Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:11

Nu op NPO1 Dit is Tijs met baasje van doodgebeten hondje Bruno aan het woord.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:19

Benadering hond en baas door wolf gisteravond Nunspeet

Citaat:
Nunspeet Gelderland
07-09-2024
18.00 uur

Wolf gezien in Nunspeet, melder liep daar met zijn hond en de wolf kwam uit de bosjes stapvoets naar hem toegelopen. De melder is meteen naar de auto met zijn hond gelopen en de wolf bleef achter hem aan lopen tot hij in de auto zat en bleef toen nog staan.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/ryrf8T ... tid=K35XfP

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:27

Kaja schreef:
journee schreef:
En dan volgende week het vervolg. Met aanvallen op honden en kinderen. Kan het aantal wappies ook gelijk worden aangepast, wat dat aantal is gelukkig flink aan het dalen. Steeds meer mensen zijn zich er inmiddels van bewust dat vooral het vredig kunnen samenleven met de wolf op een sprookje berust. :j

Mijn vermoeden is dat het aantal wappies wel meevalt. Echter zoals hier iemand laatst zo treffend zei ze zijn in mindere aantallen maar ze schreeuwen zo hard!

De andere kant van het verhaal is ook wel weer dat de kritische Nederlander, waar ik ons maar even onder schaar, ook een beetje realistisch moet blijven.

Ik heb hier nu al meermaals gelezen dat mensen die hier ieder jaar gewoon vakantie hielden in een huisje (Veluwe) (met of zonder hond of paard) daar nu maar vanaf zien en naar de wadden eilanden gaan oid.
Angst volgt niet perse de weg van de logica. Maar wanneer je wil dat je kritische argumenten doel treffen, moet je dus zelf ook een beetje realistisch blijven.

Dus de meer afgelegen gebieden in de schemer bewandelen met je hond is wellicht niet slim, je kleuter zelfstandig diep het bos in sturen is ook niet verstandig (duh), en je mini pony in een prikweitje parkeren ook maar niet doen.
Maar verder kun je hier natuurlijk prima leven, recreëren, fietsen, lopen, etc…. Anders moesten we allemaal verhuizen.

Ik wil graag dat er verstandig beheer komt.
Maar dan hebben we dus vooral logische en steekhoudende argumentatie nodig.

Dus niet de overdreven romantische zorgeloze blijdschap van bureau-natuurdromers, maar ook niet de buitenproportionele bangpraterij van mensen die niet eens meer een ommetje maken op de fiets.
Beiden kun je niet serieus nemen als gesprekspartner betreffende dit onderwerp.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:35

Zichtmelding Putten
Citaat:
Putten Gelderland
08-09-2024
09.45 uur.

Gisteravond en vanmorgen wolf gespot op boerderij. Veldhoefweg 5 in Putten . Gisterenavond rond 19.15 uur, en vanmorgen om 9.45 uur. Hij liep nog geen 50 meter van onze kalveren af. Onze angst is dat hij vandaag of morgen zal toeslaan. Afgelopen nacht hoorden we hem ook huilen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Filmpjes zie bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/QuuNWs ... tid=K35XfP

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:36

Ninx schreef:
Kaja schreef:
Mijn vermoeden is dat het aantal wappies wel meevalt. Echter zoals hier iemand laatst zo treffend zei ze zijn in mindere aantallen maar ze schreeuwen zo hard!

De andere kant van het verhaal is ook wel weer dat de kritische Nederlander, waar ik ons maar even onder schaar, ook een beetje realistisch moet blijven.

Ik heb hier nu al meermaals gelezen dat mensen die hier ieder jaar gewoon vakantie hielden in een huisje (Veluwe) (met of zonder hond of paard) daar nu maar vanaf zien en naar de wadden eilanden gaan oid.
Angst volgt niet perse de weg van de logica. Maar wanneer je wil dat je kritische argumenten doel treffen, moet je dus zelf ook een beetje realistisch blijven.

Dus de meer afgelegen gebieden in de schemer bewandelen met je hond is wellicht niet slim, je kleuter zelfstandig diep het bos in sturen is ook niet verstandig (duh), en je mini pony in een prikweitje parkeren ook maar niet doen.
Maar verder kun je hier natuurlijk prima leven, recreëren, fietsen, lopen, etc…. Anders moesten we allemaal verhuizen.

Ik wil graag dat er verstandig beheer komt.
Maar dan hebben we dus vooral logische en steekhoudende argumentatie nodig.

