Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:35

Ik had zelf een jaarling arabische volbloed hengst gekocht, ik doe niets bijzonders met hem, gedraagd hij zich, niks doen en gedraagd hij zich niet, dan corrigeer ik hem, en dat is altijd goed gegaan, gewoon consquent zijn en duidelijk zijn wat wel goed is en wat niet, klaar, en toen hij 2 jaar werd, is hij heel erg mans geworden en wilde me uittesten door heel hard te gaan bijten maar ik was m voor en gaf m n tik met de korte zweep op de zijkant van de mond en hij heeft me nooit meer geprobeert te bijten.

Ik denk dat er veel paarden onopgevoed zijn doordat er mensen bang zijn en dat voelen ze, en kan er misbruik van maken, maar ook doordat er nogal wat mensen zijn die de paarden hun zin geven uit angst, een voorbeeldje:

Vroeger huurde ik een pony, dan mocht ik ermee rijden, hartstikke braaf en lief dier, een buurmeisje ging dat pony ook huren, pony stond te grazen met haar erop, ik vroeg haar "ga je niet lekker rijden?" zegt ze "nee ze heeft honger" en kijkt ook niet erg blij, toen ze weer wilde rijden, toen werd de pony agressief en ging bokken, en toen gaf ze meteen het op en liet het verder grazen, met als gevolg dat ze er niet meer mee kan rijden omdat hij doet waar hij zin heeft, en haar eraf bokt als ze toch doorzet en probeerde de pony aan de gang te houden, ze was echt bang en angstig, dan maakt de pony daar heerlijk misbruik van.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:40

Mooi voorbeeld, kun je zien dat het met dat soort kleine dingen begint. Als een paard eenmaal goed opgevoed is kun je er vaak heel veel mee, maar daarvoor dit soort dingen dus niet proberen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:51

@lovely, daar ben ik het helemaal mee eens. Zodra je de grote lijnen in paardengedrag hebt, is het allemaal niet zo moeilijk.

Daarnaast leert niet letterlijk iedereen op een andere manier, maar zijn er verschillende leer-technieken: luisteren, doen, zien, meer zelf experimenteren, meer bij de hand genomen worden etc Iedereen heeft een manier die hem het beste bevalt.
Het zal vast ook met leeftijd te maken hebben, mond dicht en luisteren is niet meer echt van deze tijd, gelukkig maar ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:31

Citaat:
Maar wie ben ik om te oordelen dat het een slechte manier is?

En daar ga je volgens mij de mist in.
Er zijn vele goede manieren. Niet ieder paard is hetzelfde. En daar pas je je gedrag en de correctie op aan. Een bang paard, heeft een kleinere correctie nodig dan eentje die aan het testen is of het nog steeds moet. En je begint altijd met vragen. Jij doet het voorkomen alsof mensen met enige ervaring alleen maar in het rond schoppen. :n Echt niet. Ze zijn doorgaans allemaal (vanuit welke hoek ze ook komen) wel duidelijk :j

En net zoals er werkende methode zijn (hoe verschillend ook), zijn er zijn ook duidelijk niet werkende methoden. Dat kun je zien aan het resultaat. Een veulen dat schopt en bijt en steigert. Een paard dat tijdens het longeren op iemand afkomt met de mond open met het doel te bijten. Dat is resultaat dat gevaarlijk is voor mensen, en helaas maar al te vaak een vonnis tot een naar leven levert voor het betreffende paard. Intriest. Want met dat paard was in essentie niets mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:36

Laten we het zo zeggen: alle methoden die voortkomen uit een wens tot overleg met het paard zijn slecht.

