Het gevaar van bitloos rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Het gevaar van bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:51

Bandida schreef:
Hebben jullie geen zin om te stoppen met ruziën en jullie mening wat te onderbouwen?
Dat veel ruiters (bit of geen bit) zich niet bewust zijn van het belang voor een paard om een ruiter te leren dragen is een feit. En het is volgens mij ook zo dat dat probleem duidelijker zichtbaar is als je zonder die kennis bitloos gaat rijden. Als je er voor kiest om de voorkant niet meer te begrenzen moet je wel op een andere manier aan je paard duidelijk maken dat hij niet gewoon zijn neus achterna moet hollen Knipoog
Wat dan ook weer niet wil zeggen dat een op het bit leunend paard er beter aan toe is, oppervlakkig lijkt dat alleen maar zo.
Het gebrek aan kennis daarover is overal even groot vrees ik, bit of niet.

ik heb mijn mening onderbouwd met foto's en al............ wat wil je nog meer Haha! Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:52

Dorienn schreef:
hieruit kan ik jammer genoeg geen wetenschappelijke verklaring vinden over het waarom dat een paard niet op de voorhand mag lopen.

Dat is ook geen probleem zo lang je geen gewicht op zijn rug zet. Van zichzelf en met zichzelf alleen kunnen ze daar best tegen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:52

Bandida schreef:
Hebben jullie geen zin om te stoppen met ruziën en jullie mening wat te onderbouwen?
Dat veel ruiters (bit of geen bit) zich niet bewust zijn van het belang voor een paard om een ruiter te leren dragen is een feit. En het is volgens mij ook zo dat dat probleem duidelijker zichtbaar is als je zonder die kennis bitloos gaat rijden. Als je er voor kiest om de voorkant niet meer te begrenzen moet je wel op een andere manier aan je paard duidelijk maken dat hij niet gewoon zijn neus achterna moet hollen Knipoog
Wat dan ook weer niet wil zeggen dat een op het bit leunend paard er beter aan toe is, oppervlakkig lijkt dat alleen maar zo.
Het gebrek aan kennis daarover is overal even groot vrees ik, bit of niet.

Jij slaat de spijker op zijn kop. Helaas zie ik die houding vaak bij mensen die 'bekeren' tot bitloos. De argumentatie waarom is gewoon zo maf. Het is een excuus om niet meer te hoeven rijden. maar als je bet bit niet kon rijden, dan kan je dat zonder ook niet. En het maakt je geen haar beter. Maar dan krijg je weer dat jehova gedrag.

Dat is zo jammer, want dan is er weer een paard die op de voorhand door het bos mag sloffen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:54

Nog een belangrijk aspect bij de training van HKO paarden is de houding waarin het paard loopt. HKO wordt in de meeste gevallen veroorzaakt doordat het paard te veel op de voorhand loopt. Op het moment dat wordt begonnen met het opbouwen van de training is het dus ook zaak om het paard te leren meer op de achterhand te lopen. Hierdoor worden de krachten op de voorhoeven (in galop zo'n 4x het lichaamsgewicht per hoef!) beduidend minder, waardoor de kans op (verdere) schade ook aanzienlijk afneemt

dit staat dan weer wat verder in de tekst, was nog niet helemaal klaar met lezen.
maar dan is het nog onduidelijk voor mij; van nature loopt een paard met 2/3 op de voorhand.
Als je van de training al meepakt dat het paard op de voorhand mag lopen en deze dus zodanig versterkt, kan er dan hko oplopen??

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:56

Bandida schreef:
Dorienn schreef:
hieruit kan ik jammer genoeg geen wetenschappelijke verklaring vinden over het waarom dat een paard niet op de voorhand mag lopen.

Dat is ook geen probleem zo lang je geen gewicht op zijn rug zet. Van zichzelf en met zichzelf alleen kunnen ze daar best tegen.

en waarom kunnen ze er wel/niet tegen. dat is nl wat ik zoek Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:57

onmdat de lijfelijke belasting dat niet toelaat Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:59

Bandida schreef:
Dorienn schreef:

De achterhand is de sterkere hand van het paard. Het meeste van zijn gewicht zit op voor, en dan gaan wij daar als mens ook nog eens op zitten. Gooi daar de natuurlijke scheefheid van een paard bij en dan zul je zien dat een been, of een schouder wordt overbelast. Dan krijg je onregelmatigheden, peesblesures, hko, rugproblemen. Het ene paard is sterker dan de andere, dus niet ieder paard krijgt het direct. Soms heeft zo'n paard de mazzel dat er niet veel mee gedaan wordt, de belasting is dan niet groot genoeg om echt schade te kunnen doen. Maar soms is de belasting wel hoog, en dan openbaren dit soort kwalen zich vaak.

Daarom zijn dit soort paarden (mits de schade niet te erg is) ook gewoon weer goed te rijden. Helaas gaan er veel naar de slager, of nog erger... moeten ze jaren lang doorhobbelen omdat de ruiter er niet eens wat van merkt. En als de ruiter dan ook nog denkt dat hij goed bezig is, alleen maar omdat het bit er niet in zit.... Of nog leuker... dat alle problemen opgelost zijn omdat het bit er uit is. Tja, dan houdt het gewoon op.

