Argumenten over paardrijden is een sport.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:07

En waratje moet weer wat tegen te spreken hebben hoor... Dat je niet lid bent van KNHS/FNRS zegt niets. Het paardensport heeft een bond, is dus een sport. Als je paardrijd of je nou lid bent of niet doe je wel aan een sport. Alleen als niet-lid zeg maar.

En de post boven mij heeft ook gelijk. Ik volg je nog. Wat je uiteindelijk zegt kan ik mee leven. Het blijft een sport al ben je niet officieel bezig zeg maar. Of begrijp ik je nou verkeerd?
Laatst bijgewerkt door friendly op 25-11-09 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:08

Volgens mij ben je, zo snel je met paarden bezig bent, hetzij op een manege, het zij met je eigen paard, in contact met de KNHS dus doe je aan sport. (in Nederland dus, in ons geval zou het VLP zijn :') )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:11

pharagirlke schreef:
Als je lid bent bij een manege ben je onrechtstreeks verbonden aan de KNHS en zodoende dus ook aan de NOC*NSF. :)
Dus jouw redenatie is eerder mank. :)

En wordt de chip ook niet deels door de KNHS geregeld? (ivm het paspoort enz?)

Ik ben geen lid van een manege, er zit geen chip in mijn paarden (ontheffing geregeld), paspoorten zijn bewust elders geregeld, dus nee, ik heb helemaal geen drol met die "bond" te maken. Nada, noppes, echt niet. Ben ook geen lid van een rijvereniging die onder de NHS valt, heb ik geen behoefte aan. Ik doe uitsluitend aan 'lol met mijn knol', niet aan sport, wat niet betekent dat ik niet heel serieus met dressuur bezig ben }>

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:12

Wat een gemekker zeg over wel of niet ondertredende achterbenen. Daar gaat het toch helemaal niet om?

@ikke, het lijkt er wel op alsof je je frustratie over de 'paardensport' en het wel/niet goed jureren in dit topic wil spuien. Daar gaat het toch helemaal niet om? Er zijn regels, dáár gaat het om en niet hoe deze in de praktijk nagevolgd worden ;).

Iris, ik ben het helemaal met je eens hoor :j

Ik vind het principe van een bond wel een goede :j. Vertel daarbij dat je bij paardrijden bijna al je spieren gebruikt en je komt al een heel eind denk ik!
Laatst bijgewerkt door zap op 25-11-09 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:12

friendly schreef:
En waratje moet weer wat tegen te spreken hebben hoor... Dat je niet lid bent van KNHS/FNRS zegt niets. Het paardensport heeft een bond, is dus een sport. Als je paardrijd of je nou lid bent of niet doe je wel aan een sport. Alleen als niet-lid zeg maar.

En de post boven mij heeft ook gelijk. Ik volg je nog. Wat je uiteindelijk zegt kan ik mee leven. Het blijft een sport al ben je niet officieel bezig zeg maar. Of begrijp ik je nou verkeerd?

Precies, hoe je het ook wendt of keert, paardrijden is een sport. De keuze is aan jou of je ook daadwerkelijk bij de bond deze sport volgt of dat je zelfstandig hiermee bezig bent.

Kortom, paardrijden is een sport. De vraag is of jij (officieel) sport als je paardrijd. (dat heeft dus met het wel/niet lid zijn te maken)
(om het nog ingewikkelder te maken)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:13

Waratje schreef:
pharagirlke schreef:
Als je lid bent bij een manege ben je onrechtstreeks verbonden aan de KNHS en zodoende dus ook aan de NOC*NSF. :)

Ik ben geen lid van een manege, er zit geen chip in mijn paarden (ontheffing geregeld), paspoorten zijn bewust elders geregeld, dus nee, ik heb helemaal geen drol met die "bond" te maken. Nada, noppes, echt niet. Ben ook geen lid van een rijvereniging die onder de NHS valt, heb ik geen behoefte aan. Ik doe uitsluitend aan 'lol met mijn knol', niet aan sport, wat niet betekent dat ik niet heel serieus met dressuur bezig ben }>

Dan doe jij dus niet aan paardensport maar heb je gewoon een paard waar je zo nu en dan eens op gaat zitten. Simpel zat toch?

Maar ik doe wel aan écht paardrijden, ik train en ben aangesloten bij de bond. Dus ik doe aan paardenspórt. :)

Hoe heb jij een ontheffing geregeld als ik vragen mag? (puur interesse. Vraag me af of dat in België ook kan ivm niet zo'n fan van de chip, mag ook via PB)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:15

IrisP92 schreef:
friendly schreef:

Precies, hoe je het ook wendt of keert, paardrijden is een sport. De keuze is aan jou of je ook daadwerkelijk bij de bond deze sport volgt of dat je zelfstandig hiermee bezig bent.

Kortom, paardrijden is een sport. De vraag is of jij (officieel) sport als je paardrijd. (dat heeft dus met het wel/niet lid zijn te maken)
(om het nog ingewikkelder te maken)

I agree :j!

