Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sterregoud schreef:@ Nikass, over christelijke opvoeding gesproken, hoe kan je akkoord zijn met het beleid in de Oostvaardersplassen waar de dieren jaar na jaar van de honger stierven. In het christendom is er toch sprake van rentmeesterschap ? Wij mensen hebben dan toch een zorgplicht ?
Nikass schreef:Simpelweg de aantallen beheren, zoals jij zegt, dus boven een bepaald aantal afschieten denk ik dat je bedoelt? Gaat geen zin hebben.
Nikass schreef:tienus63 schreef:@wintu, als je de kans hebt de eigenaar aan te spreken, vraag het hem.
Wie weet komt er een antwoord waar we niet aan gedacht hebben.
Ik zou er ook wel benieuwd naar zijn. Ik weet dat sommige mensen hier boos worden als ik dit zeg, maar hoeveel hart heb je voor je dieren als je ze gewoon aan hun lot overlaat?
Misschien is er een antwoord waar ik inderdaad niet aan gedacht heb.
Edit: ik zie dat er al een reactie geplaatst is.
Tja wat moet je daar op zeggen.. hoe je het went of keert, zijn dieren zijn er niet mee geholpen.
Kijk ik denk: DIT zijn je échte tegenstanders. Want mensen die niet bereid zijn om hun dieren te beschermen/de huisvesting iets aan te passen aan de aanwezigheid van de wolf, en die hun dieren totaal onbeheerd laten staan, ZIJ zorgen ervoor dat de wolf steeds succes heeft met het jagen op vee/hobbydieren.
En succes = herhaling van gedrag.
Door dit soort mensen hebben anderen geen profijt van hun dure wolfwerende afzettingen.
Men kan het probleem blijven leggen bij de boswachters of natuurliefhebbers, maar zolang er mensen zijn die niet willen handelen, heeft beheer ook geen zin. Dan zou alleen volledig uitroeien nog effect hebben. Maar zelfs als je dat zou willen is dat niet realistisch meer zolang we buurlanden hebben die dat niet doen.
Nikass schreef:Ik heb dan weer een heel ander beeld bij iemand die al een levenlang op de PvdD stemt. Waarom hebben jouw ponies meer rechten dan wolven? En waarom zo zwart/wit dat ze maar een ellendig leven in een dierentuin moeten?
Misschien heb je geen zin om op mijn berichten te reageren, dat staat je natuurlijk vrij, maar de vraag uit mijn vorige bericht blijft natuurlijk overeind: hoe verenig je dit standpunt met je christelijke waarden?
Nikass schreef:sterregoud schreef:@ Nikass, over christelijke opvoeding gesproken, hoe kan je akkoord zijn met het beleid in de Oostvaardersplassen waar de dieren jaar na jaar van de honger stierven. In het christendom is er toch sprake van rentmeesterschap ? Wij mensen hebben dan toch een zorgplicht ?
De OVP is een andere discussie, die ook al eens ergens anders gevoerd is, en de huidige stand van zaken in de OVP ken ik niet.
Maar, ja, ik ben het met je eens, wij hebben wel een bepaalde zorgplicht. Het is natuurlijk dan weer een discussie wat dat inhoudt en hoe je dat zou kunnen invullen.
Het kan een essentieel verschil zijn; imo zijn wolven geen moordenaars, en als je dat wel zo ziet, wat is een mens dan die een wolf doodschiet?
In welk opzicht is zelfverdediging dan wel toegestaan en overleven niet?
Susan: volgens mij zegt het "sprookje" niet dat er niet óók beheer kan plaatsvinden?
Hoe zie jij beheer dan voor je?
Excuses Rien, als ik zo overkwam. Het is inderdaad warm
SusanH schreef:Ik zie beheer als wat het is, beheren van de populatie. Kijkend naar een gebied, hoeveel wolven kunnen er leven. En ook kijkend naar wolven die regelmatig vee pakken, die mogen wat mij betreft ook beheerd worden. Natuurlijk kunnen rondtrekkende wolven zo'n gat weer opvullen, maar daarvoor gelden dezelfde spelregels. Beheer is trouwens niet simpelweg afschieten, mensen hebben geen idee wat voor mooi werk wild beheer eenheden nog meer doen voor de natuur dan alleen afschot plegen. Denk bijvoorbeeld aan ingezaaide akkerranden met wilde bloemen, met drones een grasland afspeuren naar reekalveren voordat er gemaaid wordt zodat ze in veiligheid kunnen worden gebracht. Veel mensen denken bij jagen alleen aan mensen met geweren maar dat is maar een heel klein stukje van het verhaal.
Wij mensen staan niet buiten de natuur maar maken er deel van uit, en dat geeft in ons geval zeker omdat we in cultuurlandschap wonen een hele grote verantwoordelijkheid voor alles wat er leeft. In dat opzicht vind ik de naam faunabescherming een enorm foute naam. Lijkt wel of de enige fauna die zij beschermen de wolf is.
Nikass schreef:SusanH schreef:Ik zie beheer als wat het is, beheren van de populatie. Kijkend naar een gebied, hoeveel wolven kunnen er leven. En ook kijkend naar wolven die regelmatig vee pakken, die mogen wat mij betreft ook beheerd worden. Natuurlijk kunnen rondtrekkende wolven zo'n gat weer opvullen, maar daarvoor gelden dezelfde spelregels. Beheer is trouwens niet simpelweg afschieten, mensen hebben geen idee wat voor mooi werk wild beheer eenheden nog meer doen voor de natuur dan alleen afschot plegen. Denk bijvoorbeeld aan ingezaaide akkerranden met wilde bloemen, met drones een grasland afspeuren naar reekalveren voordat er gemaaid wordt zodat ze in veiligheid kunnen worden gebracht. Veel mensen denken bij jagen alleen aan mensen met geweren maar dat is maar een heel klein stukje van het verhaal.
