Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:44

Miepie1980 schreef:
Afhankelijk van de bouw van het paard en de geschooldheid van de ruiter kan je dit soort dingen inschatten.

Niet van lijstjes, meningen, statistieken.

Ik heb met mijn 70 kg bij een lengte van 1.68 volgens mijn BMI teveel kilootjes bij me. Als je mijn vet percentage zou weten snapt iedereen dat dit merendeels spieren is van het vele sporten en geen vet.

Met mijn tuig er bij (gewoon engels) stap ik dus met een kg of 75/80 op mijn haflinger van 1.40.
Zielig? Vind het niet, beestje heeft een prima sterke bouw en wordt goed getraind en kan het dus aan.

Maar er zullen ook haflingers van 1.40 zijn die door een ruiter van mijn gewicht worden bereden waarbij de ruiter niet meegeeft en het paard erg slank is waardoor het bovenstaande niet kan.

ik ben precies zo. Volgens dat lijstje kan mijn paard van 174 me dus al niet meer dragen met mijn 75 kilo incl tuig

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 22:46

het gaat niet om je kledingmaat.... het gaat om het gewicht.. waar het paard mee belast wordt. Dus met mijn 1 meter 80 lang heb ik meer pech dan iemand van 1 meter 65. Aangezien ik dus ook sneller zwaarder zal zijn. 60 kilo vind ik niet zwaar maar het licht eraan op wat voor pony je rijdt. Toch denk ik dat de meeste pony's 60 kilo goed kunnen hebben.

Het gaat om het belastbare gewicht op de rug van een paard. Dat als dit (te) veel zou zijn het slechter voor het paard zou kunnen zijn.

Voorbeeld: ik stap ten alle tijden op met een opstapkrukje. Niet omdat ik er anders niet op kan komen, maar ik wil niet met mijn 75 kilo aan de rug van een paard gaan hangen ook al is het maar een fractie van een paar seconden. (mensen die trouwens in het zadel ploffen vind ik al helemaal verschrikkelijk!)

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 22:50

anoouk schreef:
Miepie1980 schreef:
Afhankelijk van de bouw van het paard en de geschooldheid van de ruiter kan je dit soort dingen inschatten.

Niet van lijstjes, meningen, statistieken.

Ik heb met mijn 70 kg bij een lengte van 1.68 volgens mijn BMI teveel kilootjes bij me. Als je mijn vet percentage zou weten snapt iedereen dat dit merendeels spieren is van het vele sporten en geen vet.

Met mijn tuig er bij (gewoon engels) stap ik dus met een kg of 75/80 op mijn haflinger van 1.40.
Zielig? Vind het niet, beestje heeft een prima sterke bouw en wordt goed getraind en kan het dus aan.

Maar er zullen ook haflingers van 1.40 zijn die door een ruiter van mijn gewicht worden bereden waarbij de ruiter niet meegeeft en het paard erg slank is waardoor het bovenstaande niet kan.

ik ben precies zo. Volgens dat lijstje kan mijn paard van 174 me dus al niet meer dragen met mijn 75 kilo incl tuig

Hierbij zou de 20% kilo een goede richtlijn zijn lijkt mij. Een halflinger is indd een stevige pony met veel draagkracht maar weegt ook meer dan bijv. een welsh pony.

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:54

Ik vind dat je, als je verstand hebt van paarden en er dus op gaat zitten, zelf prima moet kunnen zien wat je paard aankan en wat niet. Op mijn rank gebouwde New forest pony reed ik ook, zij was zo'n 300/350 kilo. Die zou dus maximaal 60 kilo mogen dragen, terwijl ik er met 70 kilo dus gewoon op reed. Nee totaal geen last, we stuurden de M1 zo rond en sprongen ook.

ik zelf was wel altijd bang, maar mensen hebben ook vaak genoeg gezegd je pony kan het prima hebben.

je moet doen waar je je zelf prettig bij voelt en iedereen kent zijn eigen paard het best.

KiWiKo

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:58

het ligt er ook aan hoe je rjid :)

iemand van 50 kilo kan een 600 kilo wegend paard meer in de weg zitten dan iemand die 100 kilo weegt :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:31

Weet je wat ik niet snap?