Helemaal goed :D

MJ__

Re: Argumenten over paardrijden is een sport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:17

Weetje dat ik al kapot ben door mijn paard te gaan halen van de wei _O-

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:21

Tja, ik hoor ook vaak dat paardrijden geen sport is, dat hoor ik ook van mennen. Maar als ik zie hoe kapot we wel niet zijn na een weekend wedstrijd, pony in orde maken, wagen, verkennen (het meest vermoeiende, want ik ren de hindernissen ook nog een keer :P ) de wedstrijd, weer naar huis. En volgende dag opnieuw...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:53

ikke schreef:
Parzival? Kunnen mischien wel, maar tonen deed ie het toch mooi niet op dat moment!
Dat je dan de fotograaf kunt verwijten de verkeerde foto's uit te zoeken voor publikatie, is een ander punt. De foto is ondetussen wel de wereld rond.......
Sta je er mooi gekleurd op; hoewel het gros het toch niet herkend, dat blijkt steeds weer, dus zo erg is het nu ook weer niet.

publicatie is met een c :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:00

pharagirlke schreef:

Maar mijn nichtje, die op mijn nergens geregistreerde pony rijdt weer niet. Jouw redenatie is dus net zo mank. Er zijn nog altijd bosjes maneges waar je kunt rijden zonder enige vorm van registratie, anders dan in de eigen boekhouding van de manege en zelfs daar staat niet iedereen in.
Als ik al niet verder kijk dan onze eigen pensionstal, daar is 90% nergens bij aangesloten. Nee, zelfs geen ruiterbewijs, die flauwekul is bij ons niet verplicht, vrijwel niemand heeft dat ding.

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:04

Zeggen zoveel mensen tegen mij en dan vraag ik of ze dan niet even mee willen gaan, maar dan is het ineens wel een sport ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:04

StableDoor schreef:
publicatie is met een c :o

Dat geeft misschien wel een indicatie van leeftijd..... ~~}>

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:05

ik vind paardrijden echt wel een sport, ik zweet me rot altijd haha :P

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:12

ik zag ergens staan dat paardrijden geen sport is als je geen wedstrijden rijdt..
tja.. dan is gymles ook geen sport want in de gymles doe je ook geen wedstrijden..

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:14

Mijn vader zei altijd:
wanneer jij vindt dat paardrijden geen sport is nodig ik je graag een keertje uit om een uurtje bij mij in de les te komen rijden :-) Als je daarna nog vindt dat paardrijden geen sport is praten we wel weer verder.
( en ik moet zeggen dat ik ook nog steeds met een knalrood hoofd van de hitte eindig na een uurtje les)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:49

ikke schreef:
pharagirlke schreef:

Maar mijn nichtje, die op mijn nergens geregistreerde pony rijdt weer niet. Jouw redenatie is dus net zo mank. Er zijn nog altijd bosjes maneges waar je kunt rijden zonder enige vorm van registratie, anders dan in de eigen boekhouding van de manege en zelfs daar staat niet iedereen in.
Als ik al niet verder kijk dan onze eigen pensionstal, daar is 90% nergens bij aangesloten. Nee, zelfs geen ruiterbewijs, die flauwekul is bij ons niet verplicht, vrijwel niemand heeft dat ding.

Nee hoor want ik weet niet of je er van op de hoogte bent, meer registratie is verplicht, jouw nichtje is dus gewoon illegaal bezig en heeft kans op een fixe boete en in beslag name van haar pony. :) Wb die maneges weet ik het allemaal niet maar zit je bij een club, dan zit je bij ons ook bij de VLP want dat wordt allemaal via VLP geregeld. :) Maar hoe dat in Nederland precies zit weet ik niet. Het al dan niet bij een club gaan is je eigen keuze maar alsnog ben je verbonden met de VLP ivm verplichte registratie en ook het a brevet wordt via de VLP geregeld. Dus wil jij legaal buiten rijden hier dan krijg je te maken met de VLP.. In tegenstelling tot Nederland is het A brevet (vergelijkbaar met jullie ruiterbewijs) in België verplicht. Wederom niet mijn redenatie die mank is maar jouw te kleine referentiekader.

Waratje: schrijffouten zeggen IMO niets over leeftijd. :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:13

pharagirlke schreef:
ikke schreef:

Nee hoor want ik weet niet of je er van op de hoogte bent, meer registratie is verplicht, jouw nichtje is dus gewoon illegaal bezig en heeft kans op een fixe boete en in beslag name van haar pony. :) Wb die maneges weet ik het allemaal niet maar zit je bij een club, dan zit je bij ons ook bij de VLP want dat wordt allemaal via VLP geregeld. :) Maar hoe dat in Nederland precies zit weet ik niet. Het al dan niet bij een club gaan is je eigen keuze maar alsnog ben je verbonden met de VLP ivm verplichte registratie en ook het a brevet wordt via de VLP geregeld. Dus wil jij legaal buiten rijden hier dan krijg je te maken met de VLP.. In tegenstelling tot Nederland is het A brevet (vergelijkbaar met jullie ruiterbewijs) in België verplicht. Wederom niet mijn redenatie die mank is maar jouw te kleine referentiekader.

