Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:58

Wow, een spuit voor 2000kg, is dat al niet meteen dodelijk?
En ik zou mijn paard nooit naar Italie laten wegvoeren. Ik heb dergelijke praktijken gezien en ik word daar gewoon misselijk van hoe het daar aan de lopende band gaat. Gewoon lekker 10 paarden afschieten per minuut.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:13

Ik heb een goede en een slechte ervaring met paard inlaten slapen door de dierenarts .
Mijn oude welsh pony heeft zo ziek als hij was lopen knokken voor zijn leven dat was echt afschuwelijk.Hij gaf niet op ....
Een jonge pony van mij was met diezelfde behandeling door inslaping van de dierenarts binnen een knipoog weg .
Toen ik ging samenwonen woonden wij 200 meter van het slachthuis en kon ik mijn oude paard ,en destijds het paard van mijn buurman ,lopend (was niet kreupel) erheen brengen ,absoluut geen stress ,een schoon slachthuis ,hij wandelde erbinnen en het ging razendsnel.
Als ik weer voor de keus kwam te staan hoe het leven van mijn paardevriend te beeindigen zou ik het van het paard laten afhangen.Als ik een paard heb waar het een drama voor is om in de trailer te laden zou ik toch voor thuis beindiging kiezen .
Ik heb een merrie die erg eenkennig is en snel in de stres schiet op alles wat anders is, die zou ik thuis laten inslapen door de dierenarts,mocht de tijd daar zijn .
Maar als ik een paard heb die reizen geen probleem vind dan toch kies ik toch voor het slachthuis ,afhankelijk van wat het diertje mankeert natuurlijk,je hebt daar in mijn ogen toch de kans dat het het snelst voor het dier voorbij is .

Maar idd doen wat je gevoel je ingeeft...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:26

Ik denk dat je daar wel een punt hebt...
Of het een oudje betreft die helemaal ''op'' is...of een jonkie in de bloei van zijn leven die ''alleen maar'' iets aan zijn been mankeert..
Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:33

Ons oudje vocht tegen de narcose, dus dat gaat ook niet op. Precies wat Aricia zegt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:51

smeetjoew schreef:
Wow, een spuit voor 2000kg, is dat al niet meteen dodelijk?
En ik zou mijn paard nooit naar Italie laten wegvoeren. Ik heb dergelijke praktijken gezien en ik word daar gewoon misselijk van hoe het daar aan de lopende band gaat. Gewoon lekker 10 paarden afschieten per minuut.

Ja hij was zo weg spuit erin en hij viel om, ik weet niet tmeer of hij 1 of 2 spuiten gaf volgens mij maar 1. Mijn DA deed dat expres omdat ik erbij zou zijn en hij dus wou dat het snel en goed ging.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:57

Ik hoop dit nog heel lang uit te stellen, mijn meisje is nog maar 12.

Maar als ik het voor het zeggen heb en het mogelijk is, dan wordt het slacht.
(dus mits niet kreupel, niet acuut ziek, geen medicatie gehad etc. Mijn pony is volkomen trailer en reis mak)
Waarbij de kans van het in de handel komen onmogelijk is, aangezien ik bij het schieten ga staan.

Slacht niet mogelijk? dan uiteraard inslapen.

Met een verzekering heb ik niets te maken, ze is niet verzekerd.
Is dus mijn eigen keus. En bijde opties zowel slacht als inslapen heb ik al vele malen gezien.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:00

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:06

_Undercover schreef:
Bij de slacht gaan ze ook niet meteen dood hoor.
Zelf weet ik niet wat ik moet kiezen, ik hoop dat ik nooit voor zo'n moeilijke keuze kom te staan..

http://www.youtube.com/watch?v=YjaVa3TpxNI

normaal gesproken zijn ze meteen dood...
Ik kan het niet goed zien maar zijn dit niet spiertrekkingen (waar het paard dus niks meer van merkt)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:06

Zodra een paard de pin door het hoofd heeft gekregen, zijn ze hersendood. Ze hebben daarna nog wat stuiptrekkingen, maar ze zijn toch écht al dood :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:09

dat is volgens mij ook wat je ziet in het filmpje...Het paardje is dus wel degelijk dood

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:10

Ja, dat zijn de stuiptrekkingen, het paard zelf is al dood :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:33

anne1994 schreef:
als ik een paard zou hebben wat ik niet heb maar ik zou echt voor de keus moeten staan zou ik hem wilen laten cremeren

maar dan zou hij toch eerst dood moeten,je kunt hem moeilijk levend laten cremeren.
De vraag was hoe je een leven van een paard zou beeindigen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:48

ik heb alleen de eerste blz gelezen, maar mijn vorige paarden zijn geslacht en mijn laatste pony heeft in de kliniek een spuitje gekregen
ik moet zeggen dat dat ook heel goed en snel gegaan is
ik ben erbij gebleven en heb haar zelf vast gehouden tot het einde,vanaf de eerste spuit om rustig te worden en 2 de spuit om te gaan liggen dat waren een paar minuten
toen ze in diepe slaap was heb ik afscheid genomen en even later is de laatste spuit gegeven en kwam er een zucht en dat was het.....gelukkig geen stuipen meer gehad maar in 1x weg

