[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 16:55

Het is vrijdag de 13e. Geloof ik erin, mwah ik weet het niet. Maar toch.

Loopt een blinde hond op de weg. Bijthond ook nog. Lang achteraan gerend, in een tuin kunnen werken met zijn tweetjes, met een lijn kunnen vangen, gelukkig was ie blind dus dat zag ie niet aankomen. Aanraken was toen happen. Gevraagd aan die meneer van de tuin of hij een schuurtje had waar we de hond in mochten doen. Nee, mocht niet. Nou, het was een malle pietjes erf met enorm veel zooi en hokjes, daar had toch best wel iets gekund, maar nee, hij wilde niets. Of hij de hond kende nee ook niet. Hond was inmiddels liever en kon geaaid worden.

Ik ben blijven staan met de hond aan de lijn, Erwin teruggerend naar de auto die nog op die 90m-weg stond. En de auto gehaald naar waar ik stond. Toen moest de hond in de auto.

Hond eerst laten kennismaken met onze honden buiten de auto. Moesten we allemaal improviseren, want we hadden maar 1 lijn bij ons en die zat om de blinde hond. Dus onze honden aan sjorbanden naar buiten. De blinde hond was een gromhond, niet vriendelijk. Dus bij ons hem erbij nemen in de auto was geen optie. Hulpdiensten bellen dan maar.

Het was 12 uur. D.a. was dicht. Noodnummer gebeld. Ze kon er niets mee, erg flauw, ze wilde dus gewoon niet komen met lunchtijd.
Politie gebeld, die sturen voor een hond geen auto. Ik zeg, maar hij liep op een 90km weg heen en weer over te steken, hij kan zo een ongeluk veroorzaken. Nee, komen niet. Moet de DB bellen of de burgemeester.
Ik heb geen internet bij me. D.a. weer gebeld of ze dan tenminste voor mij die tel nrs kon opzoeken. Nummers gehad en gebeld, geen verrassing antwoordapparaten.

Wat nu. Erwin is terug naar huis gereden om onze honden weg te brengen. Dat is 15 minuten rijden enkele reis. Hij nam dan ook gelijk op de terugweg een bench mee.

Ik ben ondertussen naar huizen gaan lopen om te vragen of die hond van iemand was. Nee niemand kende hem. Die huizen liggen allemaal op een heuvel, dus ik iedere keer die trappen op (echt fijn met mijn heup) met een hond die niets zag en mij, een vreemde, dus maar moest vertrouwen. Trap op ging nog wel, maar trap af ging hij staken en als ik te dichtbij stond hapte hij naar mijn been. Wel raak, maar niet hard.

Inmiddels geprobeerd vriendjes te worden met meneer, maar die had nu zoveel stress die wilde alleen maar bijten. Is logisch natuurlijk is verdwaald, bang, ziet niets. Terug naar de parkeerplaats om op Erwin te wachten. Die was om 13.15 weer terug. Waren we dus al een uur met de situatie bezig geweest.

Hond geprobeerd in de auto te krijgen, aanraken weer happen. We hadden lekker eten meegenomen, dat was fijn, maar het hielp niet om hem in de auto te krijgen. Erwin had zelfs een loopplank meegenomen, oude hond, maar ook dat ging niet. Dan proberen in de kooi te krijgen. Met eten weer. Leek te lukken maar halfweg in de kooi ging hij in de rollijn bijten en had hem al half door! Aanraken was happen.

Ik heb toen maar 112 gebeld. Want anders moesten we in ieder geval nog drie kwartier wachten tot er ergens hulp gevraagd zou kunnen worden. Brandweer zou komen. Wij hebben de hond (nadat ie Erwin gericht aanviel) ingesloten met vuilcontainers die op die parking stonden. Zo hebben we de brandweer afgewacht. Die waren er om kwart voor 2. Dus aanrijtijd ongeveer 20 minuten.

