Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:11

Sanet schreef:
Sanet schreef:
Net melding van een drachtige koe die geëuthanaseerd is in Wittelte, na aanval van waarschijnlijk wolf. DNA is afgenomen.
Er staat geen tijdstip bij.

Dat is deze toch? Of in Boijl ook 1?

Kan hoor, ik kreeg de indruk dat ze rondom Boijl bedoelde en niet 19 km verderop, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.
Bij12 is nog niet bijgewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:13

Ik zag dat het verhaal van die moeder die de pony’s van de kinderen weggedaan had vandaag bij het “tijdschrift/nieuwspagina” Linda. Ik lees de reacties op Facebook niet, want dat is maar zelden goed voor mijn bloeddruk. Maar opzich gunstig dat het gedeeld wordt:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4783448237
(Werkt deze link?)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:17

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:20

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:21

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 07-09-23 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:22

3 berichten bij vriendin gelezen en uit geklikt
Stomme mutsen.
Ga steeds meer wensen dat ze eens gegrepen worden...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:45

DuoPenotti schreef:
Stomme mutsen.

Uit nieuwsgierigheid de reacties onder het desbetreffende artikel gaan lezen. Hoe kun je nou met droge ogen zulke dingen zeggen als een vergelijking maken met een slachthuis of dat honden meer slachtoffers maken? Heb je het dan gewoon niet in je qua intelligentie of herhaal je dan maar gewoon een verhaal wat een zinnige onderbouwing mist?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 23:10

anjali schreef:
josien_m_ schreef:
Ik heb de dierenpartij altijd ingewikkeld gevonden. Dat dieren en mensen zich anders tot elkaar mogen verhouden ben ik een voorstander van. Dat mensen eigenlijk helemaal geen dieren zouden moeten houden: filosofisch gezien kan ik me er voor een deel in vinden. Maar praktisch gezien niet. Dan wil ik toch voor mezelf, voor alle mensen het leven zinvoller maken door contacten met dieren te hebben en ze niet alleen op plaatjes bekijken

Dat mensen geen dieren zouden mogen houden heb ik nooit in de statuten van de PvdD zien staan. Wel dat je ze niet mag mishandelen en misbruiken. Volgens mij zijn ze op hol geslagen door dat gedoe over stikstof waar gehouden dieren schuld aan zouden zijn. In elk geval ga ik mijn lidmaatschap opzeggen omdat zij wolven willen beschermen ten koste van weerloze weidedieren.Wat zouden die wolven trouwens moeten gaan eten nadat ze die allemaal ophebben?

Als je de hobby en productie dieren goed beschermd, collectief, zodat de wolf geleidelijk aan leert dat dat soort dieren geen gemakkelijke, aantrekkelijke prooi zijn, dan zal de wolf zich richten op het wild.
En dan hervindt de natuur vanzelf balans. Er zijn zoveel dieren als er voedsel is. Dus als het voedsel op is, trekken de dieren weg.
Het is al heel lang wetenschappelijk bewezen dat als je dieren - in dit geval de wolf - afschiet, dan worden er de volgende generatie meer welpen geboren, en de welpen gaan zich op jongere leeftijd voortplanten. De natuur probeert de balans te herstellen. Het wordt dus een beetje dweilen met de kraan open als je dit als oplossing ziet.

Ik zou denken dat jij Anjali, als aanhanger van het christelijk geloof, voorstander bent van het rentmeesterschap zoals de Bijbel dat beschrijft.
Niet van het toe-eigenen en plunderen van de aarde?
Dus wij mensen leven op te grote voet, hebben dat heel lang kunnen doen, maar nu roept de natuur ons een halt toe.
Natuurlijk is dat voor de individuele paarden of schapen eigenaar moeilijk, en niet 1,2,3 opgelost. Maar de oplossing moet niet gezocht worden in het wederom naar onze hand zetten van al het leven om ons heen. We moeten erkennen dat we teveel hebben genomen, en dat we een stap terug moeten doen.
En ja, ik zou een overheid willen die daarbij een helpende hand biedt, want het valt niet altijd mee om een oplossing te verzinnen.
Maar het is wèl zo, dat dertig jaar geleden al bekend was dat de wolf eraan kwam. En we zijn gewoon doorgegaan met over-consumeren, denkend dat we altijd overal controle over zullen houden.

