Extreem lange manen, waar ligt de grens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Re: Extreem lange manen, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:18

Fjorden met lange manen zijn leuk!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:27

Neee , dat hoort echt niet zo..
Ik vind fjorden met boog echt 10x beter.
Zo half lang zoals Banshee en Radar vind ik wel weer mooi
maar echt zo lang nee dat is meer voor een tinker ofzo.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:29

Ik vind hte persoonlijk echt niet mooi :)
Volgens mij is het ook best lastig voor de paarden zelf !
Nee , niets voor mij :')

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:31

laura123456 schreef:
Ik vind hte persoonlijk echt niet mooi :)
Volgens mij is het ook best lastig voor de paarden zelf !
Nee , niets voor mij :')

vergeten mijn persoonlijke grens te vertellen :+
Ik vind dat de staart niet op de grond mag slepen en de paarden mogen er niet op kunnen stappen
En de manen , euhm ook niet zo lang want dat iriiteert het paard toch ? als er een windvlaai ofzo is whieeee manen in het gezicht

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:39

De foto's in de openingspost vind ik afschuwelijk, met een veel te groot Rapunzel-gehalte :D
Bij barokke rassen en friezen vind ik lange manen wel mooi, mits vol en goed verzorgd en maximaal tot schouderhoogte. KWPN-ers en dergelijke vind ik veel mooier met de manen netjes op handbreedte.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:37

xApple schreef:
Neee , dat hoort echt niet zo..
Ik vind fjorden met boog echt 10x beter.
Zo half lang zoals Banshee en Radar vind ik wel weer mooi
maar echt zo lang nee dat is meer voor een tinker ofzo.

Wie zegt dat iets 'hoort' of niet? Iets wat jij vindt mag natuurlijk, gelukkig mag iedereen een
eigen mening hebben. Maar er is niets wat wel of niet hoort ;).

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:05

Ik vind een boog bij fjorden juist geen porem, lijkt die dikke nek nog dikker.
Doe mij maar mooi een sportcoupe bij fjorden, lekker chique.

Vind ik overigens bij alle rassen zo, behalve de ''lange manen rassen'' zoals haflingers, barokke paarden en shetties :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:11

Precies Lin :j Wij noemen die boog ook wel 'het pleeborstel effect' :Y) De meeste fjorden hebben mooie dikke manen die mooi lang kunnen worden en ik vind het zonde (en lelijk) om die te knippen. Bij Fjorden, haflingers, friezen etc vind ik korte manen voor luie mensen of voor mensen zonder smaak. :Y)

Overigens 'hoort' die boog om mensen angst in te jagen in de tijd van de vikkingen, heb ik toch liever een chique kapsel bij een schone fjord met opgeschoren benen en hoofd, maargoed, beetje offtopic misschien :')
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 01-07-11 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:13

Vooral dat laatste :P
Haflingers met korte manen vind ik ook wel stoer maar het mist toch iets..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:58

Nies_ schreef:
Precies Lin :j Wij noemen die boog ook wel 'het pleeborstel effect' :Y) De meeste fjorden hebben mooie dikke manen die mooi lang kunnen worden en ik vind het zonde (en lelijk) om die te knippen. Bij Fjorden, haflingers, friezen etc vind ik korte manen voor luie mensen of voor mensen zonder smaak. :Y)

Overigens 'hoort' die boog om mensen angst in te jagen in de tijd van de vikkingen, heb ik toch liever een chique kapsel bij een schone fjord met opgeschoren benen en hoofd, maargoed, beetje offtopic misschien :')

Hm als ik naar mn eigen kijk, heeft die boog alles behalve het pleeborstel effect. Dan vind ik die
lange manen er juist veel onverzorgder uitzien :j Enne die schone fjord met opgeschoren benen en hoofd
heb ik ook, dus dat heeft niet zoveel met de lengte van de manen te maken?

Ik heb het niet zo goed opgeschreven, want niemand zegt dat je een fjordenboog
MOET knippen of dat dat zo hoort. Maar ik vind zelf dat dat zo hoort :) Dat maakt
de fjord juist zo bijzonder.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:59

xApple schreef:
Nies_ schreef:

Hm als ik naar mn eigen kijk, heeft die boog alles behalve het pleeborstel effect. Dan vind ik die
lange manen er juist veel onverzorgder uitzien :j Enne die schone fjord met opgeschoren benen en hoofd
heb ik ook, dus dat heeft niet zoveel met de lengte van de manen te maken?