Elke keer wordt er een topic geopend over wat een paard mag dragen en elke keer ontaardt het weer in al of niet respectloos afschieten van mensen met overgewicht.
Hoe vind je bijvoorbeeld deze:
Moggsy schreef:
Meestal schoot het dier dan enkele passen naar voren terwijl de vetmassa zich probeerde te redden, stomp erover en puf puf, men zat.
En ga dit maar niet verdedigen of veroordelen.

"de vetmassa"?
is dat hoe je praat over een medemens? dan mag hij/zij in dit geval 120 kg zijn, en wellicht te zwaar voor het paard, maar zo praat je niet over mensen.

Mijn man is 1.88 lang en weegt ca 85 kg. Hij heeft een slank postuur; redelijk brede schouders, smalle heupen en geen buikje. Niemand zal zeggen dat hij niet op een paard mag stappen.
Ik ben ongeveer even zwaar, maar ben ruim 20 cm kleiner, dus heb ik overgewicht. En daar hebben verschillende hier al van gezegd dat dat eigenlijk niet kan op een paard.

Nog een vergelijking; een persoon van 100 kg is volgens velen hier not done op een paardenrug. Maar als we nou eens uitgaan van een voltigemeisje dat 50 kg weegt. Een voltigepaard heeft regelmatig 2 meisjes op de rug; 2 x 50 = 100 kg. Of 3, 3 x 50 = 150 kg. Zonder dat dit gewicht mooi verdeeld wordt door een zadelboom.

Ik wil echt niet zeggen dat alles maar moet kunnen, maar je moet het van geval tot geval bekijken.
Ondertussen kan je natuurlijk als zwaardere ruiter heel veel doen om dat te compenseren; opstijgen met een krukje, zorgen voor een perfect passend zadel en natuurlijk werken aan je rijstijl zijn daar heel belangrijk in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:58

Niemand op dit topic schrijft ook over 3 voltige meisjes op een paard, behalve de mensen die aan willen tonen dat het net zo erg (of erger is) als een ruiter met overgewicht. En natuurlijk is het altijd weer per persoon verschillend, maar als je het puur hebt over de stelling "maximaal gewicht voor een paard" dan vind ik dat een goede zaak. Het paard kan immers niet zeggen dat je te zwaar bent! En zeg nou zelf, met wat voor een persoon loop jij het liefst een uur door de bak heen of door het bos?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:21

ik heb geen idee wat een paard kan dragen! ik denk dat dat voor elk paard verschillend! , de 1 loopt lekkerder met een wat zwaarder iemand de ander weer met een wat lichter iemand!.

Ik ben zelf 1,70, en weeg 95 Kg, mijn paard is 1,63 en is ( nog ) niet een gespiert type.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CJMQYZU7.jpg

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:00

KiWiKo schreef:

iemand van 50 kilo kan een 600 kilo wegend paard meer in de weg zitten dan iemand die 100 kilo weegt :)

ja maar dat is nogmaals appels met peren vergelijken.
Ik ben het met je eens dat het niveau van de ruiter enorm veel invloed heeft.
Echter DENK IK dat veel ruiters het idee hebben dat ze het paard minimaal storen terwijl dat niet zo is.
Iemand die lichter is zal toch minder storend zijn voor het paard dan als dezelfde persoon een stuk zwaarder is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:59

KiWiKo schreef:

Maar dáár gaat het hier dus niet over, dat is de invloed van ruiterkunst op belasting, niet ruitermassa. Ook een interessant onderwerp, maar voer voor een ander topic.
Je kunt er nog andere irrelevante factoren bijslepen, bijvoorbeeld iemand van 100kg op een goed passend kwaliteitszadel tegen een individu van 60 kg op een slecht passend zadelmarkt vod, maar dat vertroebelt deze discussie alleen. Het gaat zuiver om invloed van ruitergewicht, en de grenzen daaraan bij constante andere factoren.

Edit, zie net dat superwoman hierboven zo goed als hetzelfde heeft gezegd, enfin, ben het met je eens.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:27

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:00

Of dat je nu een oefening doet van een minuut of 5 of dat je een uur aan het rijden bent lijkt mij een behoorlijk verschil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:09

griziyr schreef:
Voltige is vast ook slecht voor een paard maar de meeste voltigeurs zijn niet zwaar en hebben redelijk wat lichaamsbeheersing en hebben geleerd mee te zitten in de beweging en zitten zeer korte tijd achter elkaar op paard. En daarbij.... Als je toch bezig bent een maximaal gewicht vast te stellen dan is de norm gelijk voor alle disciplines toch?

