rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:07

Ik heb hier zo'n paardenboek liggen, dateert ook uit jaren '80 of 90'. Omdat de TS daar naar verwees viel me ook weer wat te binnen.

Tijdje geledn moest ik eindwerk maken en zat ik door die boeken te bladeren, en kwam bij het onderwerp voeding. Toen moest je nog zelf je krachtvoer samenstellen uit verschillende soorten granen! Het is me vooral bijgebleven dat er toen in dat boek stond dat een paard gemiddeld dagelijks zo'n 1kg à 1,5kg krachtvoer nodig had per 100kg levend gewicht, en dat je meestal kon uitgaan 6kg krachtvoer/dag. Ging toen nog door mijn hoofd "als we dat tegenwoordig zouden geven dan hebben we allemaal een moddervette kernbom onder onze kont".

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:09

Ik gaf altijd de helft van mijn ontbijtkoek aan mijn pony :)

En over dat voeren... Bietenpulp!

Ik heb ook nog zo'n boek van Robert Oliver, ben de titel even kwijt, maar daar kan ik ook nog behoorlijk van smullen...

piezze

hihi wij deden die laarzen altijd met sla-olie, dan zagen ze er 5 minuten prachtig uit en daarna nog ranziger dan daarvoor. Het maakte toch niet uit want de wereldreis die je maakte met vrachtwagen, eerst nog een kwartier er naar toe rijden of lopen. Smetteloos kwam je toch niet in die ring. Wij moesten van die uitgelubberde groene clubtruien aan en dan kwamen we er nog genadig af want een vereniging in het dorp ernaast reden in gele t-shirts.

Undefined

Haha ik ben nog maar 17, maar het meeste hiervan herken ik toch wel!
Capjes met van die elastiekjes. (Viel er ook regelmatig een van mn hoofd af en in het begin vond ik het dan super eng, gillen dat ik deed!) Durfde een keer niet op een pony, werd er een houten paard met wieltjes uit de schuur gehaalt moest ik daar op :') Was me beledigd!
Een zwart zadel was super mooi en erg luxe! Touwtjessingels en van die vilten chabrakjes. Met zn allen slapen in de huifkar, op de mestbult rennen en stiekem achter het zaagsel verstoppen.
In de zadelkamer deden we altijd het dierengeluidenspel, dan gingen de lichten uit en moet je je verstoppen (bovenop alle zadels klimmen tussen de spinnenwebben). 1 keer in het jaar een concours met de hele manege, dan ging je de dag van tevoren de hele dag bezig met de stal uitmesten, vlechten wassen etc. En met hemelvaartsdag altijd een buitenrit op de pony en in de huifkar.

Toch wel leuk om alles zo te leren :D

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:10

Varekaj schreef:
Ik heb hier zo'n paardenboek liggen, dateert ook uit jaren '80 of 90'. Omdat de TS daar naar verwees viel me ook weer wat te binnen.

Tijdje geledn moest ik eindwerk maken en zat ik door die boeken te bladeren, en kwam bij het onderwerp voeding. Toen moest je nog zelf je krachtvoer samenstellen uit verschillende soorten granen! Het is me vooral bijgebleven dat er toen in dat boek stond dat een paard gemiddeld dagelijks zo'n 1kg à 1,5kg krachtvoer nodig had per 100kg levend gewicht, en dat je meestal kon uitgaan 6kg krachtvoer/dag. Ging toen nog door mijn hoofd "als we dat tegenwoordig zouden geven dan hebben we allemaal een moddervette kernbom onder onze kont".

Ja er staan zo soms van die dingen in van moest je dit nu doen en zo raar uitkomen xD

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:11

Wij hadden van die blouses, zoiets al op die foto van de vorige pagina, en daarover heen zo'n roestbruin/oranje bodywarmer :')
(Schaapskooiruiters)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:13

* lage neusriem/ glad leren teugels i.p.v anti slip * vz zadel i.p.v dressuur was goed voor alle diciplines * vilten dekjes *

Dit heeft mijn verzorgshetlander nog allemaal liggen :+
We gebruiken het alleen niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:22

ooit hebben ze op oude stal eens wedstrijd geregeld, moest je verkleed en had je een hindernissenparcours te doen: een paar sprongen, afstappen, over een balkje lopen met paard in de hand, er weer op, een sprong, een bal door een basketring gooien, weer paar sprongen, je paard naar een touwtje met wortel laten lopen en paard de wortel doen opeten en daarna met stok met lang lint aan vasthouden en rondje door de bak in galop.

