Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:23

Het is denk ik goedbedoeld maar het komt misschien over als bagatelliseren. Zo voelde ik me ook wat aangesproken over de 2 kilometer. Maar hey, ik weet waarom ik er zo insta en waar het weg komt dat ik er angst, en misschien wel irreëel voor heb. Ik heb 1 van heel dichtbij gezien 6 jaar geleden. Ik zat in de auto gelukkig en bijna iedereen wuifde het weg, zal wel een herder zijn geweest. Er was er 1 vermist. Nou dit was geen herder. Hij was mega groot. In de wintervacht en dat is vind ik zelf wat indrukwekkender dan nu in de zomervacht.

Voelde voor mij ook even als wegwuiven en "niet aanstellen".

Maar dat is wat voor gevoel het mij gaf maar misschien wel helemaal niet zo bedoeld.

We weten denk ik allemaal hier wel dat de situatie steeds nijpender word en het qua problematiek gaat oplopen. Maar enige nuchterheid is soms ook wel goed.

Zo neemt mijn man me mee het bos in en zegt geruststellend ik ben bij je. Dat helpt dan iets. De angst nu zit hem dan vooral meer in dat ik mijn kleine zoon bij me heb als ik in het bos ben. En het nu niet meer kleine roddels zijn maar steeds groter worden waardoor je eigen kansen kleiner worden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:07

https://www.ad.nl/binnenland/brussel-ga ... ~a98358c0/

Brussel gaat beschermde status van de wolf herzien

De Europese Commissie is bezig de beschermde status van de wolf te herzien. Dat heeft voorzitter Ursula von der Leyen maandagmiddag laten weten.

Kijk! Nu hopen dat de juiste mensen de juiste informatie gaan sturen naar dat e-mail adres.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:12

Mooi mooi.
Misschien toch goed dat haar pony ook een slachtoffer was. We zeiden het eerder al.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:13

pillow schreef:
Ik vindt het zo'n rare redenering om je paard te verkopen of zelfs te euthaniseren, omdat er wolven rond lopen die je dier kunnen aanvallen. Moet dan iedereen die binnen 50 km rond een roedel woont dan alles maar weg doen?
Als je hier rond het DFW rondkijkt hoe enorm veel paarden en pony's er lopen en je zet dat af tegen hoeveel aangevallen zijn is dat ms 1 %. Moet je daarom je dieren dan verkopen of inslapen? Dan weet je zeker dat je ze kwijt bent, het is maar wat je wilt. Als ik na de aanval bij de buren mijn schapen uit angst had weggedaan was ik nu al 2 jaar zonder mijn geliefde schapen geweest, terwijl er tot nu geen aanval binnen een kilometer weer is geweest.
En dan de redenering, als ik moet kiezen tussen inslapen of laten verscheuren, slaat helemaal nergens op. Als ik weet dat de wolven morgen komen om mijn pony te verscheuren laat ik haar vandaag inslapen. Maar zo is de praktijk niet.
Mijn lijdt het meest aan het lijden dat men vreest.

En voor de duidelijkheid ik onderken het probleem echt niet en vindt het evengoed vreselijk en spannend, maar laat mijn plezier in paard en schapen er niet door afpakken.

Je moet helemaal niks natuurlijk.
Hier loopt ook een wolf maar geen roedel. Mijn paarden staan ook al heel de zomer 24/7 op de wei. Echter zijn deze relatief jong en gezond. Kunnen goed van zich af meppen.
Ik lig dus geen nacht wakker maar als ik die verscheurde shetjes in Boil zag waar toch echt wel aan de gruwelijke schade te zien een roedel lijkt huis te houden en ik zou ze ook hebben in een keuterweitje dan denk ik dat deze toch echt van de dam af gingen als ik geen fatsoenlijke veilige plek kon bieden!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:15

Kaja schreef:
Je kunt ook gewoon lezen wat er staat Pillow. Dit noemen ze nou een discussie aanwakkeren, wat kant noch wal raakt. Niet iedereen heeft jouw manier van denken en toch staan we er aan het einde van het verhaal allemaal hetzelfde in. Je moet wel blijven lezen wat er staat. Ik heb die keuze namelijk, in goed overleg met een zeer goede dierenarts, wel gemaakt. En het raakt mij dat je dat dus afdoet met het gezegd ‘men lijdt het meest, voor het lijden dat men vreest’. Nee, ik heb een weloverwogen hartverscheurende beslissing gemaakt voor de bejaarde pony van mijn kinderen. Mijn paarden kan ik veilig stellen, de pony niet. Op basis van talloze redeneringen welke zich wel duizenden keren in mijn gedachte hebben afgespeeld. En nu kon ik haar én mijn kinderen een waardig afscheid geven, zonder exorbitant lijden. En nee, daarbij denk ik niet dat ik nu al twee jaar zonder mijn geliefde pony verder moet, omdat ik uit angst voor mijn eigen lijden die beslissing heb gemaakt.

