Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:24

Faily schreef:
rien10 schreef:
Ik vind hier ook wel een taak voor de KNHS weggelegd. Zij zouden eens moeten aanschuiven in een talkshow, samen met nog een belangen vereniging (bijvoorbeeld die van zeldzame schapenrassen of zo, ik noem maar iets) en een veearts die het zat is te moeten euthanaseren. En dan het liefst met foto's. Gewoon flinke bloederige ellende, huilende mensen, ontzetting van de gezichten af te lezen.
Echt flink in you face voor heel Nederland.

Dat lijkt me inderdaad ook een goed plan. Misschien moet je het aan ze voorstellen :)

Ik ga ze een mail sturen. Dan even afwachten wat hun reactie is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:29

tienus63 schreef:
@wintu, als je de kans hebt de eigenaar aan te spreken, vraag het hem.
Wie weet komt er een antwoord waar we niet aan gedacht hebben.

De vorige reactie was dat de wolf hier niet hoort, punt. Hij gaat zich niet aanpassen, de wolf moet gewoon weg. Het is een oudere man, vastgeroest in zijn handelen.

anjali

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:38

Ik heb zojuist mijn 20-jarige lidmaatschap van de PvdD officieel opgezegd vanwege de wolven. Het voelt voor mij aan als een echtscheiding .Toen ik erbij ging ,onder Marianne Thieme, waren er nog geen wolven.Ik heb zowel naar den Haag als naar het partijbureau getelefoneerd om het uit te leggen. Ik voel me nu wel raar ,weer politiek vrijgezel na dat lange politieke "huwelijk" waarin ik helemaal thuis was |(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:41

Met zijn standpunt ben ik het eens.
Maar ook dat je je best moet doen om dieren te beschermen.

Ik deed dat door onze dieren bij schemer en in de nacht op stal te hebben staan.
Een weinig ontsierende voldoende hoge omheining vind ik levensgevaarlijk voor paarden en pony’s.
En paardveilige oplossing vind ik ontsierend in het landschap en voor mijn eigen uitzicht.
Bovendien belemmeren al die afrasteringen het wild.

@anjali, ik hoop dat meer leden inzien wat je zag.
Hoop dat je weer een club vindt, waarbij je je thuisvoelt en je politieke stem gunt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:23

tienus63 schreef:

Ik deed dat door onze dieren bij schemer en in de nacht op stal te hebben staan.
Een weinig ontsierende voldoende hoge omheining vind ik levensgevaarlijk voor paarden en pony’s.
En paardveilige oplossing vind ik ontsierend in het landschap en voor mijn eigen uitzicht.

Hoop dat je weer een club vindt, waarbij je je thuisvoelt en je politieke stem gunt.

Ik vind ook dat de wolf hier niet hoort,maar om die reden je dieren na meerdere aanvallen niet een vorm van bescherming te geven...
En het zijn zulke kleine beestjes, ze hebben totaal geen kans en dan lopen de veulens van dit jaar er ook bij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:12

tienus63 schreef:

Die afrasteringen zijn niet te betalen en blijken niet eens effectief te zijn.. Mijn stem gaat nu hoe dan ook naar een partij die iets aan de wolvenproblemen doet. En wel nu meteen. Of ik dan ook lid kan worden van zo'n partij dat hangt van meerdere factoren af, maar mijn prioriteit nu is dat gevaarlijke wolven wegmoeten.Ik heb de PvdD voorgesteld om ze te vangen en te houden in een wolvenpark met hoge omheining, een soort dierentuin dus waar de liefhebbers ze kunnen zien.Maar nee, ze moesten vrij kunnen rondlopen! Nou ik heb veel liever dat onze ponies vrij kunnen rondlopen !!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:29

tamary schreef:
Nikass schreef:
Wat begrijp je er niet aan?

Het klinkt voor mij als een duidelijk verhaal en een realistisch plan.

Hij beschrijft alleen niet precies welke maatregelen er zouden moeten worden genomen tegen het eventueel terug blijven opzoeken van schapen door wolven die eenmaal ontdekt hebben wat voor makkelijke prooi dat is. Dus daar zou ik dan nog wel benieuwd naar zijn.
Maar welke maatregelen het ook zijn, ze zullen imo effectiever zijn als de wolven een alternatief hebben, in plaats van zoals nu.

