Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:40

Appie, als jij je aangesproken voelt voor dat dik gedrukte stukje dan is dat jouw probleem. Dit is in het topic genoemd maar daar heb ik jouw naam toch niet bij genoemd. Lezen blijft moeilijk he.

Ik op mijn teentjes getrapt, nou meid, daar moet nog veel meer voor gebeuren dan deze discussie.

Dat jij je zaakje op orde heb, prima, helemaal fijn voor je. Dan zijn jouw paarden gelukkige paarden.

Citaat:
Prima dat je je paard goede medische zorg geeft maar jammer dat hij bijna 20 uur per dag in een stalletje staat. Of wat bedoel je nou? De ene keer zeg je 4 uur, de andere keer minimaal 4 uur?

Ja hoor hij staat prima die 20 uur in zijn stalletje... en idd de ene keer als het weer wat minder is staan ze wat minder lang in het paddock en de andere keer wat langer.... dat is niet aan mij... Gelukkig hebben we allemaal ongelukkige paarden op stal staan..

Maar daar gaat het hier niet over... hoe wij onze paarden houden en waar onze paarden zich prettig bij voelen.

De vraagstelling is volgens mij nog steeds: Een eigen paard en er iedere dag er naartoe..

Mijn antwoord daarop blijft nee. je hoeft niet en TS heeft ook aangegeven dat ze iedere dag buiten komen, en ze 5x per week de aandacht krijgen. Prima toch... stel je voor.. lopen alle paarden in nederland 24/7 op het land... dan kunnen we beter Denemarken erbij kopen... nog wat extra ruimte voor al onze paardjes. :D

Anoniem

Re: Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:42

Dan liever Groenland, dat is wat groter en de naam belooft wat :D.

Zephz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:44

Als je paard naar buiten komt, hoef je toch niet elke dag....ik kom er ook 4 dagen, 2 dagen wordt ie door iemand anders gereden, de ene dag dat ik niet ga komt ie wel buiten....lekker rust dagje!!

Zephz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:46

Ben het trouwens zeer met Mando eens..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:47

Lovely schreef:
Dan liever Groenland, dat is wat groter en de naam belooft wat :D.

:D

Is weer zo'n eind fietsen vanaf huis... :+

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:50

:o ik ga 6 dagen in de week want zaterdags moet ik overdag werken en savonds is de stalling dicht dus dan moet hij wel vrij hebben :) ;) maar 4 dagen vind ik wel weinig.. kijk als het een keertje gebeurt is niet erg.. ga niet zeggen dat dat bij mij niet gebeurt maar als dat standaard is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:52

Nee, Denemarken, dat is lekker naast de deur :D.

Mouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:55

Het is idd niet zo prettig voor het paard.
Kan je geen stalling met wei in de buurt zoeken? ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:59

Lovely schreef:
Nee, Denemarken, dat is lekker naast de deur :D.

:D

Okay gaan we met de scooter, zijn we er wat sneller. }:0

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:18

ikzelf zou het niet willen dat mijn paard zoveel op stal staat. En een uurtje per dag rijden vind ik geen compensatie voor weidegang.
Voor ik mijn paardje kocht heb ik een plek gezocht en gevonden waar hij 24/7 buiten staat met een vriendje. Ik ga meestal 5 dagen per week. Die dagen doe ik zijn hele verzorging zelf (eten geven, water enz). De 2 dagen dat ik niet kan doet de staleigenaar het voor mij, als ik alles klaar zet.
MAAR ik zit wel elke dag dat ik ga 2 uur in de auto. Uur heen en uur terug. Ik heb mijn paard nog niet zo lang en moet zeggen dat ik het ook zwaar vind soms. Maar het was mijn keuze en het is en blijft mijn verantwoordelijkheid dat mijn paard een goed leven heeft.

