omgaan met een paard alsof het een mens is.. waarom?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Re: omgaan met een paard alsof het een mens is.. waarom?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:30

Momenteel rijd ik nog een paar dagen een manegepaard, die ik een kreng is als ze in der stal staat. Van zodra je de deur opent, draai ze der kont naar je toe, oren plat naar achteren en ze blijft draaien en keren zodat je het hoofdstel niet kan omdoen. Ze gooit haar hoofd ook heel erg omhoog als je er bijna bent met het hoofdstel. Ik heb geen flauw idee hoe ik zoiets moet aanpakken, heb echt geen zin om een schop te krijgen. Verder is ze doodbraaf, maar in haar stal is ze een echte nachtmerrie :Y

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:38

Shanelle schreef:
Momenteel rijd ik nog een paar dagen een manegepaard, die ik een kreng is als ze in der stal staat. Van zodra je de deur opent, draai ze der kont naar je toe, oren plat naar achteren en ze blijft draaien en keren zodat je het hoofdstel niet kan omdoen. Ze gooit haar hoofd ook heel erg omhoog als je er bijna bent met het hoofdstel. Ik heb geen flauw idee hoe ik zoiets moet aanpakken, heb echt geen zin om een schop te krijgen. Verder is ze doodbraaf, maar in haar stal is ze een echte nachtmerrie :Y

Dit heeft niets met dominantie te maken, waarschijnlijk is dit paard gewoon nogal ongelukkig... (maar daar kun jij natuurlijk niets aan doen).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:41

Ja daar kan het natuurlijk ook wel aan liggen .. Ik beloof haar altijd een lekkere sappige appel na afloop van de rit en die weet ze best wel te aprecieren, dan zie je der niet draaien met de kont hoor ! :D

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:01

met dat slaan vind ik dat je helemaal gelijk hebt!
Als mijn pony naar me trapt, en ookal raakt hij niet, krijg hij zeker een trapt terug.
Maar dat is dan ook bijna het enige waarbij ik hem een trap geeft,
verder vind ik gewoon dat je je paard rustig op zijn plek moet zetten.

Ik vind het trouwens wel ontzettend zielig, hoe sommige mensen met hun paarden
om gaan. en ik ken ook mensen die zich lekker afreageren als ze op een sloom paard
moeten in de manege les, dat vind ik meer dan zielig.
Dus een paard een tik geven, als hij het heeft verdient vind ik niet zielig,
alleen dan moet het niet veder gaan dat een tik en dan moet het ook goed zijn daarna,
behalfe als hij natuurlijk weer trapt of iets doet wat echt niet kan.
En als een paard tegen me aan loopt, of niet stil staat als ik stil sta,
dan duw ik gewoon met mijn hand bij zijn borst en dat elke keer tot hij wel blijft staan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:21

Neem eens een menselijke situatie. Je hartstikke lieve kind van 5 heeft een poes.
Op een goeie dag gaat die poes dood. Jochie is de hele dag overstuur en dat gaat van kwaad tot erger.
´s Avonds begint hij zichzelf in het gezicht te slaan, je probeert daar wat tegen te doen en vervolgens slaat hij jou in je gezicht.

Vraagje: zou je hem nu ook een lel in z´n gezicht verkopen?

Als je antwoord `nee, natuurlijk niet` is, dan vraag ik me dus af waarom je dat wel zou doen bij een neurotisch onzeker paard dat uit onrust of angst trapt. Stel een paard staat van nervositeit te weven in z´n box en je komt de stal binnen en hij dreigt meteen te trappen. Haal je dan uit? (lijkt mij niet). Tuurlijk kan het wel zo zijn dat je bereikt dat dat paard het niet weer doet bij jou. Als dat je enige doel is dan moet je dat doen. Maar op de lange termijn gaat dat niet werken en moet je niet verbaasd zijn als het paard dan steeds onhandelbaarder wordt.

