Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:03

Pfff....
Oke, ik heb een ouderwetse fjord (breed, 143cm), ben 159cm lang, rij 26 jaar paard..en ben na 2 jaar hormoonbehandelingen door ivf, 20kg gegroeid..
Weeg nu 85 kg, en dat is bij mijn lengte veel!! Krijg het er ook nog altijd niet af!! Ik doen zo mijn best maar mijn hele huishouding van binnen lijkt van mijn padje af..
Loop bij dieetiste en al, er is nog geen beweging in te krijgen. Nu slik ik ook nog medicijnen waardoor je niet vlot afvalt.

Het is zeer frustrerend.

En net als iedereen, heb ook ik het beste met mijn paardje voor.
Ik doe alles zoals het hoort, paardje leeft in luxe..

Maar het is voor mij echt af en toe om te janken dat ik niet af val alsnog..EN dan bedoel ik letterlijk janken!!

Het doet mij pijn als ik berichten van sommige mensen hier lees!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:10

ukoldaatje schreef:
Pfff....
Oke, ik heb een ouderwetse fjord (breed, 143cm), ben 159cm lang, rij 26 jaar paard..en ben na 2 jaar hormoonbehandelingen door ivf, 20kg gegroeid..
Weeg nu 85 kg, en dat is bij mijn lengte veel!! Krijg het er ook nog altijd niet af!! Ik doen zo mijn best maar mijn hele huishouding van binnen lijkt van mijn padje af..
Loop bij dieetiste en al, er is nog geen beweging in te krijgen. Nu slik ik ook nog medicijnen waardoor je niet vlot afvalt.

Het is zeer frustrerend.

En net als iedereen, heb ook ik het beste met mijn paardje voor.
Ik doe alles zoals het hoort, paardje leeft in luxe..

Maar het is voor mij echt af en toe om te janken dat ik niet af val alsnog..EN dan bedoel ik letterlijk janken!!

Het doet mij pijn als ik berichten van sommige mensen hier lees!

Jouw paard kan jouw gewicht aan, je valt qua ruitergewicht keurig binnen de marges toch?
Dat dit vreselijk frustrerend voor je moet zijn geloof ik direct. Het mag ook niet zo zijn dat mensen zich lomp uitlaten over dit soort zaken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:12

dat is super frustrerend,ik ken het,ukoldaatje!

alleen denk ik dat sommigen bedoelen dat het voor je paard niet uitmaakt welke reden je hebt om zwaar te zijn.

mijn pony is ook een 'luxepaardje'(in de zin dat ze alles heeft wat ze nodig heeft,ze is een stevige fjord van 1m41) maar ik rij haar drastisch minder tot ik genoeg ben afgevallen om intensief op haar te rijden.
ik rij 1x in de week een groepsles,1 x in de 2 weken priveles van een half uurtje en 1x in de week rij ik zelf zo'n 40 minuten vrij.
verder longeer ik en er rijdt 1x per week een vriendin op voor de nodige dressuurmatige bijspijkering en 1x in de week springt er een meisje met haar.

tuurlijk baal ik er goed van dat ik niet teveel op mijn pony kan rijden,maar ik ben nu onder begeleiding aan het afvallen en kan niet wachten om intensiever met haar te gaan trainen en volgend jaar officieel te gaan starten.
tot die tijd doen we rustig aan en vermaken we ons ook met andere dingen.

ik denk dat het niet zo kwaad bedoeld word,maar dat het vooral gaat om het welzijn van de paarden.
en mensen die niet serieus reageren en vervelend doen heb je overal,daar moet je bovenstaan.

coydog

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:19

Tja, aan de andere kant vliegen er bij mij de kilo's af als ik wel rij, doe ik er dan echt zoveel kwaad mee als ik een maand met 5 kilo teveel rij vraag ik me dan af.
Voor mij maakt het afvallen zoveel gemakkelijker en pony is er uiteindelijk ook bij gebaat.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:49

Snoevie schreef:
Mallow schreef:
Paarden zijn niet gemaakt om op te rijden, anders had de heer er wel een zadeltje opgelegd meteen bij de geboorte. Dit zegt mijn stal eigenaresse altijd, en dat is helemaal waar vind ik.

je rijdt zeker zelf niet?
mensen die dit lopen te verkondigen,moeten dan ook niet paardrijden of mennen

per paard en ruiter is het anders,en als je echt te zwaar bent zal je dat moeten accepteren,of er wat aan gaan doen.
je paard moet het belangrijkst voor je zijn,en er zijn zoveel leuke dingen te doen met paarden!
een goede manege zal overigens ook het juiste paard kiezen voor een ruiter.

