is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:07

Russel, dit paard eet meer dan 100 Euro per maand hooi en eet 4 kilo brok als ze niet in training staat, 5 kilo en een schep slobber als ze wel in training staat.
Lijkt me niet te vet, ik zou er nog wel wat meer aan willen hebben.
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:08

wij wonen nu hier 4 jaar, in die vier jaar zijn er regelmatig weidepalen gesneuveld (trekker en machines te krap er langs, of paard paal omver gelopen) zijn ze regelmatig door de draad gegaan waarbij poortgrepen, koord of lint, poortgreepankers, elastieken doorgangen etc. gesneuveld zijn en vervangen moesten worden en inmiddels wordt het koord op veel plekken slecht en moet er begonnen worden met vervangen van slechte stukken.
Krulstaartpaaltje waarvan de krul gebarsten is en het staal vrij is komen te liggen. Daardoor stroom verlies en brandplekken/doorbranden van het koord. Hoefijzerpalen waarvan het kunststof door het weer verweerd is en afbreekt, of de paal van de punt afbreekt, die moeten ook weer aangevuld worden.

Loonwerker die elk jaar betaald moet worden voor het uitrijden van de mest, boer die betaald wordt voor het onderhoud van het land en 1x in de zoveel jaar onkruid spuiten. Paddock en bak die losgetrokken moeten worden en weer geëgaliseerd 1x in het jaar of 2 jaar, en af en toe een schone vracht zand er bij.

goede verf is tegenwoordig ook niet goedkoop meer. Het is vaak tientjes werkt en enkele keren een paar honderd euro, maar als je alles bij elkaar optelt over het jaar, dan gaat het toch om een redelijk bedrag.

Ieder heeft zijn eigen situatie en eigen kosten waar hij rekening mee moet houden. En niet iedereen heeft veel "vriendendiensten" waar ze op terug kunnen vallen.
Loonbedrijf rekent hier met materieel en 1man €80 euro per uur...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:14

Wat een drukte maak je Russel.. :o
Hier kost een paard aan huis geloof ik iets van 200 euro, zeker niet goedkoop dus.
Plus dat de bakbodem aan het eind van zijn latijn is.. :$

Nee, al het werk wat je er aan hebt en dergelijke kun je ze volgens mij voor in pension zetten.
Alleen al vanwege het groot inkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:25

Vind jij een drukte als ik iemand probeer in te laten zien dat hij zijn geld door het afvoerputje gooit?

Denk je dat een pensionhouder 200 euro per maand aan jouw paard kwijt is? Dat is toch wat jij zelf wilt, toch niet wat het paard nodig heeft?

Dat jouw bakbodem aan zijn einde is, staat toch buiten dit verhaal? Ik zou ook wel een mooie agterbergbodem willen hebben.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:39

Urielle schreef:
Russel, dit paard eet meer dan 100 Euro per maand hooi en eet 4 kilo brok als ze niet in training staat, 5 kilo en een schep slobber als ze wel in training staat.
Lijkt me niet te vet, ik zou er nog wel wat meer aan willen hebben.
Afbeelding

Weet je Urielle, toen mijn paard in pension stond, kreeg ik er geen vlees op, ik voerde ook bij en ik zorgde dat hij altijd een grote berg hooi had als ik weg ging.

maar sinds mijn paard bij mij staat, kwam hij in een half jaar aanzienlijk aan en kreeg amper brok omdat ik in de verhuizing niet zo veel tijd had. Nu moet ik erg oppassen dat hij niet te dik wordt en hij doet het prima op een kilo All Sports van Pavo en 5 keer per dag hooi, maar straks op het gras krijgt hij nog 2 keer hooi bij en dan is hij 2 maanden wel te dik, maar ik wil hem het gras een uur of 4 per dag gunnen..

Mijn conclusie is dat hij het gewoon heel erg naar zijn zin heeft, ik zie het ook aan zijn ogen, het dier loopt ook makkelijker is soepeler en gewoon veel blijer, maakt nog steeds ondanks zijn 18 elke dag een leuke vreugde ronde en bok, die had hij niet meer in het pension waar hij ook elke dag buiten kwam.

Als paarden niet lekker in hun vel zitten en dat kan veschillende oorzaken hebben, dan hebben ze meer voer nodig maar wordt het niets.

in de vrije natuur hebben ze alleen schraal voer en zeker niet het energierijke gras en dito hooi wat wij voeren, maar daar hebben ze een ander sociaal leven en dat kunnen we amper nabootsen in pensions of thuis.

