laten mensen zich gek maken????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 01:29

janflicka schreef:
Neem van mij maar aan,dat er een hoop grijs tussenvolk is,wat niet perse paardenliefhebber is....
Voorkeur voor een ras,kleur of bouw is helemaal niet verkeerd en natuurlijk kan en mag dat!
Maar helaas bestaan er mensen die een paard hebben,prat gaan op hun "kennis" dat graag verspreiden en daarmee niet alleen hun eigen paard ,maar ook paarden verzieken die ze op hun pad tegenkomen.(meestal in handen van iets meer onervaren eigenaren).
Dat zijn de type`s die een paard bezitten,graag hun zogenaamde kennis wijd verspreiden,en gewoon zelf opbloeien van alle kennis die ze denken te bezitten.

Dit soort uitspraken vind ik altijd zeer interesant. Want als je zulke dingen zegt over anderen, dan ben je namelijk wel zelf overtuigd van je kundigheid en hoewel je het misschien wat bescheidener brengt dan een penny bloei je er volgens mij evenveel van op als die types die je zo minacht. Anders stamp je een ander niet zo de grond in.

Wat maakt jouw dan beter dan zij?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 01:42

Een join up is gewoon een stuk gereedschap, netzo als een slof, een bit, sporen, zweep, een trap onder z'n kont of een aai over z'n bol. Het is niet zo interessant wat voor gereedschap jij als ruiter in je gereedschapskist hebt zitten, of wat voor soort gereedschap jouw voorkeur heeft. Het gaat er gewoon om of je het op een correcte en effectieve manier gebruikt.

Dan maakt het verder niet uit of je natural of dressuurprikker bent, of je een voorkeur voor regelmatig readen of voor bij elkaar passende setjes hebt. Zolang je dat gereedschap van jouw voorkeur maar op een correcte en effectieve manier gebruikt.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 01:45

Karl66 schreef:
Een join up is gewoon een stuk gereedschap, netzo als een slof, een bit, sporen, zweep, een trap onder z'n kont of een aai over z'n bol. Het is niet zo interessant wat voor gereedschap jij als ruiter in je gereedschapskist hebt zitten, of wat voor soort gereedschap jouw voorkeur heeft. Het gaat er gewoon om of je het op een correcte en effectieve manier gebruikt.

Dan maakt het verder niet uit of je natural of dressuurprikker bent, of je een voorkeur voor regelmatig readen of voor bij elkaar passende setjes hebt. Zolang je dat gereedschap van jouw voorkeur maar op een correcte en effectieve manier gebruikt.

Kijk hier praat iemand heel wijs waar ik het volledig mee eens ben _/-\o_

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 01:59

BraveSpots schreef:
janflicka schreef:
Neem van mij maar aan,dat er een hoop grijs tussenvolk is,wat niet perse paardenliefhebber is....
Voorkeur voor een ras,kleur of bouw is helemaal niet verkeerd en natuurlijk kan en mag dat!
Maar helaas bestaan er mensen die een paard hebben,prat gaan op hun "kennis" dat graag verspreiden en daarmee niet alleen hun eigen paard ,maar ook paarden verzieken die ze op hun pad tegenkomen.(meestal in handen van iets meer onervaren eigenaren).
Dat zijn de type`s die een paard bezitten,graag hun zogenaamde kennis wijd verspreiden,en gewoon zelf opbloeien van alle kennis die ze denken te bezitten.

Dit soort uitspraken vind ik altijd zeer interesant. Want als je zulke dingen zegt over anderen, dan ben je namelijk wel zelf overtuigd van je kundigheid en hoewel je het misschien wat bescheidener brengt dan een penny bloei je er volgens mij evenveel van op als die types die je zo minacht. Anders stamp je een ander niet zo de grond in.

Wat maakt jouw dan beter dan zij?

