Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lovely schreef:Maar ook zonder aangeven van de instructeur heeft de leerling altijd de mogelijkheid om zich te verdiepen in waar het nou eigenlijk over gaat bij het paardrijden. Een leerling die dat niet doet, is misschien in hogere mate afhankelijk van wat de instructeur hem/haar vertelt. Diezelfde leerling is dus ook niet in staat om de informatie te plaatsen of te toetsen, maar kan alleen maar afgaan op wat de instructeur wel of niet vertelt. Soms is dat helemaal niet erg hoor.
Citaat:UniferB schreef:
Pffff, waar is het gewoon paardrijden gebleven zeg.
Deze uitspraak heb ik De Bodt ook horen gebruiken vorige week. Hij zou zo graag zien dat er weer eens wat meer "spontaan" gereden wordt....
abby schreef:Waarom het spontane verdwenen is? Omdat we nu eenmaal in een prestatiemaatschappij leven. Alles moet goed, beter, best en graag nog snel ook. Als je geen wedstrijden rijdt, tel je niet mee bij een heleboel mensen, ook al heeft je paard wel een bepaalde graad van opleiding / africhting bereikt. En dus wringt de ruiter zich samen met paard in allerlei bochten, wordt er van instructeur naar clinic gegaan om maar vooral resultaat te laten zien en te behalen. Dat resultaat behalen tijd nodig heeft, vergeten de meeste mensen en dus deugt de instructeur of het paard niet. Door al die druk en prestaties vergeten mensen te genieten van het geweldige gevoel op een paardenrug te
mogen zitten.
Citaat:En toch kan je "spontaan" blijven rijden als je wedstrijden rijd en wil presteren. Paardrijden is voor een heel groot deel je gevoel ontwikkelen en dat haal je niet uit een boekje.
abby schreef:Citaat:En toch kan je "spontaan" blijven rijden als je wedstrijden rijd en wil presteren. Paardrijden is voor een heel groot deel je gevoel ontwikkelen en dat haal je niet uit een boekje.
Dat van dat boekje begrijp ik niet in relatie tot mijn tekst geloof ik...
Ik denk -maar wie ben ik om te denken dat ik weet wat AdB denkt- dat Antoine de Bodt bedoelt dat er vaak geforceerd gereden wordt. Geforceerd rijden werkt een geforceerd uitziende combinatie in de hand en ook het vastzetten van allerlei lichaamsdelen.
UniferB schreef:[
Ik bedoelde daar eigenlijk mee dat je niet te veel over het paardrijden na moet denken omdat je anders idd veel te geforceed wordt. Bovendien ben ik van mening dat tijdens het rijden je "oplossing" er al moet zijn voordat je er over na hebt kunnen denken. Volgens mij ben je anders te laat.
[/quote]
abby schreef:Ik denk -maar wie ben ik om te denken dat ik weet wat AdB denkt- dat Antoine de Bodt bedoelt dat er vaak geforceerd gereden wordt. Geforceerd rijden werkt een geforceerd uitziende combinatie in de hand en ook het vastzetten van allerlei lichaamsdelen.
Citaat:abby schreef:
Ik denk -maar wie ben ik om te denken dat ik weet wat AdB denkt- dat Antoine de Bodt bedoelt dat er vaak geforceerd gereden wordt. Geforceerd rijden werkt een geforceerd uitziende combinatie in de hand en ook het vastzetten van allerlei lichaamsdelen.
Klopt precies, zo bedoelde hij het. Was naar aanleiding van onderwerp slechte houding van ruiters.
Citaat:abby schreef:
Dat doe je door goede lessen, een brede interesse in de rijkunst en het paard, de wil om je te verdiepen en een open blik.
Daar zou je nog analyse aan toe kunnen voegen, ten behoeve van de leerprocessen.
SuperPepeijn schreef:begrijp alleen niet hoe je je leerlingen motiveert door te zeggen dat ze er geen barst van begrijpen, maar to each his own.