buitenrijden is ook een kunst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:14

Huertecilla schreef:
Recreatierijders???? Buitenrijders wel en bak- of wedstrijdrijders niet? Is het op een enkele prof na niet allemaal recreatie?

En bovendien: Wat ook de reden om, zonder daarmee bewust bezig te zijn, met de domesticatie van het paard te beginnen; voedsel, trekdier, rijdier of wat danook, de toename van de mobiliteit die het paard gaf had enorme, fundamentele gevolgen voor de ontwikkeling van onze cultuur.
Hét belang van het paard was, niet eeuwen, maar duídenden jaren, het sneller van A naar B kunnen komen en dan met name met het paard als rijdier.
Daaruit volgt dat de essentie van het páárdrijden het sneller dan te voet van A naar B verplaatsen is.
Voor dit ruitervervoer moet het paard zich behoorlijk aanpassen en een aantal dingen doen die verder gaan dan zijn natuurlijke gedrag. Daarmee is de essentie van het paardríjden dat het paard voor zijn ruiter meer doet dan hij van nature zou doen.

Pas in de loop van de 20ste eeuw wordt het paard vervangen door gemechaniseerde vormen van aandrijving en verandert het paard van vervoermiddel in hobby-onderwerp. Let wel, hooguit pakweg de zeventig laatste jaren van een drieduízendjarige geschiedenis is het paard niet hoofdzakelijk vervoermiddel.
In de loop van die drieduizend jaar hebben ruiters allerlei spelletjes bedacht om hun vaardigheden en de capaciteiten van hun paarden onderling te testen. 'Moderne' sporten als bijvoorbeeld springen, dressuur, draven en rennen zijn directe afgeleiden.
In de loop van de 20ste eeuw zijn door de toenemende urbanisatie in verschillende gebieden de mogelijkheden om het paard als vervoermiddel of voor recreatieve doeleinden te gebruiken sterk afgenomen. De recreatie is uitgeweken naar omheinde of zelfs overdekte speciaalgelegenheden en als vervoermiddel is het paard zo goed als verdrongen.

De vraag over wat paardrijden nu eigenlijk ís, is daarmee evenwel niet moeilijker te beantwoorden geworden. Paardrijden is het te paard van A naar B verplaatsen.
Wedstrijdsport en recreatie in speciaalgelegenheden zijn respectievelijk tests en uitwijkoplossingen.
De essentie van paardrijden was en is dus vervoer, het buitenrijden. Sporten als endurance, en in extreme zin de militairie, kunnen gezien worden als een vaardigheids- en capaciteitstest van vervoer over lange(re) afstanden, dat buitenrijden.

Zonder de onbetwist enorm hoog ontwikkelde vaardigheden en capaciteiten die bij allerlei vormen van dressuur of topsporten met paarden worden getoond te willen devalueren, is de 'proof of the pudding' van het paardrijden het te paard een stuk(je) buitenrijden.
Élk paard is hier bij uitstek voor geschikt en het individuele paard dat er moeite mee heeft is onvoldoende of te eenzijdig opgevoed. Hetzelfde geldt voor de ruiter....

Ik realiseer me dat ik hierbij schijnbaar voorbij ga aan de mogelijkheden van de individuele ruiter en de persoonlijke voorkeuren. Het kan best zijn dat iemand in een grote stad alleen maar in een binnenbak kán rijden of de letterlijk hoogste lat als hoogste ambitie heeft. 'Schijnbaar', want het past helemaal binnen het geschetste plaatje.

Buíten is 'the proof of the pudding'.

Heb je er misschien ook aan gedacht dat paarden met andere doelen gefokt worden op dit moment? De 'meeste' paarden kunnen ook echt geen 8 uur werk per dag elke dag meer aan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 11:25

Huertecilla schreef:
Élk paard is hier bij uitstek voor geschikt en het individuele paard dat er moeite mee heeft is onvoldoende of te eenzijdig opgevoed. Hetzelfde geldt voor de ruiter....

Ik denk toch dat je mij hiermee te kort doet. Het ligt ook heel sterk aan de aard van een paard hoor. Met mijn ene paard ga ik rustig alleen naar buiten maar met die ander is dat gewoon bloedlink. En dat zit in het paard. Ik heb er al van alles mee gedaan en in een groep gaat het prima.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:38

Buitenrijden is ook een kunst op zich. Het paard moet er voor geschikt zijn, net als voor alle andere diciplines van de paardensport.