Je hoeft je niet aangevallen te voelen. Ik doelde op de opmerking van Gillian. En natuurlijk kunnen er omstandigheden zijn zoals jou voorbeeld dat je voor inslapen kiest. Maar niet om de keuze tussen op laten vreten of inslapen, want die keuze heb je niet.
En Mellow ik bagataliseer helemaal niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:34

Onali schreef:
Als mijn stalbaas ook niks aan de omheining wilt doen zal ik ook mezelf achter mn oren moeten krabben.
Ze kunnen niet opgesloten worden, we hebben geen stallen en de schuilstal afsluiten kan niet.

Ik ben daarom recent vertrokken van de stal waar ik meer dan 10 jaar met plezier gestaan heb. Er zit hier nog geen wolf, maar er zijn al wel wolven op doortrek waargenomen. Mijn inziens is het een kwestie van tijd voor zich hier ook een roedel vestigt.
Mijn fijne paard is niet bedoelt als wolvensnack en komt nu 's nachts veilig op stal en dat is voor mij een geruststellende gedachte.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:14

Jeetje wat veel meldingen zie ik voorbij komen op Facebook. Ze zijn er wel op uit aan het gaan nu, zowel in Drenthe als Gelderland.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:54

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:56

Jessix schreef:
Jeetje wat veel meldingen zie ik voorbij komen op Facebook. Ze zijn er wel op uit aan het gaan nu, zowel in Drenthe als Gelderland.

Het vakantieseizoen is voorbij, dus mogen ze hun gang weer gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:07

Ik las het bericht ook vanuit Brussel hopelijk komt er beweging.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:14

Sec gezien heeft Nederland al de ruimte om vanuit de huidige wetgeving wolf te beheren/geheel te weren, maar dan moet er wel iemand het lef hebben om die wet in te zetten. Immers kijkende naar wildstand en wat wolf nodig heeft was hier al nooit een geschikte voedselbasis voor de wolf. Uitzondering misschien Veluwe (buiten de hekken), maar enkel met streng beheer vanaf dag 1 en dus meteen beperken van grootte nest binnen maand na geboorte. Want kijkende naar impact op de wildstand die hier net zo uitpakt als elders, kan die misschien totaal 3 wolven aan (en dat is de max. voor NL totaal dan meteen), niet de 35 plus pups die er nu minimaal rondlopen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:08

In Nederland hebben we dat lef niet. We zijn van het polderen. Eindeloos polderen en braafste jongetje van het Europese klasje zijn. De ruimte die er Europees is, durven we niet eens te nemen. Laat staan de ruimte dusdanig interpreteren of oprekken dat het wel past.

En als iemand wel het lef heeft, kijk naar de Burgemeester in Wapse, dan kan ie meteen een hoop problemen op hem zien af komen. Die man verdient juist een bos bloemen! Hij durfde in een wespennest zijn burgervader plicht te nemen. Zijn nek uit te steken. Wetende dat hij een hoop over zich heen kon krijgen . Dit deed hij zonder te verschuilen achter adviseurs, vergaderingen en paarse krokodillen. Wie durft dat nog meer in politiek Nederland?
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 04-09-23 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:09

Naja, er zijn een hoop gevestigde namen nu uit de politiek. Wie weet wat er gaat gebeuren nu..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:10

Dat is het hem meer. Die kleine minderheid van die extreem linkse die maken dat de grote groep niets meer durft.
Die hebben geen tijd voor die onzin zoals rechtzaken. En waarschijnlijk ook het geld niet.

