Lijkt me niet te vet, ik zou er nog wel wat meer aan willen hebben.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Urielle schreef:Russel, dit paard eet meer dan 100 Euro per maand hooi en eet 4 kilo brok als ze niet in training staat, 5 kilo en een schep slobber als ze wel in training staat.
Lijkt me niet te vet, ik zou er nog wel wat meer aan willen hebben.
russel schreef:Ik heb hem gevonden..
Dan reken ik even mee. 200 euro per maand is 100 euro per maand aan hooi, dat is 26,6 pakken hooi per maand van 3,75 euro per pakje..dat is 53 pakken hooi per maand, per jaar is dat 636 pakken hooi per jaar......
Als je zoveel hooi voert, dan heb je niet zoveel brok, muesli, slobber en lucerne nog nodig....dan voer je veel te veel en dat is niet goed voor paarden, vraag mij af of ze niet veel te dik zijn. je zou toe kunnen met alleen brok en de rest is de mesthoop vullen met heeel veeeel mest per dag....
als je 3 kg brok per dag per paard voer, en dat is veel maar goed, dat is 6 kg per dag, is per maand 180 kg, is 9 zakken van 20 kg rond de 110 per maand aan brok
Dan heb je 20 pakken stro voor ongeveer 3,50 per maand, dat is ook behoorlijk veel, dan kan je beter op vlas gaan staan.
Als je zo met je paarden omgaat, dan is het echt heeel veeel geld naar de mesthoop brengen.
Dan heb je nog een wei, dus bovenop al dat voer, eten ze nog gras.
je zult het wellicht helemaal niet met mij eens zijn, maar overdaad schaadt en alles wat niet schaad gaat de afvoer in.
Als je normaal gaat voeren en al die luxe weghaalt wat ze niet nodig hebben, dan ga je geld overhouden..dan kan je er nog wel 2 bij nemen..
Pashon schreef:twiggy ik zeg ook niet dat 24/7 op het land houden verkeerd is, maar het is absoluut niet mijn manier. Ik train mijn paarden doelgericht voor de sport en de manier waarop ik ze houd is voor hun het beste althans ze kunnen niet praten maar zijn ook absoluut niet rauwig op de manier waarop ze gehouden worden.
Die van mij willen naar stal, in de zomer heb ik wel eens geprobeerd om ze 24/7 in het land te houden als ze vakantie hadden van het rijden/ wedstrijden enzo. ze kregen hun brok alles in de wei maar in de eerste nacht buiten zijn ze door de omheining gekomen en zijn ze braaf naar hun stalletje gelopen.
Wendy schreef:@twiggy: maar dat aan huis kunnen houden is voor de meeste mensen toch ook een geldkwestie? In ieder geval voor mij wel: ik kan me geen huis veroorloven met voldoende grond om daar paarden op te kunnen houden zoals ik dat graag zou willen... dus in die zin komen er altijd nog de extra kosten voor het huis bij. Want als ik eenmaal wel zo ver ben (en dat gaat gebeuren, daar ben ik van overtuigd) dan ben ik wel een fiks bedrag meer per maand kwijt dan aan mijn huidige woning. En natuurlijk kopen we een dergelijk huis niet alleen voor de paarden, maar zij zijn wel een belangrijke factor daarin. Dus om de kosten voor de hypotheek buiten beschouwing te laten lijkt mij niet helemaal terecht. En het klinkt trouwens altijd als een heerlijke plek die jouw paard heeft.
Als ik mijn paard op mijn huidige stal 24/7 buiten zou laten staan in de winter ben ik wellicht minder kwijt dan jij, maar dan staat ie wel in de drek
Ik ben het trouwens niet eens met de opmerkingen van russel over pensioneigenaren. Tenminste, die van mij wordt echt niet slapend rijk van de pensionstal. Sterker nog, die is altijd aan het kijken hoe hij de eindjes aan elkaar kan knopen, financieel gezien. En daar staan toch echt 30 paarden, maal 240 euro per maand. Ik denk dat russel zich nogal vergist in bepaalde kosten... en met een dergelijk bedrijf hoef je ook echt niet meer te rekenen op een vriendelijke buurman die wel even gratis de mest afvoert etc....
Twiggy2008 schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat het een stuk goedkoper is om mijn paard aan huis te hebben, als ik mijn eigen land aan huis zou hebben.![]()
Nu betaal ik per maand 115 euro voor het gras, koop ik zelf mijn balen hooi in (ca. 80 a 90 euro), ontworming/DA/tandarts/chiropractor e.d. regel en betaal ik ook zelf en mijn NBer komt om de 6 a 7 weken a 35 euro. Ik betaal dus voornamelijk veel geld voor het gras en de faciliteiten (bak/round pen). Stroom gebruik ik niet, water wel (koud), maar relatief weinig (ze drinken hier vooral uit de sloten, zoveel water om de weilanden heen, ik heb nu een bak staan toevallig, maar dat weerhoudt ze er niet van uit de sloten te drinken). Huur ik een box bij, bij ziekte, moet ik die natuurlijk ook extra betalen, net als het stro/houtmot. Eerlijk gezegd komt dat weinig voor, mijn paard staat vrijwel nooit op stal.
Het is wel zo dat ik er minstens een paard bij moet regelen, omdat ik mijn paard nooit alleen zou houden. Maar ik denk dat ik genoeg vriendinnen heb, die graaaaaag bij me komen staan.![]()
Had ik maar land aan huis, zucht....... Het werk neem ik voor lief, ik voer nu ook vaak zelf samen met mijn weidegenootjes. Lijkt me juist heerlijk om niet meer steeds met de auto heen-en-weer te moeten rijden.
pmarena schreef:Ja daarom , het is voor iedere situatie verschillend
Jammer dat ze nog niet oud genoeg is om bij te dragen , haha.
Maar wie weet wat ze later allemaal gaat doen , krijgt mamma misschien ineens voor haar verjaardag een mooie boerderij alsof het niets is , haha.