Berijden kan niet meer. Wat doe je dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:37

Als het paard lijd wel inslapen hoe erg het ook is.
En anders lekker de wei in met vriendjes of bij andere dieren.
En verkopen, heeft niet veel nut want alleen handelaren willen oude en zieke paarden hebben. en dan weet je waar ze naar toe gaan.

liljebo

Re: Berijden kan niet meer. Wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 20:24

toch mooi om te horen dat voor veel mensen hun paard veel meer is dan alleen rijdier.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:02

Ik zit ongeveer in zo'n situatie. Ik heb last van vermoeidheid en na school ben ik echt doodmoe. Gevolg is dat mijn paardje op stal blijft, word maar 2x per week bereden. Rijden als ik moe ben gaat niet, Beauty is het type paard waarbij je geen moment concentratie mag verliezen, of het is verknald voor de rest van het uur. Financieel begint dat bij mijn vader door te wegen en daarom wordt ze, jammer maar helaas, verkocht. Maar nu weer ontopic. Ik ben heel erg geïnteresseerd door Natural Horsemanship. Voor de afwisseling ga ik regelmatig met haar naar een bak en doe grondwerk, of observeer haar gewoon. Ik vind het erg boeiend om paarden bezig te zien. Het is echt indrukwekkend hoeveel je bijleert over je paard door gewoon je ogen eens de kost te laten gaan :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:09

(alleen openingspost gelezen)

Bij mij ligt het net wat anders!
Ik mag niet meer rijden sinds 3 jaar.
Ondanks dat heb ik mijn paard nog steeds op een dure pensionstal staan.
En deze zomer eentje bij gekocht om deze te gebruiken voor menen en hopelijk te berijden.
In totaal ben ik ruim 300 euro kwijt aan het paard maar dit doet mij vrij weinig.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:10

Mijn paardje is lekker met pensioen waar ik regelmatig mee wandel, ik rij 1 keer per week op een manegepaard

Verkopen omdat een paard te oud wordt zou ik echt nooit kunnen.. 't is geen verrot speelgoed

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:20

Mechelfan schreef:
Hangt van verschillende dingen af. Hoe oud is het paard, kan het zonder pijn in het land lopen, dus hoe is het gestald. Wat kost de stalling per maand. allemaal zaken die meewegen.

Idd, zolang het paard nog een leven kan leiden zonder pijn te hebben en ik het geld zou hebben om hem te onderhouden zou ik hem zeker niet wegdoen.
Maar als je hem dan toch verkoopt zou ik eerlijk tegen diegene zijn en heb als grasmaaier/gezeldschaps paard aanbieden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 08:37

alwin_4ever schreef:
Mechelfan schreef:
Hangt van verschillende dingen af. Hoe oud is het paard, kan het zonder pijn in het land lopen, dus hoe is het gestald. Wat kost de stalling per maand. allemaal zaken die meewegen.

Idd, zolang het paard nog een leven kan leiden zonder pijn te hebben en ik het geld zou hebben om hem te onderhouden zou ik hem zeker niet wegdoen.
Maar als je hem dan toch verkoopt zou ik eerlijk tegen diegene zijn en heb als grasmaaier/gezeldschaps paard aanbieden.

Maar daarmee loop je dan dus het risico dat een koper je verzekerd dat het paard goed terecht komt en het super zal hebben en het vervolgens doorverkoopt als rijpaard of op een transport richting italie zet...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:51

liljebo schreef:
Maar daarmee loop je dan dus het risico dat een koper je verzekerd dat het paard goed terecht komt en het super zal hebben en het vervolgens doorverkoopt als rijpaard of op een transport richting italie zet...

Precies, dat zou ik mijn paard never nooit aandoen, ze gaat bij mij niet levend weg ;)

Mijn 23 jarige merrie is nu 3 jaar met pensioen, ze heeft artrose, maar niet in die mate dat ze erg veel pijn heeft. Ze staat volledig volpension, op zelfde stal als mijn jonge ruin. Veel geld ieder maand, maar ach, het gaat nog... ik laat er wel andere dingen voor ;)

Moet eerlijk zeggen dat ik in de gelukkige omstandigheden ben dat ik me een 2e paard kon veroorloven, weet niet of ik het anders ook zo gedaan had :o Ik veroordeel niemand die er in de zelfde omstandigheden een eind aan maakt.

marijke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:35

het is in welke staat je paardje is en denk dat je dat per geval moet bekijken

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:55

Dit is een goede discussie, zeg. Deze ga ik zeker volgen.

