Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:15

Ik was absoluut niet op zoek naar iets bijzonders enige eis paard moest gezond zijn, koel in het hoofd en van het mannelijk geslacht. Heb voorheen paarden voor iemand anders gereden allemaal plaatjes maar sommige waren niet te rijden omdat er een flinke kop op zat. In één van die paarden had ik intresse maar die wilde hij absoluut niet kwijt de ander waar ik al een flinke tijd mee aan het stoeien was mocht ik voor een zacht prijsje overnemen. Ben niet op het aanbod ingegaan had nl geen zin om te verongelukken.

Je hoort hier heel vaak in de regio 'maar dat paard heeft dezelfde bloedlijn als die of is van familie van...' Ik zeg altijd op papier kan je niet rijden en daarom ben ik ook niet van plan om flink te betalen aangezien ik een normale ruiter ben die af en toe een wedstrijdje wil rijden meer niet.

Onlangs contact gehad met een verkoper welke een paard verkocht met de medeling dat het paard voor een zacht prijsje verkocht werd. Ik belde deze persoon en het paard moest 19.000,- kosten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:24

grauwman schreef:
Ik was absoluut niet op zoek naar iets bijzonders enige eis paard moest gezond zijn, koel in het hoofd en van het mannelijk geslacht. Heb voorheen paarden voor iemand anders gereden allemaal plaatjes maar sommige waren niet te rijden omdat er een flinke kop op zat. In één van die paarden had ik intresse maar die wilde hij absoluut niet kwijt de ander waar ik al een flinke tijd mee aan het stoeien was mocht ik voor een zacht prijsje overnemen. Ben niet op het aanbod ingegaan had nl geen zin om te verongelukken.

Je hoort hier heel vaak in de regio 'maar dat paard heeft dezelfde bloedlijn als die of is van familie van...' Ik zeg altijd op papier kan je niet rijden en daarom ben ik ook niet van plan om flink te betalen aangezien ik een normale ruiter ben die af en toe een wedstrijdje wil rijden meer niet.

Onlangs contact gehad met een verkoper welke een paard verkocht met de medeling dat het paard voor een zacht prijsje verkocht werd. Ik belde deze persoon en het paard moest 19.000,- kosten.

Ook voor een recreatie ruiter blijft Salinero Salinero, de capaciteiten en het kunnen worden er niet minder om, en het papier blijft.
Zeker kun je op een papier niet rijden, maar het schept wel een verwachtingswaarde voor het paard, maar is geen garantie.... en ook wil jij het paard voor recreatie gebruiken, de afstamming wordt niet anders en evenmin de capaciteiten.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:16

FloortjeM schreef:
Nou ja, jij stelt dat je vindt dat de kwaliteiten van je paard aan moeten sluiten bij je eigen kwaliteiten (en dus in mijn geval: coordinatieve sukkel op coordinatieve sukkel). Dat ben ik met je oneens: ik meen dat je zelf sneller leert als je een kwalitatief goed paard hebt. Maar het is niet erg als we daarover van mening verschillen hoor.

Natuurlijk leer je dan sneller,Maar ik denk dat jullie mij verkeerd begrijpen of ik leg het verkeerd uit :o
Heb je echt een talentvol paard dan past het gewoon niet bij mij, het is veel te hoog gegrepen en ik zou iedere dag er hard voor moeten knokken om op zijn niveau te blijven rijden.
Een coordinatieve sukkel hoeft van mij ook niet, ik wil wel een beetje leren, doe mij maar iets daar tussen dan ben ik tevreden :+
Zit nog een hele wereld tussen met genoeg leuke paarden!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:22

aikon schreef:
Ik ben niet helemaal met jullie eens dat wij (de consument) de markt hebben gemaakt wat het nu is. De industrie/groothandel heeft paardminnend NL ook gevonden. Handelaren en handelstallen hebben hier ook een hele grote kluif in. En het kruizen van rassen word ook gestimuleerd door stamboeken, dit door een hengst van een ander ras voor goedkeuring in hun stamboek op te nemen. En dat boer Piet met de merrie naar boer Klaas zijn hengst gaat om een veulentje te fokken is al zo oud als de weg naar Rome.