Hopelijk gaat dat eens veranderen ja.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:23

Na aanvullende foto’s uit de app groep weet ik welk weiland de aanval op schapen boven Havelte met goed gekeurd wolfwerende hekwerk (6 stroomdraden ) het betreft.
Wat verdrietig. De pachter heeft vorig jaar ook aanvallen gehad, en het hekwerk enorm verbeterd, en nu dit. Twee schapen dood, 5 moeten euthanaseren.
En hoe verder ? Want de wolven komen weer. Het is trouwens ook wandelgebied voor mens en hond, dus echt lekker ontspannen wandelen is er niet meer bij.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:03

En dan die Koffeman op het nieuws horen zeggen dat met een god hek er nooit gevaar is.....echt.....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:13

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:33

Je gunt het die mensen natuurlijk niet maar ik ben benieuwd wat er zal gebeuren als er een wolf de koninklijke stallen binnen dringt en daar flink te keer gaat.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:38

Alsof het niks is, weer 13 schapen erbij. Doldersum.

“Hopelijk” weer achter een goed gekeurd raster. Hoe erg ik het ook vindt, maar wanneer het binnen een goed gekeurd raster is, wordt er bewijs opgebouwd dat preventie maatregelen voldoende zijn getroffen en er sprake is van een probleem wolf.

Volgens mij is dat ook oa de inzet van Drenthe en zoveel mogelijk rasters plaatsten. Zo voldoe je aan je inspanningsplicht. Werkt het, dan is het mooi. Werkt het niet, dan is er sprake van “dossier opbouw”.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:56

SunnyHorse schreef:
Alsof het niks is, weer 13 schapen erbij. Doldersum.

“Hopelijk” weer achter een goed gekeurd raster. Hoe erg ik het ook vindt, maar wanneer het binnen een goed gekeurd raster is, wordt er bewijs opgebouwd dat preventie maatregelen voldoende zijn getroffen en er sprake is van een probleem wolf.

Volgens mij is dat ook oa de inzet van Drenthe en zoveel mogelijk rasters plaatsten. Zo voldoe je aan je inspanningsplicht. Werkt het, dan is het mooi. Werkt het niet, dan is er sprake van “dossier opbouw”.

Volgens mij heeft de schaapskooi wel werend hekwerk, maar weet het niet zeker. De schapen tussen de dagcamping en Doldersum op het terrein van SBB die staan achter schapengaas van een meter. Ik weet niet welke nu gepakt zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:03

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/158542 ... beschermen

Ik zit het ook eens op rtv drenthe te bekijken en een zin in dit artikel valt me op:

Het Europees Parlement drong vorig najaar al aan op meer mogelijkheden om de opkomst van de wolf te beteugelen. Maar de commissie reageerde toen nog afwerend. SGP-Europarlementariër Bert-Jan Ruissen is blij met de ommezwaai, want "het is de hoogste tijd dat de beschermde status van de wolf aangepast wordt. Dit moet ook een signaal zijn aan de Nederlandse overheid, die zelf nog strengere regels erbovenop heeft gezet".

Welke extra regels heeft Nederland er nog bovenop gezet dan, weet iemand dat?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 05:43

Wintu schreef:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/158542 ... beschermen

Ik zit het ook eens op rtv drenthe te bekijken en een zin in dit artikel valt me op:

Het Europees Parlement drong vorig najaar al aan op meer mogelijkheden om de opkomst van de wolf te beteugelen. Maar de commissie reageerde toen nog afwerend. SGP-Europarlementariër Bert-Jan Ruissen is blij met de ommezwaai, want "het is de hoogste tijd dat de beschermde status van de wolf aangepast wordt. Dit moet ook een signaal zijn aan de Nederlandse overheid, die zelf nog strengere regels erbovenop heeft gezet".

Welke extra regels heeft Nederland er nog bovenop gezet dan, weet iemand dat?

Ik vermoed een ongeschreven regel. Dat een wolf geen probleem wolf is als deze vee pakt. Immers ik hoor van landen als ze 1x vee pakken ze al op afschot lijst komen. Hier kunnen ze maanden zo niet jaren vrijwel dagelijks vee snacken ook uit wolf werende weides en ze mogen gewoon blijven leven omdat wolven nu eenmaal vlees eten.....((((wat honden nu eenmaal ook doen maar die zouden bij 1x vee doden zelf ook ingeslapen moeten worden))))

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:34

Voor de overheid snijdt het mes hier aan twee kanten. Echter als je dat hier aangeeft, ben je een complotdenker.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:38

Kaja schreef:
Voor de overheid snijdt het mes hier aan twee kanten. Echter als je dat hier aangeeft, ben je een complotdenker.

Zo denk ik er ook over!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:11

Nederland luistert naar de verkeerde "experts" zoals Lelieveld en Koffeman. Die vertellen een mooi sprookje. En de meeste mensen geloven daarin. Gelukkig worden steeds meer mensen wakker.