Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:50

Sodeletuut schreef:
Cinnepin schreef:
precies wat ik eerder ookal aangaf! Ik denk er dus net zo over ;)

Heb ik gelezen inderdaad :j

Het is écht waar, als een paard er vandoor gaat in blinde paniek,
dat NIKS ze tegenhoud. Dus ook geen stuk ijzer in de mond. Dus waarom
dan een stuk ijzer in de mond stoppen? En naar mijn mening moet dressuur
ook net zo goed bitloos kunnen. Als dressuur op de correcte manier gereden
wordt, moet het net zo kunnen. Waarom zoveel ijzer nodig?
Sporen om hulpen te verfijnen >;) --> Gewoon harder prikken zodat hij beter
reageert. En een bit is ook om hulpen te verfijnen toch? --> het doet gewoon
meer pijn, en dat zorgt ervoor dat een paard in de krul gaat lopen. Omdat hij
daar in de meeste gevallen gewoon een gesleurd/gezaagd wordt.

En nu wil ik niet meteen iedereen over me heem met de woorden: 'Ja maar,
zo doe ík het niet hoor!' Ik ben gewoon tegen het gebruik van een bit, omdat
het gewoon nergens voor nodig is.

Kan íémand mij een goed argument geven waarom mét bit beter is dan zonder?
En dan ga ik dus uit van goed bitloos gebruik, dus niet aangesnoerd.

Het verschil is, dat jullie zo wanhopig zoeken om bitgebruikers om te praten naar bitloos rijden en dat de bitgebruikers respect hebben voor de bitlozen onder ons. Zonde.

Het gaat er mij niet om wat beter is, het is maar net wat je zélf prefereert en waar je paard zich goed bij voelt. Ik voel me beter bij een bit en mijn paard heeft ook nog niet geklaagd dus ik zou niet weten waarom ik ineens bitloos zou moeten gaan waar ik 1. niets van ken en dus geheid fout zal doen
2. me niet goed bij voel.

Ik kan ook goed bitgebruik gaan vergelijken met slecht bitloos gebruik. Maar word een van ons daar beter van?

Leg mij maar eens uit waarom je zo wanhopig wil bewijzen dat bitgebruikers onwetende mishandelaars zijn. Want dat is wel wat je hier onrechtstreeks beweerd.

Zoals Kazary ook zegt: mijn merrie moet ik opletten dat ik het bit niet goed doe als ze er bij kan want die hapt letterlijk in haar bit..... En dat deed ze van begin af aan al. (terwijl dat toen toch echt niet het toonbeeld van een opgevoed gewoonte dier was dat "voor het baasje" naar het bit hapte.)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:50

Kazary '' :Paarden zijn gewoontedieren. Mijn paard hapte ook altijd haar bit in, maar dat was dus ook gewoon een gewoonte. Paarden gaan toch ook naar hun stal omdat dat de plek is waar ze eten krijgen? Maar vindt een paard het leuk om urenlang stil te staan? Nee. ;) Is een ander voorbeeld, maar dus wel een voorbeeld van gewoontes die paarden aannemen.

Ik zeg ook niet dat bitloos nooit pijn doet. Kijk, als je een hack neemt met een dun touwneusriempje en je snoert hem eens lekker aan en gaat er vervolgens een uur aan zitten zagen, dan doet dat minstens zoveel pijn als mét bit. Maar weetje? Bij een bit, als je de teugels loslaat, is er nogsteeds druk op de mond. Bij bitloos (goed gebruik), als je de teugels loslaat, is de hele druk weg. En er zijn genoeg test die vertellen hoeveel pijn een bit doet bij een paard, en hoeveel KG gewicht er al op de mond komt als een ruiter rijdt met een zachte hand. Vind ik al redenen genoeg om gewoon nooit meer een bit in de mond van mijn paarden te hangen. Dat anderen dat wel doen, prima, maar ik niet, en daar zijn zoveel goede redenen voor. :)

Ayasha
Blogger

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:51

sodeletuut lees mijn bericht eens, die van mij kon het niet uit gewoonte doen want die had op dat moment al vijf jaar niets meer gedaan omdat ze baaslief het ziekenhuis ingewerkt had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:52

kazary schreef:
Die mening mag jij hebben. Ik denk daar echt anders over. Genoeg paarden die hun bit inhappen. Zouden ze echt doen met de associatie van pijn.
Ik heb overigens niets tegen bitloos, maar wel tegen dat ene bit altijd pijn doet en dat bitloos geen pijn doet.
Het ligt aan de rijstijl, wat e ook doet.