Ik rijd zelf wel zeker wel. Maar ik vind dat juist omdat de paarden er niet voor gemaakt zijn, wij ons moeten aanpassen aan de paarden, en niet de paarden aan ons :)
Maar snap dat je dat zo dacht, staat er beetje raar inderdaad.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:55

Mallow schreef:
Lees jij nou eens terug wat je zegt en denk dan nog een keer na. Dus omdat jij zo ontzettend nodig wil paardrijden, moeten de paardjes er maar onder 'lijden' omdat jij het zo graag wil? 100 kg is niet een beetje teveel, maar gewoon teveel. En wat je in de post daarboven zegt, slanke mensen zijn lekker mooi. Sorry hor maar hier kan ik dus boos om worden? Niemand zegt dat dikke mensen niet mooi kunnen zijn, maar wel dat ze beter niet op een paard kunnen stappen. Omdat deze helemaal niet gebouwd zijn om zware mensen te dragen. Maar als je dan toch wil rijden, vind ik je erg echoistisch. Omdat je nu rijd uit puur eigenbelang, omdat jij het zo leuk vind! En omdat je paardje soms niet te houden is betekend niet dat ze je makkelijk kan houden, maar dan rent ze weg voor de druk op haar rug. Als je een veel te groot kind op een shetlander ziet , die shetlander rennen ook altijd weg, en dan echt niet omdat ze dan zo lekker lopen ;)

Maritdegroot schreef:
dan had jij mijn bericht ook beter moeten lezen! Slanke mensen zijn dus ook mooier, klaar, ik moet me dan gewoon schamen als ik op straat loop! Geeft verder niks, het was ook niet aanvallend bedoeld! Ik loop nu juist ook veel met haar omdat ik het ook kwijt wil en hoezo ego???? wie kleineert wwie nou eigenlijk!
Ik zei te dunne mensen zijn niet mooi! Niet dat slanke mensen niet mooi zijn, poeh.. Ik wou dat ik zo was, maar dat doet er verder niet toe!
Ze is overenthousiast in het bos, en loopt heus niet weg omdat ik te zwaar ben, maar wat jij wilt denken dat moet je zelf weten.
Ik vind ook dat jij nu wederom erg hard bent, maar dat geeft niks, ieder zijn eigen mening. Paardlief loopt verder ook wel rustig hoor, maar goed, ik ga me verder niet verlagen, ik vind het gewoon onterecht over hoe jij mensen beoordeeld!

Maar ik wil niet zonodig rijden hoor, ik hou me daarin erg beperkt en rij nu op dit moment helemaal niet, want ben nu lekker met haar aan de wandel, dus ben me erzelf heus van bewust hoor, maar goed, ieder zijn mening!!!

Dat je mijn post behoorlijk hard voelde aankomen snap ik wel, maar dat voelde ik die van jou ook. Het is en blijft bokt, en als je dingen typt komen ze altijd anders over dan als je ze zegt. Sorry als je je gekwetst voelde of het persoonlijk opvatte. Maar ik mag hier ook mijn mening geven ;) Net als jij.
Maar dat je dan gaat zeggen dat je je gaat VERLAGEN, dan denk ik wel, pardon? Dus omdat ik mijn mening geef, en die staat jou niet aan heb ik me verlaagd?
En ik kleineer helemaal niemand, dat jij je gekleineerd voelt is wat anders.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:57

Mensen kunnen we het alsjeblieft wel gezellig houden?
Ik vroeg hier gewoon om advies..
en ik wil niet dat er ook maar iemand is die zich gekwetst voelt want dat was echt niet mijn bedoeling..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:16

dit is nu eenmaal een topic dat jarenlang zal terugkomen en jaar op jaar zal er dezelfde ruzie komen.

Daarom plaats ik geen foto's van mij op mijn haf op bokt ;) Ik weet dat het plaatje niet klopt, maar ik weet dat mijn haflinger niet stuk zal gaan van elke week 3x haar 10min uit te stappen nadat een slank persoon ermee gereden heeft.

