Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
grauwman schreef:Ik was absoluut niet op zoek naar iets bijzonders enige eis paard moest gezond zijn, koel in het hoofd en van het mannelijk geslacht. Heb voorheen paarden voor iemand anders gereden allemaal plaatjes maar sommige waren niet te rijden omdat er een flinke kop op zat. In één van die paarden had ik intresse maar die wilde hij absoluut niet kwijt de ander waar ik al een flinke tijd mee aan het stoeien was mocht ik voor een zacht prijsje overnemen. Ben niet op het aanbod ingegaan had nl geen zin om te verongelukken.
Je hoort hier heel vaak in de regio 'maar dat paard heeft dezelfde bloedlijn als die of is van familie van...' Ik zeg altijd op papier kan je niet rijden en daarom ben ik ook niet van plan om flink te betalen aangezien ik een normale ruiter ben die af en toe een wedstrijdje wil rijden meer niet.
Onlangs contact gehad met een verkoper welke een paard verkocht met de medeling dat het paard voor een zacht prijsje verkocht werd. Ik belde deze persoon en het paard moest 19.000,- kosten.

FloortjeM schreef:Nou ja, jij stelt dat je vindt dat de kwaliteiten van je paard aan moeten sluiten bij je eigen kwaliteiten (en dus in mijn geval: coordinatieve sukkel op coordinatieve sukkel). Dat ben ik met je oneens: ik meen dat je zelf sneller leert als je een kwalitatief goed paard hebt. Maar het is niet erg als we daarover van mening verschillen hoor.

aikon schreef:Ik ben niet helemaal met jullie eens dat wij (de consument) de markt hebben gemaakt wat het nu is. De industrie/groothandel heeft paardminnend NL ook gevonden. Handelaren en handelstallen hebben hier ook een hele grote kluif in. En het kruizen van rassen word ook gestimuleerd door stamboeken, dit door een hengst van een ander ras voor goedkeuring in hun stamboek op te nemen. En dat boer Piet met de merrie naar boer Klaas zijn hengst gaat om een veulentje te fokken is al zo oud als de weg naar Rome.
Ik las ergens dat er €1200,- voor een draver neer gelegd werd. Bij ons op stal worden regelmatig dravers verhandelt (merendeels krijgt enkele reis, dus slager) Maar voor €200,- á €300,- heb je een 3 jarige draver met koers ervaring. De meeste lopen niet hard genoeg. Zeggen ze. Op zuidlaarder markt (drenthe) zijn dit jaar vele pony's/paarden verkocht voor rond de €500,-. Slechte, maar ook goede, jong en oud, zelfs met goed papier. Je hoeft niet duizende euro's neer te leggen voor een paardje wat bij je past en aan je eisen voldoet, je moet wel verder kijken dan je neus lang is.
Mijn eigen 2 hengst pony's, 7 j. D en 4 j. E, heb ik beide voor €850,- (1 koste niks, heb ik al als flesveulen) beide van een goed gekeurde AVS hengst Tmin. Ik heb er super beesten aan. En ze zijn geschikt voor mijn eisen.
dat is lastiger. )Johanna59 schreef:aikon schreef:Ik ben niet helemaal met jullie eens dat wij (de consument) de markt hebben gemaakt wat het nu is. De industrie/groothandel heeft paardminnend NL ook gevonden. Handelaren en handelstallen hebben hier ook een hele grote kluif in. En het kruizen van rassen word ook gestimuleerd door stamboeken, dit door een hengst van een ander ras voor goedkeuring in hun stamboek op te nemen. En dat boer Piet met de merrie naar boer Klaas zijn hengst gaat om een veulentje te fokken is al zo oud als de weg naar Rome.
Ik las ergens dat er €1200,- voor een draver neer gelegd werd. Bij ons op stal worden regelmatig dravers verhandelt (merendeels krijgt enkele reis, dus slager) Maar voor €200,- á €300,- heb je een 3 jarige draver met koers ervaring. De meeste lopen niet hard genoeg. Zeggen ze. Op zuidlaarder markt (drenthe) zijn dit jaar vele pony's/paarden verkocht voor rond de €500,-. Slechte, maar ook goede, jong en oud, zelfs met goed papier. Je hoeft niet duizende euro's neer te leggen voor een paardje wat bij je past en aan je eisen voldoet, je moet wel verder kijken dan je neus lang is.
Mijn eigen 2 hengst pony's, 7 j. D en 4 j. E, heb ik beide voor €850,- (1 koste niks, heb ik al als flesveulen) beide van een goed gekeurde AVS hengst Tmin. Ik heb er super beesten aan. En ze zijn geschikt voor mijn eisen.
Nou, het zijn niet de boeren, die er zo maar een veulentje bij fokken. Zij weten wel wat ze doen!!
Het is juist de hobby-paarden houder.
En waar krijgen de handelsstallen en handelaren hun paarden vandaan? Juist heel erg vaak van die beruchte mensen met paarden, die er weer geen kant mee op konden. Moeten ze weer doorgereden worden. Ze raken ze zelf niet kwijt, omdat ze het gewoon niet kunnen. Dan maar naar een handelaar, etc.
In feite is het houden van paarden en ponies gewoon te goedkoop en te makkelijk. Er zouden veel strengere eisen moeten komen.
Niet meer in het achtertuintje, op dat kleine stukje grond. De prijzen voor paarden, zijn gewoon vaak veel te laag!! Als je geen goede prijs kunt betalen, dan kan je hem ook niet goed onderhouden. Begin er dan gewoon niet aan.(Dit is niet persoonlijk bedoelt Aikon, maar in het algemeen)