Ik rijd zowat elke dag buiten, het is voor mij een uitgangspunt. Je hebt verschillende ruiterpaden, waarop je je paard kan trainen. Ik train ook soms wat dressuur tijdens een buitenrit, een uitgestrekte draf kan ze dan opeens veel beter, omdat ze het buiten ook leuk vind. Op de weg (fietspad) kan je je paard goed recht richten d.m.v de witte lijnen op de weg.

Maar ik rijd vooral buiten als afwisseling, en dat is belangrijk, om ook nog zin te houden in de dressuur, en in alle andere dingen. Laten gaan doe ik bijna nooit, het is er gewoon niet voor geschikt bij mij in de buurt. Maar je kan wel eindeloos rustig galoperen... En das ook heerlijk Knipoog

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:00

Desiree"]
[quote="Huertecilla schreef:

Ik denk toch dat je mij hiermee te kort doet. Het ligt ook heel sterk aan de aard van een paard hoor. Met mijn ene paard ga ik rustig alleen naar buiten maar met die ander is dat gewoon bloedlink. En dat zit in het paard. Ik heb er al van alles mee gedaan en in een groep gaat het prima.
[/quote]

Helemaal mee eens Desiree!
Mijn ene paard is een fantastisch bospaard, kun je heerlijk ontspannen met buiten rijden en in een lekker voorwaarts tempo mee door het bos rijden/crossen.
Mijn andere paard blijft, ondanks dat ze sinds ze zadelmak is bijna iedere week mee gaat naar het bos, een enorme kijkerd. En is wat dat betreft niet echt betrouwbaar. Die draait, zonder waarschuwen, in een volle galop 180 graden om, omdat ze iets ziet, waarvan ik vaak niet zie wat het is. Dat is dus een paard wat niet echt geschikt is voor buitenrijden.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet doe, want ik denk dat het belangrijk is voor een paard dat ze ook regelmatig in het bos komen. Maar bij dit paard blijft dat altijd opletten.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:37

Karin"]
[quote="germie schreef:
Het ligt helemaal aan de ruiter of je wel of niet de dressuur bij wilt schaven tijdens een buitenrit.

Ik heb het gevoel dat er vaak te strikt wordt gedacht, zo van: als je buitenrijdt, doe je niet aan dressuur en recreatieruiters al helemaal niet. Maar als je op een buitenrit overgangen rijdt (wat iedereen doet) en van je paard verlangt dat hij stilstaat wanneer jij dat wilt en netjes beheerst een bocht neemt, dan ben je in principe ook dressuurmatig bezig. Dressuur is immers de basis van alles. Het is IMO iig niet zo dat je pas dressuurmatig bezig bent als je (ook tijdens een buitenrit) 'hogere' oefeningen vraagt zoals wijken, schouderbinnenwaarts en achterwaarts.

Wat je zegt over het andere doel dat recreatieruiters hebben, dat klopt. Maar een 'pure' dressuurruiter heeft ook een ander doel dan een spring- of enduranceruiter. En het ene doel is IMO niet per definitie minder dan het andere doel, wat sommigen (in de praktijk) echter wel lijken te denken.
[/quote]

ben ik helemaal mee eens! ben in principe ook een 'buitenrijd-ruiter', maar wil m'n paard ook wel een keer rustig iets aanleren in de bak. nou had m'n jonge paard héél veel moeite met galop in de bak. kon z'n balans niet goed vinden, ook niet aan de longe.

nu, na een aantal buitenritten met behoorlijke goede en lange galopstukken erin, ook door de bochten, is het knopje helemaal om, en vindt hij het ook in de bak een fluitje van een cent. dus kunnen we daar nu ook mee verder. niet 'of/of', maar én/én! OK dan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:06

Lisette schreef:
Heb je er misschien ook aan gedacht dat paarden met andere doelen gefokt worden op dit moment? De 'meeste' paarden kunnen ook echt geen 8 uur werk per dag elke dag meer aan.

