Ik ben het echt SPUUGzat nu...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:58

Ik ben het helemaal met Mieke eens.... Eerst een fysio en/of da naar laten kijken. Advies van die persoon opvolgen en in vervolg een goede zadelmaker het zadel laten controleren en niet iemand die zegt dat ie er wel verstand van heeft... Brok zou ik idd naar 1 kg doen en dan onbeperkt hooi is het beste. Veel succes verder!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 13:05

Ik denk nu dus dat ze niet teveel brok krijgt. Want toen ik gister reed met dat andere zadel was ze eerder sloom als snel en moest ik haar soms zelfs vooruit trappen.
Ik laat sowiezo de zadelmaker van het weekend even kijken, en dan zal ik met mijn ouders overleggen of ik een fysio of dierenarts langs mag laten komen. Ik zou dat natuurlijk graag willen, maarja mijn ouders werken niet altijd mee..

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:09

Ah lastig,
Heb je hem weleens laten nakijken ?
mijn moeders paard had dat ook en hij bleek toch na een val last van zijn rug te hebben.Houd altijd in je achterhoofd; een paard doet nooit iets zomaar er is altijd een reden voor.Heel veel sucses en ik hoop dat je over een tijdje weer lekker kan rijden !

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 13:31

We hebben de reden dus al gevonden, Twinkie. Knipoog

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:42

Blij dat je er achter kwam dat Camilla last van haar rug had vanwege het zadel! Had het lange topic doorgelezen en het viel me op dat de meesten het hadden over dominatieproblemen, zweep erbij, voorwaarts schoppen enz. (ietwat overdreven gezegd nu) Er waren maar weinig bokkers die aan lichamelijke problemen dachten. Naar mijn idee moet je dat eerst uitsluiten en dan verder kijken, wel zo eerlijk tegenover het paard! Daarbij komt nog dat jouw paardje nog erg jong is en niet uitgegroed. Een eerst perfect passend zittend zadel kan ineens helemaal niet meer zo goed passen doordat ze lichamelijk veranderd; ook door het rijden.
Ik zou het sowieso rustig aandoen met haar en vooral zorgen dat ze overdag lekker buiten kan lopen met andere paarden. Heb je trouwens een goede instructeur die je met haar kan helpen?
veel succes en plezier en geef niet te snel op!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 14:00

Ik heb goede instructie gelukkig ja. Lachen Ze komt sowiezo iedere dag de hele middag buiten om te spelen! Al nu met dit weer (als de grond bevroren is enz.) wel minder, maar wel zo vaak mogelijk. Lachen

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:47

ellenlouise schreef:
Blij dat je er achter kwam dat Camilla last van haar rug had vanwege het zadel! Had het lange topic doorgelezen en het viel me op dat de meesten het hadden over dominatieproblemen, zweep erbij, voorwaarts schoppen enz. (ietwat overdreven gezegd nu) Er waren maar weinig bokkers die aan lichamelijke problemen dachten. Naar mijn idee moet je dat eerst uitsluiten en dan verder kijken, wel zo eerlijk tegenover het paard! Daarbij komt nog dat jouw paardje nog erg jong is en niet uitgegroed. Een eerst perfect passend zittend zadel kan ineens helemaal niet meer zo goed passen doordat ze lichamelijk veranderd; ook door het rijden.
Ik zou het sowieso rustig aandoen met haar en vooral zorgen dat ze overdag lekker buiten kan lopen met andere paarden. Heb je trouwens een goede instructeur die je met haar kan helpen?
veel succes en plezier en geef niet te snel op!

Als Nathalie vertelt dat het zadel helemaal goed ligt en dat er lichamelijk ook niets mis is (heb ik gelezen, toch??) dan kunnen wij dat toch ook niet weten? En dan is mijn eerste reactie: aanpakken die bok!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 14:49

Inderdaad.. Ik had er dus naar laten kijken maar iedereen zei dat ie toch goed lag. Maar helaas..
Ben al opzoek naar een nieuw zadel, hopelijk heb ik er snel 1 gevonden. Lachen

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 14:51

Dat is ook zo Steef, maar ja, hoeveel "deskundigen" op zadelgebied lopen er wel niet rond in Nederland?? Ik heb zelf ook een aantal zadelpassers bij mijn paarden gehad, gelukkig heb ik er ondertussen zelf ook wel iets verstand van, anders had ik nu ook zware problemen gehad met ruggen en zadels....

Dus als iemand beweert dat haar zadel goed ligt, want er heeft "iemand" naar gekeken, zegt dat mij verdomd weinig hoor. Helaas helaas... je zou op die figuren moeten kunnen vertrouwen...

Die zadelpasbranche zouden ze eens moeten certificeren of zo...

