Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:48

amillia schreef:
waarom altijd een goed zadel verbinden aan duur(en andersom)....je hebt voor 200 euro al een heel leuk 2e hands zadel als je een paard met een ''gewone'' rug hebt en een beetje rondkijkt(600 nieuw). maar geloof dat als je als een zadel op je paardje gelegt hebt dat je dan al een zadel bezit ;) en helemaal laten checken is grote onzin, je merkt het echt wel als er iets niet helemaal goed zit(wat zeer zeldzaam is bij jonge onbeleerde paarden. maar ''ff checken'' kost je al snel 200 euro) en ook een osteopaat hoef je alleen erbij te roepen wanneer er iets is. en jullie dun nu wal allemaal of jullie het zo belangrijk vinden maar wie zegt dat jullie het zelf doen? veel mensen hier vermelden wat hun ideaalbeeld is als het gaat om de paarden, maar een groot deel voldoet zelf daar niet aan, maar EIST dat wel van mede-bokkers.... doe wat jou goed lijkt TS, wij kunnen alleen zeggen wat we ervan vinden maar jij zult het uiteindelijk zelf moeten beslissen en doen.

Ik ben het met deze post volstrekt oneens Amillia... Het is niet echt het topic om daar vreselijk over de diepte in te gaan, maar de aannames die jij doet zijn wel erg foutief.
Vrijwel niemand weet voldoende van zadels om te kunnen weten wanneer iets niet goed zit, wanneer er problemen komen en men het wel waarneemt is het vaak al te laat... met alle ellende en schade van dien.
Voor zo'n 60 euro kun je al een zadelconsult laten doen, doe dit wel bij een kundig iemand.
Een osteopaat is van belang in een ingrijpend proces als inrijden en beleren. Jaarlijks een check is vertandig, laat ook jaarlijks je zadel nakijken. Jonge paarden zijn immers nog sterk in de groei.
Dat jij dit allemaal niet nodig vind is uitstekend, maar een paard van iemand die hier dermate 'makkelijk' over denkt trekt over het algemeen aan het kortste eind.

Ter illustratie:
Mijn paard krijgt 1x pj standaard een bezoek van de osteopaat. Die komt echter vaker wanneer ik vermoed dat iets niet goed zit; kantelen hoofd bijv. Dan komt 1x pj de tandarts. Verder laat ik 2x pj een masseur komen van Happy Athlete.
Tot slot laat ik ieder jaar een gezondheidscheck doen met volledig bloedonderzoek.
Enne, 3x pj een mestonderzoek.
Ik roep niet alleen maar iets, ik voer het ook uit.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:05

wat een leukerd!
volgens mij kan je er wel mee beginnen hoor! :j
veel plezier! :D

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:07

Ninx schreef:
amillia schreef:
waarom altijd een goed zadel verbinden aan duur(en andersom)....je hebt voor 200 euro al een heel leuk 2e hands zadel als je een paard met een ''gewone'' rug hebt en een beetje rondkijkt(600 nieuw). maar geloof dat als je als een zadel op je paardje gelegt hebt dat je dan al een zadel bezit ;) en helemaal laten checken is grote onzin, je merkt het echt wel als er iets niet helemaal goed zit(wat zeer zeldzaam is bij jonge onbeleerde paarden. maar ''ff checken'' kost je al snel 200 euro) en ook een osteopaat hoef je alleen erbij te roepen wanneer er iets is. en jullie dun nu wal allemaal of jullie het zo belangrijk vinden maar wie zegt dat jullie het zelf doen? veel mensen hier vermelden wat hun ideaalbeeld is als het gaat om de paarden, maar een groot deel voldoet zelf daar niet aan, maar EIST dat wel van mede-bokkers.... doe wat jou goed lijkt TS, wij kunnen alleen zeggen wat we ervan vinden maar jij zult het uiteindelijk zelf moeten beslissen en doen.

