een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:46

Martine_R schreef:
Amable schreef:
Nou vraag ik me af he, de mensen die niemand anders op hun paard laten, stap je zelf wel op andermans paard als je dat aangeboden krijgt?

Nou, waarom niet? Diegene vind het blijkbaar niet erg om iemand anders op z'n paard te laten.. dus ik snap niet wat dat hiermee te maken heeft.
Als iemand me 10,- aanbiedt, pak ik het ook aan. Betekent niet dat ik zelf ook geld ga weggeven :+

Whahahaha! _O-
Dit vind ik even heel grappig om te lezen!!!
Je hebt wel een goed punt. :j

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:49

eline_di schreef:
Dat ik (her)ken je probleem.
Ik ben preciea hetzelfde. Ik geef de verzorging van mijn paarden zelden uit handen, laat staan dat ik mijn paarden laat rijden door iemand anders. Misschien ben ik een miep, maar zo ben ik nou eenmaal.

Ik ben precies hetzelfde.. :o

KarinvdM

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:52

Wat is het probleem dan? Je paard wordt door een ander echt niet in een half uur in de vernieling gereden... En als dat wel zo is dan is je basis niet goed.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:52

schrappie schreef:
nou, ik ben juist blij dat iemand anders mij laat rijden op haar paard! ik denk als je het paard goed kent en er geen ongelukken van komen, je er gewoon mensen op kunt laten rijden? al is het maar een rondje. ik bedoel, je gunt die amder toch ook de lol van het paardrijden?

Daar heb je toch maneges voor.???

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:53

Ik vind het juist leuk om anderen op mijn paardje te laten rijden als ik erbij ben!
Iig wel als ik zelf net gereden heb, paard moe begint te worden en ze super gelopen heeft. Dat laat ik wel eens stalgenootjes op mn paard (mogen beetje stappen en stukje draf proberen) en zeg ik vol trots "wat heb ik toch een geweldig paard hea :D O:) ?!"

Echt laten rijden laat ik liever niet aan iedereen over. Als ik op vakantie ben vertrouw ik 1 stalgenootje genoeg om te weten dat ze super eerlijk met mn paardje omgaat, dus die rijd haar dan voor mij.
Mn paardje is ook echt een tutje. Haar moeder is ontzettend eenkennig, en je kunt wel merken dat dat trekje toch wel iets erfelijk is. Mn paardje is niet gemeen, maar wel een stuk meer gespannen en renneriger als er een ander opgaat (zeker niet angstig, anders zou ik niet zomaar anderen erop zetten ;) ).
Verder vind ik het wel fijn om mn instructrise er af en toe op te laten, zodat zij kan voelen waar ik tegenaan loop en ze me daar beter in kan begeleiden.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:55

Maar even een bijkomende vraag dan

Stel... je breekt je been
en je bent dus weken uit de running

Hoe doen de meiden dat, die niemand op hun paard willen?
uit training halen?
of?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:57

Wendy1978 schreef:
Maar even een bijkomende vraag dan

Stel... je breekt je been
en je bent dus weken uit de running

Hoe doen de meiden dat, die niemand op hun paard willen?
uit training halen?
of?

Bij mijn springinstructrice of een gp-dressuur-ruiter in training zetten die ik heel goed ken en dan zelf aan de kant zitten en balen dat ik er zelf niet op kan :=

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:58

Als iedereen zou denken zoals sommige hier dan zouden er maar weinig mogelijkheden zijn om een keer een ander paard te voelen en dat terwijl eigenlijk iedereen het leuk vindt om een keer op een ander paard te rijden. Ook die mensen die een ander geen ritje op hun eigen paard gunnen. Nu kijk ik hierin even niet naar de paarden die echt een trauma hebben of iedereen er heel gemeen af bokken, maar laten we wel wezen, dat is maar een heel klein percentage. De meeste paarden zijn ook voor een ander te rijden.
Ik zou ook liever mijn paard een keer mee geven aan iemand die mij ook een keer een rit om haar paard gunt, stel dat de mijne een tijd kreupel staat dan is het heerlijk om een keer op het paard van een stalgenoot te mogen rijden...