Nee hoor,jij maakt ervan dat ik mezelf meer kundig voel en trekt daar je conclusie uit.
Wat ik probeer te zeggen,is meer een observatie van wat ik hier op het forum soms zie gebeuren.
Dat zegt niets over mijn deskundigheid,want kwa paarden ben ik zelf nog een grote beginner en me daar ten dege van bewust (gelukkig).
Ik stamp een ander niet de grond in,zeg wel wat ik waarneem en waardoor ik dus mn meningen vorm.
Net zoals ik dingen oppik uit diverse stromingen en datgene meepak wat mij aanstaat in de omgang met mijn paardje.
Sommige dingen,vind ik zelfs als beginnende paardeneigenaar(vergeef mij mn eigen mening) tever gaan.
Dat zijn de adviezen op elke mogelijke vraag..ochhh joh doe een join up!
Ik mag dan een niet zo doorgewinterde paardendame zijn...maar weet wel dat je aan dat soort dingen niet zomaar moet beginnen.
Mits je heel goed weet wat je doet,hoe het paard reageerd,en jijzelf ook daarop kan inspelen.
Als jij dat ziet als "penny" deskundigheid van mijn kant?
Deze penny is helaas al 37 en heeft echt totaal geen wijsheid in pacht,maar tracht het wel te leren?
Ik begin trouwens zelf bij de bodem...een minishetje dus :D
Met exact de reden die ik anderen ook voorhou...ga niet beginnen met dingen waar je geen verstand van heb,en leer eerst!
Tja,ik ben inmiddels zo gek van shetjes,dat ik zelfs niet verder wil kijken naar groter of beter of hoger.
Maar dat wil niet zeggen dat ik stop met het lezen en leren over paarden gedrag?(ook een shet of mini shet is een volwaardig paardje?).

mick75

Re: laten mensen zich gek maken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 02:24

Volgens mij gaat het erom dat het gewoon natuurlijk is dat zowel paarden als mensen en elk ander levend wezen wel eens iets moet doen dat ie niet leuk vind, of waar ie op dat moment geen zin in heeft.

Dieren in het algemeen, niet alleen paarden, willen het liefste duidelijkheid en afgebakende grenzen. Net zoals kinderen. Het is een zekerheid die wij ze kunnen geven, en eigenlijk aan ze verplicht zijn doordat wij ze gedomesticeerd hebben. En het afbakenen van die grenzen werkt nou eenmaal niet altijd met gefluister en een aai over de bol.

Heel veel gevaren en onaangename sensaties hebben wij voor ze weggenomen. Er is in Nederland geen paard dat zich druk hoeft te maken omdat een leeuw hem vandaag op zijn menukaart heeft gezet, ze hoeven zich nooit zorgen te maken of ze de volgende dag wel een veilige graasplek hebben waar voldoende gras staat, we houden een vast ritme aan wat eten, beweging en aandacht betreft en dat vinden ze meestal prettig. In ruil daarvoor vragen wij ook wel eens dingen aan ze die ze niet leuk vinden maar waar ze niet dood aan gaan. Zolang het allemaal een beetje in balans is wat rechten en plichten betreft is het paard al snel tevreden mits die rechten en plichten ook duidelijk afgebakend zijn. Paarden die alleen maar dingen moeten en niets mogen zijn vaak strontvervelend, paarden die niets moeten en alles mogen ook.

Bovendien, ik moet het eerste paard dat vrolijk aan komt rennen als ie de auto van de veearts ziet nog tegenkomen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 03:49

mick75 schreef:
Bovendien, ik moet het eerste paard dat vrolijk aan komt rennen als ie de auto van de veearts ziet nog tegenkomen

