"Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:26

liedje89 schreef:
Jammer dat het dier dan vaak aan het korste eind trekt omdat mensen het houden van een dier als een soort recht zien. Er mogen best eens wat strengere regels komen op gebied van dierhouderij. Want nee niet iedereen heeft 10000euro in spaarpot. En dat kan ik best begrijpen maar als je maar 2,50 over houd in de maand met alleen jezelf moet je voor die 2,50 geen dieren willen houden.

Eerst de mens dan het dier. Iedereen die hier post heeft het dier voor zijn/haar eigen vertier :+

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:32

nee je laat een paard/dier niet zomaar inslapen.
ik zou ook wel alles proberenom mijn paard te helpen.
wat de kosten ook zijn.
daar kom ik echt wel uit dan hoor.
maar het moet wel echt de moeite waard zijn.
en het dier mag geen pijn leiden.
en vaak is dit met koliek wel zo.
dan is het herstel ook vaak wel pijnlijk (dat is wat ik van mensen met ervaring heb gehoort)
heb zelf nog nooit een paard met koliek gehad die geopereerd moest worden.
als de DA mij kan verzekeren dat het paard echt nog een goed leven kan hebben zonder pijn dan zou ik
het natuurlijk doen.
maar vaak is dit niet het geval met koliek.

wij houden aan het eind van de maand ook geen honderden euro's over.
maar mijn dieren zijn nog nooit wat te kort gekomen.
en als er een dokter nodig is ga ik ook
heb dat soort dingen nog nooit uitgesteld.

maar ben het wel eens dat je de basis dingen moet kunnen betalen.
zoals smid,wormenkuur,stalling,eten
de onverwachte DA kosten is makkelijk als je wat geld achter de hand heb
maar niet iedereen heeft die optie.
ik heb ook geen ervaring maar stel je paard komt op de kliniek
en de rekening is hoog dan valt er misschien wel wat te regelen met de kliniek kwa betalen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:35

tita schreef:
Alabaster schreef:

Dat zeg je nu..

:j :j

:= menselijk brein werkt niet zo goed meer als in een noodsituatie terecht komt

Helemaal mee eens, ik heb voor dezelfde keuze gestaan, of eigenlijk mijn man gezien ik op dat moment niet eens meer kón nadenken!! Mijn paard had 50% kans dat ze uit de ok zou komen. Wat doe je dan? Als je paard je persé wil zien, knokt voor wat ze waard is, in paniek raakt als jij eventjes weg bent? Ik had ook altijd gezegd, zolang ze niet in de verzekering zit (knol had elke keer dat ik haar daarin wilde proppen wel weer even iets stoms) ga ik haar geen dure ok laten doen. Afijn, peerd heeft dus ok gehad, peerd doet het goed, en mén wat ben ik blij dat ik het heb gedaan!!! Ik mag weer gaan rijden, van mijn paard genieten... dat was me dat geld wel waard en neeeee wij hadden het ook niet op de plank liggen. Maar er zijn meer oplossingen dan een pot goud aan het eind van de regenboog als de nood aan de man is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:37

Nou ik meld me dan ook maar even!

Heb een paard van 5 staan en een wels a van 26!

De laatste is als weidemaatje aangekocht en ik hoop haar een goed pensioen te kunnen bieden!

Mocht zij een koliekoperatie nodig hebben, gaat dit niet gebeuren!

Dit omdat ik dit van te voren (voor ik haar kocht) al besloten heb! Ze heeft al veel meegemaakt en de kans is vrij groot dat ze al niet uit de narcose komt!

Mocht mijn paard er 1 nodig hebben, komt die er, hoe dan ook!
Zij is ook verzekerd overigens!

Mocht ze iets anders krijgen, wat veel geld kost en waardoor ze uiteindelijk alleen nog maar zonder pijn in de wei kan staan, gebeurd dat ook en blijft ze ook bij mij!

