amillia schreef:waarom altijd een goed zadel verbinden aan duur(en andersom)....je hebt voor 200 euro al een heel leuk 2e hands zadel als je een paard met een ''gewone'' rug hebt en een beetje rondkijkt(600 nieuw). maar geloof dat als je als een zadel op je paardje gelegt hebt dat je dan al een zadel beziten helemaal laten checken is grote onzin, je merkt het echt wel als er iets niet helemaal goed zit(wat zeer zeldzaam is bij jonge onbeleerde paarden. maar ''ff checken'' kost je al snel 200 euro) en ook een osteopaat hoef je alleen erbij te roepen wanneer er iets is. en jullie dun nu wal allemaal of jullie het zo belangrijk vinden maar wie zegt dat jullie het zelf doen? veel mensen hier vermelden wat hun ideaalbeeld is als het gaat om de paarden, maar een groot deel voldoet zelf daar niet aan, maar EIST dat wel van mede-bokkers.... doe wat jou goed lijkt TS, wij kunnen alleen zeggen wat we ervan vinden maar jij zult het uiteindelijk zelf moeten beslissen en doen.
Ik ben het met deze post volstrekt oneens Amillia... Het is niet echt het topic om daar vreselijk over de diepte in te gaan, maar de aannames die jij doet zijn wel erg foutief.
Vrijwel niemand weet voldoende van zadels om te kunnen weten wanneer iets niet goed zit, wanneer er problemen komen en men het wel waarneemt is het vaak al te laat... met alle ellende en schade van dien.
Voor zo'n 60 euro kun je al een zadelconsult laten doen, doe dit wel bij een kundig iemand.
Een osteopaat is van belang in een ingrijpend proces als inrijden en beleren. Jaarlijks een check is vertandig, laat ook jaarlijks je zadel nakijken. Jonge paarden zijn immers nog sterk in de groei.
Dat jij dit allemaal niet nodig vind is uitstekend, maar een paard van iemand die hier dermate 'makkelijk' over denkt trekt over het algemeen aan het kortste eind.
Ter illustratie:
Mijn paard krijgt 1x pj standaard een bezoek van de osteopaat. Die komt echter vaker wanneer ik vermoed dat iets niet goed zit; kantelen hoofd bijv. Dan komt 1x pj de tandarts. Verder laat ik 2x pj een masseur komen van Happy Athlete.
Tot slot laat ik ieder jaar een gezondheidscheck doen met volledig bloedonderzoek.
Enne, 3x pj een mestonderzoek.
Ik roep niet alleen maar iets, ik voer het ook uit.
en helemaal laten checken is grote onzin, je merkt het echt wel als er iets niet helemaal goed zit(wat zeer zeldzaam is bij jonge onbeleerde paarden. maar ''ff checken'' kost je al snel 200 euro) en ook een osteopaat hoef je alleen erbij te roepen wanneer er iets is. en jullie dun nu wal allemaal of jullie het zo belangrijk vinden maar wie zegt dat jullie het zelf doen? veel mensen hier vermelden wat hun ideaalbeeld is als het gaat om de paarden, maar een groot deel voldoet zelf daar niet aan, maar EIST dat wel van mede-bokkers.... doe wat jou goed lijkt TS, wij kunnen alleen zeggen wat we ervan vinden maar jij zult het uiteindelijk zelf moeten beslissen en doen.
) maar dit ras is pas vrij laat uitgegroeid..