Overigens gaat de vergelijking met geld m.i. niet helemaal op. Als ik 10 euro weg geef dan heb ik geen 10 euro meer. En als je meer dan zat euri hebt dan zal je dat misschien inderdaad niet uitmaken, maar helaas, ik heb er meestal veelste weinig ;) Een ritje met mijn paard echter, die heb ik zat, ik kan rijden wanneer ik wil. Hooguit niet tegelijkertijd met degene die er op dat moment op zit, maar ik kan op dat moment wel meegenieten :)

Mijn ervaring is dat de meeste mensen onwijs voorzichtig zijn als ze even op je paard mogen rijden. Ik heb nog nooit de neiging gehad iemand eraf te trekken omdat 'ie lomp met mijn paard omging. Eerder andersom mensen aangemaand dat ze heus wel wat mogen vragen, dat als ze willen een drafje ook echt geen probleem is enz. Echt, de meeste mensen zijn hele leuke, lieve mensen die uiterst voorzichtig met jouw dierbaarste bezit omgaan. En geloof me, mijn Jauke is me vreselijk waardevol, ik zou hem absoluut niet blootstellen aan vervelende, grove mensen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:59

Elco schreef:
schrappie schreef:
nou, ik ben juist blij dat iemand anders mij laat rijden op haar paard! ik denk als je het paard goed kent en er geen ongelukken van komen, je er gewoon mensen op kunt laten rijden? al is het maar een rondje. ik bedoel, je gunt die amder toch ook de lol van het paardrijden?

Daar heb je toch maneges voor.???

Heb je het verschil al eens gevoeld tussen een gemiddeld manege paard en een eigen paard?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:00

KarinvdM schreef:
Wat is het probleem dan? Je paard wordt door een ander echt niet in een half uur in de vernieling gereden... En als dat wel zo is dan is je basis niet goed.

Je hebt huis tuin en keuken paarden en paarden die hoger in het bloed staan en paarden die een trauma hebben opgelopen door een zwaar ongeluk..
Ik vind niet dat je lek paard met elkaar kunt vergelijken..

En in een half uur in de vernieling helpen kan op alle vlakken, al is je basis nog zo goed..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:01

Miska, ik zou niet weten waarom ik een beter mens zou worden door iemand op mijn paarden te laten. Iedereen kan toch op de manege terecht? Probleem opgelost.

Wendy, een paard krijgt er niets van door niet gereden te worden, mensen moeten niet denken dat ze zo onmisbaar zijn. Mijn pony heeft 2,5 jaar stil gestaan en mijn paard werd een aantal keer per week gereden door mijn bijrijdster. Niets mis mee :-)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:02

Hahaha ik laat weinig mensen op mn paard rijden, mn vriend mag erop, die sjokt wat af en toe een vriendin mee, van dat ene keertje heeft ze niet zoveel.
Ik heb wel iemand er geregeld op rondhobbelt, maar werken met haar doet ze niet, wel gewoon - net als ik trouwens - recreatief.

edit: ik moet er wel bij zeggen dat ik een heel rustig paard heb

Zolang je erbij bent is t toch niet zo erg? Wat kan er nou gebeuren? Mochten ze gemeen doen - wat me sterk lijkt, als mensen een keer op jouw paard mogen - dan kan je ze er altijd nog vanaf sturen :P En dingen aanleren, dat doen ze de paarden nou ook weer niet zo snel niet hoor, ze weten prima wie ze op hun rug hebben en wat ze al dan niet kunnen maken. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook wel :P

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:03

[/quote]

Daar heb je toch maneges voor.???[/quote]

Heb je het verschil al eens gevoeld tussen een gemiddeld manege paard en een eigen paard?[/quote]

Jazeker, maar je hebt ook goede maneges met goede paarden waar een gemiddeld persoon fijn mee kunnen rijden..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:06

Quellian schreef:
Miska, ik zou niet weten waarom ik een beter mens zou worden door iemand op mijn paarden te laten. Iedereen kan toch op de manege terecht? Probleem opgelost.

Wendy, een paard krijgt er niets van door niet gereden te worden, mensen moeten niet denken dat ze zo onmisbaar zijn. Mijn pony heeft 2,5 jaar stil gestaan en mijn paard werd een aantal keer per week gereden door mijn bijrijdster. Niets mis mee :-)

Die arme manege paarden hebben het al zo zwaar met slecht passende zadels en kindertjes met een stuiterende zit die hun balans proberen te vinden in de paardenmond, dus ik kan niet zeggen wat beter is alleen mijn gevoel gokt op de goedhartigheid van iemand die de luxe van een eigen paard heeft. ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:07

Maar die zijn maar heel dun bezaait...

