Antoine de Bodt gemeet....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:10

Eleonoor, je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen hoor, nergens voor nodig. Maar, AdB is iemand die niet zo positief is over "het niveau van instructie in NL", hij is iemand die beweert dat er nogal wat schort aan o.m. de opleiding van instructeurs in NL. Dat is dus een van de gaten waar hij inspringt, zie eerdere discussies hierover. Wat hem betreft heeft rijdend NL er weinig van begrepen, vooral waar het gaat om scheefgaan en rechtrichten. Hij verbindt hier ook aan vast dat daarom zoveel paarden er zo slecht bijlopen, omdat veel problemen door slecht rijden ontstaan, omdat er dus zo slecht wordt lesgegeven.

Daarnaast begrijp ik uit de individuele verhalen van lesklanten van hem en bezoekers/deelnemers aan de clinics dat hij inderdaad een stuk kennis kon aanvullen bij hen of op zijn minst de praktische waarde daarvan. Dat geldt dus niet voor iedereen, maar het komt dus wel voor.

Dus, ik bedoel te zeggen dat hij heel veel kennis kan aanvullen bij degenen die dat nog missen omdat ze dat eenvoudigweg nooit aangeboden hebben gekregen en ook niet zelf ontdekt hebben. Die ruiters zijn er, maar niet alle ruiters hebben de pech gehad van het euvel van de waardeloze instructie, er zijn genoeg ruiters die wel goede en waardevolle instructie hebben gehad. Die ruiters kunnen het verhaal van AdB ook volgen hoor, dat kun je ook makkelijk terugvinden in de verslagen (zoals in dit topic).

Instructeurs van 100 euro per uur zijn niet per definitie goede instructeurs, maar ik denk dat ze wel weten waar de buitenteugel voor is doorgaans, maar dat is speculatie. Afgezien daarvan is er ook nog altijd wisselwerking tussen instructeur en leerling en sommige leerprocessen duren nu eenmaal wat langer.

Over je laatste opmerking: mijn instelling was positief hoor, ik wilde de man wel een kans geven om te laten zien wat hij bedoelde; helaas startte hij de clinic met een tirade over criminele zaken. Vervolgens een vragenkwartiertje waar alle goede antwoorden uit het publiek van tafel werden geveegd. Foute antwoorden naar zijn zin, maar goede antwoorden waar het de klassieke rijkunst betreft. Waarom dat nodig was, begrijp ik nu nog steeds niet.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:22

Als we dan toch aan het kibbelen zijn en elkaar dingen naar het hoofd smijten,dan vertel ik ook maar gewoon mijn mening! Extreme duivel

Ik ben een tijdje terug ook naar AdB geweest.Dit omdat er van alle kanten werd gezegd dat het betreffende paard stokkreupel was en ik met 100% zekerheid wist dat het aan de foute rijstijl van de ruiter lag.

Ik ben zelf iemand die het belangrijk vind dat er na gedacht wordt op een paard en niet zomaar een oefening er uit willen persen.Al heb je een Z knol(wat deze ook was) dan nog is de ruiter degene die alles moet aangeven en het denkwerk doet en is het paard degene die voor je wil werken.Mijn mening is dan ook dat zonder denkwerk er altijd een hele hoop schort!Je kunt niet bv een verzameling gaan rijden zonder goed na te denken hoe je je paard laat weten waar je heen wil.Je kunt niet een fout oplossen als je niet nadenkt over hoe deze er is gekomen enz enz.

Maar goed ik had dus de topics gelezen en ook die van sjuimpjes ervaring.
Nu ben ik iemand die zelf zijn mening maakt en me niet zo gauw laat beinvloeden dus de man had alle kansen. Haha!

Het is me helemaal niet tegen gevallen.Wij gingen er echt heen met het idee,wat mankeerd dit paard.Het intereseerde mij geen biet hoe hij misschien zou gaan lesgeven.Als hij maar kon vertellen dat ik goed zat met mijn mening dat het paard niet kreupel was en mij dat ook kon laten zien.
Bij de ruiter thuis liep dit paard stokkreupel(al bijna een jaar,en dat werd steeds erger).Hoefsmit geweest,dierenarts,niemand kon iets vinden.Ik heb dit paardje toen een paar dagen gereden en het kreupele ging eruit.
Toen is ondertussen besloten door de eigenaresse om eens bij AdB langs te rijden.De ruiter heeft die les gereden.