Weet dat nog goed omdat ik als kleine uk een heel groot paard had en er niet zelf meer opraakte, en mijn moeder door de hele bak liep "wat is het kleine pruts lukt het niet moeten we komen tillen". Was toen zooooo kwaad! En het lint van de stok is later in het parcours ook tussen de benen van het paard geraakt, paard ging bokken, maar nooit schrik gehad hoor toen :P

Nu zou de helft van het ruitervolk aan gaan gillen dat het een lieve lust is :+

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:23

mohica schreef:
hey hey

Tijdens het herinrichten van mijn kamer ben ik op een boek gevallen ( paarden en pony's) - uitgaven van 1975- en wat me opviel is dat er veel zonder dekje wordt gereden of alleen een stukje rechthoekig stofje.
Ook dat veel PONYruiters ( meisjes van 10 tot 14 gok ik zo) die hun pony onder het zadel showen en dressuren tijdens een wedstrijd alleen met zadel rijden en met S&T rijden.
Nu swat... Ik zie heel veel foto's waarvan ik denk, moest je nu zo rijden dat je letterlijk wordt afgeschoten ( hier op bokt dan :+ ), maar er toch zo klassiek uit ziet en heel minder chichi en frulletjes als nu.
Het maakte toen echt niet uit welk niveau je reed en dat je met S&T reed zonder Z (of andere landen hun hogere niveaus) te zijn en heel van die commentaren.

Dit is geen gewone dressuur, maar hoort zeer waarschijnlijk bij de discipline Show Horse. (nog altijd uitgeoefend in UK, Australië, Nieuw Zeeland, India (?) en Zuid Afrika)

mohica

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:25

ja dat weet ik wel ;-) ik bedoelde gwn het ""dressuuren " tijdens hun voordracht

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:33

Varekaj schreef:
Toen moest je nog zelf je krachtvoer samenstellen uit verschillende soorten granen! Het is me vooral bijgebleven dat er toen in dat boek stond dat een paard gemiddeld dagelijks zo'n 1kg à 1,5kg krachtvoer nodig had per 100kg levend gewicht, en dat je meestal kon uitgaan 6kg krachtvoer/dag. Ging toen nog door mijn hoofd "als we dat tegenwoordig zouden geven dan hebben we allemaal een moddervette kernbom onder onze kont".

Dat kan ik me niet herinneren, wél dat ik 2 x per dag moest voeren. 20 Paarden stonden in stands, met een wiebelbalk ertussen. Errug leuk, vooral degene met voernijd, phoe, ben weleens een paar meter verder beland............. #) En dan daarna de paarden op wondjes controleren en desinfecteren, gewoon in die stands.

Goddank zijn die stands afgeschaft, toen was het heel gewoon, wat zullen de maten zijn geweest. 3 mtr breed voor twee paarden en een balk? Je kon je er net tussen wringen met poetsen en zadelen. Geef mij maar de boxen van nu!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:18

OOh ik herken alles.
Wat een heerlijke tijd :D .
En cowboy spelen heb ik van geleerd hoe ik moest vallen zodat ik er het minste van overhield. :D
Dat kan men ook niet meer tegenwoordig hoe je goed moet vallen.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:32

Cowboy spelen heb ik helaas nooit gedaan... Hoewel, Rodeo, mag dat ook? :+
Met vilten dekjes heb ik ook nooit gereden, daar ben ik gewoon nog te jong voor...
Maar toch, sommige dingen herken ik echt wel hoor! Die verschrikkelijke stands ook.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:27

Alatariel schreef:
Ik lees: het witte tape om de knotjes. Man man man wat een gehannes was dat zeg en toch was het zo bereleuk met zn allen.

En blij te lezen dat niet alleen voor mij de wijze van instructie herkenbaar en blijkbaar ook prettig is. Ik vind het tegenwoordig vaak maar gepiep. Als ze niet willen poetsen mag je er amper wat van zeggen. Uhhhh nou dat hoefde ik niet te proberen, dan kon je of naar huis of poetsen rijden maar dan ook nog even extra corfee.

Wij aten trouwens ook biks haha vraag me niet waarom hoor, nog meer die dat deden?

Yep ik heb ook wel eens biks gegeten, hahaha

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:34

Wij hadden bij de ponyclub op wedstrijd, witte bonte sjabrakken, touwsingels, oranje stropdassen, dikke zwarte truien, witte blouse eronder en de beroemde cap met elastiek. En oranje plakband in de manen. En dat was toch lelijk als je een voskleurige pony had..............pff

Met Carnaval hadden we altijd een verkleedspringwedstrijdje. Meestal zat je op een pony die of niet wilde springen of zo gek was dat je na 2 hindernissen er wel af lag. Dat hoorde er gewoon bij

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:50

Wat een leuk topic is dit, en alles is herkenbaar.
Weten jullie nog dat je soms met drie pony's in een ring moest rijden omdat het druk was ?
En wat dacht je van de caprillie proef, die moest je eerst doen voor je mocht springen.
En in de B moest je in je proef nog op en afstijgen.
Heb nog een dressuur boekje liggen op zolder.

