Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bromfietsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:31

Mizora schreef:
Die heb je hoor, vroeger schreven ze met typex o.i.d. achterop van welk paard het is. Pieters zadel ligt nog regelmatig op kinky en zo hebben we er meer.

Halsters zonder keelriem en van die halsters van één lang touw met een lus aan het eind zie je ook nooit meer. (zeker die laatste zijn erg praktisch bij vangen van paarden)

Die zelfknoophalsters maken wij zelf en ze zijn bijna onmisbaar bij het vangen van paarden en koeien in het natuurgebied. Past altijd en niet kapot te krijgen :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:33

Agnes75 schreef:
De lage neusriem. Niets mis mee, maar waarom dan niet meer populair?

Een lage neusriem heeft een andere inwerking dan een hoge Engelse neusriem en hij werkt ook op een heel ander deel van de neus en kaak in. Vind het wel een beetje jammer als er voor een Engelse neusriem wordt gekozen omdat het `mooier staat´,want dat geeft al aan hoe weinig er bekend is over het hoe en waarom van het harnachement. De lage neusriem wordt vaak gebruikt als africhtingsneusriem, de hoge neusriem komt pas later in de africhting.

Inderdaad! Eindelijk eens iemand die weet waar de verschillende harnachementonderdelen voor dienen. Bijna iedereen koopt tegenwoordig wat hij/zij mooi vindt of wat er op dat moment in de mode is, maar paarden, paardrijden vraagt niet om mode wat het harnachement betreft.
Ik kon prima overweg met de koordsingel, er was nauwelijks iets anders toen ik begon, ja...peperdure leren singels! Ooit iemand geleerd dat je even je hand onder de singel door moet halen om de haren glad te leggen?Of dat je de voorbenen van je paard beurtelings (logisch :D ) naar voren strekt om zo de huid onder de singel niet te laten plooien? Wie doet dat nog tegenwoordig?

Anoniem

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:34

wat hier ooit heel erg in was...een donkerblauwe bodywarmer met op de achterkant een paardehoofd genaaid

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:35

Jetta schreef:
Agnes75 schreef:

Een lage neusriem heeft een andere inwerking dan een hoge Engelse neusriem en hij werkt ook op een heel ander deel van de neus en kaak in. Vind het wel een beetje jammer als er voor een Engelse neusriem wordt gekozen omdat het `mooier staat´,want dat geeft al aan hoe weinig er bekend is over het hoe en waarom van het harnachement. De lage neusriem wordt vaak gebruikt als africhtingsneusriem, de hoge neusriem komt pas later in de africhting.

Inderdaad! Eindelijk eens iemand die weet waar de verschillende harnachementonderdelen voor dienen. Bijna iedereen koopt tegenwoordig wat hij/zij mooi vindt of wat er op dat moment in de mode is, maar paarden, paardrijden vraagt niet om mode wat het harnachement betreft.
Ik kon prima overweg met de koordsingel, er was nauwelijks iets anders toen ik begon, ja...peperdure leren singels! Ooit iemand geleerd dat je even je hand onder de singel door moet halen om de haren glad te leggen?Of dat je de voorbenen van je paard beurtelings (logisch :D ) naar voren strekt om zo de huid onder de singel niet te laten plooien? Wie doet dat nog tegenwoordig?

Nou...ikke! Zoals ik al heb gepost, mijn toekomstige paardje heeft een koordsingel en een lage neusriem en dat blijft ook zo :j

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:36

bromfiets schreef:
Mizora schreef:
Die heb je hoor, vroeger schreven ze met typex o.i.d. achterop van welk paard het is. Pieters zadel ligt nog regelmatig op kinky en zo hebben we er meer.

Halsters zonder keelriem en van die halsters van één lang touw met een lus aan het eind zie je ook nooit meer. (zeker die laatste zijn erg praktisch bij vangen van paarden)

Die zelfknoophalsters maken wij zelf en ze zijn bijna onmisbaar bij het vangen van paarden en koeien in het natuurgebied. Past altijd en niet kapot te krijgen :D

bedoel je zoiets als een honden riem?
bij de decathlon hebben ze die, mijn vriendin heeft er een gehaald ;)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:37

breezy302 schreef:
wat hier ooit heel erg in was...een donkerblauwe bodywarmer met op de achterkant een paardehoofd genaaid

Haha, die had ik vroeger ook! Zo'n dikke blauwe bodywarmer van HH. Die kreeg ik toen gratis bij mijn ribrijbroek :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:38

En canvasdekens. Je ziet ze af en toe nog wel, maar de meeste zaken verkopen ze niet meer.
Toch jammer, want ze liggen goed op het paard. Zijn alleen vreselijk zwaar.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:38