De sterkere hand is achter, en daarom moet het extra gewicht die kant op. Wij tillen toch ook met goed ruggebruik? Anders krijg je problemen, dat is met je paard niet anders.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:00

KiWiKo schreef:

jep, maar lijfelijke belasting kan opgebouwd worden, en die belasting wordt ofwel door voor- ofwel door achterhand gedragen. hoe zijn ze erop gekomen wat het beste is ?

edit: dankjewel esperanza, goed uitgelegd. maar dat zou dan wel betekenen dat een paard dat miniem gewicht moet dragen eig op de voorhand mag vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:05

Afbeelding gebruikt idd geen achterhand Tong uitsteken En ga nu weer niet over de voorkant beginner, dit is mijn vriend en rijd nauwelijks, hij was hier aan t uitstappen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:15

Dorienn schreef:
KiWiKo schreef:

jep, maar lijfelijke belasting kan opgebouwd worden, en die belasting wordt ofwel door voor- ofwel door achterhand gedragen. hoe zijn ze erop gekomen wat het beste is ?

edit: dankjewel esperanza, goed uitgelegd. maar dat zou dan wel betekenen dat een paard dat miniem gewicht moet dragen eig op de voorhand mag vallen.

Lijfelijke belasting kan idd opgebouwd worden. Dat doen we ook in de endurance. Je traint de motor (=conditie), maar ook de carrosserie (= het lijf, spieren, pezen ed.) Maar ook in de endurance zie je dat er veel fout gaat in de carrosserie. De motor blijft het wel doen, maar het lijf is vaak niet sterk genoeg, of wordt te snel opgebouwd en dat levert problemen op. Maar die problemen zijn lange termijn problemen en die openbaren zich ook pas later. Conditie kan vrij snel opgebouwd worden, dus daar vergissen veel mensen zich in. Ze gaan dus te hard.

Ook het opbouwen van een goede houding en een goed gebruik van het lijf gaat langzaam. Voor welke tak van sport je ook traint, de basis is dat gymnastiseren en het verplaatsen van het gewicht. Dat is het in balans rijden van een paard. Hoe ze het ooit hebben uitgevonden? Logisch nadenken en er zal vast onderzoek naar gedaan zijn. Maar de praktijk laat ook zien dat het nodig is. Veel klinieken staan vol met overbelastingsproblemen aan het been en rugwerk. Echt goed gereden paarden die fijn door hun lijf lopen zijn toch wel schaars.

De reden van al dat natuurlijke gewicht op de voorhand is het vlucht mechanisme. Het paard moet snel kunnen vluchten. Naar voren kunnen vallen is snel weg zijn. En dan flink stuwen met die achterbenen... Omdat wij er op zitten willen we dat de benen gaan dragen. De rug is er namelijk niet voor gemaakt. Die kan dat niet dragen en dus moeten de achterbenen dat doen.

En Cinnepin, leuke foto, maar als ik mijn paard zo fotografeer, zet hij zijn achterbeen onder zijn oor. Vanuit die hoek kan je weinig zeggen, maar wel dat het achterbeen nog niet onder de ruiter komt. Het andere achterbeen staat ook ver buiten zijn frame. Dus niet (genoeg) op het achterbeen. Sorry. Maar ik heb ook wel slechter gezien. Ach gut
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 13-11-08 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:17

ja en zo kan je aan de gang blijven he? je ziet toch duidelijk achterbeen gebruik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:18

laten we zeggen he dat mijn paard met haar achterbenen in of net iets over het afdrukje van haar voorbenen komt! dan gebrukt ze toch echt genoeg achterhand Lachen en als dat op een foto niet te zien is kan dat een moment opname zijn, en je kan dit geloven of niet, das niet mijn probleem Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:21

Nee, dat is niet jouw probleem maar wat we tot nu toe hebben gezien wordt wel over enige tijd het probleem van je paard, al te helaas.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:22

Cinnepin schreef:
laten we zeggen he dat mijn paard met haar achterbenen in of net iets over het afdrukje van haar voorbenen komt! dan gebrukt ze toch echt genoeg achterhand Lachen en als dat op een foto niet te zien is kan dat een moment opname zijn, en je kan dit geloven of niet, das niet mijn probleem Lachen

Net iets over de afruk zegt niets. Dat betekend in dit geval dat het voorbeen dus niet snel genoeg 'weg' was. Ook die staat nog dragend onder de massa, terwijl die al weer opgetild had moeten zijn. Je kunt juist heel veel zien in zo'n momentopname. Overstappen, is dus 'highly overrated'. Je moet kijken naar de driehoekjes die gevomd worden door de benenparen. Die moeten alle drie even groot zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:23

Klinkt als tactfouten, he Esperanza...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:25

Ja, en die zie je tot op hoog niveau, dus die ga ik Cinnpin niet kwalijk nemen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:46

Esperanza schreef:
Anoniem schreef:

Net iets over de afruk zegt niets. Dat betekend in dit geval dat het voorbeen dus niet snel genoeg 'weg' was. Ook die staat nog dragend onder de massa, terwijl die al weer opgetild had moeten zijn. Je kunt juist heel veel zien in zo'n momentopname. Overstappen, is dus 'highly overrated'. Je moet kijken naar de driehoekjes die gevomd worden door de benenparen. Die moeten alle drie even groot zijn.

hmm de driehoekjes, zoiets?
Afbeelding

overigens weet ik dat t zadel hier tever naar voren ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:59

wel typiscjh, er word niks meer gezegt terwijl er sowieso nog 1 van jullie online is?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:01

Rustig maar..Knipoog
Ik zal zelf eerst moeten bijlezen voor ik je wat kan antwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:05

jouw bedoelde ik niet Knipoog ik bedoelde sulaeilitha ( ofzoiets )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:09

Weet ik, maar ik was toevallig online Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:10

ooh haha oK Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:11

altijd typisch, mensen met een grote bek met *vriendjes * reageren de *vriendjes* niet dan zij zelf ook maar nie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:12

Goed Cinnepin, als je dan toch persee een reactie van me wilt, ik heb het wel gezien, dus vandaar dat de reactie uitbleef. Je wilt je gelijk halen, it's your party, enjoy Haha!

Ik heb mijn zegje gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:13

oh zijn er geen droehoekjes dan?