Wij mensen staan niet buiten de natuur maar maken er deel van uit, en dat geeft in ons geval zeker omdat we in cultuurlandschap wonen een hele grote verantwoordelijkheid voor alles wat er leeft. In dat opzicht vind ik de naam faunabescherming een enorm foute naam. Lijkt wel of de enige fauna die zij beschermen de wolf is.
Ja ik weet wel wat beheer is. En ook dat het beheren van aantallen niet wil zeggen dat ze geen schapen meer zullen doden. Daar is juist een andere aanpak voor nodig. Anders is het gewoon wachten tot je allemaal probleemwolven hebt gecreëerd, en dan kunnen die worden "beheerd"
Maar alsnog onttrekken de schapen/veehouders zich aan de verantwoordelijkheid om een collectief ontmoedigingsbeleid in te zetten.
Wintu schreef:Nikass schreef:Simpelweg de aantallen beheren, zoals jij zegt, dus boven een bepaald aantal afschieten denk ik dat je bedoelt? Gaat geen zin hebben.
De wolven ongebreideld door laten fokken ook niet. Men gokt dat er hier nu 31 wolven in het DFW rondlopen, dus aardig wat naast de gevestigde roedels. Dat kan het gebied niet aan, te weinig wild ook. Ander wild wordt ook beheerd, dus dat moet evengoed met de wolf.
Nikass schreef:SusanH schreef:Ik zie beheer als wat het is, beheren van de populatie. Kijkend naar een gebied, hoeveel wolven kunnen er leven. En ook kijkend naar wolven die regelmatig vee pakken, die mogen wat mij betreft ook beheerd worden. Natuurlijk kunnen rondtrekkende wolven zo'n gat weer opvullen, maar daarvoor gelden dezelfde spelregels. Beheer is trouwens niet simpelweg afschieten, mensen hebben geen idee wat voor mooi werk wild beheer eenheden nog meer doen voor de natuur dan alleen afschot plegen. Denk bijvoorbeeld aan ingezaaide akkerranden met wilde bloemen, met drones een grasland afspeuren naar reekalveren voordat er gemaaid wordt zodat ze in veiligheid kunnen worden gebracht. Veel mensen denken bij jagen alleen aan mensen met geweren maar dat is maar een heel klein stukje van het verhaal.
Ja ik weet wel wat beheer is. En ook dat het beheren van aantallen niet wil zeggen dat ze geen schapen meer zullen doden. Daar is juist een andere aanpak voor nodig. Anders is het gewoon wachten tot je allemaal probleemwolven hebt gecreëerd, en dan kunnen die worden "beheerd"
Maar alsnog onttrekken de schapen/veehouders zich aan de verantwoordelijkheid om een collectief ontmoedigingsbeleid in te zetten.
Nikass schreef:Mensen die een bericht beginnen met een ongefundeerde conclusie (dus jij vindt blablabla..) die sla ik over in mijn reactie. Daar hou ik niet zo van.
Susan ik roep al alle topics om
- beleid
- ondersteuning/subsidies
Dus vanwaar de belerende reactie of ik wel weet wat het allemaal kost?
Ook zeg ik nergens dat heel Nederland vol moet worden gezet met hekken, ik zeg dat ik denk dat een collectief ontmoedigingsbeleid meer effect zal hebben dan dat een paar individuele dierhouders maatregelen treffen terwijl de buurman zijn schaapjes open en bloot beschikbaar stelt aan de wolf.
Als je wat wil bereiken zal je de handen inéén moeten slaan en actie ondernemen.
Foutieve, overdreven informatie (31 wolven in Drenthe) werkt alleen maar averechts.
Maar hé waarom denk ik eigenlijk mee? Ik krijg voornamelijk negatieve en diskwalificerende reacties, waardoor ik me afvraag wat men nu echt wil: serieus een manier vinden om met de nieuwe situatie om te gaan, of lekker verongelijkt schoppen tegen iedereen die niet anti- wolf is?
Nikass schreef:Mensen zeggen wolfwerende rasters helpen niet. En het klopt dat het geen garantie geeft. Honden inzetten past niet in elke situatie.
Maar als je nou per regio bij elkaar gaat zitten en een plan bedenkt hoe je samen dingen kunt inzetten?
Op sommige plekken rasters, op sommige locaties honden, dieren snachts op stal > elkaar helpen met het onderbrengen en binnen en buiten zetten, kwetsbare dieren op andere locaties etc.
Met elkaar verzin je vast nog wel meer dingen en kun je zien wat er in de regio mogelijk en nodig is.
Makkelijk? Nee
Succes verzekerd? Niet direct, het zal moeten blijken wat lijkt te werken en er zal waarschijnlijk steeds wat moeten worden bijgesteld en aangepast.
Maar wellicht bereik je meer dan met alleen ageren tegen een overheid die hooguit matig geïnteresseerd is, en in elk geval niet in actie komt.
En ik denk dat het idee om de wolf volledig uit Nederland te weren ook niet realistisch is, en dat het zonde van je energie is om dat te gaan nastreven.
Maak het die wolf dan moeilijk.. maak het onaantrekkelijk om jullie dieren als prooi te zien.
En waarom is er eigenlijk een 0 stand voor groot wild in Drenthe? Het zou jullie helpen als er wild zou lopen. Biedt de wolf een alternatief.