Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Shanelle schreef:Momenteel rijd ik nog een paar dagen een manegepaard, die ik een kreng is als ze in der stal staat. Van zodra je de deur opent, draai ze der kont naar je toe, oren plat naar achteren en ze blijft draaien en keren zodat je het hoofdstel niet kan omdoen. Ze gooit haar hoofd ook heel erg omhoog als je er bijna bent met het hoofdstel. Ik heb geen flauw idee hoe ik zoiets moet aanpakken, heb echt geen zin om een schop te krijgen. Verder is ze doodbraaf, maar in haar stal is ze een echte nachtmerrie :Y
). Er zijn helaas best weinig mensen, die zich echt bewust zijn van de lichaamstaal van paarden.
Shanelle schreef:Dit topic doet me goed, ik ben namelijk een beetje te braaf .. Ik wéét wel dat je duidelijk moet maken dat JIJ de leider bent etc, maar heb echt moeite met het toe te passen. Bijvoorbeeld: laatst wou ik de achterste hoeven uitkrabben en begon hij met z'n staart te zwiepen en vervelend te doen. Ik heb dan zoiets van nou jaaaaa straks misschien, maar werd gelukkig gelijk op die fout gewezen en moest hem een rukje geven een zn halster. Ik pik gewoon teveel, zonder te beseffen dat ik het doe. Zo loop ik met hem van de poetsplaats nr de weide, en stopt hij onderweg om wat te grazen, dan laat ik hem begaan -zonder dat dat eigenlijk mijn bedoeling was, want ik wou hem gewoon naar de andere kant brengen ..
Tips zijn dus welkomhaha
Shanelle schreef:@ Twiggy2008; heb je het over mij dan ? Want ik heb namelijk helemaal niet gezegd dat ik denk als een paard z'n oren een beetje naar achter legt dat hij dan kwaad is. Feit is dat jij het paard waar ik over spreek dan niet kent & ik wel en bijgevolg weet ik ook dat dat paard op zo'n moment echt wel zal gaan trappen. Die eeuwige kritiek op manege-ruiters, moe wordt ik ervan. Ik ken echt wel IETS van paarden en paardentaal (vind het trouwens erg jammer dat ik zogezegd plots niets ken van paarden etc omdat ik tenminste het lef heb om ervoor uit te komen dat er punten zijn waaraan ik moet werken).
)
(overigens gelukkig niet mijn hoefsmid
) Na 2 uur hadden ze alleen de voorvoetjes bekapt en hadden ze het maar op gegeven. Maar die zie ik nog wel staatsgevaarlijk worden
Echt zonde want volgens mij als je daar ook consequent mee omgaat kan het echt een leuk dier worden.
Tootz schreef:Ik heb het perfecte voorbeeld bij mij op stal staan.
Mijn jaarling staat samen met een leeftijdsgenootje. Dat paardje is van een mevrouw die een merrie van een vrachtwagen had gekocht en die bleek dus achteraf drachtig. Dus veulen geboren en kompleet in de watten gelegd. Je mag niet je stem verheffen want dan raakt ze al getraumatiseerd, dus laat staan en welverdiende tik verkopen. (toen mijn staleigenaresse Dior aan mij verkocht verklaarde ze haar voor gek want verkopen zeer traumatiserend.....)
Ze loopt kompleet over haar heen, trapt gericht naar haar, bijt gericht noem het maar op. Ik moet regelmatig die stal in en geloof me ik raak haar niet uit het oog. Ze heeft mij al eens klem gezet tegen de muur en zo geprobeerd te trappen, dat was voor mij dus echt de grens en heb haar dus 1x goed en duidelijk op haar donder gegeven. Resultaat: ze bijt en slaat niet meer naar me en gaat netjes aan de kant. Maar zo doen ze het dus ook bij de bekapper en de bekapper geeft ook nog als advies: blijf maar snoepjes voeren dan wordt ze vanzelf braaf(overigens gelukkig niet mijn hoefsmid
) Na 2 uur hadden ze alleen de voorvoetjes bekapt en hadden ze het maar op gegeven. Maar die zie ik nog wel staatsgevaarlijk worden
Echt zonde want volgens mij als je daar ook consequent mee omgaat kan het echt een leuk dier worden.
Mijn jaaring was ook niet echt makkelijk maar nu de basis er goed in zit (dat ontbrak een beetje) is ze een stuk makkelijker geworden. Maar ze weet wel precies bij wie ze wat kan flikken. Bij mij zal ze nooit naar het gras duiken onderweg naar de wei bijvoorbeeld. Maar heb je dat overwicht niet dan wens ik je veel succes want dan gaat het wel even duren voordat je er bent
) en dan gaf ik hem wel eens straf ja, hij moet naar mij luisteren en respect tonen voor mij, dan krijgt hij het ook terug. 
Zomaar als paard je baas schoppen mag niet, maar zomaar als baas je paard schoppen ook niet!