Anya, ik heb trouwens nergens gezegd dat de goeroes een lieve aanpak voorstaan, ik heb wel gezegd dat ze het probleem in stand houden en dat doen ze voor hun eigen commerciele doel. men verkoopt de massa maar wat graag allerlei theorieën en de massa slikt die graag voor zoete koek. De onkunde en onzekerheid van de paardeneigenaren zorgen voor het succes van de goeroes, er zijn namelijk altijd genoeg onzekere mensen om tot klant te maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:39

Ja dat ben ik direct met je eens :j
Dat was ook wat ik bedoelde toen ik schreef dat je het volgens mij niet leert van een DVD of een reeks DVD's. Maar dat je uit de praktijk moet leren. Bij iemand met voldoende kennis, die je ook nog fouten laat maken zodat je daarvan kunt leren. Dan zijn die DVD's leuk voor erbij :j

Soms ook gewoon om ideeën op te doen. Of te besluiten dat je het zo niet wilt o.i.d. Daar is volgens mij niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:55

Die dvd's verkopen goed en helpen ook prima om de mensheid onzeker te houden. Om heel eerlijk te zijn heb ik nooit die dvd's gekeken, maar wel via internet allerlei informatie opgediept, boekjes gelezen en overal mijn oor te luister gelegd. Pas geleden nog zo'n demonstratieavond bijgewoond van Annemarie van der Toorn, ik hoop dat ik de rest van de aanwezigen niet te erg gestoord heb met mijn gesnurk, het was namelijk onnoemelijk saai. Een tijdje geleden heb ik een paar maandjes gewerkt met een paard dat wij dood-geparellied noemden, beestje kende die dvd's dus wel van voor naar achter en terug, maar een normale paardse reactie zat er helaas niet meer in en zijn eigenwaarde zat ook bekneld tussen het knopenhalster en boomloze zadel. Door hem gewoon als paard te behandelen, kwam hij langzaam uit zijn schulpje en bleek het een intelligent en werklustig paard te zijn en dat bleek nogal ver af te liggen van wat zijn eigenaar verteld was door een africhtingsstal. De methoden van parelli en roberts zijn gestoeld op vrij vergaande intimidatie en daar bleek dit paard te gevoelig voor, het resultaat was echt een beetje zielig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:00

Anya schreef:
dat je uit de praktijk moet leren. Bij iemand met voldoende kennis, die je ook nog fouten laat maken zodat je daarvan kunt leren.

je paard? ;)
gelijk duidelijk of je het goed of fout doet, heerlijk zo'n leraar :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 23:04

Ja het fenomeen dood-geparelliet paard ken ik ook.
Trieste blik had dat dier.
Maar ik zeg er direct bij dat het zo niet hoeft te gaan. Dat veronderstelt alleen dat je weet wanneer je op moet houden. En dat weten heel veel mensen niet.

En de DVD's: zoals ik al eerder schreef, ik vond ze dodelijk saai. Teveel kletsen. Te weinig paarden, teveel nadruk op hoe je volgens Amerikaans model moet leren en welke volgorde je persé moet hanteren.

Terwijl er ook wel degelijk heel leuke dingen o.g.v. parelli zijn. Maar goed: ik heb dan ook alleen de krenten uit de pap gehaald ;)

Affijn: de voor- en nadelen van welke goeroe dan ook zijn in diverse topics al meer dan uitgekauwd.

Mij maakt het echt niet uit welke methode iemand gebruikt. Als ze maar duidelijk en consequent zijn. En een keer op tijd rondkijken en hulp vragen voor het echt gierend uit de klauw loopt.

@sanne83: paarden zijn zeker goede leermeesters. Maar als niemand je heeft geleerd de taal te leren spreken, echt te kijken.. dan krijg je van die situaties zoals hier beschreven..

- ah wat lief hij wil knuffelen (paard gebruikt eigenaar als krabpaal en lager in de rangorde kun je niet zijn)
- ah wat rot voor hem, hij is bang hij wil bij mij lopen (paard loopt eigenaar van de sokken en springt eigenaar in de nek)
- ah wat lief, mijn paard lacht (paard fleemt..)
- ah wat lief hij wil knabbelen en zoekt een snoepje (paard bijt eigenaar in de arm op zoek naar snoep).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:22

Zoals al eerder geschreven ligt het probleem al bij de basis dat mensen niet consequent kunnen zijn. Niet voor zichzelf en dus ook niet bij hun dier.