Dat meen je toch niet serieus hoop ik?! Kijk uitzonderingen wat betreft gezondheid en temperament heb je altijd en wellicht heb je er door de naar jullie reacties te oordelen blijkbaar niet zo beste fok daarvan nu wat meer, maar met een goede brede opleiding en idem opbouw van de conditie kan élk normaal en gezond paard een hele dag buiten rijden.
Verder sluit ik me er helemaal bij aan dat met een goede basis van buitenrijden alle specialiteiten er gerust bij kan doen. En/en, wellicht nog wat ennen, is ook voor het paard veel leuker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 19:44

Niet iedere dressuurruiter blijft binnen de hekken hoor. In de Bit van juni 2002 stond nog een artikeltje over Herman Wientjes en hoe hij buiten net zo goed werkte als in een dressuurbaan. Hij benutte het buitenrijden dus ook voor zijn dressuur. Herman is maar een voorbeeldje en hij is zeker niet de enige die dit zo doet.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 20:33

Huertecilla"]
[quote="Lisette schreef:

Dat meen je toch niet serieus hoop ik?! Kijk uitzonderingen wat betreft gezondheid en temperament heb je altijd en wellicht heb je er door de naar jullie reacties te oordelen blijkbaar niet zo beste fok daarvan nu wat meer, maar met een goede brede opleiding en idem opbouw van de conditie kan élk normaal en gezond paard een hele dag buiten rijden.
Verder sluit ik me er helemaal bij aan dat met een goede basis van buitenrijden alle specialiteiten er gerust bij kan doen. En/en, wellicht nog wat ennen, is ook voor het paard veel leuker.
[/quote]

Ik heb het niet over een keer 8 uur buitenrijden maar elke dag voor de ploeg 8 uur om maar iets te zeggen. Vroeger werd er op andere types gefokt als nu. Daarmee bedoel ik vaak de wat 'moeilijkere' paarden die zeker niet door elke ruiter goed te rijden zijn laat staan buitenrijden.

Wij hebben zelf 2 PRE's waarvan er 1 net een paar maanden onder het zadel is. Met dat ukkie zijn we nog niet naar buiten geweest ik wil eerst een rem en stuur hebben. Helaas is het bos alleen bereikbaar via een drukke weg dus ik wil 'zeker, nou ja zo zeker' mogelijk van mijn zaak zijn eer ik naar buiten met haar ga.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:03

Lovely schreef:
Niet iedere dressuurruiter blijft binnen de hekken hoor. In de Bit van juni 2002 stond nog een artikeltje over Herman Wientjes en hoe hij buiten net zo goed werkte als in een dressuurbaan. Hij benutte het buitenrijden dus ook voor zijn dressuur. Herman is maar een voorbeeldje en hij is zeker niet de enige die dit zo doet.

Heb ik gelezen, boeiend artikel. Stonden veel bruikbare tips in.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:49

ja, hij zal vast niet de enige zijn, maar het was meer de stelling dat buitenrijden een vak apart is. Dressuurruiters zijn vaak (niet altijd) wat banger op het paard.

Kelan haalde aan dat je met het ene paard lekker buiten kunt rijden en met het andere paard niet omdat die in volle galop 180 graden omdraait.

Dit is het goede voorbeeld van wat ik probeerde te zeggen. Je kunt met ieder paard buitenrijden. Je bepaald grotendeels zelf wat je doet. Op zo`n paard ga ik dus niet lekker galloperen in de bossen. Dan houd ik het bij stap en een drafje. Ik wil hem onder controle houden. Maar als ik aan het galloperen ben en hij draait 180 graden om..... dat is zandhappen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 00:04

Sando schreef:
Dressuurruiters zijn vaak (niet altijd) wat banger op het paard.

Volgens mij is het eigenlijk iets heel anders, namelijk dat mensen die eigenlijk bang zijn om te rijden, maar het toch doen, liever alleen dressuur rijden. Het zijn dus niet de dressuurruiters die bang zijn, maar de bange ruiters die dressuren.
Misschien zou dit topic beter kunnen gaan over ruiters en paarden die het vertrouwen in elkaar niet kunnen opbrengen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:47

Lovely schreef:
. Het zijn dus niet de dressuurruiters die bang zijn, maar de bange ruiters die dressuren.

Wil je nou ophouden met je smart remarks Haha! Haha! Haha! !

Ben bang dat het wel waar is wat je zegt...... Bloos

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:04

gijsenkim"]
[quote="Lovely schreef:
. Het zijn dus niet de dressuurruiters die bang zijn, maar de bange ruiters die dressuren.

Wil je nou ophouden met je smart remarks Haha! Haha! Haha! !

