Bitloos rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:52

De laatste posts vind ik wel weer interessant, over het 'aanleren' van correct rondtuffen (hihi) met of zonder bit. Even weer mezelf als referentiekader ;) Ik start mijn jonge paarden op een (touw) halster, waar ze wel een hoofdstel met bit bij aanhebben ter gewenning, maar de teugels zitten aan het halster vast. Later clip ik ze dóór het halster heen aan de bitringen zodat er een combi is. Uiteindelijk accepteren ze het bit fijn en zonder dwang en rijd ik alleen met bit. De reden is, zoals ik al eerder zei, dat ik op die manier fijner en preciezer kan inwerken en naar mijn idee een betere communicatie heb met mijn paard om hem op te leiden op weg naar verzameling. Dit proces duurt natuurlijk jaren. Een van mijn paarden is tien jaar oud en goed opgeleid. Het lijkt me best gaaf om die uiteindelijk eens bitloos (met als einddoel bv een halsring) te gaan rijden, maar dit zie ik als een proces. Hij is zeer, zeer temperamentvol maar nu wel in het stadium dat ik hem grotendeels op mijn zit kan rijden en hij zoveel draagkracht heeft dat hij ik hem vóór nauwelijks meer hoef te begeleiden. Ik ben een gevoelsruiter dus sommige dingen kan ik gewoon niet goed uitleggen, maar ik heb echt het gevoel dat ik oa dit paard niet had kunnen opleiden tot het niveau waarop hij nu is, zonder bit. Wellicht verschilt dit wel per ras of rijstijl? Ik heb het idee dat bv Paso's of andere barokke rassen beter zonder bit op te leiden zijn dan andere rassen. Deze zijn soms zo hypersensibel en hebben van nature zoveel oprichting en gang dat ze nauwelijks begeleiding vóór nodig hebben. Maar zoveel barokke paarden heb ik nu ook weer niet gereden dus nogmaals, dit is enkel een vermoeden (voordat ik weer van 'onzin en leugens' wordt beticht ;))

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 03:04

peer2005 schreef:
Wellicht verschilt dit wel per ras of rijstijl?

Ik denk dat dit vooral per ruiter, diens kennis en motivatie/beweegredenen verschilt. ;)

Ik ben niet tegen het gebruik van een bit in de juiste handen maar wel voorstander van bitloos en tegen misbruik van het bit... maw het gebruik van het bit als rem of spanschroef om je paard in een onnatuurlijke 'dressuurhouding' te schroeven.
Mijn mening is dat je wanneer je de keuze maakt om op een paard te gaan zitten, je de verantwoordelijkheid neemt om dat met respect en eerbied voor het paard op een zodanige wijze te doen dat het hier fysiek en mentaal beter van wordt dan wanneer je deze keuze niet zou maken.
Dit vraagt van de mens een serieuze investering in kennis en tijd. De kennis om dat zonder een bit te doen bestaat... die moet je alleen in je opnemen en ten uitvoer brengen. In dat verband zie ik dus niet in waarom ik de egoïstische keuze zou maken om een stuk metaal in de mond van mijn paard te hangen. Wat de berbers 5 à 6000 jaar geleden zonder enige optoming konden, moeten wij toch ook kunnen gezien de huidige rijkdom aan didactisch materiaal en hulpmiddelen op dit gebied?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:56

peer2005 schreef:
Een van mijn paarden is tien jaar oud en goed opgeleid. Het lijkt me best gaaf om die uiteindelijk eens bitloos (met als einddoel bv een halsring) te gaan rijden, maar dit zie ik als een proces. Hij is zeer, zeer temperamentvol maar nu wel in het stadium dat ik hem grotendeels op mijn zit kan rijden en hij zoveel draagkracht heeft dat hij ik hem vóór nauwelijks meer hoef te begeleiden.