Ik ben het met deze post volstrekt oneens Amillia... Het is niet echt het topic om daar vreselijk over de diepte in te gaan, maar de aannames die jij doet zijn wel erg foutief.
Vrijwel niemand weet voldoende van zadels om te kunnen weten wanneer iets niet goed zit, wanneer er problemen komen en men het wel waarneemt is het vaak al te laat... met alle ellende en schade van dien.
Voor zo'n 60 euro kun je al een zadelconsult laten doen, doe dit wel bij een kundig iemand.
Een osteopaat is van belang in een ingrijpend proces als inrijden en beleren. Jaarlijks een check is vertandig, laat ook jaarlijks je zadel nakijken. Jonge paarden zijn immers nog sterk in de groei.
Dat jij dit allemaal niet nodig vind is uitstekend, maar een paard van iemand die hier dermate 'makkelijk' over denkt trekt over het algemeen aan het kortste eind.

Ter illustratie:
Mijn paard krijgt 1x pj standaard een bezoek van de osteopaat. Die komt echter vaker wanneer ik vermoed dat iets niet goed zit; kantelen hoofd bijv. Dan komt 1x pj de tandarts. Verder laat ik 2x pj een masseur komen van Happy Athlete.
Tot slot laat ik ieder jaar een gezondheidscheck doen met volledig bloedonderzoek.
Enne, 3x pj een mestonderzoek.
Ik roep niet alleen maar iets, ik voer het ook uit.

Ik denk niet dat hier verder een discussie over hoeft te komen.
Bij ons komt ook elk jaar een tandarts. Hier gaat hij dan ook heen.
Ook laat ik een zadelmaker komen (als ik ga beginnen met rijden).
Dit heb ik niet meer gedaan sinds die ene keer dat ik erop heb gezeten.
Ik Heb nu echt besloten om te wachten. Ik heb het zelf nog eens goed bekeken en hij is inderdaad nog erg iel. Omdat je er erg zin in hebt om hem te beleren zie je dat niet. Daarom heb ik dit topic ook geplaatst. Niet om ruzie en discussies oid maar om meningen van andere mensen. Door de verschillende meningen en feiten heb ik mijn eigen keuze kunnen maken. Ik ga rustig met hem bezig maar beleer hem nog niet.

@Sigrid: Ja de DA heeft er naar gekeken, hij is wel 3. Of hij die tanden heeft gewisseld weet ik niet, zal er eens naar kijken. Na de zomer komt er weer een tandarts op stal, en dan zal ik zeker ook hem vragen.

Snippergroen

Re: Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:13

Ben ik de enige die 'm eigenlijk nog wel heel iel vind?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:14

Negerzoen schreef:
Ben ik de enige die 'm eigenlijk nog wel heel iel vind?

Dan denk ik dat je dit topic niet goed door hebt gelezen.
Bijna iedereen die zijn mening ook echt kan uitleggen vind dit.
Zelfs ik heb het in mijn vorige post gezet.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:30

Net zo als met elk ander jong paard van drie jaar, gewoon beleren en trainen.
Eerst vijf dagen in de week ( niet in het weekend) gedurende twee á drie weken. Daarna twee keer rijden en een keer longeren. Alleen van trainen krijgt bij sterke spieren. Niet van wandelen en ook niet van longeren aan een halster.
En wachten tot hij niet meer overbouwd is, is niet handig. Misschien blijft hij zijn leven lang wel overbouwd!!!!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:33

Johanna59 schreef:
Eerst vijf dagen in de week ( niet in het weekend) gedurende twee á drie weken. Daarna twee keer rijden en een keer longeren. Alleen van trainen krijgt bij sterke spieren. Niet van wandelen en ook niet van longeren aan een halster.
En wachten tot hij niet meer overbouwd is, is niet handig. Misschien blijft hij zijn leven lang wel overbouwd!!!!

Waarom zou jij hem dan nu wel gelijk beleren en hem niet nog eerst laten staan?
En waarom zou hij overbouwd blijven als hij nu niet beleerd word?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:33

Ik zou het niet doen. Ik weet niet hoe Andalusiër hij precies is (hoop niet dat ik er overheen gelezen heb :o) maar dit ras is pas vrij laat uitgegroeid..