Bovendien ontbreekt bij veel mensen de basis van het omgaan met paarden. Op de maneges wordt paardrijden geleerd maar de omgang met een paard komt amper aan de orde.

Verder denk ik dat mensen zich te weinig verdiepen in het wezen paard en aan een paard teveel menselijke emoties toekennen.

Overigens denk ik dat aan de basis van sommige onopgevoede paarden een medisch probleem ten grondslag ligt waardoor het paard gaat steigeren of bokken.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:32

Wat me altijd zo opvalt in dit soort discussies is dat het zo vaak gaat over mensen die een paard (of kind) niet op tijd (of helemaal niet) straffen en daar zouden dan alle opvoedproblemen vandaan komen. Als we het ook eens zouden hebben over op tijd belonen zouden veel van die straffen niet nodig zijn. Met straffen kun je natuurlijk wel dingen afleren maar het is een zeer slechte methode om dingen aan te leren.

Vroeger was niet alles beter zoals sommige mensen schijnen te denken. Om een voorbeeld te geven om kinderen "van hun watervrees af te helpen" duwde de badmeester ze vroeger kopje onder (en niet tegen je moeder zeggen want dan werd je de les daarna nog 10 keer ondergeduwd). Nou ja dat zwemdiploma haalden de meeste kinderen wel, en je durfde vroeger inderdaad niet tegen zo iemand in te gaan, maar er waren kinderen zat die daarna nooit meer vrijwillig in de buurt van water kwamen en een bloedhekel aan zwemmen hadden en met grote regelmaat verdrinkingsnachtmerries hadden, dus als dat het doel was van de zwemles dan kun je de methode geslaagd noemen. Ja en bij sommige kinderen werkte het wel, dus dat sterkte dan zo iemand in het idee dat hij didactisch erg sterk bezig was. En voor die mensen waar het averechts gewerkt had heb je nu speciale "goeroes" om ze van hun watervrees af te helpen of die mensen blijven maar gewoon het zwembad vermijden. Het is denk ik juist in een reactie op zulk soort dingen van vroeger dat veel mensen nu een beetje zijn doorgeslagen naar nauwelijks of helemaal geen grenzen stellen.

En er zijn zeker kinderen en paarden die verwend of onopgevoed zijn omdat ze niet op tijd op hun plaats worden gewezen (is trouwens prima en in korte tijd te corrigeren behalve bij echt zware gevallen), maar er zijn er zeker evenveel totaal verkloot door onzinnige en slecht getimede straffen en nodeloos geweld. En het paard kan er niet voor kiezen dat hij dan maar niet "naar het zwembad gaat" dus tenzij hij totaal is afgestompt gaat hij meestal echt gekke dingen doen en dan loopt het slecht met hem af.

Ik denk dat het in dit licht ook wel zinvol is om eens stil te staan bij het feit dat er zo ongeveer elke week in Nederland een kind wordt doodgeslagen door zijn ouders/verzorgers. Meer kennis van opvoeden en meer hulp bij het opvoeden van mens en dier is dringend gewenst en kan veel narigheid voorkomen, nu maar vooral ook in de toekomst.

Anya geeft hierboven een verschil aan in omgaan met een bang paard of een paard dat je aan het testen is. Dat vereist al kennis om dat onderscheid te kunnen maken. Die kennis kun je uit de praktijk hebben, maar dan moet je al geluk hebben dat je de goede mensen tegenkomt, want ik zie toch regelmatig dat een bang paard wel gemept wordt. Je kunt die kennis ook best uit een boek halen of op bokt of van een dvd hebben, persoonlijk zie ik niet wat daar mis mee is. Natuurlijk is het een commercieel circuit met al die goeroes, maar dat wil niet zeggen dat ze niks kunnen. Eerder werden Monty Roberts genoemd en Emiel Voest, dat zijn toch mensen die hebben geholpen bij echte topmensen in verschillende takken van de paardensport. En natuurlijk verdienen deze mensen hun geld aan onkunde, maar dat doet een docent op een muziekschool ook, als de leerling al concerten kon spelen dan nam hij die lessen niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:38

