Fietsen met je paard, wie doet het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:50

WHOEHAHAHAHA, ooit een paar keer geprobeerd, maar elke keer in de berm gelegen (en pony aan de dijk naar me kijken wat ik aan het doen was) :+ Dus toch maar niet meer.... :D

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:29

Ik fiets ín de zomer iedere dag met mijn shetlander naar het land :o
Anders moet ik iedere keer 2 km lopen, want ze zijn voor mij echt te klein om op te rijden.
Bovendien kan ik ze ook niet op stal laten staan, dat is gewoon zielig.
Dus fiets ik met ze, het gaat prima, een enkele keer breng ik ze zelfs samen naar het land

xsimone

Re: Fietsen met je paard, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:35

Ik deed het ook weleens met mn pony (grote e-pony) maar daar ging ik nooit de weg mee op. Vroeger met het verplaatsen van de shetjes naar een andere wei deden we ook altijd met de fiets en dat was meestal best een flink stuk ;)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:50

ik durf het al amper met mijn ieniemienie hondje _O-

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:56

Jeetje zeg, toch nog veel mensen die het niet doen/aandurven! Had ik niet verwacht. :n

Ik doe het iedere dag. De wei is een paar honderd meter weg van de stal/bak. Natuurlijk lopen ook goed te doen, maarja de fiets is gewoon een stuk sneller. Ze draven (of galopperen soms haha) er gewoon naast. Vita loopt ook vaak gewoon los ernaast. Het is gewoon een bospad, met aan de ene kant de stal en aan de andere kant de wei. Gaat (bijna :+) nooit mis.
Mijn jonge paardje vond het eerst wel doodeng hoor, maar die weet nu niet anders :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:35

ik heb het nu een aantal keren gedaan en het bevalt echt super :D
Heb haar alleen nog maar laten draven, galopperen nog maar niet gedaan maar dit is al heerlijk :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:26

Ik fiets regelmatig met mijn (bijna) 24jarige merrie. Ik doe dat al heel lang met haar en er is nog nooit iets gebeurd, ze weet perfect dat ze niet opzij moet stappen richting fiets en ze luisterd goed naar stem commando's en wijzen met mijn hand (naar haar toe wijzen is opzij naar rechts). Voor haar is het een ideale manier om voldoende beweging te krijgen, ze heeft artrose en rijden of longeren is een stuk meer belastend. Ik men ook met haar en, ook al is ze zeer braaf, ik zie daar persoonlijk meer gevaar in dan fietsen.

Met een ander paard zou ik overigens niet zo snel zomaar gaan fietsen! Het is dat ik haar door en door ken en ze helemaal vertrouwd is met de fiets.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:48

Ireen_ schreef:
Ik fiets regelmatig met mijn (bijna) 24jarige merrie. Ik doe dat al heel lang met haar en er is nog nooit iets gebeurd, ze weet perfect dat ze niet opzij moet stappen richting fiets en ze luisterd goed naar stem commando's en wijzen met mijn hand (naar haar toe wijzen is opzij naar rechts). Voor haar is het een ideale manier om voldoende beweging te krijgen, ze heeft artrose en rijden of longeren is een stuk meer belastend. Ik men ook met haar en, ook al is ze zeer braaf, ik zie daar persoonlijk meer gevaar in dan fietsen.

Met een ander paard zou ik overigens niet zo snel zomaar gaan fietsen! Het is dat ik haar door en door ken en ze helemaal vertrouwd is met de fiets.

Hier hetzelfde. Al rijd ik haar ook. Mijn merrie is trouwens 25 nu.
Ik vind fietsen ook niet gevaarlijk, maar zou het niet snel met een ander paard doen. Ze wordt wel eens enthausiast, maar is nog goed in de hand te houden. Meestal :+

Edit: Tempo vind ik lastiger te corrigeren dan de richting eigenijk.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 00:32

is het draven op asfalt slecht als ze alleen voor ijzers heeft?
dit wel als ze naast de fiets loopt en er niemand op haar rug zit...

Vanmiddag weer gefietst echt heerlijk alleen werd ze nu echt wel heel enthousiast haha.. ze stopt ook netjes als ik ho zeg, dan geeft ze me een kusje en wacht ze op een snoepje

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:01

Nee, zijn ze te hyper voor .. :=

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:17

Nee, ben bang dat ik val of dat mijn paard de vekeerde kant op gaat:s. Dus dat doe ik maar liever niet!

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:51

ik doe dit ook regelmatig met mijn E-pony.
vond het op het begin ook dood eng hoor. ;(
heb ook een aantal keer naast mijn fiets gelegen. :o
maar al met al is het wel leuk nu we wat meer vertrouwen in elkaar hebben.
en goed voor de conditie voor mij en voor haar :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:26

Ik doe het niet, ben veel te bang dat ze opzij spring of iets dergelijks :')

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:10

Ik fiets ook wel eens met mijn fjord, die blijft altijd netjes naast me lopen zonder proberen gras te pakken ofzo, het is ook totaal geen angsthaas, ik ga dan altijd over het fietspad in een natuurgebied, dan kom ik zeker weten geen trekkers tegen ookal is dat nooit een probleem voor haar maarja ze zou maar net wel een hap gras willen nemen en dan lig ik nog eens onder een trekker dus doe het alleen op fietspaden :P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:14

Dat lijkt me met de mijne op zijn zachts gezegt...geen strak plan :+ . Ik zou het sowieso niet durven, ben er als de dood voor dat het paard in een schrikreflex een sprongetje zou maken en ik met mijn been tussen de spaken terrecht kom...maar ik heb hier wel eens een man voorbij zien fietsen met een shet ernaast, dat leek goed te gaan :D .