Ik las ergens dat er €1200,- voor een draver neer gelegd werd. Bij ons op stal worden regelmatig dravers verhandelt (merendeels krijgt enkele reis, dus slager) Maar voor €200,- á €300,- heb je een 3 jarige draver met koers ervaring. De meeste lopen niet hard genoeg. Zeggen ze. Op zuidlaarder markt (drenthe) zijn dit jaar vele pony's/paarden verkocht voor rond de €500,-. Slechte, maar ook goede, jong en oud, zelfs met goed papier. Je hoeft niet duizende euro's neer te leggen voor een paardje wat bij je past en aan je eisen voldoet, je moet wel verder kijken dan je neus lang is.

Mijn eigen 2 hengst pony's, 7 j. D en 4 j. E, heb ik beide voor €850,- (1 koste niks, heb ik al als flesveulen) beide van een goed gekeurde AVS hengst Tmin. Ik heb er super beesten aan. En ze zijn geschikt voor mijn eisen.

Nou, het zijn niet de boeren, die er zo maar een veulentje bij fokken. Zij weten wel wat ze doen!!
Het is juist de hobby-paarden houder.
En waar krijgen de handelsstallen en handelaren hun paarden vandaan? Juist heel erg vaak van die beruchte mensen met paarden, die er weer geen kant mee op konden. Moeten ze weer doorgereden worden. Ze raken ze zelf niet kwijt, omdat ze het gewoon niet kunnen. Dan maar naar een handelaar, etc.
In feite is het houden van paarden en ponies gewoon te goedkoop en te makkelijk. Er zouden veel strengere eisen moeten komen.
Niet meer in het achtertuintje, op dat kleine stukje grond. De prijzen voor paarden, zijn gewoon vaak veel te laag!! Als je geen goede prijs kunt betalen, dan kan je hem ook niet goed onderhouden. Begin er dan gewoon niet aan.(Dit is niet persoonlijk bedoelt Aikon, maar in het algemeen)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:53

Wil je iets aparts (dan wel op papier, ras, of in beweging) tja, dan moet je gaan betalen.
Eigen keus of je dat wel of niet wilt.
Voor velen van ons volstaat een correct niet speciaal paard, maar soms wil je net iets meer.
(In de basissport is dat in principe ook voldoende. )
Bovendien valt de potentie van een paard eruit rijden ook niet mee.

Uiteindelijk heb ik meer betaald voor mijn nieuwe paard dan de bedoeling was, maar was het gevolg
van mijn dwaze beslissing tijdens zoektocht naar KWPN of AV, om een Knabstrupper te willen.
En daarvan eentje met echt oude bloedlijnen opduiken, tja, dat kost wat... (en ik moest het land uit)
(zonder dat je dat geld, in de kwaliteit van de beweging terug ziet en zonder dat er in NL veel mensen
zullen zijn, die dit ras kennen en een warm hart toedragen. Overigens ik meer dan tevreden over zijn
beweging en potentie, nu nog eruit rijden :D :o dat is lastiger. )
veulen van dit soort lijnen gaat voor 3000 tot 5000 van de hand.. Ik ben thuisgekomen met een
dit jaar 5 jarige.. Die vorig jaar voorjaar 2 maand op beleer bedrijf is geweest en vervolgens de wei weer in.
Kan dus niet veel.

En toch heb ik die smak geld er voor uitgegeven. Heb wel mijn droompaard. (had hem graag met stippen gehad, maar ja...)