Brandweer kwam met een busje. Wel grote dikke handschoenen, maar niet iets van een vangstok of zo. Hij zag er zo lief uit, wisten we zeker dat hij vals was. Eh ja duh. Maar het waren wonderbrandweermannen, want de hond vond ze allemaal erg lief. Wij waren natuurlijk de boosdoeners en hadden hem gevangen. Weet dat beest veel.

De man die ons niet wilde helpen met een hokje of zo, had ons kennelijk vanachter het raam goed in de gaten gehouden en had de brandweer gezien en bleek later tegen zijn vrouw gezegd dat het een blinde, BLAUW met witte hond was. Dude!
Bestaan er nog wel "blauwe" honden, blinde honden toch een stuk minder, dus het feit dat de hond blind was deed bij zijn vrouw een belletje rinkelen. Had haar tante uit het dorp geen blinde hond?

Dus liefjes aan was de brandweer bezig om de hond in hun busje te krijgen (heb ik op film). Komt er een mevrouw aan van dat huis van die man die niet een schuurtje of zo had om de hond in te doen. Ze praat tegen iemand aan de telefoon: Ja wat voor kleur heeft jouw hond dan? Conclusie het was de hond van haar tante! Haar tante woonde in het dorp Nizas 4km verderop. Tante zou eraan komen.

Het duurde nog al, dus ik vraag aan nichtje of die tante wel echt kwam. Ja, maar tante was 84 en woensdag werd haar man 100 en ze hadden het net zaterdag gevierd. Dus het ging niet meer zo vlot, want haar oom reed geen auto meer met 100 jaar.

Tante en oom arriveerden. Oud toch nog pittig vrouwtje van 84. Haar man was ook nog best bij de tijd en 100 zou je hem niet gegeven hebben. Hond was niet overdreven blij, maar liet zich wel haar auto in werken.

Bleek dat het helemaal geen oude hond was. Hij was 3 jaar en zo geboren. En ja hij liep vaker weg, maar nooit zo ver. En nee hij was niet gechipt. En eigenlijk geloofde ze het niet dat hij op de 90km weg had gelopen. Dat deed hij anders nooit. Op de opmerkingen van de brandweer dat ze de hond achter een hek moet houden, zei ze dat ze geen hek had. Aan de ketting leggen verzandde in een typisch Frans gesprek waar iedereen door elkaar praat. De mevrouw wilde alleen maar weg en bedankte verder niemand. Het nichtje bedankte ons meerdere keren en ook bedankte ze de brandweer. En die bedankte ons weer, dat is fijn.

Eind goed al goed.

Wij kunnen er echter niet over uit hoe onverschillig mensen met dieren omgaan in Frankrijk. Wij zelf zijn zo heel anders in het omgaan met dieren. Om half drie waren we thuis helemaal vol adrenaline, stress en kapotmoe. Maar toch, blij dat ik hem van de weg gered heb.

assebassie

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:14

Wat een geluk voor dat dier dat jullie hem gezien hebben en actie ondernomen, wat een verhaal zeg.
En dan vind ik Frankrijk toch geen leuk land als ik hoor hoe ze met hun dieren omgaan, echt heel erg. Hoewel dat helaas in elk land voor komt. Mensen kunnen zo harteloos zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 17:17

assebassie schreef:
Wat een geluk voor dat dier dat jullie hem gezien hebben en actie ondernomen, wat een verhaal zeg.
En dan vind ik Frankrijk toch geen leuk land als ik hoor hoe ze met hun dieren omgaan, echt heel erg. Hoewel dat helaas in elk land voor komt. Mensen kunnen zo harteloos zijn.

Aha, het ligt dus niet aan mij. Ik vind het ook niet normaal, jij dus ook niet. En ik denk op zich niet dat het harteloos is, alswel onwetend en dom en niet verder denken dat je neus lang is. Echt supergevaarlijk. Ik zal het filmpje in mijn wekelijkse filmpje opnemen, kunnen jullie het zien. Maar ja, dat is dus ook een stuk Frankrijk. Ze zijn daarin toch nog wel anders dan wij denk ik.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:03

The greatness of a nation can be judged by the way its animals are treated.