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat jij je paard nu al beter bitloos zou kunnen rijden (rijtechnisch, dus) dan de meeste bitloos gereden paarden. Heel veel mensen die bitloos rijden (ja er zijn best diverse uitzonderingen) hebben vooral de ambitie lekker met hun paard het bos in te gaan en niet om het dier op te leiden tot GP-niveau (of zelfs maar L-niveau). Dan mag je tevreden zijn als ze hun paard netjes ontspannen over 4 benen laten lopen. De meeste mensen die bitloos wat meer gevorderde dressuur vertonen, hebben het paard opgeleid met bit. Is ook niet zo vreemd, want met een bit kun je veel meer variatie geven in je handhulpen dan met een bitloze optoming, zeker als het een dubbelgebroken bit is. Maar dat vergt dan wel weer die "opgeleide hand", waarmee je niet geboren wordt en waar veel maneges ook niet een geweldige basis voor leggen. ;(

peer2005 schreef:
Ik ben een gevoelsruiter dus sommige dingen kan ik gewoon niet goed uitleggen, maar ik heb echt het gevoel dat ik oa dit paard niet had kunnen opleiden tot het niveau waarop hij nu is, zonder bit. Wellicht verschilt dit wel per ras of rijstijl? Ik heb het idee dat bv Paso's of andere barokke rassen beter zonder bit op te leiden zijn dan andere rassen. Deze zijn soms zo hypersensibel en hebben van nature zoveel oprichting en gang dat ze nauwelijks begeleiding vóór nodig hebben. Maar zoveel barokke paarden heb ik nu ook weer niet gereden dus nogmaals, dit is enkel een vermoeden (voordat ik weer van 'onzin en leugens' wordt beticht ;))

Ras maakt wel wat uit, een ras dat ontwikkeld is om voor een kar te lopen zal meer moeite hebben met dragen en oprichting, barokke rassen kunnen juist relatief gemakkelijk dragen en verzamelen, maar hebben weer moeite met verruimen. Moderne wpn-ers zijn nogal lang in hun rug en daardoor ook niet zo gemakkelijk te verzamelen als een kort gebouwd barok paard, maar ze kunnen wel weer spectaculair met de pootjes zwaaien :D Daarnaast zal het je meer moeite kosten om een eigenwijs paard (bitloos) op te leiden dan een zeer mensgericht paard. Bepaalde rassen zijn gefokt op die mensgerichtheid, andere rassen juist op zelfstandigheid, wat gemakkelijk kan uitkomen in "eigenwijs", sommige rassen gaat men voor het super sensibele, bij andere rassen gaan ze juist voor extreme nuchterheid. Maar uiteindelijk moet je nog steeds naar het individuele paard kijken, want binnen rassen zijn nog steeds grote verschillen in karakter.
Rijstijl in de zin van "gangbare dressuur", "western", "Spaans", "Mongools" enzo maakt in zoverre wat uit dat men verschillende doelen heeft en dus ook verschillende prioriteiten. Rijstijl van de individuele ruiter (gevoelig - grof) is uiteindelijk bepalend voor je resultaten, gecombineerd met de kwaliteit van de begeleiding. Je kunt nog zo gevoelig zijn, als je geen idee hebt hoe je de biomechanica van het paard beinvloed, kom je alsnog nergens.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:27

yole schreef:
Wat de berbers 5 à 6000 jaar geleden zonder enige optoming konden, moeten wij toch ook kunnen gezien de huidige rijkdom aan didactisch materiaal en hulpmiddelen op dit gebied?

Sja maar wát konden zij dan precies zonder optoming he... En ging het één misschien niet ten koste van het ander, denk dat het maar zo zou kunnen dat ze destijds het welzijn van het paard niet op nr 1 hadden staan...
Waratje schreef:
Heel veel mensen die bitloos rijden (ja er zijn best diverse uitzonderingen) hebben vooral de ambitie lekker met hun paard het bos in te gaan en niet om het dier op te leiden tot GP-niveau (of zelfs maar L-niveau). Dan mag je tevreden zijn als ze hun paard netjes ontspannen over 4 benen laten lopen. De meeste mensen die bitloos wat meer gevorderde dressuur vertonen, hebben het paard opgeleid met bit. Is ook niet zo vreemd, want met een bit kun je veel meer variatie geven in je handhulpen dan met een bitloze optoming, zeker als het een dubbelgebroken bit is. Maar dat vergt dan wel weer die "opgeleide hand", waarmee je niet geboren wordt en waar veel maneges ook niet een geweldige basis voor leggen. ;(

