Waar staat jou paard met onweer, regen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:00

Met heftige regen en met onweer altijd op stal! We hebben al een keer een koe, die is doodgeslagen in de weide.. Ik moet er niet aan denken dat dat mijn paard moet overkomen..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:01

Mijn paarden staan 24/7 buiten (in de winter paddock met schuilstal).
Zomers staan ze op een groot land zonder schuilstal en blijven gewoon op het land met onweer ondanks het feit dat ik altijd de mogelijkheid heb om ze in de paddock met stal te zetten. Dit is trouwens inclusief mijn veulen van 3 maanden oud die gewoon met mama en de rest van de kudde op het land staat en ook gewoon met de kont richting regen gaat staan.

Ik ga er vanuit dat de kans op blikseminslag net zo groot is in de wei als inslag in een stal. Daar zit je ook nog eens met brandgevaar voor alle paarden.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:03

Met onweer staat paard áltijd op stal, met regen niet altijd. Alleen als het heel heftig is.

Phen

Re: Waar staat jou paard met onweer, regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:11

Die van mij kunnen kiezen. Ze hebben een inloopstal met zandpaddock erachter. Toen het goot een onweerde kwamen ze heus niet naar binnen om even te eten (ik geef ze binnen hooi al het regend als het mooi weer is gewoon buiten). Ze vonden het wel lekker

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:15

Phen schreef:
Die van mij kunnen kiezen. Ze hebben een inloopstal met zandpaddock erachter. Toen het goot een onweerde kwamen ze heus niet naar binnen om even te eten (ik geef ze binnen hooi al het regend als het mooi weer is gewoon buiten). Ze vonden het wel lekker

T zelfde geldt voor mn verzorgpony's. Die zie je dan juist juichen; grazen zonder rottige dazen *\o/*

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:18

Gevaren bij blikseminslagen

Voor het onweer

Open veld

Vooral bij open veldsporten, zoals voetbal,hockey en golf vallen jaarlijks veel slachtoffers , omdat men getroffen wordt door een blikseminslag.
Dit komt, omdat elk hoog punt gaat optreden als startkanaal vanaf de grond.

Oplossing

Ga zo snel mogelijk bij naderend onweer in een goed geleidende, overdekte schuilplaats; bij voorkeur een auto of een kantine.
Als de statische elektriciteit voelbaar is, doordat b.v. de haren overeind gaan staan, dan is de enige oplossing, plat,gehurkt in het veld liggen en zo klein mogelijk maken.

Bos of half open veld

Bomen en masten "trekken bliksem aan" en als er een inslag plaatsvindt, dan kunnen alle levende wezens in de buurt van de inslag gedood worden binnen een straal van een paar honderd meter rondom de inslag.
Berucht zijn lichtmasten bij sportvelden.

Oplossing

Nooit onder een boom in een open veld schuilen; probeer een afgesloten, geleidende ruimte te bereiken;auto, huis, viaduct of iets dergelijks.

waarom laten mensen wel hun dier dan in een open veld staan,of bij bomen?

echt hoor,regenbui,prima,maar je bent echt veiliger in een gebouw als in een open veld bij onweer,dit geldt voor zowel mensen als ook voor dieren..daarom gaan mijn paarden ook echt op stal bij naderend onweer...

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:20

bij ons staan ze met heel erge regen en onweer zeker binnen :j
maar met lekker weer ook snachts gewoon buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:21

Binnen, echter als het al onweert blijven ze mooi buiten staan. Kga me leven niet riskeren :)

Roos62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:25

Met dreigende onweersbuien gaan de paarden op stal!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:26

Een regenbuitje kunnen ze wel hebben, maar met dit noodweer staan ze veilig op stal. :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:37

kimmie261 schreef:
Gevaren bij blikseminslagen

Voor het onweer

Open veld

Vooral bij open veldsporten, zoals voetbal,hockey en golf vallen jaarlijks veel slachtoffers , omdat men getroffen wordt door een blikseminslag.
Dit komt, omdat elk hoog punt gaat optreden als startkanaal vanaf de grond.

Oplossing

Ga zo snel mogelijk bij naderend onweer in een goed geleidende, overdekte schuilplaats; bij voorkeur een auto of een kantine.
Als de statische elektriciteit voelbaar is, doordat b.v. de haren overeind gaan staan, dan is de enige oplossing, plat,gehurkt in het veld liggen en zo klein mogelijk maken.

Bos of half open veld

Bomen en masten "trekken bliksem aan" en als er een inslag plaatsvindt, dan kunnen alle levende wezens in de buurt van de inslag gedood worden binnen een straal van een paar honderd meter rondom de inslag.