Mahatma Ghandi

Ik zou dus in Frankrijk zelf een vangstok in mijn auto leggen. Je weet maar nooit.
Wat een avontuur zeg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 18:11

Wat een prachtige uitspraak! Ik ben nog steeds boulversée zoals ze dat in goed frans zeggen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:41

Ooh Mo.. dat moet jullie weer overkomen!
Wat een avontuur.. gelukkig ‘voor nu’ goed afgelopen..

Maar ik vrees dat dit nog wel vaker gaat voorkomen… -O-

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:42

Ik kan er nog wel een eigen versie aan toevoegen hoor, schiet me zomaar te binnen

The greatness of your soul is measured by it’s willingness to adapt

Ik kan me voorstellen dat je dat woord bent. Moet even opzoeken wat het betekent maar denk dat het in vele talen hetzelfde is ;).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 19:43

@Balance, ook heel mooi. En idd. Het aantal auto's dat gewoon doorreed en hard ook en mij bijna van mijn sokken reed terwijl ik daar over de weg liep te rennen, is schandalig veel. Er is 1 mevrouw gestopt en heeft aangeboden de hond, toen we hem gevangen hadden, naar de d.a. te brengen, maar ze had een baby in de auto en met een onbekende blinde bijthond leek met dat geen goed plan. Maar de meeste mensen waren dus niet willing to adapt.

@Namiro. Ik stop altijd voor honden. Het zijn er veel in Frankrijk. Zeker in het jachtseizoen zoals nu. En het lukt me nooit om ze ook maar op 10m te benaderen. Ze rennen altijd weg. Maar ik stop. Ik probeer. Heb ook altijd diervoer in de auto daarvoor liggen. De meeste honden blijven bang of grommen. Deze was ook niet grappig, maar ik kon een blinde hond toch echt niet op de weg laten lopen.

Ik heb overigens afkickverschijnselen van de adrenaline denk ik. Koppijn, koud, spierpijn, pfff lijkt wel griep.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:05

Wat een gedoe Mo, blij dat ie weer bij zijn baasjes is. Wel stom dat ze een blinde hond maar rond laten dwalen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 21:10

Tinka schreef:
Wat een gedoe Mo, blij dat ie weer bij zijn baasjes is. Wel stom dat ze een blinde hond maar rond laten dwalen.

Ja, ik vind dat sowieso dat dieren door hun eigenaar beschermd moeten worden. Dus een blinde hond moet je helemaal de verantwoording voor nemen. Maar Fransen zijn daarin anders dan NLs. Ik zie er ook een stuk incompetentie door ouderdom in.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 17:30

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 22:47

Ach die arme hond, een border collie, die zijn zo gevoelig en slim, hebben we altijd gehad. Arm dier, zo zielig.

Verder mooi filmpje weer, wat een noodweer joh.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 23:43

Dank je, ja het was even heel erg erg noodweer. Een paar uur maar en het ergste was een hoogtepunt van een kwartier of zo.

En ja, triest voor de hond. Ik denk wel dat die mensen van hem houden, hoor. Maar ik denk dat hij elders beter af zou zijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 00:44

Filmpje gezien. Wat een noodweer zeg!
Het uitzicht blijft prachtig <3

De hond ziet er verder goed verzorgd uit zo te zien.
We onderschatten hoe honden met verkeer omgaan soms. Net als met landbouw werktuigen. Kijk maar naar honden die bij boeren loslopen op het erf.
Langs een drukke weg lopen is op. zijn zachtst gezegd onhandig natuurlijk.

Hond is inderdaad bij de verkeerde mensen terecht gekomen. Hij is werkloos en compenseert dat met aan de wandel gaan.

