Wat is zieliger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is zieliger?

200.000 paarden die op stal verpieteren
304 (88%)
100 konikjes naar de slacht na een goed leven
40 (11%)

Totaal aantal stemmen: 344

mylittlejoy

Re: Wat is zieliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:52

Er staat "100 konikjes naar de slacht na een goed leven". Dat goede leven betwijfel ik dus. Dat ze geslacht worden vind ik sneu, maar niet zozeer zielig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:59

Toen ik mijn merrie heb laten slachten enkele weken geleden stonden daar slachtpony's en paarden waarvan ik heel HEEL blij was dat ik ze daar tegenkwam, en niet nog bij hun eigenaar. Verwaarlozing en nalatigheid ed. bij paarden en pony's is écht erg!

Ik heb iig nog nooit zulke doorgegroeide hoeven gezien in het echt. Ongelofelijk!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:48

Chaos schreef:
Toen ik mijn merrie heb laten slachten enkele weken geleden stonden daar slachtpony's en paarden waarvan ik heel HEEL blij was dat ik ze daar tegenkwam, en niet nog bij hun eigenaar. Verwaarlozing en nalatigheid ed. bij paarden en pony's is écht erg!

Ik heb iig nog nooit zulke doorgegroeide hoeven gezien in het echt. Ongelofelijk!

Dat lijkt me vreselijk om te zien. Ik vraag me af waar die slachtpony's en paarden vandaan komen. Hebben ze de pech gehad een slechte eigenaar te treffen of waren ze al gefokt als slachtpony's?

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:39

Er zit ook een psychologisch effect aan de aantallen. Als het was om gedraait er stonden 100 paarden op stal te verpieteren en 200.000 die afgemaakt werden kiezen de meeste mensen voor de 200.000.

In mijn ogen is het beide even zielig. Want dat goede leven dat ze geleid hebben valt ook nog maar te betwijfelen. Wat is de definitie van goed. En hoe oud zijn deze paarden. De paarden die op stal staan zonder aandacht kan ook niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:42

mylittlejoy schreef:
Er staat "100 konikjes naar de slacht na een goed leven". Dat goede leven betwijfel ik dus. Dat ze geslacht worden vind ik sneu, maar niet zozeer zielig.

Het komt voort uit dit topic:
[VN] Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht
Maw: de Koniks hebben een 'goed' leven gehad en gaan nu naar de slacht omdat het er simpelweg te veel zijn geworden (geen natuurlijke vijanden etc.).
Wanneer dit niet gebeurt zal het problemen geven doordat er in de winter een voedsel tekort ontstaat en zullen alle aanwezige Koniks het slecht krijgen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:33

IMJ schreef:
mylittlejoy schreef:

Het komt voort uit dit topic:
[VN] Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht
Maw: de Koniks hebben een 'goed' leven gehad en gaan nu naar de slacht omdat het er simpelweg te veel zijn geworden (geen natuurlijke vijanden etc.).
Wanneer dit niet gebeurt zal het problemen geven doordat er in de winter een voedsel tekort ontstaat en zullen alle aanwezige Koniks het slecht krijgen..

Heb je dat stuk uberhaupt goed gelezen?
Ze hebben niet raszuivere paarden, 50 zijn er maar raszuiver, dat betekend dat er dus 'vreemde' hengst(en) bij hebben gelopen.. hoe raszuiver zijn die 50 dan?
Ze laten er 50 over op een stuk land fdat max 70 a 80 stuks kan hebben.... dat is toch niets meer dan broodfok wat daar wordt bedreven... na 1 jaar zit je dan al bijna aan je max (ga ik ervan uit dat de helft een veulen kan krijgen) en moeten er volgend jaar wederom wat wijken want het jaar erop zal de aanwas nog groter zijn, alle nu jaarlingen zullen dan 2 jaar zijn en geslachtsrijp....