Ik kan ook niet meer op mijn verzorgpaard rijden. Daar ben ik 2 jaar geleden mee gestopt. Hij is nu 24.
Hij heeft de ziekte van Cushing. Daardoor heeft hij regelmatig allerlei kwaaltjes.
De reden dat ik ben gestopt met rijden, is omdat hij tijdens een ritje ineens een eleptisch-achtige aanval kreeg. Heel eng, dacht dat ik hem terplekke achter kon laten daar midden in het bos. Maar gelukkig niet. Voor die tijd ging het nog goed met een rustig ritje, hij had er nog veel lol in.
Dat zou hij nu waarschijnlijk nog wel hebben, maar inmiddels zijn zijn spieren zo ver afgebroken door de Cushing, dat hij er gewoon niet sterk genoeg meer voor is. En na die ene aanval durfde ik er gewoon niet meer op.

Nu doe ik dus allerlei andere leuke dingen met hem, we wandelen veel samen en daarbij vind hij het heerlijk om een stuk te mogen draven.
Wat ik ook wel doe met hem, is wat kunstjes leren. Hij pikt het snel op en lijkt er van op te knappen dat hij toch weer wat nadenkwerk te doen heeft (hij is erg inteligent en als hij niet genoeg te doen heeft gaat hij zelf rottigheid bedenken }> ).

Hij is oud en zwak, maar hij heeft geen pijn en zit lekker in zijn vel. Hij haalt nog regelmatig rottigheid uit, laat zich niet vangen in de wei als hij er niet uit wil en zzijn ogen stralen nog steeds. Natuurlijk heeft hij af en toe een dagje een beetje een dip, maar meestal gaat het prima met hem dus waarom zouden we hem dan laten inslapen? Zolang hij nog geniet mag hij lekker bij ons blijven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:37

Mijn oude toontje had ook nog lang die ondeugende schittering in de ogen, toen hij niet meer kon rijden,. Echt wandelen ging ook niet meer zo goed, maar rondsokken in de wei en ondeugende streken uithalen wel. Ik heb hem pas laten inslapen toen hij er gewoon echt geen zin meer in had, niets meer wilde, sjaggie werd en zelfs op de wei niet meer goed liep.

Amber lijkt op de wei ook heel tevreden. Daarom laat ik haar ook gewoon rondwandelen.
Aan werken heeft ze momenteel een hekel, dus dat doen we gewoon ff niet
Ze heeft natuurlijk ook psychisch veel problemen...

Maar ik zit ook in een fortuinlijkere situatie. De paarden staan hier aan huis. Een paard erbij is echter geen optie, want we hebben al het paard van mijn man, twee shetten en amber dus.
Dat is echt meer dan genoeg (zeker als je een sukkelaartje hebt wat veel geld kost)'
Maar ach... ik leef me maar uit met de shetten. Goed voor hun lijn }>

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:17

Major mag helaas niet meer in de wei (gevoelig voor hoefbevangenheid). Hij staat wel een paar uur per dag op een kaal landje, maar dat is eerdaags over als het kouder gaat worden (dan mag het niet meer van de boer)

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:16

Ik zou mijn paard houden (als het pijn heeft is het een ander verhaal). Ik koop niet een paard omdat ik de rest van mijn leven wil paardrijden maar ik heb een paard omdat ik van hem of haar houd. Ongeacht of hij of zij te rijden is. Rijden is mooi meegenomen maar mocht het paard ziek worden en het is niet meer mogelijk om te rijden blijft hij mijn paard! Dan gaan we gewoon andere leuke dingen doen :-D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:17

ik moet er niet aan denken dat mijn bolle fjordje er ooit een keertje niet meer is! |(

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:28

alwin_4ever schreef:
Mechelfan schreef:

daarom zou ik afspreken dat ik het paard in het begin elke maand en later elk jaar wil opzoeken ofzo.

maar naar de slacht of inlaten slapen zonder dat die pijn heeft zou ik niet doen

kaatje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:13

zolang het dierwaardig is dan mag mijn paard, van mij bij ons blijven hoor. Oke nu hebben wij het gemak dat het aan huis staat.
Zolang ze maar geen pijn hebben, zie rond mij soms wel eens gevallen dat de eigenaar geen afscheid kan nemen, doe dat een dier niet aan AUB. Hoe moeilijk afscheid nemen ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:15

Als het niet meer bereden kan worden maar nog wel kan fokken doe ik dat. Vandaar dat ik alleen merries aanhoud.

