mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:26

Maar om maar even iets in de groep te gooien. In plaats van een schop kan je hoefsmid toch ook gewoon een brul geven? Ik werk met een paard dat heel gevoelig is op stem, maar is in het verleden vaak genoeg geschopt als straf. Ik hoef nu alleen nog maar 'UH!' te zeggen en hij kapt al.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:35

Op het moment dat mijn paard paard gericht uithaalt krijgt ie een rotschop, of dat nou van de smid is of van mij maakt op dat moment niet uit.
Ik "ken" echter ook smeden die met het gereedschap uithalen (tang, vijl, hamer, etc) en dat vind ik not done

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:41

Woartel schreef:
Maar om maar even iets in de groep te gooien. In plaats van een schop kan je hoefsmid toch ook gewoon een brul geven? Ik werk met een paard dat heel gevoelig is op stem, maar is in het verleden vaak genoeg geschopt als straf. Ik hoef nu alleen nog maar 'UH!' te zeggen en hij kapt al.

ligt eraan waarop het paard reageerd. je hebt paarden die op een foei al drie weken achterin de stal staan, en je hebt ook paarden die nog even een keertje terugkomen na een schop onder de kont

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:54

Woartel schreef:

Dat ligt eraan als het paard bang is en in paniek dan kan een schop juist goed helpen om het paard uit de paniek te halen. Als ze echt in paniek zijn dan horen ze vaak niet veel meer omdat ze flippen dan kan juist een schop ze even weer terug brengen op aarde en dat ze weer even rustig worden. Ligt natuurlijk helemaal aan de mate van stress/paniek.

karin1976

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 07:40

marinka reageert heel goed op stem,en zou genoeg gehad hebben aan een "foei",of een "eh".ze heeft namelijk wel meer dingen die ze eng vind,en waar ze op reageert.bijv. een dekje opleggen.in het verleden hebben ze haar zo hard een zadel opgegooid,dat ze daar al mee begint te stressen.een simpel foei is dan genoeg.wel staat ze dan echt te wachten op een klap,omdat ze dat gewend is,maar die komt dus niet,en dan kijkt ze wat onzeker.van spuitbussen werd ze ook panisch,maar dat heb ik opgelost door ELKE dag haar manen in te sprayen,terwijl ik rustig tegen haar praat.nu is het over,maar je kunt moeilijk elke dag de smid laten komen.
de tandarts vond ze ook doodeng,maar omdat ze dat niet kende,trapte ze niet.de hoefsmid,ja,daar heeft ze een trauma van opgelopen.ook kon ze niet stabiel op 3 benen staan,omdat haar straalbotje voor veel pijn deed,waardoor ze kreupel was.dat speelde misschien ook mee.
het kan heel goed zijn dat ze bang werd,omdat ze haar evenwicht verloor,en alleen schopte om los te komen.
ik ben er altijd zelf bij bij smid,tandarts of dierenarts,juist omdat ze mij vertrouwt,en vreemde mannen nog wat eng vind soms.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:36

Je bent misschien geen smid, maar je kan natuurlijk wel oefenen met haar benen vast te houden in de houding waarin de hoefsmid het ook doen. Je kan het knipgeluidje misschien imiteren, je kan met een hamertje op haar hoeven tikken, dat soort dingen, waardoor dát haar in elk geval niet meer verontrust...
Net zoals je met de spuitbus en zo hebt gedaan.
Ik hoop in elk geval voor haar, en voor jou natuurlijk, dat het er volgende keer rustig aan toe gaat!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:08

Als een dier bang is heeft straffen geen zin, daar raakt een paard alleen maar meer van aan de stress.
je hebt een smid nodig die de angst herkent en toch verder wil met dit dier, met geduld, etc.. Wat je zelf kan doen is tussendoor het dier af en toe zelf aftasten aan de hoeven met een hamer, tang etc, belonen, desnoods met wat brokjes. Een paard op die leeftijd heeft meet tijd nodig om te gewennen aan het fenomeen smid en als haar referentiekader negatief is kost dat gewoon heel veel tijd. Heel veel sterkte! ;)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:11

stef schreef:
Op het moment dat mijn paard paard gericht uithaalt krijgt ie een rotschop, of dat nou van de smid is of van mij maakt op dat moment niet uit.
Ik "ken" echter ook smeden die met het gereedschap uithalen (tang, vijl, hamer, etc) en dat vind ik not done