Ik vind het nav dat artikel niets meer of minder dan broodfok....

en die anndere stelling rept qua gevallen waar de DB bij geroepen is nergens over stal paarden maar juist over weide paarden die het slecht hebben.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:10

Een Konik is sowieso niet raszuiver (lees dat topic eerst is).
Het is een kruising met een pools landbouwpaardje. Er wordt getracht de Tarpan die uitgestorven is na te 'maken'.
Vandaar dat alle dieren met aftekeningen eruit moeten.. dat 'hoort' nl niet ;-).
Er wordt een poging gedaan de natuur na te bootsen.. En ik vraag me sterk af hoe ecologisch verantwoord dat is.
Er horen daar geen paarden, er zijn geen natuurlijke vijanden en dan krijg je dus overbevolking.
Hoe je het voorkomen kunt hadden we het ook over.. prikpil voor de merries? Geen idee..

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:08

Ik ga hier niet tussen kiezen, dit heeft niks met "zielig" te maken. Het is gewoon allebei ronduit vreselijk. En ook nog eens heel dom!

Niet is wat het lijkt in Nederland.. Dat blijkt maar weer.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:11

Cassidy schreef:
Bij woorden als "altijd" en "nooit", moet je altijd uitkijken dat je ze nooit gebruikt.
Helaas is het denken in grijstingen vooral onder de "Naturals" ver te zoeken.
Je wordt bijna vermoord als je het in je hoofd haalt om een dier op ijzers te zetten, onder een deken te zetten, met sporen/bit/boomzadel te rijden.
Men vergeet dat je ook moet kijken naar het individu. En dan niet alleen de paarden, maar ook de eigenaeren die ermee om moeten/willen/kiezen te gaan....

Oh en hier ben ik het ook ontzettend mee eens! Mooi gezegd Cassidy.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:00

IMJ schreef:
Een Konik is sowieso niet raszuiver (lees dat topic eerst is).
Het is een kruising met een pools landbouwpaardje. Er wordt getracht de Tarpan die uitgestorven is na te 'maken'.
Vandaar dat alle dieren met aftekeningen eruit moeten.. dat 'hoort' nl niet ;-).
Er wordt een poging gedaan de natuur na te bootsen.. En ik vraag me sterk af hoe ecologisch verantwoord dat is.
Er horen daar geen paarden, er zijn geen natuurlijke vijanden en dan krijg je dus overbevolking.
Hoe je het voorkomen kunt hadden we het ook over.. prikpil voor de merries? Geen idee..

ehm, de tekst die ik schreef is letterlijk uit het stukje gehaalt waarna verwezen wordt.
en als je eens tukje hebt waar 70 a 80 paarden kunnen overleven, en je start aantal is 50 dan is het niet zo moeilijk uitrekenen dat het niets met het behoud van een ras te maken heeft.
En in het stukje wordt gesproken over de Konik niet over de tarpan. Wat er verder in het topic vermeld wordt is niet belangrijk. :)

samenvattend: heb je het dus over fokken voor de handel

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:14

Jij schreef eerder over een 'vreemde' hengst die erbij gezet was?? Klopt niet! Vandaar mijn reactie! Ik heb me hier gewoon wat meer in verdiept. Net als de Tarpan die ik erbij gehaald had, dit schreef ik omdat die als voorbeeld voor de Konik wordt gebruikt.
Broodfok?? Ik denk niet dat er veel geld aan verdiend wordt eerlijk gezegd.
Maar goed. Dit heeft niet zoveel zin zo.
Was ook niet geheel de vraag van TS.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:51

Ik vind de eerste erger. Tenslotte voelt zo'n konik er weinig van, en als hij een goed leven heeft gehad, waarom niet? Die 200.000 paarden die op stal staan te verpieteren zouden dromen van zo'n leven als zij hebben gehad.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:56

Miss_Malfoy schreef:
Zal ik voor de grap even de 2e optie kiezen? Valt er toch nog iets te discuzeuren. :+

Het is ergenst wel slecht dat ze die beesten willen fokken maar ze vervolgens nergenst kwijt kunnen, en er dus gezonde dieren naar de slacht moeten.