Tijdens mijn zoektocht veel KWPNers gezien, ook met droomprijzen gezien de schots en scheve die er tussen zaten,
die die bij instappen aan lange teugel al lopen te knarsetanden en die die ik niet mee "klikte".
(ben wezen kijken van 3500 tot 9000 euro)
En dan die mensen boos, dat je na 3 tellen naar stilstaand scheef paard te hebben staan kijken al zegt, nee.. dat wordt hem niet..
(en dat was dan bv een paard van 6000 euro, 6 jaar en L1 dressuur... papier niet extra speciaal)
Bij particulieren meer droomprijzen, dan bij handelsstallen, bovendien die stallen vinden het geen punt, als je 3 tellen kijkt
en zegt, nee.. wordt hem niet, zijn allang blij dat ze het direct horen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 03:26

Johanna59 schreef:
aikon schreef:
Ik ben niet helemaal met jullie eens dat wij (de consument) de markt hebben gemaakt wat het nu is. De industrie/groothandel heeft paardminnend NL ook gevonden. Handelaren en handelstallen hebben hier ook een hele grote kluif in. En het kruizen van rassen word ook gestimuleerd door stamboeken, dit door een hengst van een ander ras voor goedkeuring in hun stamboek op te nemen. En dat boer Piet met de merrie naar boer Klaas zijn hengst gaat om een veulentje te fokken is al zo oud als de weg naar Rome.

Ik las ergens dat er €1200,- voor een draver neer gelegd werd. Bij ons op stal worden regelmatig dravers verhandelt (merendeels krijgt enkele reis, dus slager) Maar voor €200,- á €300,- heb je een 3 jarige draver met koers ervaring. De meeste lopen niet hard genoeg. Zeggen ze. Op zuidlaarder markt (drenthe) zijn dit jaar vele pony's/paarden verkocht voor rond de €500,-. Slechte, maar ook goede, jong en oud, zelfs met goed papier. Je hoeft niet duizende euro's neer te leggen voor een paardje wat bij je past en aan je eisen voldoet, je moet wel verder kijken dan je neus lang is.

Mijn eigen 2 hengst pony's, 7 j. D en 4 j. E, heb ik beide voor €850,- (1 koste niks, heb ik al als flesveulen) beide van een goed gekeurde AVS hengst Tmin. Ik heb er super beesten aan. En ze zijn geschikt voor mijn eisen.

Nou, het zijn niet de boeren, die er zo maar een veulentje bij fokken. Zij weten wel wat ze doen!!
En waar krijgen de handelsstallen en handelaren hun paarden vandaan? Juist heel erg vaak van die beruchte mensen met paarden, die er weer geen kant mee op konden. Moeten ze weer doorgereden worden. Ze raken ze zelf niet kwijt, omdat ze het gewoon niet kunnen. Dan maar naar een handelaar, etc.
In feite is het houden van paarden en ponies gewoon te goedkoop en te makkelijk. Er zouden veel strengere eisen moeten komen.
Niet meer in het achtertuintje, op dat kleine stukje grond. De prijzen voor paarden, zijn gewoon vaak veel te laag!! Als je geen goede prijs kunt betalen, dan kan je hem ook niet goed onderhouden. Begin er dan gewoon niet aan.(Dit is niet persoonlijk bedoelt Aikon, maar in het algemeen)

Bovenstaande geeft al een heleboel aan, zoek je gewoon een simpel rechttoe rechtaan paard/pony ga dan naar de Zuidlaardermarkt...hebben die dieren ook nog een kans

En waar krijgen de handelsstallen en handelaren hun paarden vandaan? Juist heel erg vaak van die beruchte mensen met paarden, die er weer geen kant mee op konden

Bovenstaande geeft echt een probleem weer, de afgelopen jaren is er in bijna iedere rijpaardmerrie wel iets gestopt wat moest leiden tot een veulen, dat veulen was leuk maar moest er natuurlijk wel op een begeven moment uit, men had zich gek gestaard op de veilingprijzen die links en rechts ten toon gespreid werden en dat zou desbetreffende veulen wel zeker op gaan brengen, wat een teleurstelling..,..de gemiddelde paardeneigenaar/fokker heeft geen idee wat betreft het fokken van het juiste dier voor de juiste persoon.
Datzelfde leuk en grappig gefokt veulen moet er uit en gaat naar een soort van handelstal, daar staan ondertussen de boxen al vol met gemiddeld getalenteeerde paarden en afzet is er weinig tot niet voor een klein stukje winst ( 3-jarige hengsten worden vanuit de opfok al verkocht voor minder dan dekgeld en kosten, zegt heel veel over kwaliteit van fokkerij)