ook een leuke site
http://www.paralelli.eu/bitloos.htm

Ik ehb even gelezen, en iets waar ik echt niet tegen kan is dat er staat dat je een bit ndoig hebt om aan de teugel te rijden!! Zonder bit is dat veel moeilijker! ( laat dat nou bij mij net andersom zijn )
Dan doe je toch iets niet goed, want zoiets doe je niet met je handen maar het rijden van achter naar voren! Daar heb je gen bit voor nodig! En dat is dus typisch iets van verkeerd bit gebruik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:53

Pharagirlke, waar zie jij dat ik mensen ompraat? volgens mij zeg ik toch echt heel wat anders! En kan je ook lezen dat ik niet tegen bit gebruik ben! Beter lezen ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:53

Dat is een stukje waar ik me ook niet in kan vinden. Zowel met bit als zonder gaat me even goed af. Maar wat ze schrijft over de pijnprikkels kan ik me wel goed in vinden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:54

pharagirlke schreef:
Het verschil is, dat jullie zo wanhopig zoeken om bitgebruikers om te praten naar bitloos rijden en dat de bitgebruikers respect hebben voor de bitlozen onder ons. Zonde.

Het gaat er mij niet om wat beter is, het is maar net wat je zélf prefereert en waar je paard zich goed bij voelt. Ik voel me beter bij een bit en mijn paard heeft ook nog niet geklaagd dus ik zou niet weten waarom ik ineens bitloos zou moeten gaan waar ik 1. niets van ken en dus geheid fout zal doen
2. me niet goed bij voel.

Ik kan ook goed bitgebruik gaan vergelijken met slecht bitloos gebruik. Maar word een van ons daar beter van?

Leg mij maar eens uit waarom je zo wanhopig wil bewijzen dat bitgebruikers onwetende mishandelaars zijn. Want dat is wel wat je hier onrechtstreeks beweerd.

Zoals Kazary ook zegt: mijn merrie moet ik opletten dat ik het bit niet goed doe als ze er bij kan want die hapt letterlijk in haar bit..... En dat deed ze van begin af aan al. (terwijl dat toen toch echt niet het toonbeeld van een opgevoed gewoonte dier was dat "voor het baasje" naar het bit hapte.)

Ten eerste praat ik niemand om om bitloos te gaan rijden. Prima, jij met bit, ik zonder bit, klaar toch?
Ik geef alleen mijn mening over een bit. :)

Mijn paard was met bit ook braaf, maar ik ben me eens gaan verdiepen over wat een bit allemaal kan
aanrichten in een paardenmond. En ik voelde mijzelf niet 'bevoegd' om een bit te gebruiken. Dat is
gewoon niet eerlijk vind ik. En dat terwijl ze gewoon ontzettend braaf was met bit :j

En nogmaals, ik zeg niet dat bitgebruikers onwetende mishandelaars zijn, natuurlijk niet.
Iedereen wil toch het beste voor z'n paard? En ik ook. Jij vast en zeker ook. Ik vind mensen die een bit
gebruiken geen mishandelaars en ik verwijt ze ook niets, maar ik ben zelf gewoon tegen bit gebruik, prima toch?
Ik heb een duidelijke mening over een bit, maar dat neemt niet weg dat ik ook gewoon jaren met bit gereden heb.
Ik heb me gewoon verdiept in bitten, en ben er toen op uit gekomen dat goed bitloos gebruik beter is dan goed
bitgebruik. MIJN mening. Als iedereen dat respecteerd vind ik dat fijn. Ik respecteer en accepteer bitgebruikers ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:55

@ Pharlagirlke, ook vegrleijk jij t bitloze met het bit, terwijl ik opmaak dat je t bitloze nog niet eens hebt uigeprobeerd, hoe kan je dan een oordeel geven? Tuurlijk klaagt je paard niet als ie geen last heeft van t bit.
Maar misschien ( met nadrik op misschien ) voel je wel verschil als je bitloos eens probeerd!
Dan pas kan je een oordeel geven!
En dan bedoel ik ook niet een simpel stalhalstertje maar een goed hoofdstel waar je goed mee bitloos kunt rijden :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:56

Gewoontedier, dat kan.
Toch steek er bij ons op stal geen 1 zelf zijn neus in het halster, terwijl ze dan naar de weide mogen

