Stel dat je krijgt te horen dat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Stel dat je krijgt te horen dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:27

En toch denk ik, dat het er vanaf hangt waar je je paard voor hebt gekocht.
Heb je hem gekocht als maatje/recreatie of ben je een fanatieke wedstrijd ruiter en heb je hem voor de sport gekocht.

Ik doe mijn paard niet zo maar weg, maar als ik in geen enkele tak van de sport meer kan rijden dan houdt het toch echt op.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:04

mij maakt het niet uit dan maar wat minder ik
heb nu een welsh veulentje erbij en had nog een kwpn maar omdat ik die nie kan rijden
kan ik die welsh ook lekker vertroetelen

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:08

Phoe, dat ligt heel erg aan de situatie.
Als ik héél erg aan het paard gehecht ben, wordt het moeilijk.
Maargoed, ik zou ook kijken naar wat het beste is voor mijn paard. Zou ik haar ( omdat ik zoveel van haar hou) op een manege laten staan waar ze 3 uur per dag naar buiten kan. Óf gaat ze lekker bij iemand 24/7 buiten staan en kan ik weer een nieuw paard aanschaffen waarmee ik weer verder kan. Dan is de keuze snel gemaakt denk ik :).

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:10

maar kijk ik was 100% wedstrijdruiter (en nog steeds) alleen op dat moment zelf kon/kan ik haar ECHT niet weg doen.. ik heb het geluk dat ik paarden van anderen start en rij, en zelfs paarden afzeg omdat het teveel wordt, maar heb een hele poos gehad dat ik niets reed, whatever mn paard is mn maatje!

nou ligt het misschien bij mij iets anders, want mn paard werd ongeschikt verklaard en ik brak mn rug, de vraag was of ik ooit nog wel op het paard zou zitten en dan zou fokkerij een andere oplossing zijn.. heb het geluk dat ik er weer op zit, en mn paard heb ingezet voor de fokkerij ;) t.z.t. heb haar nakomeling(en) om op te rijden..

mijne staat in de winter 4 uur buiten, en vind dat meer dan zat.. (smiddags doet ze een tukkie op stal) en savonds ben ik er altijd, afhankelijk van het weer staat ze buiten of maken we een wandeling.. in de zomer staat ze de hele dag buiten (snachts buitenstaan vind ze niets..)

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:12

ik was ook 100% wedstrijdruiter (en nog steeds) alleen op dat moment zelf kon/kan ik haar ECHT niet weg doen.. ik heb het geluk dat ik paarden van anderen start en rij, en zelfs paarden afzeg omdat het teveel wordt, maar heb een hele poos gehad dat ik niets reed, whatever mn paard is mn maatje!

nou ligt het misschien bij mij iets anders, want mn paard werd ongeschikt verklaard en ik brak mn rug, de vraag was of ik ooit nog wel op het paard zou zitten en dan zou fokkerij een andere oplossing zijn.. heb het geluk dat ik er weer op zit, en mn paard heb ingezet voor de fokkerij ;) t.z.t. heb haar nakomeling(en) om op te rijden..

mijne staat in de winter 4 uur buiten, en vind dat meer dan zat.. (smiddags doet ze een tukkie op stal) en savonds ben ik er altijd, afhankelijk van het weer staat ze buiten of maken we een wandeling.. in de zomer staat ze de hele dag buiten (snachts buitenstaan vind ze niets..)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:24

Als je zelfs iets hebt waardoor niet kan rijden ligt dat wel anders vind ik. Dan zou ik haar ook niet weg doen, in de hoop dat ik er toch ooit weer op kan.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:28

ik hou mn lievie ook gewoon denk ik.
ik ben wel meer voor de sport maar dan kan ik gewoon een verzorgpaard zoeken ofzo.
ik kan het m niet aan doen om hem te verkopen.
er zijn nog zat andere dingen die je met een pony kan doen behalve rijden ;)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:32

Alleen omdat een paard niet meer intensief bereden mag worden zou ik hem niet wegdoen.
Je bouwt een band op en jullie worden vriendjes. Ik zou hem zeker bij me houden en gewoon lekker andere dingen laten doen.
Mee wandelen af en toe en af en toe een buitenritje ofzo.
En als je echt in de sport wilt kun je op zoek gaan naar een paard erbij.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:42

Een paard erbij of een bijrijd paard die je mag uitbrengen kost vaak wel wat geld.. En dat zou ik me niet kunnen veroorloven als ik nog een eigen paard heb staan.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:28

Ik hou Sensation dan. Mag hij lekker bij ons blijven, net zoals we gaan doen als hij aan zijn pensioen toe is. Een ander rijpaard komt wel weer en tot die tijd kan ik op het paard van mn moeder rijden en dan verder kijken naar een ander leuk rijpaardje.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:30

Ik heb Breez beloofd dat ik haar nooit zou weg doen.
Aangezien ik bitloos rijd kom ik toch even niet verder dan de L,dus dat zou zeker geen reden zijn om haar weg te doen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:33

als ik hem niet meer intensief kan rijden,,, dan houdt het op..
maar hij zal bij mij toch tot zn dood blijven..

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:43

hmm @nessah dat kost niet extra geld.. of je nou met je eigen paard start óf die van een ander.. ik zie er geen extra kosten aan? ik start niet meer met de mijne, en nu met een ander..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:46

Ik zou zeker willen weten waardoor het komt. Straks heb ik haar verkeerd aangereden en zit ze daardoor in de kreukels.