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:41

Hoi,

Ik zou nog een jaar wachten. Andalusiers worden langzaam volwassen en ja ze zijn heel braaf met beleren. Je kunt lekker met hem aan de gang maar dan met longeren, loswerken, werken aan de hand, wandelen langs de weg, verkeermak maken. Veel stappen weinig draf en galop doen, maximaal een half uur trainen. Hij heeft te weinig bespiering en pezen en gewrichten doen er een jaar over om even sterk te worden als de spieren. Dus wat is nou 2 weken. Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl. Daar staat informatie over wat je allemaal met en paard kunt doen zonder erop te zitten. Of kijk op mijn blog: sannesdag.nlogspot.com. Ik heb er ook te vroeg op gezeten, maar ben er weer afgegaan en ik reed maar 2 keer in de week alleen in stap. Zodat mijn andalusier eerst sterker kon worden en die was al 5.5 jaar, maar had nog niets gedaan. Ik heb te veel jonge paarden gezien met kissing spine en dat is gewoon zonde van je nieuwe mooie paardje, wees er zuinig op meis! Dus ga lekker samen spelen op de grond. Zoek een goede instuctrice free style of rechtrichten en aan de slag, maar heb geduld met rijden.

groetjes sannne

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:45

Geweldig verwoord Sanne, ik sluit me hier voor 180% bij aan!

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:53

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:56

KimENlinda schreef:
Johanna59 schreef:

Waarom zou jij hem dan nu wel gelijk beleren en hem niet nog eerst laten staan?
En waarom zou hij overbouwd blijven als hij nu niet beleerd word?

Omdat er paarden zijn, die hun leven lang overbouwd zijn!!! Dat heeft niet altijd iets met leeftijd te maken, maar wel met bouw.
En waarom wachten?
Gewoon aan de gang gaan. Hij is toch drie!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:05

aan de ene kant erg verleidelijk omdat hij ook zo braaf is
om hem verder te bleren door middel van een stuur een rem en de gangen alle drie er goed op te zetten.

maar aan de andere kant zeg ik,
zet hem lekker aan de passoa aan het werk zetten
en wat meer spieren gaan kweken.

Ik had ook zo een iele ruin waar ik veel te vroeg meebegonnen ben (want anderen zeiden dat het wel kon)

ik ben tegen allerlei problemen aangelopen waar ik het me zelf mee moest opsoppen.
ik zou hem lekker nog een halfjaartje laten (buiten het longeren dan) en hem dan in januari lekker aan het werk zetten.

schitterende ruin trouwens en een braaf diertje als ik dat zo lees,
Mijn merrie die hier staat is een schat van een dier (zal wel aan het ras liggen) <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:11

Citaat:
Omdat er paarden zijn, die hun leven lang overbouwd zijn!!! Dat heeft niet altijd iets met leeftijd te maken, maar wel met bouw.
En waarom wachten?

Wat ontzettend kortzichtig :n

Een paard dat 3 is MOET niet ingereden worden hoor ! Dat is door mensen bedacht , zoals mensen wel meer domme dingen bedenken en als maar genoeg anderen het doen , "zal het wel goed zijn". Domste dat je kunt doen , niet zelf nadenken maar de massa volgen :)*

Een paard dat zijn hele leven overbouwd is , dat is erg jammer.

Maar een 3-jarige die overbouwd is kan nog prima bijtrekken , en die kans maak je niet groter door op zijn slappe rug te gaan rijden :)*

Botjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:58

ik zou er geewoon rustig aan mee beginnen , beetje stappen ezv.
en goed in de gaten blijven houden of hij geen last kirjgt ;]

en wat een superknap paardje zeg (L)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:13

Wat een leukerd!
Maar nog wel echt een "puppy"vind ik.
Andalusiers hebben iets meer tijd nodig om "uit te harden ;-)" en worden vaak pas met 4 jaar ingereden en met 5 jaar doorgereden.
Wat je wel kunt gaan doen, en daar leren ze al heel veel van, is lange teugel werk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:54

pmarena schreef:
Citaat:
En waarom wachten?

