Oudste paard van nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breezke

Re: Oudste paard van nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:30

Wauw wat fijn dat er nog mensen zijn die nog oude paardjes hebben.Lees echt te vaak op bokt dat als een paard 20 wordt al heel oud is terwijl paarden/pony's toch eigenlijk wel rond de 30 worden.(en ouder :D )
Mijn merrie is dit jaar 18 geworden dus die heeft nog een hoop jaren te gaan.Telkens als ik vriendinnen/kennissen vertel dat ze 18 is schrikken ze zich een hoedje en dan denken ze dat ze niets meer kan.Uhm dacht het niet he,mevrouwtje haalt zo even elk paard in met een flink galopje.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:45

Wij hebben hier een draver merrie van 21 die nog elke rit stevig de pas erin heeft. Sterker nog ik kan er absoluut niet op rijden, dan gaan we keihard de bak door wij worden zenuwachtig van elkaar. Een buitenrit met veel is ook haast niet te doen.

Afbeelding

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:01

MaNdiii schreef:
Wij hebben hier een draver merrie van 21 die nog elke rit stevig de pas erin heeft. Sterker nog ik kan er absoluut niet op rijden, dan gaan we keihard de bak door wij worden zenuwachtig van elkaar. Een buitenrit met veel is ook haast niet te doen.

Afbeelding

Kijk! Dat is een knapperd! Heerlijk dat ze er nog zo vreselijk goed uitziet!

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 03:03

Afbeelding
Mijn beste ponymaatje die ik al bijna 13 jaar heb is nu 25 jaar oud.. zie meerdere foto's bokt profiel... Kan niet zonder haar :o
Vroeger altijd wedstrijden gereden, daarna recreatief lekker de bossen in. (nu eff niet ivm revalideren) maar deze pony is in het bos zo gek als een deur, dribbel dribbel :D

Afbeelding
Bij ons op de manege pony van in de 40 genaamd bliksem hihi

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 05:18

ik krijg zomers altijd op een haflinger vn een vriendin van me les
en zij heeft ook een shetje er bij lopen
die is al over de 35 heen
gaat met deze kou zelfs mee naar huis om lekker in de garage te slapen s nachts :D
Afbeelding
ik geef het hem nog echt niet hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:10

wow wat een knappe peerden komen er voorbij :D op stage hebben we een fries van 23 die volgend jaar gewoon weer een veulen krijgt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:21

Heel wat jonkies nog hier ;) met 26 liep mijne nog Z1 dressuur met mij! Maar omdat ik veel te groot was is hij toen met pensioen gegaan en ik over op de paarden.
Heb m'n lieve boeffie nog steeds, inmiddels is hij 30 en heb ik hem alweer 14 jaar!
Alweer in de wintervacht, hij heeft vermoedelijk cushing vandaar de krulletjes (en komt ook door de lange vacht) en hij is wat dun maar hij eet goed, drinkt goed, hinnikt goed en is nog steeds onwijs happy dus laat hem lekker van het leven genieten zolang als hij wil :D En als hij aangeeft dat het goed is geweest is het goed, maar zolang hij nog 's ochtends de wei in draaft/galoppeerd en lekker eigenwijs is, zie ik daar nog geen reden toe ;)
Afbeelding

zo begonnen we: http://94.100.116.84/130000001-13005000 ... _Z36E.jpeg
En dit was onze laatste echte training voor onze laatste wedstrijd: http://94.100.122.38/130000001-13005000 ... _OtPU.jpeg
en de laatste wedstrijd: http://94.100.122.13/130000001-13005000 ... _81MO.jpeg

Enne... leeftijd is maar een getalletje, het gaat erom hoe het lichaam en het koppie zijn! Vooral lekker wedstrijdjes mee rijden als de beessies er nog zin in hebben, mijne vond het geweldig! Maar toen ik geen wedstrijden meer reed had hij er eigenlijk ook al vrij gauw geen zin meer in, hij had gewoon door dat het tijd voor pensioen was denk ik!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:35

Ilsemarie schreef:
Heel wat jonkies nog hier ;) met 26 liep mijne nog Z1 dressuur met mij! Maar omdat ik veel te groot was is hij toen met pensioen gegaan en ik over op de paarden.
Heb m'n lieve boeffie nog steeds, inmiddels is hij 30 en heb ik hem alweer 14 jaar!
Alweer in de wintervacht, hij heeft vermoedelijk cushing vandaar de krulletjes (en komt ook door de lange vacht) en hij is wat dun maar hij eet goed, drinkt goed, hinnikt goed en is nog steeds onwijs happy dus laat hem lekker van het leven genieten zolang als hij wil :D En als hij aangeeft dat het goed is geweest is het goed, maar zolang hij nog 's ochtends de wei in draaft/galoppeerd en lekker eigenwijs is, zie ik daar nog geen reden toe ;)
Afbeelding