Hier ben ik het zeker mee eens, er zijn enorme tekortkomingen in de instructie. Dit lijkt mij persoonlijk dus eerder iets om me druk over te maken dan het per se met of zonder bit rijden. Wat ik trouwens wel al meerdere malen bij bitloze ruiters heb geconstateerd, is dat de grenzen verlegd worden. Een bit is zielig, dus het is óók zielig om je paard aan het werk te zetten, hem actief te trainen zodat hij sterker wordt en jou beter kan dragen. Ik heb paarden gezien die zonder ijzers met pijnlijke hoeven, urenlang met boomloos zadel want ook een boom is slecht, en bitloos totaal op de voorhand urenlang rondtoffelden. Heeerlijk recreatief... |( En na de rit lekker bezweet zonder deken de modderpaddock in, want helaas hebben we niet de ‘luxe’ van een groot, droog stuk land. Ik besef dat ik hiermee een uiterste beschrijf, maar ik vind het een schrikbeeld want het is minstens zo slecht als de rollkür gereden stalknol. Nuances... Daarom ook mijn conclusie, begin bij de basis, begin bij een goede instructie.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 07:39

peer2005 schreef:
Waratje schreef:
Heel veel mensen die bitloos rijden (ja er zijn best diverse uitzonderingen) hebben vooral de ambitie lekker met hun paard het bos in te gaan en niet om het dier op te leiden tot GP-niveau (of zelfs maar L-niveau). Dan mag je tevreden zijn als ze hun paard netjes ontspannen over 4 benen laten lopen. De meeste mensen die bitloos wat meer gevorderde dressuur vertonen, hebben het paard opgeleid met bit. Is ook niet zo vreemd, want met een bit kun je veel meer variatie geven in je handhulpen dan met een bitloze optoming, zeker als het een dubbelgebroken bit is. Maar dat vergt dan wel weer die "opgeleide hand", waarmee je niet geboren wordt en waar veel maneges ook niet een geweldige basis voor leggen. ;(

Hier ben ik het zeker mee eens, er zijn enorme tekortkomingen in de instructie. Dit lijkt mij persoonlijk dus eerder iets om me druk over te maken dan het per se met of zonder bit rijden. Wat ik trouwens wel al meerdere malen bij bitloze ruiters heb geconstateerd, is dat de grenzen verlegd worden. Een bit is zielig, dus het is óók zielig om je paard aan het werk te zetten, hem actief te trainen zodat hij sterker wordt en jou beter kan dragen. Ik heb paarden gezien die zonder ijzers met pijnlijke hoeven, urenlang met boomloos zadel want ook een boom is slecht, en bitloos totaal op de voorhand urenlang rondtoffelden. Heeerlijk recreatief... |( En na de rit lekker bezweet zonder deken de modderpaddock in, want helaas hebben we niet de ‘luxe’ van een groot, droog stuk land. Ik besef dat ik hiermee een uiterste beschrijf, maar ik vind het een schrikbeeld want het is minstens zo slecht als de rollkür gereden stalknol. Nuances... Daarom ook mijn conclusie, begin bij de basis, begin bij een goede instructie.

