Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:51

Pletje123 schreef:
Charlenexx schreef:
Hoe kun je dat nou zeggen?? Als het niets uit zou maken dan zouden er ook niet zoveel prijsverschillen zijn dan zouden er geen paarden van een paar miljoen rond lopen en paarden van 500 euro...

En de prijs beslaat toch ook het karakter? Ik heb een gruwelijk verwend eigenwijs dier gehad en die kon ik inderdaad goedkoper krijgen omdat ie gewoon lastig was. maar het is me wel gelukt en die heb ik toen wel duur kunnen verkopen.

Nu heb ik er 1tje die 5 is en 20000 euro kost. Hij springt B, waarom zo duur? Omdat het een ontstellend slim en werkwillig paard is met gigantische techniek en vermogen. Daar betaal je voor.

Dat is dan de verwachting dat hem zo duur maakt. Dat snap ik wel hoor :) Maar het punt wat Relaxed denk ik bedoelt, is dat zo'n jong duur paard zich nog helemaal niet bewezen heeft. Je kunt wel verwachten dat hij het straks super gaat doen, maar misschien heeft zo'n dier toch niet het laatste aan vermogen voor in de top. Het blijven verwachtingen en geen zekerheden bij zulke jonge en onervaren paarden.

Tuurlijk das altijd. Het blijft hoe dan ook een gok. Maar de kans dat deze het goed gaat doen is gewoon groter dan bij een goedkopere. Dat is toch logisch? Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar een goedkoop paard heeft gewoon zn beperkingen. Realiteit.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:53

Relaxed schreef:
Charlene, je rukt mijn laatste zin nu een beetje uit zijn verband.. Het gaat mij erom dat er voor de prijs van een 4 jarige VOORAL wordt gekeken naar de gangen (karakter is nou eenmaal nog lastig te bepalen, je weet nog niet wat ze gaan doen als je ze aan het werk gaat zetten..) en of hij met die gangen wel of niet hoog in de sport kan komen. Dan koop je een 4 jarige voor 10000 euro met die geweldige gangen en zodra ze in het M komen (en vaak toch eens een beetje aan het werk moeten) blijken ze ineens niet zo graag aan het werk te gaan en dan kom je met hangen, wurgen en veel gevecht moeizaam het Z in..

Vandaar mijn opmerking dat de prijs niet per definitie zegt dat een paard wel of niet Z kan lopen. Er komen namelijk toch echt nog tig andere factoren bij kijken..

Nee al die andere factoren maken uit of ie het gaat doen of niet en al die andere factoren bepalen de prijs.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:58

Citaat:
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar een goedkoop paard heeft gewoon zn beperkingen. Realiteit.

Als je het niet met zekerheid kan zeggen dan moet je dat vooral niet doen.

Goedkoop paard of niet, het ging mij om jongen beesten waar veel geld voor wordt gevraagd.
Heeft niks met beperkingen te maken, een paard met de juiste potentie komt met een niet juiste ruiter ver.

Heel veel paarden met matig gangwerk maar met veel begeleiding lopen Z of hoger dus die beperking zie ik niet zo

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:02

Tja, maar het duurt zowiezo langer.
Maakt ook niet uit als je van het paard houdt.
Paarden die alles mee hebben, lopen makkelijker door de proeven heen en zijn daarom duurder.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:03

tita schreef:
Citaat:
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar een goedkoop paard heeft gewoon zn beperkingen. Realiteit.

Als je het niet met zekerheid kan zeggen dan moet je dat vooral niet doen.

Goedkoop paard of niet, het ging mij om jongen beesten waar veel geld voor wordt gevraagd.
Heeft niks met beperkingen te maken, een paard met de juiste potentie komt met een niet juiste ruiter ver.

Heel veel paarden met matig gangwerk maar met veel begeleiding lopen Z of hoger dus die beperking zie ik niet zo

"Ik kan het niet met zekerheid zeggen" dat ging over mijn eigen paard.

Een goedkoop paard heeft gewoon beperkingen want als ie dat niet zo hebben dan zou die net zo goed zijn als dat dure paard en dan zou het allemaal nergens meer op slaan.

En wat jullie denken ik bedoelen zijn de dure paarden bij handelsstallen die gewoon way overpriced zijn omdat ze op die stal staan en rijke klanten krijgen die ze allemaal een oor aannaaien omdat die wat duurs willen.

Ik heb het gewoon over dure paarden die duur zijn omdat ze gewoon GOED zijn.

Die Z+ paarden waar jij het over hebt die alle begeleiding nodig hebben omdat ze zelf niet getalenteerd genoeg zijn hebben toch beperkingen dan? het trainen duurt langer, je moet als ruiter véél kundiger zijn en uiteindelijk zullen zijn gangen het nooit niet halen bij die van een Jazz x Sandro Hit met mega veel talent van zichzelf.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:04

:=

zouden een nieuw topic moeten openen met links van bokt HS en marktplaats en dan discussieren waarom de prijs goed is of veels te hoog.

