Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Chaos schreef:Toen ik mijn merrie heb laten slachten enkele weken geleden stonden daar slachtpony's en paarden waarvan ik heel HEEL blij was dat ik ze daar tegenkwam, en niet nog bij hun eigenaar. Verwaarlozing en nalatigheid ed. bij paarden en pony's is écht erg!
Ik heb iig nog nooit zulke doorgegroeide hoeven gezien in het echt. Ongelofelijk!
mylittlejoy schreef:Er staat "100 konikjes naar de slacht na een goed leven". Dat goede leven betwijfel ik dus. Dat ze geslacht worden vind ik sneu, maar niet zozeer zielig.
IMJ schreef:mylittlejoy schreef:Er staat "100 konikjes naar de slacht na een goed leven". Dat goede leven betwijfel ik dus. Dat ze geslacht worden vind ik sneu, maar niet zozeer zielig.
Het komt voort uit dit topic:
[VN] Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht
Maw: de Koniks hebben een 'goed' leven gehad en gaan nu naar de slacht omdat het er simpelweg te veel zijn geworden (geen natuurlijke vijanden etc.).
Wanneer dit niet gebeurt zal het problemen geven doordat er in de winter een voedsel tekort ontstaat en zullen alle aanwezige Koniks het slecht krijgen..
.Cassidy schreef:Bij woorden als "altijd" en "nooit", moet je altijd uitkijken dat je ze nooit gebruikt.
Helaas is het denken in grijstingen vooral onder de "Naturals" ver te zoeken.
Je wordt bijna vermoord als je het in je hoofd haalt om een dier op ijzers te zetten, onder een deken te zetten, met sporen/bit/boomzadel te rijden.
Men vergeet dat je ook moet kijken naar het individu. En dan niet alleen de paarden, maar ook de eigenaeren die ermee om moeten/willen/kiezen te gaan....
IMJ schreef:Een Konik is sowieso niet raszuiver (lees dat topic eerst is).
Het is een kruising met een pools landbouwpaardje. Er wordt getracht de Tarpan die uitgestorven is na te 'maken'.
Vandaar dat alle dieren met aftekeningen eruit moeten.. dat 'hoort' nl niet.
Er wordt een poging gedaan de natuur na te bootsen.. En ik vraag me sterk af hoe ecologisch verantwoord dat is.
Er horen daar geen paarden, er zijn geen natuurlijke vijanden en dan krijg je dus overbevolking.
Hoe je het voorkomen kunt hadden we het ook over.. prikpil voor de merries? Geen idee..

Miss_Malfoy schreef:Zal ik voor de grap even de 2e optie kiezen? Valt er toch nog iets te discuzeuren.
Het is ergenst wel slecht dat ze die beesten willen fokken maar ze vervolgens nergenst kwijt kunnen, en er dus gezonde dieren naar de slacht moeten.
*Zet het op een rennen.*
mika11 schreef:Het 2e is ' zieliger' . Deze Konikspaarden staan pas echt te verpieteren, omdat er een natuurlijke omgeving is gemaakt die helemaal niet zo natuurlijk is. In beide gevallen, 1 en 2 is de mens de oorzaak dat er paarden staan te verpieteren, maar bij het 1e geval sterven ze geen lange hongerdood.
IMJ schreef:Jij schreef eerder over een 'vreemde' hengst die erbij gezet was?? Klopt niet! Vandaar mijn reactie! Ik heb me hier gewoon wat meer in verdiept. Net als de Tarpan die ik erbij gehaald had, dit schreef ik omdat die als voorbeeld voor de Konik wordt gebruikt.
Broodfok?? Ik denk niet dat er veel geld aan verdiend wordt eerlijk gezegd.
Maar goed. Dit heeft niet zoveel zin zo.
Was ook niet geheel de vraag van TS.
welke zot dat toch bedacht heeft....... vervolgens ga je daar paarden losgooien, maar er niet voor zorgen...... hartstikke natural, dat wel, maar wat is natural in een land waar geen natuur ís? Waar de dieren rustig door kunnen fokken, want geen natuurlijke vijanden, het zwakke wordt er dus niet uitgeselecteerd, en verbetering hoef je dus niet op te hopen, want er vindt geen natuurlijke selectie plaats.