Paard met drie benen: afmaken of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Paard met drie benen: afmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 02:18

Een hond weegt geen 500kg.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 02:22

nee oke dat niet... maar ik zou t doen met de belangrijkste voorwaarde dat het dier er echt geen last van heeft! en als ze het alsnog krijgt zal t me pijn doen maar laat ik dr afmaken int welzijn van het dier!

ik zou iig heeeeeeeeeeeeel veel onderzoek doen en vragen bij da''s en eventueel mensen die zo een paard hebben! van te voren he! :P dus als ik een eigen paardje ga kopen.. gewoon beter weten dan niet weten

Ik ga niet een dier houden voor mezelf als hij/zij zelf pijn/last gaat hebben!

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 02:29

Ik zie het al voor me.
`Polly kom hier, baas moet even je kunstbeen afdoen en je stomp verzorgen`. Paard kiept vervolgens om in de box, want die heeft niet de illusie dat hij een nep been heeft. Een dier heeft net zo goed fantoomgevoel, dan een mens. En leg zo´n dier eens uit hoe dat zit. Honden en katten, die jaren met drie poten moeten leven, worden zo krom als een hoepel. Maak mij wijs, dat dat dan bij een paard niet gaat gebeuren.
Ik vind het mishandeling, als mensen zo ver gaan.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 04:36

nja als dat daadwerkelijk zo is dan krijgt ze gewoon een spuitje maar laten we hopen dat we niet zo snel voor die beslissing komen te staan!!!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:23

Ik zou een paard met 3 benen ook niet verder laten leven.
1- omdat ze met de revalidatie ervan ontzettend veel pijn hebben.
2- volgens mij kunnen ze niet eens opstaan op 3 benen als ze eens liggen. (of het moet een voor been zijn dan misschien nog wel)
maare nee veel te veel pijn met de revalidatie bij mij zou daardoor zn leven beindigd worden paard is er niet voor gemaakt om op 3 benen te lopen

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:56

Mijn paardje had zijn been gebroken, open been breuk.

Ik heb de dierenarts gesmeekt om hem beter te maken, of er echt geen oplossing was...?? Hij werd 20 jaar, het zou me niet geïnteresseerd hebben hoeveel geld het me zou gekost hebben of hoeveel tijd...
De DA heeft me verzekerd dat er geen andere oplossing was! ook de expert dierenarts die later is langsgekomen (voor de verzekering, had een trap gehad van een ander paard) vertelde me dat er niets meer aan te doen zou geweest zijn!

Ligt er misschien aan welke breuk natuurlijk, mijn paardje zijn been was volledig af eigenlijk, open-been breuk. enkel nog een stukje huid hield het aan elkaar...

en als er mensen zijn die me nu toch vertellen: "het kan wel, een paard opereren dat een serieuze breuk heeft,..." pb me je mailadres dan maar, dan stuur ik je een foto hoe het eruitzag!! (moest die trekken voor de verzekering, vreselijk!)

Je laat een paard trouwens toch ook niet onnodig lijden!! Mensen die dit doen vind ik egoïstisch!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:57

idylle schreef:
2- volgens mij kunnen ze niet eens opstaan op 3 benen als ze eens liggen. (of het moet een voor been zijn dan misschien nog wel)

Mijn paardje is nog opgestaan, met zijn achterbeen gebroken...

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:00

Ons paard stond ook nog gewoon, bij hem was het ook het achterbeen. Hij kon er zelfs nog mee lopen en ermee in de trailer staan.. Prettig gezicht? Nee. Je zag gewoon dat hij erg veel pijn had.

Bij katten en honden vind ik het trouwens ook heel ver gaan, je maakt me niet wijs dat een dier daar gelukkig van wordt..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:06

AlexandraM schreef:
ja nou een hond kan ook heel gelukkig zijn met 3 benen! na een tijdje leren ze rennen als geen ander.... tuurlijk als ik zou merken dat ze pijn had kreeg ze alsnog een spuitje.. of als ik heel zeker wist dat dit het geval zou zijn! maar ik ken ook mensen die nergens geen last van ondervinden ;)

Onze buren hebben ook een hond met 3 poten. Maar rennen als geen ander zit er echt nooit meer in. Hij delft altijd het onderspit in een groep honden. Dat was eerder nooit het geval. Hij is en blijft minder wendbaar.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:13

Ja, ik zou het dier in laten slapen, het zijn en blijven vluchtdieren die snel uit de voeten moeten kunnen. Ik vraag me af hoe lang die paarden met protheses nog op deze aardkloot bljiven rondstrompelen en ik vraag me ook af of er geen artrose ontstaat bij de andere benen vanwege overbelasting (geldt trouwens ook voor honden en katten, denk ik). Ik vind het te onnatuurlijk als je weet dat je paard een vluchtdier is. Het kan met een prothese niet goed uit de voeten, nog nagelaten alles wat hier al gezegd is over pijnlijk langdurige revalidatie en stilstaan in een box (met weer veel gevaar voor koliek).