Mijn vader noemde me vroeger altijd ‘hondenmepper’. Honden vangen en terug naar huis brengen. Waaronder ruwharige fox Timmy. Baasje was eigenlijk helemaal niet blij als ik hem weer terug kwam brengen :=.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 01:01

balance schreef:
Filmpje gezien. Wat een noodweer zeg!
Het uitzicht blijft prachtig <3

De hond ziet er verder goed verzorgd uit zo te zien.
We onderschatten hoe honden met verkeer omgaan soms. Net als met landbouw werktuigen. Kijk maar naar honden die bij boeren loslopen op het erf.
Langs een drukke weg lopen is op. zijn zachtst gezegd onhandig natuurlijk.

Hond is inderdaad bij de verkeerde mensen terecht gekomen. Hij is werkloos en compenseert dat met aan de wandel gaan.

Mijn vader noemde me vroeger altijd ‘hondenmepper’. Honden vangen en terug naar huis brengen. Waaronder ruwharige fox Timmy. Baasje was eigenlijk helemaal niet blij als ik hem weer terug kwam brengen :=.

Ow dat laatste dan!
En de blinde hond, was op die drukke weg echt verward. Hij stak gewoon maar over, wist niet waar hij was, letterlijk blinde paniek. Hij zag nog wel schaduwen want toen wij hem in een tuin dreven, meed hij muren en zo. Dus hij kon nog wel wat zien, maar zijn zicht was heel duidelijk erg beperkt. Combineer die beperking idd met het werkwillige van een border en je hebt een hond die uitgedaagd moet worden ondanks zijn beperking. En ik denk dat hij bij iemand die dat kan handelen heel goed uit de voeten zou kunnen. Maar bij deze oude mensen die dit niet begrijpen, niet.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:50

Echt heel sneu, die hond. Dat je een (zo goed als) blinde hond gewoon zo laat lopen, onvoorstelbaar.

Ik moest wel even lachen om de kat die Zozo aan het plagen was, terwijl hij aan het eten was in de bench _O-
Wij hebben ook een rooie en die is ook zo _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 11:06

TinkerTreas schreef:
Echt heel sneu, die hond. Dat je een (zo goed als) blinde hond gewoon zo laat lopen, onvoorstelbaar.

Ik moest wel even lachen om de kat die Zozo aan het plagen was, terwijl hij aan het eten was in de bench _O-
Wij hebben ook een rooie en die is ook zo _O-

Ha ja Rooie katten zijn grappig. Het is een poes. Is die van jullie een kater of een poes? Wij moesten ook lachen ja, hij kwispelt graag tijdens het eten en ja dat is natuurlijk de kat op de staart binden ;-)

En ja, behalve erg sneu voor de hond, vind ik het ook levensgevaarlijk. Ook omdat hij niet gewoon langs de weg liep, maar kriskras overstak omdat hij niet wist waar hij was. Je zal maar uitwijken en een frontaaltje met een ander hebben. Letterlijk levensgevaarlijk en dan is het wel de schuld van die eigenaren. Ik hoop echt dat ze een oplossing bedenken. Veel honden in Frankrijk mogen niet binnen. Ik vermoed dat dat daar ook zo is. En als je dan geen omheinde tuin hebt, dan is het niet vreemd dat een jonge hond op onderzoek uitgaat.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:18

Die van ons is een kater, we hebben zijn broer ook, dat is een red point.
Geen idee of het toeval is of niet, maar de rooie is echt brutaler, ondernemender, boeveriger en knuffeliger.
Hoewel zijn broer ook steeds meer los komt. Die was echt heel bang toen we ze kregen.
Ze zijn allebei als jonge kittens op straat gevonden.

Nou, inderdaad je zou ineens die hond vlak voor je auto hebben. Je zou je eigen dood rijden in een poging om hem te ontwijken.

Bij een van de huizen waar wij gaan kijken, zit een grote honden kennel. Mijn man had al geopperd dat we die kunnen verbouwen tot schuilstal voor onze shetten.

