Slofteugel of bijzets!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:55

Nu ik die filmpjes en foto's heb gezien denk ik dat jij er nog helemaal niet aan toe bent om alleen al aan nageeflijkheid te denken. ik zie alles behalve zachte handen. Je handen liggen op je bovenbenen, zo krijgt het paard de hele tijd rukken in zijn mond. Leer eerst is hoe je goed moet zitten, daarna pas aan nageeflijkheid gaan denken. Een slof is bij jou niet in goede handen. Het paard loopt niet nageeflijk in de filmpjes.
Kijk zelf eerst is naar die filmpjes, en kijk wat je eerst allemaal nog moet verbeteren voor dat je verder kunt. Daar zullen jij en je pony veel aan hebben!

(sorry als het een beetje hard overkomt, dat is niet de bedoeling)

Edit: typo

InekeH87

Re: Slofteugel of bijzets!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:34

Op de foto's zie ik inderdaad ook echt geen paard dat mooi nageeflijk loopt, eerder achter de teugel en in de krul getrokken.

Nog een puntje; draag een cap! Ik weet dat het niet stoer staat en niet lekker zit en dat de pony toch nooit een stap verkeerd zet, maar een ongeluk zit in een heel klein hoekje. Pas geleden is bij ons de zoveelste ruiter met hersenbeschadiging door een val opgenomen. Ze wou eventjes uitstappen zonder cap en het paard gleed ergens over uit zodat zij er af viel.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:43

jonges deze reacties gaan niet over de desbetreffende pony,
dit gaat over een topic waar al een hele discussie is geweest,
nogmaals, normaal rijd ik niet zo!
als je het topic doorleest zie je waarom!
ik heb geeen zin om deze discussie weer te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:47

xXEviIXx schreef:
jonges deze reacties gaan niet over de desbetreffende pony,
dit gaat over een topic waar al een hele discussie is geweest,
nogmaals, normaal rijd ik niet zo!
als je het topic doorleest zie je waarom!
ik heb geeen zin om deze discussie weer te houden.

Niet aanvallend bedoelt. Maar als jij normaal niet zo rijd. En ook weet dat dit niet goed is. En je dus ook niet trots bent op deze foto's

Waarom heb je ze dan op bokt gezet? Doorgaans zetten mensen foto's op bokt om te laten zien hoe goed het gaat met rijden. En foto's waar ze trots op zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:57

xXEviIXx schreef:
ik weet al wel over welke foto je het hebt,
dat is niet die pony!
dat is de pony van een vriendin, heir is al een heel topic over geweest.
nogmaals, zij vroeg mij mijn handen zo te doen en meer met mijn teugels te doen, zo rijd ik normaal noooit!
over mijn ogen ofso dat ik naar ze hoofd kijk weet ik echt niet...

Het normaal nooit zo rijden kan niet waar zijn.
Als ik op een ander- moeilijker paard zit, worden mijn fouten sneller groter en beter zichtbaar. Totaal anders gaan rijden kán niet- want grote verandering zijn juist moeilijk omdat je ook nog je balans moet houden én gewoontes moeilijk af te leren zijn.

Ik denk ook aan een thiedeman als je met een hulpteugel moet rijden, maar nageeflijkheid komt niet door de hulkpteugel - die zorgt hoogstends voor een krul en niet dat het paard over zijn rug gaat lopen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:00

ik pb jullie wel, want dit is totaal off topic, en daarbij heb ik geen zin in discusies

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:15

Helemaal off-topic is het niet, want een hulpteugel moet je gebruiken om de juiste reden en je moet de hulpteugel kiezen die het beste bij je rijstijl past (of geen hulpteugel natuurlijk)
Daarbij is het paard ook nog belangrijk, want als voorbeeld;de pony van de foto kruipt die snel achter de teugel en moet je dus kiezen voor een hulpteugel (mits je die wil) die lengte behoudt.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:20

ja dat is waar, maar dit is niet de desbetreffende pony...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:29

Pony wordt nu dus gereden met bijzet in de les omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat hij anders zijn rug niet gebruikt, zoiets?
In ieder geval, als ik jou was zou ik de bijzet er dan aanlaten. Je bent zo bezig met het aan de teugel rijden dat ik bang ben dat de slof daarvoor echt gebruikt gaat worden en dat is nu juist slecht voor de rug. Als de bijzet goed afgesteld staat, kan je er zelf nog prima aan rijden en hem zelfs voor een groot gedeelte van de bijzet afrijden en dan lichte verbinding op je teugels te krijgen.