Als ik zie hoe mijn ruin de 3 jongelingen aan het positioneren is heel de dag, dan zie ik dat hij het als een taak ziet die hij met veel beleid en zielsuitvoering uitvoert. Dan denk ik wel eens, hij is nu op zijn plaats. De jonge hengst die er tussen loopt en een pittig mannetje is, is ook veel rustiger en al beter opgevoed. Las dat hengsten erg gefrustreerd worden als ze niet bij een kudde mogen horen...sinds ik hem er tussen heb gezet gaat hij zienderogen voorbij, er komt een soort tevredenheid in hem....

Maar daar kunnen we nog lang over discussieren...we willen allemaal goed zijn voor ons paard.

maar het is niet normaal als een paard zoveel kilo's krachtvoer nodig heeft. Daar zit onderliggend wat onder. Een paard haalt alles uit ruwvoer, mits de mineralen voldoende op hoeveelheid zijn en dat is makkelijk te realiseren door een hooitest en extra schepje mineralen en vitamienes, de rest is gewoon een gezonde spijsvertering en regelmatig laten eten....wat extra glucose voor de spieren om te laten werken in dressuur, zeker nodig, maar in de basissport is dat geen 5 kg. We vergeten dat paarden bewegingsmonsters zijn en geen zitters die ook een uurtje moeten sporten en wat in de basissport voor een gezond paard niet zoveel voorstelt.

Maar wat ik ook aangeef is dat er mensen zijn die denken goed voor hun paard te zijn en van alles gaan voeren en niet eens weten wat ze er in gooien...lucerne is lekker, maar daar zit een klap melasse in, daar wordt je naar van, dat is allemaal suiker en dat krijgen ze al in hun brok mee. Granen brok dus, is koolhydraten is allemaal weer suiker, slobber is een hoop suiker, lees eens etiket, vraag je af of een paard dat wel als natuurlijk voer wil, kortom een heleboel suikers voeren waarvan er weer een heleboel moeten worden uitgepoept en alles wat is opgeslagen heeft zijn top bereikt in het lichaam, alleen de hoge insuline stoot elke keer weer na het voeren.

De paarden van de topsporters moeten een hoop glucose opslaan, maar die staan ook op een strak voerschema en dito training en onder begeleiding. Dat is het zelfde in de topsport met mensen, daar komt meer bij kijken dan al die energiedrankjes vanuit de supermarkt waar een hoge dosis glucose in zit...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:53

Ik denk eerlijk gezegd dat het een stuk goedkoper is om mijn paard aan huis te hebben, als ik mijn eigen land aan huis zou hebben. ;)

Nu betaal ik per maand 115 euro voor het gras, koop ik zelf mijn balen hooi in (ca. 80 a 90 euro), ontworming/DA/tandarts/chiropractor e.d. regel en betaal ik ook zelf en mijn NBer komt om de 6 a 7 weken a 35 euro. Ik betaal dus voornamelijk veel geld voor het gras en de faciliteiten (bak/round pen). Stroom gebruik ik niet, water wel (koud), maar relatief weinig (ze drinken hier vooral uit de sloten, zoveel water om de weilanden heen, ik heb nu een bak staan toevallig, maar dat weerhoudt ze er niet van uit de sloten te drinken :+ ). Huur ik een box bij, bij ziekte, moet ik die natuurlijk ook extra betalen, net als het stro/houtmot. Eerlijk gezegd komt dat weinig voor, mijn paard staat vrijwel nooit op stal.

Het is wel zo dat ik er minstens een paard bij moet regelen, omdat ik mijn paard nooit alleen zou houden. Maar ik denk dat ik genoeg vriendinnen heb, die graaaaaag bij me komen staan. :D

Had ik maar land aan huis, zucht....... Het werk neem ik voor lief, ik voer nu ook vaak zelf samen met mijn weidegenootjes. Lijkt me juist heerlijk om niet meer steeds met de auto heen-en-weer te moeten rijden.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:12

russel schreef:
Ik heb hem gevonden..

