Waarom is NH tegenwoordig zo heilig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:31

Citaat:
ik dacht dat jij dat ooit een keer had geschreven, of over achteruitvallende paarden ofzo, ik weet het ook niet meer precies.
Klopt, dat was ik.
En dat krijg je als je paarden met rommel vastzet of op het verkeerde moment zelf losmaakt
En dat achterovervallen is zeker net ze gevaarlijk als de kans dat er wat gebeurt met de nek. Als er daardoor niet meer ongelukken gebeuren.

ik vind het vrij gevaarlijk om een paard te laten hangen, en daarbij denk ik niet dat een paard zichzelf voor de lol pijn gaat doen, want het lijkt me niet erg prettig om aan je hoofd te hangen.
Als paarden zich los willen krijgen, gebeurt dat volgens mij toch meestal met kleine rukjes of aan het touw knabbelen of even eraan trekken en dan uitzichzelf weer op houden.

Ophouden doen diegene die weten dat het idd geen nut heeft en weten dat vast, vast is
Alleen de ene zal dat eerder toegeven als de ander

Een paard dat echt blijft hangen, is zeker wel in enige vorm van angst/paniek, want hij denkt duidelijk niet meer na.
Hij denkt aan 1 ding, loskomen, is me pas ook gelukt. En een paard is een paard met kracht, dus zal kracht ook gebruiken.
Die andere die weten hoe het zit komen eerder naar voren. Die weten dat kracht niet altijd lukt.

En kijk maar eens bij de "bange" paarden hoe ze staan na het hangen, gewoon vol rust en niks bangs.

En verder ben ik het helemaal met Lovely eens.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:37

ik vind het een beetje flauw worden. Jullie hebben allemaal dezelfde mening en dat is dan discussieren, volgens mij gaat dat er over dat iemand een afwijkende mening heeft.....jullie hebben gewoon allemaal dezelfde mening, da's geen discussie.

het enige waar ik inderdaad van geirriteerd kan raken is dat als ik m'n mening geef (wat in dat geval niets met nh te maken had), dat mensen dan gaan reageren van: "o, dat is dat meisje dat nh doet, o, hahaha, laten we hem een snoepje geven als hij gaat hangen" Boos!

ik heb nooit iemand een dierenbeul genoemd, ik dram helemaal niets door, ik hou gewoon vast aan mijn mening, wat voor mij altijd gewerkt heeft. Jullie hebben er blijkbaar geen problemen mee om een paard te slaan, ik wel, en dan mag je me een watje noemen, maar ik weet dat er nog genoeg andere "watjes" zijn, die er ook niet van houden en die ook een andere manier zoeken om met hun paard om te gaan. Hoe vaak zie je wel niet staan in berichten staan, ja ik heb m'n paard toen een klap gegeven , maar ik voelde me er niet goed bij. Het gaat toch om het plezier wat je hebt met je paard, en als je je ergens niet goed bij voelt....
en nog over dat hangen, 1 op de honderd houd er misschien wat aan over, ik zou me erg banketstaaf voelen als mijn paard die ene was.... dus zoek ik een andere manier waarbij ik dit risico niet heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:52

Ehhhhhhhhhh zit 'ie lekker, die schoen? Haha!

"Wij" hebben absoluut niet allemaal dezelfde mening, en ook zeker niet dezelfde rijstijlen. Kijk voor de grap maar even naar wat mensen die in dit topic actief zijn: Lov als klassiekgerichte dressuurruiter, RK die haar sporen in dressuur en springen verdiend heeft, Anya die western met wat NH-invloeden combineert, ikke als westernruiter die 26 jaar dressuur gereden heb etc etc.

Het gaat er ook nog steeds niet om dat NH niet zou deugen (alleen de term NH deugt niet, en het commerciële jasje vind ik zeeeer twijfelachtig) of dat iemand die enthousiast is over NH niet geaccepteerd wordt. Kijk maar naar Cornelie, die is zeer enthousiast met PNH bezig, heeft het daar ook vaak over, maar dringt haar mening niet op.

Vooralsnog ben jij de enige die pissig aan het worden is Sanne83, dus misschien was het een op maat gemaakt schoentje? Tong uitsteken Of past 'ie toevallig? Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:00

Sonja schreef:
.....Anya die western met wat NH-invloeden combineert, ikke als westernruiter die 26 jaar dressuur gereden heb etc etc.

Erger nog. Ik rij dressuur & springen & western en ik kluns wat rond in freestyle-dingetjes (oh ja en de klaverblaadjes waar Cornelie zo'n enthousiast verhaal over heeft geschreven. Want dat is een heel leuke oefening. En dat allemaal op het zelfde paard *LOL* . Kortom: ik hou me geloof ik aan geen enkel boekje. Ik doe maar wat Haha!