Als het zo nog even door gaat, kunnen we het beter salamifokkerij noemen. In deze tijden kan de echte fokker zich wel echt onderscheiden van de hobby-fokker, het is een kwestie van de juiste merrie dekken en het juiste veuken aanhouden :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 06:01

Ze vragen tegenwoordig ook al 1000 euro voor een chihuahua. :D

aikon

Re: Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:57

We kunnen helaas al spreken over salami fokkerij. De handelaar bij ons op stal brengt jaarlijks honderden veulens, groot en klein, naar de slager. Hij zegt zelf al "die raak ik aan de straat stenen niet kwijt, niemand wil zo lang wachten, dus gaan ze op transport". De meeste worden door Italianen opgekocht! Het gaat om beesten die zowel bij de huis tuin en keuken "fokkers" als de "echte" fokkers weg komen.
En veel boeren fokken ook echt wel in het wilde weg, elk veulen gaat standaard naar de slacht. "Hobby" heet zoiets. De boeren in mijn regio deden dit, "o, klaas het een hengst, gao k daor hene. Vorig jaor wask bij kees. Vollig mie het tabe ok een hengst, kank vollegend jaor wel hene."

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:00

Wij hebben 3.500 betaald voor onze 14-jarige E-pony, voorheen Z springen en M2 dressuur.
Dat is wel een mooi prijsje dacht ik zo. :)

Maar ik kom nu nooit meer zo'n prijs tegen voor zo'n pony, inderdaad absurd.
Gelukkig ben ik voorlopig nog niet op zoek naar een nieuw paard, en tegen de tijd dat ik dat wel ben hoop ik dat de prijzen weer normaal zijn geworden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:46

krackertje schreef:
Datzelfde leuk en grappig gefokt veulen moet er uit en gaat naar een soort van handelstal, daar staan ondertussen de boxen al vol met gemiddeld getalenteeerde paarden en afzet is er weinig tot niet voor een klein stukje winst ( 3-jarige hengsten worden vanuit de opfok al verkocht voor minder dan dekgeld en kosten, zegt heel veel over kwaliteit van fokkerij)

Een papier blijft niets anders dan een verwachting, en sommigen maken hun verwachting niet waar, blijken niet goed te zijn op de foto om door te gaan voor HK, of de beweging is niet dat wat men er van verwacht had.

Haal je dan een paard uit de opfok naar huis, heb je een stal nodig, een ruiter etc, en dan moet je dus nog meer kosten maken, an kun je beter zo uit het land verkopen, dan nog meer kosten maken die je er dan ook nog bij moet gaan rekenen.

is dat dan gebrek aan kwaliteit in de fokkerij? Zou makkelijk zijn als we op voorhand al zouden weten of een aanparing geslaagd zou zijn en we op voorhand al weten of het een ggk hengst wordt, veilingtopper, of een topsportpaard.

aikon

Re: Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:38

@alane, ben ik met je eens. Een kennis van mij heeft 5 jaar achtereen met de zelfde hengst merrie combinatie gefokt. 5 totaal verschillende veulens waarvan er maar 1 in de sport kwam. De rest kon het niet. Toch hadden, zowel hengst als merrie erg goede bloedlijnen en prestaties, niet het gewenste plaatje geleverd. Het is puur gok werk. In de draver wereld word voor duizend euro en nog wat betaald voor dat het veulen geboren is, is ie er dan komt er nog meer bij. En vele van deze gaan uiteindelijk weg voor 2 á 300 euro. Puur omdat ze op jonge leeftijd niet het gedachte beeld waar kunnen maken. Dus salami vulling.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:39