Ik heb een foto van Abel in mijn profiel. Abel vindt alles goed en alles prachtig, iedereen is even lief, ook de veearts en ook de boer die ontwormt... Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo'n op mensen vertrouwend paard als Abel heb gezien. Hij is zo makkelijk en braaf, dat het mensen verbaasd dat hij pas 4 is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 06:21

mick75 schreef:
Heel veel gevaren en onaangename sensaties hebben wij voor ze weggenomen. Er is in Nederland geen paard dat zich druk hoeft te maken omdat een leeuw hem vandaag op zijn menukaart heeft gezet, ze hoeven zich nooit zorgen te maken of ze de volgende dag wel een veilige graasplek hebben waar voldoende gras staat, we houden een vast ritme aan wat eten, beweging en aandacht betreft en dat vinden ze meestal prettig. In ruil daarvoor vragen wij ook wel eens dingen aan ze die ze niet leuk vinden maar waar ze niet dood aan gaan. Zolang het allemaal een beetje in balans is wat rechten en plichten betreft is het paard al snel tevreden mits die rechten en plichten ook duidelijk afgebakend zijn. Paarden die alleen maar dingen moeten en niets mogen zijn vaak strontvervelend, paarden die niets moeten en alles mogen ook.

helemaal mee eens :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:04

hoe zat dat nou.......je hebt mensen met paarden en je hebt paardemensen?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:18

Zou een paard het ook weten dat hier geen leeuwen wonen ? :roll:

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:21

Ach Nederland is in algemeen zowieso veels te zacht vooral agent tegenover misdadigers......

Vroeger was een klap krijgen met een Lineaal op school omdat je iets verkeerd deed volkomen normaal nu als je een klap krijgt goh dan wordt de leeraar voor de rechter gezet :7 (vroeger waren mensen ook wat netter opgevoed vergeleken met nu)

Het gaat natuurlijk om hoe je er tegen aan kijkt maja er zijn ook een hoop mensen die hun paarden te hard slaan omdat het paard iets niet goed deed wat natuurlijk overdreven is en andere mensen doen het weer niet.

Maja wij leven toch in een gestoorde verotte wereld vol met democratie en alles dus ja een hoop mensen laten zich eenmaal gek maken en komen niet voor zichzelf op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:27

aerdenhout1 schreef:
HiHi...Je hebt helemaal gelijk KiWiKo!!!

Eens

Ik vind dat mijn paarden het meer dan goed hebben:

- ze werken maar 1 uur per dag: jemig, dat zou ik ook wel willen. De meeste van ons in West Europa werken 40 uur per week. In andere gebieden op onze aarde is een werkweek van 80 uur normaal.

in ruil voor

Kost en inwoning
- stromend schoon water : miljoenen mensen en dieren op deze aarde hebben hier geen toegang toe
- 5 x daags hooi, 2 x daags beetje krachtvoer : Ook miljoenen mensen en dieren op deze aarde hebben deze luxe niet
- 2 uur per dag op de wei: relaxen en genieten
- de rest van de dag lopen ze samen in een hele ruime zandbak (vanwege gevoeligheid voor hoefbevangenheid)
- dagelijkse massage :D Dat zou ik heeeeeeeeeeeeeeel graag ook willen
- trotse baas, die ze knuffelt : vele kinderen in Nederland zouden willen dat hun ouders zo lief tegen ze waren.
- Iedere 8 weken nieuwe passende schoenen en een volledige pedicure.
- entingen op tijd
- wekelijkse uitjes naar bos, strand en duinen (veel mensen gaan nooit een dagje uit)
- Ruim eigen vervoer in de trailer: ze hebben altijd een BOB en worden overal heen gereden zonder strippenkaart. Mogen altijd Zwart meerijden.

Kortom die van mij hebben heel weinig te klagen!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:37

janouk schreef:
- Ruim eigen vervoer in de trailer: ze hebben altijd een BOB en worden overal heen gereden zonder strippenkaart. Mogen altijd Zwart meerijden.