Ben bang dat het wel waar is wat je zegt...... Bloos
[/quote]

Afbeelding

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 09:16

Lovely schreef:

Sja Lovely, maar die man woonde ook aan een ontzettend mooi natuurgebied. Dus daar moet ik al helaas afhaken. Die mogelijkheden hebben we hier niet, dus dressuuroefenen moet ik echt in de bak. Buitenrijden gaat hier beperkt. Hier in Nuenen stikt het van het paardenvolk maar ze zijn duidelijk niet vertegenwoordigd in de gemeente.

En volgens mij heb je gelijk, het zijn vaak bangere ruiters die zich berperken tot dressuur.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:32

Het lijkt wel of het ook iets is van de laatste jaren, nu er steeds meer "mensen met paarden ipv paardenmensen" zijn gekomen. Vroeger (ja ja, ik word oud Lachen ) ging iedereen ook regelmatig te paard naar buiten, nu zijn er privepaarden die nooit meer het erf van de manege afkomen, behalve dan om naar een kliniek vervoerd te worden.... heb op zo'n manege gestaan, jarenlang, allemaal goedwillende mensen, maar de weg op? Neeeeeeeeeeee!

Ach, ik ben afgelopen maandag nog heerlijk een buitenrit wezen maken. Ik moet dan wel eerst een stukje met de trailer, anders zie ik echt alleen maar asfalt (en dat zie ik niet als "buitenrit").

Mijn paard: draver, type hypernerveuze merrie, tempo "hard" - maar ik rij haar wél met een touwhalster ipv met bit, en ondanks alle zenuwen heb ik wél controle. En dressuur mag ik ook graag rijden, heb het ooit tot de M2 geschopt (maar wel met een ander paard Knipoog, die ook veel buiten kwam )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 10:04

Desiree schreef:
maar die man woonde ook aan een ontzettend mooi natuurgebied. Dus daar moet ik al helaas afhaken. Die mogelijkheden hebben we hier niet, dus dressuuroefenen moet ik echt in de bak. Buitenrijden gaat hier beperkt.

....en dáárom hebben wij nú pas paarden; in Nederland kon dat met onze mogelijkheden niet naar onze normen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 11:51

Is bij mij ook. Ik zit midden in een woonwijk, wel een natuurgebied dicht bij (onder de man 5 minuten) maar ik moet dan wel de abwoudseweg over. De abwoudseweg is een sluiproute voor de overvolle a13. Dus daar rijden alle malloten met een rotgang over een 3 meter brede weg met aan weerszijde sloten........ en daar moet ik met mijn nog maar net een paar pasjes van het erf af geweest zijnde volbloed overheen???? Dachtut effe nie he, ben nog niet levensmoe. Maar er komt een tijd, er komt een tijd dat het wel gaat. Op zondagochtend om 6 uur bed uit om rond 8 uur abwoudseweg over te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:41

Waar ik nu sta, kan ik ook niks eigenlijk. Maar waar ik stond kon ik toch aardig crea rijden tussen de snelweg en de treinbaan, ik mis het ook echt heel erg.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:34

Lovely"]
[quote="Sando schreef:
Dressuurruiters zijn vaak (niet altijd) wat banger op het paard.

Het zijn dus niet de dressuurruiters die bang zijn, maar de bange ruiters die dressuren.
[/quote]

Yep, niet over nagedacht. Maar wel 100 % met je eens.
En ik kan ook even uitleggen......
Ik poep in mijn broek als ik een hindernis zie, de angst voor een weigering, de angst om een paard dat veel te vroeg springt. Ik zou zo graag gaan springen. Ik durf dus echt niet. Wat doe ik.... ik dressuur.....

Maar ik rij wel recreatief en kan hele stukken lekker galloperen met losse teugel. Dus dat is dan weer iets anders, maar dat springen.....zo jammer.
Want als ik durfde, was ik dus absoluut geen dressuurruiter.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:42

Sando schreef:

Dit is het goede voorbeeld van wat ik probeerde te zeggen. Je kunt met ieder paard buitenrijden.

NOT!!! Want was het niet Jeroen Dubbeldam die gestopt is met buitenrijden met De SJiem omdat t vragen om ongelukken was? Die werd standaard zó vervelend dat Jeroen er van overtuigd is dat De Sjiem niet van buitenrijden houdt!