De instructie is inderdaad iets om je zorgen over te maken. Ik heb 5 jaar les gehad op maneges, maar ik heb bijvoorbeeld nooit geleerd hoe een paard te verzamelen of ook maar de achterhand eronder te krijgen. Daar werd niet eens over gesproken, ik wist niet eens dat dat nodig was. Na die 5 jaar ben ik verhuisd en dus ook gestopt op de manege, en toen drong het allemaal tot me door. Ik ben op zoek gegaan, en uiteindelijk heb ik antwoorden gekregen op mijn vragen. Mijn shetlanders rijd ik zelf niet, maar heb ze wel aan de lange lijnen, lange teugel en ze gaan ooit nog voor de kar. Daarbij probeer ik ze wel zoveel mogelijk te stimuleren hun achterhand eronder te zetten.
Dit heeft alleen niks met bitloos te maken...
Maar naar mijn idee kun je een paard net zo goed bitloos als met bit opleiden tot op hoog niveau.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 07:56

Hier een voorbeeld waarom ik over ben gestapt op bitloos. De pony op de foto's had geen mondproblemen, is gecontroleerd. Verder lichamelijk ook helemaal in orde. Er zit slechts 2 maanden tussen de foto's met bit en bitloos.

Met bit zag het er zo uit:
Afbeelding
Haar mond wat dichterbij:
Afbeelding

En bitloos, 2 maanden later:
Afbeelding

Afbeelding

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:14

Pfoe, er is een duidelijk een pro en anti kamp, die het niet met elkaar eens zijn.
We zullen zien en ik hoop over een aantal jaar als een voorbeeld in de sport te kunnen dienen ten aanzien van het bitloos en op blote voeten rijden (springen/eventing)
Komend najaar ga ik langzaamaan beginnen met het inrijden van mijn KWPN merrie, bitloos. Welke optoming het uiteindelijk zal worden kan ik nog niet zeggen, daar moet ik eerst nog eens naar rondkijken, maar wat als een paal boven water staat is dat het "aankunnen" van een paard niets van doen heeft met een bit, dat heeft te maken met dominantie t.o.v. je paard en het vertrouwen van je paard in de ruiter of amazone.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:18

Judith je geeft een voorbeeld van foto's waarom je bent over gestapt op bitloos, maar welk verschil moeten we zien?
Wat is je reden geweest?

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:23

Het schuimen is vaak een teken van pijn...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:03

Nope...hoeft niet! onze paarden lopen bitloos en als ik ze iets vraag wat veel inspanning, kracht of blablabla kost dan gaan ze ook schuimen.
Paarden gaan minimaal 1x per jaar naar de tandarts.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:08

Citaat:
Ik heb paarden gezien die zonder ijzers met pijnlijke hoeven, urenlang met boomloos zadel want ook een boom is slecht, en bitloos totaal op de voorhand urenlang rondtoffelden. Heeerlijk recreatief... |

Zo!... Jij hebt dus paarden urenlang kreupel zien rondlopen!? Ik neem aan dat je hierbij je verantwoordelijkheid hebt genomen en diens ruiter van het paard hebt getrokken? Nuances... ;)

Citaat:
( En na de rit lekker bezweet zonder deken de modderpaddock in, want helaas hebben we niet de ‘luxe’ van een groot, droog stuk land.

Sterker nog... Ik ken mensen die de afgelopen maanden hun paarden 3x per week lekker in het zweet hebben gereden en vervolgens zonder winterjas bij -5° op een besneeuwde open weide stallen. Opmerkelijk is ook dat deze paarden buiten hun jaarlijkse inenting in 15 jaar geen dierenarts gezien hebben...

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:21

mij lijkt het niet gevaarlijk, mensen hebben er goed over nagedacht hoe het in mekaar zit en ik heb al een paar keer op een paard gereden zonder bit en dat ging prima :)
eigenlijk heb ik ook een voorkeur voor bitloos rijden.
niet voor mij maar voor het paard.
je voelt er geen verschil van als je aan het rijden bent, maar paard denk ik wel.
op de neus kan het denk ik het minder pijn doen als in de mond.
maar het kan dat ik het fout heb hoor, maar ik ik denk het niet.

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:22

judithjuhh schreef:
Hier een voorbeeld waarom ik over ben gestapt op bitloos. De pony op de foto's had geen mondproblemen, is gecontroleerd. Verder lichamelijk ook helemaal in orde. Er zit slechts 2 maanden tussen de foto's met bit en bitloos.