Een hengst die ik reed probeerde boven op de smid te klimmen, terwijl hij normaal gesproken liever lui als moe is. Toen heeft ie een dreun met de vijl gekregen, die had hij net in zijn handen. Van mij mag hij. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:13

Ik ga de meningen van anderen niet lezen, maar ik vind in dit geval, dat ik niet akkoord zou gaan met een schop van de hoefsmid. De hoefsmid die mijn paard al een aantal jaar bij houdt, is de eerste keer ook behoorlijk alert gebleven omdat Sam regelmatig uithaalde naar hem uit angst. De keer ervoor had Sam een zoolzweer en die verwijderen was erg pijnlijk voor hem, dus hij haalde met recht uit. Met veel geduld heeft hij inmiddels een band opgebouwd met Sam en kan hij als het moet Sam zelfs alleen bekappen. Een rustige, goede smid dus! Maar toen Sam niet vorige keer, maar één van de keren ervoor weer uithaalde, omdat meneer door het kappen niet bij het hooi kon, waar ie eigenlijk al niet aan mocht komen, ja, toen heeft hij terecht een trap onder zijn buik gekregen. En daarna de praam. Het was duidelijk en daarna kon hij weer probleemloos bekapt worden. Dat was dus niet uit angst. Maar bij angst kan ik dus garanderen: De hoefsmid die hier komt, schopt niet bij een angstig paard... Zou ie dat wel doen, dan schop ik hem er uit.

Ik ben het wel met de anderen eens, dat er voor jou nu wat te doen is. Veel voeten optillen, kan al vertrouwen geven. Een voet optillen voor jou is ook een teken van vertrouwen. Een paard is een vluchtdier en een voet geven is dus echte overgave. Dat kun je oefenen. Dat maakt het wel makkelijker voor de hoefsmid.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:18

ik vind dat het mag, een paard kan dan nog zo schrikkerig zijn schoppen is not done.... wat nou als er volgende keer een kind achter loopt? juist.......

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:21

Een brul is voor mij na een trap echt niet afdoende, dan krijgt ie sowieso een rotschop terug.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:30

ik kan zelf alles met marinka doen,en ze heeft nog nooit geschopt naar me.dat wil echter niet zeggen dat ze op iedereen goed reageert.
ik vind dat een hoefsmid onderscheid hoort te maken tussen een bang paard,met een slecht verleden,en een paard wat zich misdraagt om uit te proberen,of omdat hij geen zin heeft.
wat hij nu alleen bereikt heeft,is dat marinka nog meer schrik heeft,als ze hem aan ziet komen.
ik mag alles met haar hoeven doen,geen probleem,dus oefenen zal niet helpen.
dus rest me alleen nog om een goede,rustige,geduldige hoefsmid te zoeken.
de eerste hoefsmid die ik voor haar had,knipte zelfs per ongeluk in het leven,en ze reageerde niet.hij moest haar behandelen voor rotstraal,wat al heel diep zat,tot bloedens toe.je kon merken dat hij haar pijn deed,maar ze reageerde niet.hij was ook veel rustiger met haar benaderen,en wachtte tot zij er klaar voor was.en DAT is een smid,die ik graag voor marinka heb.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:36

Oja, maar dat vind ik ook. Maar dat stond al in mijn eerdere post. Een goede hoefsmid weet precies hoe met elk paard om te gaan. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:37

Waarom doet die het dan nu niet meer? Dat ze in het leven knippen vind ik eigenlijk ook niet zo'n beste zaak. De smid die mijn paard bekapt, heeft het de eerste keer een tikkie te kort gedaan. Toen was hij net van school. Dat heb ik de keer erop gemeld en sindsdien een prima bekapping! Ik kan hem aan iedereen aanbevelen! Hij werd een keer door mijn schoonpa gevraagd om een ijzertje bij zijn pony opnieuw er op te slaan en dat heeft hij zo netjes gedaan, dat de ijzers wel een half jaar bleven zitten. Mijn schoonpa is niet zo snel met een hoefsmid bellen. Maar het was vakwerk. Ook is hij een rustpunt voor de paarden en inmiddels echt keurig vakwerk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:38

