hoe vaak rijden op 3jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:04

JoviBan schreef:
@CalvinenGino, jouw vergelijking gaat niet op.
Jij stelt een 18-jarig persoon gelijk met een 3-jarig paard. Dat is niet correct. Een 3-jarig paard kun je vergelijken met een kind van circa 9 jaar.
Verder heb je volgens mij niet echt kennis van spieren, spieropbouw en training van spieren. ;)

Ja goed iedereen zijn eigen ding..

Ik heb al een aantal paardje ingereden rond hun vanaf hun 3e jaar..

Wel natuurlijk rustig aan, en neit volle bak.. gewoon om de dag een 20-30 met in het begin veel stap
En dan gewoon opbouwen..

Elke paardje heeft tot nu toe nog noot geklaagd.. en ze lopen altijd lekker in lichaam.

Echter doe ik wel met een paardje die heel groot is/wordt in rijden, dat ze zadelmak zijn.. en dan een maandje verlof.. en dan weer rustig terug oppakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:06

Weidebloem schreef:
Hangt het ook niet af van wat voor paard je hebt? Een koetspaard, engels volbloed of haf verschillen nogal van elkaar. Het ene ras is ook veel eerder uitgegroeid/ volwassen dan het andere.

Dat is niet waar.
Uiterlijk lijkt dat misschien zo, maar de groei van het skelet is bij alle paarden hetzelfde.
Hier een uitgebreid artikel: http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf
Schema's vind je op pagina 16 en 17.
Hier in 't Nederlands en uitgelegd met een illustratie: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:15

Ik denk dat de manier waarop ook een heel belangrijk item is. Alles wat te snel gaat, of te hard, heeft als resultaat dat het dier sneller blessures heeft. Hoeveel paarden hebben er tegenwoordig geen rugklachten door te snelle verwachtingen en onkunde van de ruiter.

Ik denk niet dat je gaat stoppen met rijden. Dus zou ik het vooral rustig aan blijven doen, niet te lang rijden en niet te vaak. Geef hem/haar ook een paar weken vakantie op het land in deze tijd van het jaar. Dat doe ik ook met mijn 12jarige, dat vind ik gewoon fijn voor het paard (en misschien ook wel voor de ruiter) En blijf voldoende les nemen.

Persoonlijk zou ik er niet zo vroeg op gaan zitten. Daarbij moet ik nog wel even kwijt dat jarenlange ervaring je ten eerste geen prof maakt, en ten tweede is niet iedereen die zich een prof noemt daarmee ook goed voor de paarden. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:44

Twee tot 3 keer per week ongeveer 20 minuten, niet langer en zeker niet vaker! ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:50

Interressant artikel JoviBan! Wist alleen dat je een paard pas na zijn 5de jaar mag oprichten omdat dan de groeischijven in de onderste nekwervels pas gesloten zijn.

> Ging iets fout met vorige berichtje :o

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 22:19

Hoi, hier 2 foto's van Nino onder het zadel..

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes

Pumpkins

Re: hoe vaak rijden op 3jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:47

Ah leuk Foto's! Mooie Haflinger. Heb je nu een beetje een idee wat voor een schema je gaat aanhouden?

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 10:32

Weidebloem schreef:
Ah leuk Foto's! Mooie Haflinger. Heb je nu een beetje een idee wat voor een schema je gaat aanhouden?

Ja ik ga het op deze manier proberen te doen..

1 keer in het weekend rijden in de bak ongeveer 20 minuten of klein rondje buiten
1 keer in de week wordt hij door iemand met meer ervaring gereden
1 keer in de week les dit duurt een half uurtje, we proberen vooral rechte lijnen te rijden zodat hij zijn evenwicht goed in balans krijgt.

De rest van de dagen heeft hij lekker vrij, en ga ik gewoon lekker met hem wandelen en dat soort dingen. :)

Allemaal nogmaals bedankt voor de reacties!

HTM

Re: hoe vaak rijden op 3jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:33

Ziet er leuk uit,
Veel plezier met je paardje, en goed schema.