ik heb paarden die nog te vervoeren waren altijd naar de slager gebracht,waarom? ik heb slechte ervaringen gezien met spuitje geven en wilde dat nooit zelf met eigen paard meemaken

maar nu met inslapen op de kliniek,vond ik ook dat super gegaan

Loorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:04

Ieder zijn keus, maar ik kies voor inslapen..
Gewoon, ik wil erbij zijn en mijn paardje rustig houden, er voor hem zijn..
Langs de andere kant twijfel ik toch, Als ze beginnen vechten is gewoon gruwelijk..
Maar het idee van een pin door dat lieve eigenwijze hoofdje van hem.. Nu, ik denk wel dat iedereen hoopt om nooit die keuze te moeten maken en dat je paardje gewoon op zijn oude dag rustig en natuurlijk kan gaan..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:09

Slager, echt niet!
Na al die jaren werk en door het vuur gaan van m'n pony, zou ik gewoon niet willen dat iemand anders d'r daarna vrolijk opeet.. :o
Klinkt stom, maar ik wil dat gewoon echt niet.
Ik wil er bij zijn als mijn paardje heengaat, en ik wil dat niet zien als poef, en pony/paard valt zo op de grond, dat vind ik vreselijk.

Aan de ene kant, zou het vreselijk zijn als je pony zou vechten tegen het spuitje ja, maar dan nog..

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:13

Met een spuitje valt hij ook om hoor. :)
Bah dit is helemaal geen leuk topic. :o

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:15

Maar dan zorg je wel voor een betere ondergrond, en knalt iig niet zo hard

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:24

Iessie schreef:

Een goede dierenarts laat je paard niet omvallen tijdens het geven van zijn "spuitje".
Hij begeleid het paard aan het hoofd neerwaards tot ze door de knieen gaan. Dan gaan de paarden liggen op hun zij.
De benen worden in een nette positie gelegd net zoals een paard voor een narcose wordt klaargelegd.
Dan als ze volledig onder de narcose/verdoving zijn krijgen ze de laatste en dodelijke injectie.
Helaas heb ik het meermaals mee moeten maken. Alle keren ging dat heel secuur en met veel respect.
Abosluut geen lijdensweg maar rustig, vlot en kalm in hun eigen vertrouwde omgeving.

Ik geef er de voorkeur aan boven het schieten. Dan maar wat minder centen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:26

als ie valt is ie toch al dood ;)

maar het ligt aan de situatie of ik haar laat schieten of inslapen maar als het voor schieten is wil ik liever niet dat iemand me pony gaat opeten ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:39

zoetjes schreef:
Iessie schreef:

Een goede dierenarts laat je paard niet omvallen tijdens het geven van zijn "spuitje".
Hij begeleid het paard aan het hoofd neerwaards tot ze door de knieen gaan. Dan gaan de paarden liggen op hun zij.
De benen worden in een nette positie gelegd net zoals een paard voor een narcose wordt klaargelegd.
Dan als ze volledig onder de narcose/verdoving zijn krijgen ze de laatste en dodelijke injectie.
Helaas heb ik het meermaals mee moeten maken. Alle keren ging dat heel secuur en met veel respect.
Abosluut geen lijdensweg maar rustig, vlot en kalm in hun eigen vertrouwde omgeving.

Ik geef er de voorkeur aan boven het schieten. Dan maar wat minder centen.

echt rustig neervallen deed de mijne niet, ze viel eerst tegen de voerbak en draaide 180 graden en viel toen neer.bijna nog op de DA
maar ik had het idee dat ze dat al niet meer bewust meemaakte.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 01:55

elvirah schreef:
...mijn gevoel zegt toch een spuitje, ik wil niet dat mijn paarden in de frikandellen terechtkomen |(

Als je voor het spuitje kiest, is de kans groot dat je paard in een douchegel, lippenstift of weet-ik-het-wat terecht komt :\ ...
Vind beide aternatieven niet aantrekkelijk, maar goed, tenzij je voor cremeren kiest, zijn dit in de regel wel de beide "mogelijkheden" wat er met je paard gebeurd.

Ik heb ook lang gezegd dat ik mijn paard(en) niet naar de slager breng, maar intussen zie ik dat iets genuanceerder.
Ten eerste ligt het er helemaal aan waarom je paard moet worden ingeslapen; als het z´n been gebroken heeft, lijkt het me niet dat je het dan nog in een trailer stopt en misschien nog een heel stuk moet rijden voordat je bij het slachthuis aankomt := .
Of als je paard niet of heel moeilijk de trailer op gaat: wil je hem/haar de stress van het laden aandoen?

