Zoveel jaren, zoveel stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:56

[[/quote]

Een kleine update: we hebben de makelaar opdracht gegeven om voor één van de huizen te gaan. Spannende tijd dus voor mij. Dus nu heel hard duimen dat wij in het voorjaar de paarden lekker aan huis hebben *\o/*[/quote]

Wauw, super, wat gaaf!!!!
Ik ga voor je duimen, succes en hou ons op de hoogte!!![/quote]

Dank je wel voor het duimen! het is gelukt. Als het goed is, krijg ik 1 mei de sleutel.

Ik kon niet eerder reageren omdat we verwikkeld waren in ondrhandelingen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:37

Ik kom ook even kijken :)

Heb sinds eind 2007 eigen paarden en heb intussen toch ook al 6 plekken achter de rug.

Stal 1: dure stal, paard kon in de zomer wel het land in met ander paard en alle mogelijkheden die nodig waren: ruime binnenbak, 2 ruime buitenbakken, kleine overdekte longeerhal (of minibak), goed voer, constant iemand aanwezig, goede lesgevers, leuke sfeer, nette stallen.
Ben er verrtokken omdat ik graag 2e paardje bij wilde, jonger, maar dan kwam het te duur uit. Ook ws het lastig om een hoefsmid te vinden. Die van hen wilde mijn paard niet doen, eigen smid was vrije keuze maar de meeste zagen het gewoon niet zitten om op een grote stal te komen. Heb dan eigen stuk weide te huur gevonden, dus naar de weide verhuisd :) Ben ik net geen jaar geweest.

Stal 2: aangekomen wegens noodoplossing. Omheining was in de winter vernield door jagers en kon niet 1-2-3 hersteld worden (sneeuw, vrieskou). Uiteindelijk na veel heisa na een paar jaar vertrokken. Paard werd er depressief, te kleine stallen, achterbakse sfeer en zelfs onbekwaamheid van lesgevers en uitbaters. (Vriendin d'r paard had koliek sinds de ochtend, krijgen we doodleuk 's avonds te horen als we aankomen dat we mss de DA eens moesten bellen, paard lag al hele dag te rollen...).
Gelukkig stonden we daar halfpension en enkel tijdens de wintermaanden.

Stal 3: heb ik maar paar maanden gestaan, was tussentijdse oplossing van overgang stal 2 naar weideperiode.

Stal 4: sta ik nu nog steeds, is het 2e jaar. Kleinschalig, leuke andere eigenaar,s leuke uitbaters. Op zich zit het systeem goed in elkaar maar het is toch ook niet wat ze exact beloven. Elk paard heeft bijvoorbeeld zijn paddockje, mag kapot gelopen worden want kleigrond. Maar een galopje kan niet, daarvoor is het te klein. Sociaal contact kan er wel altijd met draadje tussen of via de tralies in de stal. Ruime, lichte boxen, altijd netjes, paarden zien er altijd prima uit.
Buitenbak is bijna altijd berijdbaar behalve bij sneeuw en hard vriezen. Maar de verlichting is dan weer heel erg slecht, 1 felle spot voor 3/4 van de bak... Die nog in je ogen schijnt ook.
Volpensionpaarden komen er enkel uit bij goed weer (hele dag en indien mogelijk ook nacht) of als ze komen voeren en stallen uitmesten. Wil je ze er vaker uit, dan mag dat altijd, zij zetten ze wel terug binnen voor je.

Maar aan alle minpunten gaan ze werken. Ze willen een extra paddock voorzien, dit voorjaar komt er goede verlichting voor de buitenbak, DA zit amper 5 minuten verderop, paarden staan altijd op lekker dik strobed en krijgen ruim voldoende muesli en hooi van hun eigen land. Ik heb een noodgeval gehad met een paard, no problem. Stalbaas heeft dadelijk DA gebeld, mij gebeld op men werk en paard naar kliniek gebracht omdat het zo ernstig was. Paard is uiteindelijk ingeslapen, heb veel steun aan hen gehad.

Grootste minpunt: ze bieden alleen stalling aan vanaf oktober tem maart/april en geen lesgevers voorzien.