Oplossing

Nooit onder een boom in een open veld schuilen; probeer een afgesloten, geleidende ruimte te bereiken;auto, huis, viaduct of iets dergelijks.

waarom laten mensen wel hun dier dan in een open veld staan,of bij bomen?

echt hoor,regenbui,prima,maar je bent echt veiliger in een gebouw als in een open veld bij onweer,dit geldt voor zowel mensen als ook voor dieren..daarom gaan mijn paarden ook echt op stal bij naderend onweer...

hier ga ik echt 100% in mee.. ik zou het mezelf nooit maar dan ook nooit vergeven als mijn paard dood zou gaan doordat ze op de wei liep met omweer..

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:43

Hier staan ze 24/7 buiten, het hele jaar door. Ze hebben wel een schuilstal met afdakje.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:45

hier gewoon in de wei..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:46

kimmie en liesjuh

Bliksem slaat niet altijd op het hoogste punt in. Lees mijn reactie maar een stukje terug

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:57

nee hij slaat daar niet altijd in,maar zoekt wel graag een magnetisch veld op,of een hoog punt..

ik laat gewoon mijn dieren dan niet buiten lopen,ga zelf ook niet door een open wei lopen of onder een boom staan met onweer,waarom zou ik dat mijn paarden dan wel aandoen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:00

Hoeveel open velden zijn er in Nederland? Echt niet zo heel veel.

Ik blijf erbij na wat ik het weekend gezien heb, nooit dat een paard van mij in een stal gezet wordt met onweer. Als de bliksem in of bij stal in slaat kan een paard nergens heen en weet je zeker dat het einde verhaal is. Buiten hebben ze tenminste nog een kans.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:05

mijn pony staat op stal met slecht weer, sws vind ik dat voor mijn gevoel veiliger en ze wil zelf dan ook.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:07

als de bliksem op de grond slaat heeft ook je paard daar geen kans...

alleen tis over het algemeen bekend dat je in een stal of huis veiliger bent als in een open veld als het onweert...

en er zijn echt zal open velden,of velden omgeven met bomen,wat dus nog gevaarlijker is als ze daaronder gaan schuilen..

• Als de bliksem dichtbij is, is het aangeraden om te hurken en de voeten zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten. Tussen de twee voeten ontstaat bij een inslag namelijk een spanningsveld op de grond.
Het gebeurt vaak dat vee om die reden het slachtoffer wordt van blikseminslagen: dieren staan, tegen alle richtlijnen in, met hun poten wijdopen onder een boom.

• De bliksem zoekt goede geleiders, en korte afstand. Bij onweer is het onverstandig om op een heuveltop onder een boom te gaan schuilen: de boom trekt de bliksem aan. Ook is het niet raadzaam zelf het hoogste punt in het landschap te zijn tijdens een onweer

nee echt,geen beest hier die buiten blijft bij zwaar onweer :n ,net zo goed als dat ik echt niet op de wei ga staan als het onweert :D

Agossielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:13

mijn paarden staan lekker buiten, maakt niks uit wat voor weer het is.
me pony vind het zelf lekker als het hard regent - hoe harder hoe beter.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:16

Die van mij staat buiten. Hoe graag ik m ook binnen zou willen hebben: ik krijg hem met geen mogelijkheid zijn stal in tijdens het zomerseizoen. Het is 1x gelukt, toen is hij bijna over de deur gekomen, toen dat niet lukte heeft hij de deur eruit gelopen. Hij woont van april tot november buiten, weer of geen weer.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:28

Citaat:

Maar bij ons was er een keer ingegslagen door bliksem. En daar was o.a. een licht voor de buitenbak. Ik en een vriendin stonden daar vlak bij op een stuk land. En op een haar na was mijn vriendin net niet geraakt, en was het een mini stukje van haar de grond in geslagen. Dan zou zij toch het ook niet overleeft hebben en ik ook niet, stond nog geen meter van haar vandaan namelijk..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:44

Wij hadden bomen, gewone masten en een mega electra mast staan, toch is de bliksem in de grond ingeslagen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:45

Zoals altijd gewoon in de wei met haar stal erin waar ze in en uit kan lopen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:04

Die van mij stonden vanacht buiten, daar was ik totaal niet blij mee.
en ik ben van morgen door weer en wind naar stal gefietst om ze binnen te zetten.
een deel van de stal is onweer veilig, dus daar heb ik ze neer gezet.
ik was er gewoon niet gerust over omdat ze niet in het land bij de kudde stonden.
maar op een special landje, wat overgens een modderpoel was.
en ze alle kanten opglibberde.
eind van de middag werd het beter weer en heb ik ze weer naar buiten gegooid, nu begint die ellende hier weer.
weet nog niet wat ik ga doen :+

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:08

met een beetje onweer staat mijn paard buiten, maar zoals vandaag staat ze binnen. Ze kan er misschien wel tegen, maar de andere paarden bij haar in het land niet. En mijn paardje is van suiker dus ze wil graag naar binnen bij een spatje regen. :(:)