Het voordeel is: ik ben 43 jaar. Dus de behoefte me te bewijzen of mijn supergelijk te halen is wat afgenomen. Das wel lekker rustig. Kun je je ook veroorloven om maar 4x per jaar te starten op een wedstrijd of zo. Het zal me echt een zorg zijn in welke klasse ik ooit terecht kom. Het zal me ook een zorg zijn wat iemand er van vindt als ik al die stijlen combineer (veel mensen vinden nl. dat het niet kan... en misschien hebben ze gelijk als ik Z en western professionals zou kunnen/willen rijden). Maar zo goed ben ik (gelukkig hahaha) niet. Zo kun je van alles oppikken en van iedereen leren.

En dat Sanne is wat ik jou ook kan aanraden. Een eigen mening is heel belangrijk. Maar als die mening zo star wordt dat je je helemaal afsluit voor anderen, dan groei je niet meer. Dat zou jammer zijn!
Laatst bijgewerkt door Anya op 07-08-03 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:03

Ohooooooooooooooh he-le-maal fout dus, we zullen voor jou ook een speciaal topic openen Tong uitsteken Hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:05

Sonja schreef:
Lov als klassiekgerichte dressuurruiter

Uhm, springt ook en rijdt graag buiten, paard doet alles wel namelijk. Maar vooral dressuur inderdaad dat klopt wel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:06

Sonja schreef:
Ohooooooooooooooh he-le-maal fout dus, we zullen voor jou ook een speciaal topic openen Tong uitsteken Hihi

hahahha ik ben niet in een hokje te plaatsen... Cool
We are all individuals Clown Clown Clown
Lovely ook!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:14

Sonja schreef:

Vooralsnog ben jij de enige die pissig aan het worden is Sanne83, dus misschien was
het een op maat gemaakt schoentje
? Tong uitsteken Of past 'ie toevallig? Haha!

Extreme duivel

Ik wil Promptertje ook wel toevoegen bij Cornelie, en ik denkdat heel veel mensen hier graag discussieren over met welke benaderingen je een probleem kunt aanpakken (ik iig wel). Dat zien we ook bij de dressuur (LDR vs vw/nw) en een paar weken geleden over longeren op UZ.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:15

Tjemig de pemig willen jullie ALLEMAAL een eigen topic ofzo? Ik blijf niet aan de gang hoor!!! Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:17

ikke niet hoor, ben gewoon paardenliefhebber Haha!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:23

Nou da's een hele discussie zeg! Ik weet zo onderhand niet meer waar hij over gaat, dus echt een zinnig antwoord kan ik niet geven.
Maar ik weet hoe het is om een hele kudde NH-ers over je heen te krijgen als ik iets op mijn manier doe....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:24

ik ook nie.. ik doe maar wat, zei ik al. Maar Promptertje moet er inderdaad aan toegevoegd!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:25

xxappiexx schreef:
Nou da's een hele discussie zeg! Ik weet zo onderhand niet meer waar hij over gaat, dus echt een zinnig antwoord kan ik niet geven.
Maar ik weet hoe het is om een hele kudde NH-ers over je heen te krijgen als ik iets op mijn manier doe....

toch maar lezen... Haha! hele topic over volgeschreven.
maar we zijn allemaal nog wel vriendjes

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:31

tja, da's zoveel he....als ik tijd heb zal ik er eens voor gaan zitten.
Maar nu niet...nee dankje.

En gelukkig dat we allemaal nog vriedjes zijn...

ik heb trouwens niks tegen NH-ers hoor, maar ik vind het vaak zo irritant dat als ik eens iets schrijf over wat er gebeurd is en het gaat niet helemaal op hun manier dat ik net zolang gestalkt word (zo noem ik het onderhand) tot ik hun manier over zou nemen. Maar dat gebeurd niet. Van mij mag je zelf weten op welke manier je met je paard omgaat maar dan hoef je anderen er nog niet van te overtuigen dat het beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:34

Hihi, da's nou precies waar het topic over gaat Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:36

o, och ja, hoef ik het meteen niet meer te lezen.
Ik heb wel jou 1ste bericht gelezen en een paar reacties erna en ik ben het met jou eens.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:56

Maarre... definieer NH'er eens voor mij???

Persoonlijk haak ik af bij Aura-healing, wichelroedes en holistisch rijden.

Alle andere manieren van omgaan met een paard vind ik op zijn minst interessant genoeg om bij stil te staan en de dingen eruit te pikken waarvan ik denk dat ik ze kan gebruiken.