Wat ik van de les en de man vond?
Absoluut geen man die meent op een voetsukje te moeten staan!Heel rustig en recht door zee.Dat komt waarschijnlijk doordat ik niet kijk naar de opmerkingen maar naar de uitkomst.Kan mij het schelen of hij lief is of juist een rotzak als hij les geeft.
De les zelf was niet echt iets om wekelijks te volgen.Ook een uitleg waarom ik dat zo zie is misschien wel handig(voor de happers onder ons)
De les bestond uit een uur waaruit moest blijken dat dit paard niet kreupel is.Dan kun je ook niet stapje voor stapje doen en zeggen vandaag beginnen we zo en volgende keer weer verder.Die man had een uur de tijd om te laten zien waar het probleem zat.Hij begon met kletsen(wat een verhalen zeg Gaaaap ).ij vertelde wat hij van plan was.(niet hoe er gereden moest worden maar dat hij zou gaan uitleggen wat er zo fout ging.zoals ik al zei rustig en recht door zee)
Het meisje mocht gaan rijden.Ze begon op een volte op de moelijke hand.
Hij fogelde dus even uit hoe het zat(in gedachten) en begon te vertellen.
Hij vertelde hoe het paard liep en hoe men ervoor kon zorgen dat dat anders werd.(ik kan nog uren door typen maar sla dit lieve over)
aan het eind van het uur had hij de houding van de ruiter veranderd en liep het paard ook niet meer kreupel.Hij had niks anders gedaan als uitgelegd hoe een paard in elkaar steekt en hoe men daar op kan reageren,om tot een goed resultaat te komen.Of te wel dat klakkeloos rondjes rijden en de oefeningen eruit persen werd omgezet in denkwerk!!!!Door dat denkwerk en vandaar uit dingen gaan doen ging de ruiter rechtzitten en met het paard meewerken.Zo had het paard dus ook de kans om zich te kunnen bewegen.
In welke houding dat hij dat paard heeft laten lopen doet er helemaal niks toe.Ieder heeft daar een ander zicht op(zo ook ik).Het ging er dan ook niet om om het paard zo mooi mogelijk te laten zien,maar om de ruiter te laten zien wat er gebeurt als er na gedacht word waar iets vandaan komt,hoe het paard in elkaar steekt en dus wat de reactie kan zijn op jouw vraag aan het paard.

Men roept ook steeds hij verteld niks nieuws.Nee idd!Maar hij schud je wel wakker dat je ergens de fout in bent gegaan om het stukje nadenk werk te vergeten te gebruiken als je rijd en dat je daar toch echt niet zonder kan.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:24

Lovely, ik zal ook echt niet AdB de hemel in prijzen en al helemaa niet over zijn manier van lesgeven en de meningen die hij luid en duidelijk probeert te verkondingen. Dat heb ik al eerder gemeld en dat dat een van de redenen zijn waarom ik niet meer bij hem zo lessen.

Echter, zoals jij je eerdere bericht had opgesteld was het wel zo dat het erop leek dat je iedereen die les neemt bij AdB dus niet eerder wist wat paardrijden inhoudt. Met dat soort uitspraken moet je in vervolg wel heeeeeel voorzichtig zijn, omdat je maar een paar voorbeelden hebt gezien van de honderden die bij hem lessen (o.a. ik dus ook gedaan heb). Ondanks hij mij op zich niet iets nieuws vertelde was het wel een nieuwe manier om het te horen te krijgen wat bij mij dus beter werkte dan mijn oudere instructeurs (die elke een goede reputatie hebben). Dus wees a.u.b. de volgende keer wat specifieker met je kritiek van klanten van AdB het het niet generaliseren. Zal dan ook beter vallen bij andere bokker die nog wel les hebben van AdB, want je verhaal kwam niet echt prettig over.