Aan de andere kant kan het natuurlijk ook zijn dat je paard panisch wordt als ´ie de DA ziet (die hij/zij de laatste tijd misschien al zo vaak heeft gezien en die hem ook steeds spuiten heeft gegeven) en een spuit al helemaal het ergste vindt wat hem kan overkomen :\ ...

Tegenwoordig komt daar ook nog het paardenpaspoort om de hoek kijken; als je paard bepaalde medicijnen heeft gekregen, kan het zijn dat hij/zij niet meer voor consumptie geschikt is en blijft alleen de spuit over.
Ik heb me er nog niet echt in verdiept, dus ik weer eerlijk gezegd ook niet of het dan alsnog mogelijk is om je paard dmv van een schot bij de slager te laten doden! Iemand die dit misschien weet?? **

Een kennis van mij is jarenlang oppasser in de dierentuin geweest, bij de grote roofdieren (leeuwen/tijgers).
Zijn vrouw had een eigen pensionsstal en van hun weet ik dat er wel eens een paard van hun als voer voor de roofkatten is geeindigd (dmv slachten).
Als ik eerlijk ben vind ik dit nog eigenlijk het mooiste "alternatief"... De roofdieren hebben tenslotte ook voedsel nodig en ik vind het idee dat mijn paard(en) bij hun op het "bordje" beland(en) iig een stuk beter te verteren dan dat ze bij mij op het bord (frikandel) of onder de douche (douchegel) belanden ;) .

Ik weet iig wel dat mijn ruin niet naar de slacht gaat; hij is doodsbang op de trailer, dat doe ik hem dus echt niet aan :n .
Bij mijn meiden ligt het eraan; als ik zeker weet dat ze naar de dierentuin zouden gaan, zou ik zeer zeker wél slachten overwegen.
Ik weet wel dat voor mij een spuitje waarschijnlijk "prettiger" is, maar voor mijn paarden ben ik daar niet zo zeker van; ik stel me bij het inslapen dan toch wel voor dat ik er tot de laatste snik bij ben en ik weet niet of ik dat bij de slager aan kan, mijn paard zo tegen de vlakte te zien gaan :\ ...
(Als ik dat filmpje zo bekijk, vind ik het best wel moeilijk om te zien hoe het beestje nog zo met z´n achterbenen trekt :\ ; ook al mag hij dan misschien wel dood zijn, dan nog moest ik even flink slikken := ...)
Alexx schreef:
... dat vind ik vreemd; jij kunt dus invullen dat je paard niet naar de slager gaat. Maar geldt dat dan ook als het paard verkocht wordt? En dan is het toch niet meer aan de oud eigenaar om zoiets te beslissen?

Als er eenmaal in de pas vermeld is dat je paard niet geslacht mag worden (met als doel "geslacht voor consumptie"), is dit bindend (dit geld ook voor de evtl. 10 eigenaren die het paard nog gaat krijgen totaan z´n dood).
Toen het paardenpaspoort hier 10 jr. geleden verplicht werd, werd er dan ook geadviseerd om "slachtpaard" in de pas in te vullen. Deze optie is ten alle tijden terug te draaien (als je bijv. wilt dat je paard medicijnen krijgt waadoor hij niet meer geschikt is voor consumptie).

**Edit: sorry, heb het topic nog even beter doorgelezen :o ; het kan dus idd, paard bij de slager laten schieten zonder dat het daarna voor consumptie gebruikt wordt!!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 06-06-09 02:36, in het totaal 3 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 02:02

Als de omstandigheden het toelaten ga ik voor de slacht :) Ik zou het ook niet erg vinden als mijn paard in een worst terecht zou komen, hij is dan dood, het maakt me niet meer uit wat er gebeurt, zolang hij maar een nette dood is gestorven. Missen zal ik hem toch wel doen, of hij nou in een worst zit of niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 05:50

Geheel afhankelijk van de situatie zou ik mijn keuze bepalen. Hoofdreden het welzijn van het paard, dus zo min mogelijk pijn. 2x van nabij meegemaakt.

* vorig jaar een enter met atypische myopathie, en op het stallingsadres in laten slapen.
* een jaar of 5 geleden paard (achter in de 20) langdurig in de sloot en kon zijn hoofd niet meer optillen eenmaal uit het water en ook ter plekke in laten slapen.

Indien ik de mogelijkheid heb zou ik mijn paarden niet onnodig pijn laten hebben.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 07:43

Melanie; slacht betekent niet automatisch voer. :) Je kan ervoor kiezen dat ze niet richting de vleesverwerking gaan. (dacht ik)
Maar als ze naar de slacht gaan, worden ze hersendood gemaakt; in feite - vind ik dan - leven ze nog. Daar heb ik zulke moeite mee.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:08

Nog even ter info.
Veel dierenartsen hebben ook een schietmasker. Als je dus wel voor de snelle manier wil kiezen, maar je kunt je paard niet vervoeren is het ook mogelijk om het thuis op die manier te laten afmaken.