Dan reken ik even mee. 200 euro per maand is 100 euro per maand aan hooi, dat is 26,6 pakken hooi per maand van 3,75 euro per pakje..dat is 53 pakken hooi per maand, per jaar is dat 636 pakken hooi per jaar......
Als je zoveel hooi voert, dan heb je niet zoveel brok, muesli, slobber en lucerne nog nodig....dan voer je veel te veel en dat is niet goed voor paarden, vraag mij af of ze niet veel te dik zijn. je zou toe kunnen met alleen brok en de rest is de mesthoop vullen met heeel veeeel mest per dag....

als je 3 kg brok per dag per paard voer, en dat is veel maar goed, dat is 6 kg per dag, is per maand 180 kg, is 9 zakken van 20 kg rond de 110 per maand aan brok

Dan heb je 20 pakken stro voor ongeveer 3,50 per maand, dat is ook behoorlijk veel, dan kan je beter op vlas gaan staan.

Als je zo met je paarden omgaat, dan is het echt heeel veeel geld naar de mesthoop brengen.

Dan heb je nog een wei, dus bovenop al dat voer, eten ze nog gras.

je zult het wellicht helemaal niet met mij eens zijn, maar overdaad schaadt en alles wat niet schaad gaat de afvoer in.

Als je normaal gaat voeren en al die luxe weghaalt wat ze niet nodig hebben, dan ga je geld overhouden..dan kan je er nog wel 2 bij nemen..

Pardon?

Ik bepaal zelf wat mijn paarden wel of niet nodig hebben en ze krijgen niks te veel.

Ik klaag ook nergens over mijn uitgaven, ik probeer mensen met dit topic bewust te maken dat het niet goedkoper is om de paarden aan huis te maken.

Tuurlijk kan ik de paarden 24/7 op het land zetten en enkel hooi bijvoeren dan ben ik pas goedkoop uit zeg! Geen brok meer, geen stro! Ohh super.
Nee het is mijn keuze van houden van paarden en ik bepaal dat ze s'nachts en met extreem slecht weer op stal staan. En onnodig stront scheppen/ naar de mesthoop dragen? Nee hoor mijn paarden zijn schoner op stal als menig paard wat veel minder krijgt.
Buiten dat om zijn mijn paarden absoluut niet dik, ze krijgen voer naar wat ze verbruiken dus niks overbodigs anders waren ze inderdaad tonnetje rond geweest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:23

Pashon, ik hou mijn paard dus wel 24/7 buiten en hij leeft voornamelijk op hooi en gras. En nee, dat doe ik niet omdat 'het zo goedkoop en makkelijk is'. Ik doe dat omdat mijn paard een heel sober paard is met een levenslust waar je U tegen zegt :D . Hij heeft gewoon niets meer nodig qua voeding, wordt hij alleen maar te dik en bevangen van. ;)
Op deze manier doet hij het gelukkig super en daar ben ik allang blij mee, want ik heb best een balans moeten vinden in voeding (hij is insuline resistent) en beweging (hij wordt niet blij van staan op een afgezet stukkie en al helemaal niet blij van op stal staan en daarnaast heeft hij wel dagelijkse training nodig).

Daarnaast merk ik dat mijn paard buiten het allergelukkigst is. Die maak je echt niet blij met een warm stalletje met stro. :+
Die wil vrijheid, kunnen rennen wanneer hij wil, hij wil maatjes om zich heen en lekker klooien met stukken hout, riet en waterplanten. :+

Krachtvoer geef ik bijna nooit, hier en daar eens een of twee handjes. Voor mij is mijn 'pensionstalling' toch echt vrij prijzig als ik het vergelijk met hem thuis kunnen houden. :j
Helaas heb ik die mogelijkheid niet, al ben ik verder uiterst blij met de plek waar hij staat. Het is een stuk beter dan wat de gemiddelde luxe pensionstalling hier in de buurt aan mogelijkheden geeft.

Pashon

Re: is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:26

twiggy ik zeg ook niet dat 24/7 op het land houden verkeerd is, maar het is absoluut niet mijn manier. Ik train mijn paarden doelgericht voor de sport en de manier waarop ik ze houd is voor hun het beste althans ze kunnen niet praten maar zijn ook absoluut niet rauwig op de manier waarop ze gehouden worden.

Die van mij willen naar stal, in de zomer heb ik wel eens geprobeerd om ze 24/7 in het land te houden als ze vakantie hadden van het rijden/ wedstrijden enzo. ze kregen hun brok alles in de wei maar in de eerste nacht buiten zijn ze door de omheining gekomen en zijn ze braaf naar hun stalletje gelopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:32

Pashon schreef:
twiggy ik zeg ook niet dat 24/7 op het land houden verkeerd is, maar het is absoluut niet mijn manier. Ik train mijn paarden doelgericht voor de sport en de manier waarop ik ze houd is voor hun het beste althans ze kunnen niet praten maar zijn ook absoluut niet rauwig op de manier waarop ze gehouden worden.

