Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:16

rover_ schreef:
Interessant om (terug) te lezen.
Een roedel heeft een paar honderd km2 nodig, dat lijkt me haaks te staan op hun huidige berekening waarbij er ruimte zou zijn voor heel veel wolven.
Bijzonder weer dit, ze hadden het er toen al over dat runderen en paarden in begrazinggebieden ‘geofferd’ zouden gaan worden.
En wolven inzetten om ganzen te bestrijden, eh…. Die kunnen snel wegvliegen dus lijkt me stug dat hij er heel veel vangt.

10x10 km is al 100km2 ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 19:19

Ik liep net met mn shetlander naar het bos en ik kan over een oprit wandelen om naar het ruiterpad te gaan.
Ik liep al voorbij de eerste paar stenen toen ik me bedacht dat ik die best wel eens kon gaan verzamelen.

Heb nu een paar stenen meegenomen, denk dat ik die maar elke keer ga meenemen als ik ga wandelen.
Heb ik in ieder geval altijd iets bij me waarmee ik kan gooien.

Dit is een oprit, in de rest van het bos kan je eigenlijk niet veel vinden.
Laat staan als je ineens tegenover een wolf staat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:23

Nederland heeft ongeveer 33.500km2 aan landoppervlak. Yellowstone Park heeft zo'n 9.800km2 aan landoppervlak, daar leven 100 tot 150 wolven, waarbij binnen het park de wolf de grote doder van wolven is en alles wat eruit trekt de mens als grote doder heeft.

Onali schreef:
Ik liep net met mn shetlander naar het bos en ik kan over een oprit wandelen om naar het ruiterpad te gaan.
Ik liep al voorbij de eerste paar stenen toen ik me bedacht dat ik die best wel eens kon gaan verzamelen.

Heb nu een paar stenen meegenomen, denk dat ik die maar elke keer ga meenemen als ik ga wandelen.

Leg je ze aan het eind ook weer terug? Een oprit is prive eigendom en dit valt dus eigenlijk onder diefstal.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 19:37

Mizora schreef:
Nederland heeft ongeveer 33.500km2 aan landoppervlak. Yellowstone Park heeft zo'n 9.800km2 aan landoppervlak, daar leven 100 tot 150 wolven, waarbij binnen het park de wolf de grote doder van wolven is en alles wat eruit trekt de mens als grote doder heeft.

Onali schreef:

Leg je ze aan het eind ook weer terug? Een oprit is prive eigendom en dit valt dus eigenlijk onder diefstal.

Het is geen oprit zoals in een bewoond gebied.
Het is een verhard pad naar een woning midden in het bos.

Denk dat die paar stenen die ik nu heb de diefstal niet zo snel als diefstal zal worden beschouwd ;)

Onali

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 19:41

Onali schreef:
Een roedel wolven heeft een territorium dat ze fel verdedigen tegen andere roedels. Hoe groot een territorium is hangt af van hoeveel er te eten is en van hoe de mens het gebied gebruikt. Een territorium kan variëren van 120 km² tot 2000 km² (ter vergelijking: het IJsselmeer is ongeveer 1100 km²).

Nederland heeft een inwonertal van 17.280.397 (2020) en met een oppervlakte van 41.543 km² een bevolkingsdichtheid van 416 inwoners/km².

120 km2 x 56 = 6720 km2
2000 km2 x 56 = 112000 km2

Dus zelfs wolven moeten langer thuisblijven? In flatjes gaan wonen?

Ik had al een keer een berekening gemaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:50

Ja, ook daar is het gewoon privé-eigendom en diefstal en hoor je ze in ieder geval terug te leggen aan het eind van de wandeling. Dat je niet in de bebouwing woont, betekent niet dat je erf opeens publiek goed wordt. Neem gewoon wat stenen van thuis mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:58

Mizora schreef:
Ja, ook daar is het gewoon privé-eigendom en diefstal en hoor je ze in ieder geval terug te leggen aan het eind van de wandeling. Dat je niet in de bebouwing woont, betekent niet dat je erf opeens publiek goed wordt. Neem gewoon wat stenen van thuis mee.