Stal 5: tussenoplossing. Had stuk weiland gekocht begin van het jaar maar de papierkraam duurde zo lang dat ik er pas in augustus op kon met de paarden. Maar bovengenoemde stal sloot af, dus moest tijdelijk ergens anders naartoe. Kwam iets verderop bij particulier terecht die arabieren fokt. Ging goed 1e maand, goedkoop ook, maar ben erna ontzettend snel vertrokken. Zaten blijkbaar in enorme schulden, werden uit hun (huurhuis!) gezet, paarden werden in beslag genomen. Kwam er de laatste week per toeval ook achter waarom de mijne vermagerden: ze kregen evenveel als zo'n arabje: 1 schepje brok, klein plukje hooi 2x/dag en constant in donkere stal. Lukt niet met 2 warmbloeden waarvan 1 in volle groei... Niks van het beloofde buitenzetten en constant hooi!
Hooi was ook nog eens fiks beschimmeld wat ze op het laatst kregen. 2 dagen later was ik er weg.

Stal 6: tussenoplossing zoals stal 5.
bij een boer/ lekker dicht bij huis, goedkoop, oude maar nette stallen, altijd voldoende hooi en voer. Had een eigen stuk weiland ter beschikking, maar paarden konden er niet samen op (had toen merrie en hengst). Geen rijmogelijkheden, wel veel wandelpaadjes en 1km van mijn deur.
Was er graag gebleven maar je stond echt pal op het erf van die mensen en vond dat toch steeds nogal vreemd, je kon zo de woonkamer in kijken.

Intussen is mijn weiland in orde en sta ik voor 2e jaar op stal 4. Sta er halfpension en ben er best tevreden, paarden zien er goed uit en toch zou ik toch weer willen verhuizen. het is er goed en rustig, toffe mensen, maar er woont niemand op het erf dus niet constant toezicht. En iedereen komt zo verschillend op de dag dat je vaak gewoon helemaal alleen bent. Alleen de stalbaas heeft vaste uren.

Ik zit alleen met 2 jonge paarden. Eentje ben ik net zadelmak aan het maken, de ander moet ik corrigeren. maar ik raak niet vooruit omdat ik er dus vaak alleen ben, en of je dat veilig kan noemen in zo'n geval?
Lesgever moet je ook zelf zoeken en het is erg zeldzaam dat ze op verplaatsing willen komen + prijs/kwaliteit goed zit. Heb zelf geen vervoer, heb immers alles op stal behalve dat...

Dus hoe leuk het er ook is, ik denk er toch ernstig over om volgend jaar met minstens 1 paard ergen anders te gaan overwinteren waar ook binnenbak is, zodat ik die het hele jaar door kan doorrijden...

jesito

Re: Zoveel jaren, zoveel stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:02

Varekaj, dat zijn ook al wat plekken inderdaad in die jaren.
Paarden houden is gewoon ook heel kostbaar en veel stallen beloven een hoop maar doen het uiteindelijk niet.
Daar heb ik nog de grootste hekel aan, je paard op een plek hebben staan waar de mensen die ze moeten verzorgen, tegen je liegen.
Daar word ik heel kriebelig van.
Ook dat er plekken zijn waar paarden nog steeds amper buiten komen, doordat ze bang zijn dat de weiden kapot gaan.

Maar varekaj, waarom sta je op stal 4 als je zelf een weiland hebt gekocht?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:23

heel erg herkenbaar! pfff....wat een verhaal!
ik heb nu een stuk land gekocht, eindelijk rust voor mijn paardjes? nee, toch niet want ze staan toch nog ingeschreven voor een rusthuis. wat voor de ene nog 3 jaar duurt of evt 8 jaar en de jongste zeker 20 jaar.
mochten ze aan de beurt zijn kijk ik dan wel of ik het ze aan kan doen om nog één keer te verhuizen.
ik heb 22 jaar op pension gestaan en even tellen....11 stallingen, waaronder zomerweilanden. de jongste 2 zijn erg flexibel, maar de oudste merrie kan niet meer mee op vakantie zonder erg af te vallen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:37

ik ga morgen naar mijn 5e stalling toe sinds ik mijn pony heb..