Net keek ik in een profiel van iemand..te koop paard aardig niks bijzonders moet 3 worden heeft prok vraagprijs 12000

tita

Re: Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:06

Nou ik kan je ff vertellen dat veel prijzen van grote handelsstallen over price zijn

Jawel een knol Lambrusco werd gekocht voor 5000 gulden en ging 3 maanden later weg naar Amerika voor 80.000 gulden ......tuurlijk veel potentie dat paard

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:06

Tita ik zit net ook te kijken een 4 jarige Trento B die B dressuur loopt. 17500 euro. Maar als je dan naar de gangen van dat paard kijkt en dan gaat kijken naar die Indoctro x Ramiro die Z loopt en zelfde prijsklasse zit. Dan begrijp je toch wel waarom ze dat geld vragen?

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:08

Over crisis gesproken, Amerika typte je toch?

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:09

tita schreef:
Nou ik kan je ff vertellen dat veel prijzen van grote handelsstallen over price zijn

Jawel een knol Lambrusco werd gekocht voor 5000 gulden en ging 3 maanden later weg naar Amerika voor 80.000 gulden ......tuurlijk veel potentie dat paard

Tuurlijk dat hou je altijd ook waar ik werkte betaalde je ook gewoon voor de naam van de stal. maar aan de andere kant moetj e niet vergeten dat die eigenaren van die stallen ook keihard hebben gewerkt om zon status te verwerven. Dus mogen ze daar ook wat voor vragen? En blijkbaar zijn er zat mensen die daarvoor willen betalen. Alleen particulieren moeten niet gaan denken dat ze hetzelfde zijn en ook dat geld gaan vragen en dat zie je steeds vaker gebeuren... Die mensen missen gewoon de essentie van een goede handelsstal.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:13

Charlenexx schreef:
Tita ik zit net ook te kijken een 4 jarige Trento B die B dressuur loopt. 17500 euro. Maar als je dan naar de gangen van dat paard kijkt en dan gaat kijken naar die Indoctro x Ramiro die Z loopt en zelfde prijsklasse zit. Dan begrijp je toch wel waarom ze dat geld vragen?

:= nee 4 jaar B dressuur ik vind dat typisch te veel en ik zie ook geen foto dan kun je beter zien of dat paard je aanspreekt.
Hier speelt men in op de ouders, goede ouders wil niet automatisch zeggen dat een paard ook goed kan lopen

Als een paard je echt aanspreekt ben je al bereid meer te betalen dan iemand die het maar een gewoon paard vind

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:15

Ik vind zelfs de prijzen die jullie 'normaal' vinden al veel te veel.
Nu ben ik belg, dus misschien ligt het daaraan?

Ik ben de afgelopen tijd met een goeie vriend wel eens wat paarden gaan kijken. Hij is (bij voorkeur) op zoek naar een jonge zadelmakke fijn te rijden merrie, niet te groot, niet te klein. Mag een leuk papiertje bij en moet goed gebouwd zijn. (ivm eventuele fokambities)
Nu heb ik al een heel stel fijne paarden zien passeren.
De laatste was een 5 jarige bwp-merrie die een aardige sprong kon maken, wedstrijdervaring had (cross) en prachtig was om te zien. Vraagprijs 6000 euro. (En dat was dus maar de vraagprijs hé ;) ) Was ik degene geweest die op zoek was, strikje erom en ze had mee gemogen.

Ik kom ook wel eens op een fokkerij/springstal. Daar loopt niet bepaald rommel rond. Nochtans 3-jarigen heb je daar wel vanaf 3000. Daar kan je dan gerust de basissport mee in. (En ja dus ook Z)

Zoeken jullie gewoon in het verkeerde land ofzo?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:19

Schijnbaar :P

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:22

Ow , ja gebied mij ook nog te vertellen dat ik geld nodig had en dus een paard moest verkopen (met bloedend hart) maar nooit beneden de waarde.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:27

Een duur paard geeft geen garantie voor veel vermogen. Er zit nl ook nog iemand op wanneer dat paard met z'n dure lijf die proef loopt. Een goedkoop paard met leuke gangen en een goede ruiter kan nog weleens verrassend ver komen. Ik ken toch wel aardig wat paarden die weinig hebben gekost en toch leuk hebben gelopen. Mijn vroegere instructrice reed met haar paard van destijds 4000 gulden iedereen eraf in het ZZ-licht. Wie was er nou goed? Zij? Of had dat paard stiekem toch vermogen.
Wat verkoop betreft: mensen onderschatten en overschatten paarden. Als je een particulier treft die onderschat of voor dat goede tehuis gaat heb je geluk iets te vinden voor een goede prijs. Als je lang genoeg zoekt, geduld hebt en tijd vind je echt wel iets voor een redelijke prijs.
Wat die belachelijke prijzen betreft: het is maar net wat de gek ervoor geeft he! Tegenwoordig schijnt het vermelden van prijzen door mensen die net iets gekocht hebben net zo belangrijk te zijn dan de afstamming!
Als de gekken het straks niet meer geven omdat er een recessie is zakken de prijzen vanzelf! Maar aan de andere kant is dat voor het paardenwelzijn(qua ovewrschot etc) misschien geen fijne ontwikkeling.