Hoe erg ook, veel gevaarlijker voor kinderen zijn bijvoorbeeld de slechte luchtkwaliteit, de kans op overstromingen, epidemieën, de droogte, het ongezonde eten. Ook veel groenten bijvoorbeeld, bevatten niet meer zoveel goede stoffen als vroeger, en bevatten wel gif.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 00:16

Kaja schreef:
DuoPenotti schreef:
Stomme mutsen.

Uit nieuwsgierigheid de reacties onder het desbetreffende artikel gaan lezen. Hoe kun je nou met droge ogen zulke dingen zeggen als een vergelijking maken met een slachthuis of dat honden meer slachtoffers maken? Heb je het dan gewoon niet in je qua intelligentie of herhaal je dan maar gewoon een verhaal wat een zinnige onderbouwing mist?

Ik ben maar gestopt met het lezen over dit onderwerp op social media, de argumenten die daar voorbij komen . Daar valt je de mond gewoon van open, het zou lachwekkend zijn, ware het niet zo triest.
Maar ik zie dat het hier ook al voorbij komt, ik reageer er verder maar niet op, krijg ik hetzelfde gevoel van, als ik krijg van Midas Dekker bij Op1.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:03

Artikel uit de Leeuwarder Courant over een oplossing door de wolf enkel in natuurgebieden te houden.
Of het is te vroeg vanochtend of ik snap het niet :+

Afbeelding
Slecht te lezen vandaar hieronder in delen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:28

Wat begrijp je er niet aan?

Het klinkt voor mij als een duidelijk verhaal en een realistisch plan.

Hij beschrijft alleen niet precies welke maatregelen er zouden moeten worden genomen tegen het eventueel terug blijven opzoeken van schapen door wolven die eenmaal ontdekt hebben wat voor makkelijke prooi dat is. Dus daar zou ik dan nog wel benieuwd naar zijn.
Maar welke maatregelen het ook zijn, ze zullen imo effectiever zijn als de wolven een alternatief hebben, in plaats van zoals nu.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:32

En het is vandaag weer raak in Elspeet. 4 schapen gedood.
Lijkt erop dat de roedel daar het menu heeft veranderd van wild naar schaap.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:42

4e nacht op rij, geloof ik. Als ik daar met schapen zou wonen, zou ik ze echt niet durven laten staan. Is er iets bekend over afrastering?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:45

Artikel in de Leeuwarder Courant cq Dagblad van het Noorden is weer een perfect voorbeeld van de eenzijdige berichtgeving in de media. De regionale media doet er net zo hard aan mee.
Zelfde artikel zal morgen wel in de Meppeler Courant staan.
De Stentor en AD zullen het ook wel plaatsen.

Schandalig dat ze niet de feiten laten zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:36

Sanet schreef:
Ik zag dat het verhaal van die moeder die de pony’s van de kinderen weggedaan had vandaag bij het “tijdschrift/nieuwspagina” Linda. Ik lees de reacties op Facebook niet, want dat is maar zelden goed voor mijn bloeddruk. Maar opzich gunstig dat het gedeeld wordt:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4783448237
(Werkt deze link?)

Het is toch vreselijk. Ik snap echt niet waarom die wolven zo leuk zijn dat alles ervoor moet wijken. Degenen die de wolven willen moeten ze zelf maar in hun eigen huis houden. Niet anderen ermee opzadelen en andermans dieren als voer laten gebruiken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:44

mysa schreef:
4e nacht op rij, geloof ik. Als ik daar met schapen zou wonen, zou ik ze echt niet durven laten staan. Is er iets bekend over afrastering?