Met bit zag het er zo uit:
Afbeelding
Haar mond wat dichterbij:
Afbeelding

En bitloos, 2 maanden later:
Afbeelding

Afbeelding

wow... het paard is veel rustiger

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:52

Loesje79 schreef:
Het schuimen is vaak een teken van pijn...

ook ik ben het hier niet mee eens, als ik mijn paard aan het werk zet schuimt ze ook.
zoals eerder gezegd rij ik ook bitloos.

daarbij laat je een foto zien van groen schuim het paard in kwestie heeft gewoon gras gegeten met bit, of had nog veel gras in zijn mond toen het bit in ging.
dat heeft zeker niets met pijn te maken.

ik ben niet tegen of voor een bit. vindt alleen dat er zeker geen onzin verhalen moeten gezegd wordt waarom iemand juist bitloos of met bit rijdt.
ik mijn ogen kun je bitloos net zoveel bereiken met een paard als zonder bit.
mensen die met bit willen rijden moeten dat ook gewoon blijven doen.

NessahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:15

Mijn paard loopt haast hetzelfde met of zonder bit. ( met een hele frisse bui niet).

Buiten rijd ik altijd met bit, mijn paard is enorm gevoelig en als ze schrikt en ik maak een ophouding in mijn teugel staat ze altijd direct ervan stil. Zonder bit niet. Dus voor mij is dat veiliger. :)

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:34

Hoi Yole, ik geef zelf aan dat ik een uiterste schets in mijn post, in een poging om de discussie wat meer naar een middenweg te trekken. Je hoeft mij bv niks te vertellen over buitenpaarden, al mijn paarden staan namelijk 24/7 buiten zonder dekens, zomer en winter, in kuddeverband. Desbetreffende ruiters waar ik over spreek waren pensiongasten welke oa een weekendbekapcursus hebben gevolgd en al hun info van internet haalden. Ze reden inderdaad uren rond op hun paarden die te korte hoeven hadden en daarom krabbelend en kort liepen en ook regelmatig periodes niks konden doen ivm hoefzweren. Heb pittige gesprekken met deze mensen gevoerd (mocht ze graag als persoon ;)), met in het achterhoofd dat mensen toch niet kunnen veranderen als ze er niet voor openstaan. Maargoed ik dwaal af want hier gaat het topic eigenlijk helemaal niet over ;) Ik wilde het alleen even verduidelijken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:38

Citaat:
wow... het paard is veel rustiger

Sorry, ik moet even reageren hoor... :Y)
Maar waaraan zie jij dat het paard veel rustiger is?

Helaas zie ik sommige mensen reageren als bitloos alleen nog bestaat en rijde met bit not done is.
Het blijft dat de ruiterhand nog steeds bepaalt of iets zacht of hard in werkt of je nou met bit of bitloos rijd.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:53

annebe schreef:
Het blijft dat de ruiterhand nog steeds bepaalt of iets zacht of hard in werkt of je nou met bit of bitloos rijd.

Idd, daar kan ik me bij aansluiten... In beide 'kampen' zijn goede en slechte voorbeelden te vinden.

@peer2005: bedankt voor de verduidelijking. ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:01

judithjuhh schreef:
De instructie is inderdaad iets om je zorgen over te maken. Ik heb 5 jaar les gehad op maneges, maar ik heb bijvoorbeeld nooit geleerd hoe een paard te verzamelen of ook maar de achterhand eronder te krijgen. Daar werd niet eens over gesproken, ik wist niet eens dat dat nodig was.