Dan maar niet rijden, ze is mijn alles, mijn beste vriendin!

Heb wel een spaarpotje ernaast nog, maar dit is zeker geen 2000 euro, en ook zeker niet alleen voor paardennoodgevallen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:42

opala schreef:
liedje89 schreef:
Jammer dat het dier dan vaak aan het korste eind trekt omdat mensen het houden van een dier als een soort recht zien. Er mogen best eens wat strengere regels komen op gebied van dierhouderij. Want nee niet iedereen heeft 10000euro in spaarpot. En dat kan ik best begrijpen maar als je maar 2,50 over houd in de maand met alleen jezelf moet je voor die 2,50 geen dieren willen houden.

Eerst de mens dan het dier. Iedereen die hier post heeft het dier voor zijn/haar eigen vertier :+

En dat is prima zolang het dier daar niet onder lijd. Als je echt precies rond kan komen en dat al zonder huisdier en dan komt er vaak toch een pup/kitten/nijntje want hij keek zo schattig. Die dan vervolgens niet geent/ontwormt worden, nooit een dierenarts zien en of ze het er nou op doen of niet ze staan op aldi voer. Alsje een dier wanneer hij zoiets simpels als een allergie/abses/Kleine ontsteking krijgt al niet meerkan onderhouden dan hoor je hem niet te hebben. Dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om duizende euro's te sparen voor het nood potje snap ik ook echt wel hoor. Als je je dier goed verzekerd ben je vaak ook al een eind op weg.

Pashon

Re: "Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:48

eerst mens dan dier? nou denk het niet!

caspar ook ik heb mijn paard destijds laten opereren aan koliek en de pijn na de operatie? is dikke onzin, tuurlijk heeft een paard wel pijn na een operatie net zoals een mens dat ook zou hebben maar dat de pijn nog erger zou zijn als voor die tijd dan zou ik toch echt serieuze vraagtekens gaan zetten bij de artsen die geholpen hebben!

liedje, onze hond en kat krijgen ook Aldi voer niks mis mee. terwijl we best "duur" voer kunnen betalen. onze hond en kat lusten het niet eens, mocht het nodig zijn vanwege een allergie of dergelijke dan zullen ze echt wel aangepast en een speciaal dieet krijgen met de nodige "dure" voeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:50

Pashon: mijn kat krijgt ook simpel voer (tom poes), dit vind ze het lekkerst, andere duurdere merken eet ze slechter en ze is al niet de dikste, dus dan maar dit!

Mijn paard krijgt zowiezo weinig brok etc., maar dit ook echt niet uit bezuiniging, meer omdat ze het gewoon niet echt nodig heeft, heeft al genoeg pit van zichzelf :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:53

erzijn vast zat dieren die het doen op aldi voer/tom poes/pedergree/dog chow/beneful etc. Maarhet ging me meer om het of hij het er nu op doet of niet. iets anders zal hij niet krijgen.
De meeste paarden hebben helemaal geen brok nodig trouwens. Je kan beter gewoon heel veel goed ruwvoer voeren. (en supplementen misschien)

Pas op met wat je hond lust, honden houden van vet en zout maar ze kunnen heel slecht tegen vet en zout. (net als de meeste mensen dus :+ )

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:55

Pashon schreef:
caspar ook ik heb mijn paard destijds laten opereren aan koliek en de pijn na de operatie? is dikke onzin, tuurlijk heeft een paard wel pijn na een operatie net zoals een mens dat ook zou hebben maar dat de pijn nog erger zou zijn als voor die tijd dan zou ik toch echt serieuze vraagtekens gaan zetten bij de artsen die geholpen hebben!