Ach, iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt, ik ben blij dat ik zo af en toe een lach op iemands gezicht kan toveren. Vooral als ik ze na het uitstappen nog even een spaanse pas, compliment en buiging laat voelen. Jauke doet ze graag want het levert vrijwel altijd iets lekkers op en het is voor mensen meestal zo speciaal om te voelen :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:10

Quellian schreef:

Een ander een keertje fijn laten rijden is best leuk hoor :j En imo krijgen oudere paarden er echt wel wat van als je ze niet in de benen houdt, net als een paard dat dan maar twee keer in de week serieus aan het werk gezet wordt, door bijvoorbeeld je instructeur, en de rest van de tijd als grasmaaier dienst doet. Maar goed, da's een hele andere discussie :D

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:12

Ik ben beste bereid iemand anders op mijn paard te laten rijden, maar ben wel erg selectief met wie en wat ik erop zet.. Niet iedereen komt zomaar op mijn paard. Als ik in de kreukels lig, bijwijze van spreken.. Dan zal ik hem laten rijden door mijn baas, En vooral veel longe / grondwerk laten doen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:16

Ik, als geen-paardeneigenaar, vind het geweldig als mensen een ander de kans geven om een keer een ander paard onder hun kont te mogen voelen.
Ben de mensen die mij deze kans hebben geboden de afgelopen jaren dan ook enorm dankbaar.

Voor mij was het geweldig toen ik laatst van een bokker de uitnodiging kreeg om mee te gaan op buitenrit met haar paarden en dat terwijl ze mij nog nooit had gezien, dat was erg genieten.

Kan me voorstellen dat mensen hun paard niet graag uitlenen maar vind er ook erg overdreven reacties tussenzitten om eerlijk te zijn.
Ben het ook met Amable haar posts eens in dit topic. +:)+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:19

Ik zou het ook gerust doen om een ander even blij te maken, alleen niet al mijn paarden zijn geschikt voor die functie.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:19

Miska, er zijn zat mensen die met alle liefde van de wereld mijn paarden eens mogen voelen maar om de hele buurt mee naar stal te nemen en ze op die manier een plezier te doen, nou... dan maar geen goed mens.

Abiol, dat is idd een andere discussie, want helaas bestaan er nog steeds meer mensen met hart voor de sport ipv hart voor hun dier.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:25

Inmiddels 3 jaar geleden heb ik iemand heel blij gemaakt
mijn paardje was toen 4 en (gelukkig) zo mak als een lammetje

Mijn tante heeft MS, dit houdt in dat delen van haar lichaam uitvallen
dus zij zit hierdoor gedwongen in een rolstoel.

"Vroeguh" reed zij altijd paard maar moest mede door haar ziekte stoppen.
Vanaf het moment dat ik Diego kocht was ze smoor verliefd op hem en vroeg contstant naar hem
Ik heb toen afgesproken op de manege waar ze even "kwam kijken" naar mijn paardje.

Maar ik had zonder dat ze het wist,
eigenlijk wat mensen bij elkaar geregeld om haar te kunnen laten opstappen
Met 5 man hebben we haar op paardje gehesen om haar wens toen
(voor 1x nog een keer op een paardje te zitten) uit laten komen

Tranen rolde over haar wangen van geluk <3 (en over die van mij, zo gaaf dat ik het voor haar vond)
ik zou er niet aan moeten denken
om op dat moment te denken: Nee... er mag niemand anders op mijn paard...

Dat moment van geluk
is gelukkig vast gelegd op camera
ik ben nog steeds trots
als ik naar die foto's kijk :o :))

Ze zou van mij iedere dag mogen komen rijden
als ik de mogelijkheid had, dat voor elkaar te kunnen krijgen...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:29

Miska schreef:
Ik zou het ook gerust doen om een ander even blij te maken, alleen niet al mijn paarden zijn geschikt voor die functie.

En elke ruiter is niet geschikt voor mijn paarden, dus ben zeker wel selectief als ik er iemand op zet. Mocht ik zien dat het verkeerd zal gaan? Door sbepaalde spanningen dan zeg ik stap maar weer af.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:29

Quellian schreef:
Miska, er zijn zat mensen die met alle liefde van de wereld mijn paarden eens mogen voelen maar om de hele buurt mee naar stal te nemen en ze op die manier een plezier te doen, nou... dan maar geen goed mens.

Abiol, dat is idd een andere discussie, want helaas bestaan er nog steeds meer mensen met hart voor de sport ipv hart voor hun dier.

Je hoeft ook niet meteen de hele buurt te entertainen. :P
En ik geloof ook niet dat iemand van nature een slecht mens is.
Mensen doen domme dingen uit onkunde of onwetendheid, maar dat betekent niet dat iemand slecht is.
Je wordt in ieder geval niet slecht geboren. :Y)
Als jij niemand anders op je paard wilt hebben, dan is dat toch oke?
Maar het principe om iemand eens een keer blij te maken, daar kun je je toch wel in vinden?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:30

Navidad schreef:
Miska schreef:

En elke ruiter is niet geschikt voor mijn paarden, dus ben zeker wel selectief als ik er iemand op zet. Mocht ik zien dat het verkeerd zal gaan? Door sbepaalde spanningen dan zeg ik stap maar weer af.

Heel wijs gedacht!!! :j

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:31

je gunt een ander toch ook het plezier van paardrijden?