*Zet het op een rennen.*

Daar ben ik het helemaal mee eens, ze fokken raak en dan zitten er bij dat niet helemaal goed is, waterhoofd en of erg veel inteelt, er lopen zelfs hengstjes bij halfzussen en of zussen, dat zie je vaak.

En er word veel gefokt omdat het zo leuk is om het eens mee te maken, maar ho eens ff, ze worden ook allemaal groot he en wat doe je ermee?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:51

mika11 schreef:
Het 2e is ' zieliger' . Deze Konikspaarden staan pas echt te verpieteren, omdat er een natuurlijke omgeving is gemaakt die helemaal niet zo natuurlijk is. In beide gevallen, 1 en 2 is de mens de oorzaak dat er paarden staan te verpieteren, maar bij het 1e geval sterven ze geen lange hongerdood.

Dit had ik al een keer geschreven en dat vind ik nog steeds zo, ondanks dat ik later las dat de meeste mensen het er niet mee eens zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:02

Ik ben het met jullie eens hoor! Maar vind het niet zielig als ze een goed leven hebben, en voordat er teveel paardjes zijn ze naar de slager gaan. Zodat de overgebleven dieren de winter goed doorkomen!

Als ze staan te verpieteren vind ik het wel heel erg zielig!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:12

ik vind ook dat je niet echt van een goed leven kan praten als er 100 paarden op een stukje staan waar er maar 70 op kunnen en dat mensen dan niet bijvoeren.
dus ik ben het wel eens met jullie.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:47

absoluut de 1ste, zo zielig als er niet naar ze wordt omgekeken! ;(

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:50

Eigenlijk zijn beide berichten zielig.
Een paard dat op stal staat waar niet naar omgekeken wordt is zielig, een dier dat niet voldoende voedsel heeft, en daarom wordt afgemaakt is zielig.
Hier is totaal geen ecologisch evenwicht namelijk.
Een dier dat buiten staat, maar waar niet naar omgekeken wordt is ook zielig..
Ik snap het nut van dit topic niet? :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:47

Bunga schreef:
Ik snap het nut van dit topic niet? :)

Gewoon een nieuw topic in een lange reeks om een vingertje te wijzen naar mensen die hun paarden op stal hebben staan, omdat het zo zielig zou zijn. Meer is het niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:13

IMJ schreef:
Jij schreef eerder over een 'vreemde' hengst die erbij gezet was?? Klopt niet! Vandaar mijn reactie! Ik heb me hier gewoon wat meer in verdiept. Net als de Tarpan die ik erbij gehaald had, dit schreef ik omdat die als voorbeeld voor de Konik wordt gebruikt.
Broodfok?? Ik denk niet dat er veel geld aan verdiend wordt eerlijk gezegd.
Maar goed. Dit heeft niet zoveel zin zo.
Was ook niet geheel de vraag van TS.

Als je rastypisch wilt gaan fokken of een oud ras terug wilt halen, gebeurd dat niet door de verkeerde kleuren van de fokkerij uit te sluiten. Dan zou je dus moeten welke combi dit veroorzaakt heeft enz enz.
Als je 100 paarden houdt op een stukje waar maar voor 70 tot 80 paarden ruimte/voer is, dan doe je het niet goed. En ben je alleen maar aan het vermeerderen. Ik heb het dan niet over wat zou kunnen zijn en wezen of welke gedachten gang gevolgd zou moeten worden bij dat artikel.
Het andere artikel, daar wordt alleen gesproken over kalchten over paarden op de weide... lees daar geen woord over paarden op stal.
Een paard 24/7 op de weide is niet bvb goed, ook dat dier heeft aandacht en verzorging nodig (zie topic over paard met vastgevroren staart) en dat laatste is net zo erg als een paard 22/7 op stal... en beide kennen uitersten...
Er wordt mi dan gewoon vanuit gegaan dat die Koniks hemel op aarde hebben en die andere paarden het slecht.
Maar wat nu als dat paard op stal hemel op aarde heeft en die konik verpieterd? is dan de stal nog steeds slechter dan die weide?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:43

Ik vind het allebei vreselijk sneu.