Misschien niet van de pijn, maar alle paarden die ik heb gekend die aan koliek geopereerd zijn, zijn na de operatie toch anders geworden. Hadden levenslust verloren, waren moeilijker, leken ontevreden. Geen idee hoe dat komt, maar daardoor heb ik het helemaal niet op koliekoperaties.
Als je voor de keuze staat, weet je nooit wat je gaat doen, maar in eerste instantie zeg ik nu dat mijn paard niet geopereerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:56

Ik voer idd VEEL goed ruwvoer met slobber (mijn paard moet aankomen) en na het rijden wat brok met wat zonnebloemolie erover!

Mja, ik ken de situatie die jij beschrijft helaas wel Liedje, erg jammer!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:58

erleyne, ik kan natuurlijk niet over alle paarden spreken die geopereerd zijn aan koliek, maar diegenen die ik ken waaronder destijds mijn eigen pony. hij was absoluut niet anders geworden, eerder wat vrolijker net zoals alle andere paarden die ik ken die geholpen zijn aan koliek.

liedje, dan lijkt mijn hond echt op mij :9 die van ons krijgen overigen afentoe best wel eens wat vet/ zout eten. onze hond is er als de kippen bij als we spaghetti gegeten hebben en hij weet dat ie de lepel af mag likken :9

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:58

@pashon
dat is wat ik gehoort heb.
ik heb er geen ervaring mee.
maar ik zeg wel dat als de DA mij vertelt dat mijn paard nog een jaar moet pijnlijden na operatie dat ik het niet doe.
dat vind ik zielig laat zo een dier toch niet met pijn lopen nog een jaar.
ik heb er gelukkig geen ervaring mee en hoop ik ook zo te houden.
maar als het moet en kans van slagen is zeker dan doe ik het.
over de rekening maak ik me wel druk als ik hem binnen heb.

ik zag trouwens een tijd terug op tv
dat goedkoper voer voor huisdieren juist net zo goed is als duur voer.
onze katten krijgen verschillent voer.
afwisseling noem ik het dan maar.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:05

caspar dat klopt was een tijdje terug bij kassa meende ik, daar worden regelmatig consumenten testen gedaan. over het algemeen doen de Aldi en de Lild het niet slecht qua dierenvoeding.
onze dieren krijgen idd ook van alles wat, het is maar net in welke winkel ik ben en wanneer ik er aan denk :+

nog even over de koliek operatie's het is natuurlijk persoonsverschillend en ervaringsverschillend geen enkel paard is natuurlijk hetzelfde.
bij mijn pony hadden ze de hoop opgegeven en kwamen ze ook tijdens de operatie melden dat ze er geen heil meer in zagen en dus wouden in laten slapen, hier hebben wij niet in toegestemd en na nog een operatie en een paar weekjes observatie kon m'n ponybeest weer mee naar huis en na ruim een maand zat ik er weer op en het beestje had geen enkele pijn althans hij sprong en dansde door de wei en een paard wat pijn heeft zou niet zo vrolijk rond vladderen.
eveneens als de andere paarden die ik ken die geholpen zijn aan koliek, allemaal 1e hands ervaringen.
maar nogmaals dit verschild per persoon, per paard en per DA

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:14

tussen aldi en pedigree zal wel niet bar veel verschil zitten terwijl dat toch wel 5 keer zo duur is. Maar als je echt in het gezondheids voer zit is het echt wel beter.
En ik weet niet hoeveel je er nog van herinnerd maar blikvoer is in vergelijking met droog voer ook heel duur (laats een leuk rekensommetje gezien je kan beter kogelbiefstuk kopen dan Ceasar meer voedingstoffen voor minder geld) En blikvoer is over het algemeen wel minder gezond.

Maar niemand houd toch van gezond eten zou het eerste paard nog wel eens willenontmoeten die niet eerst voor zijn appel/suikerklontje gaat en dan pas voor zijn hooi. zijn hooi is toch echt beter voor hem. Zo af en toe je dier verwennen met iets lekkers is ook niks mee natuurlijk. onze hond krijgt soms ook een lekker lamshartje (alleen vlees uit de diepvries) daar kan ze tegen en ze vindhet heerlijk. Maarja dat is natuurlijk niet voor iedere dag.