Als je een slof gebruikt, of een enkel bijzet, zet het hem niet onderdoor vast. Risico is dan zo groot dan hij in de hulpteugel gaat hangen, terwijl het er wel 'netjes' (nou ja, daar verschillen de meningen over) uit ziet. Hij loopt met zijn hoofd in model dus er zijn een groot aantal mensen die dan vergeten verder te kijken naar de rest van het paard. Op het moment dat je hulpteugel onderdoor vast zit en het paard er druk op zet ontwikkelt hij een onderhals en heeft hij de mogelijkheid om zijn rug weg te drukken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:03

Kun je niet met bijzet rijden en die lang laten zodat er geen druk op staat?
Dan heb je toch wel bijzetjes maar gebruikt ze niet ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:41

Wat een gedoe hier. Het is duidelijk dat de TS grotendeels niet weet waar ze over praat.
Meis, ik heb in de 8 jaar dat ik nu rijd nooit een pony 'aan de teugel' gereden. Ten eerste omdat ik niet wist hoe het moest en wat het was. Daarna omdat ik wist dat ik er niet aan toe was. Vanaf mijn 12e kreeg ik een verzorgpony en ben ik met privéles begonnen. Ook hierbij kwam het woord 'aan de teugel' niet uit mijn of mijn instructrice's mond, maar na een tijdje gereden te hebben ging het koppie vanzelf omlaag. Ik heb nooit maar dan ook nooit aan de teugels of aan een hulpteugel gezeten.

10 maanden geleden kreeg ik mijn eigen paardje, die toen 4 was. Ik heb nooit geprobeerd 'aan de teugel' te rijden. Ik werkte aan ontspanning en goede, ruime bewegingen. Het heeft me ongeveer een jaar geduurd, maar ik heb nu een paard die nageeflijk loopt. :) Nooit eraan gezeten, nooit over nagedacht, want je mag 'aan de teugel' nooit als doel hebben. Jij mag niet denken: 'Ik wil dat mijn pony aan de teugel gaat lopen'. Het komt vanzelf, met goede begeleiding en veel rust/activiteit/ontspanning kom je er vanzelf. Ook al duurt het net als bij mij een jaar, je hebt wel een paardje die jou vertrouwt als ruiter en je kunt ook verder komen.

Misschien dat je wat aan mijn ervaring hebt. Meis, neem alsjeblieft privéles en blijf van de slof/bijzet af. Neem desnoods een martingaal, als je echt een hulpteugel MOET gebruiken. Dat heb ik ook gedaan, niet omdat het moest, maar omdat mijn paardje soms enorme kopstoten kon geven. Met een martingaal is eigenlijk niks mis, en dat kun je ook heel erg gemakkelijk afbouwen. En zeg nou eerlijk: Wil je rijden met een paard zodat het er mooi uitziet en die nietswetende manegekindjes denken dat je super goed kan rijden, maar dat je hem wel op de verkeerde manier aan de teugel rijdt, of wil je het goed doen?

Denk er nog is over na.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:28

Ehm ik wou toch even reageren over het filmpje van blz 5 op die vos pony
Op een gegeven moment wil je in galop ten eerste je handen zet je vast op je schoot en dan zegt later zegt diegene die filmpt afwenden ja wenden, of nog iets (Weet ff niet meer) Ditis ook zo iets (ja sorry hoor) belachelijks.. Ten eerste dat doe je niet even zomaar (dat tweede) Sorry..

Maar even Ontopic je zitte twijfelen tussen bijzet en Slof omdat dat vn de manege moet.
Nou ik zou daar niet eens dan die pony wilen verzorgen.
Emn al zou je dat doen.. Bijzet zet je gewoon vast
En slof moet echt een ervaren iemand mee omgaan.

Uit je uitspraken (niet banketstaaf bedoelt) blijkt niet erg dat je veel verstand hebt van het nagevelijk rijden en Slof en andere hulpteugels..

Sorry als dit hard overkomt maar gaan eerst relaxed rijden zonder hulp troep (ja zo noem ik het) en ga op les

Succes ;)

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:02

Eef, dit soort dingen moet je gewoon met je instructeur bespreken. Ik denk in jouw geval Michel? Laat hem weten wat je wil bereiken en kijk samen met hem wat de beste manier is om dat voor elkaar te krijgen. Bokt kent jou en de pony waar het over gaat niet en kan daar door middel van een verhaaltje en een paar foto's ook niet over oordelen.

