel breed begrip, maar er moet vanuit het paard gedacht worden en worden voldaan aan zijn natuurlijke behoeften.

Wat meerdere bokkers proberen te zeggen , dat is dat het juist in het belang van het paard is om het dier in zijn enthousiasme goed af te remmen zodat hij zichzelf niet bezeerd. Vanuit dat oogpunt is het wel degelijk in het belang van het paard. Plus dat sommigen van mening zijn dat het helemaal geen vaststaand feit is dat het geruk en gepluk pijn doet in de mond.

Maar denk dat dit een eindeloze discussie is... /3

Barbulet

Re: gádverdamme...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:00

Dat denk ik ook! Bij sommige discussies kom je er gewoon niet uit met z'n allen... En dit is zo'n geval ! :)
Ach ja, meningsverschillen is geen ramp toch..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:00

ElineB schreef:
Dat denk ik ook! Bij sommige discussies kom je er gewoon niet uit met z'n allen... En dit is zo'n geval ! :)
Ach ja, meningsverschillen is geen ramp toch..

Let's agree to disagree! :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:01

ElineB schreef:
mika11 schreef:

Ik vergelijk een bosritje ook niet met een springwedstrijd hoor ;)

maar jij ben dus vooor dat geruk/getrek etc. ?

Liever wat geruk/getrek dan met paard en al te verongelukken, ja.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:02

Ja maar DAT zeg ik dus; ik vind het erg dat het daar vanaf hangt. Dat is onze sport dus he, je moet een paard vreselijk pijn doen zodat je niet verongelukt... Dat is toch absurd? Sorry, maar ik vind dat niet normaal.

Maar dat is MIJN mening, dat is hoe IK er tegenaan kijk.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:03

mika11 schreef:

Of gewoon geen situaties willen aangaan waarbij je zonder geruk en gepluk verongelukt.... Tis maar hoe je het bekijkt :P

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:03

Inderdaad, maar wat ik persoonlijk niet snap is dat je bewust voor dat geruk en gepluk kunt zijn...:?
Als je op een andere manier je paard kunt berijden en het resultaat is hetzelfde waarom blijven we dan vasthouden aan de traditionele manier?

mika11 schreef:

Denk je echt dat je zal verongelukken?
Waar is dan het wederzijdse vertrouwen met je paard gebleven?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:04

Gevaarlijke en angstige sport dat paardrijden!!! :+

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:06

Miska schreef:
Denk je echt dat je zal verongelukken?
Waar is dan het wederzijdse vertrouwen met je paard gebleven?

Tsja dat schijnt er niet meer bij te zitten bij sommige ruiters... Pony is immers heet en ja dan is een ruk zo af en toe vast niet erg...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:07

Je doet t zo zacht als mogelijk,maar zo hard als nodig...en wat betreft het vertrouwen....het paard vertrouwd als t goed is op jouw hulpen,,,maw als t mis gaat zul jij m moeten corigeren.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:09

Geen enkel paard is dusdanig 'heet' dat het niet onder controle te houden is...
En waarom steeds de gedachte dat het mis kan gaan?! :?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:10

Maar corrigeren is blijkbaar een heel breed begrip. Corrigeren kan: "Eh, pas dr op!" of een flinke ruk aan de teugels zijn... Dat verschilt dus per ruiter. ;)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:10

Maar goed, ik denk dat ik maar eens mijn heerlijke nest op zoek. :wave:

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:11

Als je niet goed uitkomt gaat t mis......en goed uitkomen kan het paard nou een keer niet altijd alleen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:12

trustus eline....slaap lekker en morgen gezond weer op..

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:13

En bij vrijspringen dan? Dan valt een paard toch ook niet iedere keer door de sprong? (Begrijp me niet verkeerd, dit is niet aanvallend bedoelt, gewoon nieuwsgierigheid :) )

Als ik niet meer reageer lig in in mijn nest. :+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:15

ElineB schreef:
Maar corrigeren is blijkbaar een heel breed begrip. Corrigeren kan: "Eh, pas dr op!" of een flinke ruk aan de teugels zijn... Dat verschilt dus per ruiter. ;)

Nogal ja!

papagroom schreef:
Als je niet goed uitkomt gaat t mis......en goed uitkomen kan het paard nou een keer niet altijd alleen.

Maar wanneer je er met de gedachte op zit dat het mis zal gaan, dan kun je er nooit volledig ontspannen op zitten lijkt me en meestal gaat het fout door de ruiter hoor. :P
Wij onderschatten de paarden, want zonder ons redden ze zich ook, wij denken dat we er ons mee moeten bemoeien, maar keer op keer is het met alles in het leven bewezen, zodra je er mee gaat bemoeien dan gaat het fout.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:17

ElineB schreef:
En bij vrijspringen dan? Dan valt een paard toch ook niet iedere keer door de sprong? (Begrijp me niet verkeerd, dit is niet aanvallend bedoelt, gewoon nieuwsgierigheid :) )

Als ik niet meer reageer lig in in mijn nest. :+

Vrijspringen is geen parcours met technisch moeilijke afstanden die precies passend moeten zijn.