paarden weg doen vanwege financiele problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:25

Weet niet of het al gezegd is, maar ik vond het raar dat ze helemaal NIKS kregen vboor dat beest omdat ie geen papier had? voor zo'n pony kan je nog wel zo'n 900 krijgen denk?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:37

Ik heb het niet gezien en ook niet alle reacties gelezen. Maar al is er met deze zaak ook maar 1 iemand in Nederland ervan doordrongen is dat hij verkeerd bezig is en nu op tijd het roer om gaat gooien dan heeft de boodschap zijn doel bereikt.

Sommige mensen willen het niet zien dat ze financieel verkeerd bezig zijn en die worden hopelijk met dit programma de ogen geopend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:59

Thaliaatjuh schreef:
Weet niet of het al gezegd is, maar ik vond het raar dat ze helemaal NIKS kregen vboor dat beest omdat ie geen papier had? voor zo'n pony kan je nog wel zo'n 900 krijgen denk?

Wat ik begreep had die pony verkeerde papieren, misschien wel afstammingsbewijs, maar geen paspoort/chip? Niet rijden kon ik er niet uit opmaken (volgens mij mocht ze van de nieuwe eigenaar altijd langskomen en dan ook rijden?)

Denk dat de emotionele kant van het verhaal ervoor gezorgd heeft dat de stalhouder (terecht) meer interesse had in een goed tehuis dan in wat ervoor te vangen was. Kan best zijn dat de nieuwe eigenaar genoeg land had voor een extra mond (had al een blinde pony staan) en geen behoefte aan een duur dier wat toch wel een goed plekje krijgt omdat die veel kostte.

Wat ik trouwens mis in dit programma is de opbouw van die vaste lasten. Ik heb nu alle afleveringen gezien, en ik snap nog steeds niet hoe je zoveel aan vaste lasten kan hebben ookal heb je een hypotheek. En ik begrijp ook de focus op meer inkomen genereren niet. Als je niet met geld kunt omgaan helpt meer geld echt niet om dat wel te leren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 07:41

slimmerik schreef:
Ik heb het niet gezien en ook niet alle reacties gelezen. Maar al is er met deze zaak ook maar 1 iemand in Nederland ervan doordrongen is dat hij verkeerd bezig is en nu op tijd het roer om gaat gooien dan heeft de boodschap zijn doel bereikt.

Sommige mensen willen het niet zien dat ze financieel verkeerd bezig zijn en die worden hopelijk met dit programma de ogen geopend.

Dat is ook weer dat stuk schaamte.
Ze willen het niet laten zien omdat de buitenwereld het dan ook merkt en dat is eigenlijk juist wat ze niet willen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:46

Het is in zo'n geval beter voor de paardjes. Er werd verteld dat er eentje niet goed kon eten door slechte tanden. Dat is echt not done.

Ik studeer, soms echt geen rooie cent op de bank. Maar dan liever nog wat blutter dan mijn paardje achter stellen die kiest er niet voor.

Maar een schuld van 1000 euro is natuurlijk wel wat anders dan 45000 zoals hier het geval was.

KiWiKo

Re: paarden weg doen vanwege financiele problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:02

eigenlijk is het heel simpel......... je kan niet uitgeven wat je niet hebt..... nah, dan zijn we snel klaar toch :) :)

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:11

ach vond het echt sneu...
heb heel sociaal meegejankt :Y)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:45

ik heb het ooit ook meegemaakt: ik had een paard, van jongsaf, heb hem zelf zadelmak gemaakt, hij was aan me gehecht als een hond. mijn ouders zijn gescheiden, en mijn moeder kon het financieel niet meer aan om het stalgeld te betalen. Ze heeft hem dus verkocht. Ik heb hem toen zelf op de camion gezet van de kopers. Dit is al meer dan 10 jaar geleden, en heb me voorgenomen van dit NOOIT meer mee te maken. want zelfs nu heb ik een gevoel dat ik hem verraden heb. Toen was ik nog te jong om er zelf iets aan te doen, maar toch.
KiWiKo schreef:
eigenlijk is het heel simpel......... je kan niet uitgeven wat je niet hebt..... nah, dan zijn we snel klaar toch :) :)