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 21:27

Gelukkig dat je denkt de reden te hebt gevonden! Maar als het echt aan het zadel lag ben ik bang dat het probleem niet 1 2 3 over is. Als ze zo extreem bokte om dat zadel, dan moet het wel behoorlijk pijn hebben gedaan aan haar rug en dan zal het ook niet onwaarschijnlijk zijn dat ze haar rug heeft beschadigd. Zelfs met een goed passend zadels zou ze dan in het begin toch nog gevoelig moeten zijn. Het is een beetje verdacht dat ze van een wild bokkende pony in 1 keer naar een brave pony verandert, puur en alleen omdat je van zadel wisselt. Ook vind ik het raar dat als een zadel zo verkeerd zit dat een pony er extreem van gaat bokken, het nog nooit iemand opgevallen is dat het zadel totaal niet paste (inclusief jijzelf).

Maar goed, mischien zit ik er wel naast. In ieder geval succes ermee, ik zit op het moment ook te klooien met een paard dat enorm bokt onder het zadel dus ik weet hoe vervelend het kan

En nog even iets over het voeren: ik begrijp niet hoe iedereen hier maar kan zeggen dat Camilla makkelijk met 1 kilo brok doorkan. Dat is gewoon zo per paard verschillend. Het ene paard heeft die extra kilo's gewoon echt hard nodig terwijl het andere paard topprestaties levert op een pluk hooi (bij wijze van spreken dan). Camilla is nog jong en in de groei en bovendien is het winter. Dus ik vind 2 kilo niet gek klinken. Hoe kun je nou voer adviezen geven terwijl je het paard in kwestie nog nooit hebt gezien?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 21:50

Als een paard echt fris is (en in haar eerste posts zei Nathalie dat zadel en rug onderzocht waren en dat ze aan de longeerlijn ook zo gek deed) zoek ik het als eerste in het voer. Naar mijn mening krijgt een groot deel van de Nl paarden teveel brok, en Camilla heeft erg weinig gedaan de laatste tijd.

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 22:08

Precies Magnifiek die deed ook zo.. gek werd je ervan ik herken het ook.
Miran kon niet eens meer wedstrijden met haar rijden want op vreemd terein was ze 10x zo erg.
Ze is 75% arabische.. ze wilde rennen, crossen gek doen en geen dressuur.
Op slot is ze verkocht aan een meisje die nu iedere dag zo'n 1.5 uur met dr in de wollenbrand crost..
In de winter longeerde ik haar eerst en daarna klom ik erop dan was ze zo uitgeraast dat ze wel wat rustiger werd, miran heeft eens 2 uur achter elkaar prive les gehad omdat het gewoon echt niet ging.. de instricteur zei toen ook lange teugel belonen als die nog niet moe is weet ik het ook niet.. na 1 rondje stappen begon het weer *waar haal je het energie vandaan!!!*

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 00:12

Ander idd veel longeren.
En vraag aan het stalgenootje of je dat zadel dan mag lenen ?

gr Lara
Laatst bijgewerkt door Waventy op 07-02-03 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 00:22

Nathalie, als je ouders er geen fysio ofzo bij willen hebben dan kun je met goed longeren ook al heel veel oplossen. Op een goede manier bijzetten zodat ze ontspannen loopt en goed haar rug gebruikt. Als je dat een week doet, dan zullen haar rugspieren een stuk losser zijn en zijn de drukkingen ook weg.

Ik snap trouwens niet dat een zadel van een stalgenoot zomaar goed lag. Een zadel moet echt aangepast worden aan een paard. maar goed, waarschijnlijk lag het in ieder geval beter als je eigen zadel.

Ik merk ook aan Maddox als ik hem niet heb gelongeerd dat hij wat gevoeliger op zijn rug wordt. 2 dagen longeren en het is over.

Heel veel succes en ik hoop dat het goed blijft gaan!

Friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 02:07

Mocht blijken dat ze nadat je een goed passend zadel hebt, nog zo doet (en als je er zeker van bent dat ze geen lichamelijke klachten meer heeft):

Ikzelf hou niet zo van die uitdrukkingen als: lopen met "die bok" en laat maar rennen tot ze af is. Als ik het goed begrijp gaat dit over een jong paard van 3,5 jaar!! oud in een toch al voor paarden (niet alleen de jonge dieren) springerige tijd van het jaar. Paarden zijn over het algemeen meewerkende dieren en die uitbarstingen komen niet zomaar ergens vandaan. Hoe is ze beleerd, heb je het zelf gedaan, zo ja, laat haar eens een tijdje rijden door een ervaren persoon die het ook aandurft een druk paard voorwaarts en los te rijden. Misschien ben je zelf toch inmiddels wat angstig geworden en hang je teveel aan het paard, begrijpelijk maar niet wenselijk. Een jong paard opleiden is een vak apart, wat niet voor iederen weg is gelegd, negeer alsjeblieft alle goedbedoelde adviezen over net zo lang laten galloperen tot ze goed moe is en over lekker in het zweet rijden, daar is je paard VEEL te jong voor. Zorg dat je concequent bent, ook in de omgang ho is HO, 1 pasje vooruit is 3 pasjes achteruit enz. Als tijdens het rijden blijkt dat ze goed luisterd en braaf aan de hulpen is STOPPEN, goed is goed!! Probeer het voor je paard ook leuk te houden (ook al is dat veel gevraagd op dit moment omdat het nu voor jezelf helemaal niet leuk is) Een paard van die leeftijd moet als het even kan nog jaren mee en het zou zonde zijn zo'n jong dier voor de rest van zijn leven te bestempelen als " onhandelbaar". Breng hem desnoods weg om hem opnieuw te laten beleren bij een ervaren ruiter, een goed begin is het halve werk! Heel veel succes, Friesje