Of haal een zak siergrind/keien bij bv praxis, 20kg is 10-11 euro
https://www.praxis.nl/tuin-terras-buite ... kg/5383398

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 20:01

tienus63 schreef:
Uit het Vakblad Natuur, Bos, Landschap 2013, geschreven door Alterra Wageningen; Wamelink, Lelieveld en Ottburg

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bron vakblad natuur, bos en landschap

De zeldzame Przewalskipaarden worden nu dus ook bedreigd door wolven. Als we die kwijt zijn krijgen we die soort nooit meer terug. Dat zou een ernstig verlies zijn en deze paarden zijn verder voor niemand schadelijk wat die r*twolven wel zijn!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 20:02

Thuis, als in van mijn balkon _O-

Jezus als ik wist dat er zoveel gezeik van zou komen had ik mijn mond gehouden.

Ja die inrit van ruim 800 meter die btw niet bezaaid is met sierstenen, maar grotendeels puin en gewoon stenen, want de UH heeft zeker waar ik sta, veel last van stenige paden door de ijstijd.

Dus misschien zijn het wel stenen uit het bos die daar als oprit fungeren.
Het zijn iig geen gekochte stenen.

Oh het is trouwens WEL publiek want het is de ingang van het bos. Het is geen erf of tuin waar ik het over heb.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 20:22

Nou idd het bos ligt er bij ons vol mee. Zeker nu het weer hard geregend heeft en er zand is weg gespoeld liggen er ook behoorlijk grote tussen. Ik kan niet goed mikken dus voor mij is stenen meenemen niet handig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:13

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 07:36

Het is leuk om te zeggen 'niet bang zijn en gewoon bos in gaan'. Het is ook zo gezegd maar ga er maar aan staan. Persoonlijk ben ik niet gezond, niet super fit. Ik heb een agressieve herder bij van 45 kg en ern terrier zo mak als een lammetje van 18 kg. Daar waar mijn herder mogelijk uitdagend gaat zijn en de wolf door zijn gedrag aan trekt daar kan mijn terrier zichzelf niet verdedigen en kan ik weinig meer doen dan blijven staan, herder in bedwang houden en schreeuwen. Zelfs telefoon pakken zal niets worden. Dus net week veluwe gehad en ontzettend genoten maar niet meer dan de bosrand mee genomen en wat drukkere paden net om het park. Het is wat het is. Ontspannen lopen deed ik niet echt. Thuis niet te dealen met aanwezigheid van wolven. Dat zal vast verschil maken. Die ene week komen we zonder veel bos ook wel door. We zaten dichtbij Harderwijk, Putten, Otterlo dus overal wolven en brutale ook. Voor die ene week ga ik geen risico nemen dat mijn hondje wolvenvoer is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:28

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:32

Ik ben benieuwd wanneer de horeca uitbaters zich gaan roeren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:09

Ik denk dat zij zich op dit moment in een spagaat bevinden.
Zeggen zij nu ook pas op wolf laat zich geregeld zien, dan weten ze zeker dat klandizie weg blijft.
Willen ze dan inkomstenderving claimen dan zeggen gemeente en provincie, maar jullie hebben zelf gezegd tegen gasten pas op!
Dus eigen schuld dat de gasten wegblijven en daarom geen enkele grond om compensatie te kunnen krijgen.

Als ondernemers weten dat ze aanspraak kunnen maken op een correctie compensatie, en dat ook zouden krijgen, hadden de ondernemers een duidelijker geluid laten horen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:21

Het is voor ons al een enorme uitdaging om met (oostindisch dove) loslopende honden én hun simpele eigenaren om te gaan, laat staan een wild roofdier met een beschermde status.