Ik heb het niet zo goed opgeschreven, want niemand zegt dat je een fjordenboog
MOET knippen of dat dat zo hoort. Maar ik vind zelf dat dat zo hoort :) Dat maakt
de fjord juist zo bijzonder. Maarja, dat blijft een mening :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:33

Als je lange manen goed verzorgt staat dat niet onverzorgd. Als je er van die dooie punten aan laat hangen en te lam bent om er voor te zorgen dat er geen klitten inzitten is het een ander verhaal. Een nette boog die goed bijgehouden wordt vind ik er niet onverzorgd uitzien, enkel lelijk en wel lekker makkelijk, het is immers veel minder werk dan lange manen. Maargoed, dat ik is inderdaad een smaakverschil. Hetgeen de fjord bijzonder maakt vind ik de kleur en de 2 kleuren manen, die je met lange manen ook prima ziet, misschien nog wel beter. Maargoed, laat iedereen zijn fjord maar lekker knippen, heb ik weer iets aparts :Y)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:38

Een goede boog bijhouden is niet minder werk als een borstel door een paar manen halen hoor. :+
Het is juist makkelijk om lange haren te kweken, die hoef je nauwelijks te onderhouden.

Overigens is Fries pas Fries met lange manen. Een Fjord is pas echt Fjord met een boog, en een Haf is pas een echte Haf met lange manen.

Heb hier overigens een merrie (Fries) met behang tot aan haar voorknieën, maar die heeft echt haat aan haar eigen manen. Zou niet willen weten hoe dat is als ze zo lang waren als in de OP.

Het ziet er iig niet uit. :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:45

Nauwelijks onderhouden? Pardon :+ Als je dikke manen goed bij wilt houden ben je daar niet zo 1 2 3 mee klaar. Elke dag moet er anti-klit en een borstel doorheen, met rijden zitten het in de weg dus wordt het ingevlochten. Als het erg warm is wordt het ook ingevlochten omdat het anders te warm is. Dode punten moet ik ook niet, dus daar gaat de schaar in. Ook voor wedstrijd moet het ingevlochten worden. Als je goed kan knippen doe je daar nog geen kwartier over en ik ken niemand die het 1x per week doet, maar stel je doet het elke week, dan ben je er per week nog minder mee kwijt dan ik per dag. Dan heb ik het nog niet over wassen, want dat is al helemaal een karwei met een dikke lange bos.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:50

Meid, ik heb hier een 8tal Friezen staan, en zo moeilijk vind ik het niet bij te houden.
Maar ik vlecht alles 1x in de week. Dus maar eens per week kammen en anti-klit. Hoeft helemaal niet dagelijks joh. :P Wassen doe ik zo min mogelijk ivm de natuurlijke vetlaag bij de manen. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:03

Misschien dat mijn fjord dan abnormale manen heeft, maar dat kan ik dus echt niet doen. Als ik het 2 dagen in een vlecht laat zitten komt het er al met bosjes tegelijk vanaf, of ik nou strak of los vlecht, lijkt me niet de bedoeling. Daarbij vind ik het ook geen gezicht als die vlecht blijft zitten, steken allemaal plukjes uit dan. moet er wel bij vermelden dat ik daar best een miep mee ben, wat voor een ander schoon en netjes is zie ik nog 100 dingen.

Als ik naar het topic in je OS kijk vind ik ook niet dat je dat lange dikke manen kunt noemen, vind dat eerder middellang, pas als het onder de hals uitkomt noem ik het lang. Op die lengte is het inderdaad minder werk, heb een tijd een haflinger gereden met die lengte en dat was zoveel werk niet. Echter zijn de manen van mijn fjord 8x zo dik (als het niet meer is) en 2x zo lang.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:09

Je moet ook niet naar het topic in mijn onderschrift kijken. :D
Daar staat de merrie met het minste behand. Is nog niet halflang te noemen. :P

Tja, als het vies wordt of niet netjes zit maakt hier niet uit. Het moet praktisch zijn, daar gaat het om.

Hier ook bossen haar na een week, logisch ook, hoeveel verliezen ze er dagelijks als ze los hangen, 200 ofzo?? :P En ze hebben zo veel, dat ik me om die paar plukken haar niet druk maak.

Maak nooit 1 vlecht, altijd 3. Dat verdeelt het gewicht van de manen tenminste over de gehele hals.
Ivm risico op omvallen manenkam wissel ik de vlechten ook per maand van kant.

(merrie in onderschrift vlecht ik niet, die heeft nauwelijks wat te vlechten. Hihi. ).