Die van mij willen naar stal, in de zomer heb ik wel eens geprobeerd om ze 24/7 in het land te houden als ze vakantie hadden van het rijden/ wedstrijden enzo. ze kregen hun brok alles in de wei maar in de eerste nacht buiten zijn ze door de omheining gekomen en zijn ze braaf naar hun stalletje gelopen.

Ok, duidelijk :) . Je gaf me even het gevoel dat mensen mijn manier uit 'makkelijkheid en lekker goedkoop' kiezen, maar dat is niet zo. Ik heb mijn paard voor het plezier van mezelf, maar ik wil ook dat hij happy is en gewoon lekker paard kan zijn, buiten zijn tijd met mij om. Die van mij wil alleen een stal in als er wat te eten valt en daarna wil hij er uit. :+
Hij staat in een natuurgebied. Er zijn amper hekken, voornamelijk natuurlijke afscheidingen. Een stal is niet in het zicht, wel veel riet/bomen/struiken/sloten/brede waters/gras/rust en andere paardenvriendjes, waar hij al jaren mee samen leeft. ;)

Ik heb ervaring met hem op stal hebben en deze vrijheid en je ziet een overduidelijk verschil bij hem, met het buitenleven. :)
Wij hebben ook paarden staan, die overdag op het land gaan (zomer) en 's avonds naar binnen. Prima, zolang ze maar meer buiten staan dan binnen, is mijn mening dan wel weer. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:33

@twiggy: maar dat aan huis kunnen houden is voor de meeste mensen toch ook een geldkwestie? In ieder geval voor mij wel: ik kan me geen huis veroorloven met voldoende grond om daar paarden op te kunnen houden zoals ik dat graag zou willen... dus in die zin komen er altijd nog de extra kosten voor het huis bij. Want als ik eenmaal wel zo ver ben (en dat gaat gebeuren, daar ben ik van overtuigd) dan ben ik wel een fiks bedrag meer per maand kwijt dan aan mijn huidige woning. En natuurlijk kopen we een dergelijk huis niet alleen voor de paarden, maar zij zijn wel een belangrijke factor daarin. Dus om de kosten voor de hypotheek buiten beschouwing te laten lijkt mij niet helemaal terecht. En het klinkt trouwens altijd als een heerlijke plek die jouw paard heeft.
Als ik mijn paard op mijn huidige stal 24/7 buiten zou laten staan in de winter ben ik wellicht minder kwijt dan jij, maar dan staat ie wel in de drek :+

Ik ben het trouwens niet eens met de opmerkingen van russel over pensioneigenaren. Tenminste, die van mij wordt echt niet slapend rijk van de pensionstal. Sterker nog, die is altijd aan het kijken hoe hij de eindjes aan elkaar kan knopen, financieel gezien. En daar staan toch echt 30 paarden, maal 240 euro per maand. Ik denk dat russel zich nogal vergist in bepaalde kosten... en met een dergelijk bedrijf hoef je ook echt niet meer te rekenen op een vriendelijke buurman die wel even gratis de mest afvoert etc....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:40

Wendy schreef:
@twiggy: maar dat aan huis kunnen houden is voor de meeste mensen toch ook een geldkwestie? In ieder geval voor mij wel: ik kan me geen huis veroorloven met voldoende grond om daar paarden op te kunnen houden zoals ik dat graag zou willen... dus in die zin komen er altijd nog de extra kosten voor het huis bij. Want als ik eenmaal wel zo ver ben (en dat gaat gebeuren, daar ben ik van overtuigd) dan ben ik wel een fiks bedrag meer per maand kwijt dan aan mijn huidige woning. En natuurlijk kopen we een dergelijk huis niet alleen voor de paarden, maar zij zijn wel een belangrijke factor daarin. Dus om de kosten voor de hypotheek buiten beschouwing te laten lijkt mij niet helemaal terecht. En het klinkt trouwens altijd als een heerlijke plek die jouw paard heeft.
Als ik mijn paard op mijn huidige stal 24/7 buiten zou laten staan in de winter ben ik wellicht minder kwijt dan jij, maar dan staat ie wel in de drek :+

Ik ben het trouwens niet eens met de opmerkingen van russel over pensioneigenaren. Tenminste, die van mij wordt echt niet slapend rijk van de pensionstal. Sterker nog, die is altijd aan het kijken hoe hij de eindjes aan elkaar kan knopen, financieel gezien. En daar staan toch echt 30 paarden, maal 240 euro per maand. Ik denk dat russel zich nogal vergist in bepaalde kosten... en met een dergelijk bedrijf hoef je ook echt niet meer te rekenen op een vriendelijke buurman die wel even gratis de mest afvoert etc....