Maar zelfs als ze helemaal niets meer kon, en alleen maar op de wei staan, zou ik dat doen als Mone daar gelukkig mee was. Ik weet dat Mone graag aandacht krijgt, en rijden vind ze echt wel leuk om te doen. Ik vraag me af of ze op de wei staan en poesten voldoende zou vinden, maar dat zou je dan moeten bekijken.

Ik heb mijn paard namelijk niet voor het rijden, dus voor mij is dit antwoord vrij makkelijk. Ik heb mijn paard gekocht omdat ze mijn beste maatje is, en ze op het punt stond om in het handels circuit te komen. Ik wilde vroeger altijd een paard, toen ik Mone kocht wilde ik allang geen paard meer, maar ik wilde Mone. Ik heb veel te veel betaald, maar ik ben wel een van de weinige mazzelaars op deze wereld die liefde wel degelijk kon kopen. Naja, ik moet er wel wat voor blijven doen natuurlijk ;) .

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:48

Als ik niet kan doen met mijn paard wat ik WIL gaan doen, houd alles op, dan komt er een nieuw paard die het wel kan.
Helemaal als het medisch gezien niet kan

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:59

ik kreeg laatst met mijn merrie ook zo'n bericht, we waren actief bezig met wedstrijden en alles....
je valt in zo'n diep groot zwart gat en al je plannen vallen in duigen, ik weet nog niet wat ik er mee moet met die gevoelens, maar 1 ding is zeker ze gaat nooit weg!!!!!!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:50

miszlisanne schreef:
hmm @nessah dat kost niet extra geld.. of je nou met je eigen paard start óf die van een ander.. ik zie er geen extra kosten aan? ik start niet meer met de mijne, en nu met een ander..

Ik bedoelde dat je vaak voor een bijrijdpaard moet betalen.. Dus leasen. Tenminste hier in de buurt zie ik bijna niet anders.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:51

ooh zo ja hmm ik reed vroeger op een manege daar was dat een gewoonte, op deze pensionstal is het 50-50 ik doe het iig niet en zeg daar ook bij dat die bolle van mij al genoeg kost, graag of niet dus..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:51

ik heb er een aantal van staan (1 van 34, 2 van 20, 1 van 18) voor mij geen probleem.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:06

Ik denk dat de keuze die je maakt ook een hoop te maken heeft met je financiële situatie? Persoonlijk zou ik als mijn paard met 'pensioen' gaat hem niet op een stal willen houden, volgens mij loopt hij liever buiten.
Ik zou dan ook op zoek gaan naar een plaatsje waar hij heerlijk met andere paardenvriendjes op de wei kan ronddartelen.
Hem wegdoen zou ik niet kunnen, maar voor mij is het makkelijk praten.
Op dit moment sta ik niet voor die keuze en financieel zijn er bij ons een hoop mogelijkheden (wat betreft tijd wat minder, de tijd die in de zorg voor meerdere paarden zit heb ik niet, maar ja je kunt niet alles hebben... :+ )

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:10

Blijven alle 3 lekker bij me :j
Met name Asra!!

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:20

Ook al heb ik geen eigen paard. Maar áls dan blijft ie gewoon bij me.

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:40

Ik zou mijn paard nooit wegdoen , ik heb hem gekocht ook al wist ik dat hij artrose had , heb er absoluut geen spijt van , tis een schat van een paard, kan er mee lezen en schrijven , en ik weet dat ik er nog jaren plezier aan zal beleven maar moest hij nu niet meer kunnen rijden zoud ik een leuk weitje voor hem zoeken met een soortgenootje en hem lekker laten genieten van een lui lekker leven in de wei. Maar wegdoen nooit , hij is en blijft mijn maatje.

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:14

Mijn welshmerrie waar ik veel te groot voor was heeft nog jaren bij ons gestaan.
Voor wedstrijden reed ik verschillende pony's , IBOP enzo, en daarna gauw naar mijn eigen dier toe. Lekker wandelen, naast de fiets naar de hei vond ze een feest!
Heb haar pas verkocht toen ik een heel goed adres voor haar had.
Nooit geen spijt van gehad, hoewel iedereen tegen me riep dat ze me alleen maar geld koste, maar ik hoef er niet persé OP te zitten om van ze te genieten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:46

Ik heb een paard waar je onder het zadel niks meer mee kunt.

Toen hij 17 jr was reden we nog intensief wedstrijden, hadden 2 keer in de week les, maar toen werd hij ziek.
In eerste instantie leek het een broncithus maar de medicatie vd DA hielp niet.
Hij werdt zieker en zieker, de DA vond dat verder behandelen niet haalbaar meer was....huh? wat zegt hij nou..een paar weken geleden had ik nog en 'gezond' (sinds zn 4e jaar al nat hooi en gevoelig op zn luchtwegen maar veder geen last hiervan) paard.
Na de behandeling in een hele andere hoek gezocht te hebben en veel tijd/energie en geld erin gestoken te hebben knapte hij weer op.
Hij is nu 25 jr en kan heel af en toe een kort ritje aan, maar het bewegen bestaat voornamelijk uit wandelen.
In de tussentijd heb ik een jongere haflinger gekocht om te kunnen blijven rijden.
Mijn paarden staan bij mijn ouders aan huis, ik weet niet hoe ik gehandeld had als ik beide in pension zou hebben staan, nu is de keuze wat makkelijker geweest.