Verder denk ik dat veel dressuurruiters op best bloederige beessies rijden én dat ze zó met controle bezig zijn dat juist t controleverlies in t bos eng is. Groot voorbeeld hiervan ben ik zelf: ik heb moeten LEREN om buiten te rijden, ik deed t wel maar vond t vreselijk dat mijn paard van alles schrok en nam dan gelijk de teugels kort als ik alleen al een hond zag aankomen! Ben dus elke week opnieuw naar buiten gegaan net zo lang tot ik met een los teugeltje durfde te stappen en hierdoor juist mijn paard t vertrouwen gaf dat t oke was. Nu stuur ik m overal langs Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 00:20

Grosso modo:
1. buitenrijden is de basis
2. buitenrijden is een kunst

Voor wie bang is: wil je er niet afvallen, dan moet je er niet opstappen. Werkt bij míj ontspannend. Ik val er helaas nog steeds wel eens af, maar per jaar niet vaker als per rit van mijn noppenfiets (wedstrijdenduro motorfiets). Ja, vallen kán verkeerd aflopen en ja, vallen doet meestal au, maar tis net als de tandarts: er is geen vrees erger dan de vrees dan de vrees die men vreest.
Vallen is helaas een inherent risico, loopt vrijwel altijd wél goed af en leert je véél! Enneh, dan bréék je een arm. En? Kan ook als je gaat schaatsen en dan nog aardig wat waarschijnlijker ook. Op een paard verzuip je in ieder geval niet zo snel Knipoog Zet een deugdelijke valhelm i.p.v. een dressurcap op, klim erop en gá gewoon. Tis mooi daar buiten!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 00:30

Gail"]
[quote="Sando schreef:

Dit is het goede voorbeeld van wat ik probeerde te zeggen. Je kunt met ieder paard buitenrijden.

NOT!!! Want was het niet Jeroen Dubbeldam die gestopt is met buitenrijden met De SJiem omdat t vragen om ongelukken was?
[/quote]

Niet zo aanvallend reageren.
Ik ben echt van mening dat je met ieder paard buiten kunt rijden.
alleen stap, een kwartiertje.. is ook buitenrijden hoor. Zoiets zou je op kunnen bouwen. Je hoort mij niet zeggen dat ieder sport (spring/ dressuur) paard ook recreatief goed te berijden is. Maar het is maar net wat je vraagt van zo`n beestje. Sommige worden helemaal knetter als ze niet even een stukje kunnen galoperen. Andere kunnen niet tegen te lang stappen...enz.. maar nogmaals. Ik denk dat het met ieder paard te doen is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:52

Sando schreef:
Ik ben echt van mening dat je met ieder paard buiten kunt rijden.
alleen stap, een kwartiertje.. is ook buitenrijden hoor. Zoiets zou je op kunnen bouwen. Je hoort mij niet zeggen dat ieder sport (spring/ dressuur) paard ook recreatief goed te berijden is. Maar het is maar net wat je vraagt van zo`n beestje. Sommige worden helemaal knetter als ze niet even een stukje kunnen galoperen. Andere kunnen niet tegen te lang stappen...enz.. maar nogmaals. Ik denk dat het met ieder paard te doen is.

YÉSSSS!! Gewoon doén; er is een wéreld daar buiten

Angieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:42

ik ben het helemaal met mobick eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:39

ik ben dus ook een echte buitenrijdster en heb mn angsten ook moeten overwinnen, toen ik jong was galoppeerde ik overal zonder uit te kijken nu houdt ik veel meer in de gaten als, gaten in de weg, blikjes en verkeer!

Maar als de ruiter angstig is voelt het paard het ook, en als je ze dan ook nog eens in gaat houden dan heb je helemaal de poppen aan het dansen, als ik iets "engs"tegenkom, geef ik juist vrije teugel, zoiets van niks aan het handje gewoon doorlopen dan ontspan ik en het paard...

Het is wel een overwinning die je moet aangaan want als je ouder wordt wordt je voorzichteiger en zie je meer rampen, zo ben ik vorrige week nog met mn kop en lijf op het asfalt geklapt, want het paard schrok, ja kan gebeuren maar in de bak kan er ook van alles misgaan.

Weet je wat ik stoer vindt? Als ruiters toe durven geven dat ze bang zijn, dan ben je al heel ver volgens mij.

Want buitenrijden is geweldig!!!! OK dan! er is niks mooiers dan lekker langs het strand te kuieren met een paardje dat vrolijk om zich heen kijkt en wat je straks weer voldaan op stal kan zetten, nee ik ga helemaal voor het buitenrijden , en ik geef toe ik ben zeker geen held, maar ik vertrouw mijn paard!