Hoe kan de hele druk nou weg zijn? Zweeft jou optoming aan helium ballonnetjes ;)
Er is altijd druk, zelfs op een gewoon halster in de weide. Het heeft altijd punten waar het rust op het paardenhoofd.
Jou kleding doet jou toch ook geen pijn als het past, als jij een lepel in je mond steekt en hem in je mond houd doet hij ook geen pijn, waarom zou een bit dan wel pijn doen als het past?
Laatst bijgewerkt door kazary op 28-01-09 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:56

pharagirlke schreef:
sodeletuut lees mijn bericht eens, die van mij kon het niet uit gewoonte doen want die had op dat moment al vijf jaar niets meer gedaan omdat ze baaslief het ziekenhuis ingewerkt had.

Ik denk niet dat een paard zomaar iets vergeet. Dus ook dat niet.
Als een paard vroeger mishandeld is, en altijd op z'n hoofd geslagen is, en je gaat daar 5 jaar later weer naartoe (terwijl hij niks gedaan heeft, gewoon op de wei gestaan heeft) en als je dan dezelfde beweging maakt als degene die hem sloeg, dan zal hij weer wegduiken. Dus ik denk niet dat een paard iets zomaar vergeet. Maarja.. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:58

Daarmee heb je nog altijd niet verklaart waarom ik moet opletten met mijn vingers als mijn missy haar bit ziet glanzen.... := Kennelijk zijn er dus wel paardenbeesten die mits een voorzichtige ruiterhand geen enkel probleem hebben met het bit?

Ik heb niets tegen bitloos, integendeel, vind het altijd mooi om te zien. Echt, ik kan zijn naam met de beste wil van de wereld niet schrijven, maar die meneer die prachtige dingen doet zonder hoofdstel of zadel (hoge dressuuroefeningen enz) heb ik echt een enorm respect voor.... nevrozki oid? (zo klinkt het iig :o kan het echt niet onthouden hoe je het schrijft)

Maar ik snap ook dat er mensen zijn die zich daar simpelweg niet goed bij voelen.... Of een bit altijd pijn doet? Geen idee, betwijfel het eerlijk gezegd... Maar er is nog geen enkel paard geweest dat het me vertelde dus zeker weten kan ik het natuurlijk niet.

Cinnepin: en daar vergis je je :D Rijd hengstjelief geregeld zonder bit ;) Maar voor hem werkt het en bij hem voel zowel ik als hij zich er goed bij....

sodeletuut: beest was amper opgeleerd. :+ Het is niet voor niets dat die dame vijf jaar op weide heeft gestaan terwijl het een super (vrij)springer was en ze ook nog een leuk staaltje dressuur kan lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:01

@ Paharagirlke ok dan heb ik t vekreerd begrepen, ik dacht dat ik t hier uit op kon maken :

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:01

kazary schreef:
Gewoontedier, dat kan.
Toch steek er bij ons op stal geen 1 zelf zijn neus in het halster, terwijl ze dan naar de weide mogen

Hoe kan de hele druk nou weg zijn? Zweeft jou optoming aan helium ballonnetjes ;)
Er is altijd druk, zelfs op een gewoon halster in de weide. Het heeft altijd punten waar het rust op het paardenhoofd.
Jou kleding doet jou toch ook geen pijn als het past, als jij een lepel in je mond steekt en hem in je mond houd doet hij ook geen pijn, waarom zou een bit dan wel pijn doen als het past?

Ja druk blijft natuurlijk altijd wel. Maar ik bedoel mee dat de pijnprikkels dan wegvallen.
Als je een paard mét bit mét druk rijdt, en dan loslaat, voelt hij nogsteeds de pijnprikkels van het bit. (een paardenmond is stukken gevoeliger dan neus)
Als je een paard zonder bit met druk rijdt, en dan loslaat, zijn er geen pijnprikkels meer. Natuurlijk voelt hij het hoofdstel nog wel, maar geen pijn meer.
Dat is het verschil. Ik zal even kijken of ik dat artikel kan vinden op internet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:04

pharagirlke schreef:
Daarmee heb je nog altijd niet verklaart waarom ik moet opletten met mijn vingers als mijn missy haar bit ziet glanzen.... := Kennelijk zijn er dus wel paardenbeesten die mits een voorzichtige ruiterhand geen enkel probleem hebben met het bit?