Dat is waar, die hypotheekkosten. Al hoewel, als je in Duitsland gaat wonen, valt het weer erg mee. ;)
Dan is mijn rijtjeshuis hier een stuk duurder zonder grond. :+
Het ligt aan de plek. Hier is het niet te betalen, zo'n huis met grond, dat klopt.
Maar als ik wel zo'n huis kan betalen, zou ik mijn paard niet alsnog op pension zetten om de kosten te drukken, want die druk ik er dan echt niet mee. ;)
Dan zou ik hem lekker thuis houden, absoluut.

Mijn paard staat ook min of meer vaak in de drek (veengrond), maar wij hogen de boel op rondom de voerbakken met zand en door het gemorste hooi, kunnen ze meestal goed droog staan. Ze doen het alleen bijna nooit, alleen als ze eten. :+
Mijn paard is een modderpaard, hoor, die is de hele winter zwart, daar houdt 'ie van. Hij ligt er ook graag in, vooral als ik hem net een beetje mooi heb, gaat hij de prut in. :+ :+ :+
Het is verder een heeeeeeerlijke plek, alleen vind ik de winters zelf wel afzien, juist omdat mijn paard 24/7 buiten staat. Opwarmen in de stal vind ik zelf wel lekker namelijk. ;)

Verder ben ik met je eens dat je niet slapend rijk wordt van een pensionstal. Nee, dat geloof ik ook niet. Al hoewel ik een stalling ken, waar het huis al heeeeel lang in de familie is (is allang afbetaald qua hypotheek) en waar zo'n 65 paarden minimaal staan, enorm landgoed erbij (ook al heel lang in de familie) en waar ik wel zie dat ze er slapend rijk van worden. Het ligt aan de situatie. Ga jij nu investeren in een pensionstalling, dan is het keihard werken, ja, zeker. :j

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:45

twiggy mijn excuses als het zo overgekomen is, dat was niet mijn bedoeling!

Ieder paard vraagt om zijn eigen manier van huisvesting en voor het ene paard is dat 24/7 buiten en voor de ander is dat s'nachts op stal. Ik ben en blijf van mening dat 90% van de mensen die paarden houden het zo goed mogelijk willen doen en er alles aan doen om het paard gelukkig te krijgen/ houden. Tuurlijk heb je uitzonderingen op de regel, maar die neem ik niet mee.

Ik ben ook absoluut van mening dat paarden het grootste deel van de dag buiten moeten staan en persoonlijk streef ik daar ook naar.

In de winter staan ze buiten zolang het licht is zeg maar met schemer naar buiten en met schemer naar binnen zowel de geschoren als de ongeschoren paarden. In de zomer staan ze ook lang buiten, s'ochtends rond 7 uur eruit en pas tegen een uur of 10 naar binnen, merk wel dat dat voor 1 van mijn paarden te lang is die staat om 7 uur al bij het hek te drammen en is er ook regelmatig door gekomen.

Ik heb de paarden altijd aan huis gehad en weet niet beter, toen ik uit huis ging zijn de paarden bij mijn ouders thuis blijven staan dus ook aan huis. Zelf woonde ik toen in de bouw, vorig jaar hebben wij de keuze gemaakt om de boel te verkopen en een huis weer te kopen waar de paarden bij ons aan huis kwamen en dit hebben we inmiddels gedaan. Voor ons is het haalbaar, makkelijk maar nogmaals mensen verkijken zich teveel op bepaalde kosten. En dan niet enkel de de extra kosten voor de hypotheek want geloof me slechts die kosten zijn al vele malen hoger. De gemeentebelasting is ook vele malen hoger en ga zo maar door.
Je mag van geluk spreken als je een behulpzame buurman of boertje in de buurt hebt, maar niet iedereen heeft die en ook voor die boeren moet het rendabel blijven om te doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:54

Pashon, het is al goed, hoor, ik begrijp je helemaal :) . Vind het ook heel fijn om te lezen dat jij je paarden ook een buitenleven gunt, naast de sport. En zou mijn paard in een gebied staan, waar het 's nachts niet veilig is, zou ik hem ook liever binnen zetten de nachten. Absoluut. :j
Maar ik ben blij dat ik hem gewoon kan laten, waar hij gelukkig is. Al moet ik zeggen dat ik dus wel eens wakker lig bij onweer of ander naar weer, maar ja, het is een paard en ik ben een mens en dat hou ik mezelf altijd maar weer voor.