stal 1 : even gestaan, maar was geen toezicht en geen uitrijmogelijkheden!
stal2: qua verzorging super, maar ik wil toch graag vlakbij bos staan / combi had super geweest maar ja!
stal 3: wel goed maar kuil was regelmatig beschimmeld en bleek achteraf iets te ver weg..
stal4: manege..leek leuk ,maar mensen hebben 2 gezichten daar.. manegepaarden worden niet echt goed verzorgd en kan er mijn ogen niet voor sluiten. eigenaren zijn ruw met paarden en gewoon lui en laks in doen enlaten..moest elke dag vragen of ie alles wel gehad had qua hooi en stro! gisteren geen stro gehad omdat ik wegging...kwam vanmorgen en pony stond in vuile stal..de rest had wel stro!en dat alleen omdat ik mijn stal had opgezegd! mijn pony heeft niet eens zin meer om de wei op te gaan omdat er geen gras staat en er ook geen hooi op wei erbij kwam...staat zich dus rot te vervelen! wel ander paard erbij , maar die doet sjago tegen mijn pony!

dus morgen naar stal 5 en hoop dat ik daar eens kan blijven....

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:44

In 13 jaar 4 stallen is niet zo veel:

1e stal was voor mijn pony te druk op de manege.
2e stal super verzorging bij particuliere mensen.. helaas mensen waren te veel in
hun 2e huis in frankrijk dus weinig thuis.
3e stal was echt een misser, rare eigenaar met zijn eigen denkwijze
4e stal al 5 jaar sta ik er met veel plezier, kleinigheidjes blijven altijd

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:26

tylando schreef:
ik ga morgen naar mijn 5e stalling toe sinds ik mijn pony heb..

stal 1 : even gestaan, maar was geen toezicht en geen uitrijmogelijkheden!
stal2: qua verzorging super, maar ik wil toch graag vlakbij bos staan / combi had super geweest maar ja!
stal 3: wel goed maar kuil was regelmatig beschimmeld en bleek achteraf iets te ver weg..
stal4: manege..leek leuk ,maar mensen hebben 2 gezichten daar.. manegepaarden worden niet echt goed verzorgd en kan er mijn ogen niet voor sluiten. eigenaren zijn ruw met paarden en gewoon lui en laks in doen enlaten..moest elke dag vragen of ie alles wel gehad had qua hooi en stro! gisteren geen stro gehad omdat ik wegging...kwam vanmorgen en pony stond in vuile stal..de rest had wel stro!en dat alleen omdat ik mijn stal had opgezegd! mijn pony heeft niet eens zin meer om de wei op te gaan omdat er geen gras staat en er ook geen hooi op wei erbij kwam...staat zich dus rot te vervelen! wel ander paard erbij , maar die doet sjago tegen mijn pony!

dus morgen naar stal 5 en hoop dat ik daar eens kan blijven....

Succes morgen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:27

Jesito, omdat mijn stukje land niet zo heel erg groot is en ik heb het in de winter liever op rust dan, dan hebben ze er van maart tem (half) oktober 24/7 plezier van :)

Voor volgende winter kan het wel dat ik een stukje afspan dat stukgelopen mag worden, daar ben ik nog niet uit. hoewel het meredeel winterdroog is had ik toch wel last van erg veel drassigheid en de gracht ernaast die de boel liet overstromen... daar zijn de paarden ook niks mee!
Heb ook (nog) geen piste/stukje land om op te rijden.

Heb wel nog ruim genoeg pakken ruwvoer liggen om te geven dit voorjaar/zomer, dan kan ik eventueel stukjes weide laten rusten en bijkomen.
En ik ben ook van plan om voor einde maart og nieuwe omheining te plaatsen. Zit met 2 hengsten (warmbloed en shet) en hou ze toch liever op m'n eigen land dan tussende koeien uit gaan plukken bij de buren. Nu ze op stal staan is dat ideaal :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:43

Mag ik als kleinschalige ph-er ook reageren? Niet om aan te vallen, maar meer om onnodig verhuizen te voorkomen.

