Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Woartel schreef:Maar om maar even iets in de groep te gooien. In plaats van een schop kan je hoefsmid toch ook gewoon een brul geven? Ik werk met een paard dat heel gevoelig is op stem, maar is in het verleden vaak genoeg geschopt als straf. Ik hoef nu alleen nog maar 'UH!' te zeggen en hij kapt al.
Woartel schreef:Maar om maar even iets in de groep te gooien. In plaats van een schop kan je hoefsmid toch ook gewoon een brul geven? Ik werk met een paard dat heel gevoelig is op stem, maar is in het verleden vaak genoeg geschopt als straf. Ik hoef nu alleen nog maar 'UH!' te zeggen en hij kapt al.
stef schreef:Op het moment dat mijn paard paard gericht uithaalt krijgt ie een rotschop, of dat nou van de smid is of van mij maakt op dat moment niet uit.
Ik "ken" echter ook smeden die met het gereedschap uithalen (tang, vijl, hamer, etc) en dat vind ik not done
idefix4 schreef:Waarom doet die het dan nu niet meer? Dat ze in het leven knippen vind ik eigenlijk ook niet zo'n beste zaak. De smid die mijn paard bekapt, heeft het de eerste keer een tikkie te kort gedaan. Toen was hij net van school. Dat heb ik de keer erop gemeld en sindsdien een prima bekapping! Ik kan hem aan iedereen aanbevelen! Hij werd een keer door mijn schoonpa gevraagd om een ijzertje bij zijn pony opnieuw er op te slaan en dat heeft hij zo netjes gedaan, dat de ijzers wel een half jaar bleven zitten. Mijn schoonpa is niet zo snel met een hoefsmid bellen. Maar het was vakwerk. Ook is hij een rustpunt voor de paarden en inmiddels echt keurig vakwerk.
Arabesk schreef:Een hoefsmid of bekapper mag NOOIT een paard slaan of schoppen. Al was het alleen maar omdat je er het tegendeel mee bereikt
karin1976 schreef:dat heb ik al eerder uitgelegd.ik ben verhuisd,en marinka ook,naar een andere gemeente.de hoefsmid wilde nog wel komen,maar dan moest de prijs flink omhoog,omdat hij veel verder moet rijden.
idefix4 schreef:karin1976 schreef:dat heb ik al eerder uitgelegd.ik ben verhuisd,en marinka ook,naar een andere gemeente.de hoefsmid wilde nog wel komen,maar dan moest de prijs flink omhoog,omdat hij veel verder moet rijden.
Excuseer! Ja, dat is een goeie reden, maar mss toch ook weer niet. Tegenwoordig heb je op elke straathoek een hoefsmid. Mss eens rondinformeren bij andere paardenliefhebbers wie bij hen de hoeven doet?