Wat staan jouw paarden lekker lang buiten, ook in de winter :) . Ok, wat minder voor die ene dan, die wat eerder naar binnen wil. ;)
Zo zie je maar dat ze allemaal anders zijn, hun eigen behoeftes hebben. Heerlijk dat je ze altijd aan huis hebt gehad! Hier (ik woon in een dorp tussen Hilversum en Utrecht in) is dat de droom van vele paardenmeiden, maar het is vooral gegeven aan de rijken en degenen die hun boerderij al jaren in de familie hebben.

Overigens heb ik ooit overwogen om naar het oosten of net over de grens eens te kijken naar mogelijkheden, maar ik heb ook een dochtertje en die vind het heerlijk hier in ons 'rijtjeshuis' in zo'n kindvriendelijk, rustig buurtje, dat ze zoveel buurtvriendjes heeft en hier heerlijk onbezorgd kan buiten spelen. De mensen die bij haar op school een vrijstaand huis met grond e.d. hebben (of hier aan het water wonen), klagen allemaal dat hun kinderen niet lekker buiten kunnen spelen met andere kinderen. En zo is er altijd wat.....

Dus ik ben heel tevreden met dit huisje en mijn paard wat verderop op het land bij een paardenfamilie op de boerderij. Het is voor mij ook goed zo. :)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:55

Ik heb de paarden op een weide staan. niet aan huis maar wel van mijn vader. Ik ben gemiddeld 50 euro kwijt per maand. voor een shet en een pony van 1.55m. ze krijgen voldoende ruwvoer, na het werk krijgt die grote een halve schep granenmengeling. bekappen ed. gebeurt niet vaak. want het is niet nodig.
verder vallen de kosten ook reuze mee. alleen het opstarten (dus aanleg bak , stallen , water , electriciteit ed. was een kostenplaatje maar met veel 2e hands spul kom je best goed uit ) was wat duurder.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:03

dan nog , als je de luxe hebt van een eigen stuk waar je alles zelf mag uitmaken snap ik niet dat mensen nog zeuren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:09

Twiggy2008 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat het een stuk goedkoper is om mijn paard aan huis te hebben, als ik mijn eigen land aan huis zou hebben. ;)

Nu betaal ik per maand 115 euro voor het gras, koop ik zelf mijn balen hooi in (ca. 80 a 90 euro), ontworming/DA/tandarts/chiropractor e.d. regel en betaal ik ook zelf en mijn NBer komt om de 6 a 7 weken a 35 euro. Ik betaal dus voornamelijk veel geld voor het gras en de faciliteiten (bak/round pen). Stroom gebruik ik niet, water wel (koud), maar relatief weinig (ze drinken hier vooral uit de sloten, zoveel water om de weilanden heen, ik heb nu een bak staan toevallig, maar dat weerhoudt ze er niet van uit de sloten te drinken :+ ). Huur ik een box bij, bij ziekte, moet ik die natuurlijk ook extra betalen, net als het stro/houtmot. Eerlijk gezegd komt dat weinig voor, mijn paard staat vrijwel nooit op stal.

Het is wel zo dat ik er minstens een paard bij moet regelen, omdat ik mijn paard nooit alleen zou houden. Maar ik denk dat ik genoeg vriendinnen heb, die graaaaaag bij me komen staan. :D

Had ik maar land aan huis, zucht....... Het werk neem ik voor lief, ik voer nu ook vaak zelf samen met mijn weidegenootjes. Lijkt me juist heerlijk om niet meer steeds met de auto heen-en-weer te moeten rijden.

Maar Twiggy, nu reken je toch alleen je kosten voor strooisel, hoeveel extra woonlasten krijg je al je je pony aan huis wilt hebben?
Zeker in jouw regio? En wat moet je investeren om op je kleine stukje grond (want zo ruim als je pony nu in het natuurgebied loopt, zo veel land is onbetaalbaar in het midden van het land) geschikt te maken voor 24/7 buiten? Want je wilt je dier wel 24/7 buiten houden, maar op een klein stukje land wat geen hoog en droge zandgrond is, gaat dat niet paardvriendelijk lukken zonder aanpassingen...