SuperMarion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:32

malloesje schreef:
Ik wil gewoon dat er meer respect komt voor mensen die het niet kunnen. We moeten niet met zijn allen direct oordelen als we de complete situatie niet kennen. Als iemand niet die 10.000 uit wil/kan geven kan ik dat best snappen. Ik denk ook niet dat ik een doorlopend krediet nemen voor mijn paard. Het moet ook allemaal weer af te lossen zijn.

Ik ben het wel met je eens ja :j
Er word zeer weinig tot geen respect gegeven aan mensen die het gewoon niet zo breed hebben; ik heb dan niet gelijk een eigen paard gekocht etc. maar wel een paard geleast; moest alles zelf betalen, stalling, DA, hoefsmid e.d ben ook pas gaan sparen toen ik het paard op stal had staan, en heb nu een prachtig mooi potje; voor mijn hond én paard.
Mocht er iets gebeuren, heb ik altijd wat geld bij de hand; als dat geld op is, zou ik gaan overwegen; hoeveel kans bestaat er dat het paard weer beter word als ik er nog meer geld tegenaan gooi?
Als mij word verteld dat deze kans er wel is, maar minimum, zou ik wel degelijk snel kiezen; dit betekent niet dat het mij ontzettend veel pijn doet! Ik heb ontzettend veel liefde voor mijn dieren, het is waar mijn wereld van bestaat, maar betekent het dan dat ik minder van mijn dier houd als ik er toch voor kies mijzelf niet in de schulden te steken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:04

SuperMarion schreef:
Er word zeer weinig tot geen respect gegeven aan mensen die het gewoon niet zo breed hebben

Dat wordt volgens mij nergens geschreven.

Van mij krijgt iedereen respect die de juiste keuze voor het dier maakt, passend bij de situatie. Om het bij mijn voorbeeld van de ratten die ik nog wel laat opereren te houden: Ik heb niks tegen mensen die er voor kiezen dat niet te doen omdat de bankrekening dat niet toestaat mits ze het dier dan niet onnodig laten lijden en wel voor inslapen (kost ook wat) kiezen.

Malloesje had het over respect voor mensen die geen dure brokken kunnen/willen betalen voor een allergisch gebleken dier. Daar kan ik dan geen respect voor opbrengen hoor. Je kan een dier niet zijn leven lang pijn laten lijden of in ander ongemak laten leven omdat jij iets niet wilt of kunt betalen. Dan moet je op zoek gaan naar een oplossing waar het dier beter van wordt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:07

Ik heb best respect voor mensen die het niet zo breed hebben. Maar als je het niet breed hebt woon je ook niet in een villa. rij je ook geen spiksplinter nieuwe auto. En ook geen oldtimer waar aan gesleuteldmoet worden.
En waarom niet omdat je daar simpel weg het geld niet voor hebt. Als je de kosten voor de basisbehoefte van je dier niet kan betalen dan neem je geen dier simpel weg omdat je het niet kan betalen.
En ik denk dat de meeste mensen niet perce voldoende buffer hebben als het dier echt ziek word. Iemand hier had een herder met Hd dat was 7000euro , de meeste mensen hebben voor hun hond misschien 700 achter de hand. Maar die voldoen wel aan de basis behoefte. Zij gaan ermee naar de dieren arts als dat nodig is misschien word het dier bij zo'n geval dan iets eerder in geslapen als bij iemand met een grote portemonee. Maar dat is lang niet altijd slecht voor het dier in kwestie.
IK kan best begrijpen dat je geen duizende euro's hebt om er tegen aan te gooien. Maar er zijn ook mensen die zichzelf niet eens kunnen onderhouden en denken ik kan hem voeren dus ik kan hem houden. Daar heb ik weinig respect voor. En dan heb ik nog best respect voor de persoon in kwestie ik vind alleen dat zij een hele domme keus maken en voor die keuze heb ik geen respect.
Je gaat ook geen mercedes rijden, maar de kinderen moeten iedere dag 5Km naar school lopen wanter is geen geld meer voor fietsen, ja en dan op de grond slapen want voor bedden ook geen geld, jammer voor hen maar ook geen speelgoed, en geen licht ze zitten daar toch goed want ja jij komt natuurlijk wel eerst