En heeeel eerlijk gezegd. Kan nog best wel meegaan met AdB over het niveau van lesgeven in Nederland. Na jaren zoeken naar een goede instructeur heb ik vele, en zie ik nog vele, hele slechte tussen zitten. Allen met een diploma van Deurne of het hoogste papiertje van Orun op hun zak. Maar lesgeven, ho maar..... Je moet eens om je heen kijken hoeveel les hebben van iemand met een papiertje en zo krom als een hoepel op hun paard zitten en hoe scheef hun paarden lopen. Kijk maar op wedstrijden. Zelfs in de Z kom ik ze wel eens tegen die niet een recht op de A-C lijn kunnen rijden omdat ze hartstikke krom erop zitten en wel van een dure gediplomeerde les hebben. Zoveel zijn er niet die nog een beetje begrijpen hoe het zit met rijden, dus kan daarom wel eens zijn met AdB zijn stelling over de instructeurs in Nederland. (zal hierbij wel weer andere bokker beledigen, sorry).

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:36

Inhakend op de laaste alinia van Eleonoor,

Uitspraak van een gerenomeerd instucteur "Een instructeur/tice is zo goed als zijn leerling is".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:40

Eleonoor, behalve de instructeur -met zijn instelling en aanpak- is er ook nog altijd de ruiter zelf en die rijdt het paard immers vaker zonder begeleiding dan met, in de meeste gevallen. Het ideaal is dat de instructeur de ruiter ook stimuleert en motiveert om ook verder te gaan en om de kennis uit te breiden, later kan dat dan resulteren in kunde. Maar ook zonder aangeven van de instructeur heeft de leerling altijd de mogelijkheid om zich te verdiepen in waar het nou eigenlijk over gaat bij het paardrijden. Een leerling die dat niet doet, is misschien in hogere mate afhankelijk van wat de instructeur hem/haar vertelt. Diezelfde leerling is dus ook niet in staat om de informatie te plaatsen of te toetsen, maar kan alleen maar afgaan op wat de instructeur wel of niet vertelt. Soms is dat helemaal niet erg hoor.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:49

Lovely schreef:
Maar ook zonder aangeven van de instructeur heeft de leerling altijd de mogelijkheid om zich te verdiepen in waar het nou eigenlijk over gaat bij het paardrijden. Een leerling die dat niet doet, is misschien in hogere mate afhankelijk van wat de instructeur hem/haar vertelt. Diezelfde leerling is dus ook niet in staat om de informatie te plaatsen of te toetsen, maar kan alleen maar afgaan op wat de instructeur wel of niet vertelt. Soms is dat helemaal niet erg hoor.

Pffff, waar is het gewoon paardrijden gebleven zeg. Ik denk best wel over dingen na, maar ik krijg hier toch wel het "Ga gewoon rijden en niet zeiken gevoel bij".

Wat betreft de laatst zinnen; waar baseer je dat op?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:54

ALs je het niet erg vindt Lovely stop ik hierbij. Mijn verhaal onder deze topic was alleen bedoeld om het principe van de buitenteugel uit te leggen. Wat ik verder van AdB heb ik ook al verteld. Waar jij heen wilt met de instructeur kan ik niet meer volgen, in het verleden ook al niet. Hinderd niet, zal wel aan mij liggen. Ik wilde eigenlijk al helemaal niet meer ingaan op het welles en niettus verhaal of AdB goed is of niet en over wat hij zegt. Helaas toch weer een paar opmerkingen geplaatst, kon het niet laten. Zal ook hierbij stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 15:44

UniferB schreef:
Pffff, waar is het gewoon paardrijden gebleven zeg.

Deze uitspraak heb ik De Bodt ook horen gebruiken vorige week. Hij zou zo graag zien dat er weer eens wat meer "spontaan" gereden wordt....

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 16:03

Sonja schreef
Citaat:
UniferB schreef:
Pffff, waar is het gewoon paardrijden gebleven zeg.

Deze uitspraak heb ik De Bodt ook horen gebruiken vorige week. Hij zou zo graag zien dat er weer eens wat meer "spontaan" gereden wordt....