Dus niet de overdreven romantische zorgeloze blijdschap van bureau-natuurdromers, maar ook niet de buitenproportionele bangpraterij van mensen die niet eens meer een ommetje maken op de fiets.
Beiden kun je niet serieus nemen als gesprekspartner betreffende dit onderwerp.

Volgens mij zijn de aanvallen op hond en kind overdag gebeurt en lang niet altijd op plaatsen waar dit te verwachten was. Dus even realistisch, hoe verwacht jij dit op te lossen?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:46

Ik wóón gewoon in het gebied van een roedel hè. Letterlijk in mijn achtertuin. Ik zoek niets op, ik leef hier gewoon. Ik moet in het donker mijn pony’s voeren, mijn zoon’s werkdag begint om 02.00 ‘s nachts, die van mijn man om 05.00, die van mij 05.30.

Er is niets bangpraterij-igs aan om ‘s ochtends vroeg als je naar je werk gaat een wolf door je bak ziet lopen en dat eng te vinden en ik vind het ook volkomen geoorloofd om totaal niet op mijn gemak te zijn als ik in het donker of de schemer over mijn erf moet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:51

MairiMacBran schreef:
Ik wóón gewoon in het gebied van een roedel hè. Letterlijk in mijn achtertuin. Ik zoek niets op, ik leef hier gewoon. Ik moet in het donker mijn pony’s voeren, mijn zoon’s werkdag begint om 02.00 ‘s nachts, die van mijn man om 05.00, die van mij 05.30.

Er is niets bangpraterij-igs aan om ‘s ochtends vroeg als je naar je werk gaat een wolf door je bak ziet lopen en dat eng te vinden en ik vind het ook volkomen geoorloofd om totaal niet op mijn gemak te zijn als ik in het donker of de schemer over mijn erf moet.

Maar dat is iets anders dan ik zeg.
Hier zit de grootste populatie zo’n beetje. En ik lig ook regelmatig ‘‘s nachts wakker van geluiden.

Maar ik doel op volwassen groepen mensen die op klaarlichte dag niet meer fietsen of wandelen in drukke toeristische gebieden en op basis van die angst regulatie willen.
Ik ben bang, omdat ik juist wel beheer wil, dat door deze ‘stemmen’ de critici niet serieus genomen worden.

Jouw angst, de mijne, en die van iedereen die echt de naaste buur is van de wolf is absoluut gegrond wat mij betreft.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:04

Ninx,
Aanval op kind was overdag met een grote groep kinderen, die een hoop kabaal maken lijkt me. In de buurt van een parkeerplaats dus ook niet afgelegen in een verlaten stukje bos.

Alle aanvallen / confrontaties met de honden (Harderwijk en Ermelo) waren eind ochtend. In een ingesloten stukje bos, aan de rand van het bos. En blijkbaar ook erg druk bezocht met veel recreanten en honden eigenaren.
En beide locaties (volgens mij) ook erg onverwachts. Niet om de hoek van Den Treek bijvoorbeeld.

Hier in Brabant ga ik me er niet druk om maken. Dan zou de angst me overnemen inderdaad. Maar als je enigszins in de buurt woont van die aanvallen, is de angst terecht vind ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:09

Nyaleti schreef:
Ninx,
Aanval op kind was overdag met een grote groep kinderen, die een hoop kabaal maken lijkt me. In de buurt van een parkeerplaats dus ook niet afgelegen in een verlaten stukje bos.

Alle aanvallen / confrontaties met de honden (Harderwijk en Ermelo) waren eind ochtend. In een ingesloten stukje bos, aan de rand van het bos. En blijkbaar ook erg druk bezocht met veel recreanten en honden eigenaren.
En beide locaties (volgens mij) ook erg onverwachts. Niet om de hoek van Den Treek bijvoorbeeld.

Hier in Brabant ga ik me er niet druk om maken. Dan zou de angst me overnemen inderdaad. Maar als je enigszins in de buurt woont van die aanvallen, is de angst terecht vind ik.

Vanzelfsprekend.

Maar volwassen groepen mensen uit, zeg eens wat, Dordrecht die hun jaarlijkse fietstocht met groep annuleren en naar Ameland gaan zijn toch wat buitenproportioneel bang.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:10

Nyaleti schreef:
Sanet schreef:
SusanH schreef:
https://www.instagram.com/reel/C_oGnUrt ... VyMXB4YTh0

Edelhert jaagt wolf weg.

En dat overzicht. Tenenkrommend.

Ja, jemig, als we al moeten gaan juichen dat een wolf niet een 100% slagingskans heeft als hij gaat jagen, dan wordt het wel heel verdrietig…

Pro wolf weet zoveel van de natuur :')

Dit heeft niks met pro wolf te maken. De man van dit instagram account is jager.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:10

Waarom zouden ze niet serieus genomen worden? Wellicht niet in hun angst, maar er duikt wel een financiële prikkel op als echt heel veel mensen vanwege hun al dan niet terechte angst enorm toeristische gebieden, waar de wolf zich ook het liefst ophoudt, gaan mijden en iedereen op een kluitje op de Waddeneilanden gaat zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:15

tienus63 schreef:
Communicatie Staatsbosbeheer 2018 over de wolf en de scripts die Staatsbosbeheer levert aan het KRO/NCRV programma Binnenste Buiten.
Afbeelding ]
Bron Van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/3Va5t6 ... tid=K35XfP

Even er uit gelicht :
Afbeelding
Dus grote grazers (die wolf nodig heeft om roedel te voeden), zijn sinds 1890 uitgestorven. In elk geval in drenthe, wat gebied op de kaart is. Rest van nederland heeft ook amper nog grote grazers rondlopen. Maar wel er van uitgaan dat wolf hier genoeg wild kan vinden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:17

Ninx schreef:
MairiMacBran schreef:

Maar dat is iets anders dan ik zeg.
Hier zit de grootste populatie zo’n beetje. En ik lig ook regelmatig ‘‘s nachts wakker van geluiden.

Maar ik doel op volwassen groepen mensen die op klaarlichte dag niet meer fietsen of wandelen in drukke toeristische gebieden en op basis van die angst regulatie willen.
Ik ben bang, omdat ik juist wel beheer wil, dat door deze ‘stemmen’ de critici niet serieus genomen worden.

Jouw angst, de mijne, en die van iedereen die echt de naaste buur is van de wolf is absoluut gegrond wat mij betreft.

Volgens mij zijn er op dit moment nog geen volwassen 'groepen' mensen die een bepaald gebied niet meer in durven. Wel 'groepen' kinderen en pubers wier fijne kampeertripje, boswandeling en ponykamp niet meer door gaat dankzij de wolf.

En volwassenen die alleen, met twee of met kinderen, achtervolgt zijn, te voet (met of zonder hond) op de fiets of te paard.

Is iedereen gestressed omdat ze zich zorgen maken om zichzelf? Nee, het merendeel maakt zich vooral (terecht) zorgen om hun hond, kind of reactie van hun paard.

En ook op de fiets achtervolgt worden door een wolf, zal de meeste mensen niet in de koude kleren gaan zitten. Vooral als blijkt dat die wolf niet alleen is, maar de rest van de roedel ook op de voet volgt.

Als mensen zich hierdoor op veel plaatsen niet meer veilig voelen heeft dit niets te maken met onnodig paniek zaaien. Eerder logisch nadenken en risico's afwegen. Niet nodig om dit te baggetaliseren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:18

MairiMacBran schreef:
Waarom zouden ze niet serieus genomen worden? Wellicht niet in hun angst, maar er duikt wel een financiële prikkel op als echt heel veel mensen vanwege hun al dan niet terechte angst enorm toeristische gebieden, waar de wolf zich ook het liefst ophoudt, gaan mijden en iedereen op een kluitje op de Waddeneilanden gaat zitten.

Omdat dit brandstof is voor ‘pro-wolf’ aangezien het hun redenatie bekrachtigd dat de angst voor de wolf buitensporig en irreëel is.

Ik hoop vooral op veel steekhoudende argumentatie en bewijzen die het ongelijk van de ‘kenners’ bewijzen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:21

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:25

Ninx schreef:
MairiMacBran schreef:

Omdat dit brandstof is voor ‘pro-wolf’ aangezien het hun redenatie bekrachtigd dat de angst voor de wolf buitensporig en irreëel is.

Ik hoop vooral op veel steekhoudende argumentatie en bewijzen die het ongelijk van de ‘kenners’ bewijzen.