Behalve dat de wolf de Veluwe al aardig leeg gejaagd heeft qua makkelijk groot wild, (rest edelherten vertrekken de randmeren over naar Flevoland), everzwijn geen voorkeursprooi is en ze dus nu daar ook aan de schapen beginnen. M.a.w. ze blijven niet in de natuurgebieden jagen, want het eten is daar op! En dat zie je overal gebeuren waar de aantallen wolven niet beheerd worden. Iets met stomweg honger hebben en niks snappen van grenzen zoals mensen die zien.

Maar in het artikel staat dus dat er ook maatregelen moeten worden genomen zodat de wolf de schapen met rust laat. Als je dat niet doet gaat het niet werken natuurlijk. Je moet wel op alle fronten inzetten.
Maar dat staat er ook. Dus ik vind het artikel niet onduidelijk.

Simpelweg de aantallen beheren, zoals jij zegt, dus boven een bepaald aantal afschieten denk ik dat je bedoelt? Gaat geen zin hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:34

tienus63 schreef:

Ik zou er ook wel benieuwd naar zijn. Ik weet dat sommige mensen hier boos worden als ik dit zeg, maar hoeveel hart heb je voor je dieren als je ze gewoon aan hun lot overlaat?

Misschien is er een antwoord waar ik inderdaad niet aan gedacht heb.

Edit: ik zie dat er al een reactie geplaatst is.
Tja wat moet je daar op zeggen.. hoe je het went of keert, zijn dieren zijn er niet mee geholpen.

Kijk ik denk: DIT zijn je échte tegenstanders. Want mensen die niet bereid zijn om hun dieren te beschermen/de huisvesting iets aan te passen aan de aanwezigheid van de wolf, en die hun dieren totaal onbeheerd laten staan, ZIJ zorgen ervoor dat de wolf steeds succes heeft met het jagen op vee/hobbydieren.
En succes = herhaling van gedrag.
Door dit soort mensen hebben anderen geen profijt van hun dure wolfwerende afzettingen.
Men kan het probleem blijven leggen bij de boswachters of natuurliefhebbers, maar zolang er mensen zijn die niet willen handelen, heeft beheer ook geen zin. Dan zou alleen volledig uitroeien nog effect hebben. Maar zelfs als je dat zou willen is dat niet realistisch meer zolang we buurlanden hebben die dat niet doen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 08-09-23 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:41

anjali schreef:
tienus63 schreef:

Die afrasteringen zijn niet te betalen en blijken niet eens effectief te zijn.. Mijn stem gaat nu hoe dan ook naar een partij die iets aan de wolvenproblemen doet. En wel nu meteen. Of ik dan ook lid kan worden van zo'n partij dat hangt van meerdere factoren af, maar mijn prioriteit nu is dat gevaarlijke wolven wegmoeten.Ik heb de PvdD voorgesteld om ze te vangen en te houden in een wolvenpark met hoge omheining, een soort dierentuin dus waar de liefhebbers ze kunnen zien.Maar nee, ze moesten vrij kunnen rondlopen! Nou ik heb veel liever dat onze ponies vrij kunnen rondlopen !!

Ik heb dan weer een heel ander beeld bij iemand die al een levenlang op de PvdD stemt. Waarom hebben jouw ponies meer rechten dan wolven? En waarom zo zwart/wit dat ze maar een ellendig leven in een dierentuin moeten?
Misschien heb je geen zin om op mijn berichten te reageren, dat staat je natuurlijk vrij, maar de vraag uit mijn vorige bericht blijft natuurlijk overeind: hoe verenig je dit standpunt met je christelijke waarden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:49

@Nikass, mijn ponies laat ik niet vermoorden.Christelijke waarden inderdaad,daarom zal ik nu op de SGP gaan stemmen terwijl ik niet Gereformeerd ben,maar die willen de wolven die onze eigen dieren aanvallen wel weghebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:57

anjali schreef:
@Nikass, mijn ponies laat ik niet vermoorden.Christelijke waarden inderdaad,daarom zal ik nu op de SGP gaan stemmen terwijl ik niet Gereformeerd ben,maar die willen de wolven die onze eigen dieren aanvallen wel weghebben.