Je moet keuzes maken en helaas is dat niet altijd gemakkelijk. Ik haal meer voldoening uit 5min op mijn haflinger rondstappen dan 1uur volcontinu intensief trainen.

En als zelfs DAT niet meer kan volgens bokt moet je als slank persoon van 50kilo ook niet gaan rijden want dat zou even belastend uitkomen ;)

Veel succes met de keuze nog!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:36

@ Mallow

ok zo!
ja dat ben ik wel met je eens denk ik

het lastige is,wanneer kan het wel en wanneer niet?
daar zullen altijd en eeuwig verschillende meningen over blijven bestaan

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:46

Ik denk dat je dan per paardje moet kijken, en dat moet aanvoelen, gewoon eerlijk zijn en luisteren naar wat je paardje zegt. Al zijn daar natuurlijk ook grenzen in. De meningen in paardenwereld blijven nou eenmaal te verschillend.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:47

ja klopt.
dat wilde ik ook zeggen,en soms is het dan moeilijk om het goede te doen,want wat is goed?

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:53

ik ben het ook met mallow eens,
wij hebben ook zo'n probleem:
mijn vader wil binnenkort een paard kopen
hij is 2 meter en ook zo rond de 100 kg..
denken jullie dat hij wel op een grotere kwpn of iets in die richting kan? 1 tussen de 1.75 en 1.80 ongeveer?

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:39

Mallow schreef:
Mallow schreef:
Lees jij nou eens terug wat je zegt en denk dan nog een keer na. Dus omdat jij zo ontzettend nodig wil paardrijden, moeten de paardjes er maar onder 'lijden' omdat jij het zo graag wil? 100 kg is niet een beetje teveel, maar gewoon teveel. En wat je in de post daarboven zegt, slanke mensen zijn lekker mooi. Sorry hor maar hier kan ik dus boos om worden? Niemand zegt dat dikke mensen niet mooi kunnen zijn, maar wel dat ze beter niet op een paard kunnen stappen. Omdat deze helemaal niet gebouwd zijn om zware mensen te dragen. Maar als je dan toch wil rijden, vind ik je erg echoistisch. Omdat je nu rijd uit puur eigenbelang, omdat jij het zo leuk vind! En omdat je paardje soms niet te houden is betekend niet dat ze je makkelijk kan houden, maar dan rent ze weg voor de druk op haar rug. Als je een veel te groot kind op een shetlander ziet , die shetlander rennen ook altijd weg, en dan echt niet omdat ze dan zo lekker lopen ;)

Maritdegroot schreef:
dan had jij mijn bericht ook beter moeten lezen! Slanke mensen zijn dus ook mooier, klaar, ik moet me dan gewoon schamen als ik op straat loop! Geeft verder niks, het was ook niet aanvallend bedoeld! Ik loop nu juist ook veel met haar omdat ik het ook kwijt wil en hoezo ego???? wie kleineert wwie nou eigenlijk!
Ik zei te dunne mensen zijn niet mooi! Niet dat slanke mensen niet mooi zijn, poeh.. Ik wou dat ik zo was, maar dat doet er verder niet toe!
Ze is overenthousiast in het bos, en loopt heus niet weg omdat ik te zwaar ben, maar wat jij wilt denken dat moet je zelf weten.
Ik vind ook dat jij nu wederom erg hard bent, maar dat geeft niks, ieder zijn eigen mening. Paardlief loopt verder ook wel rustig hoor, maar goed, ik ga me verder niet verlagen, ik vind het gewoon onterecht over hoe jij mensen beoordeeld!

Maar ik wil niet zonodig rijden hoor, ik hou me daarin erg beperkt en rij nu op dit moment helemaal niet, want ben nu lekker met haar aan de wandel, dus ben me erzelf heus van bewust hoor, maar goed, ieder zijn mening!!!

Dat je mijn post behoorlijk hard voelde aankomen snap ik wel, maar dat voelde ik die van jou ook. Het is en blijft bokt, en als je dingen typt komen ze altijd anders over dan als je ze zegt. Sorry als je je gekwetst voelde of het persoonlijk opvatte. Maar ik mag hier ook mijn mening geven ;) Net als jij.
Maar dat je dan gaat zeggen dat je je gaat VERLAGEN, dan denk ik wel, pardon? Dus omdat ik mijn mening geef, en die staat jou niet aan heb ik me verlaagd?
En ik kleineer helemaal niemand, dat jij je gekleineerd voelt is wat anders.