Ik vind het al moeilijk bij de disipline die ik beoefen. Over andere disiplines durf ik geen uitspraken te doen, daar weet ik echt te weinig vanaf!

Zooist: klopt idd :j
Maar wat dan ook weer van belang is, is de bespiering van het paard.
Als iemand steeds maar kort rijdt, maar het paard geen (juiste) bespiering heeft, dan lijkt me dat net zo slecht als lang rijden op een paard met wel de juiste bespiering.....

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 19:17

Een paard kan niet kiezen wie er op zijn/haar rug stapt! Wij wel! Wij als mensen houden paarden en zijn ook verantwoordelijk voor hun welzijn. Omdat hier geen wetgeving voor is doet iedereen het op zijn/haar manier. Maar omdat ik niet wil dat mijn paard teveel kilo's op zijn rug krijgt zorg ik ervoor dat ik niet te zwaar wordt. Mijn paard kan niet zeggen, he ik vind je te zwaar worden.

Zoals iedereen wel weet en overal te lezen is "een paardenrug is niet gemaakt om op te zitten" Maar als we dat doen hoe kunnen we dan zorgen voor de minste belasting? Waar ligt de grens? Dit is per paard en per persoon verschillend en ook nog afhankelijk van vele andere factoren zoals goed passend zadel, de rijkunst van de ruiter etc. Volgens de 20% berekening zou mijn fries 120 kilo mogen dragen. Als ik dat gewicht iedere dag op hem zou zetten en daarmee zou laten trainen is hij over een paar jaar stuk! (dit is niet bedoelt om mensen onvriendelijk te benaderen of aan te vallen) Maar puur over wat richtlijnen zouden kunnen zijn voor een paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:03

Om even aan te geven hoe onzinnig de 20% regel is;
als ik 10 kg te zwaar ben tov mijn paard, moet ik gewoon zorgen dat mijn paard 50 kg groeit... :+

Nogmaals; natuurlijk is er een grens aan welk gewicht nog acceptabel is voor een paard. Maar dat kan je nooit algemeen stellen en hangt van vele variabelen af. Stoppen met dit soort onzinnige discussies en per situatie eerlijk bekijken dus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:18

Dan heeft die grote reus van mij het maar goed met mijn 65 kilo. Ik weeg dus nog minder als 10% van zijn lichaamsgewicht. :+

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:02

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:06

Kuggur schreef:
KiWiKo schreef:

Maar dáár gaat het hier dus niet over, dat is de invloed van ruiterkunst op belasting, niet ruitermassa. Ook een interessant onderwerp, maar voer voor een ander topic.
Je kunt er nog andere irrelevante factoren bijslepen, bijvoorbeeld iemand van 100kg op een goed passend kwaliteitszadel tegen een individu van 60 kg op een slecht passend zadelmarkt vod, maar dat vertroebelt deze discussie alleen. Het gaat zuiver om invloed van ruitergewicht, en de grenzen daaraan bij constante andere factoren.

Edit, zie net dat superwoman hierboven zo goed als hetzelfde heeft gezegd, enfin, ben het met je eens.

ik wil daar alleen mee zeggen dat er geen eenduidig antwoord is op die vraag omdat er heel veel meer factoren meespelen :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:50

dat zeg ik...

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:02

:z
Laatst bijgewerkt door griziyr op 20-05-22 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:03

je kan er geen norm op stellen omdat er teveel factoren meespelen.......

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:43

;(
Laatst bijgewerkt door griziyr op 20-05-22 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:55

dode last kan een paard een kilo of 200 dragen.............. maar dat is ook weer afhankelijk van het type paard en het ras :)

bij mensen kan ook geen maximaal tilgewicht worden bepaald :)

ik kan een heel stuk minder tillen dan de sterkste man van Nederland bijvoorbeeld..........

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:01

bij mensen spelen er net zo veel factoren mee, maar daar is dus wel een norm voor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:03

nee, daar is een gemiddelde voor :D :D

bij paarden kan je ook zeggen dat een paard een dood gewicht van 200 kilo kan dragen gemiddeld........

maar dat betekend niet dat iedereen maar 200 kilo op zn paard moet gaan knuppen, want dat gaat niet goedkomen..........