Heel herkenbaar dit.
Ik ben al een paar jaar aan het zoeken naar een paard die aan mijn wensen moest voldoen. Ik zocht een paard waar ik zowel lekker een buitenritje mee kon maken maar ook leuk mee kon draaien op wedstrijd.
Mijn budget was toen tot 3500 euro. Hoefde van mij geen niveau te hebben.
Ik heb heel veel paarden bekeken en op proef gehad.
Maar voor dat geld was er gewoon niet te vinden wat ik zocht. Of ze hadden leuk papier (wat mij niet intereseert) en leuke bewegingen. Maar een erg moeilijk karakter en waar ik ook niet veilig me enaar buiten kon.
Of ze hadden geen papier wel braaf maar niet geschikt voor de wedstrijden.

Ik heb dit jaar mijn budget omhoog geschroef naar echt maximaal 5000 euro moest wel minimaal L/M dressuur gelopen hebben hoefde niet op wedstrijd maar wel in training. Moest makkelijk en braaf te rijden zijn en niet ouder als 12 jaar.
Weer heel veel paarden bekeken.
En nu het perfecte paard gevonden.
Een 9 jarige Lester x Concorde L springen op wedstrijden gelopen en M niveau dressuur in training gelopen. Heel fijn en makkelijk te rijden. Fijn nuchter karakter. En ook heel goed verkeers en trailermak. Ik ben er helemaal gelukkig mee en binnen het budget gebleven.
Ik vind ook dat ze niet te duur was.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:05

Ach het is ook een beetje geluk hebben en door een paard heen kijken.
Ik was zelf op zoek naar een paard en had niet een heel ruim budget.
Ben toen bij een 11 jarige jazz gaan kijken die geen niveau had en af en toe recreatief bereden werd gaan kijken.

Heb er toen 1800 euro voor betaald.

Edit:

Toen ik hem bij ons op stal uitlaadde was de eerste reactie wat heb jij nou voor ezel gekocht :wow:

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:03

Mijn mening: een paard is een paard en elk paard "schijt" net zoveel in een stal :P . Dat de een (wat) beter in bepaalde dingen is dan een ander, is mooi meegenomen, maar uiteindelijk blijft het een paard. De prijzen zijn in mijn ogen kunstmatig hoog om "onderscheid" te maken, waardoor er mijns inziens ook vrij regelmatig neerbuigend naar "goedkopere" paarden wordt gedaan. Terwijl we toch met z'n allen dezelfde hobby hebben? En ook die hobby wordt door de een anders uitgevoerd dan de ander, maar dat hoeft toch niet door geld/status geregeerd te worden?
Even voor de duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling om hier een discussie over te voeren of reacties uit te lokken, maar puur om mijn mening te geven! ;)
Ik denk ook dat doordat fokkers/hengstenhouders het dekgeld/inseminatiegeld ook kunstmatig hooghouden, paarden vanzelf ook duurder worden. Erg jammer! |(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:05

orienta schreef:
Ach het is ook een beetje geluk hebben en door een paard heen kijken.
Ik was zelf op zoek naar een paard en had niet een heel ruim budget.
Ben toen bij een 11 jarige jazz gaan kijken die geen niveau had en af en toe recreatief bereden werd gaan kijken.

Heb er toen 1800 euro voor betaald.

Edit:

Toen ik hem bij ons op stal uitlaadde was de eerste reactie wat heb jij nou voor ezel gekocht :wow:

Ha, ha, ha, herkenbaar! Ik was op zoek naar een dressuurpaard en kwam met een Haflingerveulen terug: "Wat doe jij nou met een Shetlander?". :+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:12

Ik vind het wel meevallen eigenlijk := .
Of het is mij in elk geval niet opgevallen..
3 maanden geleden heb ik mijn paardje gekocht (KWPN, ruin, 7 jaar, L2 dres.): 4.000 euro. Wat ik gewoon een normale prijs vind.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:12

haha nou ja kon ze geen ongelijk geven want ze zag er toen nou ook niet echt uit als een sportpaard :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:13

orienta schreef:
haha nou ja kon ze geen ongelijk geven want ze zag er toen nou ook niet echt uit als een sportpaard :+