Waarom het spontane verdwenen is? Omdat we nu eenmaal in een prestatiemaatschappij leven. Alles moet goed, beter, best en graag nog snel ook. Als je geen wedstrijden rijdt, tel je niet mee bij een heleboel mensen, ook al heeft je paard wel een bepaalde graad van opleiding / africhting bereikt. En dus wringt de ruiter zich samen met paard in allerlei bochten, wordt er van instructeur naar clinic gegaan om maar vooral resultaat te laten zien en te behalen. Dat resultaat behalen tijd nodig heeft, vergeten de meeste mensen en dus deugt de instructeur of het paard niet. Door al die druk en prestaties vergeten mensen te genieten van het geweldige gevoel op een paardenrug te mogen zitten.

Iedereen overkomt dit weleens, mij ook, dat ik te snel en te veel wil, kleine problemen uitvergroot, me daarin vastbijt en de rest vergeet. Relativeren is dan de enige oplossing en de volgende dag onbevangen weer opstappen de beste remedie.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:51

abby schreef:
Waarom het spontane verdwenen is? Omdat we nu eenmaal in een prestatiemaatschappij leven. Alles moet goed, beter, best en graag nog snel ook. Als je geen wedstrijden rijdt, tel je niet mee bij een heleboel mensen, ook al heeft je paard wel een bepaalde graad van opleiding / africhting bereikt. En dus wringt de ruiter zich samen met paard in allerlei bochten, wordt er van instructeur naar clinic gegaan om maar vooral resultaat te laten zien en te behalen. Dat resultaat behalen tijd nodig heeft, vergeten de meeste mensen en dus deugt de instructeur of het paard niet. Door al die druk en prestaties vergeten mensen te genieten van het geweldige gevoel op een paardenrug te
mogen
zitten.

En toch kan je "spontaan" blijven rijden als je wedstrijden rijd en wil presteren. Paardrijden is voor een heel groot deel je gevoel ontwikkelen en dat haal je niet uit een boekje.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 11:07

Citaat:
En toch kan je "spontaan" blijven rijden als je wedstrijden rijd en wil presteren. Paardrijden is voor een heel groot deel je gevoel ontwikkelen en dat haal je niet uit een boekje.

Dat van dat boekje begrijp ik niet in relatie tot mijn tekst geloof ik...

Ik denk -maar wie ben ik om te denken dat ik weet wat AdB denkt- dat Antoine de Bodt bedoelt dat er vaak geforceerd gereden wordt. Geforceerd rijden werkt een geforceerd uitziende combinatie in de hand en ook het vastzetten van allerlei lichaamsdelen.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 11:12

abby schreef:
Citaat:

Dat van dat boekje begrijp ik niet in relatie tot mijn tekst geloof ik...

Ik denk -maar wie ben ik om te denken dat ik weet wat AdB denkt- dat Antoine de Bodt bedoelt dat er vaak geforceerd gereden wordt. Geforceerd rijden werkt een geforceerd uitziende combinatie in de hand en ook het vastzetten van allerlei lichaamsdelen.

Ik bedoelde daar eigenlijk mee dat je niet te veel over het paardrijden na moet denken omdat je anders idd veel te geforceed wordt. Bovendien ben ik van mening dat tijdens het rijden je "oplossing" er al moet zijn voordat je er over na hebt kunnen denken. Volgens mij ben je anders te laat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 11:32

UniferB schreef:
[
Ik bedoelde daar eigenlijk mee dat je niet te veel over het paardrijden na moet denken omdat je anders idd veel te geforceed wordt. Bovendien ben ik van mening dat tijdens het rijden je "oplossing" er al moet zijn voordat je er over na hebt kunnen denken. Volgens mij ben je anders te laat.
[/quote]

zit wat in ja. Als je gaat nadenken concentreer je je niet voldoende op het gevoel, en je moet heel erg voelen wat er gebeurt. Anders weet je niet wat je moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 11:33

abby schreef:

Klopt precies, zo bedoelde hij het. Was naar aanleiding van onderwerp slechte houding van ruiters.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 12:45

Citaat:
abby schreef:

Klopt precies, zo bedoelde hij het. Was naar aanleiding van onderwerp slechte houding van ruiters.