Ik heb niets tegen bitloos, integendeel, vind het altijd mooi om te zien. Echt, ik kan zijn naam met de beste wil van de wereld niet schrijven, maar die meneer die prachtige dingen doet zonder hoofdstel of zadel (hoge dressuuroefeningen enz) heb ik echt een enorm respect voor.... nevrozki oid? (zo klinkt het iig :o kan het echt niet onthouden hoe je het schrijft)

Maar ik snap ook dat er mensen zijn die zich daar simpelweg niet goed bij voelen.... Of een bit altijd pijn doet? Geen idee, betwijfel het eerlijk gezegd... Maar er is nog geen enkel paard geweest dat het me vertelde dus zeker weten kan ik het natuurlijk niet.

Cinnepin: en daar vergis je je :D Rijd hengstjelief geregeld zonder bit ;) Maar voor hem werkt het en bij hem voel zowel ik als hij zich er goed bij....

sodeletuut: beest was amper opgeleerd. :+ Het is niet voor niets dat die dame vijf jaar op weide heeft gestaan terwijl het een super (vrij)springer was en ze ook nog een leuk staaltje dressuur kan lopen ;)

Nee dat is waar. Misty heeft ook geen problemen, en ook nooit problemen gehad met het bit. Ik was degene die er problemen mee had.
Ik wil het gewoon zelf niet. Maar Misty heeft nooit geklaagt hoor. :)

Haha ik weet wie je bedoelt, ik kan de naam ook niet typen :=

Sorry, ik had een beetje een verkeerd beeld van je, maar lees dat jij ook wel eens bitloos rijd. Dus dat je wel ervaring hebt met beide :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:05

Ja, maar ik rijd niet met bitloze optoming, rijd gewoon zonder optoming, omdat ik, zoals ik al zei, geheid wat fout zou doen met die bitloze optoming :') Dus weet niet of dat er ook onder valt? (dus ook niet met halster oid)

Cinnepin; zie hier boven verduidelijking. Beetje fout uitgedrukt ;) De merrie zou ik dus nooit van mijn leven opkruipen zonder bit (of ze moet in de komende jaren verstand gaan krijgen maar... Daar ziet het vooralsnog niet naar uit :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:06

[EJL-ITP] Fjord, een jaar lang, verbetering?
Hier kan je goed zien wat t bitloze voor effect heeft op mijn pony!
De 1e foto's was ik net over gestapt op bitloos ( de 1e bitloze foto's dan ) dus daar was t wat vreemd voor dr, kan je ook zien, na een tijd eraan gewend te zijn loopt zij imo veel beter toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:07

pharagirlke schreef:
Ja, maar ik rijd niet met bitloze optoming, rijd gewoon zonder optoming, omdat ik, zoals ik al zei, geheid wat fout zou doen met die bitloze optoming :') Dus weet niet of dat er ook onder valt? (dus ook niet met halster oid)

Gast9373; zie hier boven verduidelijking. Beetje fout uitgedrukt ;) De merrie zou ik dus nooit van mijn leven opkruipen zonder bit (of ze moet in de komende jaren verstand gaan krijgen maar... Daar ziet het vooralsnog niet naar uit :') )

ok :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:07

Ja dat vind ik er ook wel onder vallen. Iig anders dan met bit.
Dat betekend dat jij het bit iig niet op een verkeerde manier gebruikt.
Niet als rem of dwangmiddel, omdat je dus waarschijnlijk op je zit
ook kan remmen en sturen etc. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:08

En daar kan ik me dus niet in vinden. Het is natuurlijk grote onzin dat pijnprikkels wegvallen bij bitloos en niet bij een bit als je hetzelfde met de handen doet.
Het is toch raar dat de pijnprikkels dan doorgaan?? Nogmaals, pak een lepel in je mond, als je daar op drukt kun je dat naar vinden, druk je niet meer is het niet meer naar.
Druk met iets op je neus, kun je dat ook naar vinden, druk je niet meer is het ook over. De zenuwen in de mond gaan echt niet door met prikkelen als de druk weg is. Dat kan echt niet!
En ook is een mond niet gevoeliger dan een neus. Dat zie je ook duidelijk in de link die ik gegeven heb. Zenuwen geven de prikkels door. Op de neus lopen net zoveel zenuwen, dus er kunnen net zoveel pijnprikkels door gegeven worden. Ik kan zelfs niet begrijpen hoe mensen zoiets onlogisch kunnen beweren.
Nogmaals, niets tegen bitloos, wel tegen onlogische beweringen. Pijn is pijn, en dat gaat niet door in het ene stuk van het lijf en het andere niet. Zo werkt pijn niet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:09

Cinnepin schreef:
De 1e foto's was ik net over gestapt op bitloos ( de 1e bitloze foto's dan ) dus daar was t wat vreemd voor dr, kan je ook zien, na een tijd eraan gewend te zijn loopt zij imo veel beter toch?