Jetta schreef:
Agnes75 schreef:

ik strek ALTIJD de benen voor in ga rijden! :j

bromfietsJarig

Het is gewoon gevlochten strotouw met een lus aan het eind, wat ze bij Decathlon verkopen heb ik nog niet gezien ;)

_helga_

Unoo schreef:
breezy302 schreef:

Haha, die had ik vroeger ook! Zo'n dikke blauwe bodywarmer van HH. Die kreeg ik toen gratis bij mijn ribrijbroek :P

ik had er ook altijd een met een bruin paard achterop :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:39

Maar eigenlijk is een enkelgebroken bustrens ook uit de gratie. Vroeger had elk manegepaard zo'n bustrens. Tegenwoordig een enkelgebroken watertrens, en als het een eigen paard betreft koop je een KK bit of een Myler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:39

ik had hem ook met een bruin paard, met zwarte manen en de afbeelding was een soort van pluizig hhaa

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:40

_helga_

breezy302 schreef:
ik had hem ook met een bruin paard, met zwarte manen en de afbeelding was een soort van pluizig hhaa

ja klopt haha :P

HippoLogic

bromfiets schreef:
Het is gewoon gevlochten strotouw met een lus aan het eind, wat ze bij Decathlon verkopen heb ik nog niet gezien ;)

Die maak(te) je toch zelf van een paar touwtjes?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:42

Bij mij was het een blauwe bodywarmer met het logo van HH erop :P En dik dat je er in leek! Haha

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:42

Ik mis de oude longeerlijnen van zwart of bruin weefsel met van die leren dwarsstukjes. Beetje stug maar verder liggen ze prima in de hand en ze zijn onverwoestbaar. Af en toe een musketonnetje vervangen. Slofteugels zijn hetzelfde materiaal. Perfect als lange teugel te gebruiken. ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:43

En van die heerlijke dressuurzadels zonder die overdreven kniewrongen..... en vreselijk diepe zit! Kunnen we tegenwoordig niet meer blijven zitten of zo? :?
En van die geweldige dikke vilten schabrakken van echt wolvilt! Nooit een plekje of drukking. Wel afborstelen en langzaam laten drogen....nooit in de wasmachine, want dan wordt het een plankie! Ze waren superhandig als een paard dan tóch eens een plekje of beginnende drukking had: men neme een oude viltschabrak en snijd er een gat in, iets ruimer dan de drukplek. Zo ontlast U de vervelende pijnlijke plek en kan U wel Uw paard beweging geven onder de man. (natuurlijk kwam er een echte ouderwets-degelijke zadelmaker :7 , om te zien of het zadel nog correct lag....)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:43

Ja, ik heb wel zo'n longeerlijn.....van de Lidl!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:45

germie schreef:
Maar eigenlijk is een enkelgebroken bustrens ook uit de gratie. Vroeger had elk manegepaard zo'n bustrens. Tegenwoordig een enkelgebroken watertrens, en als het een eigen paard betreft koop je een KK bit of een Myler.

Mijn paard-to-be heeft zo'n enkelgebroken bustrens, die gaat er dus uit... komt eerst een dubbelgebroken kneveltrensje in en als de basis er weer goed in zit een watertrensje, uiteraard allebei met plat tussenstukje. Vind ik prettiger dan die dingen van Myler en KK.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:46

HippoLogic schreef:
Ik mis de oude longeerlijnen van zwart of bruin weefsel met van die leren dwarsstukjes. Beetje stug maar verder liggen ze prima in de hand en ze zijn onverwoestbaar. Af en toe een musketonnetje vervangen. Slofteugels zijn hetzelfde materiaal. Perfect als lange teugel te gebruiken. ;)

wij hebben er nog 2 ;) we gebruiken ze alleen niet :P alleen om de bak te slepen, we hebben een ijzeren ding en eigenlijk om achter een paard te hangen maar we lopen en zelf altijd voor met zijn 4en dan komen die dingen handig van pas ;) ze zijn supper sterk!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:47

Citaat:
En op de manege zit ook achterop het zadel een stukje tape met de naam van het paard erop. Je zou maar met het verkeerde zadel gaan rijden

Ik zal wel ouderwets zijn,maar het lijkt me toch normaal dat ieder paard zijn eigen passend zadel heeft.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:49

Jetta schreef:
Ja, ik heb wel zo'n longeerlijn.....van de Lidl!

Helaas heeft Lidl ze niet continu in het assortiment.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:50

vond de caps met stiek om je kin ook altijd erg fijn! zijn wel niet zo veilig maar als je dan aan het stappen was kon je dat stiekje op je cap doen! heb er nog een bijna nieuwe liggen :P

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:51

Vanavond Black,de zwarte hengst op TV!Over nostalgie gesproken...