Het was zo'n leuke tijd, niks geen gezeur, gewoon rijden en lol hebben.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:00

Storm schreef:
En ik bleef me maar afvragen waarom zijn laarzen wel zo mooi 'inzakten' bij de enkel en mijn rubberen laarsjes dat niet deden :')

Ik vond dat toen juist lelijk! Was hartstikke trots op mijn rubberen versie. Die ik voor de wedstrijd lekker in de sla-olie zette! En inderdaad: scheren? En al helemaal geen dekens...

De tijd erna vond ik ook wel grappig, de opkomst van de mos-groene mini-chaps met franjes. Maar toen ook: in het weiland, op je pony, met alleen een halster en -touw, wedstrijdje wie het errst bij het hek was... In galop, zonder cap etc.!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:42

ik rijd trouwens nu nog op een zadel van 45 jaar oud! Een bruine, en ik vind het een prachtig zadel. Mijn dochtertje heeft trouwens ook zo'n fluwelen cap met strikje en ze rijd in een rijbroek die vroeger van mij geweest is. Ik heb ook nog borstels/hoevenkrabber enzo van 25 jaar oud. Ik ben er trots op en wil die oude spullen niet wegdoen. Ik houd van de nostalgie die het oproept.

Ik las vroeger niet de Penny maar de Ponyclub. Herkent iemand dit tijdschrift?

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:47

De ponyclub, met Malle <3 Vond die tekenares zo geweldig! Keuze tussen Ponyclub en Penny was dan ook makkelijk. Jammer dat ik al die bladen weg heb gedaan toen ik "groot' werd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:55

1975 was ik er nog niet, maar 12 jaar later (1987) reed ik wel heel enthousiast op mijn pony mee.
In inderdaad een cremekleurige paardrijbroek, fluwelen cap, zadel met koordsingel en niet te vergeten de blokjes frontriem (ik had een rode en een blauwe :D ).
Mijn zadel hadden we voor fl 75,00 compleet bij een boertje op de hoek gekocht.
Zadel kapot? Geen probleem, dan reed je toch een paar weken je lessen mee zonder zadel. Eigenlijk was er geen geld voor een eigen pony, maar bij ons deel van de huurboerderij zat een stukje land, dus met hulp van de familie hadden we voor fl 900,00 een vreselijk vervelende groene Welshpony gekocht. :D

In 1990 droomde ik van een hoofdstel met gecombineerde neusriem, had ik knalgele bandages en had mijn oma dekjes uit de paardenwinkel nagemaakt, zodat we ook echte dekjes hadden.

Masoled

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:03

Voor mijn gevoel was het toen veel relaxter.
Je kon idd lekker showen met je paarden spulletjes. Wat het koste maakte niet uit. Nu gaat het om "nog" meer aanzicht.
Wedstrijden waren voor mijn gevoel geen competitie en als ik nu het wedstrijd terrein opkom dan voel ik echt die afkeur.

Maar ook dat zal wel weer veranderen als we 20 jaar verder zijn. :) Ik mis wel die oude zadels met die ouderwetse draadjes singels hoor. Die hadden toch wel enige nostalgie.
Voor de paarden is het er natuurlijk alleen maar vooruitgang met alle mooie en goede spullen.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:08

Inderdaad Masoled wat je zegt het was veel relaxter. Je ging met 50 man naar de wedstrijd, pony's op de veewagen, zadelwagen mee. Pony's werden allemaal vastgebonden aan een stuk touw/staaldraad en op een paar flinke trekpartijen na ging dat ook gewoon goed. Ze waren tenslotte al gewend om een stand te staan ipv een box. Natuurlijk was er wel gezonde rivaliteit maar de afgunst was niet zo groot.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:15

max66 schreef:
Ik las vroeger niet de Penny maar de Ponyclub. Herkent iemand dit tijdschrift?