Ah joh, dat hoeft toch ook niet? Als jullie maar een klik hebben! ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:14

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:27

Ik heb nog nooit een paard gekocht wat een plaatje was maar eentje welke een plaatje zal worden. M'n vorige paard zag er totaal niet uit toen ik hem kocht kreeg vaak te horen daar zal je nooit een wedstrijd mee rijden. Uiteindelijk M gereden maar wegens z'n gezondheid en het feit dat hij al op leeftijd was ben ik gestopt. Je kan dus echt wel van niets iets maken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:28

grauwman schreef:
Ik heb nog nooit een paard gekocht wat een plaatje was maar eentje welke een plaatje zal worden. M'n vorige paard zag er totaal niet uit toen ik hem kocht kreeg vaak te horen daar zal je nooit een wedstrijd mee rijden. Uiteindelijk M gereden maar wegens z'n gezondheid en het feit dat hij al op leeftijd was ben ik gestopt. Je kan dus echt wel van niets iets maken.

hmm dat klinkt mij heel bekend in de oren :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:58

Lauste schreef:
Wij hebben 3.500 betaald voor onze 14-jarige E-pony, voorheen Z springen en M2 dressuur.
Dat is wel een mooi prijsje dacht ik zo. :)

Maar ik kom nu nooit meer zo'n prijs tegen voor zo'n pony, inderdaad absurd.
Gelukkig ben ik voorlopig nog niet op zoek naar een nieuw paard, en tegen de tijd dat ik dat wel ben hoop ik dat de prijzen weer normaal zijn geworden.

vind je het goedkoop dan :o ?

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:37

Op geld vragen staat geen straf, en op bieden ook niet :D

Er zijn heel veel mensen die teveel vragen voor een paard dat klopt,maar als je het niet probeerd......
Bij veel van dat soort mensen krijg je ook zomaar een kwart of de helft van de prijs er af.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 07:11

maverick schreef:
Op geld vragen staat geen straf, en op bieden ook niet :D

Er zijn heel veel mensen die teveel vragen voor een paard dat klopt,maar als je het niet probeerd......
Bij veel van dat soort mensen krijg je ook zomaar een kwart of de helft van de prijs er af.

ooh.. dat vind ik dan wel knap dat jou dat is gelukt.
Wij kregen iedere keer te horen wat voor toppert dat ze wel niet hadden,
en dat ze die prijs echt wel waard was (en dat zijn dan dezelfde paarden van een 1,5 jaar geleden waar ik wilde gaan kijken welke nu nog tekoop staan)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:22

ja het is erg duur,
ik sta op een stal waar ze ook paarden handelen * maar wel heel erg netjes, netjes beleerd dagelijks weidegang, lekker gereden of ingereden, leuke buitenritjes *

maar hier zie je ook als ze een paard t.e.a.b willen kopen
er uiteindelijk toch BIJV< 10.000 word gevraagt.
en als je ze dan voor het dubbele wil gaan verkopen.. word dat echt te gek.

een paard van Bijv 3000 kan toch net zo goed zijn, alleen moet je die nog meer leren of zijn ze gangen dan misschien niet GEWELDIG maar wel netjes , kan je tog ook lekker wedstrijdjes gaan rijden..?

dat duren gedoe soms echt onzin,.
toen ik voor een paard aan het kijken was stond er deze tussen :

B dresuur
ouders : onbekent
ruin
1.65schoft
14 jaar
geen trailer gewent
verder wel verkeers mak, geen stal gebreken ect.
geen spring ervaring
_____ prijs : 10.000-15.000_______

Dit is niet normaal voor een basis paardje toch?
Zelfs niet als ze er goud in hebben gespoten
Laatst bijgewerkt door Musiess op 19-04-10 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt