Paard gekocht op een paardenmarkt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Paard gekocht op een paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:03

Gaaf zeg Kaatje! :D

Pikeur; Tja.. Ik heb ook niet bepaald geluk gehad medisch met mijn meisje. Ik ben nu al meer dan het dubbele aan haar kwijt dan dat ik voor haar heb betaald, maarja. 't Is mn kindje en die blijft voor het leven en ik heb nou eenmaal pech gehad dat het wel een zorgenkindje is..

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:33

Sodeletuut schreef:
Klopt wereld, maar ze vertelden ons dat de manen waren afgeknipt.. Stom dat we dat hebben geloofd, maarja..

Ik lees trouwens dat er gepraat wordt over de zuidlaardermarkt, ik wil even zeggen dat dat écht niet leuk is.
Lopen alléen maar mensen met stokken rond om de (veels te magere) paarden klappen te verkopen, heb zelfs meerdere mensen rond zien lopen met electrische stokken die de paarden daarmee schokken gaven. :oo
De paarden zagen er stuk voor stuk ontzettend ongelukkig uit, en elke handelaar die er bijstond was vreselijk tegen de paarden. (uitzonderingen daar gelaten).
Mijn paardje komt van de markt in vries, er stonden daar ook maar een stuk of 15 paarden, en de reden dat wij naar deze verkoper toe liepen was ten eerste dat hij zijn paarden knuffelde, wat je normaal een handelaar niet snel ziet doen. En ten tweede vielen we meteen voor het heerlijke koppie van Misty. :+:

Ik denk dat jij daar 50 jaar geleden bent geweest? De Zuidlaardermarkt is hartstikke leuk. Er hangt een leuke sfeer en de meeste handelaren zorgen goed voor hun dieren. De oudere handelaren hebben inderdaad stokken bij hun. Dat is een traditie. En ja, heel af en toe krijgt een paard wel eens een tik. Maar jouw paard krijgt van jou nooit een tik?
Veel te magere paarden heb ik er ook maar weinig gezien. Veel paarden hadden zelfs wat hooi!!
En wat betreft die stroomstokken, die zijn echt niet op de markt. Die zijn al jaren verboden in Nederland en op zo'n markt is een strenge controle van de AID. Paarden die er heel slecht aan toe zijn mogen niet eens worden aangeboden op de markt. Als de AID dat ziet wordt dat paard van de markt verwijderd en de handelaar krijgt een pittige bekeuring!!
Als jij een paard op de markt ziet staan wat er slecht aan toe is kun je er melding van maken en wordt het paard van de markt verwijderd + een bekeuring voor de handelaar.

Ben jij misschien vorig jaar geweest? Vorig jaar regende het bijna de hele dag. Paarden die de hele dag in de regen staan, zien er niet zo florisant uit dan wanneer het mooi weer is. Daar moet je door heen kijken.

Alsjeblieft, kom jij niet meer op deze markt als je hem alleen maar kun afkraken!!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:42

2 jaar geleden ben ik daar geweest.
En jij hebt dus blijkbaar een andere kijk op deze markt. ;)

Ik ga morgen uitgebreider reageren omdat ik nu weg ga.

Wat ik wel vind, dat je ontzettend overdreven reageert, je kan ook lekker overdrijven hoor in je reacties. ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:02

Post van HelgaV mocht inderdaad wel ietsje onderbouwd en vriendelijker, maar ik vind wel dat ze gelijk heeft :j
Ik kom al van kleins af aan op paardenmarkten en de Zuidlaardermarkt is een van de goede markten hoor, ontzettende strenge controle van de AID en vaak hooi en water voor de paarden/pony's :j Er lopen veel gezonden en mooie paarden rond op de Zuidlaardermarkt (vaak met papier! en altijd met paspoort en chip) en die stokken die die "oude mannen" hebben zijn er inderdaad voor de show en traditie :j

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:08

Sodeletuut schreef:

Wat ik wel vind, dat je ontzettend overdreven reageert, je kan ook lekker overdrijven hoor in je reacties. ;)

Mijn excuses als ik in jou ogen wat overdreven heb gereageerd maar ik vond jou reactie zóó vreselijk overdreven. Heel eerlijk, mijn bloed begon te koken toen ik jou reactie las. Ik kon mij niet meer inhouden.
En wat betreft dat het wat onderbouwender mocht; wat moet ik verder onderbouwen??
Ik vind mijn verhaal prima onderbouwd.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:10

ik heb 16 jaar geleden een merrie gekocht zonder papier was toen 3 jaar.
super lief en niks mis mee stapte er op en kon zo weg rijden.
koste toen 1250 gulden

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:13

HelgaV schreef:
Sodeletuut schreef:

Mijn excuses als ik in jou ogen wat overdreven heb gereageerd maar ik vond jou reactie zóó vreselijk overdreven. Heel eerlijk, mijn bloed begon te koken toen ik jou reactie las. Ik kon mij niet meer inhouden.
En wat betreft dat het wat onderbouwender mocht; wat moet ik verder onderbouwen??
Ik vind mijn verhaal prima onderbouwd.