Bedenk voordat je gaat kijken op een stal wat je belangrijk vindt. Zaken als toezicht, uitrijmogelijkheden, bos, ver weg etc zijn allemaal dingen die je vantevoren kritisch moet bekijken én kunt weten. Een stal met alleen wei of veel paarden en weinig paddocks betekent simpelweg weinig uren buiten in de winterperiode. Als je dat belangrijk vindt, kun je zo'n stal bij voorbaat al doorstrepen.

Om eerlijk te zijn merk ik heel vaak dat kijkers zich heel slecht voorbereiden. Ze zijn al gauw onder de indruk van de mooie boxen, grote buitenrijbaan, keurig en schone toilet, grote zadelkasten e.d. Allemaal dingen die voor een paard niet zo belangrijk zijn. Als ik hen vraag wat zij van een pensionstal verwachten staan de meesten met de mond vol tanden, terwijl ze heel goed weten hoe ze zouden willen dat hun paard verzorgd wordt. In al die jaren heb ik er eentje gehad die me vroeg hoe een dag er voor de paarden bij ons uitzag! Wees kritisch, kijk naar de gestalde paarden (gedrag, conditie), hoe verzorgd zijn de weides, paddocks, erf etc. Daarvan wordt je een stuk wijzer dan een mooi verhaal van iemand die z'n stal wil verhuren. Vraag desnoods of je ervaringen mag vragen aan de klanten die er al staan. Bereid je goed voor, voordat je ergens gaat staan ipv ondervinden is de beste leerweg. Dat voorkomt een hoop ellende en daarmee verdwijnen de slechte stallen vanzelf.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:20

Marion71 ik ben het helemaal met je eens. Maar ik blijf erbij dat ook al stel je dit soort vragen het antwoord niet altijd de gehele waarheid is. Ik heb dat al vaker meegemaakt.

Ik heb geleerd het ook aan de mensen op die stal zelf te vragen. Maar ook dat is niet altijd zaligmakend.

Het werkt twee kanten op...een staleigenaar moet gewoon vertellen zoals het gaat en het niet rooskleuriger maken. De stalzoekende moet dan natuurlijk wel de kritische vragen stellen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:47

Varekaj schreef:
Jesito, omdat mijn stukje land niet zo heel erg groot is en ik heb het in de winter liever op rust dan, dan hebben ze er van maart tem (half) oktober 24/7 plezier van :)

Voor volgende winter kan het wel dat ik een stukje afspan dat stukgelopen mag worden, daar ben ik nog niet uit. hoewel het meredeel winterdroog is had ik toch wel last van erg veel drassigheid en de gracht ernaast die de boel liet overstromen... daar zijn de paarden ook niks mee!
Heb ook (nog) geen piste/stukje land om op te rijden.

Heb wel nog ruim genoeg pakken ruwvoer liggen om te geven dit voorjaar/zomer, dan kan ik eventueel stukjes weide laten rusten en bijkomen.
En ik ben ook van plan om voor einde maart og nieuwe omheining te plaatsen. Zit met 2 hengsten (warmbloed en shet) en hou ze toch liever op m'n eigen land dan tussende koeien uit gaan plukken bij de buren. Nu ze op stal staan is dat ideaal :)

Owww, logisch ook.
Ik zou een moord doen voor mijn paarden in eigen beheer te hebben op mijn eigen landje.
Al moet ik wel zeggen dat ik momenteel op een hele fijne stal sta, waar de paardjes echt fijn staan.
Die mensen willen misschien wel uitbreiden en dat is vaak mijn angst, hoe gaat het als het groter wordt.
Slechte ervaringen mee met stallen die ineens te groot groeien en dan neemt de zorg voor de paarden ineens af.
Maar ik snap hun ook, het is hun inkomen en ik hoop maar dat het zo blijft qau zorg zoals het nu is.