Denk niet dat ik "echt" trappen door de vingers zie. Zeker niet. Maar in elke situatie waarbij er sprake is van een trap gewoon direct uithalen, dat vind ik eigenlijk dat je je paard tekort doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:31

Je moet inderdaad bij het (negatieve) gedrag van een paard altijd bedenken wat de oorzaak is en daarop inspelen. Dat vereist wat paardenkennis in bv. lichaamstaal (want een paard trapt nooit zomaar, nee hoor, daar gaan al diverse signalen aan vooraf en het is de kunst die te herkennen ;) ). Er zijn helaas best weinig mensen, die zich echt bewust zijn van de lichaamstaal van paarden.
Als ik alleen al aan moet horen dat veel mensen denken dat als de oren enigszins naar achteren wijzen, het paard al kwaad in de zin zou hebben, dan kan ik alleen maar hard zuchten...... :roll:

Maar ja, mensen leren op de manege geen 'paardentaal', dus tja.... En zo ontstaan er al vele vormen van miscommunicatie. Heel jammer is dat. ;(

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:34

Paarden kunnen idd niet faken dat ze bang zijn. maar ik merk wel dat als mijn pony ergens naar loert, en als ik dan haar even door druk en zelf ontspannen blijf dat ze het dan niet zo eng meer vind.

@ Shanelle, dat is waarschijnlijk omdat ze mensen niet vertrouwd. (mijn pony komt ook van een manege en we hebben daar ook veel moeite mee gehad.)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:37

Shanelle schreef:
Dit topic doet me goed, ik ben namelijk een beetje te braaf .. Ik wéét wel dat je duidelijk moet maken dat JIJ de leider bent etc, maar heb echt moeite met het toe te passen. Bijvoorbeeld: laatst wou ik de achterste hoeven uitkrabben en begon hij met z'n staart te zwiepen en vervelend te doen. Ik heb dan zoiets van nou jaaaaa straks misschien, maar werd gelukkig gelijk op die fout gewezen en moest hem een rukje geven een zn halster. Ik pik gewoon teveel, zonder te beseffen dat ik het doe. Zo loop ik met hem van de poetsplaats nr de weide, en stopt hij onderweg om wat te grazen, dan laat ik hem begaan -zonder dat dat eigenlijk mijn bedoeling was, want ik wou hem gewoon naar de andere kant brengen ..

Tips zijn dus welkom ;) haha

1. Zoek uit hoe een leider en een ondergeschikte zich gedraagt binnen een paardenkudde en maak daar twee lijsten van. Dit kan je op internet wel vinden denk ik.
2. Gedrag van een leider : als jouw paard zich zo gedraagd = zwart mag je dit niet aanvaarden en moet je hem corrigeren. Dit gedrag moet jijzelf aannemen tov hem.
Gedrag van een ondergeschikte : als hij zich zo gedraagd = wit moedig je dit gedrag aan. Jij mag je zo niet gedragen tov hem.
3. Dit corrigeren en/of aanmoedigen moet je consequent toepassen, elke seconde, altijd als je bij je paard bent. Een paard denkt steeds wit of zwart zij kennen geen grijs zoals wij : humor, cynisme,enz;

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:45

Shanelle, je moet je wat bewuster worden van je zelf. Jouw manier van doen heeft invloed op jouw paard. Dus leid je hem naar het land, mag hij gewoon niet grazen. Punt.
Maar in het geval van het uitkrabben van de achterhoeven en het zwiepen van de staart e.d., kun je nog kijken of er geen vliegen zitten of dat er een andere goede reden is dat je paard zich verzet. Staat hij bv verkeerd om het gevraagde been op te tillen, het kan allemaal, maar het kan ook gemiep zijn, maar dat kunnen wij niet zien vanachter de laptop. ;)

Gewoon volharden in wat je wilt met je paard, maar daarbij wel oog hebben voor de oorzaken van het gedrag van het paard. Vaak veroorzaak je zelf bepaalde blokkades in de communicatie en geeft een paard dat feilloos aan je terug. Maar veel mensen hebben geen idee van hun eigen 'fouten' hierin. Dat is ook moeilijk, hoor......