Verder kan ik zeggen dat de manege het gebruik van een bijzetteugel BIJ DEZE PONY over het algemeen verplicht stelt. De pony is moeilijk ontspannen en nageeflijk te rijden. Aangezien de meeste manegeruiters de handigheid niet hebben om haar daadwerkelijk zo ver te krijgen dat ze haar rug gebruikt, wordt er gebruik gemaakt van bijzetteugels. Deze bijzetteugels zijn meer een psychisch spelletje, want ze hangen doorgaans gewoon los.. Zodra de bijzets vastgemaakt worden ontspant de pony veel makkelijker en is ze makkelijker te bewerken. Naar mijn mening is het dan beter om die bijzetteugels verplicht te stellen, dan om stuiterende kinderen/volwassenen op een pony te hebben die haar rug wegdrukt. Het blijft immers een manege, dus de ruiters zijn nog in de leer en over het algemeen niet zo handig..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:13

Cherellee_ schreef:
Bokt kent jou en de pony waar het over gaat niet en kan daar door middel van een verhaaltje en een paar foto's ook niet over oordelen.

Verder kan ik zeggen dat de manege het gebruik van een bijzetteugel BIJ DEZE PONY over het algemeen verplicht stelt. De pony is moeilijk ontspannen en nageeflijk te rijden. Aangezien de meeste manegeruiters de handigheid niet hebben om haar daadwerkelijk zo ver te krijgen dat ze haar rug gebruikt, wordt er gebruik gemaakt van bijzetteugels. Deze bijzetteugels zijn meer een psychisch spelletje, want ze hangen doorgaans gewoon los.. Zodra de bijzets vastgemaakt worden ontspant de pony veel makkelijker en is ze makkelijker te bewerken. Naar mijn mening is het dan beter om die bijzetteugels verplicht te stellen, dan om stuiterende kinderen/volwassenen op een pony te hebben die haar rug wegdrukt. Het blijft immers een manege, dus de ruiters zijn nog in de leer en over het algemeen niet zo handig..

1. Bokt kent jou en de pony waar het over gaat niet: Dan moet het hier niet geplaatst worden. Dat is gwn vragen om reactie :+

2. Ten eerste verplichten van bijzets omdat de pony moeilijk ontspannen en nageefelijk te rijden is.
Dan moet je dat nog niet doen.
En voooral omdat het gewoon een manege pony is. Er rijden meer op!!! En iedereen rijd anders dus verwacht niet dat de pony dan bij iedereen aan de teugel loopt.

Salinero rijd met mij ook geen Z2 proef hoor , het is geen apparaat.
Dus niets gaat vanzelf wil ik er mee zeggen.
En dan maar ''vastzetten'' met bijzetteugels.

Not done :n Je zegt als laaste verplicht stellen van Bijzetteugels dat vind ik al helemaaaaal een slecht idee. Die pony moet dus EN heel netjes lopen (sommige pony's gaan met bijzet alleen nog meer de rug wegdrukken) EN met een stuiterend kind op de rug.

Nou heeerlijk hoor! Dat lost het op. Als het er maar mooi uit ziet dan is het goed :? -O-

Manege kinderen die in de leer zijn moeten eerst is leren lichtrijden (I.v.m stuiteren waar je het over had) voor ze uberhoud aan de teugels mogen zitten.
(Ik moest teugels in knoop en dan aan longeer lijn lessen achter mekaar alleen maar doorzitten , lichtrijden , Knieeën optrekken etc)

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:24

1. Ik kan je alleen maar gelijk geven, daarom staat er in mijn bericht ook dat ze dit niet op bokt moet bespreken maar met haar instructeur ;)

2. Wat lijkt jou dan de beste oplossing voor deze pony?
Met stuiteren bedoel ik overigens niet mensen die voor de eerste keer op een paard zitten, maar manegeruiters die niet altijd een even goed balans hebben en dus niet altijd stabiel zitten. Lijkt me voor de pony fijner dat haar rug dan in ieder geval los is in plaats van weggedrukt.

Verder heb je mij in de post nergens horen zeggen dat ze nageeflijk MOET lopen en dat dat dan moet omdat het mooi is. Zoals ik al zei, de bijzets hangen zo goed als los. Het is een psychisch spelletje bij deze pony, niet een krachtmiddel om maar haar kin op de borst te krijgen omdat het mooi is ;)

Het verplicht stellen van bijzetteugels vind ik helemaal geen goed idee, dat staat ook nergens. Sommige pony's drukken inderdaad hun rug alleen maar meer weg, maar dat is bij deze pony dus niet het geval... In dit geval heeft de bijzetteugel alleen maar een positieve werking, dus vind ik het -alleen bij deze pony - wel een goed idee.

Nogmaals, ik ben heel benieuwd wat jouw oplossing voor dit probleem zou zijn! :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:27

Citaat:
(Ik moest teugels in knoop en dan aan longeer lijn lessen achter mekaar alleen maar doorzitten , lichtrijden , Knieeën optrekken etc)[/

Precies!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:09

Cherellee_ schreef:
2. Wat lijkt jou dan de beste oplossing voor deze pony?
Met stuiteren bedoel ik overigens niet mensen die voor de eerste keer op een paard zitten, maar manegeruiters die niet altijd een even goed balans hebben en dus niet altijd stabiel zitten. Lijkt me voor de pony fijner dat haar rug dan in ieder geval los is in plaats van weggedrukt.