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:11

caspar2007 schreef:
@pashon
dat is wat ik gehoort heb.
ik heb er geen ervaring mee.
maar ik zeg wel dat als de DA mij vertelt dat mijn paard nog een jaar moet pijnlijden na operatie dat ik het niet doe.
dat vind ik zielig laat zo een dier toch niet met pijn lopen nog een jaar.
ik heb er gelukkig geen ervaring mee en hoop ik ook zo te houden.
maar als het moet en kans van slagen is zeker dan doe ik het.
over de rekening maak ik me wel druk als ik hem binnen heb.

Ik heb van geen een da gehoord dat mijn paard een jaar lang pijn ging hebben, integendeel zelfs ze heeft nu minder pijn dan alle jaren ervoor waarschijnlijk. Er zijn namelijk 4 emmers (!!!) zand operatief verwijdert, en nog eens 4 (!!) emmers doorgespoeld. Me dunkt dat dat gewicht dat weg was, heeeel prettig aanvoelde! Tuurlijk heeft ze nu wel eens passagepijn, of wat littekenweefsel dat opspeeld, ik ben zelf aan mijn buik geopereerd en weet hoe het voelt. Kút maar het is te overleven. Ik heb voor nood pijnstilling staan, maar nog niet nodig gehad in de 4 maanden nu na de ok. De pijnen en pijntjes worden steeds minder, ze wordt steeds vrolijker en raced en bokt in de wei dat het een lieve lust is om naar te kijken. Had ze nu 20% kans gehad dat ze eruit kwam, dan had ik het anders gedaan. Maar 50% vond ik de moeite. Zal niet zeggen dat ik het nog een keer ga laten doen mocht het zo ver zijn, niet alleen uit financiele overwegingen maar meer wegens de gevaren, de stress en de boxrust die ze moest hebben. Daar heeft ze het moeilijk mee gehad, maar er zijn meer paarden die dat om welke reden dan ook moeten doen. En daar heb ik haar met Bach mee kunnen helpen.

SuperMarion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:13

RedPassion schreef:
SuperMarion schreef:
Er word zeer weinig tot geen respect gegeven aan mensen die het gewoon niet zo breed hebben

Van mij krijgt iedereen respect die de juiste keuze voor het dier maakt, passend bij de situatie. Om het bij mijn voorbeeld van de ratten die ik nog wel laat opereren te houden: Ik heb niks tegen mensen die er voor kiezen dat niet te doen omdat de bankrekening dat niet toestaat mits ze het dier dan niet onnodig laten lijden en wel voor inslapen (kost ook wat) kiezen.

Malloesje had het over respect voor mensen die geen dure brokken kunnen/willen betalen voor een allergisch gebleken dier. Daar kan ik dan geen respect voor opbrengen hoor. Je kan een dier niet zijn leven lang pijn laten lijden of in ander ongemak laten leven omdat jij iets niet wilt of kunt betalen. Dan moet je op zoek gaan naar een oplossing waar het dier beter van wordt.

In veel topics word wel veel van je verwacht, redpassion, maar dat is mijn mening daarover dan weer. Daarom reageer ik ook niet op zoveel topics want ik weet dat ik voor rotte appel word uitgemaakt uiteindelijk.

Ik ben het wel met je eens over de juiste beslissing maken. Ik zal nooit van mijn leven mijn dieren (welk dier dan ook) laten lijden; als het geld voor de operatie er niet is, zeker wel het geld voor het afmaken. Dat moet gewoon.