Nou volgens mij zijn de christelijke waarden iets minder selectief. Tenminste, zoals de Bijbel ze voorstaat. Maar ik begrijp dat jij moord in sommige gevallen prima vindt, zolang het maar niet jouw ponies zijn.
Gelukkig was mijn christelijke opvoeding anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:00

Klinkt als een mooi sprookje wat dr Hiddingh schetst. Maar hoe ziet hij dat voor zich? Wegen zoals de A12 en A50, A28 die de Veluwe doorsnijden poets je niet zomaar weg. Met een paar ecoducten ben je er niet. Als je de dieren in de natuurgebieden wil houden moet je alles omheinen. Maar de natuur stopt niet aan de rand van het bos of de hei. Ik zie het heel simpel. Alles in Nederland is beheerd en aangelegd. Dat betekent dat ingrijpen van mensen altijd nodig gaat zijn, om het beheersbaar en leefbaar te houden voor mens en dier. Je kan niet verwachten dat het zichzelf allemaal maar regelt nu er een andere top predator terug is gekomen in ons land.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:00

Jeetje, het is warm, maar zo aangebrand reageren hoeft niet hoor, Nikass.
Iemand kan toch een andere mening dan jou zijn toegedaan?
Ik vind zo'n aangebrande (of is het aangebrandde?) reactie ook niet heel erg voldoen aan de christelijke normen en waarden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:53

Nikass schreef:
anjali schreef:

Nou volgens mij zijn de christelijke waarden iets minder selectief. Tenminste, zoals de Bijbel ze voorstaat. Maar ik begrijp dat jij moord in sommige gevallen prima vindt, zolang het maar niet jouw ponies zijn.
Gelukkig was mijn christelijke opvoeding anders.

Ik vind moord niet prima maar als mijn eigen dieren (of mensen) worden aangevallen dan vind ik (zelf)verdediging noodzakelijk.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:59

@ Nikass, over christelijke opvoeding gesproken, hoe kan je akkoord zijn met het beleid in de Oostvaardersplassen waar de dieren jaar na jaar van de honger stierven. In het christendom is er toch sprake van rentmeesterschap ? Wij mensen hebben dan toch een zorgplicht ?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:47

Zo, mailtje naar de KNHS gedaan. Eerste mailtje van -wat ik denk- wel eens een hele correspondentie zou kunnen worden.
Begonnen met de vraag Heeft de KNHS een (officieel) standpunt met betrekking tot het voorkomen van wolven in Nederland.
Het antwoord was een niets zeggend voorgekauwd staaltje PR afdelings gewauwel en een link naar LTO en Bij12.

Ik weer een mailtje terug, dat ik de verwijzing naar LTO met een standpunt over wolven uit februari 2021 een slappe hap vind (nou ja, keurig verwoord dan) en dat ik Bij12 niet als vertegenwoordiger van de KNHS of paardenhouders zie.

Ja ja, en dat voor een randstedeling. Ik heb 0,0 wolven problemen. Anderen wel. Ik maak me graag druk om/ten behoeve van/ anderen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:49

Goed bezig rien10!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:54

De meesten die je erop aanspreekt reageren er grenzenloos slap op. Daar heb ik niets aan. Het zal wel buiten hun eigen leefwereld liggen. Maar de KNHS zou beter moeten weten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:31

Wolven liggen ook buiten mijn leefwereld (Rotterdam en omstreken). Maar daarom kan ik me er nog wel druk om maken. Een dood paard/schaap/moeflon maalt er niet om waar hij woont. Die is gewoon de sjaak.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:36

rien10 schreef:
Zo, mailtje naar de KNHS gedaan. Eerste mailtje van -wat ik denk- wel eens een hele correspondentie zou kunnen worden.
Begonnen met de vraag Heeft de KNHS een (officieel) standpunt met betrekking tot het voorkomen van wolven in Nederland.
Het antwoord was een niets zeggend voorgekauwd staaltje PR afdelings gewauwel en een link naar LTO en Bij12.

Ik weer een mailtje terug, dat ik de verwijzing naar LTO met een standpunt over wolven uit februari 2021 een slappe hap vind (nou ja, keurig verwoord dan) en dat ik Bij12 niet als vertegenwoordiger van de KNHS of paardenhouders zie.

Ja ja, en dat voor een randstedeling. Ik heb 0,0 wolven problemen. Anderen wel. Ik maak me graag druk om/ten behoeve van/ anderen.

