De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:04

Volgens de postieve definitie van paardenmens, het mens met de gave van nature....denk ik dat er eigenlijkmaar heel weinig zijn, overal niet alleen op bokt. Gek genoeg gaat de meerderheid van stemmen naar de paardenmensen.....dus er klopt iets niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:05

Ik ben een paardenmens.
Ik doe bijna niks anders dan paarden.
Ik ben op de manege, bij Ramona, hen foto's, leer alles over ze.
Help mensen
Tis nog net niet dat ik een paard ben :')

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:09

Ess_Ramona schreef:
Ik ben een paardenmens.
Ik doe bijna niks anders dan paarden.
Ik ben op de manege, bij Ramona, hen foto's, leer alles over ze.
Help mensen
Tis nog net niet dat ik een paard ben :')

Zo was ik ook op jouw leeftijd, maar besloot toen dat er nog andere leuke dingen in het leven waren ook en heb daar ook eens tijd in gestoken, om er op mn 40ste achter te komen dat paarden nog steeds leuk zijn waar je als mens en dier samen veel voldoening in kan vinden, maar dat maakt je in mijn ogen helaas geen paardenmens.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:19

Ik ben een mens die gek is op paarden :D
Maar ben geen paardenmens. Daarvoor heb ik te weinig ervaring en kennis.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:31

Zo, er zijn alweer heel wat zelfbenoemde 'paardenmensen' langs gekomen :+ Dat iemand 40+ is en meer dan 4000 berichten heeft gepost op bokt is blijkbaar op zichzelf al een reden om zichzelf te benoemen tot paardenmens :Z

Ik mis het punt van de hele 'paardenmensen vs mensen met paarden' discussie overigens volledig. Het laat voor mij zien dat voor de meesten paarden houden meer een wedstrijdje van wie er meer kan, meer weet, of beter is, dan een hobby...

Nog ff mezelf quoten uit een ander topic over hetzelfde onderwerp:

Hinke schreef:
Ik vind dat toch zulke flauwek*l, dat geemmer over 'paardenmensen' en 'mensen met paarden'. Zeker op bokt vind ik zulke discussies zo lachwekkend. Er is een hele kluit bokkers die over zichzelf praat als 'paardenmens' en die dan wat afgeven op 'mensen met paarden' :Z En dat zijn dan vaak de meest fanatieke bokkers, cq de bokkers die uberhaupt nauwelijks een paard in het echt meer zien omdat ze de hele dag zitten te bokken :P

Bij deze dan mijn 'stelling': mensen die op bokt zitten zijn per definitie geen paardenmensen :D

Ikzelf ben wat aan het hobbyen met mijn haflinger, en ik voel ook geen enkele behoefte om mezelf tot 'paardenmens' te bestempelen. Dus wat dat betreft ga ik met je mee TS ;)

Lyonesse

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:34

@ Hinke: Je stelling is imo niet waar, omdat wel of geen paardenmens zijn niets te maken heeft met het aantal uren per dat je bij paarden doorbrengt.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:34

Oh okee :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:37

Ik denk dat je een paardenmens bent als je paarden instinctief kan aanvoelen en benaderen..
Dit is iets wat je altijd al hebt gehad, maar ook kunt ontwikkelen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:43

Mystica schreef:
@ Hinke: Je stelling is imo niet waar, omdat wel of geen paardenmens zijn niets te maken heeft met het aantal uren per dat je bij paarden doorbrengt.

Voor mij dan weer wel, iemand die al zo lang in de paarden bezig is dat het zijn manier van leven is geworden vind ik net zo goed paardenmens.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:48

KiWiKo schreef:
wat mensen schijnen te vergeten is dat het boertje op de hoek, die zijn paarden in de enge donkere stallen houd en waarvan de paarden in hun eigen stront staan en af en toe maar eens per week dat hok uitkomen............

meer paardenmens kan zijn dan iemand die elke week een nieuw halster koopt :)

gewoonweg omdat dat boertje van huis uit gelijk weet wat voor een vlees hij in de kuip heeft, het paard ook gelijk weet wat voor een vlees hij in de kuip heeft........ kan hij er nog zo slecht voor zorgen, maar hij heeft wel veel gevoel voor het wezen paard ondanks dat hij zo een paard de (voor mij dan) essentiele dingen onthoud

Als iemand durft om zo slecht voor paarden te zorgen maak je mij niet wijs dat die ´gevoel heeft voor paarden´. Never nooit niet. En verstand ook niet.