Wij gaan in ieder geval een gedeelte goed afzetten zodat onze hond veilig buiten kan, zodat ze lekker los mee naar buiten kan.
Ze is kruising jachthond, en ze kan niet makkelijk los lopen. Dus het is voor haar ook wel fijn als ze straks op ons eigen terrein lekker los kan lopen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 11:32

Ja onze katten zijn ook allebei van de straat geraapt. De rooie heet Ginger en heeft een erg lange tijd nodig om aan dingen te wennen. Maar eenmaal gewend is ze grappig. De tabby Rocket is een lief etterbakje. Voor ons erg lief, maar dominant naar de andere dieren tot pesten toe.

Onze honden zijn ook allebei jachthonden. Yoda natuurlijk helemaal 100% en die kan absoluut niet los. Zozo is een kruising beagle/jack. Hij heeft veel minder dat jachtgevoel als Yoda, dus de drijfjachtzin van de beagle zit er niet zo in. Maar wel het terriër zit er erg in. (terrier betekent hol in het frans). Hij kan zomaar ineens op een plek gaan staan luisteren naar wat er in de grond zit en zoekt dan een holletje op en gaat dan staan kijken wat er is. Dat instinct zit er wel in. Ik durf hem dus met al die dassenhollen hier ook niet zo goed los te laten, als hij erin verdwijnt, weet ik niet of hij er nog uit kan. Hij is namelijk groter dan een jack, dus te groot voor holen.

Ik houd ze allebei binnen, maar ik doe 5x pd wat met ze buiten, van wandelen, tot laten rennen, tot trainen toe. Wij hebben namelijk geen hondveilighek om onze tuin. Zou lekker zijn als dat voor jullie hond wel kan.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:12

Mijn hond is een kruising jachthond met Duitse herder. Maar de herder genen is ze ergens onderweg verloren _O-
Ze heeft wel de oren van een herder, maar alleen kwa uiterlijk haha.
Maar goed, het is de liefste hond die we ons maar kunnen wensen. Dus dan nemen we die bananen in haar oren maar voor lief.

Jullie hebben ook wel veel meer grond dan dat wij gaan kopen, dus dat scheelt kwa afzetten natuurlijk wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 12:36

TinkerTreas schreef:
Mijn hond is een kruising jachthond met Duitse herder. Maar de herder genen is ze ergens onderweg verloren _O-
Ze heeft wel de oren van een herder, maar alleen kwa uiterlijk haha.
Maar goed, het is de liefste hond die we ons maar kunnen wensen. Dus dan nemen we die bananen in haar oren maar voor lief.

Jullie hebben ook wel veel meer grond dan dat wij gaan kopen, dus dat scheelt kwa afzetten natuurlijk wel.

Dat laatste is zeker waar. En ook is het onhandig omdat we met de paarden er ook door moeten en dan moet je tig hekken open maken omdat er in ieder geval 5 paden en wegen op uitkomen waar we met de tractor doormoeten.

En jouw kruising klinkt als een leuke hond!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 13:03

Afbeelding

Het is een fantastische lieverd <3
Ik heb haar nu ruim 6 jaar, en ze wordt deze maand 7. Ook zij is op straat gevonden als pup van 6 maanden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 13:09

tsss ze lijkt heel veel op Australische honden. En in NL op straat gevonden als pup? Tjeetje, ik dacht dat dat niet meer voorkwam in NL.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 14:05

Nee, ze komt uit Rusland
Ze is in Moskou tussen een groep straathonden gevonden. Die groep werd regelmatig gevoerd door iemand. En toen ineens liep zij daarbij. Ze werd steeds weggejaagd door de andere honden. En die vrouw die ze voerde, kon haar zo bij zich roepen.
Zij heeft haar meegenomen en toen bleek dat ze het huisleven ook gewend was.

Ze is toen met 11 maanden bij mij gekomen. Toen was ze nog heel iel natuurlijk. Met hele grote oren. Mensen dachten toen dat het een Podenco was.

Maar ik heb zo'n test gedaan en daar kwam uit dat ze 50% Duitse herder is en verschillende jachthond rassen in zich heeft.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 14:25

O wat een grappig verhaal! De oren vallen best wel mee als je een Yoda gewend bent ;-)