Hahaha, deze vind ik wel leuk gevonden :D

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:43

ik ben het eens met de ts,paarden hebben het het best goed!Ik vind het ook altijd zo ruim in van die paardenencyclopedieen,waarin altijd staat van dit mag ie niet en dit wel,(en dan heb ik het niet over giftige planten met dingen die hij niet mag,nee hij mag beter niet op stro staan.Papier is beter.Terwijl paarden al eeuwen op stro staan!En al die uitgebreide behandleingen die je paard moet onder gaan..in eeb boek las ik dat je een paard's stal het beste 2 x per dag uit kunt mesten!En al die medische dingen...ik vind het een beetje onnatuurlijk,als je bedenkt dat paarden in het wild dat ook allemaal niet hebben en toch na al die jaren niet uitgestorven zijn!
Ik begrijp dat als je paard een nare ziekte heeft je hem niet aan zijn lot overlaat maar het kan ook te ver gaan..

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:07

marialva schreef:
Citaat:
mensen die paarden verzieken die moeten gauw stoppen maar ja dat ga je helaas niet tegenhouden ;)

..... en dan hebben we het nog niet eens over de mensen die andere paardenmensen verzieken :\ _-:( met hun achterbakse gedrag :(

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:51

Ik ben op de grond heel goed in grenzen stellen, ben dan ook niet bang om paardlief een keertje een fikse tik te geven, of om haar iets te laten doen wat ze misschien nét iets minder leuk vindt.

Moet bekennen dat ik daar met rijden voorzichtiger in was, mede na een blessure, durfde niet echt door te vragen..bang dat madame pijn zou hebben en daarom protesteerde, en bang dat ze het vreselijk vervelend zou gaan vinden en niets meer wilde.

Nou, dat heb ik geweten..ene probleem na het andere. Heb haar nu eindelijk een keer goed doorgepakt, en hé: ineens is het rijden weer leuk! En ja, ik krijg hier of daar een bok. Kan er wel om lachen, en haar oortjes staan toch nog steeds naar voren, en ze komt nog steeds vrolijk naar me toegestapt in 't weiland.

Dus ik ben het er volledig mee eens dat paarden écht niets krijgen van vervelende werkjes. :D

Overigens - natúúrlijk ga je geen vervelende situaties opzoeken! Snap die commentaren ook niet zo, eerlijk gezegd..want TS zegt toch nergens dat ze expres negatieve ervaringen veroorzaakt, en ze zegt toch ook niet 'ik heb een rotleven dus paard moet dat ook maar hebben.' ?

Alleen..negatieve ervaringen zijn er gewoon, ook zonder ze op te zoeken. Is logisch, want dat is part of life. En in mijn optiek is het verkeerd om alles te proberen om het paard daarvoor te beschermen; of om het zóóó zielig te vinden. Nee hoor, niks zieligs aan. Dat heet nou leven. :)

Vind die mensen vaak ook hypocriet, hoor..want een bit is zielig, boomzadel is zielig, ijzers is zielig, paard altijd zonder deken buiten is zielig, geen krachtvoer is zielig, geen ruwvoer is zielig...maar ondertussen rijden we toch allemaal, heeft het paard toch een beperkte vrijheid, krijgen ze toch hun entingen..en da's dan niet zielig? Wees dan eerlijk en zeg dat we allemaal ons paard 'mishandelen' :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:51

ach...ik denk altijd maar...ze kunnen 23 uur van de dag doen wat ze zelf willen,en dat ene uurtje dat ik erop zit moet het even gaan zoals ik wil......en de rest van de dag kunnen ze op het land rondhollen en s'avonds op stal.....ik zou wel willen ruilen eigelijk(met mijn paarden dan he...)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:58

mick75 schreef:

Wanneer kom je langs? Mijn 2 jarige duikt op iedereen af, ook op de veearts die hem gecastreerd en geent heeft.

Kim ik heb een behoorlijke lading respect voor je, maar met alle respect: nu ga je slap l*llen. Het zal best dat er mensen zijn die hun paard graag als gebruiksvoorwerp behandelen. En het dier 23/7 in een privé wc deponeren. Omdat de sociale contacten op de manege natuurlijk belangrijker zijn dan de welzijn van het dier. Maar je maakt mij niet wijs dat jij (en laat staan je paard) daar zelf gelukkiger van wordt....