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:45

Ik fietste weleens met me pony naar de wei :P , maar dat bleek toch niet zoo handig te zijn want : Er kwam een auto aan , en het pad was te smal voor mij op de fiets en die auto, dus ik snel m'n fiets in een weilandje (met prikkeldraad) gooien, en toen moest ik in de berm gaan staan. Toen wou ik , toen die auto weer weg was, weer m'n fiets pakkn maar ik kreeg hem niet onder het prikkeldraad vandaan, en m'n pony begon te trekken :o en toen heb ik der lopend naarde wei gebracht (eigenlijk sleurde ze me mee :P ). Ik wou toen m'n fiets weghalen, maar het zat6 vast in het prikkeldraad en toen zat er een scheur in m'n zadel :( . Maar het is toch ook niet handig als je pony zomaar gaat trekken als je op je fiets zit?! ;) , vandara zal ik het niet doen... maar eigen keus :+
Laatst bijgewerkt door peerdekoper op 30-12-09 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:46

heb een shet van 2 die vind t prachtig ;)

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:48

Hahaha ik zie het al voor me _O- Pony op hol, ik wordt meegesleurd op mn fietsje.. en maar roepen Hoo Beest Hoo maar

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:01

Ik had hierboven ook al gereageerd.

Vandaag weer gefietst. Is aan mijn fiets ook te zien (zie helemaal onder de bagger :+ )
Ze mag zelf galopperen in de berm als ze braaf is. Zodra ze een pas harder gaat dan dat ik wil zet ik ze gelijk stil. Gelijk afgelopen dan. Dit heb ik wel eens een hele weg gedaan heel vermoeiend, maar ze snapt mij nu wel. Ik bepaal het tempo en als ze dan braaf is mag ze op het laatst een sprintje trekken.
Die van mij heeft ook altijd gezeurd dat ze gras wil eten, maar gewoon gelijk niet tolereren. Ik heb wel altijd een rijgje om, het liefst een ketting, zo komen mijn hulpen duidelijker door. Als er een auto aan komt (op een smalle weg) dan fiets ik voor en blijft mijn pony achter mij. Dit heb ik gewoon een paar keer geoefend en nu weet ze precies wat ik ga doen en wat er van haar verwacht wordt.
Ze vind het zo super leuk. Ik zit haar niet in de weg en het het is goed voor haar conditie.
Afbeelding

peerdekoper: Dat vind ik ook een stuk opvoeding dat trekken! gewoon verkeerd gedrag. Als jij zelfs zegt dat jouw paard je mee sleurt naar de wei zou ik daar is aan gaan werken, want dat is niet de bedoeling lijt me.

Websterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:42

Bij ons moest je ook een stukje lopen als je je paard in/uit het land ging halen. Het was wel op het terrein zelf. maar je moest een hele parkeerplaats over.
Vaak ging ik ook wel op de fiets. Dan haalde ik hem uit de wei en stapte op mijn fiets. Hij bleef keurig stil staan en wanneer ik zei dat ie moest lopen ging ie stappen. Hij reageerde op mijn stemhulpen. Dus ik was met hem aan het draven en ik kon zijn halster vast houden zodat hij mij trok. Dat deed ie braaf. Hij bleef doorlopen en wanneer ik met stemhulp zei dat ie moest stappen en 'hoooo' zei, dan ging hij in stap. Hij vond het ook wel leuk volgens mij, oortjes erop en gaan! Het was trouwens een D-pony;)
Een vriendin ging ook wel eens mee op de fiets met haar paard. Dus konden we samen fietsen. Dat vonden ze echt leuk!

Maar ik snap wel dat jullie het gevaarlijk vinden als je met paard fietst. Ik zou ook niet snel op de weg gaan. Maar op ons terrein is bijna niets op van te schrikken ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:49

Ik neem mijn paard ook regelmatig aan de fiets mee. Zeker in de winter, lekker onbelast rechtuit trainen. :j Ik vind het wel een vereiste dat ze aan de hand goed luisteren, dus als je loopt met ze niet allerlei streken uithalen, en dat ze verkeersmak zijn. Ik ga met die van mij rustig langs een drukke weg in draf. :) Uiteraard wel eerst op een rustig landweggetje geoefend. Ik vind het een fijne afwisseling op het rijden.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 04:20

Ja hoor, ik durf rustig de fiets te pakken met zowel met Shetlander als de Welsh A als de bijna 3 jarige C pony als mijn paard. We hebben twee weiden en net als voor de hoefsmid is het wel even zo gemakkelijk.

Chanteel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:29

Ik woon zelf in een dorp.

En Fiets 1x perweek met mn shetlander.

Ze vind het geweldig.
ik kan haar niet rijden,
en dus staat ze derest in de wei of poets ik haar.
aals ze dan even mag rennen vind ze het geweldig.
wel moet je pony / paard verkeersmak zijn.
ik heb het een keer gedaan en toen was het paard niet helemaal verkeersmak.
het paard schrok en ik had een gekeusde hand.
Dat is dan weer de andere kant.
Maar als je paard/pony GOED verkeersmak is kan het gewoon vind ik.

Greatsss, Chanel