krackertje schreef:Datzelfde leuk en grappig gefokt veulen moet er uit en gaat naar een soort van handelstal, daar staan ondertussen de boxen al vol met gemiddeld getalenteeerde paarden en afzet is er weinig tot niet voor een klein stukje winst ( 3-jarige hengsten worden vanuit de opfok al verkocht voor minder dan dekgeld en kosten, zegt heel veel over kwaliteit van fokkerij)

. Dat de een (wat) beter in bepaalde dingen is dan een ander, is mooi meegenomen, maar uiteindelijk blijft het een paard. De prijzen zijn in mijn ogen kunstmatig hoog om "onderscheid" te maken, waardoor er mijns inziens ook vrij regelmatig neerbuigend naar "goedkopere" paarden wordt gedaan. Terwijl we toch met z'n allen dezelfde hobby hebben? En ook die hobby wordt door de een anders uitgevoerd dan de ander, maar dat hoeft toch niet door geld/status geregeerd te worden?
orienta schreef:Ach het is ook een beetje geluk hebben en door een paard heen kijken.
Ik was zelf op zoek naar een paard en had niet een heel ruim budget.
Ben toen bij een 11 jarige jazz gaan kijken die geen niveau had en af en toe recreatief bereden werd gaan kijken.
Heb er toen 1800 euro voor betaald.
Edit:
Toen ik hem bij ons op stal uitlaadde was de eerste reactie wat heb jij nou voor ezel gekocht
grauwman schreef:Ik heb nog nooit een paard gekocht wat een plaatje was maar eentje welke een plaatje zal worden. M'n vorige paard zag er totaal niet uit toen ik hem kocht kreeg vaak te horen daar zal je nooit een wedstrijd mee rijden. Uiteindelijk M gereden maar wegens z'n gezondheid en het feit dat hij al op leeftijd was ben ik gestopt. Je kan dus echt wel van niets iets maken.

Lauste schreef:Wij hebben 3.500 betaald voor onze 14-jarige E-pony, voorheen Z springen en M2 dressuur.
Dat is wel een mooi prijsje dacht ik zo.
Maar ik kom nu nooit meer zo'n prijs tegen voor zo'n pony, inderdaad absurd.
Gelukkig ben ik voorlopig nog niet op zoek naar een nieuw paard, en tegen de tijd dat ik dat wel ben hoop ik dat de prijzen weer normaal zijn geworden.
? 
maverick schreef:Op geld vragen staat geen straf, en op bieden ook niet![]()
Er zijn heel veel mensen die teveel vragen voor een paard dat klopt,maar als je het niet probeerd......
Bij veel van dat soort mensen krijg je ook zomaar een kwart of de helft van de prijs er af.