Ho ho, ik geef je gelijk he ;)

Maar vriendelijker kon wel toch? :)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:44

Citaat:
Ho ho, ik geef je gelijk he ;)

Maar vriendelijker kon wel toch? :)

Jaja, je hebt precies hetzelfde idee als ik!!
Ik vind mijn verhaal ook wel vriendelijk, ik bedoelde het ook niet boos. Ik heb mezelf echt extreem ingehouden!! Misschien dat jullie de laatste regel als onvriendelijk zien maar zo denk ik er echt over. Sommige mensen hebben van te voren al het idee dat een paardenmarkt alleen maar zielig en dieronvriendelijk is. En als ze dan 1 of 2 paarden zien die er iets minder uit zien dan vinden zij dat al een bevestiging van hun mening en gaan ze zulke markten af kraken. @Sodeletuut --> wat betreft het stukje hiervoor doel ik niet op jou hoor!! Ik ken jou verder niet dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar mijn excuses zijn reeds aangeboden voor mijn eerder reactie.

Edit: Nogmaals @ Sodeletuut: ik bekeek even je profiel en zag dat je 2 jaar geleden dus 14 jaar was. Op die leeftijd vind je ook gauw dingen nog zielig. En ik wil ook nog even dolgraag terug komen op je stukje over een handelaar die met zijn paarden knuffelt. Ik begrijp heel goed dat je daar een goed gevoel van krijgt maar ik bekijk het even heel realistisch. Wij zijn thuis boer en hebben zo'n 80 stuks vee. Wij houden van iedere koe die we hebben, elke keer als er een koe weg moet dan slikken we wel even. Maar we kunnen echt niet elke dag gaan knuffelen met onze koeien. Eigenlijk geldt dat precies hetzelfde voor handelaren. De meeste handelaren (uitzonderingen daargelaten) houden ook van hun paarden. Maar het heeft voor hun geen zin om een band op te bouwen met zo'n paard. Ze kunnen ook niet iedere dag al hun paarden gaan knuffelen. Uiteindelijk is het handelaar zijn hun werk en moeten ze er hun geld mee verdienen.
En wie zegt dat de handelaar die op de markt staat te knuffelen met zijn paardjes hij dat thuis ook doet?
(in mijn ogen heb ik nu een heel vriendelijk verhaal geschreven :o )

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:10

5jaar geleden, mijn Haflinger voor €1000. We mochten ze een maand op proef nemen en ze brachten ze naar huis enzo.
Wel, na 5 jaar heb ik geen enkel moment spijt gehad dat we ze hebben gekocht hoor, er scheelde ook niks mee enzo :)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:25

................

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 00:07

Zuidlaren markt valt reuze mee.
Het enigste wat mij nog wel enorm stoort is die kermis met die harde muziek erbij.
Dat moet niet prettig zijn.
Maar eigenlijk gaat het elk jaar vooruit wat betreft de paarden.
Ik zie elk jaar minder zielige gevallen (ze zijn er nog wel hoor, maar in mindere mate.)
Stroomschokken?? ik kon al 15 jaar op de Zuidlaarder markt, ben om 4 uur 'smorgens aanwezig, maar die heb ik nog nooit gezien.

Wij kopen er trouwens elk jaar eigenlijk wel wat.
soms 1 maar soms ook 3 of 4...
Vrijwel allemaal pony's die we eigenlijk voor de manege aankochten, maar eenmaal thuis toch beter bleken dan we dachten.
Er zijn er al een paar internationaal verkocht.
(de prijzen gingen echt 6x over de kop)

De informatie die je erbij krijgt klopt 9 van de 10 keer niet.
Je moet dus zelf heeeeel goed kijken.
Maar met iemand erbij met kennis kun je wel wat leuks kopen.