Oh maar hier sluit ik me bij aan, ik heb hetzelfde ,wil daar ook wel een mail aan wagen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:55

rien10 schreef:
Wolven liggen ook buiten mijn leefwereld (Rotterdam en omstreken). Maar daarom kan ik me er nog wel druk om maken. Een dood paard/schaap/moeflon maalt er niet om waar hij woont. Die is gewoon de sjaak.

Ik bedoelde jou niet. Het ligt toch ook niet buiten jouw leefwereld want jij bent immers een paardenliefhebber en dan zul je ook wel wat hebben met paarden die wat verder weg staan. Ik bedoel gewoon mensen die niets met paarden hebben en zelf waarschijnlijk hele andere problemen hebben in hun leven. Zo ook politieke partijen die zich met hele andere problemen bezighouden en andere doelgroepen hebben. Daar heb je dus weinig tot niets aan als je het wolvenprobleem wilt aanpakken of zelfs maar bespreekbaar maken.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:13

Nikass schreef:
tienus63 schreef:

Ik zou er ook wel benieuwd naar zijn. Ik weet dat sommige mensen hier boos worden als ik dit zeg, maar hoeveel hart heb je voor je dieren als je ze gewoon aan hun lot overlaat?

Misschien is er een antwoord waar ik inderdaad niet aan gedacht heb.

Edit: ik zie dat er al een reactie geplaatst is.
Tja wat moet je daar op zeggen.. hoe je het went of keert, zijn dieren zijn er niet mee geholpen.

Kijk ik denk: DIT zijn je échte tegenstanders. Want mensen die niet bereid zijn om hun dieren te beschermen/de huisvesting iets aan te passen aan de aanwezigheid van de wolf, en die hun dieren totaal onbeheerd laten staan, ZIJ zorgen ervoor dat de wolf steeds succes heeft met het jagen op vee/hobbydieren.
En succes = herhaling van gedrag.
Door dit soort mensen hebben anderen geen profijt van hun dure wolfwerende afzettingen.
Men kan het probleem blijven leggen bij de boswachters of natuurliefhebbers, maar zolang er mensen zijn die niet willen handelen, heeft beheer ook geen zin. Dan zou alleen volledig uitroeien nog effect hebben. Maar zelfs als je dat zou willen is dat niet realistisch meer zolang we buurlanden hebben die dat niet doen.

Dat laatste stuk is natuurlijk al gebleken onzin.
Er zijn inmiddels al genoeg aanvallen geweest binnen goedgekeurd wolfwerend raster.

Ben wel van mening dat je niet je dieren niet kan beschermen omdat je koppig bent.
Maarja daarnaast zijn er nog genoeg mensen die niet de mogelijkheid hebben om hun dieren echt te beschermen, zeker gezien een wolfwerend raster dus niet afdoende blijkt te zijn.

Je vraagt aan Anjali waarom zij vind dat haar dieren boven de wolf staan. Maar waarom zou de wolf dan wel boven de schaap staan?
Want laten we eerlijk zijn, het gaat natuurlijk nergens over dat zo’n wolf misschien 1 schaap leeg eet en er dan daarnaast nog een stuk of wat “vermoord”.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:42

anjali schreef:
rien10 schreef:

Ik bedoelde jou niet. Het ligt toch ook niet buiten jouw leefwereld want jij bent immers een paardenliefhebber en dan zul je ook wel wat hebben met paarden die wat verder weg staan. Ik bedoel gewoon mensen die niets met paarden hebben en zelf waarschijnlijk hele andere problemen hebben in hun leven. Zo ook politieke partijen die zich met hele andere problemen bezighouden en andere doelgroepen hebben. Daar heb je dus weinig tot niets aan als je het wolvenprobleem wilt aanpakken of zelfs maar bespreekbaar maken.

Ah, op die fiets. Het is officieel te warm. Mijn brein is gekookt. En ik heb een rotbui van de warmte, dus helemaal goed om de KNHS te mailen, het is toch te warm voor iets anders dan achter een pc zitten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:49

Van de Geen Wolf FB. Comment van Fauna bescherming op een aangevreten pony (niet recent gebeurd, volgens mij de pony die gevonden werd door het jongetje die een wortel kwam brengen). Wat een kút reactie zeg. Walgelijk.

In spoiler ivm schokkende foto van de pony.
Spoiler:
Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:52

Dierenleed en mensenleed. Een pony is geen wild dier, maar een huisdier.