Rest ons te definiëren wat 'geforceerd rijden' betekent en hoe dit in relatie staat met een slechte houding van de ruiter...

Wat ik bedoelde met geforceerd rijden is dat zowel ruiter als paard zich door allerlei oefeningen heen worstelen. Dat geworstel ontstaat dan doordat de ruiter belemmert in zijn beweging en vaak te veel doet.
En dan kom je weer bij het gevoel van UniverB en wat Desiree beaamde: hoe meer je op gevoel doet, hoe beter... Aangezien bij het gros van de mensen het echte rijkunstige gevoel niet van nature aanwezig is, moet je dat ontwikkelen. Dat doe je door goede lessen, een brede interesse in de rijkunst en het paard, de wil om je te verdiepen en een open blik.

Cirkeltje rond volgens mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 13:24

abby schreef:
Dat doe je door goede lessen, een brede interesse in de rijkunst en het paard, de wil om je te verdiepen en een open blik.

Daar zou je nog analyse aan toe kunnen voegen, ten behoeve van de leerprocessen.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:11

Lovely schreef
Citaat:
abby schreef:
Dat doe je door goede lessen, een brede interesse in de rijkunst en het paard, de wil om je te verdiepen en een open blik.

Daar zou je nog analyse aan toe kunnen voegen, ten behoeve van de leerprocessen.

O ja (krijg je als je bokt onder werktijd)!! Daarna volgt overigens nog zelfreflectie.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:13

Ik hou het gewoon maar op rijden Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:54

Oh, ik krijg er helemaal hoofdpijn van......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:02

Misschien dat ik niet helemaal goed omschreef wat ik bedoelde, heb dit inmiddels al zo vaak moeten herhalen. Het paard moet eerst nageven in nek en kaakgewricht, daarvoor moet hij reactie op been geven, zodat je druk naar voren krijgt, hierop begrens je, dan geeft hij na. Dan ga je naar de hand toe rijden.

Adb heb ik nooit over been horen praten, hij zegt, ze moeten zelf naar voren willen, dat ben ik met hem eens. Maar bij de meeste paarden zit hier toch het probleem, sorry........ruiters. En daar heeft hij het niet over. Als er iemand is die gewoon de kop naar buiten laat trekken is het adb wel.

Verder, les lekker bij deze heer, zorg ervoor dat ie een goed betaald pensioen krijgt. Blijf ik bij mijn juf lessen, die in mijn ogen heel wat beter kan lesgeven, en goedkoper is. En mensen niet zo naar beneden haalt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:12

Durf de fout bij jezelf te leggen en niet bij paard. Maar daar zijn de meeste ruiters/amazones bang voor. Het is de realiteit die even keihard tegen je gezegd word. Alleen moet je durven te accepteren dat jij moet veranderen en dan verander je paard ook mee. En als je het goed doet dan veranderd je paard in de goede richting. Als je paard goed loopt zegt Antoine echt wel dat hij perfect of fantastisch loopt! Maar dat is de kunst van paardrijden. Ik ben na 2 jaar blessure (mijn paard stond kreupel op 3 benen zowat) nu weer op wedstrijden op Z2 dressuur niveau. Dat had ik niet durven dromen en denken. Mijn paard was ook afgeschreven.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:20

oud topic...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:29

Word toch gelezen...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:57

SuperPepeijn schreef:
begrijp alleen niet hoe je je leerlingen motiveert door te zeggen dat ze er geen barst van begrijpen, maar to each his own.

C'est le ton qui fait la musique. Je kunt commentaar leveren op een manier dat mensen bereid zijn dat te accepteren. Vooral gepaard met humor wil het wel eens werken. Het is de waarheid zeggen op een relativerende manier.

verrek ja, dit is helemaal geen nieuwe topic. Dan haak ik af.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:08

Bets schreef:
Word toch gelezen...

Krijg jij betaald om reclame voor hem te maken ofzo, je plaatst overal woord voor woord hetzelfde reclame praatje!