De paardjes zelf op een wei zou ik ook weer graag willen om de doodsimpele reden dat nu alles voor me gedaan wordt en aangezien beide paardjes niet rijdbaar zijn kan ik dus alleen gaan borstelen.
Ik vind het geweldig om lekker smorgens en savonds te gaan voeren, poep op te ruimen en in de weekenden hooi en stro halen en mest wegbrengen.
Met mooi weer breng ik dan uren door bij de paardjes.
Wie weet ooit........................

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:54

Marion71 schreef:
Mag ik als kleinschalige ph-er ook reageren? Niet om aan te vallen, maar meer om onnodig verhuizen te voorkomen.

Bedenk voordat je gaat kijken op een stal wat je belangrijk vindt. Zaken als toezicht, uitrijmogelijkheden, bos, ver weg etc zijn allemaal dingen die je vantevoren kritisch moet bekijken én kunt weten. Een stal met alleen wei of veel paarden en weinig paddocks betekent simpelweg weinig uren buiten in de winterperiode. Als je dat belangrijk vindt, kun je zo'n stal bij voorbaat al doorstrepen.

Om eerlijk te zijn merk ik heel vaak dat kijkers zich heel slecht voorbereiden. Ze zijn al gauw onder de indruk van de mooie boxen, grote buitenrijbaan, keurig en schone toilet, grote zadelkasten e.d. Allemaal dingen die voor een paard niet zo belangrijk zijn. Als ik hen vraag wat zij van een pensionstal verwachten staan de meesten met de mond vol tanden, terwijl ze heel goed weten hoe ze zouden willen dat hun paard verzorgd wordt. In al die jaren heb ik er eentje gehad die me vroeg hoe een dag er voor de paarden bij ons uitzag! Wees kritisch, kijk naar de gestalde paarden (gedrag, conditie), hoe verzorgd zijn de weides, paddocks, erf etc. Daarvan wordt je een stuk wijzer dan een mooi verhaal van iemand die z'n stal wil verhuren. Vraag desnoods of je ervaringen mag vragen aan de klanten die er al staan. Bereid je goed voor, voordat je ergens gaat staan ipv ondervinden is de beste leerweg. Dat voorkomt een hoop ellende en daarmee verdwijnen de slechte stallen vanzelf.

Dit vind ik best een goede tip en na een hoop stallen weet ik waar ik op moet letten, maar als mensen zich dan niet aan de afspraken houden houd het op.
Dat jij als eigenaar aan een potentiele klant vraagt wat ze verwachten van de stal, zegt ook iets over jouw.
Je bent begaan met een paard en kijkt zelf ook goed wat voor vlees je in de kuip krijgt.
Dat zou mij al wel een beetje aanspreken.

Als ik bij een stal ga kijken vraag ik altijd dingen hoe laat ze buiten komen en binnen en of ze ruwvoer krijgen op de wei als het gras op is, enz.
Ook maak ik duidelijk dat wel of geen water geen discussie is, er moet altijd water zijn (ik val echt niet over een uurtje of als het omgestoten is)

Het enige wat ik wil is zo lang mogelijk buiten, voldoende/royaal ruwvoer, water en mogelijkheid om binnen te kunnen of een stal voor de nacht.
Daarbij wil ik dat een pensioneigenaar eerlijk tegen me is.
Toch lijkt dit veel gevraagd bij veel stallen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:21

Ik ben, in de tijd dat ik mijn verzorgpony deed, met haar meeverhuisd naar 4 verschillende stallen.

-De eerste stal was waar ik haar had leren kennen, het was een manege waar ik veel hielp. Helaas kwam ze daar nauwelijks buiten (als in: één keer per week een ochtendje), of je moest het zelf komen doen, maar dat zagen ze liever niet, etc. Ook kon de eigenaresse niet zo goed opschieten met de stalbaas :') Uiteindelijk vanwege de weidegang verhuisd.