Wil je even niet de Belgische regels klakkeloos projecteren op NL! Die regels gelden hier namelijk niet. Wanneer ik een paspoort bij die pony aanvraag (mijn pony, goed lezen graag!) dan is ie alleen bij dat stamboek geregistreerd. Dat zegt nog steeds helemaal niks, ik kan namelijk ook bij het Shetlander- of zelfs het Ezelstamboek een paspoort aanvragen.

Ik vraag me toch af waarom JIJ zo graag aan mij dat beperkte referentiekader oplegd, tewijl je zelf niet eens in de gaten hebt dat je domweg vanuit een ander perspectief kijkt en kennelijk niet de ruimte in de geest hebt om verder te denken dan dat ene perspektief.
Je redenatie gaat niet alleen daarop mank maar ook nog eens op de wezenlijke verschillen tussen regels in B en NL!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:20

Zucht, in Nederland is de chip (registratie dus) al langer verplicht dan in België ;) Dus ja, die pown is tegen de wet niet geregistreerd.

Daar werkt de federatie dan weer aan mee dus is het paard gechipt, dan ben je via via ook verbonden aan de federatie en dus ook aan de bond.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:53

pharagirlke schreef:
Waratje: schrijffouten zeggen IMO niets over leeftijd. :?

Spellingsregels zijn wel eens verandert in de loop van jaren. Nou ben jij van een generatie die dat niet heeft meegemaakt, dus misschien registreer je dat niet, maar in de zeventiger jaren werden c's erg vaak vervangen door k's.......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:05

Ik ben wel degelijk op de hoogte van het veranderen van spellingsregels daar die onlangs (lees: een 2 a 3tal jaar terug geloof ik) ook nog eens veranderd zijn. ;) Nu weet ik niet hoe goed een 2 jarige volgens jou kan typen maar ik ben iig ouder. ;)
Alsnog kan dit ook gewoon een typfout zijn.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:25

Volgens mij missen we iets!

we hebben het nu alleen over springen en dressuur , maar volgens mij is paardrijden juist 1 van de veelzijdigste sporten die er bestaat. Zoveel afwisseling! En voor elke takt is er een vereniging of een bond ofzo, regels en regelementen,

Hoeveel verschillende wedstrijd vormen hebben we wel niet? Mennen, Cros, endurance, TREC, dressuur, springen, marathon, carroussel. Western, en die heeft ook een tal van wedstrijdvormen! En volgens mij zijn we er dan nog niet helemaal. Alles is er toch in wedstrijd vorm?

Paardrijden is een sport. Geen discusie over mogelijk. Mensen die roepen dat paardrijden geen sport is, hebben nooit echt gereden, enkel deelgenomen aan een rondje paardzitten...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:57

ikke schreef:
Vjestagirl schreef:
* Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Competitie? In het bos? Waar dan?
Zoals iedere sport kun je paardrijden ook alleen de recreatief doen. Net zo als dat je kun hardlopen alleen in het bos, kunt schaken voor de fun, kunt balletje trappen of slaan. Maar je kúnt het in competie verband doen.

Maar een balletje slaan doe je met/tegen iemand, schaken doe je zelden alleen En een rondje door het bos hollen is volgens deze defenitie ook geen sport, ook van A naar A rennen is even doelloos als van A naar A rijden.

Twirlen is ook een sport waarbij jij je 'oefeningen' doet, en vervolgens punten haalt. Die punten behaal je individueel, en worden niet eens vergeleken met anderen. Op basis van de door de jury toegekende punten behaal je een 1e prijs met promotie, 1e prijs, 2e prijs en in heel beschamende gevallen een 3e prijs.
En het is toch écht een sport. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:48

pharagirlke schreef:
Zucht, in Nederland is de chip (registratie dus) al langer verplicht dan in België ;) Dus ja, die pown is tegen de wet niet geregistreerd.

Daar werkt de federatie dan weer aan mee dus is het paard gechipt, dan ben je via via ook verbonden aan de federatie en dus ook aan de bond.

Diepe zucht, lieve schat in NL kenden we tot jni dit jaar een (grondwettelijk verplicht!) alternatief in de vorm van DNA. Dat DNA ligt ergens opgeslagen, maar daar wordt geen verdere registratie aan gedaan.
De bond doet helemaal niks aan registratie, dat wil zeggen, wanneer je via een stamboek bent geregistreerd, is het ook goed, heeft de NHS niets mee uit te staan. De NHS is slechts één van de registrerende instanties, het gros van de paarden in NL is via de stamboeken geregistreerd en dat staat los van de NHS en een eventuele registratie van wedstrijdrijdende ruiters.

Als je dan zo graag weet hoe het zit, wel even zorgen dat je van alle ins en outs op de hoogte bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:50

Inderdaad: Tot juni dit jaar. En nu? ;)