En als je echt zo'n ijzeren tante was had je eigen knuffelbeer ook al lang in de salami gezeten }> :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:18

hahahaha je hebt gelijk Caira :).......... maar de enige reden dat mijn enigste eigenste nog leeft is dat ik het gelukkig kan betalen en hij naar mijn idee te goed is om af te maken........ kan ik het morgen niet meer betalen dan gaattie dood :)

mijn openingspost was ook meer gewoon even een gedachtegang wat me door me hoofd flitste na het lezen van een topic dat zadelmak maken traumatisch is voor een paard :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:21

Ik heb nooit gezegd dat er geen paarden zijn die blij zijn als de veearts komt, ik ken ze alleen niet :) Dat is een heel verschil.

Ontopic: Volgens mij gaat het er gewoon om dat negatieve ervaringen nou eenmaal bij het leven horen, dus ook bij een paardenleven. Mijn kat trek ik ook wel eens tegen zijn zin op schoot, of geef hem een knuffel als ie daar geen zin in heeft. Dan zeg ik ook altijd dat ie maar geen huiskat had moeten worden ;) :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:32

Uh ik heb je letterlijk gequote mick

Natuurlijk moeten alle paarden wel eens dingen doen die ze eigenlijk liever niet doen. Dat moeten we immers allemaal, maar ik vind dat we best kunnen streven naar een zo optimaal mogelijke situatie voor onze paarden. Dat willen we immers ook voor onszelf.

En als mensen zich graag in slaap laten sussen door verhaaltjes dat het niet erg is dat hun paard 24/7 op stal staat. Dat moeten zij weten, maar kom dan niet jankend aan als paardlief gaat protesteren, luchtzuigen,weven of zelfs helemaal naar de knoppen gaat door veelvuldig zweep of slof-gebruik.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:37

ben er ook helemaal mee, er word vaak geroepen dat je dieren niet met mensen moet vergelijken maar deze vind ik wel degelijk kloppen. Ook ooit ergens gelezen : mensen disneyfiseren dieren. Ook een goede om even over na te denken..! Wij als mens
moeten inderdaad ook dingen waar we niet altijd keus is hebben en wat gewoon een vast gegeven is..Misschien dat daarom mensen
juist zo met hun paarden omgaan..! Zie je ook vaak terug in de opvoeding voorbeeldje mijn moeder moest vroeger thuis
overal mee helpen dus bijna geen tijd om te spelen etc. Resultaat daarvan ik dat mijn zusje en ik nooit iets hoefde te doen
totdat ze op een zekere leeftijd dat wel van ons ging verwachten. Ik kan me nog goed herinneren dat ik toen flink gesteigerd
heb :Y) .

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:41

KiWiKo schreef:
naar aanleiding van een hoop topics op bokt kan ik niet anders dan tot de conclusie te komen dat mensen zich helemaal gek laten maken als het om het wezen paard gaat........

bijvoorbeeld stalling.... is not done
Heck, ik zit ook 8 uur per dag op mijn buro stoel, dan nog eens een uur of wat in de auto....... en ik, ook ik ben gewoon een bewegingsdier!!

over opgroeien.......... opgroeien is niet leuk, ik heb ook de nodige dingen meegemaakt in mijn jeugd en in het leerproces naar volwassen worden......... maken paarden ook mee, en terecht :) waarom mogen paarden geen vervelende dingen meemaken???????

waarom is een paard gelijk getraumatiseerd als die een keer een paar klappen krijgt............. ik ben het ook niet, en ik heb ze ook wel eens gehad......... evenzoveel mensen met mij.......

Mijn schoenen zitten ook niet altijd even lekker.............. sterker nog ik kan behoorlijk pijn aan mijn voeten hebben van sommige schoenen......... maar ijzers is not done, terwijl een paard daar geen last van ondervind.