-De tweede stal was hier op het dorp. Ieder paard zijn eigen stukje wei, 's zomers 24 uur buiten en 's winters 's nachts op stal. Als je dat met een andere paardeneigenaar overlegde, kon je de weides combineren en dan had je de paarden dus samen staan. Die staleigenaar was echter redelijk vreemd, zo hadden we een eeuwigdurend conflict over het hooi. Op de wei van mn verzorgpony stond amper gras, maar hij vond dat 'haar eigen schuld' en we mochten er geen hooi bij gooien. Ze kreeg 's ochtends en 's avonds een pluk, die (kwamen we later achter) regelmatig beschimmeld was en sowieso erg stoffig/oud. Pony werd helemaal dof van vacht toen ze daar een tijdje stond. Ook moest je zeg maar het eten (muesli) klaarzetten voor 's ochtends en 's avonds, maar na een tijd kwamen we erachter dat hij al het voer gewoon in één keer in de bak flikkerde, of in de vuilnisbak. Ook waren de stallen (die hij zou uitmesten) één grote bak stront (werden serieus maar 1x per maand gedaan), maar als we het zelf dan maar leeghaalden dan kregen we een grote bek. Toen ging het sneeuwen, en stonden de paarden ineens hele dagen en nachten op stal, met de deur dicht tegen de kou en het bevriezen van de leidingen, maar het licht mocht niet aan, want dat was te duur 8)7 En ook geen ramen. Stonden ze 2 weken lang in een donkere schuur (echt, puur donker, zwart, geen licht). Right. Op deze stal is ook altijd plek, omdat het verloop zo groot is. Dit is een goed voorbeeld van mensen die je binnenhalen met mooie praatjes, maar helaas gouden bergen beloven.

-Toen dus naar stal 3 :') Op zich had ik het daar erg naar mijn zin. Pony lekker naar buiten in de kudde, enkel in de winter 's nachts op stal, tralies tussen de stallen zodat ze dan nog contact hadden, etc. Bovendien was het aan het bos en er was een grote binnenbak bij. Het was ook heel gezellig. Tot de stalbaas ineens een trainer (met zijn paarden) naar binnen haalde, en de pensionpaarden (zonder overleg) naar een schuur werden verplaatst, met geïmproviseerde stallen van pallets en strotouwtjes. Mijn verzorgpony werd, met twee andere haflingers, op een kleine paddock met schuilstal gezet. Oké, balen, vooral dat het zonder overleg ging en dat het nog wel steeds evenveel stallingsgeld kostte. Maar goed, een schuilstal is wel tof. Tot we erachter kwamen dat er geen stro in lag en wel héél veel stront, serieus een laag van 20 cm dik. Die man mestte dat niet uit. Gingen we vragen of we dat zelf mochten doen, maar dat mocht niet 'want hij ging er straks een schuur van maken over een paar weken'. :? OMG. Hier was de eigenaresse van mijn verzorgpony echt heel pissed over. En terecht, pony zat steeds onder de grote, aangekoekte mestplekken. Ze kon kiezen: of in de stront staan, of in de modder. Geen droog plekje te bekennen. Dus toen waren we min of meer gedwongen om weer te verhuizen.

-Stal 4 was heel anders. Heel kleinschalig, bij mensen die dit voor de hobby doen. Weer 's nachts naar binnen in de winter, en verder buiten in de kudde. Iedere dag wordt de wei leeggeschept. Geen modder, geen vieze stront. Echt tot nu toe een superplekje :) Het betreft ook allemaal mensen die er al jaren staan, dat is ook een goede indicatie voor hoe het er daar aan toe gaat, vind ik. Helaas was deze stal voor mij te ver weg, waardoor ik nu ben gestopt met mijn verzorgpony.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 28-02-12 10:28, in het totaal 2 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:24

Nu heb ik trouwens mn eigen beestje, een veulen. Hij staat op een kleinschalige pensionstal (er staan wel veel paarden van de stalbaas zelf), 's nachts in de loopstal met andere jonge paarden en overdag in een kudde met jonge én oudere paarden. Hij heeft altijd onbeperkt ruwvoer en zodra het weer het toelaat gaat hij lekker 24/7 buiten. Klinkt dus heel goed :D