Persoonlijk denk ik dat je 'de paniek' positief moet zien, in die zin dat er nu steeds meer mensen over praten en zich er überhaupt van bewust worden wat er speelt. Pas als de grote meerderheid van Nederland negatief staat tegenover het huidige beleid ten opzichte van de wolf zal er misschien wat gaan veranderen. Eerder zeker niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:27

tamary schreef:
tienus63 schreef:
Communicatie Staatsbosbeheer 2018 over de wolf en de scripts die Staatsbosbeheer levert aan het KRO/NCRV programma Binnenste Buiten.
Afbeelding ]

Even er uit gelicht :
[ Afbeelding ]
Dus grote grazers (die wolf nodig heeft om roedel te voeden), zijn sinds 1890 uitgestorven. In elk geval in drenthe, wat gebied op de kaart is. Rest van nederland heeft ook amper nog grote grazers rondlopen. Maar wel er van uitgaan dat wolf hier genoeg wild kan vinden.

Dat lost men toch op door de kuddes van begrazingsprojecten op te offeren.
Voordeel van die dode en gewonde dieren is dat ze niet mee tellen in de cijfers slachtoffer geworden van aanval door wolf of wolven.
En wellicht besparen die dieren slachtoffers bij hobbydierhouders en veehouders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:46

tamary schreef:
tienus63 schreef:
Afbeelding ]

Even er uit gelicht :
[ Afbeelding ]

De rest van Nederland heeft (nog wel) grote grazers rondlopen: dat zijn onze runderen en paarden! Die in omheinde ruimtes staan zodat vluchten niet mogelijk is als ze worden aangevallen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 13:07

Zichtmelding Ermelo
Citaat:
Ermelo Gelderland
08-09-2024
12.40 uur

Wolf stak de weg over op de oude zwolseweg

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/wETz4q ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 13:09

Verlate melding Nunspeet vorige week. Wolf loopt achter wandelaar aan.
Citaat:
Nunspeet Gelderland
27-08-2024
20.15 uur

Verlate melding van vorige week.

Tijdens mijn wekelijkse wandeling kwam ik vorige week in Nunspeet deze wolf tegen ter hoogte van het voormalig ronde huis. Nadat hij mij achtervolgde heb ik uiteindelijk deze foto gemaakt en heeft hij mij benaderd tot zo’n 30 meter ofzo. Toen ik echt stil bleef staan en wat schreeuwde droop hij rustig af. Het enge was dan ook dat hij mij achterna liep en steeds dichterbij kwam. Al met al met een sisser afgelopen, maar je schrikt ervan.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/kTgCZU ... tid=K35XfP

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 13:17

@Ninx, zelf heb ik die angst voor mezelf ook niet. De zorgen die ik heb betreffen mijn pony’s, paarden, katten en hond. Zelf durf ik nog overal te lopen en voel me gewoon op mijn gemak.

Zo laat ik rond half 12 mijn hond nog uit voor het slapen en ja dat is in het bos waar ik woon. Dan merk ik dat ik op mijn hoeden ben. Gericht op elk geluidje en beweging. Als ik haar naar binnen breng en vervolgens zelf door het bos in het donker naar stal wandel ben ik weer gewoon relaxed.

Dus zonder dieren zou ik me inderdaad niet zo druk maken en me ook zeker niet laten tegenhouden in waar ik wil gaan of staan. Uiteraard moet je waakzaam zijn, maar angstig niet. Dat er juist ook op klaarlichte dag en op drukke gebieden wolven gespot worden en incidenten gebeuren maakt het voor mij alleen meer dat ik mijn leven er niet door wil laten bepalen. Je hebt het duidelijk niet in de hand op de paar dingen na die je kan doen.

Maar goed, zo sta ik erin. Dat iemand anders als volwassene het bos niet meer in durft kan daar natuurlijk prima naast staan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 13:20

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 14:04

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 14:38

Uit het Vakblad Natuur, Bos, Landschap 2013, geschreven door Alterra Wageningen; Wamelink, Lelieveld en Ottburg

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron vakblad natuur, bos en landschap

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:08

Interessant om (terug) te lezen.
Een roedel heeft een paar honderd km2 nodig, dat lijkt me haaks te staan op hun huidige berekening waarbij er ruimte zou zijn voor heel veel wolven.
Bijzonder weer dit, ze hadden het er toen al over dat runderen en paarden in begrazinggebieden ‘geofferd’ zouden gaan worden.
En wolven inzetten om ganzen te bestrijden, eh…. Die kunnen snel wegvliegen dus lijkt me stug dat hij er heel veel vangt.