Bij kinderen moet je ook consequent zijn, want als je die zo benaderd zoals jij je paard nu benaderd, heb je binnen no time niets meer te vertellen. :D
En bij mijn paard overigens ook niet, want die laat onzekere mensen meteen zien hoe het er voor staat. En dan kun je het hem kwalijk nemen, maar de fout ligt dan toch echt bij de mens, want hij houdt je een spiegel voor. Ik vind dat heel erg interessant en kan echt zeggen dat ik hierdoor zoveel geleerd heb van mijn eigen paard (en nog steeds leer, want ik ben nooit uitgeleerd, denk ik).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:51

@ Twiggy2008; heb je het over mij dan ? Want ik heb namelijk helemaal niet gezegd dat ik denk als een paard z'n oren een beetje naar achter legt dat hij dan kwaad is. Feit is dat jij het paard waar ik over spreek dan niet kent & ik wel en bijgevolg weet ik ook dat dat paard op zo'n moment echt wel zal gaan trappen. Die eeuwige kritiek op manege-ruiters, moe wordt ik ervan. Ik ken echt wel IETS van paarden en paardentaal (vind het trouwens erg jammer dat ik zogezegd plots niets ken van paarden etc omdat ik tenminste het lef heb om ervoor uit te komen dat er punten zijn waaraan ik moet werken).

@ MarcR; bedankt voor de tips, zal zeker eens googelen! Paardje komt zondag over, en dan kunnen we pas écht beginnen werken aan onze band ..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:58

Ik zal het hoeven-krabben even verduidelijken: heb vroeger regelmatig gezien dat paarden trapten en werd ook erg bang gemaakt door anderen. Bijgevolg; als ik de achterste hoeven wil uitkrabben en dat gaat niet super vlot dan twijfel ik snel. Ook vooraleer ik eraan begin, denk ik van mezelf dat ik een erg onzekere houding heb, want idd -> paard = spiegel, en ik heb het elke keer zitten! Nu heb ik daar met mijn instructeur aan gewerkt en het komt wel goed. Ik moet gewoon echt op mijn houding letten en me bewust worden van mezelf en mijn rol naar mijn paard toe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:00

Shanelle schreef:
@ Twiggy2008; heb je het over mij dan ? Want ik heb namelijk helemaal niet gezegd dat ik denk als een paard z'n oren een beetje naar achter legt dat hij dan kwaad is. Feit is dat jij het paard waar ik over spreek dan niet kent & ik wel en bijgevolg weet ik ook dat dat paard op zo'n moment echt wel zal gaan trappen. Die eeuwige kritiek op manege-ruiters, moe wordt ik ervan. Ik ken echt wel IETS van paarden en paardentaal (vind het trouwens erg jammer dat ik zogezegd plots niets ken van paarden etc omdat ik tenminste het lef heb om ervoor uit te komen dat er punten zijn waaraan ik moet werken).

Zucht, nee Shanelle, ik had het niet over jou. ;)
Ik gaf gewoon even een algemeen voorbeeld over algemene ruiters. Want laten we eerlijk zijn, veel ruiters hebben gewoon geen benul hoe een paard daadwerkelijk communiceert (lichaamstaal).

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:07

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar het is waar dat veel mensen met hun paard omgaan alsof het een mens is. Dit komt door het beperkte beeld van de mens. Het is ook een stuk onwetendheid. Ze benaderen alles vanuit hun eigen oogpunt, alsof dieren alles op dezelfde manier ervaren als wij mensen doen. Dat is jammer, want het leidt vaak tot grote problemen. Mensen zouden het paard wat meer als het paard moeten gaan zien en het vooral ook zo moeten gaan behandelen. En volgens mij heeft dat gewoon te maken met een stukje kennis, je verdiepen in het paard. O.a. het gedrag, maar ook over hoe de zintuigen bij een paard werken kan al heel verhelderend zijn. Om je er van bewust te worden dat een paard de wereld heel anders waarneemt dan dat wij mensen doen...

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:27

Weet je... Er wordt hier alleen gesproken over paarden die slaan uit onzekerheid en angst... Zo een sla je nooit terug, geef ik jullie zeker gelijk in. Zijn genoeg andere manier om te laten blijken dat je iets niet waardeerd, zonder slaan, schoppen, schreeuwen.