En laat dat nu net het belangrijkste zijn!! Alleen op deze manier kan het paard de ruiter op verantwoorde gezonde manier dragen. Dat is idd wel een gegeven waaraan de discussie wel of niet rijden met een bit ondergeschikt is... maar goed, het gaat hier over bitloos rijden... :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:27

Met die foto's wilde ik duidelijk maken hoe mijn merrie is veranderd. De foto's met bit zijn gemaakt aan de lange lijnen, net als de foto's bitloos.
Het schuimen deed ze zodra het bit in haar mond ging, ze slikte gewoon niet meer. Dat leek me absoluut niet prettig. Dat het slijm groen is, is nogal logisch, als ze 24/7 op de wei staat en aan 1 stuk door gras eet.
Ze is inderdaad een stuk rustiger bitloos dan met bit. Met bit ging ze snel sterrenkijken, zoals op de eerste foto vrij duidelijk is. Ze loopt van zichzelf al met haar hoofd vrij hoog, maar haar neus wijst met bitloos toch een stuk verder naar beneden.
Ook gelet op de verzameling? Met bit was het echt onmogelijk voor ons om de achterhand eronder te krijgen, omdat ze met haar hoofd zo enorm hoog liep. Met bitloos was dat in een klap over, te zien op de twee bitloze foto's.

Dus:
@annebe: Als je geen verschil ziet tussen de foto's, dan vraag ik me toch af of je wel goed kijkt. Het schuimen is afgelopen, de achterhand zit er sterk onder, ze loopt rustiger, haar neus steekt niet meer omhoog.
@Qaatje: Dat heb je inderdaad goed gezien, ze is opmerkelijk veel rustiger geworden.
@kvika: Groen schuim is gewoon omdat ze dus 24/7 op de wei loopt. Het is wel een shet he, dus die houden nooit op :) Ze had niet met bit in gegeten, bij ons mogen ze niet eten als ze hun hoofdstel om hebben.

Ik ben niet anti-bit, maar dit is gewoon mijn verhaal. Dat verschilt per paard en per ruiter. Voor mijn merrie was dit gewoon duidelijk een goede oplossing.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:42

Ik rij mijn fjord sinds kort met het kaakgekruisde hoofdstel van Dr. Cook.
Ik wil nooit meer anders. Ze is veel blijer en laat veel makkelijker het lichaam los.
Het lijkt wel alsof ze opgelucht is dat ze geen bit meer in hoeft.
Ook heb ik het idee dat ik hiermee meer controle heb dan met het bit.
Het bit kon ze echt tussen de kiezen pakken, de kaak op slot en gaan met die banaan.

Ze heeft ook tijden goed gelopen op het bit hoor maar ben dit uit nieuwsgierigheid gaan proberen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:35

Ik wil ook écht bitloos beginnen. Met de rede dat ik het nut van het bit niet echt in zie, en ik mijn pony geen pijn wil doen. Ookal heb ik een stille hand, hij heeft genoeg afgezien. Als ik vroeger reed, knarsetande hij altijd. Eerst dacht ik dat het het zadel was, maar nadat ik een nieuw zadel had bleek dat dus niet zo te zijn ...
Mijn lesgeefsters zijn heel enthausiast over het bitloos rijden, niemand in de buurt die het doet. Ik ben dus de eerste die ermee begint :D.
Ik ben nu voorlopig begonnen op een touwhalster, sturen lukt nog niet 100%. Ik heb er nog maar 3x mee gereden, hij is wel meer ontspannen. Hij loopt wel veel vogels te spotten maar met bit is dat meestal niet anders.
Ik zit nog te twijfelen of ik een sidepull zou kopen of de gekruiste van barefoot (walnut).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:59

Yoshino schreef:
Ik wil nooit meer anders.
Het lijkt wel alsof ze opgelucht is dat ze geen bit meer in hoeft.

Zo heb ik er ook eentje. Ik rij hem al 5 jaar met een Cook-kopie, en ik wil (voor hem zeker) nooit meer wat anders.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:46

Ik rijd met bit en mijn pony heeft er absoluut geen last van dus ik ga het ook niet veranderen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:20

Als je mij een half jaar geleden had vertelt dat ik bitloos zou gaan rijden had ik je uitgelachen. Na een hele korte tijd ben ik gaan denken: waarom een stuk ijzer in de mond hangen als t zonder ook goed gaat.
Ze liep vandaag weer super super lekker. Ik zweef ff door op mn roze wolkje.