Als advies ben ik dan vrij radicaal...paard daar weghalen en iets anders zoeken waar hij meer naar buiten kan. En inderdaad misschien een bijrijder zoeken (hoewel ik dat zelf niet zou zien zitten).

succes!
Laatst bijgewerkt door Kyliam op 26-10-09 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:23

7/24? bedoel je niet 24/7?
7 uur per dag 24 dagen per week kan niet.
En 7 uur per dag 24 dagen per maand vindt ik persoonlijk wat vreemd?
Op zondag niet naar buiten?
Sorry als je heel christelijk bent en ik beledig je nu.
Maar een paard doet echt niet aan zondag rustdag.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:27

Moontje1991 schreef:
7/24? bedoel je niet 24/7?
7 uur per dag 24 dagen per week kan niet.
En 7 uur per dag 24 dagen per maand vindt ik persoonlijk wat vreemd?
Op zondag niet naar buiten?
Sorry als je heel christelijk bent en ik beledig je nu.
Maar een paard doet echt niet aan zondag rustdag.

Beter zo dan

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:43

Persoonlijk vind ik dat wanneer je een eigen paard hebt je er minstens 1 keer per dag heen moet. Hoeft niet perse om te rijden maar gewoon om er even te zijn.
Ik zie dat nu ook weer bij een bekende van mij, hij gaat 3 of 4 keer in de week en zet het paard dan zwaar aan het werk. Het paard associeert hem inmiddels alleen maar met werken en, en omdat het paard altijd al moeilijk te vangen was is dat nu onmogelijk geworden.
Kan je zelf niet komen, zorg dan dat er iemand anders langs gaat.
Ik doe precies het zelfde. Ik ga twee tot drie keer per dag naar de paarden toe.
Meestal om 7 uur s'ochtends voordat ik naar college ga, ( ik moet 2 uur reizen naar Nijmegen) en dan uit school weer. Ik kan ook niet elke dag rijden maar ga dan wel even om te controleren of het goed met ze gaat. En om 9 uur s'avonds ga ik vaak nog een keer om uit te mesten en water te geven. ( Ik wil mijn stallen altijd schoon hebben dus de mest word er twee keer per dag uitgehaald :+ )
Wanneer ik niet kan, gaan mijn ouders langs dus er is elke dag wel iemand.

Ik ben ook van mening dat wanneer je een paard koopt je er net als met een hond elke dag voor moet zijn. Dat weten mensen van te voren en je moet dus ook die verantwoordelijkheid dragen als je die eenmaal genomen hebt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:44

dondeyne schreef:
[
Ik vind het alleen apart dat sommige mensen een paard hebben en er vervolgens maar 1-2 keer per week naar toe gaan. Zelf 3-4 keer per week vind ik eigenlijk apart. Ik vond het vanzelfsprekend om elke dag te gaan, behalve als ik echt echt ziek was, en als ik dadelijk niet vrijwel elke dag kan gaan, koop ik ook geen paard.

waarom is dat apart :?

ik denk dat je het per situatie moet bekijken hoor ;)
mijn kerel staat 24/7 met vriendjes op het land, kan nog niks (is 1,5 jaar) en ik vind 4 x per week in handen meer dan genoeg :j
tevens heb ik nog een huis en een priveleven waar ik onderhoud aan heb ;)
zolang het paard het goed heeft is er toch geen klagen?

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 17:54

Zoo, discussie word al uitgebreider :P

Vandaag is het paard goedgekeurd en zaterdag halen we hem op.
Voorlopig brengen we hem naar die pensionstalling.
Maar ik ga wel even kijken of er niks beters is in de buurt.

@Melissa: Bedankt voor die site'jes ;) ik wist niet dat er ook advertenties op marktplaats waren wat dat betreft :P

En ik heb het er nog eens met mn vader over gehad, en hij gaat 2x per week mennen en 1x per week longeren en ik ga 4x per week rijden, dus dan is er eigenlijk iedere dag iemand bij hem, en komt hij er even lekker uit.

Dat is een :)
Nu de wei nog! :P

Ik vind het goed als er verder gediscusieerd word ;)
Vind het wel leuk om te volgen, ook leerzaam.

Er zijn veel verschillende meningen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:55

Is het voor je paard niet lekkerder dat er ook een dagje rust in zit?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:04

Als dit paard meer weide had gewild, dan denkt ik dat de vorige eigenaar dat allang gemerkt had kwa prestaties?
Toch heeft het paard Nederlandse titels gewonnen dus ik denk echt niet dat het erg is.