Overigens kopen wij eigenlijk alleen maar pony's.
Paarden durf ik niet zo goed op de markt.
En we kopen eigenlijk alleen maar 2 of 3 jarige pony's.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 00:29

Sodeletuut: je veroordeelt hier de handelaren van de zuidlaarmarkt, en zegt zelf op '', 'goede' markt te zijn geweest, waar je knuffelende handelaar je een paard met ZE heeft aangesmeerd en mogelijks toen al artrose?

amanda18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:05

ik ben vorig jaar naar zuidlaren geweest, en heb idd mannen met stokken gezien.
maar toen wij aan het onderhandelen waren over tyra ging er iemand anders dus ook met een stok tegen der kont aan tikken
en die handelaar greep die man aan zijn arm weg wezen met je stok! dat vond ik wel weer netjes!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:11

Mijn pony's komen alledrie van de markt. Amber daar hebben we 350 gulden voor betaald, ze was toen een half jaar oud. Grietje kostte 450 gulden en was toen 2 jaar. Deze twee dames waren afkomstig van hobbyboeren. Ze waren dus goed gezond toen ik ze kocht. Hans kwam een paar jaar later en heeft 100 euro gekost. Zijn eigenaar vond ik minder, echt een beetje type lompe boer, hij vervoerde 7 shetten in een 2 paardstrailer. Ik stond toen echt met open mond te kijken. Hans was ook nog niet gechipt en toen ik hem wilde laten enten en chippen bleek dat hij een fikse griep had. Daar is hij toch wel 1,5 week zoet mee geweest. Nu is hij gelukkig helemaal gezond en het is echt een wereldbeest, echt mijn vriendje, loopt me overal achterna voor een knuffel :)

De markt waar ze vandaan komen wordt als traditie gehouden. Er komen voornamelijk hobbyboeren opaf. Je ziet wel een paar met stokken tikken enz, maar het merendeel bestaat toch wel uit aardige boeren. Er zijn ook altijd een aantal dierenartsen aanwezig en ik heb eigenlijk nog nooit een echt zielige pony gezien, de grote meerderheid ziet er erg goed uit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:12

Mijn opa heeft 2x 2 pony's van Hedel Markt gekocht en beide keren zijn ze erg goed bevallen.

Het waren 4 welshjes. Papieren waren netjes in orde, pony's waren gezond en erg braaf.
Weet niet hoeveel ze gekost hebben.

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:32

Hoop dat het dit jaar wat mooier weer word met de zuidlarenmarkt :j
ben wel benieuwd wat er dit jaar allemaal voor paarden en pony's staan =)

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:38

ik kom al vanaf mijn jongste jeuegd elk jaar op de zuidlaardermarkt
zal dit jaar dan meende de 25e keer zijn :D
maar de gezondheidtoestand van de paarden is de laaste jaren goed toegenomen ,de controles ook
waar jij vast naar gekeken hebt is kwaliteit ,zijn natuurlijk geen toppers altijd op een markt
stroomstokken zijn verboden bij de wet en heb ook nooit gezien
wel in de tijd dat er nog een koeienmarkt bij aanwezig was

gekocht ,een paard in 1995, verkocht omdat ze niet samen kon met mijn rijpaard
geen gebreken en gezond ,12 jarige merrie ,oud oldenburger

een shetlander in 2005 ,een echte kinderpony ,vorig jaar gestorven helaas

shetlander in 2008 ,gezond en ook nog drachtig ,alleen net niet de kinderpony die wij nodig waren (waar beestje ook niks aan kon doen )
is net van weekend verkocht aan een fokkerijstal waar ze geheel op haar plek ook mee is

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:49

Op Lone Star western Stable hebben ze een shetje van de alphense paardenmarkt.
Ze is super lief & mooi.
Wat er voor betaald is weet ik niet.
Maar het is een super leuk ding!
En Gezond;)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 23:52

Ik ben donderdag op de jouster merke paardenmarkt geweest, maar ik vond de vraagprijzen voor de paarden echt absurt hoog...
Aangezien het toch een gok is om een paard op een markt te kopen, ga ik niet ook nog eens een hoofdprijs betalen..

Bijvoorbeeld een papier loos bonte ruin van ongeveer 1,60 voor 2300

Poneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:57

Een vriendin heeft er een top shetlander voor 50 euro gekocht, die had wel een spat beentje, maar daar is hij nu ook vanaf. Ze kan er alles mee doen.
Een meisje bij ons op stal heeft daarintegen een paard (prijs onbekend) gekocht met waarschijnlijk droes. Die is ook meteen weer weg gegaan en alles werd weer ontsmet.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:43

wereld schreef:
Ik ben donderdag op de jouster merke paardenmarkt geweest, maar ik vond de vraagprijzen voor de paarden echt absurt hoog...
Aangezien het toch een gok is om een paard op een markt te kopen, ga ik niet ook nog eens een hoofdprijs betalen..