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:10

Ik houd wel van (redelijk) lange manen en staart(in vergelijking met de foto's is dat bijna niks :P ), maar dan moet het inderdaad een volle bos zijn en niet zo dun 'slierterig'. Staart moet ook niet op de grond komen en de manen niet voorbij de schouder.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:13

Nies: Je Fjord heeft wel heel mooie manen. Zie de lange manen maar bij weinig Fjorden uitgroeien tot zoiets moois. Ik ben niet voor lange manen bij een Fjord, maar als ze dan manen hebben als de jouwe zeg ik zeker lang laten. :)) Wauwie. <3 Leuk ook, die kleurtjes. Mijn Friesjes hebben maar simpel zwart. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:16

Fjorden met een boogje is iets voor luie mensen? Ik knip me helemaal suf en heb erna altijd blaren op mijn handen. De manen van mijn fjord groeien niet lang, zijn voorpluk ook niet (en die knip ik nooit), maar als je ze kort knipt dan groeien ze wel bliksemsnel weer aan :')

Mijn shire heeft wel lange manen, zo lang dat het voorste gedeelte in zijn mond ging zitten tijdens het grazen, dat was voor mij wel de grens (of eigenlijk er overheen)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:17

Daarom hier ALTIJD vlechten, dame en heer aten ze op. :( :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:18

Chaos schreef:
Je moet ook niet naar het topic in mijn onderschrift kijken. :D
Daar staat de merrie met het minste behand. Is nog niet halflang te noemen. :P

Tja, als het vies wordt of niet netjes zit maakt hier niet uit. Het moet praktisch zijn, daar gaat het om.

Hier ook bossen haar na een week, logisch ook, hoeveel verliezen ze er dagelijks als ze los hangen, 200 ofzo?? :P En ze hebben zo veel, dat ik me om die paar plukken haar niet druk maak.

Maak nooit 1 vlecht, altijd 3. Dat verdeelt het gewicht van de manen tenminste over de gehele hals.
Ivm risico op omvallen manenkam wissel ik de vlechten ook per maand van kant.

(merrie in onderschrift vlecht ik niet, die heeft nauwelijks wat te vlechten. Hihi. ).

Haha :))

Maar daar heb je het dus al wel, jij wilt het praktisch, ik wil het ook graag verzorgd, mooi en netjes hebben. In jouw geval zou knippen dus waarschijnlijk wel meer werk zijn, in mijn geval bij lange na niet. Ik doe er trouwens voor 's zomers op de wei ook altijd 3 vlechten in, met rijden gewoon 1.

Ik ben ook niet iemand die het zo lang mogelijk wil hebben, als het dood gaat worden door de lengte knip ik het er allemaal af tot 2 handbreedtes en beginnen we opnieuw als ik dat nodig vind, ik vind lange manen mooi, maar ben niet iemand waarbij het zo'n beetje heilig is.
Chaos schreef:
Nies: Je Fjord heeft wel heel mooie manen. Zie de lange manen maar bij weinig Fjorden uitgroeien tot zoiets moois. Ik ben niet voor lange manen bij een Fjord, maar als ze dan manen hebben als de jouwe zeg ik zeker lang laten. :)) Wauwie. <3 Leuk ook, die kleurtjes. Mijn Friesjes hebben maar simpel zwart. :')

Bedankt :) Al komt het denk ik toch omdat ik ze goed verzorg, bij veel fjorden met lange manen is het toch te zien dat ze lang zijn omdat dat wel makkelijk is, dan is het geen vertoning. Heb tot nu (tot mijn spijt :') ) 1 fjord gezien waarbij ik de lange manen in spé niks vond, omdat ze heel dun waren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:21

Maar wat maakt het uit met wat voor vlechten ze op het land staan dan?
Vraag het me serieus af, ik wil de vlechten alleen mooi voor foto's/concours/les. :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:24

Niks, zit toch een deken overheen :') Ik wil het ook gewoon netjes hebben als ik ga rijden. Slaat nergens op, want niemand die het ziet :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:26

Vraagje aan de vlechters: Zijn jullie niet bang dat ze een hele vlecht eraf schuren als ze zich aan een paal oid gaan schuren? Die van mij hebben geen exceem maar schuren zich wel eens aan een biels of weidepaal en dat gaat dan best hard. Ik ben zo bang dat ze dan een hele vlecht eraf schuren, heb dat een paar keer bij een fries van een kennis zien gebeuren, die had daardoor hele kale stukken tussen de manen ;(