Als het paard niet anders gewend is, weet hij ook niet wat hij mist.
En paarden kunnen zich goed aanpassen en accepteren, muv sommige uiteraard.

Mijn pony heeft ook in een box zonder luik gestaan, en swinters binnen. Ze accepteerde dit, en in die tijd merkte ik er niets van.
Maar nu ze een box met luik heeft en heel de dag buiten staat is ze toch opgeknapt. Niet alleen geestelijk, maar lichamelijk merk ik het ook.
Ze zit nu dus beter in haar vel dan anderhalf jaar geleden, maar toendertijd liet ze dat niet zo erg merken.

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 18:20

wcf: Ja waarschijnlijk valt de vrijdag of donderdag wel eens weg ;) Maar twee dagen achter elkaar niks dat doe ik niet ;)

KArin: Het kan inderdaad dat hij er van opknapt als hij opeens naar veel weidegang overgaat, maar ik denk dat ik dat dan volgende week al ga merken.
Nu staat hij nog bij de vorige eigenaar en daar staat hij in de wintermaanden de hele dag binnen (wel iedere dag beweging) En volgende week krijgt hij dan 4 uurtjes weidegang.

Ik denk dat als hij daar al van opknapt, ik toch inderdaad het effect wil zien van hele dagen weidegang :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:24

Mijn paard stond ook op stal,en was depri en had iedere keer weer wat.De veearts kwam en schrok van hem,midden in de winter ging hij kreupel de wei op.Wij gingen weg en hij was nog steeds aan het rond rennen,we brachten de tariler weg en reden langs de wei en hij was nog steeds aan het rennen.Ondanks dat hij kreupel was,niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn paard vaak buiten te zetten.Maar ik zou nooit anders meer willen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:25

wow, ik ben werkelijk gewoon halverwege gestopt met lezen...
Waar gaat deze discussie nou werkelijk over?
Dus tja, 4 uur per dag buiten is niet genoeg, maar 6 uur wel weer??? Denken jullie nou werkelijk dat een paard op zijn horloge staat te kijken van, wow, ik heb nog 2 uur? En dat die paarden echt 6 uur continue bewegen?
Ik heb gewoon het idee dat iedereen zich zo bezich houd met weidegang dat het hele paard over het hoofd wordt gezien. Is het niet beter dat het paard gewoon goed verzorgd word en geontroleerd wordt en aandacht krijgt dan dat ze het ergens in een achteraf weitje zou gooien in zijn eentje en dan 1 keer per dag langs zou komen om een plak hooi in de weide te gooien?
Zover ik weet is een paard een kudde dier en is het zeer gelukkig als het met zijn maatjenootjes kan zijn, zijn natje en droogje krijgt en aandacht krijgt. Misschien dat iedereen zo zijn eigen ideeen heeft wat zijn of haar paard nodig heeft, maar respecteer wel even dat iemand het niet altijd op jou manier hoeft te doen!
Ik kreeg een hele preek omdat ik mijn paard niet elke dag bereed. Mijn paard staat een hele dag buiten met een uitloopstal. Naar mijn mening hoeft niet elk paard bereden te worden. Maar goed, dat is mijn mening en ik had op een gegeven moment dus echt genoeg van alle verwijten dat ik niet goed voor mijn paard zou zorgen omdat ik niet elke dag reed.

Dus probeer gewoon eens te accepteren dat niet iedereen zoals jou denkt!

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:25

xxxkatyxxx schreef:
Ik kan dat niet zomaar regelen, hij staat op een pensionstalling he ;)

je kan het toch altijd vragen aan de eigenaar of je wat kan regelen, ik bedoel je bent daar klant en ik denk dat er altijd wel wat te regelen valt, aangezien er altijd wel iemand moet zijn voor de paarden.

Ik vind het een beetje simpel gezegt nee dat kan niet. Heb je het wel is gevraagd?