Wacht maar tot dat ze weer stallen tekort komen in de winter, gaan diezelfde paarden voor een prikkie weg := :D

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:08

wereld schreef:

Ik ben daar getuige geweest van een dame die een 3 jarige paard mocht kopen voor €900,-
Persoonlijk vond ik het een erg leuk paard en het beenwerk leek prima. Maar ik ga even kijken op de zuidladermarkt :+

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:44

Wat voor paard was dat?
En waar stond deze?
Aan het begin of aan de kant van de brug?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:53

HelgaV: Ik bied ook mijn excuses aan voor mijn niet zo aardige en subtiele reactie.
Je hebt er inderdaad gelijk in dat ik 2 jaar geleden een behoorlijk ander beeld had van met paarden omgaan,
en eerlijk gezegd had ik daar ook nog niet aan gedacht, dat mijn denkwijze nu behoorlijk veranderd is.
Toen was ik echt nog een 'aah wat sjielugh' pennymeisje, en nu, na al een aantal jaren met eigen paarden
om te gaan is dat gelukkig wel veranderd. :D
Maar, dan alsnog, vind ik stroomschokken echt not done.. Welke leeftijd dan ook..
En, dat hij zijn paard een aai gaf, gaf mij gewoon een goed beeld. Het maakt ook verschil natuurlijk dat hij
niet een heel groot bedrijf had, en dat hij voornamelijk fokte en daarvan leefde ipv. de handel.. :)

Poes: Een goede markt wil ik het niet noemen hoor, maar het was in mijn ogen een stuk vriendelijker.
En ja.. zomereczeem had ze toen al. Ik moet even melden dat de man van wie we haar gekocht hebben,
haar maar een week in zijn bezit gehad heeft! Deze man heeft dit dus ook niet kunnen weten. ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:06

ik heb bijna 4 jaar geleden op Hedel mijn shetlander gekocht. Ik was samen met een vriendin en mnn moeder had me nog gewaarschuwd dat ik geen paardenspullen mocht kopen. Ik had nog 50 euro en was vooor de rest platzak. We hebben toen voor de grap aan wat handelaren 50 euro geboden voor hun shetlanders, maar iedereen lachte ons uit, en vroeg minstens 300 euro, overdreven veel voor een sht.
Bijna aan het einde van de markt gekomen, stond een heel klein zielig hoopje shet. En weer boden we voor de grap 50 euro, maar ik schrok me rot toen het bod geaccepteerd werd, en ik een minuut later de betreffende handelaar een hand schudde. Ik had een shet gekocht!

Daar stonden we, met een shet aan een touwtje, zonder halster, zonder vervoer en vooral met de vraag hoe we dit gingen aanpakken. Ik had nog niet eens nagedacht over een plek op de wei of hoe we thuis moesten komen!

Overigens was het wel een koopje, 50 euro voor een gechipte shet met papieren. Wel was hij hengst, te vroeg weggehaald bij zijn moeder, ontzettende x-benen achter, mager en onder de wormen.

Als eerst dus maar een halstertje gekocht. Daarna gekeken hoe we hem thuis moesten krijgen. Helaas was er niemand die hem voor ons mee kon nemen, of ik moest meer dan 100 euro betalen. Dus aan de hand met veel pijn en moeite meegenomen naar het truckerscafe, waar we onze auto hadden staan.
Nog kunnen verkopen voor 150 euro, maar toch eigenwijs en ik wilde hem per se meenemen. gekocht was gekocht.

Bij het truckerscafe srak een man ons aan, dat we hem gewoon achterin de auto moesten zetten. Hij was ook echt maar heel klein, dus het pastte makkelijk. Maar de AID was streng aan het controleren dus ik was nogal huiverig. Uiteindelijk toch besloten om hem achter in de Suzuki Vitara mee te nemen. MAn man man wat een rit was dat, ik ben nog noit zo bang geweest! Shetlander was aan het hinniken als een dolle en echt iedereen keek ons aan leek wel. Gelukkig was het maar 20 minuutjes rijden!

Eenmaal thuisgekomen bij mijn andere paarden op de wei gegoid en dat ging goed. Hij zocht meteen beschutting bij mijn fjord. Nu heb ik Zwier van het Esselenbroek al bijna 4 jaar, hij is afgelopen voorjaar gecastreerd en het is werkelijk een geweldige en gouden pony. Het is een hele knappe vent geworden en hij ontzettend lief en aanhankelijk. Kortom, een geweldig goede koop en hij gaat ook nooit meer weg!

edit: foto's

toen we hem kochten

kleine shetmans met x-benen
Afbeelding

hoopje ellende
Afbeelding

zwier vorig jar toen hij nog hengst was
Afbeelding

zwier nu

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lonnie op 28-09-09 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt