Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_imonee

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:09

ik vind dat je zelf maar moet weten of je met cap rijd of niet.
op mijn bejaarden pony zit ik altijd wel zonder cap.
ik stap toch alleeen een rondje door het bos en klaar.
zo actief is ze ook niet meer.

op mijn paard rij ik altijd met cap!
zij is zo energiek, je weet niet wat er kan gebeuren.
soms rij ik wel is zonder cap, in de zomer ofzo.
maaar als ik dan buiten rij, heb ik het gevoel dat iedereen me raar aankijkt en zo en voel ik me niet prettig :P
dus doe lekker mijn cap op.
hoe zo'n dikke kop ik er ook in krijg, maakt me niks uit. het is voor de veilig heid! :D

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:16

Ik vind het onverantwoord. Ookal is je paard niet meer zo actief, ergens van schrikken kan altijd. Daarnaast rijd ik wel eens door het bos en ben ik toch blij dat ik een cap op heb met al die overhangende takken.

Zelf ben ik een keer van een paard gevallen op strand op mijn hoofd, ik had toen een zware hersenschudding en een whiplash. De arts zei dat als ik de cap niet op had gehad, ik w.s. een schedelbasisfractuur had gehad. En dan val je op hard zand, kan je nagaan als je op de stenen klapt met je hoofd!

Ik ken iemand die nooit een cap op doet, want stel je voor dat je een leuke jongen tegenkomt. Wat een dom argument. Zelf risico nemen uit angst dat je haar niet goed zit?

@ TS: ik zou nooit en ten nimmer iemand anders op mijn paarden laten rijden zonder dat zij een cap dragen. Puur omdat het een dier blijft ergens van kan schrikken. Ook zelf kan je de balans kwijt raken. Zoals ik lees kan je verder geen goed onderbouwd argument geven om het niet te doen, maar ook niet om het wel te doen. Maar ik lees ook in je profiel dat jij klein en dapper bent, uitstekend argument om te weigeren een cap te dragen. :x

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:09

florrtje schreef:
Dat is nu wat de meesten denken.
terwijl je eigenlijk daarover verkeerd denkt...
het is een soort sport op je paard maar met veel MINDER risico's dan gewoon paardrijden.
als ik rechtsta op zen rug zonder cap en hij begint dom te doen dan spring ik gewoon eraf.

als ik omgekeerd hang ben ik zo in enkele seconden weer in men zadel en spring af.
daarbij zijn de paarden er ook serieus opgetraind dat ze moeten starten en weer deftig stoppen op het einde.

dat is het juist iedereen denkt dat dit gevaarlijk is,
maar neen hoor! Neem het van me aan dat je hier echt geen cap kan dragen...
moest je nu nog zeggen tijdens het springen ofzo...

neen ken enkele die vroeger met cap reden en toen ze voltige deden die gewoon afzette.
het is bijna onmogelijk omdaar mee te voltigeren...

Je moet me niet geloven.
maar ik kan het je bijna zweren en je zou van mij eens mogen komen testen met cap.

ik ben het met jullie eens als jullie zeggen dat je tijdens springen, buitenritten en evt. dressuur (en crossen enzoverder)
een cap op moet.

maar echt waar tijdens voltige is dat practisch onmogelijk.
ik zou me tijdens de votlige veiliger voelen zonder cap dan met.
het pakt een stuk van je flexibelheid in alle oefeningen weg...
en als je niet flexibel bent ben je verloren.

hoe zo ik ooit mijn hoofd tussen mijn armen moeten steken en de roulette deftig uitvoeren :
de roulette :
Afbeelding
je doet dus eigenlijk koprol van je paard en springt dan weer op ;)

Echt waar dat is nu echt iets dat ik jullie echt wil van overtuigen omdat het echt gewoon zo is.
btw, we hangen veel met ons hoofd hier en overal en een cap zou er voor kunnen zorgen dat we haperen etc...

Hoop dat je dit toch begrijpt.
Liefs (voltige op cirkel is 1 van de veiligste dingen in de paardensport omdat je telkens wanneer je valt je val onder controle hebt en op dat de paarden zo getraind zijn dat ze eigenlijk niets verkeerd doen, doen ze het toch dan weet je alle mogelijke manieren om je uit een benarde situatie te helpen! overal zijn veiligheidsoplossingen voor.)

:Z Pffff, meisje meisje meisje. Lees nu het dikgedrukte deel nog eens en denk dan nog eens na over hetgeen hier door verschillende mensen wordt gezegd.
Tuurlijk zijn die paarden getraind, de mijne is ook getraind om braaf te zijn en te doen wat ik het liefste wil, maar helaas helaas zijn het nog altijd dieren die af en toe ook een eigen wil hebben en dan precies juist op dat moment niet doen wat jij wilt en die enkele seconde die dan jij nodig hebt om er af te springen of terug in het zadel te komen, die heb je dan niet.
Paarden zijn in dit soort gevallen echt snel.

Geloof niet dat jij te overtuigen bent van de noodzaak voor het dragen van een cap, eens komt de dag dat je denkt: "Goh, die mensen op Bokt hadden toch gelijk *hoop voor jou van niet*

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:45

Kan goed zijn dat die dag te laat komt hoor,meestal moet er eerst iets gebeuren wil iemand het licht zien.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:57

De cap is niet voor niets bedacht en ook niet voor niets verplicht op (de meeste) wedstrijden. Natuurlijk is er altijd wel iets tegen in te brengen maar ik geloof dat in het overgrote deel van de ongevallen een cap wel de juiste bescherming bied.
Ik rijd iig altijd mét cap, moet er niet aan denken dat er iets gebeurd en ik juist dan geen cap op heb.
Maar goed je mag natuurlijk zelf uitmaken wat je doet, zolang je maar niet je paard of iemand anders de schuld gaat geven als het wel goed fout gaat. (En ik vraag me ook af wat je van dit topic verwacht, ik denk dat weinig mensen het met jou eens zijn..)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:02

Laatst zei iemand tegen mij, mijn kind is 15 ik heb niks meer te vertellen hoor als ouder dat is normaal op die leeftijd, nou sorry die van mij is bijna 15 maar die heeft echt niet het laatste woord.Als ik ook maar 1 keer merk dat ze zonder cap rijd,en dus haar leven in gevaar brengt dan rijd ze echt nooit meer.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:10

Ik rijd altijd met cap, alleen als het heet wordt in de zomer mag ik niet met cap rijden omdat ik heel snel flauw val. Voor mezelf is het dan gevaarlijker om met te rijden dan zonder.

Ik reed eerst ook nooit met cap, onding. Tot mijn paard een keer keihard aan de kletter ging en ik geen cap op had. Toen ben ik na gaan denken. Het enige wat ik op dat moment dacht was "Laat me niet vallen, ik heb geen cap op".

Dat gezeik om die klap die je in je nek kan krijgen, die krijg je ook heus wel als je zonder cap rijdt. Als je hoofd niet al gesplatsht is van de val. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:11

Heel erg goed van je dat je in zag dat een rijden met een cap beter was.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:18

Buiten het erf rijd ik altijd met cap, in onze bak thuis niet. Als ze wat fris is bij het rijden of als er iets anders rond de bak aandacht trekt zet ik ook de cap op en natuurlijk bij het springen. Op eigen erf maakt het niets uit maar op straat zonder cap rijden vind ik erg dom, tis een kleine moeite en moet zo vaak ruiters zonder cap van de straat plukken met schade. De jongere ruiters op ons erf moeten wel gewoon rijden met capje. Ik ben er in 2.5 jaar nog nooit afgevallen en heb ook nooit in zo'n noodsituatie gezeten. Mijn merrie bokt/schrikt nooit, heel soms maar ze zal een klein sprongetje maken meer niet. Ik wil het zoiezo rustig rond de bak hebben zodat we lekker kunnen trainen maar dat heb ik niet altijd voor het kiezen. Ik pas dus een beetje aan aan de situatie.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:33

marleen_usar schreef:
Laatst zei iemand tegen mij, mijn kind is 15 ik heb niks meer te vertellen hoor als ouder dat is normaal op die leeftijd, nou sorry die van mij is bijna 15 maar die heeft echt niet het laatste woord.Als ik ook maar 1 keer merk dat ze zonder cap rijd,en dus haar leven in gevaar brengt dan rijd ze echt nooit meer.

Bij ons was het ook erg simpel... Cap op of het huis uit, dat gold toen ik met 23 het huis uit ging dus nog steeds :) (eerst was het natuurlijk cap op of eraf)

Lis_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:43

Ik heb eingenlijk altijd mijn cap op..
sommige bij ons op stal niet..
Ik vind het ook een veiliger gevoel dusja

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:45

in de bak niet buiten en met springen wel ik zou hem in de bak eigenlijk ook op moeten tuurlijk er kan altijd wat gebeuren:j maar ik vind het eigen verantwoording

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:00

Om ook antwoord te geven op je vraag.............. ikke!
Nou ben ik ondertussen meer dan twee keer zo oud als jij...... en vroeger heb ik ook weleens zonder cap gereden, maar ik doe het nu nooit meer. Hoe ouder ik wordt hoe meer gevaar ik zelf ook zie.

maar mijn brave paard van bijna 19 ging vorig jaar zomer ook onderuit met mij.........dus tsja zonder cap rijden, nee voor mij niet, want je weet gewoon maar nooit wat er kan gebeuren

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:06

Bij sommige mensen kan het hun leven redden!
Net zoals bij mijn vriendin! Peper dure cap, staal van binnen!

Ze viel van haar pony en ze zat met haar hoofd klem. Haar cap brak door midden! Raad is wat er was gebeurd als ze haar cap niet op had! :oo

Zelf zit ik trouwens op voltige ( wedstrijdsport) en dragen wij ook geen cap. Maar wij besturen zelf ons paard niet, en leren ook hoe we moeten 'vallen'. Wat zeker niet wegneemt dat er geen risico's aanzitten. |o

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:10

ik vind dat je het zelf moet weten maar bedenk wel als je ene keer op je hoofd val je het je zelf nooit meer vergeeft omdat je mischien niet eens meer zou kunnen paardrijden... zelf rijd ik altijd met waar of op wie het ook is

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:36

nogmaals een reactie van mij
op jouw leeftijd mocht ik WILLEN dat ik beschikbare paarden en vrienden had om de dingen te doen die jij doet! weet zeker dat het ECHT iets voor mij zou zijn geweest

ik wil je vooral niet bekritiseren, en doe vooral wat je zelf wil, dat doen wij nl lekker ook ;)

maar het argument van training enzo, is natuurlijk nooit waterdicht, het is geen machine maar een dier
kijk maar http://video.msn.com/?mkt=nl-nl&playlis ... 5786170609
een politiepaard dat op hol slaat.. alles kan ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:31

florrtje schreef:
[b]als ik omgekeerd hang ben ik zo in enkele seconden weer in men zadel en spring af.

enkele seconden? ik weet niet hoor, maar een val duurt meestal nog niet eens 1 seconde. Enkele seconden is lang hoor!

Liann.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:32

het is wat jezelf wilt een cap of niet.
ik doe het liever wel omdat ik het eigenlijk eerst ook moest.
dus ben er aan gewent.. soms reed ik wel eens zonder cap op een shetje dat was heel fijn maar toch vol ik me wat veiliger met cap

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:57

mams schreef:
florrtje schreef:
Dat is nu wat de meesten denken.
terwijl je eigenlijk daarover verkeerd denkt...
het is een soort sport op je paard maar met veel MINDER risico's dan gewoon paardrijden.
als ik rechtsta op zen rug zonder cap en hij begint dom te doen dan spring ik gewoon eraf.

als ik omgekeerd hang ben ik zo in enkele seconden weer in men zadel en spring af.
daarbij zijn de paarden er ook serieus opgetraind dat ze moeten starten en weer deftig stoppen op het einde.

dat is het juist iedereen denkt dat dit gevaarlijk is,
maar neen hoor! Neem het van me aan dat je hier echt geen cap kan dragen...
moest je nu nog zeggen tijdens het springen ofzo...

neen ken enkele die vroeger met cap reden en toen ze voltige deden die gewoon afzette.
het is bijna onmogelijk omdaar mee te voltigeren...

Je moet me niet geloven.
maar ik kan het je bijna zweren en je zou van mij eens mogen komen testen met cap.

ik ben het met jullie eens als jullie zeggen dat je tijdens springen, buitenritten en evt. dressuur (en crossen enzoverder)
een cap op moet.

maar echt waar tijdens voltige is dat practisch onmogelijk.
ik zou me tijdens de votlige veiliger voelen zonder cap dan met.
het pakt een stuk van je flexibelheid in alle oefeningen weg...
en als je niet flexibel bent ben je verloren.

hoe zo ik ooit mijn hoofd tussen mijn armen moeten steken en de roulette deftig uitvoeren :
de roulette :
Afbeelding
je doet dus eigenlijk koprol van je paard en springt dan weer op ;)

Echt waar dat is nu echt iets dat ik jullie echt wil van overtuigen omdat het echt gewoon zo is.
btw, we hangen veel met ons hoofd hier en overal en een cap zou er voor kunnen zorgen dat we haperen etc...

Hoop dat je dit toch begrijpt.
Liefs (voltige op cirkel is 1 van de veiligste dingen in de paardensport omdat je telkens wanneer je valt je val onder controle hebt en op dat de paarden zo getraind zijn dat ze eigenlijk niets verkeerd doen, doen ze het toch dan weet je alle mogelijke manieren om je uit een benarde situatie te helpen! overal zijn veiligheidsoplossingen voor.)

:Z Pffff, meisje meisje meisje. Lees nu het dikgedrukte deel nog eens en denk dan nog eens na over hetgeen hier door verschillende mensen wordt gezegd.
Tuurlijk zijn die paarden getraind, de mijne is ook getraind om braaf te zijn en te doen wat ik het liefste wil, maar helaas helaas zijn het nog altijd dieren die af en toe ook een eigen wil hebben en dan precies juist op dat moment niet doen wat jij wilt en die enkele seconde die dan jij nodig hebt om er af te springen of terug in het zadel te komen, die heb je dan niet.
Paarden zijn in dit soort gevallen echt snel.

Geloof niet dat jij te overtuigen bent van de noodzaak voor het dragen van een cap, eens komt de dag dat je denkt: "Goh, die mensen op Bokt hadden toch gelijk *hoop voor jou van niet*

Dit bericht schreef ik daarjuist naar iemand die mij persoonlijk kwam contacteren.
Liefs Florrtje
maar ik heb zo het gevoel aan heel velen op bokt dat ze op een paard zitten om er op te zitten.
en hun eigen voldoening te krijgen.

Wij zitten op ons paard om te groeien maar dan wel samen (paard en ruiter) en niet de mens alleen (zoals het bijna is in iedere manege)

Ook het manegeleven voor paarden is geen gemakkelijk leven.
ook de verzorging komt er vaak achter,
ook al lijkt je manege zo waaw, logisch dat je dat verdedigt maar toch,
doe je ogen open en je ziet echt wel dat ze bijna geen leven hebben.

als ze mogen buitenkomen in de piste weliswaar,
dan is het met een andere ruiter,
steeds een andere hand,
steeds andere benen die duwen,
steeds een andere zit...

je moet het maar vergelijken met een hond dat je heeltijd verplaatst van apartement naar plattelandswoning en dan weer naar een rijhuis enzo verder.

hond zal zich amper gelukkig voelen.
(steeds nieuwe baasjes etc)

een dier heeft een vaste hand nodig...
en dat kun je dan instinctief noemen...
ze hebben altijd in hun vaste kudde geleefd met een leider.

nog zo'n ''fenomeen'' dat je vaak ziet,
dat het paard de leider is en de ruiter de onderdaan,
dan loopt het helemaal fout af.

een goed paard heeft dus een leider nodig.
en dat is dan ook weer wat ik bedoel met natuurlijk paardrijden,
je moet je baseren op hun instinct.
m.a.w. hun eisen vervullen,

een onderdaan zal nooit zijn leider aanvallen of bekogelen met zijn hoeven.
een onderdaan zal zijn leider volgen in gelijk welke benarde situatie.

dus dan kijk ik naar het verkeer,
de onderdaan (paard) kan dan wel met momenten bang zijn van bepaalde dingen maar zal altijd bij zijn leider blijven (de mens).

wanneer een paard op de vlucht slaat wil het zeggen dat het paard gewoon niet het gevoel heeft dat hij in een kudde zit... dus ook geen leider heeft.
En dan krijg je ook het begrip : 'een paard is een vluchtdier' neen... een paard is een kuddedier ;)

en dat tweede vind je zovaak terug in de maneges...

Ieder paard verschiet wel eens maar dat kan op zich geen gevaar vormen als hij het kuddegevoel heeft.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:58

Shiloh schreef:
florrtje schreef:
[b]als ik omgekeerd hang ben ik zo in enkele seconden weer in men zadel en spring af.

enkele seconden? ik weet niet hoor, maar een val duurt meestal nog niet eens 1 seconde. Enkele seconden is lang hoor!

dacht al dat die reactie ging komen...:p
tgoja kom eens kijken hoe rap onze reflexen zijn.

lierfs

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:11

Ik heb zelf meestal wel mijn cap op, in de bak op de stal waar ik sta is dit verplicht dus heb hem daar ook altijd op. Maar als ik een rondje buiten stap vind ik het niet echt nodig. Hij zal geen stap verkeerd zetten, tja hij kan schrikken, dan schiet hij 2 passen naarvoren(als het er al 2 zijn) en stopt hij weer. Bokken en steigeren doet hij nooit. Vroeger reed ik wel altijd met cap op hem, maar ik ken hem nu zo lang en ik kan met hem lezen en schrijven en als ik weet dat ik toch een relax buitenritje gaan maken en geen zin heb in mijn cap dan doe ik hem gewoon niet op. Op stal krijg ik er soms wel commentaar op als ik op die zeldzame keertjes zonder cap het erf weer op kom, maar er zijn wel meerdere die het doen waar ze niks op zeggen en dan wel tegen mij, en dan heb ik altijd zoiets van bemoei je met jezelf, laat mij lekker rijden:). Ik doe het eigenlijk alleen op mijn eigen huis-tuin en keuken pony(L):) Ik vertrouw andere paarden er nooit goed genoeg voor om zomaar zonder enige bescherming erop te stappen:).

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:11

Ik ben al 2x met mijn hoofd als eerste op de grond neer gekomen. Mijn cap heeft mijn hoofd wel beschermt en daarom draag ik ALTIJD een cap. Het moet sowieso op de manege waar ik op rijd.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:35

ehm, als er 1 of 2 paarden in een kudde schrikken gaat de hele kudde op de loop, in ieder geval in eerste instantie. We kunnen als mens NOOIT de volledige rol van een kudde of leider volbrengen, simpel omdat wij mensen zijn en zij paarden.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:39

ik draag nooit een cap buiten wedstrijden om.
Niet met springen of met dressuur en ik heb echt geen gemakkelijk Paard. Maar ik heb zoiets van er is nog nooit iets gebeurd. Maarja dat kan altijd nog komen ik weet het :Y)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:47

Zelf weten, moet zeggen dat ik zelf ook niet altijd een cap op heb.

Een cap bied in ieder geval wel bescherming tegen hoofdwonden en schedelbreuken. De caps van tegenwoordig bieden ook iets aan demping, die een eventuele hersenschudding vermindert. Een eventuele hardere klap op je nek hangt er maar net vanaf hoe je valt en op welke ondergrond je land, ik vind deze over het algemeen genomen niet opwegen tegen de voordelen.
Ik ben een aantal jaren geleden op buitenrit van een paard geklapt, op de straatstenen dus (heel verhaal verder, doe ik jullie niet aan) maar zonder cap was ik waarschijnlijk ernstig gehandicapt of dood geweest.
Tja, het blijft eigen verantwoording...