Lovely schreef:
Die dvd's verkopen goed en helpen ook prima om de mensheid onzeker te houden. Om heel eerlijk te zijn heb ik nooit die dvd's gekeken, maar wel via internet allerlei informatie opgediept, boekjes gelezen en overal mijn oor te luister gelegd. Pas geleden nog zo'n demonstratieavond bijgewoond van Annemarie van der Toorn, ik hoop dat ik de rest van de aanwezigen niet te erg gestoord heb met mijn gesnurk, het was namelijk onnoemelijk saai. Een tijdje geleden heb ik een paar maandjes gewerkt met een paard dat wij dood-geparellied noemden, beestje kende die dvd's dus wel van voor naar achter en terug, maar een normale paardse reactie zat er helaas niet meer in en zijn eigenwaarde zat ook bekneld tussen het knopenhalster en boomloze zadel. Door hem gewoon als paard te behandelen, kwam hij langzaam uit zijn schulpje en bleek het een intelligent en werklustig paard te zijn en dat bleek nogal ver af te liggen van wat zijn eigenaar verteld was door een africhtingsstal. De methoden van parelli en roberts zijn gestoeld op vrij vergaande intimidatie en daar bleek dit paard te gevoelig voor, het resultaat was echt een beetje zielig.

_O- ongeloofelijk.
Jij bazeert dus je mening over dvd's die je nog nooit gezien hebt, op basis van één iemand die iets verkeerd heeft uitgevoerd :\ wauw, over tunnelvisie gesproken |o
gut, ik geloof dat we dan ook maar dressuur, springen, western, vul maar in.. moeten afschaffen. Genoeg paarden daaraan onderdoor zien gaan...

@hermelientje: amen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 23:44

Even voor de duidelijkheid: ik ken onopgevoede (en soms volkomen doorgedraaide of in zichzelf teruggetrokken paarden) die dit te danken hebben aan 'in het rond meppen van de eigenaar'. Dit vind ik ook in de categorie triest vallen. Wat heeft het nu voor zin om een paard in het rond te meppen omdat hij een uur geleden in zijn waterbak heeft gepoept. Toch zijn er werkelijk mensen die denken dat dat een goede actie is. Of een correctie na een half uur... dat slaat helemaal nergens op. Het gebeurt wel.

En natuurlijk hoort belonen er ook bij. Dat is voor de meeste dieren een incentive om iets te doen. Alleen daar gaat ook al weer zoveel mis. Belonen is niet er maar een snoepje indrukken.

Belonen kan zijn een kriebeltje in de nek, een stemhulp, ophouden met vragen, druk wegnemen, met een volkomen losse teugel een buitenritje maken, of een keer juist voluit over het bospad crossen omdat een paard dat heel leuk vindt :j
Mijn merrie mag na het werk volkomen uit elkaar als een gek door de bak maaien (zit verrot, maar ze vind het zo leuk), of het water in. Zij vindt dat leuk, een ander paard kan dat vreselijk vinden. Ook voor belonen geldt: je moet wel weten wat je doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:45

Nee Sanne83, dat doe ik dus niet, ik heb wel wat meer gezien dan dat ene voorbeeldje hoor :).
Heb je verder nog iets positiefs te vertellen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:00

Laten we eens beginnen met positief zijn over kennisvergaring, dat zou de paardenwereld heel wat goed doen ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:02

Pfff zeer confronterend dit topic :j

Consequent, absoluut. De leider op de grond, ja. Straffen, ja. Duidelijk, ja.

Toch heb ik mezelf moeten confronteren met een paard welke onder het zadel ongelovelijk lastig is. Welke ontzettend slim is (velen malen bewezen) maar toch ook de 100000ste keer dat ze iets doet op haar plaats moet worden gezet. Eentje die elke dag, elke keer het weer aanvecht. Eentje die volgens omstanders een 'mannen' paard is. Eentje waarbij ik 'mijn gelijke gevonden heb'.