Wat ontzettend kortzichtig :n

Een paard dat 3 is MOET niet ingereden worden hoor ! Dat is door mensen bedacht , zoals mensen wel meer domme dingen bedenken en als maar genoeg anderen het doen , "zal het wel goed zijn". Domste dat je kunt doen , niet zelf nadenken maar de massa volgen :)*

Een paard dat zijn hele leven overbouwd is , dat is erg jammer.

Maar een 3-jarige die overbouwd is kan nog prima bijtrekken , en die kans maak je niet groter door op zijn slappe rug te gaan rijden :)*

Dat kan je op drie jarige leeftijd helemaal niet zien, of het bijtrekt!!
Juist door hem te gaan trainen wordt hij sterker. Niet door niets doen.
En natuurlijk is het door mensen bedacht. Vandaar het inrijden op drie jarige leeftijd.
Dat is gewoon de beste leeftijd om met een paard te beginnen. Van wachten wordt hij
echt niet beter.
En ook een blijvend overbouwd paard is goed te trainen. Moeilijker later op de achterhand
te krijgen. Trainen, trainen en nog een trainen. In de wei heeft hij de eerste drie jaar van
zijn leven gelopen en waarschijnlijk ook de laatste jaren, dus lekker aan de gang.
Jong geleerd is oud gedaan. Ook door mensen bedacht.................

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:03

Inderdaad , dat kun je niet zien , dat moet je AFWACHTEN.

En daarom kun je een beestje beter nog een jaartje geven om zich verder te ontwikkelen. En de kans dat hij zich goed verder ontwikkeld maak je groter door hem niet teveel te belasten ;)

Een paard dat nog volop in de groei en ontwikkeling is , doet dat "uit zichzelf" , je hoeft een veulen toch ook niet te rijden en te trainen om hem sterker te maken :P

Dat lichaam is nog volop in opbouw bij zo'n veulen , en ook bij een 3-jarige die nog zo iel is mag je gewoon verwachten dat het lichaam er nog wel wat stevigers van maakt :)

Er moet nog genoeg aan dat lijf gebeuren , daar hoeft nu echt nog geen ruiter zich tegenaan te bemoeien :)

Om een iel lijfje ruitergewicht te laten dragen dat is gewoon niet verstandig , je belast het skelet daarmee teveel , DAAROM moet het dier eerst wat verder in zijn ontwikkeling zijn. Je laat een kleuter ook niet body-builden , dat is veels te belastend en gaat ten koste van een gezonde groei :)

Je kunt niet alles tegelijk doen , dat is niet gezond. Dus eerst mag het paard zijn energie gebruiken om het lijf volwassen te laten worden , en dàn pas ga je de energie gebruiken om het lijf trainen.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:16

tja het is wat je zelf wilt.
de meeste paarden worden met hun 3de ingereden.
als je het wil moet je het gewoon aankijken.
je merkt gauw genoeg of het kan of niet.
of gewoon heellangzaam beginnen bv 10 minuten per keer ofzo

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:38

Johanna59, dat is door mensen bedacht die ongeduldig zijn én alleen maar aan centen denken en hun eigen plezier ipv dat van hun paard en in de toekomst kijken.
Als iedereen zo denkt als jij, ai, met alle respect, maar dan gaat de gemiddelde leeftijd van rijpaarden ernstig omlaag..tuurlijk heb je er tussen zitten die hun levenlang doorrijden en vroeg zijn begonnen, maar die zijn te tellen bijwijze van.