@Joolien, ik persoonlijk vind 6000 eurovoor jouw paard nog een hoop geld, ik zou meer aan 4500 denken(bodemprijs dan wel). Maar dat is mijn mening.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:27

de prijzen zijn wel degelijk gedaald hoor de laatste tijd, alleen de prijzen voor de echte goede paarden blijven hoog gewoon omdat er niet heel veel van zijn. al moet ik zeggen dat er mensen zij ndie denken dat ze goud op stal hebben staan, wat weinig bijzonders is..

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:43

Waarom zouden de prijzen gedaald zijn? Omdat mensen geld nodig hebben?
Klinkt als broodfokkers en... tja , misschien 'n koopje?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:49

Pletje123 schreef:
Lante schreef:
Als de de dekgelden, voerprijzen, prijzen die veeartsen berekenen, startgelden op wedstrijden, kosten van het beleren etc etc etc naar beneden doen ivm met de kredietcrissis, dan kunnen mijn paarden ook wat goedkoper weg; eerder niet.

De prijs van een paard wordt niet enkel bepaald door de kostprijs van het dier, maar voornamelijk door de aanleg wat het heeft. Daarom kan je beter goede paarden op stal hebben, die zijn in kostprijs even duur (dekgeld, voer, opfok etc), maar in verkoopprijs veel meer waard en daar verdien je dus meer aan.

Als de kostprijs naar beneden gaat, kunnen zowel goede als minder goede paarden in prijs zakken. Dat heeft niks te maken met de kwaliteit, maar met de kosten van de opfok van een paard.

De kostprijs is een redelijk minimum bedrag voor een gezond recreatiepaard.
Alles wat het paard extra aan kwaliteit heeft moet je extra betalen, dat is logisch.
Als de kostprijs lager wordt, dan heb je meer marge om nog wat te zakken zonder meteen verlies te draaien dan wanneer je een paard verkoopt, dat geld voor de gewonere, maar ook voor de betere paarden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:51

Charaz schreef:
Nou liever niet zeg, krijg je straks net van die situaties als in Amerika... paarden aan de straatstenen niet kwijt en acties om voor weinig geld je paard te laten inslapen.

Bestaat dat echt???

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:57

Toch worden er ook nog veel paarden onder de kostprijs verkocht, doe ik ook wel eens al ik een heeeel fijn nieuw adres tref die niet zo'n groot budget hebben. Die luxe heb ik als hobbyfokker... Dus met een beetje geluk en inzicht kun je voor wat minder geld ook paarden kopen die Z kunnen lopen, op z'n minst Z dressuur (met de juiste ruiter of course).
Laatst bijgewerkt door Lante op 19-01-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:58

Vind, dat als je een paard of wat voor dier ook jezelf plechtig moet beloven er hoe dan ook, in wat voor omstandigheden er goed voor te zorgen.
In Amerika leven ze dus wel degelijk in n'n wegwerpmaatschappij.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:59

Ik heb hobbymatig ok wel paardjes gekocht, gefokt en verkocht, maar ik zal je zeggen, ik ben er geen cent rijker van geworden hoor. Het kost alleen maar...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:00

hoopvol schreef:
Waarom zouden de prijzen gedaald zijn? Omdat mensen geld nodig hebben?
Klinkt als broodfokkers en... tja , misschien 'n koopje?

nee niet omdat mensen geld nodig hebben omdat er weinig kopers zijn..

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:01

Realiseer me , dat dat hier ook zo is.
Aardig wat fokkers gesproken die wat merries moesten "opruimen"

Lante

Re: Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:07

Omdat de prijzen voor o.a. het voer zo hoog zijn. Ik heb 4 paarden en koop voor elke week 50 euro brok en vlas (en dat is dan nog goedkoop) en heb om de ongeveer 10 dagen een nieuw pak voordroog kuil van 25 eur per pak... Ik heb dus erg dure paarden :D

Paarden houden en fokken; het kost veel geld en het levert weinig op in verhouding. Een goeie eet net zoveel als een minder goeie, dus ik probeer alleen goeie paarden op stal te houden. :) De mindere gaan meestal voor een niet al te gek bedrag naar een amazone waarvan ik weet dat ze eruit kan halen wat erin zit. Dat geeft het me tenminste nog een fijn gevoel.