En ook over de allergisch dier. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn jack russeltje, hij is allergisch voor heel veel dingen (niet alleen voer, ook voor verschillende gras soorten etc.) na een lang onderzoek is dus gebleken dat er teveel dingen waren waar hij allergisch was om specifiek een soort brokken te geven of iets dergelijiks, want het hielp toch niet.
Nu heeft hij een speciaal soort medicatie die ik om de dag moet voeren. Hij krijgt gewoon normale brokken, mag gewoon lekker met mij mee een buitenrit maken zonder dat ie zich zorgen hoeft te maken dat hij jeuk krijgt over zijn hele lichaam. Het kost me wel een paar centjes, maar dan heb je ook een gezond hondje; daarvoor zou ik nooit een dier af kunnen maken. Dan verkocht ik hem nog liever voor een heel klein prijsje aan iemand die dit wel kan/wil betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:23

SuperMarion schreef:
In veel topics word wel veel van je verwacht, redpassion, maar dat is mijn mening daarover dan weer. Daarom reageer ik ook niet op zoveel topics want ik weet dat ik voor rotte appel word uitgemaakt uiteindelijk.

Dat weet ik, dat is Bokt en/of de (internet)wereld. Als jij zelf maar weet en voelt dat je het goed doet en bedoelt, dat is het belangrijkst. :) Maar ik snap het wel.

SuperMarion schreef:
Het kost me wel een paar centjes, maar dan heb je ook een gezond hondje; daarvoor zou ik nooit een dier af kunnen maken. Dan verkocht ik hem nog liever voor een heel klein prijsje aan iemand die dit wel kan/wil betalen.

Ik zou alleen een dier dat weer gezond kan worden af laten maken als ik er geen goed huis voor zou kunnen vinden. Maar dat is het uiterste geval. In eerste instantie ga ik voor zelf houden en behandeling betalen. Dat zou overigens de enige reden zijn waarom ik een dier weg zou doen; als ik het niet meer de zorg/middelen zou kunnen bieden die het nodig heeft. Maar dat gaat hopelijk nooit gebeuren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:26

SuperMarion schreef:
RedPassion schreef:

Ik ben het wel met je eens over de juiste beslissing maken. Ik zal nooit van mijn leven mijn dieren (welk dier dan ook) laten lijden; als het geld voor de operatie er niet is, zeker wel het geld voor het afmaken. Dat moet gewoon.

En ook over de allergisch dier. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn jack russeltje, hij is allergisch voor heel veel dingen (niet alleen voer, ook voor verschillende gras soorten etc.) na een lang onderzoek is dus gebleken dat er teveel dingen waren waar hij allergisch was om specifiek een soort brokken te geven of iets dergelijiks, want het hielp toch niet.
Nu heeft hij een speciaal soort medicatie die ik om de dag moet voeren. Hij krijgt gewoon normale brokken, mag gewoon lekker met mij mee een buitenrit maken zonder dat ie zich zorgen hoeft te maken dat hij jeuk krijgt over zijn hele lichaam. Het kost me wel een paar centjes, maar dan heb je ook een gezond hondje; daarvoor zou ik nooit een dier af kunnen maken. Dan verkocht ik hem nog liever voor een heel klein prijsje aan iemand die dit wel kan/wil betalen.

Ja maar dat hadden wel meer mensen bedacht. Zoek maar eens op honden van rond een jaar op marktplaats. Als puppy gekocht alle maal lief geweldig en gezond maar ja toch te weinig tijd. Kinderen ontwikkelen spontaan allemaal allergien. Jaja.
Gewoon mensen die niet hadden bedacht hoeveel tijd moeite en geld het kost om een hond te hebben. Der zal ook vast een zooi bij zitten die stiekum niet gezond is, maar als je dat in de advertentie zet raak je zo'n beest nooit meer kwijt. Dus dat vind ik een beetje een naieve opstelling. Als hij niet gezond blijf zoek ik wel een rijker baasje 8)7 . misschien dat je een paard dan nog wel voor een prikkie als wiedemaatje kwijt kunt. Maar dat zal met andere dieren echt niet meer lukken. Voor de meeste honden beteekend dat enkelereis naar de dichts bij zijnde boom als hij pech heeft en op markt plaats en hopelijk een nieuwebaas als hij heel veel geluk heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:30

Nou Liedje89, zo zwart-wit als jij het stelt hoeft het niet te zijn.