En dit was onze laatste echte training voor onze laatste wedstrijd: http://94.100.122.38/130000001-13005000 ... _OtPU.jpeg

Enne... leeftijd is maar een getalletje, het gaat erom hoe het lichaam en het koppie zijn! Vooral lekker wedstrijdjes mee rijden als de beessies er nog zin in hebben, mijne vond het geweldig! Maar toen ik geen wedstrijden meer reed had hij er eigenlijk ook al vrij gauw geen zin meer in, hij had gewoon door dat het tijd voor pensioen was denk ik!

Oooooooooooooow! Wat word ik vrolijk van dit soort paarden en paardenmensen. Blijf lekker genieten van je heerlijke paard. Doe ik ook iedere dag. En het onderhoud is zo belangrijk. Die van mij krijgt vanmiddag de masseur weer op bezoek. Zo lekker voor dat lijfje. En hij voelt zich er super door! Dat je nog maar heel lang mag genieten van je grote vriend!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:27

Ben erg benieuwd van de mensen die subli seniores priores voeren (doet mijn oude sok heel erg goed!!!, lekker rond in haar lijfje) hoeveel en hoe jullie dit voeren?

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:35

Mijn pony is uiteindelijk 40 jaar geworden, ik heb hem 20 jaar gehad en altijd wedstrijden met hem gereden.
ALLADIN is vorig jaar zomer overleden, puur van ouderdom...wij voerden hem ook senoires van Subli.
Daar heeft hij het altijd super op gedaan, ruw voer kreeg hij niet meer weg en maakte overal proppen van.

Afbeelding

Ik mis hem nog elke dag ;(

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:46

wat een leuk topic dit,
mijn nichtjes pony een arabier is 46 geworden.had bijna geen tanden meer in der mond,
maar was nog altijd fit.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:48

wat een schatje chrisje! leuk ding!

Ik voer (nog) geen subli senior priores, ook omdat het zo'n gedoe is met klaarmaken (pony staat bij schoonouders op de boerderij) Mijne krijgt momenteel op een dag (in 2porties) 2 kg lucerne, 2 kg pavo herbasan en 2 kg biks en verder nog oud droog hooi (maakt wel ballen maar krijgt ook nog wel wat weg) en hij staat zoveel mogelijk op de wei (ook daar maakt hij balletjes maar krijgt nog wel het een en ander binnen en het is in ieder geval goed voor 'm lekker in de frisse lucht).
Maar als hij het er niet meer op kan doen zullen we ook moeten overstappen, maar dat is zo'n gedoe met weken (het mag niet te lang weken ivm gisten enzo dus dat lijtk me ook moelijk om voor 's ochtends klaar te maken) en m'n pony is ook niet zo'n slobber eter haha

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:46

Ons oudje krijgt een emmertje seniores priores, zetten we 's avonds voor 's ochtends in de week en andersom. Ze krijgt ook nog pavo slobber omdat ze dat zo lekker vindt. Verder nog zo'n pavo summerfit koekje (een kwart) en een handje brok. Hooi krijgt ze slecht weg, gras gaat nog wel goed :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:50

Hoeveel scheppen priores doe jij in de emmer? Thea krijgt nu smorgens drie scheppen en in de avond ook, met een volle emmer water er overheen, het zit in een grote emmer (hoog) die tot de nok gevuld is.
Thea is 1,36 hoog...daarnaast krijgt ze smorgens en savonds nog een halve schep muesli.
Hooi voor het idee maar weg krijgen doet ze het niet goed dus vindt daar wel proppen van, niet gek als je zo goed als geen kiezen meer hebt

kan nl niet echt richtlijnen voor het voeren hier van vinden...

p.s. Chrisje, wat een schattig beestje, heel lief koppie

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:01

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:08

Ik zag wel een keer in de penny een shetje van 50 jaar oud.
Weet niet meer wat haar echte naam was. Maar ze noemde haar Omaatje.
(logisch) :j