Er zijn verschillende meningen over wat mensen met paarden en paardenmensen zijn. So be it. Dus aub niet meer als dooddoener gebruiken als je een discussie niet gewonnen kan worden, want daar moet het uiteindelijk toch niet om gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:49

Kelly_ann schreef:
Mystica schreef:

Voor mij dan weer wel, iemand die al zo lang in de paarden bezig is dat het zijn manier van leven is geworden vind ik net zo goed paardenmens.

Iemand die zijn leven lang in de paarden bezig is, is in mijn ogen eerst en vooral een mens-met-paarden-met-veel-kennis. Op grond van de tijdsduur die je met je paarden doorbrengt ben je niet automatisch een paardenmens (zie de eerdere discussie over Monty en Anky)

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:50

Kelly_ann schreef:
Mystica schreef:

Maar zelfs iemand die 24/7 bij paarden doorbrengt hoeft geen paardenmens te zijn.
Er zijn gewoon mensen, die hoe graag ze ook alles willen leren/weten, hoeveel ze er ook voor over hebben, stomweg het gevoel er niet voor hebben.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:51

Nou, ik ben volgens mij ook gewoon een mens met paarden. Ik voel paarden wel heel goed aan en weet goed met ze om te gaan, maar om mezelf de term paardenmens te geven?!?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:52

Laura1986 Die persoon kan best het juiste instictieve gevoel hebben voor paarden. Maar verder aan de centen denken.
Ik zie hier veel voorbij komen dat paardenmensen mensen zijn die alles voor hun paard over hebben tot de laatste cent. En dat heeft er voor mijn idee niets mee te maken, dat kan een mens met paarden ook er voor over hebben.

Veel geleerd hebben is voor mij dan ook net als bij cassidy mens-met-paarden-met-veel-kennis.
Paardenmens ben je of dat ben je niet, dat leer je niet. Dat heb je van nature. Een aangeboren talent.
Mens-met-paarden-met-veel-kennis dat leer je. En ook dan ben je super voor je dieren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:53

In mijn ogen kan je dat gevoel ontwikkelen..... de een beter dan de ander.
Da's ook een discussie op zich natuurlijk.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:59

Natuurlijk kun je gevoel ontwikkelen, maar voor mijn idee kun je dan geen paardenmens worden, die hoeven dat niet te ontwikkelen, die hebben dat.
Maar iedereen kan extra bij leren, mens met paard en paardenmens.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:02

kazary schreef:
Laura1986 Die persoon kan best het juiste instictieve gevoel hebben voor paarden. Maar verder aan de centen denken.
Ik zie hier veel voorbij komen dat paardenmensen mensen zijn die alles voor hun paard over hebben tot de laatste cent. En dat heeft er voor mijn idee niets mee te maken, dat kan een mens met paarden ook er voor over hebben.

Veel geleerd hebben is voor mij dan ook net als bij cassidy mens-met-paarden-met-veel-kennis.
Paardenmens ben je of dat ben je niet, dat leer je niet. Dat heb je van nature. Een aangeboren talent.
Mens-met-paarden-met-veel-kennis dat leer je. En ook dan ben je super voor je dieren.

Hoezo ook dan? Als je vind dat de boer uit het eerder genoemde voorbeeld goed voor zn paarden is heb je hopelijk niet goed gelezen, of gek. Als er geen eenduidige definitie bestaat over een term heeft het imo niet zo veel zin om talloze, oneidige discussie over te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:08

Ik ben benieuwd in hoeverre er nu écht paardenmensen zijn.
Is niet iedereen gewoon een mens met paarden maar hangt het er meer vanaf of je bereid bent om te leren of niet?

Ik denk dat niemand instinctief handelt maar dat alles is aangeleerd. Sommige mensen zijn gewoon meer bereid om te luisteren naar mensen met wél veel ervaring en ik denk dat dát het verschil maakt.

Ik vind het erg opvallend trouwens hoe de poll is. Ik had eigenlijk verwacht dat veel meer mensen 'mens met paarden' had ingevuld.

Overigens heb ik ingevuld dat ik een mens met paarden ben. Maar dan luister ik naar de 'definitie' die in dit topic staat.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:11

Als je geen zin hebt om er talloze, oneindige discussie over te voeren, mag ik dan vragen waarom je in dit topic zit? Daar gaat het er toch ook om om uit te vinden hoe iedereen het ziet?