Marktplaats, okee, daar staan volgens mij ook vooral dieren op die niet weloverwogen zijn aangeschaft en waar de 'baasjes' nu vanaf willen. En die mensen boeit het waarschijnlijk ook niet veel waar hun dier terecht komt. Maar er zijn ook andere wegen om een dier te herplaatsen en dat kunnen mensen doen omdat ze er echt niet meer voor kunnen zorgen. Om wat voor reden ook.

SuperMarion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:37

Liedje89,

Ik heb het nooit gehad over het verkopen op marktplaats, of liegen over de gezondheid van mijn hond.
Maar als ik iemand kan vinden die het wel kan en wil betalen zou ik het dier liever daaraan geven; ik heb het geluk dat ik in een dorp woon met veel boerderijen e.d.
Zo heeft een vriend van mij zijn Duitse herder afgestaan aan een boer; ook omdat het dier allergieen had en hij het simpelweg niet kan betalen. De hond is nu gelukkig en gezond omdat de boer het geld er wel voor heeft om het dier de gespecialiseerde brokken te geven die hem niet aan de schijt maken.
Jij vind mij naieve omdat ik een hond of paard weg zou doen of zelfs weg geven als het dier er beter op krijgt. Maar ik vind jou naieve dat je dat niet eens zou proberen; "Och, daar vind ik toch geen baas meer voor, daar gaat de spuit in!" 8)7

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:47

Waar wilde je hem dan naar toe brengen? Een asiel een stichting, die staan ook niet te springen om zieke honden??
Zeg nou eerlijk zou jij een hond met een vage geschiedenis in huis nemen. Eerste argument is bijna altijd je weet nooit wat hij onder de leden heeft. als het om een beest gaat waarvan bekent is dat hij ziek is zal het helemaal weinig kans maken.
Bovendien gaat het gros wel naar marktplaats of de boom. slechts een klein deel van de baasjes weet een betere weg te vinden. De meeste mensen wonen tegenwoordig niet meer in een omgeving met veel boerderijen.

Ik zeg trouwens niet zomaar spuit, ik zeg niet in huis nemen dat is heel anders. Er zijn genoeg dingen die je kan doen om van het gezelschap van een dier kan genieten zonder dat je alle kosten en vooral de onverwachte hoeft te dragen. Kijk er is ook die fractie van mensen die echt door overmacht niet meer kan verzorgen, maar de meesten hadden het met een half uutje infomatie en een half uurtje reken als wel kunnen bedenken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:51

Breghje schreef:
Zal niet zeggen dat ik het nog een keer ga laten doen mocht het zo ver zijn, niet alleen uit financiele overwegingen maar meer wegens de gevaren, de stress en de boxrust die ze moest hebben. Daar heeft ze het moeilijk mee gehad, maar er zijn meer paarden die dat om welke reden dan ook moeten doen. En daar heb ik haar met Bach mee kunnen helpen.

Beetje off topic, maar wat een geweldig spul is dat hè! Mijn paard heeft ook een paar weken in een dip gezeten, beetje gefrustreerd geweest. Bach heeft ons daar echt bij geholpen ( en VD erbij, en ik had een superblij paard ). Sommige dierenartsen schrijven bij boxrust of zeer matige beweging kalmerende middelen voor, maar dat wil ik niet. Veel te bang voor schade aan de organen. Bach heeft ons echt geholpen! En om weer ontopic te komen: kost ook een stuk minder dan een halve spuit Sedalin er in elke dag ;)