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:55

Interessante vraag. Denk dat het er veel aan ligt hoe het been gebroken is en of er kansen zijn voor volledig herstel.

Ik ben van mening dat de emotie het niet mag winnen van het verstand. Voor mij mag een paard absoluut niet lijden, en moet het ook een paardwaardig bestaan kunnen hebben. Een paard dat alleen maar buiten mag staan en geen sprintje meer mag trekken, is voor mij al reden om te zeggen dat het geen paardwaardig bestaan heeft.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:59

Toevallig is bij mijn Fjord een scheurtje ontdekt in een botje bij het spronggewricht linksachter. Kan niks aan gedaan worden. Een achterbeen komt nooit in het gips vanwege het gewicht. Voor willen ze het nog wel eens doen, maar dan moet het een breuk zijn met goede vooruitzichten op herstel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:05

Diane65 schreef:
Ja, ik zou het dier in laten slapen, het zijn en blijven vluchtdieren die snel uit de voeten moeten kunnen. Ik vraag me af hoe lang die paarden met protheses nog op deze aardkloot bljiven rondstrompelen en ik vraag me ook af of er geen artrose ontstaat bij de andere benen vanwege overbelasting (geldt trouwens ook voor honden en katten, denk ik). Ik vind het te onnatuurlijk als je weet dat je paard een vluchtdier is. Het kan met een prothese niet goed uit de voeten, nog nagelaten alles wat hier al gezegd is over pijnlijk langdurige revalidatie en stilstaan in een box (met weer veel gevaar voor koliek).

Eens.

Ik vind de slager of een spuitje een heel humane keuze in dit soort gevallen.

Ik krijg ook altijd de kriebels als mensen zwaar misvormde dieren gaan 'redden' van de slacht, wat is dat nou voor redding als je het lijden verlengt of verergert met allerlei experimentele medische ingrepen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:11

elske_ schreef:
Ons paard stond ook nog gewoon, bij hem was het ook het achterbeen. Hij kon er zelfs nog mee lopen en ermee in de trailer staan.. Prettig gezicht? Nee. Je zag gewoon dat hij erg veel pijn had.

Waarom moest hij dan nog in de trailer als ik vragen mag?

Ik zou het paard ter plekke in laten slapen, dit is imo echt iets waar je niets aan kunt doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:38

Een ander geval maar wel iets om aan te denken. Mijn paard had een zenuw door of beschadiging in de schouder van een voorbeen. Dit been sleepte en draaide mee naar binnen. Ze had geen pijn aan dit been en kon dus draaiend weg komen. Alleen zou ze nooit meer op het land kunnen of kunnen galloperen. Want 1 kuil en dan over de kop. Galloperen deed ze trouwens zelf al niet meer. Maar het ergste was dat ze heel erg op de achterbenen ging leunen. Heel de achterhand werd verkrampt hierdoor. Daarom na aankijken toch maar laten gaan...

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:48

Lovely schreef:
Ibalia, het is ook niet makkelijk als je er middenin zit en je schuift je grenzen vrij makkelijk op. Eigenlijk zou iedereen op het moment dat alles nog goed en mooi is voor zichzelf een grens moeten stellen van als dat gebeurt, dan houdt het op. Dan nog is het moeilijk, maar je voelt wel van binnen of je paard je paard nog is, als het goed is.

Beukiej, als het nou als en paal boven water staat dat een prothese niet pijnloos kan, zou je het dan nog overwegen?

Nee, absoluut niet.
Het zou dan volkomen pijnloos moeten zijn en haalbaar.

We hebben toen ook gekozen voor haar.
We hadden toen ook een optie: opereren.
Dan zou ze daarna een jaar op het land moeten (de eerste maanden veel pijn) en dan zou er minder als 50% kans zijn dat het goed zou komen.
Die keuze was toen snel gemaakt, maar niet makkelijk.

Natuurlijk weet ik dat zo'n 'nep-been' niet mogelijk is en zou het ook wel erg dromerig zijn om te denken dat je je paard ermee helpt.
Maar stel dat het mogelijk zou zijn, stel dat. Dan had ik het gedaan.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:17

als je naar die foto's kijkt,zie je dat het bijna allemaal pony's zijn of veulens.
die zijn veel lichter enzo.ik denk dat een Shire bv niet mogelijk is omdat die zo groot en log zijn.ze kunnen hun gewicht gwoon niet verdelen.
ik laat mijn paard dan toch liever zachtjes en pijnloos inslapen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:20

Voor mijn pony zou het onherroepelijk afgelopen zijn. Het is dan wel geen grote pony, maar wel een stevige en vooral een vrij nerveuze. Wanneer die lang op stal moet staan verveelt ze zich dood en eet ze al haar stalbedekking op. Dat is geen doen. Plus dat ze gewoon niet stil kan staan, ga haar dan maar eens vertellen dat je 'maar 6 maanden rustig aan hoeft te doen hoor :(:) '

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:51

Als het paard er níks aan lijd, en de financiële middelen zijn ervoor, dan wel.
Alleen heb ik het idee dat je het paard er uiteindelijk geen plezier mee doet, boxrust etc. :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:50

opisop_shop schreef:
elske_ schreef:

Waarom moest hij dan nog in de trailer als ik vragen mag?

