Marion71 schreef:Mag ik als kleinschalige ph-er ook reageren? Niet om aan te vallen, maar meer om onnodig verhuizen te voorkomen.
Bedenk voordat je gaat kijken op een stal wat je belangrijk vindt. Zaken als toezicht, uitrijmogelijkheden, bos, ver weg etc zijn allemaal dingen die je vantevoren kritisch moet bekijken én kunt weten. Een stal met alleen wei of veel paarden en weinig paddocks betekent simpelweg weinig uren buiten in de winterperiode. Als je dat belangrijk vindt, kun je zo'n stal bij voorbaat al doorstrepen.
Om eerlijk te zijn merk ik heel vaak dat kijkers zich heel slecht voorbereiden. Ze zijn al gauw onder de indruk van de mooie boxen, grote buitenrijbaan, keurig en schone toilet, grote zadelkasten e.d. Allemaal dingen die voor een paard niet zo belangrijk zijn. Als ik hen vraag wat zij van een pensionstal verwachten staan de meesten met de mond vol tanden, terwijl ze heel goed weten hoe ze zouden willen dat hun paard verzorgd wordt. In al die jaren heb ik er eentje gehad die me vroeg hoe een dag er voor de paarden bij ons uitzag! Wees kritisch, kijk naar de gestalde paarden (gedrag, conditie), hoe verzorgd zijn de weides, paddocks, erf etc. Daarvan wordt je een stuk wijzer dan een mooi verhaal van iemand die z'n stal wil verhuren. Vraag desnoods of je ervaringen mag vragen aan de klanten die er al staan. Bereid je goed voor, voordat je ergens gaat staan ipv ondervinden is de beste leerweg. Dat voorkomt een hoop ellende en daarmee verdwijnen de slechte stallen vanzelf.
Dit vind ik best een goede tip en na een hoop stallen weet ik waar ik op moet letten, maar als mensen zich dan niet aan de afspraken houden houd het op.
Dat jij als eigenaar aan een potentiele klant vraagt wat ze verwachten van de stal, zegt ook iets over jouw.
Je bent begaan met een paard en kijkt zelf ook goed wat voor vlees je in de kuip krijgt.
Dat zou mij al wel een beetje aanspreken.
Als ik bij een stal ga kijken vraag ik altijd dingen hoe laat ze buiten komen en binnen en of ze ruwvoer krijgen op de wei als het gras op is, enz.
Ook maak ik duidelijk dat wel of geen water geen discussie is, er moet altijd water zijn (ik val echt niet over een uurtje of als het omgestoten is)
Het enige wat ik wil is zo lang mogelijk buiten, voldoende/royaal ruwvoer, water en mogelijkheid om binnen te kunnen of een stal voor de nacht.
Daarbij wil ik dat een pensioneigenaar eerlijk tegen me is.
Toch lijkt dit veel gevraagd bij veel stallen.