Dit is serieus kort door de bocht. Er kan altijd iets gebeuren waardoor je het financieel niet meer aan kan, zeker nu in tijden van crisis. Een beetje empathie mag wel, zeker voor de mensen die dit al hebben meegemaakt;

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:18

Tja, met dat soort mensen heb ik dus echt geen medelijden he. Ten eerste woonden ze niet in een golfplatenhut ofzo, en ik kan me ook geen eigen paard veroorloven moet ik dan ook op tv dat ik zielig ben? Die mensen doen het zelf, je moet gewoon niet boven je stand leven. Die mensen moeten zo nodig alles hebben en daarna janken dat ze het zo zwaar hebben. Nee die kunnen echt niet op mijn sympathie rekenen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:27

meliciana schreef:
ik heb het ooit ook meegemaakt: ik had een paard, van jongsaf, heb hem zelf zadelmak gemaakt, hij was aan me gehecht als een hond. mijn ouders zijn gescheiden, en mijn moeder kon het financieel niet meer aan om het stalgeld te betalen. Ze heeft hem dus verkocht. Ik heb hem toen zelf op de camion gezet van de kopers. Dit is al meer dan 10 jaar geleden, en heb me voorgenomen van dit NOOIT meer mee te maken. want zelfs nu heb ik een gevoel dat ik hem verraden heb. Toen was ik nog te jong om er zelf iets aan te doen, maar toch.
KiWiKo schreef:

Dit is serieus kort door de bocht. Er kan altijd iets gebeuren waardoor je het financieel niet meer aan kan, zeker nu in tijden van crisis. Een beetje empathie mag wel, zeker voor de mensen die dit al hebben meegemaakt;

Maar ze heeft wel gelijk, iets wat je niet hebt kun je eigenlijk ook niet uitgeven.
Als veel mensen dat nu eens in hun hoofd houden, waren er veel minder problemen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:27

Mindim schreef:
Het is al irritant dat wanneer je iets koopt bij de wehkamp online, automatisch 'in termijnen betalen' staat aangevinkt ipv ' in een keer'.
Men leent maar voor kleding, computers en dergelijke. Ik heb altijd geleerd dat je niet kunt uitgeven wat je niet hebt. Ik mag dan ook niet rood staan bij de bank, ik wil geen krediet, wanneer het op is, is het op.
En leasen is iets kopen wat je niet kan betalen en dan twee keer zo duur als in de normale winkel.

Ja idd...dat heb ik 1x gehad en ik steeds maar denken dat ik alles al betaald had.
na de 1e aanmaning heb ik toch alles nog maar een keertje doorgelopen...sorry ik had dus niet betaald dus dat ook gelijk maar gedaan. :o

Maar het is wel heel erg misleidend, ik betaal altijd alles gelijk en neem meestal een acceptgiro zodat ik nog een bewijsje heb.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:33

Ik stond verbaasd over het inkomen en de uitgave van deze aflevering..... en het is heel hard, maar als je geen paard kunt onderhouden en het paard hierdoor bijvoorbeeld die tandarts moet ontzien, kun je dat paard niet aanhouden, dan moet je zoeken naar een plek waar het beter is.....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:35

Ik had het ook gezien.
Ze moest hun wel weg doen, maar ze hadden geregeld dat ze wel mocht komen wanneer ze wou, en ook mocht rijden enzo.
Maar dat andere beestje snapter er geen drol van, arm ding.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:48

KiWiKo schreef:

Voor mijn paardje kan ik dat wel. Ik zal nooit lenen voor een auto, kleding, vakantie... Wel voor de DA, osteopaat oid...

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:51

Ik zit het nu ook te kijken op uitzending gemist. |( |(

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:02

eilleen333 schreef:
KiWiKo schreef:

Voor mijn paardje kan ik dat wel. Ik zal nooit lenen voor een auto, kleding, vakantie... Wel voor de DA, osteopaat oid...

Maar als je systematisch schulden moet maken voor je paard, dan leef je toch ook boven je (financiele) stand?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:32

Ja het is hard maar in zo'n situatie moet je gewoon! Je kunt de juiste zorg niet bieden en ik vind dan toc echt dat je gezin voor gaat. Dan hadden ze het ook niet zo ver moeten laten komen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:32

BraveSpots schreef:
eilleen333 schreef:

Maar als je systematisch schulden moet maken voor je paard, dan leef je toch ook boven je (financiele) stand?