Het merken of het kan is geen slimme, althans mijn persoonlijke mening he ;) paarden zijn nl over het algemeen zo werkwillig en slim, dat je ze als mens in bescherming moet nemen om te voorkomen dat je ze overvraagt, vooral in het begin ;)

Vind het een heel verstandige beslissing van de TS..en als mensen het anders willen, prima, maar mijn mening uit ik op dit forum ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:12

Het is een bekende valkuil om door te gaan als het goed gaat. Het is de kunst om geduld te hebben en het diertje aan deze "nieuwe" ontwikkelingen te laten wennen. Soms lijken paarden dingen te accepteren, maar zijn ze eigenlijk veel te veel onder de indruk. Zelfs al zou hij het allemaal klakkeloos accepteren, het is een jong dier dat nog moet volgroeien en als dat overvraagd wordt gaat dat ten koste van zijn groei en geestelijke gesteldheid. Dan heb je straks een paardje waar je niet op kunt rijden omdat het al te vroeg overbelast is (met allerlei gewrichts- en rugproblemen of geestelijk in de knoop) en heb je spijt dat je er ooit zo'n "haast" mee hebt gehad. Hou het bij de basis: grondwerk, af en toe een zadel op, veel wandelen om spieren te kweken en heel veel werken aan het wederzijdse vertrouwen. Na de zomervakantie kun je er zo nu en dan op gaan hangen of een superlicht persoon erop zetten en dan alleen maar stappen. Na enige tijd kun je voorzichtig een stukje gaan draven, etc. Maar gun het diertje eerst om ongehinderd (uit) te groeien, zowel lichamelijk als geestelijk! ;)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:15

Shenavallie schreef:
Het is een bekende valkuil om door te gaan als het goed gaat. Het is de kunst om geduld te hebben en het diertje aan deze "nieuwe" ontwikkelingen te laten wennen. Soms lijken paarden dingen te accepteren, maar zijn ze eigenlijk veel te veel onder de indruk. Zelfs al zou hij het allemaal klakkeloos accepteren, het is een jong dier dat nog moet volgroeien en als dat overvraagd wordt gaat dat ten koste van zijn groei en geestelijke gesteldheid. Dan heb je straks een paardje waar je niet op kunt rijden omdat het al te vroeg overbelast is (met allerlei gewrichts- en rugproblemen of geestelijk in de knoop) en heb je spijt dat je er ooit zo'n "haast" mee hebt gehad. Hou het bij de basis: grondwerk, af en toe een zadel op, veel wandelen om spieren te kweken en heel veel werken aan het wederzijdse vertrouwen. Na de zomervakantie kun je er zo nu en dan op gaan hangen of een superlicht persoon erop zetten en dan alleen maar stappen. Na enige tijd kun je voorzichtig een stukje gaan draven, etc. Maar gun het diertje eerst om ongehinderd (uit) te groeien, zowel lichamelijk als geestelijk! ;)

mag ik vragen wat jij een superlicht persoon noemt?
Aangezien ik er van uit ga dat je geen kind van 8 bedoelt?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:18

Ha ha ha, nee zeker niet! Ik bedoel iemand van een kilo of 40 - 45. Mijn vorige verzorgster was indertijd 16 jaar en woog 45 kilo + had een hele onafhankelijke zit, dat scheelt een hoop! ;)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:19

Shenavallie schreef:
Ha ha ha, nee zeker niet! Ik bedoel iemand van een kilo of 40 - 45. Mijn vorige verzorgster was indertijd 16 jaar en woog 45 kilo + had een hele onafhankelijke zit, dat scheelt een hoop! ;)

Ik wou er namelijk graag zelf eerst opzitten.
Ik weeg 55 kilo. Ik weet namenlijk ook niemand in de buurt die zo licht is en zo goed is om dit te doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:28

Dat wilde ik het liefst ook zelf, maar ja het was gewoon niet eerlijk tegenover mijn pony... Dus heeft mijn eerdere verzorgster erop gezeten. En ik moet bekennen dat ik dat eigenlijk net zo gaaf vond: tenslotte kan ik haar hele leven er nog op en nog een hele boel "eerste keren" met haar meemaken! ;)