Dus moet je een zandpaddock aan leggen, je paddock en land draineren (heb net vanmorgen een rekensommetje gekregen van een goed drainage bedrijf voor draineren op veengrond, dus drains in zand, van wei en paddock, met pompput en hoofdrain, en dat komt zonder BTW al boven de 5000 euro! Voor een kleine 4000m2!

Alleen zand is niet handig, liefst ook een stuk bestrating om altijd droog te staan en de hoeven te harden, een schuilstalletje met opslagplaats...

En dan nog je hooi er bovenop!
Als je er voor moet verhuizen, binnen je eigen regio, dan is pension echt goedkoper als je je totale maandelasten neemt. En die zijn van belang, want je inkomen blijft hetzelfde en daar moet je alles van kunnen doen...

Wij zijn echt heeeeeel veel geld meer kwijt per maand aan buiten wonen met paarden en alles wat daar bij komt kijken aan kosten, dan toen ik mijn pony nog in pension had. Kan hier 4 paarden in vol pension met binnenbak zetten voor de extra hypotheekkosten per maand voor onze woning voor verbouwing, en voor alle aanpassingen om het voor de paarden geschikt te maken...
(en dan hebben wij een aflossingsvrije beleggingshypotheek, dus ook geen zekerheid dat je voldoende rendement haalt om het af te lossen op het eind, dus ook geen zeker spaarpotje. hoogstens eventuele overwaarde als het meezit.)

Edit: zie nu dat er al anderen gereageerd hadden en jij ook, zal nog even lezen wat je schrijft ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:16

JoyceB, als ik zo'n huis zou kopen in mijn eigen omgeving, kan ik het blijkbaar ook betalen, anders krijg ik de hypotheek al niet eens rond. :+
Ik zou niet meer dan 2, hooguit 3 hectare willen hebben aan grond. Daar kun je best mee uit de voeten, hoor. Paddock paradise, ja, lijkt me wel wat. :D Met de grond hier, zou ik in de winter een stuk afzetten en daar een stuk bodem verharden. Niets geen gedoe meer met zand, zoals we nu doen. Want dat blijf je maar ophogen. Het land draineren? Dat doet niemand hier, hoor, ook de mensen niet met, al dan niet, veel land. Schuilstal mag hier niet, helaas.... Ik zou wel een verrijdbare stal neer kunnen zetten in de wintermaanden, zoiets kan hier wel.

Nu betaal ik maandelijks de wei, mijn hooi, ik rij er soms vaker dan 1x per dag naar toe (benzine) en dat is in de winter toch tegen de 200 euro per maand. Ik ga er vanuit dat als ik zo'n huis met land heb, er ook wel een fijne schuur of iets bij is, waar ik mijn grote zadelkast kan neerzetten en wat balen hooi. Ben wel met je eens dat je natuurlijk veel hogere hypotheeklasten hebt, maar daar kies je ook voor, als het al mogelijk is. Ik heb geen extreem dure pony qua onderhoud, het duurste is juist het weiland van een ander. Het is wat anders als je per se een gedraineerde bak erbij wilt hebben, boxen en noem maar op. Een bak is wel fijn, maar ik hoef geen tig boxen te hebben. Een verrijdbare schuilstal is in de winter prima. Maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk. :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:09

een huis kopen is niet moeilijk, althans je moet er uiteraard wel genoeg voor verdienen maar vergeet niet dat een vrijstaand huis veel meer energie verbruikt als een 2 onder 1 kap ofwel een tussenwoning. Over het algemeen zijn dat dingen die men niet meeneemt in de overweging om te gaan verhuizen.
Wij hebben heel veel huizen bekeken de laatste tijd waarvan grotendeels van mensen waren die zich dus grandioos hebben verkeken op de verdere kosten van verbruik en onderhoud. Die mensen waren daar ook heel eerlijk in van tja de bank gaf de goedkeuring voor de aankoop waardoor een aantal op hun max zaten en de hypotheek kosten wel op konden brengen maar in de knoop kwamen met de verbruikskosten.

Tuurlijk is het verder een keuze die je maakt, maar het moet wel betaald worden. Zeker als je sportgericht bezig bent dan zul je toch aan een x aantal faciliteiten moeten voldoen wil je dat voortzetten.