Ik geef eerlijk toe, ik reageerde veel te fel, maar ik vatte het TE persoonlijk op! Maar ik dacht gelijk van WOW, wat is dit joh!
Via mijn kant SORRY!!!
Ik zal het verder neutraal houden!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:41

Wat ik in het begin ook al zei, ligt aan hoeveel ervaring je vader heeft. Kan die al redelijk rijden kan een grote KWPN'er, of Gelderse best in aanmerking komen. Heeft ie nog geen ervaring dan informeren bij een manege.

Er zijn trouwens steeds meer maneges die speciaal voor de wat zwaardere medemens grote, zware trekpaarden aanschaffen, en die het prima doen in de lessen. Die hanteren ook een gewichtsgrens, maar beseffen ook dat paardrijden juist ook kan helpen met afvallen. Ten eerste omdat je dan een extra motivatie hebt (je kan met minder gewicht op dat o zo leuke manegepaard rijden) en omdat het vaak om mensen gaat die anders niet in beweging komen, die op verenigingen en clubs nagekeken worden en zo.

En dat wordt vaak vergeten! Paardrijden is ongemerkt heel intensief, waardoor je betrekkelijk eenvoudig afvalt als je een keer of 3 per week serieus les hebt of zo. Je traint ongemerkt heel veel spiergroepen (benen, buik, rug) en doordat je samenwerkt met een dier gaat dat makkelijker dan in een sportschool of zo.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:02

wat voor ras als je zwaar bent is de vraag..

heb niet het hele topic gelezen maar ik was zelf
+85 toen ik een kwpn/holsteiner kruising reed,
en een ik weeg nu ongeveer 20 kilo meer en heb
een ouderwets gebouwde fjord gereden en heb nu zelf
een belg gekocht, omdat ik altijd al zo'n paard wilde
maar als ik nou een kwpnner mooi vond en had een
goede brede (ouderwets type) had kunnen kopen
had ik dat niet gelaten om mn gewicht.

Zou zelf gaan voor een (kruising) belg/shire oid als
je lag bent en een ouderwets type fjord/haf oid als je kleiner bent.

Grtjss

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:10

Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry daarvoor.

Er wordt hier en daar een trekpaard geadviseerd en qua rijden is dat opzich prima te doen. Mensen beseffen alleen niet dat een trekpaard gemiddeld wel even wat andere spullen nodig heeft (zadel, hoofdstel enz) en ook flink wat meer eet dan een gemiddeld paard. Met dit soort zaken moet je wel rekening houden vind ik.

Zelf zou ik gaan voor een groot formaat Tinker. Fjorden en Haflingers zijn net wat een de kleine kant denk ik.
Een Tinker van rond de 1,50 zou wel goed passen denk ik.

Verder is het misschien wel verstandig om iets af te vallen, als is het "maar" 10 kilo. Het lijkt mij namelijk zelf ook niet lekker rijden (ligging bovenbeen enz) Dus misschien kan je vriendin eens in overleg gaan met een diëtiste daarover.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:19

Ik denk niet dat je een pony moet kopen als je wat ''zwaarder'' ben, maar de meeste paarden kunnen toch zeker wel wat gewicht dragen.
Ik denk wel dat je niet de ene dag er iemand op moet laten rijden van 50 kg en de andere dag iemand van 100 kg.
Ik vind het de grootste onzin om maar gelijk een belg oid te kopen net zoals je er op sommige sites zie staan maximaal 80 kg vreselijk wat een belediging voor die paarden dan he alsof ze dat niet kunnen dragen hahhahahahahaha
Ach ze zullen het verschil best voelen, maar ze zullen er best aan gewend raken.
Alsof dikke mensen niet ''mogen'' paardrijden.
Laat ik even er bij zeggen dat ik GEEN 70 weeg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:30

beantsje schreef:
Ninx schreef:
En man van 80 a 90 kilo met een atletisch figuur die goed kan rijden, is iets anders dan iemand met veel vetmassa... dan gaan er hele andere zaken spelen.... zoals het niet voldoende mee kunnen komen in de beweging.

