lailapri schreef:misschien moet je de reactie boven mij ook even lezen.
Wat betreft de groei mee eens, maar stilstaan is ook slecht, beweging zorgt voor doorbloeding-vervoer voedings en afvalstoffen, opbouwen conditie, opbouwen spierkracht, etc. Rijden is daar misschien niet DE manier voor maar ik vind dat (jonge) paarden wel veel de mogelijkheid moeten hebben tot bewegen. En je kan mij niet vertellen dat jij vroeger nooit een sport hebt gedaan of klusjes. Jij zat zeker je hele jeugd op een stoel...
Weidegang?
Misschien ook een oplossing

Je hoeft niet meteen aan te vallen hoor,
Maar in mijn ogen vind ik het aantal rij uren (waar we hier dus praten over 3 uur per dag, en op dinsdag en zaterdag is dat meestal 3 uur springen achter elkaar) vind ik dus meer uitmaken waardoor de rug wordt belast en de groei zowat half stop gaat dan dat ze maar even 6 uurtjes op stal moeten staan en dan meteen met zn alle de wei opgaan.
Wij hebben ook een aantal manegepony's lopen die toen ze 3 waren kwamen en vrijwel direct de manegelessen in gingen, maar die liepen ongeveer 1 uur per dag en stonden veel op de wei etc. Desondanks hebben ze het naar hun zin, zijn gezond, lopen goed, worden goed behandeld (hier letten we heel erg op) en staan iedere dag buiten, maar ik kan me voorstellen dat niet alle jonge paarden dit geluk hebben en daarom ben ik dan ook tegen jonge pony's in manegelessen