Maar er zijn ook paarden die gewoon geen fijn karakter hebben. Daar ga je wel anders mee om, ik iig wel *zie Negro merrie uit eerdere post* en wat veel wat mensen als karakter zien is gedrag, in geval van slaan bijvoorbeeld, vaak slecht/ ongewenst gedrag ontstaan door menselijk toe doen. Maar net als bij mensen... er zijn gewoon mensen/ dieren die gewoon bij geboorte al een ietwat vreemd en niet heel gezellig karakter hebben. En die niet slaan uit onzekerheid of eerdere ervaring, maar gewoon omdat het ze niet zint hoe het op dat moment gaat. Sommige dieren zijn nou eenmaal verkeerd in het hoofd, gelukkig zijn dat er maar heeeeel enkele.

WIl niet zeggen dat je met een knappe, doordachte aanpak zo'n paard wel gewoon normaal in omgang wordt. Negro werd uiteindelijk ook normaal, werd mn vriendinnetje best wel, maar ondanks dat draaide ik haar never nooit de rug toe of mocht ze achter me lopen...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:51

Daar hebben jullie zeker gelijk is, de oorzaak is natuurlijk het allerbelangrijkste.

Als een paard uit angst slaat of bijt, en je "trapt" of "slaat" hem word het natuurlijk alleen maar erger, daar berijk je niks mee.

Als mijn pony trapt, is het omdat hij weer hengsten kuren heeft, of b.v als hij door wilt blijven eten, of gewoon chaggie is, dan vind ik het wel terecht.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:15

Ik heb het perfecte voorbeeld bij mij op stal staan.

Mijn jaarling staat samen met een leeftijdsgenootje. Dat paardje is van een mevrouw die een merrie van een vrachtwagen had gekocht en die bleek dus achteraf drachtig. Dus veulen geboren en kompleet in de watten gelegd. Je mag niet je stem verheffen want dan raakt ze al getraumatiseerd, dus laat staan en welverdiende tik verkopen. (toen mijn staleigenaresse Dior aan mij verkocht verklaarde ze haar voor gek want verkopen zeer traumatiserend..... >;) )
Ze loopt kompleet over haar heen, trapt gericht naar haar, bijt gericht noem het maar op. Ik moet regelmatig die stal in en geloof me ik raak haar niet uit het oog. Ze heeft mij al eens klem gezet tegen de muur en zo geprobeerd te trappen, dat was voor mij dus echt de grens en heb haar dus 1x goed en duidelijk op haar donder gegeven. Resultaat: ze bijt en slaat niet meer naar me en gaat netjes aan de kant. Maar zo doen ze het dus ook bij de bekapper en de bekapper geeft ook nog als advies: blijf maar snoepjes voeren dan wordt ze vanzelf braaf 8)7 (overigens gelukkig niet mijn hoefsmid ;) ) Na 2 uur hadden ze alleen de voorvoetjes bekapt en hadden ze het maar op gegeven. Maar die zie ik nog wel staatsgevaarlijk worden :( Echt zonde want volgens mij als je daar ook consequent mee omgaat kan het echt een leuk dier worden.

Mijn jaaring was ook niet echt makkelijk maar nu de basis er goed in zit (dat ontbrak een beetje) is ze een stuk makkelijker geworden. Maar ze weet wel precies bij wie ze wat kan flikken. Bij mij zal ze nooit naar het gras duiken onderweg naar de wei bijvoorbeeld. Maar heb je dat overwicht niet dan wens ik je veel succes want dan gaat het wel even duren voordat je er bent :P

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:10

Ik zeg trouwens ook niet dat je een paard NOOIT een tik zou mogen verkopen hoor. 't Gaat mij er alleen om dat het soms lijkt alsof ALLES met straffen opgelost zou moeten worden onder het mom van "oh dat paard is zo dominant". En als je dan goed kijkt, zie je soms gewoon een puur angstig paard dat er niks van snapt. Dan denk ik echt: waar zijn we nou mee bezig!

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:21

Tootz schreef:
Ik heb het perfecte voorbeeld bij mij op stal staan.