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:14

barbaras schreef:
Hoeveel scheppen priores doe jij in de emmer? Thea krijgt nu smorgens drie scheppen en in de avond ook, met een volle emmer water er overheen, het zit in een grote emmer (hoog) die tot de nok gevuld is.
Thea is 1,36 hoog...daarnaast krijgt ze smorgens en savonds nog een halve schep muesli.
Hooi voor het idee maar weg krijgen doet ze het niet goed dus vindt daar wel proppen van, niet gek als je zo goed als geen kiezen meer hebt

kan nl niet echt richtlijnen voor het voeren hier van vinden...

p.s. Chrisje, wat een schattig beestje, heel lief koppie

We hebben een topic voor de voeding van het oude paard [VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Wij geven per 100 kilo lichaamsgewicht een schep(zo'n gele voerschep) Bij ons zijn er 16 paarden/pony's die subli seniores krijgen in de leeftijd van 21 tot 34 jaar.
De oudste Indy van 34 jaar 1.51m hoog, weegt ongeveer 450 kilo krijgt 'smorgens twee scheppen en 'smiddags en 'savonds ook. Verder krijgt hij een schep merriebrok, en muesli erbij op dit moment. Hij eet geen hooi meer , al 6 jaar niet meer.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:30

marjolein08 schreef:
Dit is Toetje onze kleine shet oma van 79 cm hoog .
nu 34 jaar , vanaf haar 28e bij ons .
Een kneiter slecht gebitje ( tandarts controleert regelmatig maar kan weinig doen ) , lekker aan de slobber , en wat kan ze draven , echt prachtig.
Ze geniet nog zo van het leven . het is een kwebbelshet altijd een roepje of een geluidje .
Toetje krijgt bij warmte of bij kou last van stuipen , dus of onderdak koel houden , of met een heerlijk dekentje warm houden.
Dekentje indertijd cadeau gehad van Juim van de Moonlichtfarm ( mini dekentjes etc verkoop ) als ondersteuning omdat wij dit omaatje een welverdiend pensioen gegeven hebben.
Toetje staat op de weide met toegang tot een openstal /overdekte paddock .

GR M
Afbeelding

Toetje zit samen met de 20 jaar oude ( mini ) appaloos Sundance aan de subli senioren slobber , ik zie aan de hoeveelheden die ( hier op het forum ) gegeven worden dat ik ruim voer .
Af en toe doe ik er ook een scheut honing doorheen .
Ze vinden het heerlijk .
Ook voeren wij wortelen , basisbrok , en hooi .

GR M

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:30

dit is mijn (oudje) van bijna 20 jaar,
nicky.Afbeelding
Afbeelding

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:00

Wij hadden een fries die uiteindelijk 22 jaar is geworden. Hij had cushing, een slecht hart en was dampig. Hij was geestelijk nog helemaal goed maar zijn lichaam kon hij niet meer. Soms had ie een uitspatting en ging ie vol galop door de wei maar de dag erna was hij kapot van de uitspatting. Het was niet eerlijk meer om hem hier te houden. Ook had hij chronische mok. Gelukkig wel zo dat hij er niet veel last van had.

Toen we hem kochten was hij graat mager en toen ie ingeslapen werd was ie een beetje te dik.
Afbeelding

Afbeelding
Zijn laatste dag.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:06

Oh wat is die ontzettend mooi geworden bij jullie zeg! Daar mag je trots op zijn :j.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:09

Dankjewel :). Ben ook erg blij dat hij bij ons nog 1,5 jaar heeft mogen genieten. Hij genoot zo van buitenritten maken. Op een gegeven moment konden we nog rustig 3 uur op pad. Met flinke stukken draf er tussen.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:54

@moppielover wat is hij mooi geworden , heerlijk he als je zo'n oudje nog een paar fijne jaren kan geven .

GR M

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:38

Ilsemarie schreef:
Afbeelding

Alweer in de wintervacht, hij heeft vermoedelijk cushing vandaar de krulletjes (en komt ook door de lange vacht) en hij is wat dun maar hij eet goed,
Even aanvulling op wat hier boven staat. Ik heb een 21jarige ruin en heeft ook krulletjes als de wintervacht komt.. Ik heb hem meerdere malen laten onderzoeken en bloed laten afnemen maar heeft geen Cushing. Denk meer dat het komt door de lange wintervacht??

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:19

Illusion1990 schreef:
MaNdiii schreef:

Kijk! Dat is een knapperd! Heerlijk dat ze er nog zo vreselijk goed uitziet!

Bedankt voor je compliment

Verder vind ik het erg leuk dat er nog zoveel oudere paarden zijn.