Het hele idee "Oostvaardersplassen" is imo grote waanzin. Nederland heeft niet zoiets als natuur, en zeker niet in de buurt van Almere :roll: welke zot dat toch bedacht heeft....... vervolgens ga je daar paarden losgooien, maar er niet voor zorgen...... hartstikke natural, dat wel, maar wat is natural in een land waar geen natuur ís? Waar de dieren rustig door kunnen fokken, want geen natuurlijke vijanden, het zwakke wordt er dus niet uitgeselecteerd, en verbetering hoef je dus niet op te hopen, want er vindt geen natuurlijke selectie plaats.
Voedsel is er niet voldoende, en zeker nu niet, laat staan uitgebalanceerd voedsel. De paarden kunnen niet weg als het voedsel op is om meer te zoeken, ook daarin zijn ze afhankelijk van de mens. De mens die ze vervolgens laat stikken want bijvoeren is onnatuurlijk (terwijl de situatie die gecreëerd is in de eerste plaats al vreselijk onnatuurlijk is). Bekappen gebeurt niet, terwijl we hier nu niet echt rotsgrond hebben waardoor de hoeven op een natuurlijke manier afslijten...... wederom verwaarlozing imo.

Ik blijf erbij dat echt natural de paarden de toendra opjagen is en er nooit meer naar omkijken.

In Oostenrijk worden de Haflingers in de zomer de almen opgejaagd, en er komt de hele zomer geen bekapper bij. Dat is geen probleem omdat ze op rotsgrond lopen en de hoeven op de natuurlijke manier afslijten. Dan kun je dus idd niet bekappen. Maar dan moet je wel die rotsgrond hebben....... en die hebben we hier niet. Je zult de hoeven dus wel moeten bijhouden, ook bij die Koniks.
Maar in Oostenrijk houden ze ook in de gaten of er genoeg voedsel is op de berg (meestal is dat niet echt een probleem) en zo niet, halen we ze weer naar beneden. En 's winters staan ze net als hier vrij veel binnen. In de sneeuw is er geen voedsel, en 's winters moeten ze wel bekapt worden. Dan komen ze ook wel buiten maar over het algemeen is dat een paar uurtjes.........

Paarden 24/7 op stal vind ik ook een probleem, omdat ze aan welke natuurlijke behoefte die ze maar hebben gewoon neit toekomen. Niet paards, niet fair om een paard zo te houden. Zoals het nu is, heb je op veel plekken niet echt keus (al gooien we ze nog wel los in de binnenbak, kunnen ze een paar uur gek doen).

Ik ben ervan overtuigd dat een paard natuurlijk houden in NL niet mogelijk is, omdat een paard hier niet inheems is, paarden leven niet in delta's. Ik ben van mening dat paardgericht wel kan..... dus idd, paard naar buiten, met weidemaatjes, helemaal leuk. Maar wel bekappen alsjeblieft, en zonodig ijzers onder (al blijf ik groot voorstander van blote voeten) wel bijvoeren. Als je ze berijdt, wel scheren, en dekens erop, anders zijn ze in de winter na 15 minuten rijden kletsnat van het zweet, maar drogen gaat bijna niet met die dikke vacht.......
Maar wel zo natuurlijk mogelijk voeren. Zo min mogelijk (als het even kan geen) krachtvoer (biks) géén melasse (suikers, niet gezond), veel ruwvoer, zorgen dat het paard steeds wat te knabbelen heeft. Paarden krijgen echt problemen als je dat niet doet (verveling, stalondeugden, maagzweren). Wel zoveel mogelijk buiten als mogelijk en veilig is. Wel het liefst in een setting houden met meerdere paarden. Dat is mijn idee hoor......

Ik ben echt geen natural, en dat zal ik niet worden ook. Maar paardgericht houden ben ik groot fan van.