Ik ben ook wel eens niet gelukkig in mijn leven, en ik moet ook wel eens dingen doen die ik niet wil............ is dat voor een paard anders????

tuurlijk zorg je zo goed mogelijk voor je dier, en tuurlijk wil je dat ie happy is.............. maar moeten we niet allemaal bij tijd en wijlen wat inleveren???? en waarom het paard dan niet....

de mensen die handig op deze materie inspelen verdienen goud geld aan goedgelovige paardeneigenaren beetje readen hier, beetje hoolikiboo daar........ beetje wortelstok zus en een beetje fluisteren zo.......

Ik vraag het me af of dat soort sjut nou allemaal wel zo goed is voor het wezen paard.........

een paard moet ook gewoon opgroeien met pro's en con's zo werkt het..... zo is het......

gisteren las ik dat inrijden traumatisch is............. en dan denk ik dikke neus, de eerste dag dat ik naar de basisschool ging was ook traumatisch :) :) maar heck, ben toch leuk opgedroogd na die tijd............

en dat zijn maar kleine simpele voorbeeldjes.......

ach zit even mijn gedachten van mij af te typen :)

Wel een erg vrolijke manier om te vertellen dat je getraumatiseerd bent en ontevreden bent over je leven :)

Ik stoor me echt ontzetten aan dit soort berichten :) (Hoe overtuigend komt het over als je er :) achter zet..?)

Waarom ben je dan niet blij dat er mensen zijn die niet willen dat het hun paard hetzelfde vergaat en het gewoon zo goed mogelijk willen doen? Jaloers?

Dat mensen schoenen voor zichzelf kopen die niet lekker zitten snap ik niet, maar dat doen ze zichzelf aan. Het paard heeft wat dat betreft geen keuze, zoals bij de meeste dingen.

Stal? Leuk dat ze droog kunnen staan en er minder last hebben van vliegen en andere beesten. Maar maak er dan gewoon een inloopstal van, dan hebben ze ten minste een keuze van waar ze wanneer willen zijn.

Het vergelijken van paarden en mensen is als het vergelijken van een vis met een vogel of een appel met een peer. Er zijn overeenkomsten en toch zijn ze geheel anders!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:52

Het ver-menselijken gebeurt niet alleen bij paarden, helaas ook bij veel andere (huis)dieren.
Iets wat niet altijd ten goede komt van het karakter wat dat dier dan op een gegeven moment daar van krijgt.

Mijn zus wil ik hier graag als voorbeeld in stellen.
Zij is een zachtaardig persoon en staat altijd voor iedereen klaar.
Zij is een hondenmens. Nu valt zij op het werkwillige karakter van een border collie. Echter zit zij met een aantal lichamelijke ongemakken waardoor ze niet in staat is om dagelijks echt lekker met haar hond te gaan fietsen/ goed eind te gaan wandelen. Ook is zij niet in staat om zich in de gedachtengang van een hond te verplaatsen. Hierdoor gaat dat in combinatie met haar zachte karakter al snel fout. De hond plaatst zich boven haar in de roedel en domineert haar in alles...
Zij accepteerd dit en is eigenlijk niet in staat om de hond daar waar nodig op de juiste manier te corrigeren.
Voor haar is de hond het enige aanspreekpunt in haar huis want zij is vrijgezel. Zij ziet daardoor te veel dingen anders dan wanneer er nog iemand in het spel zou zijn die wel de hond op zijn plek kan zetten en begrijpen..
Kortom maakt haar liefde voor dieren haar wel een goede baas maar tegelijkertijd ook een hele foute baas.