De ponies van de eigenaar wiens drachtige pony is doodgebeten vorige week, heeft de rest van de ponies er nog gewoon staan. De weides aan huis zijn leeg. Ik snap het ook niet, zou geen oog dicht doen. Hoe vaak er bij die man dieren doodgebeten moeten worden, eer hij iets doet, is me een raadsel.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:48

Wat ik het meest verbazingwekkend vind is dat de media geregeerd wordt door een klein groepje mensen. En dat hun narratief door zovelen voetstoots aangenomen wordt. Men denkt niet meer zelf na, maar herhaalt de algemene uitspraken over slacht, honden etc.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:53

@wintu, als je de kans hebt de eigenaar aan te spreken, vraag het hem.
Wie weet komt er een antwoord waar we niet aan gedacht hebben.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:25

Waarschijnlijk zijn "wij" het kleine groepje wellicht wat minder aan bod komt in de media?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:29

Ik vind hier ook wel een taak voor de KNHS weggelegd. Zij zouden eens moeten aanschuiven in een talkshow, samen met nog een belangen vereniging (bijvoorbeeld die van zeldzame schapenrassen of zo, ik noem maar iets) en een veearts die het zat is te moeten euthanaseren. En dan het liefst met foto's. Gewoon flinke bloederige ellende, huilende mensen, ontzetting van de gezichten af te lezen.
Echt flink in you face voor heel Nederland.

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:37

rien10 schreef:
Ik vind hier ook wel een taak voor de KNHS weggelegd. Zij zouden eens moeten aanschuiven in een talkshow, samen met nog een belangen vereniging (bijvoorbeeld die van zeldzame schapenrassen of zo, ik noem maar iets) en een veearts die het zat is te moeten euthanaseren. En dan het liefst met foto's. Gewoon flinke bloederige ellende, huilende mensen, ontzetting van de gezichten af te lezen.
Echt flink in you face voor heel Nederland.

Dat lijkt me inderdaad ook een goed plan. Misschien moet je het aan ze voorstellen :)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:37

Och, dan krijg je weer het gezeik dat je dan je dieren gewoon goed moet beschermen want wolvendeskundige Pietje heeft in een artikel van een serieuze krant(andere soorten mediaverspreiders zijn per definitie onbetrouwbaar want preken voor eigen parochie) gezegd dat een wolfwerend raster van 1.20 goed beschermt en als dat niet zo was dan was het raster uiteraard niet goed onderhouden óf de dader was een hond en vergeet vossen niet. Die schijnen ook en masse schapen te vermoorden.

Het heilige geloof in “serieuze media” en “deskundigen” is echt onwankelbaar, hoe je ze ook met de neus op de feiten drukt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:00

Ja zolang mensen blijven denken dat je enkel maar een hekwerk moet zetten om je dier te beschermen verwacht ik weinig verandering in de discussie. Het zal echt vaak moeten voorkomen dat een wolf toch in zo’n omheining kan komen voordat we er eens aan andere oplossingen wordt gedacht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:10

Nikass schreef:
Wat begrijp je er niet aan?

Het klinkt voor mij als een duidelijk verhaal en een realistisch plan.

Hij beschrijft alleen niet precies welke maatregelen er zouden moeten worden genomen tegen het eventueel terug blijven opzoeken van schapen door wolven die eenmaal ontdekt hebben wat voor makkelijke prooi dat is. Dus daar zou ik dan nog wel benieuwd naar zijn.
Maar welke maatregelen het ook zijn, ze zullen imo effectiever zijn als de wolven een alternatief hebben, in plaats van zoals nu.

Behalve dat de wolf de Veluwe al aardig leeg gejaagd heeft qua makkelijk groot wild, (rest edelherten vertrekken de randmeren over naar Flevoland), everzwijn geen voorkeursprooi is en ze dus nu daar ook aan de schapen beginnen. M.a.w. ze blijven niet in de natuurgebieden jagen, want het eten is daar op! En dat zie je overal gebeuren waar de aantallen wolven niet beheerd worden. Iets met stomweg honger hebben en niks snappen van grenzen zoals mensen die zien.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:12

mysa schreef:

4/9, 5/9, 6/9 en nu 8/9

Is bij ons om de hoek..