Als dat ook niet kan mogen ze toch blijven.

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:03

Licht eraan wat de rede is dat je paardje niet meer bereden kan worden...
Ik zou namelijk lekker aan de slag gaan met vrijheidsdressuur!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:27

kaatje68 schreef:
zolang het dierwaardig is dan mag mijn paard, van mij bij ons blijven hoor. Oke nu hebben wij het gemak dat het aan huis staat.
Zolang ze maar geen pijn hebben, zie rond mij soms wel eens gevallen dat de eigenaar geen afscheid kan nemen, doe dat een dier niet aan AUB. Hoe moeilijk afscheid nemen ook is.

vaak groei je er in mee en raak je blind voor veel dingen.
niets is moeilijker dan het moment bepalen.
ook ik heb weleens voor de keus gestaan dat ik niet wist wat beter was.
zeker als het beeld steeds veranderd,van uur tot uur of zelfs van dag tot dag........

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:29

Je zet je hond toch ook niet in de verkoop als hij niet meer kan apporteren?
Mijn oudere (nog lang niet versleten!) ruin van 20 is puberopvoeder, en dat doet hij heel goed ;-)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:38

Mijn ouwe sok nu 25 is ook al een behoorlijk aantal jaren met pensioen door een peesblessure.
Ik rijd denk ik nu al een jaar of 7 niet meer op hem, maar hebben hem nog steeds en hij gaat elke dag 4 uur naar buiten met het buurpaard. Ik hou hem lekker en als het toegelaten word sterft ouwe sok bij mij.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:44

Ligt een beetje aan de situatie. Als mijn tinkermerrie pijn heeft laat ik haar het liefst thuis inslapen. Als ze pijnloos in de wei kan leven dan houd ik haar aan. Ik zou haar nooit om zoiets verkopen of afmaken oid. Ik heb haar voor het leven gekocht, en ik houd haar dan ook tot ze komt te overlijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:53

wilmatj schreef:

Maar daarmee loop je dan dus het risico dat een koper je verzekerd dat het paard goed terecht komt en het super zal hebben en het vervolgens doorverkoopt als rijpaard of op een transport richting italie zet...[/quote]

daarom zou ik afspreken dat ik het paard in het begin elke maand en later elk jaar wil opzoeken ofzo.

maar naar de slacht of inlaten slapen zonder dat die pijn heeft zou ik niet doen[/quote]

Als je je paard verkoopt of weggeeft kun je afspreken wat je wilt, maar je hebt het dan niet meer in de hand. Sommige mensen beloven gouden bergen als ze een oud paard opnemen, maar verkopen het dier daarna net zo gemakkelijk door als rijpaard of voor de slacht.
En daar doe je niets aan als het dier niet meer van jou is

Allemaal lieve mensen hier trouwens.. laten allemaal hun paardje oud worden.
Hebben ze ook verdient, nietwaar?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:56

Mijn pony heeft artrose, ik kan nu zo'n 2 keer per week rijden ( al gaat het steeds beter), we zouden de pony eerst verkopen als gezelschapspony! maar aangezien ik weet dat er dan (soms) gelogen word en dat ze um later als recreatiepony verkopen wil ik dit liever niet! Mijn pony mag gelukkig niet meer geslacht worden want dat staat al in z'n paspoort (i.v.m medicijnen) nu mag ik er misschien een pony bij! maar als er nou een leuk niet al te zwaar meisje van een jaar of 11 mijn pony graag wil hebben en hij een goed plekje krijgt, dan word ze verkocht, hier wil ik eerst nog niet aan denken!

en als ze pijn krijgt vanwege artrose dan laten we dr inslapen |(
zover is het gelukkig nog lang niet.. ze kan nog jaren mee, desnoods als weidepony
Laatst bijgewerkt door enniee op 02-10-09 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Haffielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:57

Symphonic schreef:
Als mijn paard pijnloos kan leven zou ik hem zondermeer een pensioen gunnen. Ofwel op het land bij de pensionstal, ofwel bij een goed adres waar ze onbezorgd gras mag maaien.

Hier sluit ik me bij aan:)