Dit gebeurt naar mijn mening met zoveel dieren.
Mensen zien het als een groot warm harig knuffeldier, vergeten dat die ook een mening kan hebben en de kop tegen de wind in kunnen gooien. Verdiepen zich te weinig in hoe corrigeren ze elkaar, proberen op andere manieren goed voor hun dier te zorgen terwijl ze diep in hun hart weten dat er wat dingen aan schorten....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:53

Ach, ik denk dat je alles moet benaderen met een flinke dosis gezond verstand en nuchterheid. Elke paard is anders en elk paar vereist daardoor een andere aanpak. Ook wat het inrijden betreft. Ik heb paarden meegemaakt waar je maar met een vinger naar hoefden te wijzen en die doken al in elkaar. Daartegenover heb ik ook een paard gezien die een ietsjepietsje dominant was en zichzelf niet zadelmak wílde laten maken, simpelweg omdat hij zijn eiegn kracht kende en hier misbruik van maakten. Dit soort paarden vereisen een andere aanpak.
Daarnaast is ook elke situatie anders....

Ik denk dat je als eigenaar, of het nou van een paard, hond of een ander dier is, zelf een inschatting moet maken. Mijn labrador bv kruipt in elkaar als je tegen hem schreeuwt, hij doet graag zn best om je te pleasen, maar hij is gewoon heel snel afgeleid en doet dan zn eigen ding.
De herder daarentegen is veel minder zeker van zichzelf, maar ze kent haar eigen kracht niet. Als zij iets wil en het staat aan het einde van een nauwe doorgang bv, dan zal zij zichzelf erin gooien en alles aan de kant beuken om erbij te kunnen. Past ze zelf niet door de doorgang, dan duwt ze zichzelf er net zolang doorheen, tot het wél past. Komt ze er alsnog niet doorheen, dan gaat ze als een idioot aan het uiteinde staan blaffen. De labrador daarentegen zal eerst een afweging maken of hij erdoor past. Hij zal al snel in de gaten hebben dat het niet past en gaat dan aan het uiteinde zitten en wachten tot het baasje het voor hem gaat pakken.

Gister ging mijn vriend ze uitlaten en hij had ze los mee. Beiden gingen ze achter een kat aan, waar ze mee wilden spelen (doen ze met die van ons ook). In die renpartij raakte mn vriend ze beiden kwijt. De herder raakt in paniek zodra ze je niet meer ziet... Dus in zo'n geval moet je blijven staan en wachten totdat ze je weer gevonden heeft. De labrador daarentegen heeft zn rondje gemaakt en stond voor de voordeur weer te wachten. Die is dus op eigen houtje naar huis gegaan. Bij zo'n hond moet je dus naar een herkenningspunt gaan en niet blijven staan, want hij gaat jou écht niet zoeken.

Zo werkt het met paarden ook....

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:37

Onassa schreef:
Citaat:
Ik hou persoonlijk ook niet van vaste stromingen,zoals puur natural,of puur klassiek etc.
Ik pik overal wat weg,en wat me goed lijkt pas ik toe,maar niet volgens een vast patroon van die of gene...

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Als je je paard goed leert kennen, weet je wanneer je hem plezier kan doen, maar weet je ook wanneer het eens een trap onder zijn pens nodig heeft.
Ik zie bijvoorbeeld iemand netjes rijden met S&T en sporen dan iemand die denkt het licht te hebben gezien en bitloos en boomloos gaat en er vervolgens een zooitje van maakt.
En dus zeg ik ja.....sommige mensen laten zich behoorlijk gek maken.

Maar dat wil ook weer niet zeggen dat boomloos en bitloos altijd slecht is.
Sommige mensen slaan idd door, en gaan het gebruiken terwijl het helemaal niet hoeft,
en maken er dan een potje van.
Sommigen gebruiken het terwijl het niet per se hoeft en blijven goed rijden,
en sommigen gebruiken het omdat het ze wél voordeel oplevert.

In twee van de drie gevallen kan het dus geen kwaad (of doet het zelfs goed dus :=),
dus wat mij betreft mogen dat soort producten best op de markt blijven :j
Voor paarden met gevoelige mondjes is een bitloos hoofdstel bijvoorbeeld een uitkomst :j