@Ninx Eén ieder heeft het recht zich angstig te voelen en/of hun zorgen uit te spreken over de wolf en wellicht de wanpraktijken van zelfbenoemde experts. Wie ben jij om dat te bagatelliseren?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:27

Citaat:
9 september 2024/Nederland
Deskundigen over toenemende aantal wolven: zorg dat het dier bang blijft voor ons
De wolvenpopulatie in Nederland blijft voorlopig groeien. Waar er nu tien roedels in Nederland leven, kunnen dat er volgens onderzoekers tussen de 21 en 56 worden. Maar er is alleen plaats voor zoveel wolven als de mens met het dier leert samenleven. En daarvoor zullen we ons eigen gedrag moeten aanpassen.
"De wolf is een blijvertje", stelt ecoloog Chris Smit. Hij is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2018 vestigde de eerste wolf zich weer in Nederland. Nog geen jaar later voegde zich daar nog een wolf bij en zo ontstond de eerste roedel. Het wolvenpaar kreeg sinds 2019 elk jaar welpen, en zo breidt het aantal wolven zich uit. Volgens BIJ12, dat de wolvenpopulatie monitort, leven er nu tien wolvenroedels in Nederland.

Onderzoekers aan de Wageningen Universiteit publiceerden in april dit jaar een studie waaruit blijkt dat het aantal roedels in Nederland zich uit kan breiden naar 23 tot 56 roedels. Smit noemt de studie 'gedegen'. "Maar het samenleven met de mens is er nauwelijks in meegenomen. Het aantal wolven kan alleen zo hard groeien als wij leren samenleven met het dier." Roofdierdeskundige Erwin van Maanen van EcoNatura is kritischer: "De berekening is heel optimistisch."

Unieke situatie

De analyse is gedaan op basis van data afkomstig van wolven uit Duitsland. Van Maanen: "Het landschap in Duitsland ziet er heel anders uit dan dat in Nederland. De natuurgebieden zijn daar veel groter, dus de wolf kan daar makkelijker rondlopen zonder dat hij geconfronteerd wordt met de mens. In Nederland zijn de bossen veel kleiner waardoor er te veel interactie tussen wolf en mens is." Ook Smit stelt dat de situatie in Nederland uniek is.

Aantal wolven in Nederland

Volgens BIJ12, dat de wolvenpopulatie monitort, leven er nu tien wolvenroedels in Nederland. Dat zijn wolvenparen die jongen hebben gehad. Een roedel bestaat veelal uit meerdere generaties (ouderdieren en hun nakomelingen) en bestaat gemiddeld uit drie tot tien dieren. De nieuwste roedel is in Nederland is die op de Utrechtse Heuvelrug. Naast de roedel daar, leeft er ook nog een alleenstaande wolf in dat gebied.

Als je er vanuit gaat dat elke roedel uit ongeveer tien dieren bestaat, leven er nu dus honderd wolven in Nederland. Bij dat aantal van BIJ12 plaatst ecoloog Chris Smit een kanttekening: "Dat is het aantal gevestigde wolven, maar er zijn ook rondlopende wolven. Dat zijn dieren uit bijvoorbeeld Duitsland en België die af en toe de grens overgaan en rondtrekken in Nederland."

Bang blijven voor de mens

"Om succesvol met de wolf samen te leven, moet hij bang blijven voor de mens", zegt Smit. Van Maanen: "Als recreanten in de buurt van wolven fietsen of wandelen, ruiken ze de geur van mensen en verliezen ze hun vrees."
Ecoloog Glenn Lelieveld stelt dat mensen wolven voeren, terwijl dat een misdrijf is. Door het dier eten te geven, leert de mens de wolf dichtbij te komen terwijl de wolf ruimte en rust nodig heeft. Bovendien maken mensen foto's filmpjes van de wolf en komen zo dichtbij. Van Maanen noemt dat 'de kat op het spek binden'. "Door zulk gedrag veroorzaak je problemen."

Nationaal wolvenplan

De deskundigen pleiten voor een nationaal wolvenplan. Sommige provincies belichten en benaderen wolvenproblematiek op een andere manier dan andere. Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur Jean Rummenie maakt zich door incidenten met probleemwolven 'ernstige zorgen'. Hij wil incidenten voorkomen door wolfaanvallen op vee terug te dringen en op te kunnen treden als er een incident plaatsvindt. Zo wil hij de beschermde status van de wolf afzwakken
Rummenie pleit voor een landelijk informatiepunt over de wolf, maar in zijn brief over wolvenbeleid staat niets over hoe de mens om moet gaan met de wolf. Van Maanen: "In Amerika riskeer je een hoge boete als je eten achterlaat in gebieden waar de wolf leeft. Ook dat beleid moet in Nederland worden toegepast." Lelieveld vindt dat het verboden moet worden om honden los te laten in wolvengebied. Het dier is er nu eenmaal en heeft zijn ruimte nodig.