Ja precies. Ik bedoel eigenlijk ook alleen maar noodgevallen. Ik draai nu zelf quitte zonder lening van de IB groep. Dan werk ik 12 uur in de week. Veel van mijn medestudenten (Diergeneeskunde) werken niet eens. Ik wil 1 dag (4 uur) minder gaan werken, en dan een beetje bijlenen. Ik vind dat dat best kan. Op deze manier kan ik mijn paardje houden en hoef ik mezelf niet over de kop te werken zoals vorig jaar. Ik vind, dat als ik van kwart over 6 in de ochtend tot half 8 in de avond van huis ben, ik niet perse nog twee dagen in de week hoef te werken (dag weekend). Ik leen dan liever een beetje zodat ik mijn studie zo snel mogelijk afrond en dan full time aan de bak kan.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:41

Mijn paard moet ik binnenkort ook verkopen ik heb geen
werk meer en kan haar niet meer onderhouden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:45

@Miranda,
Dat is een trieste situatie! heel veel sterkte toegewenst!
Dit is wel een heel ander verhaal dan van het "tv verhaal".
Ik hoop voor jou dat je alsnog snel een baan vindt zodat jouw beauty (heb ff op profiel gespiekt) bij jou kan blijven.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:47

Heb alleen het laatste stuk gezien, maar nog wel det ze haar paardje weg moest doen.
Ik snap dat dit heel emotioneel is, maar als je zo in de schulde zit, moet je je verantwoording tegenover je gezin nemen.

Wat ik alleen niet snapte, kan het verkeerd begrepen hebben, was dat ze 4800 euro netto per maand verdiende. Waar bleef al dat geld. Als je zoveel per maand verdient moet je toch makkelijk 2 paarden kunnen onderhouden.

PS Miranda veel sterkte, heb net ook mijn paardje weg gedaan, maar meer wegens tijdgebrek en ik moet toegeven dat ik het geld ook wel goed kon gebruiken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:53

Tja, hoe banketstaaf het ook is, je zult vroeg of laat wel een keer moeten. Als er niet genoeg geld is om je dieren goed te verzorgen, zul je ze weg moeten doen. Ik ben er zelf dan wel voor om ze snel weg te doen, voordat je veel schulden hebt, dan dat je wacht tot je helemaal vast zit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:56

het hoeft bij niemand zo ver te komen je moet alleen goede beslissingen maken en dat begint bij kan ik een paard onderhouden en jawel SPAREN.

Ik heb in goede tijden zo goed gespaart en tuurlijk ik moest er ook dingen voor laten en nog steeds lukt het me te sparen maar ook nu laat ik er dingen voor.

Wat ik spaar is afhankelijk van de maand tussen de 100 (krijg ik altijd al spaarloonregelingen deposito-rente) en de 400 euro.
Wat op rekening staat komt er niet vanaf al moet ik droog brood eten :D

Daardoor hoef ik nooit bang te zijn dat mijn paard(en) weg zouden moeten de komende 10 jaar zit ik safe
Laatst bijgewerkt door tita op 05-06-09 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:02

Ik heb mijn pony moeten verkopen,het was of mijn pony of mijn paard verkopen.Hij heeft een super onder komen echt waar,hij staat in de buurt maar vaak kijken bij hem kan ik niet opbrengen.Foto boek blijft gesloten,ik kan niet veel werken in verband mijn gezondheid dus houden kon toen echt niet.Het doet zeer maar soms heb je geen keus.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:03

Ik heb de aflevering net even bekeken en vind dat het probleem niet echt wordt opgelost. Ik las in dit topic meerdere reacties hierover namelijk de uitgaven worden minimaal naar beneden gebracht.

Daarnaast zou het eens goed zijn dat de sociale druk eens meer aan bod komt. Waarom hebben zoveel mensen de behoefte om te laten zien dat ze dure spullen kunnen aanschaffen, tot in de schulden. Wij hebben zelf geen auto en sommigen mensen kijken met grote ogen en ongeloof hiernaar. "Hoe kunnen wij het redden zonder auto?" Heel simpel hoor, veel fietsen en ov.

De druk om te laten zien dat je financieel wel wat kan veroorloven is groot en daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.