:j Ik las allebei én de Paard&Pony voor de plaatjes.
Ik herken ook alle artikelen en anekdotes in dit topic, één groot feest der herkenning!
Niet dat ik dat allemaal gedaan heb, was 'maar' een manegeruitertje dat smachtend zat te kijken als er meisjes met Eigen Ponies in hun clubtrui van de Ponyclub of Rijvereniging (allemaal magische woorden :') ) langskwamen of als er eens een wedstrijd was.
Op ponykamp, de ponies uit het weiland halen met alleen een hoofdstel en dan zonder zadel terug naar de stal rijden, ook zoiets 'engs'.
Als beginnend ruitertje kwam je gewoon in spijkerbroek en kaplaarzen aanzetten (bij mij al snel versierd met een sticker van de manege zodat je kon zien dat dat toch wel Bijzondere Kaplaarzen waren :') ). Na een paar lessen kwam er dan eens een cap en een zweepje. Mén wat was ik trots. :D Helemaal toen ik mijn eerste rubberrijlaarsjes kreeg. Mijn eerste échte paardrijbroek kreeg ik van mijn oudere nichtje die ook ponyreed. Toen was echt iedereen op les jaloers... :') (tegenwoordig dien je geloof ik gewoon te beginnen in complete outfit)
Bovendien kon je gewoon komen rijden, hoe jong je ook was. Een kennisje van mij heeft een dochtertje dat net 8 is geworden. Kind is zó blij, nu mag ze eindelijk ponyrijden, mits ze ook een zweep meeneemt.
En o, ja, in de paardenwinkels had je gewoon niet zo heel veel te kiezen qua kleuren: blauw, rood, geel, groen, zwart, wit en bruin voor poetsspullen, halsters en aanverwante artikelen. En dat was al heftig.

Mja, het enige dat niet veranderd is is de trots waarmee dat kleine grut, in vol ornaat want 'Kijk, ik ga PaardRijden', door de supermarkt achter mamma aanwandeld. Daar krijg ik altijd een glimlach van op mijn gezicht. :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:43

Toen paardrijden nog gezellig was! Wat kun je dat missen. Zo reed ik toen ik nog klein en lief was bij Lies Beukers waar ik zo verliefd was op een kleine schimmel genaamd Shampano. Nog steeds moet ik lachen als ik me bedenk dat ik en een vriendinnetje samen gingen hoevenkrabben bij dezelfde pony.... ieder 1 been *rofl* en maar niet snappen waarom hij die 2e maar niet gaf. Met halster over het veld achter ons in ren galop, kijken wie er eerder was. En elke vrije dag van de vakantie pony's poetsen op de manege :D god god.. wat schattig allemaal.

En wat was ik boos op mijn ouders toen mijn tante hun pony aanbood. Mijn nichtje kreeg een nieuwe maar ze wouden haar eerste niet weg doen. Die mocht ik wel zolang lenen zodat ik er wat van kon leren. Mooie bruine pony die 'alles' kon. En wat reed dat lekker, zo in de stelling en soepel!!! dat kende je niet als manege ruiter toen. Hadden mijn ouders toch nee gezegd, net toen ik langsreed op die pony en mezelf een ware Anky waande.

Als ik dan zie hoe mijn oude manege is geworden Rietzicht word daar zo verdrietig van. Heb daar 2 jaar lang geholpen maar door problemen is het nooit meer wat geworden. Nu staat er toch een monsterlijk bekakt ongezellig zweerloze 'klote' tent. Heel jammer...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:17

@ jamiroquai/silly1972

Triest maar waar, 1959 :o

Onze instructeur was een oud cavalerist, en die liep nog steeds in zo'n ballonbroek.
Volgens mij droeg meneer van Vliet, zo noemden wij hem natuurlijk heel netjes, durfde niet anders, van manege Hak in Barendrecht ook nog zo'n broek als hij lesgaf.
Als je het in de les dan heel goed ging doen, dan mochten we als het echt goed ging op de mooiste en beste pony, Bella, en dan mocht je vooraan rijden. We reden toen nog allemaal netjes achter elkaar in de les. :)
Hoe beter het ging hoe verder in het rijtje dat je naar voren mocht.

En die cross, dat was geweldig, deden we ook elk jaar met de vereniging.
Mijn shetje mikte me er steeds af als ik moest starten, en dat bleef aan de gang tot de volgende startte, en daar racete ik dan achteraan. Dat leverde me nog een keer een troostprijs op, 5x eraf gevallen en niet gehuild. Degenen die wel huilden kregen geen troostprijs :)
Als hij er dan wel een keer zin in had dan gingen we als een speer door de cross, dijkhellingen werden niet voorzichtig genomen, nee hoor, gewoon recht toe recht aan volle vaart naar beneden, wat mijn moeder menig hartverzakking bezorgde en mij een 2e prijs. Wat was ik trots, net als moeders, als het dan wel goed ging. Die medailles heb ik nog steeds :)