Vervelend want ik ben iemand waar paarden over het algemeen toch wel meteen aanvoelen hoe de verhoudingen zitten. Ik ben duidelijk, zelden bang (helaas zie ook ik tegenwoordig de gevaren in van bepaalde situaties, lang leven het volwassen worden). Eerlijk gezegt schaam ik me, voor dit paard haar gedrag, dood :j

Is het paard verkeerd ingereden? Misschien :j . Is het paard dominant? Absoluut :j Een doorzetter? :j Een werker? Nee.

Dit valt in een heleboel wegen te zoeken. De oude eigenaar valt te blaimen, want paard mocht ALLES. Maar ook het paard valt te blaimen, want paard wil niets. En hoogstwaarschijnlijk ligt er ook een probleem bij mij, want ik moet duidelijk elke keer weer die 'discussie' met mijn paard aangaan.. En misschien is het gewoon niet mijn type (maar een beter typ is ook nog niet gevonden, over het algemeen kan men alleen maar minder met mijn paard).

Toch zullen de omstandigers denken dat ik mijn paard niet opvoed. Mensen die puur kijken naar het gedrag ipv de reactie van de ruiter, zullen zien dat dat wat mijn paard af en toe doet, absoluut niet door de beugel kan. Ze valt onder het kopje 'onder het zadel niet opgevoed'. Waarmee ik maar even wil aangeven, dat ondanks dat ook vermeld wordt dat een enkele keer een vorige baas valt te blaimen (wat ik dus ook deels doe, maar ik wil gezien het karakter van mijn paard dit niet in zijn geheel daarop afschuiven, meer op het niet geschikt zijn voor de type paard), karakter van een paard ook meespeelt. Net zoals het karakter van het kind, of de hond.

Ik ken kinderen wiens in oudelijk huis onherkenbaar streng, en goed worden opgevoed. Welke alleen U en Amen praten en zich altijd aan de regels houden. En welke als pappie en mammie niet thuis zijn hun bloed vol drugs stoppen. Die mensen lastig vallen, dingen slopen.

Ik ken honden die donders goed weten hoe het hoort. Die zodra ze zien dat de baas ze heeft opgemerkt (stel hond pikt een stuk cake van tafel) meteen met de staart tussen de benen richting mand vertrekken..

Nu verwacht ik op mijn post vast de nodige 'toch eigen fout' 'beter grondwerken' 'niet genoeg ervaring' 'ik kan het beter' reacties. En tegen beter weten in mogen mensen het best proberen. Ik heb al veel bereikt, maar we zijn er nog lang niet. En ik vraag me af of dit paard niet gelukkiger is op het land gewoon. Gewoon haar zin krijgen dus. Iets wat ik ook in hoge overweging neem, gaat dit nog een jaar zo door.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 00:08

Waarom verwacht je dat soort antwoorden??
Je bent zoekende, je doet je best, je kunt het probleem heel aardig beschrijven, je vraagt kennelijk hulp. Dan komt het uiteindelijk wel goed. Het ene paard is het andere niet en een dominant slim paard dat al een paar keer de wereld naar zijn/haar hand heeft weten te zetten is om de dooie dood niet makkelijk. Die hebben al een hele truckendoos ontwikkeld die blij uit de kast wordt getrokken.

Maar aan de andere kant: als je zo'n paard zover hebt dat ze graag voor je werken, jou als leiding accepteren, zonder dat je ze breekt, dan heb je er een gouden paard aan. En wil dat echt niet.. dan heb je misschien het verkeerde paard gekocht. Dat kan ook. Je zult de eerste en de laatste niet zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:13

waarom verwacht je negatieve kritiek? Ik vind het alleen maar positief dat je het zo opschrijft +:)+
Vooral het laatste wat je zegt vind ik erg treffend. Streng zijn is absoluut niet alles. Juist meegeven op de juiste momenten en streng zijn op de juiste momenten vind ik het beste werken. Uitvinden wat het paard wel leuk vind en vandaar uit verder werken.

kan je nog wel wat dvd tips geven :+ :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:18

:D Bij mijn kinderen heb ik een uitspraak die heel goed werkt; Nee is nee en niet ja misschien. Alle gedram gelijk afgelopen. Mocht er nog een onvertogen woord achteraan komen hoef ik alleen mijn wenkbrauw maar op te trekken...