Verder heb je mij in de post nergens horen zeggen dat ze nageeflijk MOET lopen en dat dat dan moet omdat het mooi is. Zoals ik al zei, de bijzets hangen zo goed als los. Het is een psychisch spelletje bij deze pony, niet een krachtmiddel om maar haar kin op de borst te krijgen omdat het mooi is ;)

Het verplicht stellen van bijzetteugels vind ik helemaal geen goed idee, dat staat ook nergens. Sommige pony's drukken inderdaad hun rug alleen maar meer weg, maar dat is bij deze pony dus niet het geval... In dit geval heeft de bijzetteugel alleen maar een positieve werking, dus vind ik het -alleen bij deze pony - wel een goed idee.

Nogmaals, ik ben heel benieuwd wat jouw oplossing voor dit probleem zou zijn! :)

Afijn beginnende of eerste keren maakt niet uit want je hebt het over onstabiel zitten en dan vind ik dat die pony op zijn eigen manier moeten lopen.
bij ons op de manege vroeger liep een pony meeerdere lessen en dan met het hoofd omhoog (zonderbijzets) dan hield ie het het beste vol
Elke pony is anders!

Ik ga er niet verder op in over die pony waar TS over heeft. Ik vind dat het zonder bijzets MOET lukken
Elke pony moet het kunnen zonder bijzets of slofteugel
En ik vind dat TS zeker niet met slofteugel moet gaan rijden! Maar dit is al meedere keren gezegt.

Veel oefenen , goede les nemen. Duurt langer dan met bijzets maar je bouwt er echt eenband mee op en vooral je kan later trtos zijn dat je het zelf hebt gedaaan.

Natuurlijk is het probleem nog niet helemaal opgelost maar hoe en wat probeer ik nu verder uit te werken :) (Het is ochtend he! xd )

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:16

tsja.. wel uitkijken met al die hulpmiddelen, je moet ook zonder kunnen.
ik ken iemand die alleen maar met bijzetjes reed, en nooit meer zonder.
dat paardje gooit nu bij een klein beetje druk steeds zijn hoofd omhoog.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:23

Iris_C schreef:
tsja.. wel uitkijken met al die hulpmiddelen, je moet ook zonder kunnen.
ik ken iemand die alleen maar met bijzetjes reed, en nooit meer zonder.
dat paardje gooit nu bij een klein beetje druk steeds zijn hoofd omhoog.

Zie mijn tekst :
Citaat:
''Ik vind dat het zonder bijzets MOET lukken
Elke pony moet het kunnen zonder bijzets of slofteugel''

''Veel oefenen , goede les nemen. Duurt langer dan met bijzets maar je bouwt er echt eenband mee op en vooral je kan later trtos zijn dat je het zelf hebt gedaaan''

;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:28

Cherellee_ schreef:
Eef, dit soort dingen moet je gewoon met je instructeur bespreken. Ik denk in jouw geval Michel? Laat hem weten wat je wil bereiken en kijk samen met hem wat de beste manier is om dat voor elkaar te krijgen. Bokt kent jou en de pony waar het over gaat niet en kan daar door middel van een verhaaltje en een paar foto's ook niet over oordelen.

Met hulpteugels krijg je geen ontspanning en nageeflijkheid, alleen maar meer spanning. Een paard wat zijn hoofd naar beneden houdt hoeft echt niet ontspannen te zijn, kan zelf de rug nog wegdrukken.
Ja leuk een psychisch spelletje.... niet zo moeilijk te bedenken dat ze los hangen, de pony is gewoon bang voor pijn in de mond.
Een hulpteugel werkt niet om de pony zijn/haar rug te laten gebruiken, bij dwang wordt juist de rug weggedruk.... in het ergste geval kan hetpaard daardoor kissing spines of andere ongemakken krijgen.

TS ik zou eens goed nagaan of je wel nog geld wil blijven uitgeven aan een manege waar je weinig goeds leert en dingen die je niet wilt leren. Wil je geld blijven uitgeven aan een manege die de pony pijn doet?

Hulpteugels zijn niks anders dan dwang.
En we moeten al gezegend zijn dat we op hun rug mogen zitten.... laten we ons dan ook goed inlezen en goed laten leren hoe je dan hetbeste kan rijden.. en eerlijk gezegd denk ik dat je kwa theorie zelfs meer op bokt leert. Oh dat denk ik niet, dat weet ik zeker, ik heb het bij mezelf mogen ervaren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:26

Dat wou ik dus zeggen.
Alleen ik kan het niet zo goed omschrijven en benoemen :)