Ik vond het wel eng om een stalbaas te vertrouwen die ik nog niet kende, zeker gezien vorige ervaringen. Maar tot nu toe ben ik heel tevreden :) Zo blijkt mijn paard niet tegen kuil te kunnen en nu heeft die man het kuil er dus uitgehaald, waardoor alle paarden waarmee mijn paard samenstaat, ook geen kuil meer krijgen, maar 'gewoon' hooi. Ik wilde best bijbetalen om de bijkomende kosten te compenseren (ervanuitgaande dat kuil goedkoper is), maar dat hoefde niet. Ook staat mijn paard altijd buiten wanneer het is afgesproken, en binnen wanneer het is afgesproken. Jonge paarden krijgen daar krachtvoer, wat ik niet wil voor mn peerd, dus ik heb afgesproken dat die man mijn paard niet hoeft te voeren (op het hooi na, maar dat ligt er altijd). Ik wil een supplement bijvoeren omdat hij heel hard groeit, maar dat doe ik zelf, daar kan dus ook geen conflict over ontstaan. Dus ik hoop het hier gewoon heel lang vol te houden :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 09:30

Ja je vertrouwen loopt er een flinke deuk door op.
Voor jouw (en mij) is het paard een kostbaar bezit waar we goed en netjes mee omgaan en dan zou zo'n stalhouder dat even verkloten met z'n gekke gedoe.
Ik moet zeggen dat ik de plek waar ik nu sta heel erg vertrouw, maar er blijft wel een stukje controle.
Ik wil graag nog wat in de de melk te brokkelen hebben en weten wat er gebeurd.
Alles is bespreekbaar, maar ze zijn ook duidelijk als ze er anders over denken.
Ik heb niks aan ja zeggen en niet doen.

Fijn dat je een fijne plek hebt nu waar je tevreden over bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:09

Dat is het enige wat ik echt mis op mijn huidige stal, en da's goede begeleiding of een goede lesgever. We mogen allemaal vrij zelf iemand onder de arm nemen, maar in de buurt zitten er nauwelijks.
Nuja, er zitten er genoeg, maar er zijn er geen die op verplaatsing komen die het ook waard zijn. Ofwel willen ze wel lesgeven maar moet je zelf maar daarheen zien te raken, ofwel sluit hun stijl van werken absoluut niet aan met de mijne (hardhandig, geen respect voor't peerd, enkel aan het geld denken) ofwel kunnen ze enkel op de meest onmogelijke momenten en laten ze je stikken.

Werk nu met een jonge hengst, maak hem zelf zadelmak maar als ik geen vriendin meeneem of mijn vriend (die geen zier van paarden kent) dan ben ik er dus vaak alleen. Niet echt het veiligste...

Als ik nog iemand kan vinden die deze zomer op m'n stukje weide wil komen lesgeven en dan in de winter mee naar daar wil verhuizen en er is betere verlichting, dan blijf ik er wel. Is dat er niet, dan zit de kans erin dat ik een andere plek zoek voor half pension die dit wel kan bieden. Hoe heerlijk de paarden het hier nu ook hebben, 6 maanden/ jaar niks doen is niet echt de bedoeling.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:30

mijn shet is 2 keer verhuisd en mijn d pony 5 keer, waaronder 2 pensionstallen. 1 hele slechte daar kreeg hij alleen wortels en als er hooi was, hooi. hier stond die wel lekker met vriendjes buiten.
maar ze vergaten mn pony af en toe buiten te zetten, en in de zomer hadden ze hem zonder exceemdeken buiten gezet. en kreeg hij klappen omdat hij voernijd heeft.
ik accepteer mijn pony hierin en geef hem zijn voer en dan laat ik hem met rust. maar mij zal die ook niet bijten dat doet die bij 'vreemde' wel
op de 2e pensionstalling kreeg hij wat hij nodig had ,alleen kwam hij hier heel weinig uit de stal.
toen had ik er genoeg van en heb ik hem nog een tijdje in een 'eigen' weide in belgie gehad staan, super gewoon. daarna is hij weer terug verhuisd na nederland ong 40 a 50km en nu staat hij gelukkig maar 10 km van me vandaan, heerlijk.
maar ik ben wel echt opzoek om wat te kopen, dat huren daar word je zo moe van, het is gewoon weg gegooid geld. maar vind maar eens wat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:25