Bij mijn paarden gaat dat precies net zo. Met een verschil dat ik mijn kinderen privilege's afneem en mijn paarden een corrigerende tik verkoop of op een andere manier op hun plek zet.

Onder de duim houden en de hemel inprijzen werkt bij beide prima. :D

Daarom heb ik ook kinderen die over het algemeen niet als storend worden ervaren door de buitenwereld en paarden waar je allerlei gekke dingen mee uit kan halen zonder dat ze daar anders van worden. Aan beide vraag ik nooit onmogelijk dingen maar nieuwe ervaringen ga ik ook niet uit de weg. Ze moeten zelfstandig kunnen handelen zonder daarbij een ander tot last te zijn of regels te overtreden. Dat geldt voor zowel de kinderen als de paarden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:25

Citaat:
Zoveel topics waarvan ik denk.. te laat. Nu is de enige optie om het paard wel gericht die schop te geven. Om te voorkomen dat het arme dier door onkundige eigenaren uiteindelijk bij de slacht eindigt. Zoveel topics waarvan ik denk: Djeez neem een goudvis of koop een fiets. Neem geen paard voor je snapt hoe zo'n dier in elkaar zit.

:roll: Bokker nummer zoveel die denkt het wiel uitgevonden te hebben...Je moet je paard gewoon af en toe gericht een schop geven en dan zijn alle problemen de wereld uit }:0 Waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht!

Maakt het jouw uit of een paard van een ander in jou ogen onopgevoed is? Heb je daar last van? Paarden houden/rijden doet men voor de hobby, als iemand er geen problemen mee heeft dat zijn paard af en toe trapt oid, waarom heb jij daar dan wel problemen mee?

Ik zie ook wel eens mensen met een in mijn ogen onopgevoed paard, maar het komt niet in me op om daar iets over te zeggen en ik stoor me er totaal niet aan. Leven en laten leven.

Op een vorige stal was er ook iemand die kwam mij vertellen dat mijn haflinger vreselijk onopgevoed en gevaarlijk was. Want ze stond aan de balk, en toen zij langs kwam met haar paard ging mijn paard bijna onderuit (omdat ze schrok }:0 ) en dat doen opgevoede paarden natuurlijk niet! :o?

Wat jij onopgevoed noemt vind iemand anders misschien wel opgevoed, ik vind dat je mensen daar vrij in moet laten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 00:37

ach Hinke.. misschien moet je eens leren lezen...
dat zou al zoveel helpen

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:39

irritant hè,

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:42

Je bedoelt dat ik eerst die 6 pagina's moet doorworstelen? :Z Dat ga ik natuurlijk niet doen he. De openingspost heb ik wel gelezen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:42

Of ben ik nu onopgevoed?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 01:21

Wat ik heb meegemaakt (ja het is 'zwak' van mezelf)

Mijn paard en ik hadden/hebben een prima verhouding, maar toen we naar onze nieuwe stal verhuisde waren daar mensen die vonden dat je een paard NOOIT mocht slaan, anders was je maar een dierenmishandelaar, nou ben ik heel beinvloedbaar (slecht exuus) en niet perse het slaan hoor, want ik moest hem daarvoor zowat nooit een tik verkopen, maar omdat ik ook zo onzeker werd door die mensen bang om wat verkeerd te doen, bang dat balou iets verkeerds deed, dat ik erop aangekeken werd, phoe, mijn lichaamstaal werd heel onzeker en on-dominant zegmaar, balou nam hier natuurlijk gebruik van, zo erg dat ik zelfs zijn achtervoeten niet meer kon pakken. Nu zijn we bijna weer op het punt dat het normaal is allemaal. phoe dat was zo'n slechte fout van mijzelf.