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 18:35

LecyTinker: ik denk er net zo over zoals jij. 4 is niet erg veel dat geef ik toe, maar altijd beter dan niks en als er iedere dag iemand komt om het aandacht te geven en zijn nodige beweging te geven, dan lijkt mij alles dik in orde...

Sentigo: Je hebt wel gelijk .. :P
Maar officieel staan we nog niet eens op die stalling, vanaf deze zaterdag. Dus ik zal zeker nog eens met de eigenaar overleggen of er niet wa extra weidegang mogelijk is voor mij. Maar ik denk dat dat niet echt mogelijk is, want als de een het mag, dan wil natuurlijk die hele pensionstalling meer weide! En dan kan het weer niet ;)

Dus..
Maar de zoektocht gaat door! :)
Eerst wil ik kijken hoe het gaat op deze pensionstalling.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:47

Wat is goed en wat is slecht?
Zoals Jan Greve ( bonds) dierenarts terecht stelt is dat paarden beweging nodig hebben en gepast gezelschap.
Wat mij betreft bestaat die beweging uit een combinatie van weidegang en training.
Gepast gezelschap is met een gelijkwaardig soortgenootje en niet een shetlandertje, geit, schaap of wat dan ook.
Training kan zijn rijden, longeren, stapmolen, stappen aan de hand etc.
Rijdt je met een paard op Z niveau dan kun je deze écht niet 24/7 in de wei laten staan.
Topsporters zitten toch ook niet de hele dag op de bank televisie te kijken?

Daarbij moet de weide ook groot genoeg zijn zodat een paard zich kan afzonderen.
Net als wij mensen hebben óók paarden behoefte aan privacy.

Daarbij zijn paarden gewoonte dieren, als ze eenmaal ergens aan gewend zijn dan weten ze niet beter.
Dat geldt ook voor een weidegang van slechts 4 uren.

4 uren weidegang is in ieder geval beter dan helemaal niets (overigens de door ons bejubelde Salinero en Totilas en consorten hebben helemaal geen weidegang, de kans op blessures is dan veel te groot, die zien alleen een hapje gras als ze aan de hand stappen mits dit past in hun voerschema!)

Tja het is een discussie met voor en tegenstanders, waarbij we er voor moeten waken dat we de paarden niet te veel gaan vermenselijken.

Jonge paarden (liefst tot een jaar of vier) in de kudde en 24/7 in de wei. (Sport) paarden gedoseerd en al naar gelang de training dit toestaat in de wei.

Mbt pensionstalling: gelukkig heb ik de 'rijkdom' om m'n paard aan huis gestald te hebben, maar dat is ook niet altijd alles hoor!
24 uur per dag, 7 dagen per week zijn de paarden er dus als ik er niet ben moet iemand anders een oogje in het zeil houden.
De paarden staan nu eenmaal niet in 100 hectare wilderdom waar ze ronduit kunnen gaan, maar in een afgebakend en geciviliseerd stukje van 5 ha.
Mesten, rijden, verzorgen, wondje hier, opletten daar. Wasplaats schoon houden, spullen sorteren, afrastering nakijken, paarden naar buiten, weer naar binnen, voerrondje biks, voerrondje hooi, voerrondje kuil, voerrondje granenmix en dan ook nog 'tussendoor' een baan.

Dan vind ik dat je in een 'luxe' positie bent om een paard te houden (die iemand anders tegen betaling redelijk tot goed verzorgd) en dat je daar dan 4x per week heen gaat zonder alle overige zorgen van dien.

Ik zou die 4 uurtjes dan op de koop toe nemen.............

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:56

Wesseltje schreef:
Ik ga ook 4 keer in de week, heb ook een nogal druk leven ;)
Heb wel een bijrijdster voor 2 dagen in de week, en verder sta ik op een stal waar mijn paard lekker veel buiten komt.
Misschien is een bijrijdster een optie? alhoewel ik 4x per week niet schokkend vind.. wel icm het weinig naar buiten gaan.

vind 4 keer ook niet echt schokkend

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:15

mensen, weet niet of jullie kunnen lezen maar ik heb afgesproken 6x pw te gaan ;)