Ik zou ook graag een eigen weide pachten ofzo, maar ik wil ook niet dat mijn paarden in the middle of niks staan.
Ik had zo'n mooi plek jaren geleden, dat was het winnende lot uit de loterij.
Hier had ik water, zelfs een automatisch drinkbakje in de wei, ik had stroom dus licht, betaalde niet eens huur (maar ook dan was ik gebeleven als dat wel was geweest) lag achter een huis en ik had zelfs de huissleutel voor als ik in de winter geen water had buiten.
Dan mocht ik binnen in de badkamer warm water halen.
Helaas heeft deze man het huis te koop gezet omdat hij altijd bij zijn vriendin was en moest ik dus weg.
Ik baal er nog vaak van.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:19

Ohw als ik jouw verhaal lees valt het bij mij reuze mee en ik dacht dat ik mijn ene pony vaak verhuist had :o .

Het is inmiddels 9 jaar geleden dat ik mijn ene pony kreeg. sindsdien heeft ze in totaal op 8 verschillende plekken gestaan ook 3x door verhuizing en 1x door dekking maar de andere 4x waren er ook problemen met waar ze stond. Of ze verdubbelde zomaar even het bedrag per maand of ze mocht zomers maar heel weinig in de wei of dan wouden die mensen opeens geen paarden meer in het weiland en zo was er elke keer wel iets. Ik vond dit echt ook geen pretje haar telkens van de ene naar de andere plek verhuizen en ze vond het zelf ook niet meer leuk. En iedereen zei je moet haar verkopen en ik was inmiddels al zo aan haar gehecht dus ik kon dat niet en dus toch weer een ander plekje zoeken. Inmiddels hebben we een leuk huisje gevonden en we gaan ook niet meer verhuizen. Ze staat nu lekker achter huis met mijn eigen regels enz. en waar ze/ik niet meer afhankelijk van een ander ben/is die over mijn pony beslist en zo.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:26

Dat is een kwestie van goed zoeken en je aanpassen en of t wel bij je past en bij je paard, zolang je paard maar gelukkig is en er het goed heeft en naar de zin heeft, dan ben ik zeer gelukkig en is t prima voor mij.

Ik ben niet vaak verhuisd, in de 12 jaren dat ik een eigen paard heb, misschien ook wel geluk gehad, met zeer geschikte stallen en leuke mensen.

Maar 1 x met ruzie vertrokken omdat de stalhouder laks was met de veiligheid en ze niet eens sorry zegt om wat mijn paard was overkomen en het niet de eerste keer was, ging ze raar doen, omdat ik had gezegd dat ik erg geschrokken was en t niet leuk vond, toen werd ik het zat en hoefde t voor mij niet meer, dan ben ik heel gauw klaar en daar heel makkelijk in en ga ik weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:33

Mijn stukje land ligt lekker rustig, rondom rond allemaal velden maar wel vlak aan de straat met toch klein stukje "oprit", dus ik kan de auto vlak voor de ingang zetten.
Heb een waterput, moet wel zelf oppompen met zo'n oude handpomp maar da's goed voor de fysiek denk ik dan maar :)
Op het ene stuk heb ik 2 schuilstallen, op het andere stuk 1tje. Allemaal met hooiruif en geïmproviseerde voederbak.
Er is vanaf de stroomdraad ook een draadje aangelegd naar de binnenkant van de stal, kan dat naar buiten laten gaan ook, dan kan ik er een lamp op aansluiten en heb ik licht als ik wil.

En toch is er 50m verderop een huis, het eerste in m'n straatje :) Regelmatig verkeer en toch rustig. 1km verderop is een klein station en 500m vogelvlucht ligt een Aveve en een drukke baan, maar daar kunnen ze niet rechtstreeks naartoe als ze uitbreken (of ze moeten door de tuinen gaan).

Enige wat ik nu wil hernieuwen is de omheining omdat die nu bestaat uit 1m50 hoog prikkeldraad of hele dunne ijzerdraad met stroomlintje voor, dit stond er al toen ik het vorig jaar kocht. Met de hengst en de shetjes vind ik dit absoluut niet veilig meer, dus er komt wat anders :)