Waar schrijf ik dat hij goed is voor zijn dieren? Goed voor je paard zijn heeft voor mijn idee niets te maken met paardenmens of niet. Iemand die goed is en alles over heeft voor zijn paard is voor mij daardoor geen paardenmens, maar iemand die veel voor zijn paard over heeft.
Paardenmens is instinctief weten waarom een paard doet en reageert zoals hij doet en die reageert daarop op de juiste manier. Die hoeft geen cursus paardbegrijpen te volgen, want hij begrijpt ze al. Of hij daar vervolgens ook naar handelt is wat anders.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:13

Ja dan zet je het dus niet dagenlang in een vieze donkere stal. Dankuwel.
Ik reageer in dit topic, omdat ik mijn mening wil geven. Gezien ik dat nu heb gedaan, ga ik maareens een toetje eten.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:16

Hoe zit het met de mensen die met hart & ziel hun best doen voor hun paard, maar simpelweg de kennis niet hebben en kunnen ontwikkelen om het goede te doen? Kan je dan die mensen iets verwijten, behalve gebrek aan kennis?

Dan zou dus iemand met kennis beter zijn, of hij er wel of niet iets mee doet.

Paardenmens ben je denk ik als je in ieder geval je uiterste best doet. Mens met paarden is voor mij gewoon een feit. Je hebt een paard, dus je bent een mens met een paard. (punt :Y) )

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:20

Maar dan kun je naar mijn idee nog een paardenmens zijn, hij kan heel goed weten dat het paard daar niet blij van wordt, maar als het verder een een rotmens is en geld belangrijker is en in die stal kost hij niets. Dan zet dat paardenmens zijn dier op die vieze stal.
Daarom moet iemand die een mens met paard is zich ook niet aangevallen voelen, want die kan het paard misschien wel meer geven dan een paardenmens. Dat heeft dan denk ik weer meer te maken met het karakter van de persoon, die je in beide groepen zult hebben met het hart op de juiste plek, maar ook beide zonder hart.

Natuurlijk mag jij je mening geven, net als alle andere bokkers, maar dan moet je niet "zeuren" over een oneindige discussie. Wil je die niet moet je er ook niet aan mee doen.
Smakelijk eten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:22

nielsd schreef:
Ik ben benieuwd in hoeverre er nu écht paardenmensen zijn.
Is niet iedereen gewoon een mens met paarden maar hangt het er meer vanaf of je bereid bent om te leren of niet?

Ik denk dat niemand instinctief handelt maar dat alles is aangeleerd. Sommige mensen zijn gewoon meer bereid om te luisteren naar mensen met wél veel ervaring en ik denk dat dát het verschil maakt.

Er zijn mensen die voor de box van een paard kunnen staan dat niet van hen is, en kunnen zeggen dat hij koliekerig is, zonder dat je aan het paard duidelijke signalen ziet. Of een paard dat verzuurd is, zoals de vriend van Sul, even met zijn hand over de rug, of zelfs zonder aanraken kunnen voelen wat er scheelt. Dat is niet te leren, dat moet in je zitten. Mensen die dat hebben, zijn paardenmensen, en daar zijn er maar heel weinig van. De rest valt onder de categorie mens-met-paard, hoe graag sommigen dat ook anders willen zien.

En net zoals Nielsd ben ik ook verbaasd over de poll. Ik dacht dat hij in de loop van de dag wel een beetje verschoven zou zijn.
En nee, ik onderschat bokt niet. Ik denk eerder dat mensen zich overschatten of het topic niet goed hebben doorgelezen en er zelf een definitie aan geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:24

Toch zou ik misschien dan weer wel die cursus doen, puur uit interesse.
Net als dat ik een boek het aangeschaft over natural horsemanship.
-Waar voor mij overigens niks nieuws in stond-
Ik vind dat ik pas mijn mond open mag doen als ik me er in verdiept heb namelijk. :Y)

Net als dat iets van parreli me leuk lijkt om me eens in te verdiepen.
De kans is net zo groot dat ik er niks mee doe maar dan heb ik me er wel in verdiept, daar word een mens immers niet dommer van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:25

Elaine schreef:
Hoe zit het met de mensen die met hart & ziel hun best doen voor hun paard, maar simpelweg de kennis niet hebben en kunnen ontwikkelen om het goede te doen? Kan je dan die mensen iets verwijten, behalve gebrek aan kennis?

Dan zou dus iemand met kennis beter zijn, of hij er wel of niet iets mee doet.

Paardenmens ben je denk ik als je in ieder geval je uiterste best doet. Mens met paarden is voor mij gewoon een feit. Je hebt een paard, dus je bent een mens met een paard. (punt :Y) )

Zoals al eerder in dit topic en in de op pagina 1 gequote topics (heb je ze echt allemaal doorgelezen?) is kennis te leren. Gevoel en timing ook - bij de een gaat het wat makkelijker dan de ander, de een is daar wat beter in dan de ander. Maar die paranormale gave die de echte paardenmens uitmaakt is niet te leren.