Ik zou het paard ter plekke in laten slapen, dit is imo echt iets waar je niets aan kunt doen.

Heb jij roentgenogen? Als een paard op een been staat dat gebroken is, kun jij dan meteen zien dat het been gebroken is,en hoe ernstig het is? Ik heb ook paarden gezien die na revalidatie van een gebroken kootbeen (zonder operatie) gewoon weer belast kunnen worden hoor...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:21

Als je duidelijk kunt zien dat een paard erg veel pijn heeft, en je weet dat dat komt door een van zijn benen, dan gaat ie bij mij iig niet de trailer op of hij moet zover verdoofd zijn dat ie geen pijn meer heeft. Simpel zat.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:28

Je kan een paard met een gebroken been natuurlijk niet vervoeren als je hem sedeerd/verdoofd, dan gaat hij er op staan en dan is er zeker te weten niets meer aan te redden! Dat zal ook geen enkele dierenarts doen!
Wij hebben er wel eens eentje met een gebroken kootbeen op de trailer gezet, de dierenarts had hem goed stevig ingepakt en we zijn heel voorzichtig naar de kliniek gereden, helaas bleek het verbrijzeld te zijn en moest hij alsnog afgemaakt worden.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:34

Sharitje schreef:
Mijn paardje is nog opgestaan, met zijn achterbeen gebroken...

Dan kan het zijn dat je paard zo´n pijn had dat het die extra belasting niet eens meer kon registreren.
Alle zenuwen zijn dan zo overbelast dat `extra pijn` niet meer door komt.

Kan ook zijn dat je paard door de pijn erg veel endorfinen- adrenaline in zijn lijf had dat hij nog kon opstaan.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:56

Dan kan het zijn dat je paard zo´n pijn had dat het die extra belasting niet eens meer kon registreren.

Kan ook zijn dat je paard door de pijn erg veel endorfinen- adrenaline in zijn lijf had dat hij nog kon opstaan.[/quote]

Ik hoop dat je gelijk heb en hij gewoon door (teveel pijn) eigenlijk geen pijn meer voelde - ofzoiets...
Ik ben snel even afscheid gaan nemen, draaide me om en toen zette hij hem recht... wou achter me aan komen maar dit ging natuurlijk niet |( ...
naar het schijnt was toen het net gebeurd was (ik was er nog niet) zijn been ook niet open... heeft hem toen herhaaldelijk rechtgezet en terug gaan liggen en toen is ook het been door zijn huid gegaan.

Hij is wel altijd heel sterk geweest, echt een vechter. voor mij typeerde dit (hem rechtzetten dan terwijl zijn been gebroken was) volledig zijn karakter! Y;(

Ik probeer te denken dat hij niet zoveel pijn had dan het eruit zag (zijn been dan). Hij was zo rustig! niet normaal, was met zijn oortjes naar voor beetje aan het rondkijken, naar de paarden die op de andere weide staan enzo... (lag toen neer). Hij was ook niet in paniek ofzo hoor.. en normaal gezien was het zo een stresskippetje!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:57

Amanda:
Sharitje schreef:

Kan ook zijn dat je paard door de pijn erg veel endorfinen- adrenaline in zijn lijf had dat hij nog kon opstaan.

@Amanda: Ik hoop dat je gelijk heb en hij gewoon door (teveel pijn) eigenlijk geen pijn meer voelde - ofzoiets...
Ik ben snel even afscheid gaan nemen, draaide me om en toen zette hij hem recht... wou achter me aan komen maar dit ging natuurlijk niet |( ...
naar het schijnt was toen het net gebeurd was (ik was er nog niet) zijn been ook niet open... heeft hem toen herhaaldelijk rechtgezet en terug gaan liggen en toen is ook het been door zijn huid gegaan.

Hij is wel altijd heel sterk geweest, echt een vechter. voor mij typeerde dit (hem rechtzetten dan terwijl zijn been gebroken was) volledig zijn karakter! Y;(

Ik probeer te denken dat hij niet zoveel pijn had dan het eruit zag (zijn been dan). Hij was zo rustig! niet normaal, was met zijn oortjes naar voor beetje aan het rondkijken, naar de paarden die op de andere weide staan enzo... (lag toen neer). Hij was ook niet in paniek ofzo hoor.. en normaal gezien was het zo een stresskippetje![/quote]