Hier word ik dus niet goed van. Dus als je net zo zwaar bent als die atletische man, maar 20 cm kleiner dan is het belastender voor het paard, omdat je als vetkwab vast niet meer fatsoenlijk mee kunt komen met de beweging? :(
Ik vind dit heel denigrerend. er zijn genoeg amazones met overgewicht die prima kunnen rijden en een goede basisconditie hebben.

Je pakt 1 heel erg 'feitelijke' uitspraak uit een heel verhaal waardoor het wel heel ongenuanceerd overkomt.
Je zult ook in onderzoeken kunnen lezen dat dit nu eenmaal zo werkt.
Dat is niet denigrerend. Je hebt spiermassa, je hebt vetmassa.... hoe moet men het anders noemen dan.
Zelfs in de laatste Bit noemen ze het vetmassa... dat is toch niet per definitie denigrerend? Hoe moet men het dan noemen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:34

mnkortleve schreef:
Ik denk niet dat je een pony moet kopen als je wat ''zwaarder'' ben, maar de meeste paarden kunnen toch zeker wel wat gewicht dragen.
Ik denk wel dat je niet de ene dag er iemand op moet laten rijden van 50 kg en de andere dag iemand van 100 kg.
Ik vind het de grootste onzin om maar gelijk een belg oid te kopen net zoals je er op sommige sites zie staan maximaal 80 kg vreselijk wat een belediging voor die paarden dan he alsof ze dat niet kunnen dragen hahhahahahahaha
Ach ze zullen het verschil best voelen, maar ze zullen er best aan gewend raken.
Alsof dikke mensen niet ''mogen'' paardrijden.
Laat ik even er bij zeggen dat ik GEEN 70 weeg.

Het gaat er niet om wat MAG, het gaat erom wat verantwoord is.
De informatie is er, bewezen feiten. 15% bij paarden en 2% meer bij de zeer zwaar gebouwde rassen (mits een groot zadel op de vaak korte rug van deze rassen past).
Dat mensen deze verantwoordelijkheid niet nemen is mij een doorn in het oog, maar ik kan er niets aan veranderen.
Ik houdt erg veel van paarden en zou graag zien dat iedereen de informatie die nu voorhanden is verstandig inzet.... meer kan ik niet zeggen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:04

Wat leuk dat je vriendin ook wilt gaan leren paardrijden :) Ik probeer mijn niet rijdende vriendinnen ook wel eens zo ver te krijgen, hihi.

Lastig hoor dat ze de schildklierprobleem heeft en daardoor problemen heeft met haar gewicht en juist zo graag ook zou willen leren paardrijden.
Weet je wat het vervelende is? Iemand van 100 kilo die goed zn weg weet te paard en het paard dus absoluut niet in de weg zit, kan best..maar iemand die het nog moet leren, maakt het al lastiger met 100 kilo he..dat is dan behoorlijk belastend voor een paard en als de ruiter nog niet kan rijden extra zwaar.

Ik heb weinig verstand van rassen om te kunnen zeggen van "je moet voor die of die gaan" ..ik heb mij daar nl wel eens behoorlijk in vergist..wij hebben nl een draver van 1,58 hoog en ooit eens een verzorgster van 90 kilo. Wij wisten niet beter dan hoe 'hoger het paard, hoe meer het kan dragen' ..helaas, hij staakte steeds en ging liggen..ze werd erg kwaad op hem, maar hij kon haar gewoon nier dragen (en had een hekel aan dr, maar dat is een ander verhaaal, haha).
Dus uitspraken over rassen ga ik niet doen.

Maar wil je vriendin wel veel succes wensen..hopelijk is er iemand met een gouden tip, zodat ze toch met paarden bezig kunt zijn (denk bv aan mennen, grondwerken en op die manier eerst met paarden leren omgaan) en zij met haar gezondheid vooruit kan en het beter zal worden..

lindaenlars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:19

Begrijp niet waar iedereen zo moeilijk over doet. Als ze op een stevige grote Tinker gaat rijden is 100 kg geen probleem. Op maneges zie je zo vaak zware mensen op paarden rijden. Mijn man is 1.93 m lang en weegt 95, hij rijdt met regelmaat op een Tinker die er totaal geen moeite mee heeft. Hij is zeker nog niet ervaren en daarom zou het onbalans een probleem kunnen zijn als het langere tijd zou doorgaan. Maar als volwassene heb je eerder het lichtrijden door omdat je een betere spierbeheersing hebt en is je paard sneller van de onbalans af.
Gewoon doen, zeg ik.