Dat zegt niets, sorry. Ik bedoel over wel of geen bit. wel over het rechtrichten en een betere instructie.
Laatst bijgewerkt door kazary op 28-01-09 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:10

Tuurlijk, ben er van overtuigd dat sommige paarden dat bit gewoon verfoeien en daarvoor is bitloos heel fijn... Maar om, zoals hier in het topic voorgesteld moet worden, met bit te verbieden... Tja dat stuit me tegen de borst want dat valt bij mij dan weer onder het beperken van de keuzevrijheid.... En sommige paarden zijn nu eenmaal niet geschikt voor bitloos :(:)

sodeletuut: als de merrie (die af en toe de hulpen nog wel eens vergeet) niet reageert op het terugzitten en ik zeg "ho" staat ze stil :') Dus ik rijd inderdaad heel erg op mijn zit. Daarna op stem, en daarna pas op bit. Bit is meer iets dat ik "achter de hand" heb.

kazary; mond is natuurlijk wel een stuk gevoeliger, en ik zie hier niemand beweren dat als je te hard bent met bitloze optoming, je je paard geen pijn zou doen.... Harde handen blijven harde handen, maar paarden met erg gevoelige mondjes kunnen beslist baat hebben bij bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:12

kazary schreef:
En daar kan ik me dus niet in vinden. Het is natuurlijk grote onzin dat pijnprikkels wegvallen bij bitloos en niet bij een bit als je hetzelfde met de handen doet.
Het is toch raar dat de pijnprikkels dan doorgaan?? Nogmaals, pak een lepel in je mond, als je daar op drukt kun je dat naar vinden, druk je niet meer is het niet meer naar.
Druk met iets op je neus, kun je dat ook naar vinden, druk je niet meer is het ook over. De zenuwen in de mond gaan echt niet door met prikkelen als de druk weg is. Dat kan echt niet!
En ook is een mond niet gevoeliger dan een neus. Dat zie je ook duidelijk in de link die ik gegeven heb. Zenuwen geven de prikkels door. Op de neus lopen net zoveel zenuwen, dus er kunnen net zoveel pijnprikkels door gegeven worden. Ik kan zelfs niet begrijpen hoe mensen zoiets onlogisch kunnen beweren.
Nogmaals, niets tegen bitloos, wel tegen onlogische beweringen. Pijn is pijn, en dat gaat niet door in het ene stuk van het lijf en het andere niet. Zo werkt pijn niet.

Hier wil ik wel even op reageren, een bit ligt niet los in de mond ( zoals jij vergelijkt met een lepel ) een bit hangt aan de bakstukken dus geven die druk af ookal heb je de teugels los, dus een soort van spanning. Bij een bitloos hoofdstel als je de teugels los gooit heb je nergens spanning op.
ik wil niet zeggen dat een bit per defenitie pijn doet, dat weet ik niet, maar wel dat t vaker druk geeft. Eigenlijk altijd dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:12

kazary schreef:
Anoniem schreef:

Dat zegt niets, sorry.

en waarom zegt t niets? Vind jij haar met bit netzo ontspannen lopen als zonder bit?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:16

Heb een edit gedaan, ik drukte op verzenden in plaats van op voorbeeld en toen was het al weg.

Bak stukken horen geen smiley in de paardenmond te geven, dus ook daar geen pijn. Druk, maar is lichte druk erg dan?
Mijn horloge drukt ook, mijn kleding ook, het zadel, ook boomloos, drukt ook, alles heeft druk. Maar druk is geen pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:19

Ok ik snap dat je doelt op betere instructie :) Tuurlijk helpt dat ook mee. Maar dat neemt niet weg dat ze met bit wel haar hoofdje schud en sterren kijkt, en zonder bit niet.
Ik denk dat als ik dit had gedaan MET bit dat ik dit niet voor elkaar kreeg,
zoals ik al aangaf pas longeerde ik haar met bitje om te kijken of t toen een gibtsprobleem was of t bit en weer keek ze sterren, bit eruit en ze deed t niet :)