Een hoefsmid of bekapper mag NOOIT een paard slaan of schoppen. Al was het alleen maar omdat je er het tegendeel mee bereikt :(

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:45

idefix4 schreef:
Waarom doet die het dan nu niet meer? Dat ze in het leven knippen vind ik eigenlijk ook niet zo'n beste zaak. De smid die mijn paard bekapt, heeft het de eerste keer een tikkie te kort gedaan. Toen was hij net van school. Dat heb ik de keer erop gemeld en sindsdien een prima bekapping! Ik kan hem aan iedereen aanbevelen! Hij werd een keer door mijn schoonpa gevraagd om een ijzertje bij zijn pony opnieuw er op te slaan en dat heeft hij zo netjes gedaan, dat de ijzers wel een half jaar bleven zitten. Mijn schoonpa is niet zo snel met een hoefsmid bellen. Maar het was vakwerk. Ook is hij een rustpunt voor de paarden en inmiddels echt keurig vakwerk.

dat heb ik al eerder uitgelegd.ik ben verhuisd,en marinka ook,naar een andere gemeente.de hoefsmid wilde nog wel komen,maar dan moest de prijs flink omhoog,omdat hij veel verder moet rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:47

Arabesk schreef:
Een hoefsmid of bekapper mag NOOIT een paard slaan of schoppen. Al was het alleen maar omdat je er het tegendeel mee bereikt :(

Nee hoor, je bereikt echt niet altijd het tegenovergestelde.
Maar ik ben me bewust van jou "eigen" mening, en de manier waarop je die verkondigt. Dus ik geloof best dat je dat zo gelooft. :))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:48

Arabesk schreef:

Jou mening, niet als feit stellen....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:53

karin1976 schreef:
dat heb ik al eerder uitgelegd.ik ben verhuisd,en marinka ook,naar een andere gemeente.de hoefsmid wilde nog wel komen,maar dan moest de prijs flink omhoog,omdat hij veel verder moet rijden.

Excuseer! Ja, dat is een goeie reden, maar mss toch ook weer niet. Tegenwoordig heb je op elke straathoek een hoefsmid. Mss eens rondinformeren bij andere paardenliefhebbers wie bij hen de hoeven doet?

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:56

idefix4 schreef:
karin1976 schreef:

Excuseer! Ja, dat is een goeie reden, maar mss toch ook weer niet. Tegenwoordig heb je op elke straathoek een hoefsmid. Mss eens rondinformeren bij andere paardenliefhebbers wie bij hen de hoeven doet?

bij ons op stal komen nog 2 andere smids.de 1 schopt al als een paard niet stil wil staan,en de andere kan niet meer bij marinka in de buurt komen door die eerste slechte ervaring.
ik ga de eerste weer bellen,want hem vertrouw ik,en marinka ook.liever meer betalen,dan een smid waarmee het niet klikt(die overigens wel goed werk aflevert)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:58

Ja, als mijn paard de smid wil schoppen (wat ik eigenlijk niet zie gebeuren) mag hij haar gerust een schop terug verkopen. Paard mag niet schoppen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:58

Gelijk heb je! Jammer dat het niet klikt natuurlijk, maar ik kan me goed verplaatsen in je standpunt.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:00

Van mij mag t als een paard echt gericht uithaalt. Als er van een paard bekend is dat ie echt moeilijk gaat doen zou ik bij voorbaat al een praam opzetten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:16

Angst wordt opgevolgd door adrenaline, idier kan immers nergens heen en moet vluchten of vechten..het is een stress hormoon wat heel primair optreed ter verdediging, denk maar niet dat straffen dan als pedagogische factor als beste uit de bus komt. Eigenlijk geef je het dier alleen maar meer rede om nog harder te slaan. Want waar ze bang voor is wordt bevestigd; Ze krijgt een zeer negatieve prikkel.

Ik vind dat een vorm van mishandeling van een dier, als een smid weet dat er angst om de hoek komt kijken en dat terug trapt. Bij mij gaat zo eentje linea recta het erf af.
Laatst bijgewerkt door detour op 26-09-10 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:18

het gaat niet specifiek om slaan bij angst.
De vraag is hier heel algemeen: Mag de smid slaan als het paard slaat?
Ja, als mijn paard gericht uithaalt, mag ie zeer zeker slaan/schoppen :j
Die van mij is niet bang