Zo leerde ik Abaigeál een halster om te doen en vast te staan door TTEAM en houd ik opdringerige paarden bij mij weg door snel met het halstertouw rond te draaien naast of voor hun hoofd (al naar gelang de kant die ze in hun opdringerigheid of drammerigheid opwillen komen Haha!). Als ik stop moet mijn paard ook stoppen als ik het aan de hand meeneem en 'enge' dingen mogen ze net zolang bekijken totdat ze besloten hebben dat het niet meer eng is en er gewoon in of langs gaan (immers: alles wat een paard uit zichzelf doet is iets dat 'veilig' is om te doen).

Klappen deel ik zelden uit, maar als een paard 'vergeet' dat ik naast hem sta en mij dreigt te pletten tegen de muur dan krijgt hij er wel een. Een soortgenoot zou ook zo reageren als hij zich ingesloten voelt.

Toch zou ik mezelf geen NH'er willen noemen ook al maak ik gebruik van dingen die de grotere NH-goeroes van dit moment ook doen en leren aan cursisten. Ik heb geleerd van mensen om mij heen op deze manier met paarden om te gaan. Die mensen 'zaten al in de paarden' toen het begrip NH nog bedacht moest worden, wat maar weer eens te meer mijn eerdere stelling dat NH niets nieuws is, bevestigd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:07

abby schreef:
Maarre... definieer NH'er eens voor mij???
Persoonlijk haak ik af bij Aura-healing, wichelroedes en holistisch rijden.
.

Das een mooi rijtje best wel enge dingen!
Volgens mij heb je het in je omschrijving allemaal al wel prachtig weergegeven hoor.

En de conclusie hier is dat
1. NH een bepaalde vorm van opvoeden is.
2. Of een totaal aanbod van commerciele cursussen om mensen geld uit de zak te kloppen
3. Of een methode waarbij je vooral lief bent voor je paard
4. of een methode waarbij je je paard ook best een knal voor zijn kop mag geven
5. of een methode met een grote hoeveelheid zeurderige aanhang

6. All of the above
7. Non of the above

Een definitie hebben we niet echt gevonden... Maar wel leuke discussie gelezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:07

abby, afgezien van dat touw en TTEAM beschrijf je precies hoe ik het doe.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:25

Dictionary definition of Natural Horsemanship?

Natural :
- existing in or formed by nature; not artificial
- based on the state of things in nature
- free from affection and constraint

Horsemanship
- the management of horses
- equestrian skill

the above quotes are from The Macquarie Dictionary - Australia

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:26

8. some of the above Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:41

Sonja schreef:
Ehhhhhhhhhh zit 'ie lekker, die schoen? Haha!

"Wij" hebben absoluut niet allemaal dezelfde mening, en ook zeker niet dezelfde rijstijlen. Kijk voor de grap maar even naar wat mensen die in dit topic actief zijn: Lov als klassiekgerichte dressuurruiter, RK die haar sporen in dressuur en springen verdiend heeft, Anya die western met wat NH-invloeden combineert, ikke als westernruiter die 26 jaar dressuur gereden heb etc etc.

Het gaat er ook nog steeds niet om dat NH niet zou deugen (alleen de term NH deugt niet, en het commerciële jasje vind ik zeeeer twijfelachtig) of dat iemand die enthousiast is over NH niet geaccepteerd wordt. Kijk maar naar Cornelie, die is zeer enthousiast met PNH bezig, heeft het daar ook vaak over, maar dringt haar mening niet op.

Vooralsnog ben jij de enige die pissig aan het worden is Sanne83, dus misschien was het een op maat gemaakt schoentje? Tong uitsteken Of past 'ie toevallig? Haha!

*zucht* ik heb het er over dat jullie bij dat specifieke topic, waarna deze is opgestart, allemaal dezelfde mening hadden. en in dat topic had ik het niet eens over nh, maar over dat je iets aanleert voordat je straft.
En ik word helemaal niet pissig, alleen gezegd dat het irritant is dat mensen maar wat roepen in zo'n topic (nh=emmertjes voer en halstertouwen kapot laten trekken???) en daar horen alle mensen die nu op dit topic zitten niet bij. Als je niet ook maar het kleinste beetje een idee hebt, waar het over gaat, dan moet je niet iemand af gaan zeiken en nog uitlachen ook, dat vind ik gewoon heel raar (en nogmaals daar hoort niemand op dit topic bij).
Als ik niet gereageerd had op dat topic, was het geen discussie geweest, maar gewoon iets waar iedereen dezelfde mening had. ik heb trouwens nog een aantal pb-tjes gehad van mensen die het helemaal met mij eens waren, maar geen zin hadden om zo'n discussie aan te gaan, waar geen einde aan komt. Ook heb ik nog een mailtje gehad van de topicstarter, waarin zij zei dat ze de frisse kijk erg leuk vond en waarop ik heb teruggeschreven dat ik haar absoluut geen dierenbeul vind, en dat ik de discussie erg leuk vond.
Dit is ook een discussie waar geen antwoord op is, omdat sommige mensen het wel en sommige mensen het niet erg vinden om je paard een klap te geven. ik zal jullie mening nooit begrijpen en jullie zullen mijn mening ook nooit begrijpen, dus dit heeft niets te maken met het aannemen van iemands mening of niet, maar met twee pricipes die zo lijnrecht tegenover elkaar staan, dat je het nooit met elkaar eens zal worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:11

OK, hier is Promptertje dan Haha!