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 08:42

Manon, ik gooi haar redelijk vaak aan de longeerlijn en hang er dan een slof aan. Ik laat haar meestal laag lopen, zo laag mogelijk maar dat vind ze wel moeilijk. Ik heb ook bijzetteugels dus die ga ik denk ik binnenkort weer gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:03

Citaat:
het viel me op dat de meesten het hadden over dominatieproblemen, zweep erbij, voorwaarts schoppen enz. (ietwat overdreven gezegd nu) Er waren maar weinig bokkers die aan lichamelijke problemen dachten

Omdat die volgens Nathalie uitgesloten waren.
En ze zelf praate over angst.
Dus zo gek is dat dan toch niet?

Citaat:
Zorg dat je concequent bent, ook in de omgang ho is HO
Als tijdens het rijden blijkt dat ze goed luisterd en braaf aan de hulpen is STOPPEN, goed is goed

Dat hebben er al veel meer gezegd.

Citaat:
Dus ik vind 2 kilo niet gek klinken. Hoe kun je nou voer adviezen geven terwijl je het paard in kwestie nog nooit hebt gezien?

Omdat ze de laatse tijd niet heeft gelopen.
En dan is 2 kilo voor een pony meer dan genoeg.
Veel paarden krijgen te veeel brokken.
En goed hooi is veel belangrijker dan al dat krachtspul.

Maar goed Nathalie weet nu gelukkig wat het is, en ik hoop dat ze hiermee geleerd heeft dat je niet 1x naar het zadel en de rug moet kijken, maar heel veel. En ook niet door 1 persoon als je al problemen ervaart.
Met poetsen en dergelijke ook goed kijken.
Ook na het rijden poetsen, wedden dat ze dan inkrimpt op pijnlijke plekken?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:54

Dat is een goede tip van Runningkawa: poetsen na het rijden. Doe ik altijd en daarmee kun je aardig wat informatie inwinnen over hoe het paard zich voelt voor en na het rijden. Buiten dat is het voor het paard ook prettig natuurlijk dat eventuele zweetresten weggeborsteld worden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 14:49

Inderdaad, ik heb deze fout ook ooit eens gemaakt, maar ik bega deze fout NOOIT meer!!

Leer hier dus van en pak dus NIET klakeloos en ander zadel, longeer gewoon of doe iets anders totdat je een ander zadel hebt, met een zadel wat maar half past verpest je een heleboel, ook al lijkt ze nu beter te lopen daardoor..ik zou dus gewoon wachten en haar eerst sterker maken totdat de zadelmaker is geweest en je een ander zadel hebt..maar dit is mijn mening..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 19:20

De zadelmaker is vandaag geweest, en het ligt inderdaad niet goed. Nu ligt het zadel bij hem en word het opgevuld, als het dan nog niet past word het een ander zadel.
Morgen ochtend is het waarschijnlijk al klaar. Ik ben benieuwd!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 22:25

Je heb er nu niks aan maar misschien is het en idee dat je haar volgend jaar niet meer helemaal scheert maar in een patroon (deken of strengen patroon bv). Dat ziet er wel niet zo mooi uit maar ze heeft het minder koed en is dus waarschijnlijk ook minder fris op die manier waardoor jij beter kan rijden.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 10:10

Nathalie, met de slof longeren is super voor Camilla. Ik denk zelfs beter dan met bijzetteugels. Zet je de slof dan aan de zijkant vast en tussen haar benen? Daar leren ze heel goed van ontspannen en leren ze ook meteen een stuk balans. Niet te lang longeren he, een half uur is echt lang genoeg waarvan 20 minuten echt goed aan het werk.

Ik vind het jammer om te horen dat ze zo doet, bij ons op stal staat ook een meisje van jouw leeftijd met een hele leuke pony die nu dus ook af en toe helemaal flipt. Als ik haar zie, moet ik altijd aan jou denken. Ik ben blij dat je zadel nu wordt vermaakt. Succes met trainen!

jacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 02:03

Succes met je nieuwe zadel Nathalie.

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:45

Ik lees dit topic nu pas, wat vervelend zeg voor jullie Boos!
Ik hoop dat t zadeltje goed ligt nu, succes!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 08:52

Ja ik zet de slof aan de zijkant vast en tussen haar benen.
Mijn zadel is er weer, heb hem wel al even erop gelegd maar volgens mij ligt ie nog niet super. Ik laat eerst de drukkingen even genezen en dan laat ik de zadelmaker weer langskomen om te kijken of ie beter ligt.