Mijn jaarling staat samen met een leeftijdsgenootje. Dat paardje is van een mevrouw die een merrie van een vrachtwagen had gekocht en die bleek dus achteraf drachtig. Dus veulen geboren en kompleet in de watten gelegd. Je mag niet je stem verheffen want dan raakt ze al getraumatiseerd, dus laat staan en welverdiende tik verkopen. (toen mijn staleigenaresse Dior aan mij verkocht verklaarde ze haar voor gek want verkopen zeer traumatiserend..... >;) )
Ze loopt kompleet over haar heen, trapt gericht naar haar, bijt gericht noem het maar op. Ik moet regelmatig die stal in en geloof me ik raak haar niet uit het oog. Ze heeft mij al eens klem gezet tegen de muur en zo geprobeerd te trappen, dat was voor mij dus echt de grens en heb haar dus 1x goed en duidelijk op haar donder gegeven. Resultaat: ze bijt en slaat niet meer naar me en gaat netjes aan de kant. Maar zo doen ze het dus ook bij de bekapper en de bekapper geeft ook nog als advies: blijf maar snoepjes voeren dan wordt ze vanzelf braaf 8)7 (overigens gelukkig niet mijn hoefsmid ;) ) Na 2 uur hadden ze alleen de voorvoetjes bekapt en hadden ze het maar op gegeven. Maar die zie ik nog wel staatsgevaarlijk worden :( Echt zonde want volgens mij als je daar ook consequent mee omgaat kan het echt een leuk dier worden.

Mijn jaaring was ook niet echt makkelijk maar nu de basis er goed in zit (dat ontbrak een beetje) is ze een stuk makkelijker geworden. Maar ze weet wel precies bij wie ze wat kan flikken. Bij mij zal ze nooit naar het gras duiken onderweg naar de wei bijvoorbeeld. Maar heb je dat overwicht niet dan wens ik je veel succes want dan gaat het wel even duren voordat je er bent :P

Ja, dat voorbeeld heb ik ook al vaker gezien. Dat ze dat o zo lieve veulentje flink verwennen met snoepjes en niet afstraffen (niet in de opfok of met andere paarden in de wei) Lekker opvoeden als mens en niet als paard :(

Resultaat: een onhandelbaar paard. Een paard wat aanviel als ze brok voerde. Een paard wat beet en gericht trapte. Wat constant een halster om had omdat je er anders niet bij in stal kon komen.
Heb er zelfs één gezien die hartstikke lief werd als ze hengstig was, dan konden mannen zo de stal in dan deed ze niks. Paard zag zich niet als paard.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:55

Ongelooflijk eens met het verhaal!

Dit is volgens mij ook ongeveer dezelfde ontwikkeling als het 'paardenmensen' en 'mensen met paarden' verhaal.

Tenminste, ik zie overeenkomsten!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:29

Mijn pony moest respect voor mij hebben, wat er dan ook was gebeurd. Hij kon nogal eens dominant zijn (in zijn jongere jaren ;) ) en dan gaf ik hem wel eens straf ja, hij moet naar mij luisteren en respect tonen voor mij, dan krijgt hij het ook terug. :)

Maar soms zie je mensen met hun paard bezig en dan begrijp je niet waarom ze zo gefrustreerd op het dier zijn...

Het voor mij en het paard vooral EERLIJK blijven, vanuit beide kanten. ;) Zomaar als paard je baas schoppen mag niet, maar zomaar als baas je paard schoppen ook niet!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:28

Ik geef de topic starter groot gelijk. Zo ga ik ook altijd met mijn 2 knollies om en daarloor loopt meneer bijna nooit te klote. Loopt hij altijd netjes achter mij. Hoogstens wilt hij een hap gras nemen maar als ik hem een ruk aan zijn halster geef doet hij dat ook niet en ze lopen zo van de weide of bak de goeie stal in. Geen voernijd meer zoals hij dat vroeger had (tegen de achterwand aan slaan met hoeven)

Maar ik kan niet ontkennen dat dit mij geen bloed zweet en tranen heeft gekost hoor. Ik heb daar behoorlijk wat moeite voor gedaan.

s_loves_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:42

ik vind dat je een paard moet behandelen hoe jij hem ook behandelt het is niet zomaar een dier het is een edeldier! :)
en hoe meer vrienden je word met je paard hoe sterkere band maar je moet niet overdrijven want als een paard jou paard schopt is dat gwoon kuddegedrag en weet hij zijn plaats dat is erg belangrijk anders word het een beetje een heel verwend paard :P

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:52

sommige mensen leven echt zo erg voor hun paard dat ze die als mens zijn gaan aanzien,vreemd maar het valt me wel vaak op.