Iedereen doet zo moeilijk over het gewicht op de rug, nou hebben ze zeker nog nooit gekeken naar mensen die het nodig vinden om allerhande tuig in en om het paard te hangen zodat hij ten minste met z'n hoofd op juiste plek loopt. De rest is voor hen niet belangrijk schijnbaar. Die paarden hebben een groter probleem met zo'n ruiter, dan een paard dat een vriendelijk persoon op zijn rug krijgt die weliswaar wat zwaar is, maar ten minste haar best doet om gewoon met een trens te rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 06:43

wat een onzin zeg!
dit topic gaat toch over welk paard geschikt is bij een hoog gewicht?
dat is net zo schadelijk als een paard met zn kin op de borst vastknopen.
wie schrijft er dat dat niet belangrijk is?maar daar gaat dit topic toch ook niet over?
dus als iemand vriendelijk rijdt mag diegene met 100 kg wel op een welshje gaan zitten?

ik vind voor veel paarden 100 kg een zware last,op uitzonderingen na uiteraard.

vergis je niet in de draagkracht van grote paarden,deze hebben ook vaak langere en wekere ruggen.

en het gaat er niet om dat zware mensen niet mogen rijden,maar wat er acceptabel is voor het paard.
dat is toch wel duidelijk?(en ik ben ook zeker geen vlieggewichtje hoor)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:14

'Omdat ze het op manege's ook wel doen, gewoon doen!'
;(
Als ik in de sloot spring, doe jij het ook?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:55

rensju schreef:
'Omdat ze het op manege's ook wel doen, gewoon doen!'
;(
Als ik in de sloot spring, doe jij het ook?

Een goede manege hanteert een maximaal gewicht van zo'n 90 kilo.
Maar er zijn ook manege's die aan hun korte termijn inkomsten denken... en dus paarden eerder kapot laten lopen.
Nu is het leven van een manegepaard in vele gevallen een nachtmerrie, maar wanneer ze dan ook nog zulke zware lasten moeten dragen is dat echt niet gezond.

Schildklierproblemen zijn erg vervelend... ik ken een aantal mensen die er ook last van hebben.
Het vertraagd je stofwisseling waardoor je aankomt terwijl je hetzelfde eet als voorheen.
Toch hoef je niet perse obese te worden, het vergt wel een streng eetregime...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:57

Vinur72 schreef:
Begrijp niet waar iedereen zo moeilijk over doet. Als ze op een stevige grote Tinker gaat rijden is 100 kg geen probleem. Op maneges zie je zo vaak zware mensen op paarden rijden. Mijn man is 1.93 m lang en weegt 95, hij rijdt met regelmaat op een Tinker die er totaal geen moeite mee heeft. Hij is zeker nog niet ervaren en daarom zou het onbalans een probleem kunnen zijn als het langere tijd zou doorgaan. Maar als volwassene heb je eerder het lichtrijden door omdat je een betere spierbeheersing hebt en is je paard sneller van de onbalans af.
Gewoon doen, zeg ik.

Iedereen doet zo moeilijk over het gewicht op de rug, nou hebben ze zeker nog nooit gekeken naar mensen die het nodig vinden om allerhande tuig in en om het paard te hangen zodat hij ten minste met z'n hoofd op juiste plek loopt. De rest is voor hen niet belangrijk schijnbaar. Die paarden hebben een groter probleem met zo'n ruiter, dan een paard dat een vriendelijk persoon op zijn rug krijgt die weliswaar wat zwaar is, maar ten minste haar best doet om gewoon met een trens te rijden.

Vinur72: ik keur beide niet goed.... te zware mensen op een paard dat dat niet kan tillen, of onkundige ruiters met dwangmiddelen...
Iedereen kan het zelf uitrekenen: 15% van het gewicht van je paard mag je wegen, en 2% bij zwaargebouwde rassen.
Het is inmiddels ondersteund door wetenschappers en dierenartsen... wij kunnen dus discussiëren wat we willen, maar de feiten blijven hetzelfde.