Het gaat mij er ook verder niet om of het wel of niet kan bij mensen, vind het alleen maar heel leuk voor mensen die hun droom waar kunnen maken maar dat moeten ze zich wel heel goed realiseren wat er verder bij komt kijken. Want normaal gesproken ben je qua puur onderhouds kosten van het paard enkel wel goedkoper uit in de maand, maar dat is niet enkel wat ik meeneem het is het totale plaatje wat men mee moet nemen in de overweging.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:16

Heb je gelijk in, Pashon. Ik sta zelf bij mensen die in hun vrijstaande huis vrijwel geen luxe hebben, maar al hun geld stoppen in hun sport (mensport), al hoewel de bakken bij ons helaas niet gedraineerd zijn (dus in de winter is het gewoon afzien en kan ik weinig doen met mijn paard). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel belangrijk vind dat ik in mijn huis er fijn en goed bijzit (ik hou van mooie dingen, afgestemde kleuren, e.d. :) ) en de verwarming aan kan doen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:02

Daarom , dan blijft pensionstalling in principe goedkoper. Het is maar net hoe je het vergelijkt.

Woon je al ergens waar je genoeg ruimte hebt om paarden aan huis te hebben , dan zal het thuis allicht goedkoper zijn dan bij een pensionstal.

Sta je echter op een hele goedkoper pensionstal , omdat het familie van je is of omdat je ook meehelpt ofzo , dan heb je een goede kans dat je thuis duurder uit bent.

Heb je maar 1 paardje dan is pension al snel goedkoper. Heb je echter 3 paarden op pension staan , dan zal het thuis weer goedkoper zijn.

Moet je zelf nog investeringen doen zoals het bouwen van een stal , aanleggen van bak / paddock enz. dan zal het ook weer aan de preciese omstandigheden liggen , waar je goedkoper af bent.

Maar jij Twiggy , bent nu volgens mij toch echt goedkoper uit qua maandlasten met je losse huis en paardje in pension , dan als je een huis-met-ruimte voor Sam zou moeten kopen. Tenzij je inderdaad weer naar een goedkopere regio gaat , of genoeg ruimte hebt om een aantal vriendjes in pension te nemen , waardoor je de kosten wat kunt delen :)

Het kost mij ook klauwen vol met geld om de boel hier paard-waardig te maken , en zelfs als je die kosten van investeringen niet meerekent , de extra hoge hypotheek en extra lasten van water en elektriciteit niet meerekent , we geeneens strooisel gebruiken in de stallen , zitten we al op 150 euro per maand per pony aan pure onderhoudskosten. En dan gaat het om 2 D-tjes :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:31

Haha, ik kan inderdaad echt geen huis met ruimte voor Sam kopen. Ook niet in Duitsland. Niet in mijn uppie met dochtertje en ook niet met mijn huidige inkomen. :')
Moet ook eerlijk zeggen dat ik dan nog eerder mijn huidige huis zou kopen in mijn uppie, als ik het zou kunnen. :)

Maar goed, als ik kijk naar een vriendinnetje van me..... Haar ouders kopen rustig een huis met grond en schuur erbij hier om de hoek. Zij laat haar paarden heerlijk aan huis lopen, gaat rijden in de bak bij de buren, dan is het weer wat anders. Ja, hogere hypotheek, maar dat kunnen ze wel betalen. :)
Het ligt aan zoveel factoren of het rendabel is voor je of niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:00

Ja daarom , het is voor iedere situatie verschillend :)

Jammer dat ze nog niet oud genoeg is om bij te dragen , haha.
Maar wie weet wat ze later allemaal gaat doen , krijgt mamma misschien ineens voor haar verjaardag een mooie boerderij alsof het niets is , haha.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:02

bljift een feit dat je vaak met totale lasten duurder uit bent.
Dat je daarvoor kiest en het kunt betalen is een ander verhaal.

Maar als je het doet om in de maand meer over te houden, is een huis met grond voor de paarden in veel gevallen niet de juiste oplossing... tenzij je heel veel paarden in duur pension hebt, of ergens in een goedkope streek gaat wonen in een goedkoop huis met lage maandlasten terwijl je voorheen duur woonde...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:07

pmarena schreef:
Ja daarom , het is voor iedere situatie verschillend :)

Jammer dat ze nog niet oud genoeg is om bij te dragen , haha.
Maar wie weet wat ze later allemaal gaat doen , krijgt mamma misschien ineens voor haar verjaardag een mooie boerderij alsof het niets is , haha.

Of mama komt een ontzettend leuke, rijke vent tegen. ;)