Ik heb me hier bewust niet mee bemoeid, omdat ik inderdaad probeer de zaken ook van allerlei kanten te bekijken. Ik doe aan PNH, aan drafsport, ik rij mijn paarden onder het zadel puur dressuurmatig, mag ook graag een buitenritje of een sprongetje maken.

Ik heb geen behoefte om NH te verdedigen of in de picture te zetten, ik vind het leuk om te doen, het werkt prima bij mijn paarden en mij, en soms probeer ik wel eens een suggestie hoe het anders zou kunnen aan te dragen, maar meer dan een suggestie moet dat ook niet zijn.

Wat ik wel jammer vind is dat discussies als deze soms verzanden in sarcasme over en weer, en dan luistert niemand meer naar elkaar.

Van zweverig gedoe, dat jammer genoeg nogal eens met NH wordt geassocieerd, moet ik ook niks hebben. Da's toch een beetje de schuld van Klaus Ferdinand Hempfling, die ineens op een berg ging zitten en alleen nog maar sjamanentaal ging uitkramen. PNH is lekker duidelijk, praktisch en concreet, en de resultaten zijn er ook naar. Bij PNH mag je echter niet je stem bij gebruiken, laat staan een voedselbeloning geven, maar daar heb ik dan weer maling aan.

Ach, ik ben net als Anya ook geen 18 meer, maar net een paar jaartjes jonger dan Anya is, en dan hoef je je inderdaad niet meer zo nodig te bewijzen of je gelijk te hebben. Ik zou juist mensen als Gijsenkim, Runningkawa en Lielle eens willen ontmoeten, omdat ik denk dat we eigenlijk heel erg op dezelfde golflengte zitten, maar het anders benoemen en er op een andere manier gekomen zijn. Ook is er in zo'n setting denk ik belangstelling voor elkaars "methoden", en niet bij voorbaat al een afwijzen.

Weer even helemaal terug naar de topictitel: bij sommige mensen, die niet met paarden om kunnen gaan, zou NH best wat heiliger mogen worden Haha! , in de fanatieke PNH-kringen (met andere soorten heb ik geen vergaande ervaringen) waarin ik me ook wel eens begeef zou de heiligheid wel wat minder mogen.....

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:21

Het is weer eens duidelijk dat iedereen het beste met zijn paard voorheeft alleen doet iedereen dat op zijn eigen manier. Op de manier die diegene denkt dat het beste is voor haar/hem of zijn/haar paard.

Wie ben ik om te zeggen wat de beste manier is? Wie zijn jullie (jullie in het algemeen voor ik weer iemand op de tenen trap) om daar wat van te zeggen.

Slaan of niet slaan. Naar mijn weten zijn hier op bokt geen mensen wat hun paard zomaar pijn gaan doen. Elk paard is anders dus reageert ook anders. Okkie hoef ik maar met de stem te corrigeren en dan weet hij dat hij op zijn plaats is gezet en dat hij daar moet blijven. We hebben hier een haflinger staan die kun je met een heel peleton corrigeren daar zal hij echt niet van onder de indruk zijn. Die zal eerder een tik krijgen dus. En dan wordt hij echt niet verrot geslagen. Maar gewoon een corrigerende tik zodat hij weet waar zijn plaats is en hij weer eraan herinnert wordt dat hij respect moet hebben zonder dat hij onder zich plast van de angst.

Ik ben niet iemand die het paard gaat verwennen door snoepjes te geven hier en daar. Omdat ik uit ervaring weet dat ze daar meestal alleen maar lastiger van worden. Een paard probeert zich altijd in rang omhoog te werken (logisch). Een paard zal je dus ook altijd uit blijven proberen. Daarom blijf ik consequent.

Het paard moet respect voor mij hebben. Net zoals ik respect heb voor mensen die het op een andere manier aanpakken dan ik (zolang er geen zware mishandeling of verwaarlosing aan te pas komt).

Wanneer doe je het goed?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:25

Abby, als je nou ook nog voor je eigen lijf liet inspireren door Centered Riding, dan zouden we bijna griezelig hetzelfde met onze paarden omgaan.