Wolf richting het westen?

Volgens de studie van de Wageningen Universiteit zijn verschillende gebieden waar de wolf zich nog niet heeft gevestigd, wel geschikt. Zo noemen ze onder andere de duinen aan de noordkust, de Oostvaardersplassen bij Lelystad, de Biesbosch in West-Brabant en bosrijke gebieden op de grens van Limburg en Duitsland en Lauwersoog op de grens van Groningen en Friesland. De drie gesproken deskundigen zetten daar hun vraagtekens bij. Volgens Glenn Lelieveld zou de Biesbosch te nat zijn voor de wolf. En om zich aan de westkust te vestigen, moet de wolf succesvol door drukke steden als Amsterdam en Haarlem heen.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... 8cQR_PU1ig

Bron geen wolf in cultuurlandschap

https://www.facebook.com/share/p/7Mix5bAeVXkoMuXu/?

Noot: volgens wolvenmonitoring Werkgroep Wolf in Nederland zijn er op dit moment 11 roedels in Nederland zie
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... FUuDA/edit

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:54

Citaat:
Bergeijk Noort Brabant

Datum helaas niet bekend.
Koe gedood in Bergeijk.
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
#geenwolf

https://www.facebook.com/share/p/suwpZmPATJa2em9P/

Maar ze pakken geen grote dieren, toch, Lelieveld en co?!
In 2022 Someren ook al, toen de eerste in Nederland.

Allemaal groene leugens:
Hij is schuw, je ziet hem niet overdag❌
Hij dood voornamelijk wild.❌
Hij valt geen grotere dieren zoals runderen en paarden.❌
Groepen paarden zijn veilig ❌
Hij dood enkel via keelbeet.❌
Hij komt niet achter ruiters aan ❌
Hij pakt geen honden ❌
Hij komt niet in wolfwerende omheiningen❌
Hij komt niet in stallen❌
Hij valt geen mensen aan ❌
Met bewakingshonden zijn de weidedieren veilig ❌
Met ezels zijn wededieren veilig ❌
Valt geen kinderen aan❌

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:33

Ik heb antwoord op mijn vraag aan de provincie Gelderland: Ik ben door de gemeente Ermelo naar u doorverwezen. De gemeente stelt "wandel in de gebieden met wolven met uw hond aan de riem"
Als nu mijn hond, ondanks dat advies, toch wordt aangevallen, heb ik dan recht op vergoeding van de gemaakte dierenarts kosten? Of -bij dood van de hond- op een schadevergoeding? Ik ben geen inwoner van uw provincie, wel af en toe toerist

Antwoord:
Momenteel ziet provinciaal beleid er niet op toe dat (financiële) schade veroorzaakt door een wolf op huisdieren (o.a. honden) vergoed wordt. Dit was aanvankelijk ook niet voorzien en bovendien kent de wolf geen 'eigenaar'. Het is onzeker of dit op termijn zal veranderen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 12:04

Vreselijk die grote pink in Bergeijk.
Lijkt me levend aangevreten.

Alle reacties erbij dat het een dier van nalatige eigenaar zou zijn, zijn tenenkrommend.
Die snappen niets van veehouderij.
Die koppels worden niet dagelijks gecheckt, maar wel frequent.
Doet de weidepomp het nog wel, geen zieke of kreupele dieren, staat er nog voldoende stroom het draad.
In wolvengebied lopen amper jongvee en pinken buiten, zeker niet verder van de boerderij af.
Als er tot voorheen amper tot geen gevaar van wolf in omgeving Bergeijk is geweest, dan verwacht je dat toch niet.
En ontbinding gaat rap met dit weer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 12:17

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 12:19

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 12:27

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 13:17

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 13:22

Wil iemand een samenvatting geven van wat hij verteld, ik trek die man slecht. Ik vind hem altijd zo hijgerig overkomen en dan die selfie video's erbij.